OBVOZNA PROGA PRESERJE - BOROVNICA (1945 - 1947)

Vse o zanimivi zgodovini železne ceste skozi čas.
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9321
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

OBVOZNA PROGA PRESERJE - BOROVNICA (1945 - 1947)

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 19.04.2009, 11:39

Borovniški viadukt je začel popuščati že pred drugo svetovno vojno, v prvi Jugoslaviji.
Mohorič nam poroča v knjigi o zgodovini železnic na Slovenskem:
"Zmanjšali so hitrost vlakov pri vožnji čez viadukt. Po strokovnem mnenju univ. prof. dr. ing. Roša je bilo že pred vojno odločeno, da bodo morali uporabo viadukta opustiti.
Zato je železniška direkcija naročila ing. Maksu Klodiču, da izdela načrt variante za železniško zvezo z Borovnico brez viadukta. Klodič je leta 1938 izdelal naročeni generalni načrt. V direkciji pa so medtem proučevali možnosti, da bi vzporedno zgradili nov viadukt.
Dne 10.aprila je jugoslovanska vojska pri umiku razstrelila stari viadukt.
Med vojno so vozili čez enotirni provizorij, ki so ga zgradili Italijani na železnih drogovih.Zaradi ponovnih bombnih napadov pa so Nemci leta 1944 zgradili zasilno obvozno progo po dolini Borovniščice. Dne 23 marca 1945. leta so zavezniški bombniki močno zadeli naprave in s tem dokončno odločili o usodi viadukta. Zaradi važnosti prometa na glavni progi so takoj leta 1945 začeli pripravljati graditev nove proge na podlagi Klodičevega načrta, ki je bil že do vseh podrobnosti izdelan. Prometno ministrstvo je 19. junija 1945 odobrilo dopolnjeni Stibilj-Klodičev načrt."

Mohorič ni omenil, da so začeli Italijani takoj po zasedbi leta 1941 z akcijo gradnje obvozne proge, verjetno po Klodičevih načrtih. Italijanski načrti obstajajo za del trase in bi jih bilo potrebno primerjati s Klodičevimi. O tem italijanskem poskusu je objavljena v Železnici skozi čas posebna tema: Obnova borovniške proge 1941.
Leta 1942 so že izvedli razlastitev za del proge in sprejeli sklep o gradnji, potem pa se je zapletlo...

Nemci so zgradili zasilno krajšo obvozno progo leta 1945, ki je obravnavana v temi:Nemška obvozna proga v Borovnici. Zgradili so jo pa ravno do konca vojne, tako da je sploh niso uporabljali.

Nekaj več podatkov pa dobimo iz knjižice "Železnica skozi občino Brezovica", kjer je Karol Rustja podal o obvozni progi nekaj novih podatkov:

"Jugoslovanska vojska je 10. aprila 1941 ob 17.30 minirala 7 stebrov. Porušili so 175 metrov viadukta, ostali del je bil močno razrahljan.
Italijani so na porušenem delu postavili ogromen provizorij, vendar so razmišljali tudi o trajni rešitvi.
Odločili so se za obvoznico in z dekretom 22. julija 1941 odobrili gradnjo, pripravili načrte in denarna sredstva. V ta namen so ustanovili "Urad za deviacijo Borovnica". Kljub temu, da je bila tehnična dokumentacija večinoma že pripravljena in so bila denarna sredstva odobrena, so z gradbenimi deli odlašali.
Tudi Nemci so po letu 1943 razmišljali, kako trajno rešiti problem viadukta v Borovnici. Med drugim so predvideli tudi podaljšanje železniške proge z Vrhnike do vznožja Rakovca, kjer bi se pripojila na obstoječo dvotirno progo malo za postajo Verd. Ko je bil viadukt v Borovnici konec decembra 1944 popolnoma onesposobljen za promet, so Nemci nemudoma zgradili zasilen, 3 kilometre dolg obvoz z železniške postaje Borovnica v dolino in nazaj na staro traso na pobočje Planine. Rešitev je bila res samo začasna."

