70-letnica "prve hrvaške železnice" Zidani Most-ZG

Vse o zanimivi zgodovini železne ceste skozi čas.
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: 70-letnica "prve hrvaške železnice" Zidani Most-ZG

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

To je "novodobna" naprava...mislim da je bila zgrajena v prvi Jugoslaviji...

Nekje sem zasledil...morda je tam kaj uporabnega...

Vir: Knjiga ŽELEZNICA PREMOGOVNIKA SENOVO(Željko Halambek)

Na žalost se s takšnimi novejšimi napravami zaenkrat ne ukvarjam, če mi se že slučajno ne znajdejo med gradivom, ki ga pregledujem.

Kolikor vem, se je službeno ukvarjal z industrijskimi tiri Tadej Brate, ki ima menda pripravljeno za tisk knjigo o industrijskih železnicah, pa je nihče ne želi založiti oz. tiskati.

Lahko pa samo pokažem, da na načrtu iz leta 1856 še ni bila predvidena "dovlačilnica" do rudnika... :wink:

Slika
Zadnjič spremenil železocestnik, dne 27.12.2010, 1:17, skupaj popravljeno 1 krat.
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: 70-letnica "prve hrvaške železnice" Zidani Most-ZG

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Vračamo se nazaj na prvi železniški most čez Savo pri Zagrebu...

Na forumu http://www.zaljeznice.net je napisal @sali povzetek zgodovine tega mostu:

"Most je izgrađen i pušten u promet 1. listopada 1862.godine,istodobno sa željezničkom prugom Zidani Most – Zagreb – Sisak na kojoj je bio jedna od najvećih i najsloženijih građevina. Ukupna je duljina rešetkastog mosta bila 253 m i širina 4,37 m, sa stupova preko osam raspona (27,18 + 6 x 32,87 + 27,18 m),a visina je glavnih nosača bila 2,77 m.

Pogled na stari željeznički most i prikaz ojačanja nosača:

Slika


Taj je prvi željeznički jednokolosiječni most preko rijeke Save. građen u razdoblju od 1859.do 1862. godine, a temelje su i stupove izgradili građevni poduzetnici – Jakov Delač iz Skrada i Ante Šneller iz Donje Dobre.Most je bio temeljen na drvenim pilotima koji su na vrhu bili roštiljno povezani drvenim gredama između kojih je bio nabačen kameni material povezan betonom. Stupovi su u riječnom koritu imali po 60 drvenih pilota, a u inundaciji 40, i bili su zabijani do dubine od 5 m. Svi su stupovi i upornjaci bili dozidani klesanim kamenom.Rešetkasta je konstrukcija Savskog mosta kod Zagreba (Zagreb tada još nije bio grad na Savi) bila proizvedena u Tvornici strojeva W. Prick u Beču, prema projektu koji je 1858.godine izrađen u Budimpešti. Sastavni su dijelovi željezne željezne konstrukcije bili Dunavom i Savom dopremljeni do Siska, a dalje kopnenim putem do Zagreba

