Zidani Most - skozi čas
Re: Zidani Most - skozi čas
Super, železocestnik!
Še malo, pa se dokopljemo do dejstva, da je tisti objekt bil le reklamni pano za mega plakate.
Še malo, pa se dokopljemo do dejstva, da je tisti objekt bil le reklamni pano za mega plakate.
LP, Dolfe
Pa zakwa glih jst?!!
Pa zakwa glih jst?!!
Re: Zidani Most - skozi čas
Lejgavraga - in hrib nad postajo je Klauenstein ne Klausenstein...
ŽC, a si tolk dober in nekam nalimaš tele zadeve v malce večji resoluciji? Se že vnaprej zahvaljujem
Sem se pa spomnil, da bi lahko tule nalepil še povezavo do fotk, ki sem jih prejšnji teden naredil (vsaj večino njih) prav s tistega roba nad Brišami od koder se je usodnega januarja 1877 utrgal plaz, ki je zasul celo Savinjo. Čisto proti postaji je pogled seveda oviran, je pa zanimivo pogledat tisti fotki, na katerih je nekaj tirov (izvoz proti Hrastniku), saj se na njih vidi Klau(s)enstein od zgoraj. Vidi se celo podstavek spomenika Aleksandru Zedinitelju. No ja, to bo opazno bolj tistim, ki so tam gor že bili kdaj... Torej:
http://bojan.dremelj.info/100327_celovnik_planina/
ŽC, a si tolk dober in nekam nalimaš tele zadeve v malce večji resoluciji? Se že vnaprej zahvaljujem
Sem se pa spomnil, da bi lahko tule nalepil še povezavo do fotk, ki sem jih prejšnji teden naredil (vsaj večino njih) prav s tistega roba nad Brišami od koder se je usodnega januarja 1877 utrgal plaz, ki je zasul celo Savinjo. Čisto proti postaji je pogled seveda oviran, je pa zanimivo pogledat tisti fotki, na katerih je nekaj tirov (izvoz proti Hrastniku), saj se na njih vidi Klau(s)enstein od zgoraj. Vidi se celo podstavek spomenika Aleksandru Zedinitelju. No ja, to bo opazno bolj tistim, ki so tam gor že bili kdaj... Torej:
http://bojan.dremelj.info/100327_celovnik_planina/
LPB
- železocestnik
- Strojevodja I
- Prispevkov: 9511
- Pridružen: 30.12.2007, 22:01
- Kraj: Ljubljana
Re: Zidani Most - skozi čas
Sledi temeljita obdelava vodnih virov/izvirov v okolici Zidanega Mosta, da bomo podprli ali podrli Dolfetovo teorijo. V okviru te bodo tudi boljše resolucije.
Proti večeru....
Glede Klausenstein-a pa to ni zanesljiv vir.
Dokumenti iz XIII. in XIV. stoletja (moram paziti, da ne zamenjam kakšen V z I ) so prava stvar:
1279: castrum Chlovsenstein
1328: Clawsenstein
1336: vest Chlausenstain
1338: Warte pei Chlausenstain
1338: Warte gelegen pei Chlausenstain
Torej: Klausenstein, nekdanji grad pri Zidanem Mostu
Povzeto po: Pavle Blaznik: Historična topografija slovenske Štajerske...,MB 1986
Proti večeru....
Glede Klausenstein-a pa to ni zanesljiv vir.
Dokumenti iz XIII. in XIV. stoletja (moram paziti, da ne zamenjam kakšen V z I ) so prava stvar:
1279: castrum Chlovsenstein
1328: Clawsenstein
1336: vest Chlausenstain
1338: Warte pei Chlausenstain
1338: Warte gelegen pei Chlausenstain
Torej: Klausenstein, nekdanji grad pri Zidanem Mostu
Povzeto po: Pavle Blaznik: Historična topografija slovenske Štajerske...,MB 1986
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Re: Zidani Most - skozi čas
No, to bo pa še zanimivo! Jaz pa bom jutri skočil in naredil kakšno sliko najbrž najpomembnejšega vodnega vira - Frankovega vrelca...železocestnik napisal/-a:Sledi temeljita obdelava vodnih virov/izvirov v okolici Zidanega Mosta, da bomo podprli ali podrli Dolfetovo teorijo. V okviru te bodo tudi boljše resolucije.