Karol Rustja pa je napisal tudi nekaj novosti o dogodkih takoj po drugi svetovni vojni:

"Nekaj dni po koncu vojne je minister v vladi LR Slovenije Snoj konzultiral ing. Maksa Klodiča o možnosti za hitro izgradnjo dvotirnega odseka med Preserjem in Jelenovim viaduktom v Borovnici. Priznani strokovnjak in snovalec te obvoznice je ocenil, da je mogoče omenjeni odsek zgraditi v enem letu, če bosta na razpolago potreben material in delovna sila. Minister za lokalni promet vlade LR Slovenije je 15. maja 1945 organiziral sestanek, katerega se je udeležil tudi minister za gradnje, referent prometnotehničnega oddelka vojne oblasti IV. armade JLA Jož Slavc, zastopniki železnice in drugih institucij.
Sklenili so, da se s pomočjo vojske čimprej zgradi obvoznica. Zastopnik vojske je zahteval, da je gradnja končana v treh mesecih, medtem ko so železniški strokovnjaki izračunali, da je najkrajši možni čas za gradnjo 11,3 km dolge dvotirne obvoznice 8 mesecev.
Dejansko pa so prvi tir usposobili za vožnjo v 32 mesecih, drugi tir pa je bil dograjen šele čez 15 let. Gradnjo je spremljalo pomanjkanje orodja, strojev, pogonskega in gradbenega materiala itd.
Za nameček so morali marca 1947 najboljše stroje in orodje poslati v Albanijo.
Delavci in vojni ujetniki so bili podhranjeni, od 1800 vojnih ujetnikov na gradbišču je običajno delalo okrog 1100 ujetnikov, ostali so bili bolni. Delo je bilo slabo organizirano, med gradnjo so spreminjali načrte in ker se predhodno niso seznanili s problemi gradnje na barju, se je nasip pogrezal."

O gradnji sami bo tekla beseda kasneje. Najprej si poglejmo, kako je potekalala akcija novih oblasti za obvozno progo Preserje-Borovnica.

NOVI DOKUMENTI O GRADNJI OBVOZNE PROGE IZ LETA 1946

V raziskavo bomo pritegnili originalne dokumente Ministrstva za gradnje v Ljubljani, ki jih hrani Arhiv Slovenije v Ljubljani.

Zgoraj smo videli, da je 19. junija 1945 prometno ministrstvo odobrilo dopolnjen Stibilj-Klodičev načrt. Zakaj naenkrat Stibilj-Klodičev načrt?
Karol Rustja nas v zgornji knjižici seznanja, da današnja obvoznica Preserje-Borovnica poteka po trasi, ki jo je leta 1938 zasnoval ing. Klodič, z majhno korekturo železniške postaje v Borovnici.

Iz spodaj navedenega zapisnika izvemo:
» Pobudo za politično-administrativni postopek je dalo zvezno ministrstvo za promet v Beogradu z rešenjem z dne 7. maja 1946, št. 46515/46, odrejajoč Železniški upravi v Ljubljani, da izzove od ministrstva za gradnjo predmetno razpravo.
Ministrstvo za gradnje je sklicalo anketo predstavnikov ministrstva za gradnje, Direkcije cest, Glavne uprave voda in Železniške uprave na dan 31. maja 1946.
Ministrstvo za gradnje je opravilo 28. in 29. maja 1946 reambulacijo na terenu in ugotovilo, da so načrti sposobni za razpis razprave na mestu samem.«

Ministrstvo za gradnje je 3. junija 1946 odredilo politični obhod in lokalni komisijski ogled ter razpravo o:

1. ugotovitev in ocenitev splošnih ljudskih koristi v zvezi z gradnjo deviacije železniške proge Preserje-Borovnica

2. razlastitev nepremičnin (zemljišč in zgradb) ter pravic ter zaslišanje lastnikov prizadetih nepremičnin

3. anketa in zaključki komisije glede zaščite splošnih ljudskih koristi v zvezi z obnovitvenimi in regulacijskimi deli

Politični obhod in lokalni komisijski ogled je trajal od 17. junija do 5. julija 1946 na mestu samem v Borovnici in Preserju.



Prva stran zapisnika o političnem obhodu in lokalnem komisijskem ogledu in razpravi izgleda takole:

Slika


Da je zapisnik uradna kopija, potjuje pečat...