Da bi se dobilo na vremenu pokraj kamenih stupova bila je izgrađena skela na koju je montiran most, tako da je istodobno s kamenim stupovima
na skelu montirana čelična konstrukcija,a most je potom montiran poprečnim navlačenjem na kamene stupove. Čelična je rešetkasta konstrukcija bila teška 592,91 tona, a sastojala se od simetričnih zakivanih nosača od usporednih pojasa i gusto položenih štapova koji su cijelom duljinom imali stalnu visinu i širinu.Stari je most bio izveden u zakovanoj izvedbi od tzv. pudlovanog (kovanog) i lijevanog željeza, inače sklonog krtom lomu. To je inače čelik s velikim postotkom ugljika (više od 0,25%) i visokim udjelom sumpora i fosfora.Čelična je konstrukcija bila u stalnoj uporabi sve do gradnje novoga mosta iako se 1892. razmatrala njezina zamjena jednom demontiranom konstrukcijom sa željezničke pruge Pragersko – Budim, koja je na dijelu kroz Međimurje inače najstarija pruga u Hrvatskoj. Međutim 1893. Obnovili su ga prema vlastitom projektu stručnjaci Mađarskih državnih željeznica (MÁV), a separat je projekta nedavno pronađen u Slavonskom Brodu. Kako je most bio dimenzioniran za lokomotive male mase, s vremenom je došlo do pucanja elemenata na pojasima nosača. Zbog toga je izvedeno pojačanje mosne konstrukcije s faktorom sigurnosti koji je odgovarao prometu vlakova s teškim lokomotivama, ali sa smanjenom brzinom.Drugo je veće pojačanje nosive konstrukcije izvedeno 1913. Tada je konstrukcija ojačana poprečnim okvirima (s ukupno 54 okvira), od čega po sedam u svim središnjim rasponima,a samo u prvom i osmom po šest.Takvo je stanje rešetkaste konstrukcije do 1935. dopuštalo promet i najtežim lokomotivama, ali ipak sa smanjenom brzinom, Te su lagane vožnje ometale sve jači promet, a posredno i razvoj grada.Stari most je i nakon izgradnje novoga mosta nije bio srušen sve do 1950.godine zbog straha od ratnih stradanja većega mosta i mogućih prometnih zastoja.Tada je rešetkasta konstrukcija demontirana i uporabljena u druge svrhe. No kameni su stupovi ostali još dugo jer je ondašnja Uprava za vodoprivredu odobrenje za razgradnju i miniranje stupova dala tek 1962.godine.

U ljetnom je razdoblju iskorišten niska razina vode za vađenje preostalog kamena iz temelja. Ostaci temelja stupova još mogu ponekad uočiti u koritu Save za niska vodostaja."


Toliko teksta na žalost nimam časa prevajati, je pa pomembno, da imamo povzetek iz knjig, ki jih nimam na razpolago, so pa ravno tako v hrvaškem jeziku.

V nadaljevanju pa je obdelal tudi nov železniški most, zgrajen leta 1939. Če koga zanima ta drugi most...

link: http://zeljeznice.net/forum/viewtopic.p ... &start=210


Sta pa stari in nov železniški most čez Savo pri Zagrebu obdelana v člankih:

B. Nadilo: Sedamdeseta obljetnica mostova na Savi u Zagrebu

V.Leko: Izgradnja novoga željezničkog (zelenog) mosta

ki sta izšla v reviji Građevinar 61 (2009), stran 1187-1194

dosegljivo na: http://www.casopis-gradjevinar.hr/dokum ... 0912/7.pdf
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: 70-letnica "prve hrvaške železnice" Zidani Most-ZG

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Zvonimir Horvat je v knjigi Zagrebački željeznički nadvožnjaci i mostovi dodal tudi izpise iz časopisnih kronik.

Med drugim tudi podrobnosti o temeljenju in izgradnji mostu, ki so bile objavljene v zabavno-poučnem časopisu
"Naše gore list", 15.X.1861

Google book je poskeniral časopis...

http://books.google.si/books?id=YdrlAAA ... &q&f=false

stran 234!

Tekst:

Savski željeznički most kod Zagreba.

