Zidani Most - skozi čas

Vse o zanimivi zgodovini železne ceste skozi čas.
Odgovori
Uporabniški avatar
Dolfe
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 12687
Pridružen: 02.03.2006, 8:52
Kraj: Na cesti

Re: Zidani Most - skozi čas

Odgovor Napisal/-a Dolfe »

marklinfan napisal/-a:
Zelo lepa slika... prov zanimivo, ker nisem še videl zidanega mosta iz te prespektive! :D
Jaz tudi ne, pa sem skoraj tu doma. :wink:

MMG, Bojan je menda to foto-lokacijo avtorsko zaščitil.
Tako pač sklepam, ker me je bližnji kmet podil s sekiro in traktorjem, ko sem hotel še zase narediti posnetek. Slika
bojan
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 731
Pridružen: 15.01.2006, 19:54

Re: Zidani Most - skozi čas

Odgovor Napisal/-a bojan »

Živijo,

ravnokar sem tole poskeniral pa sem si rekel da bi bilo prav, da malo podelim z vami :wink:
Enkrat, že precej časa nazaj, vem da je bilo nekaj debate o vodni postaji. Tukaj se sedaj lepo vidi kje je bila.
Razglednica je bila založena l. 1918.

LPB
Slika
LPB
cokla
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 11516
Pridružen: 10.08.2007, 21:50
Kraj: ob levem bregu Save

Re: Zidani Most - skozi čas

Odgovor Napisal/-a cokla »

Bojan,super.. =D> =D>

Vse ostalo pa je isto... #-o Razen tretjega tira. :D
Zakaj dekleta povesijo oči, ko jim rečeš: "Ljubim te"?

Da bi videle, če je res !

( Regis Houser )
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Zidani Most

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Marlo napisal/-a:Zidani Most pred 2. s.v.

Slika
Naslednja fotka ni iz škatle, iz katere jemlje fotke @Marlo...je pa isti fotograf...in izrez iz istega negativa

Slika

Fotka je iz zbornika "Sto godina železnica Jugoslavije, BG 1951

(Zidani most se je znašel na Savici... :lol: )
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Zidani Most - skozi čas

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Pa si poglejmo, kaj je o železniškem mostu v smeri Zagreba v Zidanem mostu napisal Dolfe...
Dolfe napisal/-a:
Prvotni most za smer Ljubljana - Zagreb, so začeli graditi 1. maja 1929. Dokončali so ga 31. maja 1930. Prevzem je bil narejen 21.julija 1930. Pričujoča fotografija kaže najbrž ta dan, ko so ga polno obremenili. Slavnostno so ga odprli za promet 18. avgusta 1930. Imel je tri loke v razponu skoraj 35 m. (34,89m). Svojemu namenu je služil le 13 let.
Zidani Most je ravno zaradi teh mostov bil nenehna tarča letalskih napadov. Razen zadnjega, mu niso mogli do živega. Začel je Hitler leta 1941, končali pa zavezniki 18. novembra 1944. Samo v letih 1944 in 1945 so izvršili kar enajst letalskih napadov. 17. in 18. novembra 1944 so zavezniki z osemnajstimi letali odvrgli kar 48 težkih bomb. Porušena sta bila dva loka zagrebškega mostu in en lok - nad cesto, štajerskega. Po pripovedovanju mojih staršev je bil takrat porušen tudi Hotel, ki je stal nekje na sproti sedanjega gasilskega doma. Zgubili pa so tudi najmanj eno letalo.

Štajerski most so s provizorijem kar hitro spravili v promet, med tem ko so zagrebškega pričeli popravljati šele 3. julija 1945, dokončali pa so ga 5. decembra istega leta. Nisem povsem prepričan, vendar se mi zdi da so ga zgradili na starih temeljih, ki stojijo na skalnati podlagi. Ironija je, da so novega gradili ravno tisti, ki so ga štiri leta branili. Torej - vojni ujetniki.

