Stare lokomotive jeseniške železarne

Vse o zanimivi zgodovini železne ceste skozi čas.
Odgovori
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Stare lokomotive jeseniške železarne

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

železocestnik napisal/-a:Če smo vse spravili na kup, dodajmo še malo zgodovine, ki jo je o prometu v jeseniški železarni napisal Ivan Mohorič v knjigah "Dva tisoč let železarstva na Gorenjskem", Ljubljana 1970 (2 dela).
Ivana Mohoriča ni potrebno predstavljati, svoje delo je opravil temeljito in precizno, na arhivskih virih. Dovolj je, da napišemo da je bil tajnik zbornice za trgovino in obrt, minister v vladi v BG...



Začetki elektrifikacije

"Pri gradbenih delih v karavanškem predoru in za pogon električne železnice, ki so jo bili zgradili za dovoz kamenja z Mirce do Hrušice, je železniška gradbena direkcija potrebovala pogonsko energijo, ki si jo je pridobila na Radovni. KID je ministrstvu prepustilo vodne pravice za čas izgradnje tunela, po končani izgradnji je elektrarno odkupila KID.
Kmalu je KID ugotovila, da pošiljanje polfabrikatov po železnici med martinarno na Jesenicah in valjarno na Javorniku nikakor ne ustreza in da bi bilo za obrat ugodneje, pa tudi ceneje, če bi zgradila med Savo in Javornikom lastno električno železnico. Pogonski tok za to železnico je nameravala dobiti iz Radovne, kjer so opustili obrat in demontirali fužine. Ob zapuščeni železarni v Radovni je KID postavila elektrarno, s katero je zajela 600 KM.
Konec leta 1906 so začeli voziti z električno lokomotivo E-1, ki je še leta 1970 vozila kot rezerva. Z njo so vozili Anton Tratnik, Alojz Povše in Franc Krajcer.

Če sledimo Mohoriču, naj bi vsaj v začetku E - 1 delovala na tok iz centrale v Radovni...
Mohorič, 2000 let železarstva:
"Ko so leta 1906 iz centrale v Radovni napeljali električni tok, so pričeli voziti z električno lokomotivo E-1, ki še danes vozi kot rezerva na tej progi."

Mohorič, še enkrat...

"Prvo vodno električno centralo je zgradila KID na opuščenih fužinah ob Radovni v Gorjah leta 1906. Izkoriščala je vodni padec 20m v zgornjem delu Radovne. Potok so zajezili in voda je tekla do nabiralnika nad centralo po odprtem lesenem koritu, ki so ga kasneje zabetonirali. V centrali sta bila postavljeni dve Francis spiralni turbini po 270, skupaj 540 KM. Vsaka je bila direktno sklopljena z generatorjem moči 300 kVA, skupaj torej 600 kVA, z napetostjo 500 V in frekvenco 50 Hz."


Iz knjige "Razvoj elektrifikacije Slovenije" pa izvemo:

"HE Gorje leta 1906: Prek treh enofaznih transformatorjev se energija prenaša po 7 km dolgem daljnovodu 10 kV do železarne na Jesenicah."

Na žalost brez podatka, na kakšno napetost transformirajo v železarni :(


Edina oprijemljiva točka je leto 1908:

"Leta 1907 je KID postavila dva parna kotla, leto zatem pa še parno turbino, na katero je bil neposredno priključen generator 938 KVA, 400 V, ki je rabil svojemu namenu do leta 1931."

Na žalost bi rabili enega "eletričista", da bi malo pogledal v arhiv železarne in ugotovil, kakšne transformatorje so imeli v železarni leta 1906 ali pa v Arhiv Slovenije. Vsaka elektrarna si je morala pridobiti gradbeno in uporabno dovoljenje. Brez izjeme!

Arhivsko gradivo obstaja. Vzrok, zakaj do sedaj ni bilo ugotovljeno, kakšna napetost se je uporabljala v železarni Jesenice je "laziness" :lol: :lol:


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
363
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1420
Pridružen: 06.09.2006, 18:28

Re: Stare lokomotive jeseniške železarne

Odgovor Napisal/-a 363 »

Peter 5 napisal/-a:Zdravo!
Morda kdo ve, s kako napetostjo so obratovale jeseniške električne lokomotive. Morda DC 600 V?
Na hitro sem sicer preletel celotno temo, a nisem našel podatka.
LP Peter
V temi se najdejo namigi s pomočjo katerih se lahko ugotovi z kakšno napetostjo so obratovale lokomotive.