Hrvatska željeznička pruga, koja se sada po malo dovija svoga svršetka, neima veće gradjevine od savskoga mosta kod Zagreba. Ovaj će biti jedan od najvećih željezničkih mostovah u austrijanskoj državi; dug je 800 stopah, a oslanja se o 7 vodenih i 2 kopna stubla sagradjena s rezana kamena (pločah) na kojih će se dizati 9 stopah visoke željezne rešetke noseće sam put — šinje.
Rahlo dno korita Savinoga, razvraćenost i neurednost rieke u obće, a osobito brzina vode ponukavahu graditelje, da kod temeljne radnje najvećom opreznosti postupaju. S toga i je utemeljenje stupovah i prvo gradjenje odnielo najviše vremena i novacah, jer se sve sile napeše, kako da se svaka mogućnost podlokanju vode uztegne.
Svaki od onih 7 vodenih stublah opire se o 60 a svaki od kopnih na 41 stupovah, koji su 16 stopah duboko pod vodom ukopani u jami željeznom rešetkom obloženoj. Tik pilovah ovih sagradjena je u istoj dubljini stiena, jednako s gora sa stupovi odpiljena te š njimi posve sravnana. Prostor štono ga sačinjavaju one stiene, izpunjen je smiesom sastojećom iz vodovodna morta i pruda (beton), koj se pod vodom okameni. te su ovako oni pilovi njekim načinom obzidani.
Pošto se je temelj stupovom udario, namjestiše dobro obkalafatjenu i umazanu četverokutnu u primjer ladice sbitu dašćarnu, pa u nju uzme debele iztesane pločnjake kamene metati.
Da se je kod svih ovih poslovah: kod usadjivanja stubalah, odrezavanja, zaprudjivanja, umještjenja kamenjah ogromnih podmostakah rabilo, netreba, mislim, ovdje ni spominjati.
Škrinja u kojoj se sada zidje, propada pod velikim teretom kamenja sve dublje, dok napokon nenasjedne na one pilove i prudj. Kad se već dosta visoko dozidje, onda će se stiene one škrinje odpustiti i razstaviti. Svaki stubao zaokružiti će se ovelikom kamenitom gromadom iz omašnijega kamenja, koja će svakoj ma kako objestnoj navali, brze vode prkositi.
Ako se uzme ogromno djelo ovo na um, i sila nadničarah, to svota od 500.000 for. što će se oko toga potrošiti, nije ni malo previsoka.
Počelo se graditi na desnoj obali rieke, jer su se s one strane imale gvozdene prenosne stiene na pilove porinuti. Dosele je sgotovljen jedan kopni stubao i dva vodena podpuno; a na 3. i 4. marljivo se radi. Kod ostalih pilovah radi se o položenju temelja, te one radnje dobro i sretno napreduju; kod njekoga se više, kod njekoga manje učinilo, kako već je gdje.
Lievo i desno svakoga kopnoga stubla gradi se popločeni, te takodjer kamenitom gromadom providjeni nasip za obranu žala. Ovaj nasip je na desnoj obali, biti će doskora dovršen.
Doskora, čim to bude visina vode dopuštala, doploviti će u Beču skovane željezne rešetke, da se ovdje spoje te onda nastave.
Iz ovoga se vidi, da neće uzprkos velikim zapriekam, štono jih nanese visina vode u svibnju savski most usporiti otvorenje hrvatske željezničke pruge, jer — to moramo priznati — graditeljstvo čini sve, što se najviše dade. — Željeti bi bilo, da se što slična može i o pučanstvu reći; nu toga nije; dapače ovdje se je s tolikimi zapriekami boriti, da, ako se doskora nepobrinu za to dotične nadležeće vlasti, će po svoj prilici približavajuća se zima svršetak ovoga djela barma za jednu godinu odgoditi.
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
željko halambek
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 413
Pridružen: 26.06.2006, 18:16
Kraj: BREŽICE

Re: 70-letnica "prve hrvaške železnice" Zidani Most-ZG

Odgovor Napisal/-a željko halambek »

STIB napisal/-a:
železocestnik napisal/-a:Poglejmo si , kako je bil projektiran kolodvor Rajhenburg leta 1856...
Mogoče malo hitim, zanimalo pa bi me če se bo enkrat videl tudi načrt Rajhenburga/Brestanice na katerem je tudi rudniška železnica rudnika Senovo. :P
Žal imam samo tirno shemo nakladalne postaje premogovniške ozkotirne železnice Brestanica - Senovo.



Leto 1952
Slika

Leto 1995
Slika
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: 70-letnica "prve hrvaške železnice" Zidani Most-ZG

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Tudi veliki naredijo napake!

V odlični knjigi Ivana Mohoriča: Zgodovina železnic na Slovenskem, Ljubljana 1968 (za katero je sicer včasih rekel Gorchi, da je en konkreten špeh z nekaj fotkami, pa je sedaj že spremenil mišljenje :wink: :lol: ), je tudi spodnja fotka...

Slika


ŽC pa je ugotovil s pomočjo forenzičnih znanosti :pamet , da je fotka iz leta 1898!
železocestnik napisal/-a:
Fotografijo kovinskega železniškega mosta preko Save pri Zagrebu iz 19. stoletja si lahko ogledamo iz knjige o zgodovini avstro-ogrskih železnic...

Slika

Fotka je iz leta 1898, fotografski atelje Mosinger-Breyer v Zagrebu.

fotka iz knjige:Geschichte der Eisenbahnen der österreichisch-ungarischen Monarchie. Redaktion Hermann Strach, Wien, Budapest 1898 ff.,
Kako vem, da je fotka iz leta izdaje knjige?