Slika
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9321
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: OBVOZNA PROGA PRESERJE - BOROVNICA (1945 - 1947)

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 19.04.2009, 14:33

Na žalost nimam pod kontrolo kanona IS 3, tako da so fotke slabše kvalitete. Ob priliki jih bom zamenjal...
Za sedaj pa se podarjenemu konju ne gleda v zobe... :lol: (slovenski pregovor...)

Za potrebe MRS dodajam povečane fotke zapisnika...

Slika

Slika

Predno se prične razprava o posameznih parcelah in zahtevah, si poglejmo nagovor tov. načelnika občinskega oddelka ministrstva za gradnje, ki je bil ob začetku prvega dela ogleda.
Toliko, da je bilo vsem vse jasno.. :wink:

"Teleportirati" se je potrebno 60 let v preteklost in se sprijazniti, da je bil takrat začetek nove ere ljudske oblasti...

Slika

Slika

Slika

Torej:
"..namen današnjega sestanka je, da se tovariško določijo smernice za politično administrativni obhod in razlastitveni postopek..."

(povdaril @ŽC)
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9321
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: OBVOZNA PROGA PRESERJE - BOROVNICA (1945 - 1947)

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 19.04.2009, 15:07

Tole bo pa res postala "telenovela".... :wink: :lol: :lol: :lol:
Posti bodo vedno krajši zaradi "spakcev"...(imam vsaj izgovor :wink: )

Tovariš načelnik je nadaljeval:

"Po drugi strani pa moramo skrbeti, da je ta kraj baš zaradi ugodne lege ob važni, svetovno znani železniški progi, deležen v vsakem oziru vse upravne nege tako v urbanističnem, zazidalnem, cestno-prometnem in higienskem oziru, posebej pa še z obnovitvenimi deli..."

Izvemo pa tudi, kaj se bo dogodilo z ostanki viadukta:

" V zvezi z urbanistično ureditvijo kraja je rešiti vprašanje železniškega viadukta, ki se naj odstrani, da se pridobi svet za novi del vasi. Kajti železniška proga vklepa celo dolino in nakazuje regulatorju smernice za možnost obnovitve naselja...zgolj v okolici porušenega viadukta..."

Tovariš načelnik pa nas pouči tudi o našem vrhunskem idealu...

"Nad vsemi temi lokalnimi interesi pa lebdi, tovariši, naš vrhunski ideal, čim preje pravilno povezati Slovenijo z morjem.
Nesporno je ta železniška proga edinstvena žila, po kateri more utripati naše gospodarsko življenje od Trsta do globokega zaledja. Prav te dni pričakujemo dokončno in pravično rešitev našega primorskega vprašanja v zvezi s Trstom."
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9321
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: OBVOZNA PROGA PRESERJE - BOROVNICA (1945 - 1947)

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 19.04.2009, 19:14

Beseda teče o Borovnici...

železocestnik napisal/-a:
Tovariš načelnik je nadaljeval:

"Po drugi strani pa moramo skrbeti, da je ta kraj baš zaradi ugodne lege ob važni, svetovno znani železniški progi, deležen v vsakem oziru vse upravne nege tako v urbanističnem, zazidalnem, cestno-prometnem in higienskem oziru, posebej pa še z obnovitvenimi deli..."



Vam je sedaj jasno, zakaj se ukvarjam s progo Dunaj-Trst... :-k
Ja, ukvarjam se samo s svetovno pomembnimi zadevami :roll: :lol: :lol:

No, z gorenjsko progo se ukvarjam zato, ker sem 20 (z besedo: dvajset) let stanoval ob njej :D
...s kamniško, zato ker sedaj stanujem ob njej :D

za katero drugo si moram pa še izgovor najti :wink: :oops:
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
fresher
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 113
Pridružen: 27.07.2008, 18:23

Re: OBVOZNA PROGA PRESERJE - BOROVNICA (1945 - 1947)

OdgovorNapisal/-a fresher » 21.04.2009, 8:56

Zanimivo in koristno! Ko se zakopljemo v arhivo, vedno kaj izbrskamo!
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9321
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: OBVOZNA PROGA PRESERJE - BOROVNICA (1945 - 1947)

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 27.04.2009, 10:30

Nadaljujmo s tehničnim poročilom...