Izvor lokomotive E-I:
Ena samo bencinska lokomotiva ni zadoščala. Izkoristili so priliko, ki se jim je nudila pri gradnji karavanškega predora in so ob zaključku gradnje predora leta 1906 odkupili električno ozkotirno lokomotivo - rekli so ji motor- in je dobila oznako OE-I.....
Vir:
http://www.shrani.si/f/3r/8G/2Sp00gxS/untitled.jpg
Železniški muzej je prevzel pred leti tudi električni "motorček" OE-I ("ajznar"), ki je menda celo vozil do tunela na Hrušici....
Vir:
http://www.shrani.si/f/3e/kb/40dwW3Ol/1 ... elezar.jpg

Iz teme o Karavanškem predoru:
Južni portal predora:
Zum Betriebe der elektrischen Lokomotiven wurde der Drehstrom in einer mit der auf Nordseite ganz gleich gearteten Umformerstation in Gleichstrom von 550 V umgevandelt.
Vir:
http://content.onb.ac.at/cgi-content/an ... 45&page=14

Elektrarno pa so zgradili v Vintgarju:
Fur die Inbetriebsetzug der maschinellen Anlagen beschloss die Eisenbahnbaudirektion, die Wasekraft des 10 km von Bierbaum entferten Rotweinbaches durch elektrische Fernubertagung heranzuzihen
Vir:
http://content.onb.ac.at/cgi-content/an ... 45&page=14
Najstarejša delujoča elektrarna v Sloveniji z ohranjeno zunanjščino, zajetjem, tlačnim cevovodom in s turbinami tipa Francis. Zgrajena 1903 za gradnjo karavanškega predora, 1906 jo železnice izročijo KID-u. Generatorji posodobljeni 1936. Bunkerja.
Vir:
http://giskd2s.situla.org/rkd/Opis.asp?Esd=29617

Severnii portal predora:
....Sie wurden durch vier federnd auf Laufachsen aufgehangte Gleichstrommotoren mit einer Gesamtleistung von 90 PS bei 500 biss 550V Spannung in Bewegung gesetzt.
Vir:
http://content.onb.ac.at/cgi-content/an ... =45&page=7

Ohranjene so še tri električne lokomotive, ki so jih uporabljali pri izgradnji karavanškega predora na Höllentalbahn-u v Avstriji. Wiki pravi, da je napetost 550 V =.
http://de.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6lle ... sterreich)

Njihova stran pa:
Die beauftragte Baufirma war schon vorher mit dem Bau des Karawanken-Eisenbahntunnels beschäftigt und setzte dort wegen der Schlagwettergefahr Elektroloks ein. Diese kamen somit zusammen mit den Fahrleitungsanlagen nach Hirschwang, wo sie bis heute geblieben sind.
Diese Lokomotiven, 1903 gebaut, sind die ältesten betriebsfähigen Schmalspur-E-Loks Europas, wenn nicht sogar der ganzen Welt. Eine von ihnen steht auch heute noch jedes Jahr in Betrieb und versieht trotz ihres hohen Alters klaglos ihren Dienst!

Die Stromzufuhr erfolgte durch einen in ca. 3m Höhe verlegten Fahrdraht aus Eisen. Das Stromsystem war mit 500V Gleichstrom vorgegeben. Als Triebfahrzeuge kamen drei der oben erwähnten elektrischen Stollenloks zum Einsatz. Als Güterwagen dienten ursprünglich 24 Feldbahnwagen die durch den Kauf von Güterwaggons der k.u.k. Heeresfeldbahn erweitert wurden.
Vir:
http://www.lokalbahnen.at/hoellentalbah ... chte2.html

Lp
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Stare lokomotive jeseniške železarne

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

V arhivu Slovenije imajo fond:
SI AS 137/II/8032 Kranjska industrijska družba Jesenice, nova električna lokomotiva in usmerjevalnik za trofazni tok, načrti (1932-1932)

Ponavadi v projektih napišejo še malo zgodovine, kako je bilo do takrat (ob času projekta) :wink: :idea:


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Gorchi
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 6518
Pridružen: 23.10.2006, 12:25
Kraj: Cerklje na Gorenjskem

Re: Stare lokomotive jeseniške železarne

Odgovor Napisal/-a Gorchi »

Ufff 363! Tole je pa report v nulo! Bravo!
=D> =D> =D> =D> =D>
Goran
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Stare lokomotive jeseniške železarne

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Pozdravljeni,

električna lokomotiva OE-I je bila priključena na enosmerno napetost 550 V.