Fotografa Mosinger in Breyer sta šele takrat v Zagrebu združila sile ... :m2

MMG, to je le en od forenzičnih podatkov.
Drugi n.pr. je ta, da je bil kovinski cestni most v ozadju, zgrajen šele leta 1892...
Pa še kaj se bi našlo :hmm :-k
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
željko halambek
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 413
Pridružen: 26.06.2006, 18:16
Kraj: BREŽICE

Re: 70-letnica "prve hrvaške železnice" Zidani Most-ZG

Odgovor Napisal/-a željko halambek »

[quote="železocestnik"]Tudi veliki naredijo napake!

V odlični knjigi Ivana Mohoriča: Zgodovina železnic na Slovenskem, Ljubljana 1968 (za katero je sicer včasih rekel Gorchi, da je en konkreten špeh z nekaj fotkami, pa je sedaj že spremenil mišljenje :wink: :lol: ), je tudi spodnja fotka...

Slika


ŽC pa je ugotovil s pomočjo forenzičnih znanosti :pamet , da je fotka iz leta 1898!

Fotografija iz 1865 ki je slikana z podobne pozicije. Mogoče je nekdo pomotoma zamenjal fotografije.

Slika
Prevzeto iz albuma 'pozdrav iz Zagreba' iz 1865 leta.
Uporabniški avatar
STIB
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 445
Pridružen: 18.04.2006, 11:57
Kraj: Zagreb, HR

Re: 70-letnica "prve hrvaške železnice" Zidani Most-ZG

Odgovor Napisal/-a STIB »

željko halambek napisal/-a:
STIB napisal/-a:
železocestnik napisal/-a:Poglejmo si , kako je bil projektiran kolodvor Rajhenburg leta 1856...
Mogoče malo hitim, zanimalo pa bi me če se bo enkrat videl tudi načrt Rajhenburga/Brestanice na katerem je tudi rudniška železnica rudnika Senovo. :P
Žal imam samo tirno shemo nakladalne postaje premogovniške ozkotirne železnice Brestanica - Senovo.
Super! :shock: =D>
lp iz Zagreba
ZDRU
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: 70-letnica "prve hrvaške železnice" Zidani Most-ZG

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Zopet smo Slika

Tokrat na obeh forumih :roll:

Kaj čmo, prazniki, pa utrujenost po praznikih, pa...


Pa se vrnimo nazaj k savskemu železniškemu mostu "pri Zagrebu"...

Novega so zgradili leta 1939...
...vendar starega mostu niso odstranili, saj se je približevala WW II in so v vojnih planih že upoštevali možne poškodbe novega mostu...
To se je tudi res zgodilo, vendar je bil poškodovan le toliko, da je bil možen še vedno promet po enem tiru...

Po WW II pa itak veste, kaj se je dogalo...tako da je verjetno vojska dovolila odstraniti železno konstrukcijo starega mostu šele leta 1950...kamniti podporni stebri pa so ostali v reki še do leta 1962...

Da je to res in kako je to izgledalo, si lahko pogledamo na fotografiji, kjer je v prvem planu parnik s pogonom na kolo z lopaticami firme "Dunavski Loyd" iz Siska, ki je leta 1954 iz Siska pripeljal pod Savski most...

Slika

V ozadju je savski cestni most...s konjko vprego v "zadnjem planu" :lol:


Glede na to, da smo pa izredno slabo "založeni" s katastrskimi mapami, pa si poglejmo eno katastrsko mapo, v katero so arhitekti daljnega 1865 leta vrisali luko ZAGREB nasproti sedanji glavni železniški postaji...

Nas seveda zanima le vris trase južne železnice...

Slika



Kaj se je pokazalo?

To, da nam je Željko že na začetku teme odlično vrisal potek proge na projekte =D> =D>
željko halambek napisal/-a:Za primerjavo sem vrisal približen potek današnje trase.