Slika


Vidimo, da se uporablja oznaka za novo obvozno progo "devijacija proge Preserje-Borovnica".
Mi bomo obdržali naziv obvozna proga Preserje - Borovnica.

Iz zapisnika izvemo, da je bila nemška obvozna proga enotirna in da je imela ponekod vzpon 35,5 promila in krivinske radije 180 m.
Dne 15. maja 1945 je bilo sklenjeno, da se takoj prične z gradnjo nove obvozne proge Preserje-Borovnica po projektu iz leta 1941.
V igri so bile namreč tri možnosti:
1. obnovitev viadukta
2. prehod borovniške doline z nasipom
3. položiti novo traso v teren viadukta

Odločitev zveznega ministra za promet št. 4265 z dne 20.6.1945 se je glasila na izgradnjo dvotirne proge Preserje-Borovnica v dolžini 11.3 km tako, da se zapusti obstoječa proga in da se zgradi tako, da bo postaja Borovnica v dolini.

Sledi opis trase od stare postaje Borovnica v smeri Preserja:
"Projektant se je izognil obstoječi postaji Borovnica in zakopal traso v 17 m globok usek in se po dolomitskem vzhodnem pobočju Trebelnika spustil v dolino tesno med hišami Borovnice skozi 80 m dolg predor na km 1/3.
Dolino preide proga s 600 m dolgim in 5,5 m visokim nasipom na drugo stran. Pri prehodu doline prečka trasa potoka Borovniščico in Brusnico, kateri premosti z dvema mostovoma s po 8 m svetle dolžine.
Občinska cesta prečka železniško progo v podvozu v izmerah 7m x 4,50 m.
Potem se trasa prebije skozi 14,5 m globok usek zahodnega pobočja Srobotnika in se potem spusti na novo projektirano postajo Borovnica.
S tem se odpravi pomanjkljivost, ki je bila do sedaj, ko je bila postaja Borovnica 40 m nad vasjo in dostopna le po strmi serpentinasti cesti.
Z novoprojektirane postaje Borovnica se obrne trasa v smeri Preserja v krivini z radijem 900 m skozi 16,5 m globok usek na Bregu ter se ob vznožju severozahodnega pobočja Srebotnika skozi 3 useke pojavi na Preserju, kjer se po 300 m dolgem nasipu na močvirnih tleh priključi pred obstoječim železniškim mostom čez Ljubljanico na obstoječo progo proti Ljubljani.
Vzdolžni profil projektirane nove trase je takšen, da je od Preserja do nove Postaje Borovnica primeren za enovprežno vlečno službo. Drugi del pa je od nove postaje Borovnica do stare postaje Borovnica prilagojen vzponu od stare postaje Borovnica proti Planini, t.j. 11,1+2,9 promila z minimalnim radijem 284,5 m, torej je prirejen za dvovprežno službo, ki prepelje 1200 t težke vlake pri polnem izkoristku lokomotiv.
Vlak z maksimalno tonažo 1200 t enovprežno pripeljemo iz Ljubljane, v Borovnici pa z dovprego potegnemo vlak po vzponu proti Verdu.
Vse naprave in objekti bodo projektirani tudi za primer elektrifikacije proge, ki se pričakuje v "bližnji bodočnosti".

Smrt fašizmu - svobodo narodu!

Breg, 28. junija 1946
ing. Kravanja

šef sekcije:
ing. Bufon

Povdaril in v navedke dal: @ŽC
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9321
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: OBVOZNA PROGA PRESERJE - BOROVNICA (1945 - 1947)

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 27.04.2009, 21:28

Poglejmo si še mnenje tehničnega izvedenca o projektu devijacija proge Preserje-Borovnica.

V tem mnenju je ing. Hrovat, dekan tehnične fakultete v Ljubljani, navedel nekaj več podatkov o progi.

