Stare lokomotive jeseniške železarne

Vse o zanimivi zgodovini železne ceste skozi čas.
Odgovori
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Stare lokomotive jeseniške železarne

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:221680

Pozdravljeni,

moram popraviti izjavo.

Lokomotiva na prejšnji strani je ena izmed prvih dveh lokomotiv z leve strani na spodnji fotografiji:

Slika
Iz članka, ki ga je že dodal na forumu @363: Zadnji pisk...

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Stare lokomotive jeseniške železarne

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Pozdravljeni,

gospod Pospichal ima odlično urejeno stran o vseh vrstah lokomotiv, tramvajih itd. za države:
- Avstrija
- Jugoslavija
- Češkoslovaška
- Madžarska
- Italija
- Romunija
- Poljska
Poleg tega ima še razne statistike za druge evropske države.

Podatki za države bivše Jugoslavije in Avstrije so zelo točni, za druge ne morem soditi.
Seveda pa so podatki tako točni, kot jih lahko najde po različnih objavah, podatkih raziskovalcev in seveda kritičnim pristopom g. Pospichala.

Nekatere lokomotive ima podrobno zapisane, pri nekaterih pa so podatki izredno šibki,saj jih ni imel kje dobiti, ker niso bili nikjer objavljeni oz. mu jih niso raziskovalci javili.

Tako je n. pr. z zgornjima dvema lokomotivama E-IV in E-V.

Če pogledamo v Pospichalovo statistiko vidimo, da je pri E-IV pridobil podatek, da je bila zgrajena leta 1948, za E-V pa ne:

1948 Bo-el E-IV
--------------E-V


link do Pospichalove statistiko o Železarni Jesenice: https://www.pospichal.net/lokstatistik/ ... senice.htm

Mi smo sedaj v tovarniškem časopisu Železarne Jesenice zasledili, da so obe, E-IV in E-5 kupili leta 1948. Seveda pa bi bilo prav, da bi se ugotovilo, kdo je bil proizvajalec in do kdaj sta obratovali. Vse je odvisno od tega, kaj je ohranjeno v arhivu Železarne Jesenice.

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Stare lokomotive jeseniške železarne

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Pozdravljeni,

ker se je ravnokar obrnila številka na števcu ogledov na 220.000, dodajam še tole fotko ozkotirne proge na Javornik:

Slika

Moram še preveriti, odkod se mi je znašla ta fotka na disku. Verjetno iz Železarja....

Ali lahko kdo na načrtu proge Sava-Javornik označi ta del proge na fotki :?:


V času robotov ima ta tema potencial pol milijona ogledov, če bi se resno začelo raziskovati zgodovino industrijskega tira železarne Jesenice. Smo pač mojstri za mehiške nadaljevanke :wink: :D
Ja, seveda je vse odvisno od tega, kako so ohranili arhiv transportne službe v železarni....

Pa še od tega, ali se bo več forumašev vključilo v raziskavo.

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
mkx
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4114
Pridružen: 20.03.2011, 9:03
Kraj: Dolenjska

Re: Stare lokomotive jeseniške železarne

Odgovor Napisal/-a mkx »

Po moje je tisti stolp na fotografiji gasilski dom ... danes GARS Jesenice. Fotograf bi torej stal nekje na kilometru 0,63 ...
LP, Metod
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Stare lokomotive jeseniške železarne

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Metod, pozdravljen,

se vidi, da si poslušal stare gasilce, ki so morali sušiti stare cevi v "turmu". Na vrhu "turma" je bila še sirena...
Vsake toliko časa pride prav, če poslušaš :old :wink: :D

Danes tega ni več treba, ker so cevi znotraj gumirane.

Torej je to res bil gasilski dom. Verjetno se je tovarniška ekipa gasilcev železarne Jesenice počasi razvila v Gasilsko reševalno službo...

Naslov Cesta železarjev 35 potrjuje Motodovo sklepanje.