Slika
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: 70-letnica "prve hrvaške železnice" Zidani Most-ZG

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Danes sem naredil "en povzetek" :roll:
železocestnik napisal/-a:
Paralelno s temo na vlaki. info: 70-letnica "prve hrvaške železnice" Zidani Most-ZG
link: viewtopic.php?f=21&t=3968&hilit=Zidani+Most+Zagreb

...sem "peljal" na zeljeznice.net temo: 70 godišnjica prve Hrvatske željeznice Zidani Most-Sisak
link: http://www.zeljeznice.net/forum/index.p ... ost-sisak/

Tudi tam smo padali v OT-je (to se dogaja povsod, kjer sem jaz zraven, že najdemo potem izgovor :lol: ), morda je tam celo kaj več kot na vlaki.info.


Kolikor se še spomnim :old
smo takrat celo tekmovali, kje bo več ogledov. Nekaj časa je celo vodil forum vlaki.info, potem pa so se začeli OT-ji na zeljeznice.net, ki so bili povezani z lokalnimi zanimivostmi :lol: :lol:

Tema ni bila dokončana, "odneslo" me je na druge teme :titanic
(čeprav obstaja v arhivu v Zagrebu še veliko gradiva za pregledati...)

Stanje ogledov pa je danes: 11.155 : 5.871 v korist foruma zeljeznice.net :roll: :lol:

Skupaj torej: Ogroomno :shock:
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: 70-letnica "prve hrvaške železnice" Zidani Most-ZG

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Res smo šli tudi na forumi vlaki.info malo v OT z Rajhenburško čokolado...

Slika

Slika


...na zeljeznice.net pa je Željko "dal gor" tale post...


"Uz savski most sa obje strane so se nekad nalazila kupališta gdje je bio veliki splav.
Slika


O nakad vrlo popularnom mjestu zagrebčana svjedoći insert iz kultnog filma:
"Tko pijeva zlo ne misli"

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=cWRRHZV0 ... re=related[/youtube]

In zaradi tega kultnega filma so bili "nabiti" zmagovalni ogledi :wink: :lol: :lol:
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: 70-letnica "prve hrvaške železnice" Zidani Most-ZG

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

železocestnik napisal/-a: ...in "južnega" kolodvora v Zagrebu...

Slika

Prebili smo se do boljše kvalitete fotke...

Slika

vzeto iz: http://www.hkv.hr/izdvojeno/reportae/lj ... slava.html


Več o južnem kolodvoru v Zagrebu tudi na zgornjem linku.
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: 70-letnica "prve hrvaške železnice" Zidani Most-ZG

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Nekje smo že imeli to fotografijo Brestanice/Rajhenburga, pa ne vem več, kje :old

Sedaj vsaj vem, da je fotografija izpred leta 1943 (objavljena v knjigi)...

Slika
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: 70-letnica "prve hrvaške železnice" Zidani Most-ZG

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Pozdravljeni,

tole fotografijo iz WW 2 dodajam samo zato, da bomo videli, katero temo prehiteva: Ponovno rojstvo lokomotive JŽ 06-018 leta 1989.


Slika

V knjigi Toneta Ferenca: Nacistična raznarodovalna politika v Sloveniji v letih 1941-1945, Ljubljana 1968 piše pod fotografijo:

"Del Hintzejevega štaba na železniški postaji Brestanica/Rajhenburg. 8.11.1941 (drugi od desne Kurt Hintze)"

Hintze se je hvalil prijatelju v Nemčiji, da mu je uspelo samo 23 dneh "evakuirati" 24.300 Slovencev.

link: http://www.karawankengrenze.at/ferenc/i ... how&id=180" onclick="window.open(this.href);return false;


Zelo primitiven človek, da se hvali s tem, kako spravlja ljudi v neznano.
Dne 30. aprila 1942 je bil ukinjen Hintzejev vodstveni štab v Rajhenburgu/Brestanici. Uspelo mu je deportirati v Nemčijo preko 36.000 Slovencev iz trboveljskega in brežiškega okrožja, ki je štel pred deportacijami okoli 69.000 prebivalcev.
Nemci so nameravali deportirati 46.252 Slovencev s tega področja, vendar se jih je okoli 6.000 izognilo deportacijam z begom v ljubljansko pokrajino, kjer so bili Italijani ali pa na Hrvaško, kjer je bila NDH. (podatki iz Ferenčeve knjige)

13. novembra 1944 ga je pri bombardiranju zaveznikov mesta Katovice na Poljskem zadel del bombe in je umrl.


Slika



pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Odgovori