Proti večeru....
LPB
- železocestnik
- Strojevodja I
- Prispevkov: 9511
- Pridružen: 30.12.2007, 22:01
- Kraj: Ljubljana
Re: Zidani Most - skozi čas
Najprej pomožna vodna postaja v takšni resoluciji, da se da prebrati namen zgradbe...
še povečava...
...in če pogledaš malo podrobneje, vidiš, da je speljan iz zgradbe Hilfwasserstation=pomožna vodna postaja cevovod do dveh napajalnikov (Wasser Kranich = napajalnik)
Aja, pa še nekaj...
Pri obeh skladiščih je na prostem tudi Abort/aport
Kdor ne ve, kaj je to, si naj ogleda temo: "Železna cesta skozi Ptuj" in prebere Tonov esej
še povečava...
...in če pogledaš malo podrobneje, vidiš, da je speljan iz zgradbe Hilfwasserstation=pomožna vodna postaja cevovod do dveh napajalnikov (Wasser Kranich = napajalnik)
Aja, pa še nekaj...
Pri obeh skladiščih je na prostem tudi Abort/aport
Kdor ne ve, kaj je to, si naj ogleda temo: "Železna cesta skozi Ptuj" in prebere Tonov esej
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
- železocestnik
- Strojevodja I
- Prispevkov: 9511
- Pridružen: 30.12.2007, 22:01
- Kraj: Ljubljana
Re: Zidani Most - skozi čas
Še nekaj situacij Zidanega Mosta iz leta 1859 in malo okoli tega leta...
Boljše resolucije ni na razpolago
Boljše resolucije ni na razpolago
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Re: Zidani Most - skozi čas
Hvala ŽC-ju za vse tole. Prav zanimivo je tole videti in marsikaj je še na moč podobno ali enako kot ob izgradnji... Torej lajtunga po kateri priteče voda do te čuvene nekdanje pomožne vodne postaje prihaja iz t.i. Frankovega vrelca, ki je tik nad progo malce pred uvoznim signalom iz hrastniške smeri.
V sedanjem podhodu na peronu bi naj še vedno bil dostop do glavnih ventilov. Prav tako je wasserleitunga še vedno napeljana preko starega mostu do kurilnice. Najbrž prav enako kot je narisano na originalnem načrtu. Kot vem, je bilo nekoč kar precej problemov s temi cevmi. Bile so litoželezne in na spojih zatesnjene s svinčenimi obroči... Tehnike takega tesnenja sicer ne poznam ravno, ampak povedali so, da ko je začela voda pa le preveč teči, so si morali vzeti čas in te svinčene obroče nabiti nazaj v spoj. Spuščati so ti spoji začeli seveda zaradi trestljajev, ki so jih povzročali vlaki na mostu...
Dobro se spominjam tudi, da je bilo potrebno redno kloriranje vode iz Frankovega vrelca, sedaj pa mislim, da se ta voda ne uporablja več v gospodinjske namene.
Frankov vrelec je bil tako pomemben, da so ga dali v tistih časih na prelomu stoletja celo na eno razglednico Zidanega Mosta...
V sedanjem podhodu na peronu bi naj še vedno bil dostop do glavnih ventilov. Prav tako je wasserleitunga še vedno napeljana preko starega mostu do kurilnice. Najbrž prav enako kot je narisano na originalnem načrtu. Kot vem, je bilo nekoč kar precej problemov s temi cevmi. Bile so litoželezne in na spojih zatesnjene s svinčenimi obroči... Tehnike takega tesnenja sicer ne poznam ravno, ampak povedali so, da ko je začela voda pa le preveč teči, so si morali vzeti čas in te svinčene obroče nabiti nazaj v spoj. Spuščati so ti spoji začeli seveda zaradi trestljajev, ki so jih povzročali vlaki na mostu...