Najprej o stari progi; borovniški viadukt je zidan iz opeke in je povzročil že pred prvo svetovno vojno veliko vzdrževalnih stroškov.
Naprej pa piše:
" Ko so se s poglobitvijo Ljubljanice znižali nivo talne vode na Barju, je postal obstoj viadukta ogrožen zaradi trohnjenja pilotov. Leta 1939 so določili poseben tehnični odsek, ki bi izmeril vse ozemlje za devijacijo, nakar so izdelali projekt.
Železniška uprava se je morala odločiti med večimi dejstvi.
Proti novemu viaduktu so bila naslednja dejstva:
1) nujnost hitro najti rešitev in jo hitro izvesti (raziskana niso bila niti tla)
2) sedanja postaja Borovnica je premajhna, povečanje ni mogoče
Proti zasutju viadukta pa so bila dejstva:
1) ogromna kubatura materijala na neraziskanih tleh
2) postajo Borovnica ni možno širiti
3) visok nasip bi popolnoma zaprl lepo borovniško dolino

Obvozne proge so na glavnih progah nezaželjene, saj se z njimi podaljša proga, toda v tem primeru so prednosti devijacija takšne, da je odločitev zanjo upravičena.
Prednosti so:
1) postaja Borovnica dobi boljšo in pravilno lego
2) z uporabo večjih radijev bo omogočena večja vozna hitrost in vozni čas ne bo bistveno podaljšan."

Nadalje piše in. Hrovat v mnenju:
" Za presojo projektov sem dobil na vpogled:
-parcelno situacijo z vrisano progo
-vzdolžni profil trase
-vzdolžne profile posameznih devijacij cest in potov

V splošnem je projekt iz gradbenega in obratotehničnega stališča pravilno zasnovan. Pri komisijskem ogledu na licu mesta bo ugotovljeno, ali so vse zahteve za odvajanje vode, sečišča s komunikacijami zadovoljive.
Glede postajice Preserje:
Sedanje postajališče Preserje leži približno v sredini med postajama Brezovica in Borovnica. Pri preložitvi proge bi bila sedaj priložnost, da se predvidi nakladalni tir ali napravi vmesno postajo za osebni in tovorni promet.

V Ljubljani, 22. junija 1946

Ing. Hrovat, univ. prof."
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9321
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: OBVOZNA PROGA PRESERJE - BOROVNICA (1945 - 1947)

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 28.04.2009, 22:13

V Borovnici Je Ministrstvo za gradnje LRS (Ljudske republike Slovenije) sestavljalo zaključni zapisnik v dneh 3. in 5. julija, zaključen pa je bil 8. julija v Ljubljani.

Prisotni so bili:

Slika


Slika


Eden izmed zaključkov:

Slika

Izvemo za zanimivost, da se gradnja že vrši in da je "delno že dovršena"...

V oči nam pade med prisotnimi predstavnik Ministrstva za prosveto LRS v Ljubljani: ing. Mušič Marjan, univerzitetni docent in pooblaščenec Zavoda za varstvo kulturnih spomenikov v Ljubljani!

Do sedaj smo na pamet zaključevali kdo in zakaj je rušil preostali viadukt in ker nismo imeli celovitega vpogleda v arhivske dokumente, smo sklepali kar "počez" in iskali krivce... :roll: 8-[ :-$ :old

Poglejmo si, kaj je povedal pooblaščenec Zavoda za varstvo kulturnih spomenikov o ohranitvi borovniškega viadukta.

" V zvezi z vprašanjem devijacije proge se nujno postavlja vprašanje odstranitve odn. ohranitve viadukta. Kakor smo pri regulaciji povsem moderni, moramo imeti vendar pravilen odnos do spomenikov preteklosti. Viadukt je arhitektonski spomenik. Je dokument takratne napredne tehnike in povezave velikega inženirskega dela z naravo ter je kot tak tudi prišel v krajevni značaj. Predlagam, da se razvije debata, ali naj se ohranijo vsaj štirje stolpi s tremi ločnimi konstrukcijami.
Pojavita se dve vprašanji: Prvič vprašanje prepustitve materiala in drugič vprašanje zavarovanja in vzdrževanja. Zastopniki Žel. uprave niso proti predlagani konservaciji, toda odklanjajo stroške vzdrževanja. Tov. ing. Šubic opozori, da je železnica pridobitno gospodarska ustanova. Če se ne zasigura lokov z vezami, bodo ti loki padli drug za drugim. Vsi loki so že sedaj v čelu počeni.
Vezi, ki jih je napravil okupator so bile zasigurane proti raztezanju ter izolirane s stekleno volno. Do sedaj so se morale pregledovati vsak teden, vodil se je točen pregled o temperaturi; vse to povečuje stroške vzdrževanja.
Tov. ing. Todorovič (višji svetnik iz Ministrstva za promet FLRJ v Beogradu) predlaga, naj viadukt naslika kak znamenit slikar z oljnato barvo; predlaga izdelavo primerne makete.

