Re: Parno tirno dvigalo

Vse o zanimivi zgodovini železne ceste skozi čas.
Uporabniški avatar
Dolfe
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 12687
Pridružen: 02.03.2006, 8:52
Kraj: Na cesti

Parno tirno dvigalo

Odgovor Napisal/-a Dolfe »

Marlo, sposodil si bom tvojo sliko tega parnega tirnega dvigala in odprl novo temo.
Morda zberemo kaj podatkov o njem, saj je bil pravi monstrum svojega časa.

Marlo napisal/-a:Hrastnik 1959.

Slika
Če ima kdo kakršne koli podatke o njem, prosim za sodelovanje. [-o<

lp
Dolfe
Uporabniški avatar
Marlo
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 177
Pridružen: 24.01.2009, 11:44

Re: Hrastnik

Odgovor Napisal/-a Marlo »

Rekel bi, da je ista kot tukaj http://www.vlaki.info/forum/viewtopic.php?f=21&t=4139

Glede pogona ugibam, a mislim, da je šlo za diesel motor (in reduktorji in vitli in škripci). Sama moč motorja niti ni bistvena - pri šibkejšem motorju so pač večji prenosi in vse skupaj je počasneje. Podobno kot danes pri hidravliki.
Uporabniški avatar
Dolfe
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 12687
Pridružen: 02.03.2006, 8:52
Kraj: Na cesti

Re: Parno tirno dvigalo

Odgovor Napisal/-a Dolfe »

karbidovka napisal/-a:Te so pa zelo zanimive.
Kaj pa poganja tisto pošast na prvi sliki?

Tisto je prvotno parno dvigalo, ki ga je posedoval TOZD za Vleko Vlakov Ljubljana. (JŽ-ŽG Ljubljana).

MMG, enkrat, bolj proti koncu njegove življenske dobe na JŽ, so ga ob nekem nujnem pospravilu ID-ja prevrnili. Voržih pa je bil kar maršal Tito.
Je komu morda kaj več znanega o tem dogodku? Dogodek pa je bil nekje na primorski progi, proti Puli.
Uporabniški avatar
Dolfe
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 12687
Pridružen: 02.03.2006, 8:52
Kraj: Na cesti

Re: Hrastnik

Odgovor Napisal/-a Dolfe »

Marlo napisal/-a:Rekel bi, da je ista kot tukaj http://www.vlaki.info/forum/viewtopic.php?f=21&t=4139

Glede pogona ugibam, a mislim, da je šlo za diesel motor (in reduktorji in vitli in škripci). Sama moč motorja niti ni bistvena - pri šibkejšem motorju so pač večji prenosi in vse skupaj je počasneje. Podobno kot danes pri hidravliki.
Hmm, potem tega ni gnala para? Kolikor mi je znano, so takratne JŽ ŽG-Ljubljana imele le parno dvigalo.
Sedanja Takrafta sta v smislu modernizacije, kot nadomestilo za parno pošast.
MMG, žal nam iskalnik ne deluje. Mislim, da smo imeli še eno sliko o njem.
Uporabniški avatar
Tin€
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3866
Pridružen: 25.05.2006, 22:52
Kontakt:

Re: Parno tirno dvigalo

Odgovor Napisal/-a Tin€ »

A ni eno parno dvigalo končalo v morju, konkretno Reka :?:
Uporabniški avatar
Marlo
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 177
Pridružen: 24.01.2009, 11:44

Re: Parno tirno dvigalo

Odgovor Napisal/-a Marlo »

Tri fotografije sem še enkrat skeniral.

Na prvi in drugi sliki se 'kadi' na približno istem mestu - pri prehodu za dvignjeno 'streho'. A je tisti na prvi sliki na dvigalu kurjač?

V obeh primerih ni v bližini delovne lokomotive - dvigalo je imelo svoj kotel ali pa morda parohran.

Slika

Slika

Slika
Uporabniški avatar
Dolfe
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 12687
Pridružen: 02.03.2006, 8:52
Kraj: Na cesti

Re: Parno tirno dvigalo

Odgovor Napisal/-a Dolfe »

Marlo, hvala za skenirane slike.

Jaz mislim, da je to parno dvigalo. Rekel bi, da so ga kurili z nafto.
Prava škoda je da ne morem, oz. je zelo težko, priti v stik s šefom intervencijske skupine. Ta bi zagotovo pojasnil marsikaj.

Odpihnila ga reorganizacija. press :?