Dobro se spominjam tudi, da je bilo potrebno redno kloriranje vode iz Frankovega vrelca, sedaj pa mislim, da se ta voda ne uporablja več v gospodinjske namene.
Frankov vrelec je bil tako pomemben, da so ga dali v tistih časih na prelomu stoletja celo na eno razglednico Zidanega Mosta...
LPB
- železocestnik
- Strojevodja I
- Prispevkov: 9511
- Pridružen: 30.12.2007, 22:01
- Kraj: Ljubljana
Re: Zidani Most - skozi čas
Če pa se na tej shemi iz leta 1894 ne da prebrati Hülfswasserstation
No, malo povečave je pa res nujno
Toliko fotke sem odrezal, da sem zajel še spomenik nadvojvodi Ivanu/Janezu (E.H. Johann Staine). E.H.=Erzherzog=nadvojvoda
No, malo povečave je pa res nujno
Toliko fotke sem odrezal, da sem zajel še spomenik nadvojvodi Ivanu/Janezu (E.H. Johann Staine). E.H.=Erzherzog=nadvojvoda
Zadnjič spremenil železocestnik, dne 03.04.2010, 11:28, skupaj popravljeno 1 krat.
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
- železocestnik
- Strojevodja I
- Prispevkov: 9511
- Pridružen: 30.12.2007, 22:01
- Kraj: Ljubljana
Re: Zidani Most - skozi čas
Sedaj je pa zadosti zavlačevanja
Pa poglejmo, kako si je Bojan zamislil vodovod oz. vodno postajo...
Dolfe je bolj na splošno trdil, da voda teče izpod vsakega kamna oz. ne najdem njegove trditve
Leta 1893 so obnovili "vaserlajtungo" do kolodvora oz pomožne vodne postaje...
Priloga 1:
Z načrtom začnemo na kolodvoru in potem sledimo cevovodu...bo bolj zanimivo
Povečava
Vidimo, da pelje cevovod (rdeče) k vodni postaji (Wasserstation), prekotok vode pa teče v vodnjak, pa ventili so tudi narisani...
Pa višinske razmere cevovoda si lahko ogledate na povečavi...
Nadaljevanje načrta...
Vidimo, da res eni potočki tečejo pod progo...
Nadaljevanje načrta...
Ta del načrta pa moramo zopet povečati, saj se cevovod tukaj zaključi oz. začne...
Tudi v tem delu še tečeta dva potočka pod progo, potem pa pridemo do izvira (Quelle)
Tukaj pa nastopijo domačini: Bojan je izvir že imenoval: Frankov vrelec
Pa poglejmo, kako si je Bojan zamislil vodovod oz. vodno postajo...
Dolfe je bolj na splošno trdil, da voda teče izpod vsakega kamna oz. ne najdem njegove trditve
Leta 1893 so obnovili "vaserlajtungo" do kolodvora oz pomožne vodne postaje...
Priloga 1:
Z načrtom začnemo na kolodvoru in potem sledimo cevovodu...bo bolj zanimivo
Povečava
Vidimo, da pelje cevovod (rdeče) k vodni postaji (Wasserstation), prekotok vode pa teče v vodnjak, pa ventili so tudi narisani...
Pa višinske razmere cevovoda si lahko ogledate na povečavi...
Nadaljevanje načrta...
Vidimo, da res eni potočki tečejo pod progo...
Nadaljevanje načrta...
Ta del načrta pa moramo zopet povečati, saj se cevovod tukaj zaključi oz. začne...
Tudi v tem delu še tečeta dva potočka pod progo, potem pa pridemo do izvira (Quelle)
Tukaj pa nastopijo domačini: Bojan je izvir že imenoval: Frankov vrelec
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
- železocestnik
- Strojevodja I
- Prispevkov: 9511
- Pridružen: 30.12.2007, 22:01
- Kraj: Ljubljana
Re: Zidani Most - skozi čas
Priloga 2:
Tukaj pa si bomo ogledali, kako je izvedeno vodno zajetje...