Glavni vir, knjiga avtorja: Karol Rustja; "150 let proge Celje - Ljubljana"


Poglejmo si še drug vir: "Sto godina železnica Jugoslavije", BG 1951...

Dvotirni armirano - betonski most preko Savinje v Zidanem mostu ima oboke z razponom 3 x 34,9 + 10 m. Ta most je bil v novembru leta 1944 porušen z zadetki letalskih bomb. Porušena sta bila dva oboka in eden od srednjih stebrov. Po vojni je bil promet vzpostavljen 1.junija 1945 preko kamnitega mostu v smeri Celja, ki ni bil poškodovan. Pozneje so s pomočjo valjanih P nosilcev zgradili enotirni provizorij na mestu porušenega mostu (20. september 1945). Zato, ker se ni mogel najti niti projekt niti statični izračun prvotnega mostu iz leta 1929, je bil izdelan nov projekt. Privarčevalo se je okoli 20% v primerjavi s prvotnim mostom, ker se je most projektiral s tanjšim svodom, z manj armature (12 t namesto 32 t po oboku) in s polnim parapetom (privarčevan gradbeni les in delo za opaž). Betoniranje se je izvajalo tako, da se je beton iz treh mešalcev, ki so bili postavljeni v višini platoja železniške postaje, razvažal na mesto vgraditve. Betoniranje prvega oboka je bilo končano 28. maja 1946 in drugega 10. avgusta 1946. Vgrajenega je bilo 933 m3 betona visoke kvalitete, 424 m3 za parapetne zidove, konzole in ograjo ter 1.558 m3 betona za zapolnitev.

Vgrajevanje betona je bilo v večini primerov z vibratorji. Izolacija je iz svinčenih plošč.
Po obnovljenem mostu je stekel promet 19. novembra 1946.
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
bojan
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 731
Pridružen: 15.01.2006, 19:54

Re: Zidani Most

Odgovor Napisal/-a bojan »

Marlo napisal/-a:Zidani Most pred 2. s.v.

Slika
Ta fotka je izredno zanimiva tudi zaradi takrat "obrobnih" zadev za fotografa :wink: V spodnjem levem kotu, pred mostom desno, se lepo vidi kapelica, ki je bila ob cesti, ob njej pa so bile stopnice do šole. Ta velika zgradba nad kapelico je bila namreč šola, porušena med bombardiranjem. V kletnih prostorih je bilo menda precej zasutih...
LPB
Uporabniški avatar
Dolfe
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 12687
Pridružen: 02.03.2006, 8:52
Kraj: Na cesti

Re: Zidani Most - skozi čas

Odgovor Napisal/-a Dolfe »

Hvala obema za poživitev teme. =D>
LP, Dolfe
Pa zakwa glih jst?!!
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Zidani Most - skozi čas

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Da še malo poživimo temo...

August Mandl je napisal knjigo: "Die Staatsbahn von Wien bis Triest"(Državna železnica od Dunaja do Trsta), ki jo je izdal "Oesterreichischen Loyd in Triest" (Avstrijski Lloyd v Trstu), izšla pa je v Trstu leta 1856.

V njej je tudi nekaj litografij...med njimi tudi Zidani Most /Steinbrück/

Slika

Drugič pa še opis...
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Zidani Most - skozi čas

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Ker imamo zgoraj že kar nekaj fotk mostu čez Savinjo v smeri Zagreba, dodajam še nekaj novosti iz knjige, katere avtorja sta Majda in Jože Žontar z naslovom: Stavbenik Josip Slavec, Ljubljana 2001.