Morda pa se nam kaj javi @Florjan. [-o<
grega
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1618
Pridružen: 12.09.2006, 17:29
Kraj: Štajerska
Kontakt:

Re: Parno tirno dvigalo

Odgovor Napisal/-a grega »

Danes sem gledal Novo progo (junij/julij 2009) in na zadnji platnici videl tole sliko:

Slika


http://www.shrani.si/f/Y/mo/45oKSFgo/imgp7402x.jpg
Povezava do slike z večjo resolucijo.
Uporabniški avatar
Regan 664
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3625
Pridružen: 24.01.2006, 16:23

Re: Parno tirno dvigalo

Odgovor Napisal/-a Regan 664 »

Zanimivo bi bilo videti sliko tega dvigala. Ko sem bil lansko leto v Puli, ga na postaji nisem zasledil. Je sploh še v Isti? Ima mogoče kdo od članov foruma kakšno arhivsko sliko?

MMG: tudi obe delujoči dvigali SŽ sta bili izdelani v DDR v tovarni S.M.Kirow
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Parno tirno dvigalo

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Dolfe napisal/-a: Če ima kdo kakršne koli podatke o njem, prosim za sodelovanje. [-o<
Dolfe, a si tole prošnjo [-o< spisal na Olimpu :?: :old :pope , da se ti je uresničila \:D/

Dolfe napisal/-a: Jaz mislim, da je to parno dvigalo. Rekel bi, da so ga kurili z nafto.
Prvi del tvojega razmišljanja je pravilen...pravilno si se odločil za naziv teme že v začetku :!:
Dvigalo na fotki je res parno dvigalo, ker pa je na tirih je to torej tirno parno dvigalo.

Drugi del razmišljanja je bilo bolj ugibanje... :wink:
To dvigalo ima svoj parni kotel...na premog :idea:

Leto izdelave dvigala: možno že pred, med WW II ali takoj po njej (vsekakor pa pred letom 1959 :lol: :lol: )

Nosilnost: 45 ali 65 ton (okoli, podatkov nimam #-o )

Proizvajalec: MAGYAR VAGON-ES GEPGYAR, Györ, Madžarska
v nemščini: Ungarische Waggon und Maschinenfabrik Györ (Raab)

vir: http://www.eisenbahndienstfahrzeuge.de/

Slika



http://www.bahn-um-ratingen.de/kd/dampf ... _1967.html
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
Dolfe
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 12687
Pridružen: 02.03.2006, 8:52
Kraj: Na cesti

Re: Parno tirno dvigalo

Odgovor Napisal/-a Dolfe »

Le kaj bi brez tebe in tvoje pronicljivosti, ŽC. =D>

Za tale prispevek mora pasti runda pa če vzamem kredit pri NLB. :D

lp
Dolfe
LP, Dolfe
Pa zakwa glih jst?!!
Florjan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 659
Pridružen: 16.11.2005, 18:56
Kraj: Šmartno pri Litiji

Re: Parno tirno dvigalo

Odgovor Napisal/-a Florjan »

Omenjeno parno dvigalo se je prevrnilo po nasipu med postajama Rakitovec in Buzet, pri dvigovanju Đure, katera je iztirila in prevrnila po nasipu (menda zaradi plazu kamenja). Govorilo se je, da je nekdo od vodilnih iz Ljubljane (ni bil iz intervencijske skupine) zaradi hitrejše odprave ID dal komando za premik dvigala pod obremenitvijo. Posledica je bila znana.
V knjigi Zvonimira Horvata "100 godina remonta lokomotiva" je tudi podatek za tirno parno dvigalo serije 999 -004, 006, 015, 026 in enega 999-500 iz Kurilnice Crveni Krst. Izdelani so bili leta 1939-1940 v tovarni Roesseman u. Kuhnemann Epp. u. Fekete Barmeta A.G.-Budimpešta. Testirani in prevzeti 1.9.1940. Nosilnosti 65/15 ton, 8 osi, teže 106 ton hitrosti 45 km/h. Premikal se je tudi sam s parnim strojem preko reduktorja in hitrostjo 3om/min. Leta 1989/90 so v Zagrebu predeleli 999-006 na dizel-električni pogon in je dobil oznako 9 900 101. Ob izidu knjige leta 1994 je bilo shranjeno dvigalo 999-o15 v Trnju za HŽ muzej. Po moji oceni je zelo podobno našemu dvigalu, morda je bilo malo manjše.
Dolfe, ko sem dopoljneval tekst si se oglasil. Gorivo je bil premog. Meni se pa zdi, da je bil pametnjakovič iz Direkcije.
Zadnjič spremenil Florjan, dne 08.07.2009, 13:03, skupaj popravljeno 4 krat.
Uporabniški avatar
Dolfe
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 12687
Pridružen: 02.03.2006, 8:52
Kraj: Na cesti