Zopet nekaj več vemo.

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
trackpan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 834
Pridružen: 18.03.2014, 11:06

Re: Stare lokomotive jeseniške železarne

Odgovor Napisal/-a trackpan »

Pozdravljeni pozitivno misleči :D

Fotografija je bila objavljena tudi v "Železarju" (1961-II-05). Fotografija na forumu je morda original ali pa "sken" iz kakšnega "zbornika", kajti kvaliteta je boljša.

LP Igor
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Stare lokomotive jeseniške železarne

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:222300

Igor, pozdravljen,

mislim, da si me rešil s tem, ko si fotko našel v Železarju.
Najprej sem pomislil, da sem fotko iz Železarja "obdelal" s kakšnim programom "čarovnik" :wink: :D

Potem sem videl, da sem naložil fotko na shrani.si kot img. 3677.

Torej je potrebno najti fotko s to številko na mojih šestih diskih (3 notranji+3 zunanji), kar pa ni enostavna naloga, saj je fotk s to številko ene 20.

Imam pa srečo, da sem pri preurejanju arhiva prenesel fotko proge in fotko hrbtne strani fotke z zapisom dneva fotografije.

Torej gre za preslikavo originalne fotografije ali kopije
Na fotografiji zadaj piše datum: 6.6.1960.
Ta datum torej odgovarja dejstvu, da je bila ta fotka objavljena v časopis "Železar" leta 1961.

Fotografija je verjetno iz arhiva železarne Jesenice, kar je morda potrjuje dejstvo, da v Železarju ni naveden fotograf. Tudi ostale fotografije v tej številki Železarja nimajo navedenega fotografa, kar napeljuje na misel, da je vse to fotografiral tovarniški fotograf.

Moram pa še raziskati, kdaj sem fotografijo preslikal.
Vsekakor sem jo preslikal pred dolgimi leti kar tako, MMG, saj me je takrat zanimala samo Južna železnica
Verjetno sem je preslikal tudi zato, ker sploh nisem vedel, kje je potekala ta ozkotirna železnica, in mi je bilo to zanimivo.
Nisem pa vedel, da se se vsakič, ko sem se peljal skozi Jesenice, peljal pod mostom preko državne ceste, po katerem je bila speljana ozkotirna železnica Sava-Javornik.

Je pa zanimivo, da ne morem nikjer na spletu najti fotke tega mostu nad cesto skozi Jesenice :roll:

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Stare lokomotive jeseniške železarne

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Pozdravljeni,

s "čarovnikom" sem obdelal del prve fotografijo na tej strani, kjer je oznaka lokomotive...

Slika

Nikakor se ne morem odločiti ali je E-IV ali E-V :s2 :old

Ja, nisem zastonj v vrsti za operacijo očes...



Mislim, da je zgodba o tej fotografiji treh električnih lokomotiv "na kupu" iz časopisa "Železar" št. 16-17 iz leta 1974 ( Zadnji pisk...) podobna tisti zgoraj. Le da tokrat nimam fotografije hrbtne strani fotografije, da bi preveril datum nastanka fotografije.
Dvomim, da bi lahko kakšen "Čarovnik" iz fotke iz časopisa naredil takšno precizno fotko, kjer lahko prešteješ vse kovice :D :D

Vsekakor pa je fotografija nastala med leti 1950 in 1974 :pamet :D

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Stare lokomotive jeseniške železarne

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:222500

Pozdravljeni,

fotka treh električnih ozkotirnih lokomotiv je iz arhiva železarne Jesenice, kopijo imajo tudi v Gornjesavskem muzeju Jesenice.

Slika

Sicer je na desni strani obrezana, je pa zato boljše resolucije kot tista v časopisu.