Tloris:
Prerezi zajetja izvira vode:
Povečave zajetja:
Tukaj pa si bomo ogledali, kako je izvedeno vodno zajetje...
Tloris:
Prerezi zajetja izvira vode:
Povečave zajetja:
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Re: Zidani Most - skozi čas
Ena slikca Frankovega vrelca, Bojanu za vzpodbudo.
MMG, Bojan je obljubil celo foto reportažo tega vodnega zajetja. Sedaj bo odločitev lažja.
MMG, Bojan je obljubil celo foto reportažo tega vodnega zajetja. Sedaj bo odločitev lažja.
LP, Dolfe
Pa zakwa glih jst?!!
Pa zakwa glih jst?!!
- železocestnik
- Strojevodja I
- Prispevkov: 9511
- Pridružen: 30.12.2007, 22:01
- Kraj: Ljubljana
Re: Zidani Most - skozi čas
Ja, sem pozabil napisati, da sta imela Bojan in Dolfe prav.
Ne morete pričakovati, da bi nekdo, ki je bil v Zidanem mostu samo pol ure v življenju (glej eno reportažo o Zidanem Mostu, ki se mi jo ne ljubi iskati ) več vedel kot domačini
So pa tile načrti, ki sem jih objavil, kolateralni dobiček za "Štajnbrikarje"...
...ja, vse to je bilo na starem disku, ki se je razsul in pri prenosu podatkov na nov zunanji disk 1T imajo vsi preneseni podatki isti datum. Ne preostane mi drugega, kot brskati po disku kot kura in takrat se najde tudi akšno zlato jajce za Zidanmoščane (prepisano iz Marko Snoj: Etimološki slova slovenskih zemljepisnih imen, LJ 2009, 59,30 €).
S tem pa ne bo zaenkrat nič...
Tak zapis nastane slučajno, ko med par sto fotkami v enem dnevu "pade not" tudi kakšna zanimiva za domačine....
Je pa potem problem, ko se na disku "izgubi" v poplavi
Ne morete pričakovati, da bi nekdo, ki je bil v Zidanem mostu samo pol ure v življenju (glej eno reportažo o Zidanem Mostu, ki se mi jo ne ljubi iskati ) več vedel kot domačini
So pa tile načrti, ki sem jih objavil, kolateralni dobiček za "Štajnbrikarje"...
...ja, vse to je bilo na starem disku, ki se je razsul in pri prenosu podatkov na nov zunanji disk 1T imajo vsi preneseni podatki isti datum. Ne preostane mi drugega, kot brskati po disku kot kura in takrat se najde tudi akšno zlato jajce za Zidanmoščane (prepisano iz Marko Snoj: Etimološki slova slovenskih zemljepisnih imen, LJ 2009, 59,30 €).
S tem pa ne bo zaenkrat nič...
Osredotočil sem se na Južno železnico. Vendar ne na takšne detajle kot je vodna postaja v Zidanem mostuDolfe napisal/-a: Odrezano iz Železnica skozi čas / 70-letnica "prve hrvaške železnice" Zidani Most-ZG.
Glede na to, da @železocestnik (ŽC) pripravlja obširno temo o progi Zidani Most - Sisak, je tale tema postala neka vzporednica.
Mod. Dolfe
Tak zapis nastane slučajno, ko med par sto fotkami v enem dnevu "pade not" tudi kakšna zanimiva za domačine....
Je pa potem problem, ko se na disku "izgubi" v poplavi
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Re: Zidani Most - skozi čas
Ej, ŽC, kar korajžno in nikar ne cagaj. Naselil si se v krajih, kjer kuram pred futranjem zavežejo oči. Pa so vseeno glih prav rejene.železocestnik napisal/-a:....... Ne preostane mi drugega, kot brskati po disku kot kura in takrat se najde tudi akšno zlato jajce za Zidanmoščane ....
Ni hudir, da ne bi iz diska izbrskal vse in še kaj zraven. Pa še prav veselo presenečen boš nad ponovno najdenimi fajli.
Torej, iz zidanmoške sekcije MRS imaš vso moralno podporo.
lp
Dolfe
LP, Dolfe
Pa zakwa glih jst?!!