Sklep: Smatrati je za potrebno in nujno, da se opozori zavod za zaščito kulturnih spomenikov in naravnih lepot, naj takoj prične z reševanjem vprašanja delne ohranitve tega viadukta in izvede vse kar je v zvezi s konserviranjem. To pa je potrebno storiti čim prej, ker bodo sicer stroški poznejše porušitve neprimerno višji.
Vprašanje ohranitve viadukta za potrebe železniškega rezervoarja se odkloni. Ostali del viadukta bo železniška uprava pričela rušiti v 14 dneh. Rušenje je potrebno zaradi pospešenja regulacije. Pri rušenju je podvzeti vse varnostne ukrepe.


Povdaril tekst: @ŽC

Vidimo, da je bil v ohranitev dela borovniškega viadukta vključen Zavod za zaščito kulturnih spomenikov. Kakšne odločitve pa so se napletle, pa bo potrebno pogledati v kakšen drug fascikel... :wink:
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9321
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: OBVOZNA PROGA PRESERJE - BOROVNICA (1945 - 1947)

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 03.05.2009, 12:44

Poglejmo si še, kako je komisija začela z delom:

Zastopniki Železniške uprave razgrnejo načrte.
Tov. ing. Bufon Milan: Kot je tov. načelnik povdaril, je danes v zvezi z ureditvijo naše domovine nujno, da vsi tovariško sodelujemo, vsi smo dolžni, da postavimo stvar tako, da se zavedemo iste skupnosti, da so naši interesi skupni. Gledati moramo na probleme iz vsedržavnega stališča, poedinci morejo sicer iznašati prigovore, vendar pa morajo uvaževati prvenstveno splošno ljudske koristi. Ta načrt železniške deviacije je moderen....
Danes je korist skupnosti prvenstvena stvar.