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Stare lokomotive jeseniške železarne

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:222600

Pozdravljeni,

na forumu zeljeznice.net je tema LBV (lokomotive bez vatre), to so lokomotive , ki jih poganja parni stroj, nimajo pa lastne "proizvi+odnje" pare.
Se pravi, da je na lokomotiva parna posoda, ki se mora vsake toliko časa, ko v njej tlak pade, na novo napolniti.

Zakaj pišem o tem tukaj v tej temi ?

Tudi v železarni Jesenice so se odločili, da bi radi imeli takšno lokomotivo.
Še več, odločili so se, da jo bodo izdelali za normalni tir kar sami :shock:

O tem sem napisal en post na forum zeljeznice.net in prav je, da je tudi ta lokomotiva omenjena tukaj na forumu, čeprav še nismo začeli z opisi normalnotirnih lokomotiv.

Torej nam ne gre vse po vrsti, kot so hiše v Trsti...
Seveda je prevladala možnost uporabe teksta po splošno uporabljani tehniki copy-paste (kopiraj in prilepi)... :m2

Nekaj delavcev iz kotlarne in kurilniške delavnice železarne Jesenice je zgradilo torej to lokomotivo "brez ognja" :shock:

Kdaj ❔

Tega podatka ni niti v Pospichalovi statistiki, kjer sicer piše, da je imela oznako N-VI (torej normali tir).

Piše tudi, da je to bila samogradnja v železarni Jesenice (Eigenbau Speicherlok). Piše še to, da je potem odšla v Bosno.
link: https://www.pospichal.net/lokstatistik/ ... senice.htm



Kako je izgledala ❔

Slika

Slika


Slika

Vir zgornjega članka: Tovarniški vestnik Kranjske industrijske družbe, 1. 7.1940. Torej v času kraljevine Jugoslavije.


V članku nikjer ne piše, kdaj so lokomotivo zgradili.
Glede na to, da so se hoteli čimprej pohvaliti, kaj so zgradili, lahko predvidevamo, da je bila zgrajena leta 1940 ali leto poprej.



Nikakor pa ne mora držati vest o izgranji te lokomotive v članku Tadej Brate u članku: Industrijska ozkotirna železnica Železarne Jesenice, Jeseniški zbornik 1991.
Avtor članka trdi, da je bila ta lokomotiva s parno posodo zgrajena po drugi svetovni vojni.

Takole piše v članku:

citat:

"Po drugi svetovni vojni je v železarno prišla vrsta lokomotiv, o katerih vemo le malo. Nekaj časa je tu vozila nova triosna lokomotiva, izdelana leta 1947 v tovarni Škoda na Češkem. Ker je bila pretežka, so jo prodali v Bosno. Pojavila se je tudi štiriosna lokomotiva z uničenim kotlom. V železarni so jo popravili in jo predelali tako, da je delovala kot parna akumulatorka. Kotel so morali po nekaj urah obratovanja polniti s svežo paro. Ker ni bila primerna za obratovanje v železarni, so jo prodali."


Je pa zanimivo, kaj je avtor zapisal na koncu članka:

citat:
Avtor teh vrstic se je kot dijak, kasneje kot študent in še kasneje kot industrijski arheolog mnogokrat pojavil v železarni s svojo kamero in beležnico in proučeval delovanje in zgodovino industrijske železnice. Vedno je naletel na odprta vrata, prijazno besedo in pomoč. Zato naj za konec zapišem: »Fantje, hvala vam za vse!«

Zanimivo, do sedaj je imel avtor tega zapisa vedno napisano, kako ni v železarni Jesenice dobil podatkov in kako niso imeli razumevanja za njegovo delo :-k :hmm

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Stare lokomotive jeseniške železarne

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:222777

Pozdravljeni,

zraven fotke polnjenja lokomotive "brez ognja" nisem nič zapisal.
Pa dodajmo sedaj...