Pa zakwa glih jst?!!
- železocestnik
- Strojevodja I
- Prispevkov: 9511
- Pridružen: 30.12.2007, 22:01
- Kraj: Ljubljana
Re: Zidani Most - skozi čas
Se zahvaljujem za podporo
MMG: v zgornjem slovarju so omenjene tudi prve omembe Zidanega mosta:
1224: Lapideo Ponti
1230: trans Pontem
1426: capela sancti Egidii ad Pontem prope Ratschach (posebej za Dolfeta: prope Radtschach: pri Radečah, torej da se ve, kje je ta most oz. kraj)
1457-1461: bey der Gemaurtten Prucken (pri zidanem mostu)
1471: an der Stainen Prukken (pri kamnitem mostu)
Leta 1224 je dal cesar Leopold Vi. zgraditi nov, kamnit most.
Čisto lahko bi se kraj lahko imenoval Kamniti Most, krajani pa Kamnomoščani
MMG: v zgornjem slovarju so omenjene tudi prve omembe Zidanega mosta:
1224: Lapideo Ponti
1230: trans Pontem
1426: capela sancti Egidii ad Pontem prope Ratschach (posebej za Dolfeta: prope Radtschach: pri Radečah, torej da se ve, kje je ta most oz. kraj)
1457-1461: bey der Gemaurtten Prucken (pri zidanem mostu)
1471: an der Stainen Prukken (pri kamnitem mostu)
Leta 1224 je dal cesar Leopold Vi. zgraditi nov, kamnit most.
Čisto lahko bi se kraj lahko imenoval Kamniti Most, krajani pa Kamnomoščani
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Re: Zidani Most - skozi čas
Se mi zdi, da nisem čisto na liniji ampak to kar ŽC imenuje kolateralna pridobitev je zame (pa še za kakšnega domorodca) neprecenljivo. Zato se postavljam Dolfetu ob bok in ti izrekam vse priznanje in zahvalo za ves material, ki si ga objavil.
Pa poglejmo najprej kako ponosni so bili na vaserlajtungo ob njeni izgradnji. Tole je izrez iz razglednice iz leta 1899 (dobil iz bogate zakladnice Aufleta!):
Kot lahko vidimo, je Frankov vrelec še vedno tak in ni utrpel kakšnih posebnih predelav:
Ograja je očitno še vedno originalna, le par plasti barve je dodatno na njej:
Vzel sem si čas in naredil par posnetkov, izogibajoč se žicam in ostalim pritiklinam modernega časa:
Vmes so se enkrat pripeljali vzdrževalci VM in seveda pravi vlaki:
Tukaj pa še enkrat od spodaj in enkrat z druge strani:
Skratka, Frankov vrelec je bil v takratnem času strašno pomembna in za železnico nujna stvar. Komot lahko rečemo, da so ga naredili mojstrsko, kar dokazujejo tudi današnji posnetki, če jih primerjamo s tistim kar je bilo narejeno pred več kot 100 leti...
Pa poglejmo najprej kako ponosni so bili na vaserlajtungo ob njeni izgradnji. Tole je izrez iz razglednice iz leta 1899 (dobil iz bogate zakladnice Aufleta!):
Kot lahko vidimo, je Frankov vrelec še vedno tak in ni utrpel kakšnih posebnih predelav:
Ograja je očitno še vedno originalna, le par plasti barve je dodatno na njej:
Vzel sem si čas in naredil par posnetkov, izogibajoč se žicam in ostalim pritiklinam modernega časa:
Vmes so se enkrat pripeljali vzdrževalci VM in seveda pravi vlaki:
Tukaj pa še enkrat od spodaj in enkrat z druge strani:
Skratka, Frankov vrelec je bil v takratnem času strašno pomembna in za železnico nujna stvar. Komot lahko rečemo, da so ga naredili mojstrsko, kar dokazujejo tudi današnji posnetki, če jih primerjamo s tistim kar je bilo narejeno pred več kot 100 leti...
LPB