Ing. Kravanja Viktor:
...Že pred vojno je bilo postalo vprašanje obstoja železniškega viadukta zelo pereče. Popravljanje in vzdrževanje je bilo tako drago, da so se pristojni činitelji resno pečali z rešitvijo, ali ne kaže zgraditi nov viadukt ali kako drugače rešiti ta problem. Vojna je sicer to delo prekinila, hkrati pa je spričo poteka vojne tudi rešila vprašanje v celoti: viadukt je bil razstreljen in onesposobljen za promet skoro v celoti. Ponovno se je postavljalo vprašanje ali naj se rekonstruira viadukt ali pa na kakšen drug način poveže proga z Rakekom. Železniška uprava je pristopila k izvrševanju drugega načina rešitve ter je začela nadaljevati dela iz leta 1939, ko je Sekcija za gradnjo železniške proge Črnomelj-Vrbosko hkrati študirala, kako bi bilo možno zvezo položiti mimo viadukta, ker so nastali dvomi glede njegove eksistence z ozirom na njega stanje in z ozirom na bližajočo vojno. Sekcija je položila traso l 1939 s preserskega mostu ob Ljubljanici v istem stanju kot danes do viadukta. Traso so predvideli s čim manjšimi krivinami in vzponi. Prva trasa je bila položena po močvirju. Zaradi neugodnih tal je bila preložena trasa bliže k bregovom hriba, da se s tem gradnja izogne nesigurnemu terenu. Zato je morala teči skoro docela ob stari progi. Tako vidite, da smo na toliko in toliko mestih vedno šli na zdrav teren. Ta trasa,ki je bila študirana dalje za časa okupacije, je bila tudi položena. Italijani pa niso hiteli z gradnjo. Po osvoboditvi je bilo na iniciativo vojske takoj pokrenjeno vprašanje, da se ta trasa obnovi, zlasti, ker je bila začasna vojna železniška konstrukcija, ki so jo položili okupatorji, le provizorične narave. Že ob začetku gradnje pa je bila narejena še ena varianta od Brega preko Dražice. Prejšnja je šla mimo žage, postaja bi bila med poljem ob Kobijevih poslopjih. Med vojno nam je bilo s porušitvijo Kobijevih poslopij dana možnost, da se še bolj priključimo bregu. S tem smo skrajšali traso za 200 m, izboljšali elemente in postavili postajo na ugodnejše mesto.
Prometno-tehnični oziri za traso so: Obstoječa trasa iz Ljubljane proti Trstu poteka od Ljubljane do Preserja v poplni horizontali. Pri Preserju se dvigne proti Borovnici od 7-9 promilov, poleg tega gre v krivini 239 do 284 m, kar pomeni za železnico veliko oviro. Med Borovnico in Ljubljano smo dobili predel 8 km, ki ima slabost, da mora vlak voziti zelo počasi ali pa zmanjšati tovor. Ker pa tovorov ne more pretovarjati na progi, se mora tovor zmanjšati že v Ljubljani. To je glavni smoter izravnave in preložitve trase. Vlak pelje po novi trasi iz Ljubljane ves tovor z eno lokomotivo, pri Borovnici pa se priključi še ena lokomotiva, a tovor ostane. Kurilnica s priključnimi lokomotivami se nahaja točno nad rampo. Na ta način se je dosegla principielnemu zahtevku zadostitev, da se postavljajo pomožne kurilnice izpod rampe. Vlak do 1200 ton bo iz Ljubljane vozil z maksimalno brzino do nove železniške postaje, tu se mu bo priključila priprežna lokomotiva.



Slika
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9321
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: OBVOZNA PROGA PRESERJE - BOROVNICA (1945 - 1947)

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 03.05.2009, 13:47

Izračunane pa so imeli tudi čase, za koliko se bo podaljšal oz. skrajšal čas vožnje...

Slika

...in celo letni prihranek....pa pravite, da niso znali računstva :guns :lol: :lol:

Gospodarski dobiček železnice bo ogromen.
:uuuaavv :old
(to piše zgoraj v zapisniku...)
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9321
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: OBVOZNA PROGA PRESERJE - BOROVNICA (1945 - 1947)

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 06.05.2009, 1:16

Kako je potekalo delo komisije, si poglejmo na enem primeru...

Slika

Na tem primeru vidimo, da je nemški okupator podrl hišo Vincencu Logarju brez odškodnine, po vojni pa so mu odpeljali še opeko.

Večji problem je bil za novo oblast Joško Majaron, ki sicer razlastitvi ni oporekal, je imel pa zahteve za vračilo odvzete zemlje in željo, da se mu dodeli okoli 1,5 ha za postavitev lahke industrije (tovarno pet, mizarsko delavnico, žago...).
Iz zapisnika izvemo, da se je gradnja nove obvozne proge začela takoj po vojni, saj zahteva za ves čas do sedaj odškodnino...
Zahteva tudi uradno cenitev obstoječih objektov v njegovi prisotnosti. Priložil je tudi svojo približno cenitev v skupnem znesku 469.000 din. V tem znesku ni upoštevana vojna škoda.

Bomo videli, kakšna bo uradna cenitev... :?:

Slika


Pa si poglejmo to Majaronovo cenitev, ki je zanimiva, ker nam pove, kako veliko podjetje je to bilo in kako je bilo poškodovano zaradi vojne...

Slika


mizarske delavnice...

Slika


strojnice in sušilnice...

Slika


žage...in vse skupaj, tako kot je rekel: 469.000 din

Slika


(V Borovnici, 26.6.1946)
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9321
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: OBVOZNA PROGA PRESERJE - BOROVNICA (1945 - 1947)

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 19.07.2009, 2:20

Kakšne probleme pa so imeli graditelji, si lahko preberemo v časopisu "Ljudska pravica" z dne 30.6.1946...