Slika

Strojevodja je priključil gibljivo tlačno cev na stabilno cev, ki gleda izven površja dvorišča.
Potem je z ventilom odprl dovod pare. Ventil je pod nivojem tal, tako je bilo vreteno ventila podaljšano, tako da se strojevodji ni bilo potrebno preveč sklanjati.
Ko je napolnil tlačno posodo lokomotive, je zaprl ventil na lokomotivi, izpustil iz gibljive povezovalne cevi pritisk in jo odklopil.

Potem pa je lahko razvažal vagončke kakšne tri ure, odvisno od teže in kako varčno je uporabljal paro.

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Stahlwerk
Začetnik
Začetnik
Prispevkov: 7
Pridružen: 30.01.2014, 19:10
Kraj: Jesenice

Re: Stare lokomotive jeseniške železarne

Odgovor Napisal/-a Stahlwerk »

Spoštovani,
Ozkotirni elektro-lokomotivi OE-IV ter OE-V sta bili rudniški lokomotivi, v Železarno prispeli leta 1947 v sklopu t.i. UNRRA pomoči. Sicer sta bili to lokomotivi Vickers M V 131 A; obratovali sta na progi Jesenice - Javornik in predvsem za medobratne premike po celotnem Javorniškem obratu do 2.IV.1974, nato sta bili interno kasirani.

Slika
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Stare lokomotive jeseniške železarne

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Stahlwerk, pozdravljen,

odličen podatek. Iz tovarniškega ali osebnega arhiva?
Pospichal ima v svoji statistiki edini podatek, da sta prišli na Jesenice leta 1948. V tovarniškem glasilu jeseniške železarne pa je podatek, da so jih kupili leta 1948.
Torej jih niso kupili ampak je bila to pomoč zahodnih zaveznikov.

Ali bi lahko prosim obnovil fotografije z dne 31.01.2014, 16:25 v tej temi:

Slikano ob rušenju Jeklarne 1 v drugi polovici 90-tih...
Avtor fotografij: Sluga Franci

Shrani.si jih je izbrisal...

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Stahlwerk
Začetnik
Začetnik
Prispevkov: 7
Pridružen: 30.01.2014, 19:10
Kraj: Jesenice

Re: Stare lokomotive jeseniške železarne

Odgovor Napisal/-a Stahlwerk »

Dober večer,
Kombinacija obeh :)

Najprej sem dolžan opravičila, v prispevek se je namreč vrinil tiskarski škrat in se poigral z letnico dobave; kot si sam zapisal, je prava letnica 1948.
Prilagam še nekaj zadevajočih dokumentov...

Slika

Slika

Slika

Slika
Stahlwerk
Začetnik
Začetnik
Prispevkov: 7
Pridružen: 30.01.2014, 19:10
Kraj: Jesenice

Re: Stare lokomotive jeseniške železarne

Odgovor Napisal/-a Stahlwerk »

Prilagam še nekaj slik zapuščenih ND lokomotiv jeseniške Železarne po ukinitvi proizvodnje v Jeklarni 1 tekom 90-tih let. Avtor prvih treh je Franci Sluga, zadnje pa Silvo Kokalj.

Lokomotiva 732-001 je v Železarno požgana prispela iz Makedonije v svrho poskusa usposobitve za obratovanje po tovarniškem železniškem omrežju ali v najslabšem primeru za rezervne dele, izkazalo pa se je, da ni bilo možno ne eno, ne drugo, saj je bila lokomotiva Jenbachov prototip in kot taki tudi njeni sestavni deli :/ Zrezan je bil pred cca dvajsetimi leti.

ND-I oz. Ganz Mavagov DHM-2-3 s serijsko številko 303, izdelan leta 1959, "pušten u rad" 23.2.1961 je, čeprav je bil v naših (širših) koncih tehnična redkost, takisto žalostno končal svojo pot pod avtogenimi rezalniki, in sicer zaradi težke havarije na menjalniku leta 1987. Več o tej mašini v posebnem prispevku v bližnji prihodnosti...

Slika
Slika
Slika
Slika
Odgovori