Gradnji železniškega mostu čez Savinjo v Zidanem Mostu je posvečeno nekaj strani.
Če povzamemo:

Na licitaciji na direkciji državnih železnic v Ljubljani je 15. februarja 1929 Josip Slavec med osmimi konkurenti dobil naročilo za gradnjo velikega mostu čez Savinjo na železniški postaji Zidani Most, ki naj bi omogočil direkten promet na progi Ljubljana-Zagreb in obratno, brez zamudnega premikanja. Slavec je bil takrat star 28 let.
Vlaki so vozili proti Zagebu tako, da so zapeljali najprej po mostu čez Savinjo v smeri Maribora, tam pa so na obračališču obrnili lokomotivo, ki je nato zapeljalavlak vzdolž reke Save proti Radečam oziroma Dobovi.
Načrte za most, ki je meril v dolžino 151 m in je imel obliko treh lokov, je izdelal inženir Emil Franz, zaposlen na Generalni direkciji državnih železnic v Beogradu, ob pomoči inženirja Draga Leskovška pri konstrukcijskem odseku gradbenega oddelka državnih železnic v Ljubljani.
Slavec je z gradnjo začel 1. maja 1929, končana pa je morala biti 31. maja naslednje leto. Vsa dela so izvedli z domačimi delavci in domačimi materiali. Kljub temu, da jih je junija 1929 dvakrat ogrožala poplava, ki je močno poškodovala ogrodje za polaganje temeljev, so most končali v dogovorjenem roku. Predračunska vrednost del je znašala 4,746.633 dinarjev, končna cena pa 5,060.299 dinarjev. Za gradnjo mostu so porabili okoli 300 vagonov cementa splitske cementarne, znamke Colosus, ki so ga imeli tedaj za enega najbolj kakovostnih. Tehnično je vodil gradnjo inženir dr. Miroslav Kasal, pri katerem je Slavec kot 21-letnik delal kot stavbni vodja v njegovem gradbenem podjetju. Sedaj pa je bil dr. Kasal profesor na Ljubljanski Univerzi.
Betonski most, ki je bil prvi te vrste v takšnem obsegu pri nas, je obtežilno preizkušnjo prestal 21. julija 1931, prometu pa so ga slovesno izročili 18. avgusta 1931.
Na slovesnost, ki so se je udeležili številni prebivalci okoliških krajev, so se iz Ljubljane s posebnim vlakom pripeljali predstavniki oblasti na čelu z banom Dravske banovine dr. Dragom Marušičem ter številni drugi gostje. Po blagoslavitvi, ki jo je opravil mariborski pomožni škof Ivan Jožef Tomažič, je nastopil trenutek, ko je kot prvi prevozil novi most brzovlak Pariz-München-Jesenice_Ljubljana-Beograd s slovesno okrašeno lokomotivo - in s tem je bil most simbolično izročen prometu. Objekt je dopisnik Slovenca poimenoval kar most "kralja Aleksandra", ki je ravno tiste dni slavil desetletnico vladanja.
Tako na odprtju kot na banketu v železniški restavraciji so govorniki povdarjali ne le pomen novega mostu za železniški promet, marveč tudi kot velik tehnični dosežek.


Fotke iz Ilustriranega Slovenca, dne 30.8.1931
Blagoslovitev...

Slika


Prvi vlak na redni progi je zapeljal na most...

Slika


Pa še en pogled na most v vsej njegovi mogočnosti...

Slika


Ob odprtju mostu je dal gradbenik Josip Slavec v Jugoslovanski tiskarni v Ljubljani izdelati poseben album s fotografijami gradnje mostu.

Slika

(včeraj je bil eden na voljo za 30 evrotov na boljšjem sejmu. V njem je okoli 15 fotografij celotne izgradnje mostu.)

Sedaj pa si poglejmo še sklep iz zgoraj navedene knjige:

"Josip Slavec je zmogel pripeljati svoje podjetje do ravni, ko je bilo zmožno graditi najbolj zahtevne projekte...
Zavedal se je, da sposobnosti Slovencev niso nič manjše od tujih. K sebi je vabil domače strokovnjake, posloval je z domačimi kreditnimi zavodi. Vse to nakopičeno znanje je zagotovo obetalo, da se bo njegovo podjetje razvijalo in postalo eno največjih gradbenih podjetij v Sloveniji. Tako pa sta okupacija in pozneje novi družbeni red preprečila nadaljni razvoj podjetja.
Odpor proti okupatorju ter prvi povojni čas so ga, ob določeni rezerviranosti, ki jo je imel do idej revolucije, neverjetno zasvojil. Vse preveč naivno je verjel v ideale, ki jih je proglašal novi družbeni red. Med drugim se je odpovedal velikemu premoženju, doživel pa globoko razočaranje, ko so ga vrgli iz njegove stanovanjske hiše in iz službe."