Slika

Slika


Slika

Slika


Slika

(iz zakladnice knjižnice SŽ)

Slika
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9321
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: OBVOZNA PROGA PRESERJE - BOROVNICA (1945 - 1947)

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 07.06.2010, 23:29

Delo na tem projektu je zastalo zaradi preobilice dela na drugih projektih :roll: :wink: :pamet :lol:

Imamo pa srečo in vedno se še kaj najde po liniji najmanjšega napora :lol: :lol:

V katalogu razstave, ki je bila odprta 15. aprila 1978 z naslovom " Železničarji v revoluciji", je objavljena študija "Problem Borovniškega viadukta" avtorja dil.ing. Svetka Lapajne, univ. prof., člana prometno tehničnega oddelka Glavnega štaba NOV in POS, ki jo je pripravil v začetku leta 1945.

sken študije:

stran 89:
Slika

...da si ne pokvarite oči...povečava!

Slika

stran 90:

Slika


stran 91:

Slika

stran 92:

Slika


stran 93:

Slika
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
suha
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 422
Pridružen: 01.02.2011, 10:16

Re: OBVOZNA PROGA PRESERJE - BOROVNICA (1945 - 1947)

OdgovorNapisal/-a suha » 19.06.2016, 2:01

O prvotni Nemški obvozni progi sem slučajno izvedel, da je bila tako strma, da sta morali kompozicijo v breg vleči kar dve lokomotivi. Glede na pripovedovanja je torej bila prevozna.

Me pa zanima nekaj drugega. Kot že omenjeno so kasnejšo obvozno traso gradili vojni ujetniki. Morda kdo ve kje se je nahajalo taborišče? Glede na kruto in nehumano obravnavo teh ljudi naj bi jih veliko med gradnjo tudi umrlo, zato bi se poleg taborišča morali nahajati tudi grobovi in pa verjetno tudi kakšni nagrobniki. Nekaj ujetnikov je sicer pokopanih pri cerkvi sv. Vida v Preserju, vendar še zdaleč ne vsi. Skratka taborišče se je moralo nahajati nekje tam okoli...

In še ena zadeva. Med postajo Preserje in Notranje Gorice se nahaja jekleni železniški most čez Ljubljanico. Prvotni most je bil ob umiku Nemške vojske miniran. In sicer je parna lokomotiva iz Ljubljanske smeri, ritensko na most zapeljala vagon napolnjen z morskimi minami. Nato je lokomotiva odpeljala proti Ljubljani, vagon pa so skupaj z mostom razstrelili. Presenetljivo so bili prebivalci okoliških vasi o miniranju obveščeni (oz. so namiro ugotovili sami). Svetovano jim je bilo, da pred detonacijo odprejo vsa okna. Tisti ki jih niso, so jim popokala vse okna v radiju nekaj kilometrov (izjemno močna detonacija).

Zanima me, če obstaja kakšna slika starega mostu pred miniranjem, in pa slika zrušenega mostu po miniranju? Ali je bil tudi stari most narejen iz jeklene konstrukcije? Most naj bi imel tudi bunkerje saj je bil večkrat napaden s strani Partizanskih enot, ki pa mostu niso povzročili omembe vredne škode, saj je šlo povečini za neresne napade namenjene predvsem draženju Italijanskih in Nemških enot, kar jim je na koncu tudi uspelo, vendar v precej predvidljivi in logični smeri povračilnih ukrepov nad lokalnim prebivalstvom.
Uporabniški avatar
Igor T
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 320
Pridružen: 07.03.2009, 13:11
Kraj: Laze Hills, Borovnica Slovenija
Kontakt:

Re: OBVOZNA PROGA PRESERJE - BOROVNICA (1945 - 1947)

OdgovorNapisal/-a Igor T » 18.09.2016, 9:08

Po II. vojni je bilo taborišče v naselju Dol pri Borovnici. Ta kraj se še danes imenuje Logor.
Nagrobnikov tu ni. Več pa lahko prebereš tule:
http://www.geocities.ws/siorli/logor.htm

Vrni se na

Kdo je na strani

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 6 gostov