Re: Parno tirno dvigalo

Odgovor Napisal/-a Dolfe »

Hvala Florjan za tole pojasnilo. Doooolgo sem ga čakal in dočakal. =D>

Znan pa mi je zadnji del, tega "slavospeva".
Namreč, posredni vzrok vse te kolobocije, je bil Josip Broz Tito in njegov Modri vlak. Namreč, neposredno po tem ID, so najavili Modri vlak. In ker je bil Tito zelo "tečen" če je ob progi bilo kaj narobe, so to iztirjenje pod političnim pritiskom morali na hitro pospraviti, in to za vsako ceno.
In cena je dejansko bila visoka. Tito je videl, ne le omenjeno iztirjenje, temveč še prevrnjeno tirno dvigalo.
Stvar je bila hudo resna, saj se je končala z obsodbo na sodišču, za nekega odgovornega iz sekcije za vleko Ljubljana.

Florjan, morda še to. S čim so kurili to tirno dvigalo. Oz. od kje so pridobivali potrebno paro. Ti bi to skorajda moral vedeti? [-o<
LP, Dolfe
Pa zakwa glih jst?!!
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Parno tirno dvigalo

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

V 60-tih letih je bil za delo pri nesrečah eden od namočnejših izvedenk z 90 tonami nosilnosti pri ročici 8 m ter 20 ton na pomožnem kavlju pri ročici 18 m. Teža takšnega dvigala je znašala 104 tone, največji osni pritisk pa okoli 19 ton.

Poglejmo si ga na skici...

Slika

V zgornjem vogalu skice vidimo, kako mora biti podprto dvigalo z dodatnimi "rokami", če hočemo izkoristiti vso njegovo nosilnost. Brez opornih rok je nosilnost dvigala majhna.
Dimnik parnega kotla je snemljiv, da obdržimo profil dvigala.


Pa si poglejmo še prerez skozi dvigalo na mestu, kjer je pogonska gred za pogon dvigala. Hitrost pomika dvigala z lastnim pogonom znaša 54 m/min (brez tovora).

Slika

Pogonska gred za pomik dvigala gre skozi votlo os, okoli katere se vrti dvigalo pri delu na na tlačnem ležaju.


Torej je izredno pomembno, da se držimo tabel za nosilnost dvigala pri različnih ročicah. Izredno nevarno je zibanje bremena, saj nastopajo dodatne dinamične sile. Ravno tako nastopajo dodatne dinamične sile pri vožnji tovora z lastnim pogonom. Takrat je potrebno posebej pozorno upoštevati spremenjene pogoje, saj se drastično spremeni nosilnost dvigala.

Verjetno tisti, ki je dal nalog za hitro reševanje ID-ja, tega ni upošteval ali pa ploh ni bil kompetenten za takšne odločitve...
Že takrat so odločali ljudje, ki se niso spoznali na tehniko, danes je pa še slabše... :roll: :evil: :medic :titanic
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
Dolfe
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 12687
Pridružen: 02.03.2006, 8:52
Kraj: Na cesti

Re: Parno tirno dvigalo

Odgovor Napisal/-a Dolfe »

železocestnik napisal/-a:
Verjetno tisti, ki je dal nalog za hitro reševanje ID-ja, tega ni upošteval ali pa ploh ni bil kompetenten za takšne odločitve...
Že takrat so odločali ljudje, ki se niso spoznali na tehniko, danes je pa še slabše...
ŽC zopet raztura. Hvala za skice. =D>

Menim, da je ta ugotovitev preveč hitra in splošna. Sicer ne vem nič o podrobnostih in o vzrokih dogodka. Vendar sem prepričan, da so imeli dvigalo zasidrano s podpornimi nogami. In verjamem, da so dotični vedeli, da je vse skupaj na kritični točki in so se temu upirali. Morda so se udrla tla pod nogo. Kaj vem, dejavnikov je veliko. Pri velikih masah pa skorajda ni popravnega izpita.
Ampak, če je funkcionarska pisarniška avtoriteta menila drugače, jo je bilo potrebno brezpogojno upoštevati. Drugače se je kaj lahko dobila karta za kakšen All inclusive v Kvarnerju.
LP, Dolfe
Pa zakwa glih jst?!!
Odgovori