Kljub vsemu pa je prišlo do nadaljevanja podjetniškega izročila. Tradicijo je nadaljeval Josipov sin Saša, sedaj pa jo nadaljuje vnuk inž. Aleš Slavec. Ampak o tem v drugi temi..
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
bojan
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 731
Pridružen: 15.01.2006, 19:54

Re: Zidani Most - skozi čas

Odgovor Napisal/-a bojan »

Živijo,

ne vem, če sem vam tole že pokazal... A ni bilo lepo preden so začeli graditi prvi ajzenponarski most? :D

Iz: Wanderungen durch Tyrol und Steiermark Von Joh. Gabr. Seidl, Leipzig, Georg Wigand's Verlag, 1840.
Slika
LPB
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Zidani Most - skozi čas

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Do zdaj smo videli samo ČB varianto =D> =D>
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
36-048
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 92
Pridružen: 21.11.2007, 18:09

Re: Zidani Most - skozi čas

Odgovor Napisal/-a 36-048 »

dodajam razglednico iz hisnega arhiva: fotografirano pred 1. sv. vojno, poslano leta 1917
Slika
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Zidani Most - skozi čas

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Slika

In še naša maskota, vredna pogleda.
MMG, Slika je iz interneta, pozabil link. :oops:


Še moderator - Dolfe[/i]

Zadnja pridobitev...
Sem bil v Tehničnem muzeju na Dunaju in sem se v moderatorjevem imenu pritožil direktorici, da zapostavljajo naše maskote...

Takoj so izdelali koledar z "Zidanim Mostom"...

Slika


En izvod meni, en izvod za moderatorja...

Slika

Če bo hotel "Štajnbrikerco" imeti Dolfe na mizici, ga bo seveda stalo :berr
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Gorchi
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 6518
Pridružen: 23.10.2006, 12:25
Kraj: Cerklje na Gorenjskem

Re: Zidani Most - skozi čas

Odgovor Napisal/-a Gorchi »

No tole pa Ti lahko marsikdo zavida!!! =D> =D> =D> =D>
Goran
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Zidani Most - skozi čas

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Nekako nama z Dolfetom ni uspelo narediti primopredaje doživljenjskega koledarja z njemu ljubo "Štajnbrikerco".
Morda bo imel sedaj kaj več časa, ko je v penziji :lol:

Nekako pa ni mogel preboleti vodne postaje nasproti kolodvora Zidani Most, češ, da je tam okoli vse živo izvirov...

Mojo trditev:
železocestnik napisal/-a:
Posebej za Dolfeta malo večja fotka "Vaserštacjon" (Wasserstation, tudi "Pumpenhaus" :lol: :lol: )...

Slika
...sedaj vlečem nazaj.

Dolfe je imel prav: ta zgradba NI "Vaserštacjon"/vodna postaja :!: :!:


Iz načrta iz leta 1848 sledi...

Slika

da je to: Hilfswasserstation, torej pomožna vodna postaja

Fazit: nikoli se ne prepiraj z moderatorjem.press :lol: :lol:
...in domačini :lol: :lol:

MMG, dokopali smo se do najstarejšega načrta železnice v Zidanem Mostu...seveda na ta račun, da je Dolfe na tako lep način zaprosil forumaše za pomoč...kaj čmo, pač Dunajska šola :wink:

Aja, pa še do 2000 ogledov :lol: :lol: :lol:
Zadnjič spremenil železocestnik, dne 02.04.2010, 7:07, skupaj popravljeno 1 krat.
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Odgovori