Slika

povečava...

Slika


Slika

Se zahvaljujem ravnatelju železniškega muzeja v Ljubljani prof. Mladenu Bogiću za informacijo in dovoljenje za objavo sheme na forumu.


Pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Peter 5
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 609
Pridružen: 20.01.2013, 13:40
Kraj: Maribor

Re: Stare lokomotive jeseniške železarne

Odgovor Napisal/-a Peter 5 »

Pozdravljeni!
Najlepša hvala @363 za nadvse izčrpne iztočnice in tudi @Železocestniku za dokončen in dokumentiran odgovor!
LP - Peter
363
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1420
Pridružen: 06.09.2006, 18:28

Re: Stare lokomotive jeseniške železarne

Odgovor Napisal/-a 363 »

Ostanki tira širine 760mm

Slika

Lp
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: @363 - foto magazin

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

363 napisal/-a:
Malo pred postajo Javornik je šla proga pod Gorensko progo.
Slika

Ali smo že imeli tole fotko?

Slika

Fotografija iz fototeke Gorenjskega muzeja Kranj.



pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
363
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1420
Pridružen: 06.09.2006, 18:28

Re: Stare lokomotive jeseniške železarne

Odgovor Napisal/-a 363 »

Železarna Jesenice v začetku 60tih. Na fotografiji se vidi most bohinjke čez Savo in ozkotirna proga. Do danes se je ohranil samo še most bohinjske proge :
Slika

Takšen vagon(http://shrani.si/f/1Y/IR/1dfyitMb/0001- ... mg1744.jpg) v uporabi:
Slika

Vir:
http://fototekamnzs.com/2015/05/21/fran ... zapuscina/

Lp
Zadnjič spremenil 363, dne 26.06.2015, 23:57, skupaj popravljeno 1 krat.
363
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1420
Pridružen: 06.09.2006, 18:28

Re: @363 - foto magazin

Odgovor Napisal/-a 363 »

železocestnik napisal/-a:
363 napisal/-a:
Malo pred postajo Javornik je šla proga pod Gorensko progo.
Slika

Ali smo že imeli tole fotko?

Slika

Fotografija iz fototeke Gorenjskega muzeja Kranj.



pozdrav
Darko
To in kar nekaj drugih fotografij so imeli(imajo ?) na prometu železarne. Leta 2009 smo si jih lahko ogledali in @milchy si je lahko sposodil nekaj fotografij, da jih je skeniral.....
milchy » 23.07.2009, 14:51:14 napisal/-a:.. da ne bom omenjen samo med fosili, še en moj prispevek iz raziskovalne poti ......

avtor nekaterih fotk ie I.M., na posodo pa sem jih dobil na prometu ŽJ

O-I in 28-017

E-VI, E-IV in E-V (z leve na desno)

O-XI in O-IX

O-VIII

džura DE_II

jembah 732-001

jembah 001 - pločevina je dodatna zaščita pred vročino, ko so vlekli vagone s kokilami iz livne jame ali grape

O-IX
@Tono jih je tudi obiskal:
Tono napisal/-a:Naj malo podkurim po to temo:

izgleda O-IX oz. 71-012 osrečuje ljudi, da se tako smejijo :)

...nekoč
Slika
(Avtor fotografije: neznan)

...in danes
Slika
(Avtor fotografije: Gorchi)
Lp
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Stare lokomotive jeseniške železarne

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Tudi jaz se že ne vem koliko časa spravljam na obisk.

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
Tono
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4017
Pridružen: 13.05.2007, 15:44
Kraj: Ptuj

Re: Stare lokomotive jeseniške železarne

Odgovor Napisal/-a Tono »

Greva skupaj?
Dosta je više ćumura, prelazimo na jeftinu naftu!
363
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1420
Pridružen: 06.09.2006, 18:28

Re: Stare lokomotive jeseniške železarne

Odgovor Napisal/-a 363 »

železocestnik napisal/-a:Tudi jaz se že ne vem koliko časa spravljam na obisk.

pozdrav
Darko
Upam, da boš še našel nekoga tam. Zgleda, da železarna ni več lastnik zemljišč in objektov.
Občina Jesenice jih ponuja za prodajo(pod točko 8 ):
http://www.jesenice.si/sl/medijski-cent ... nload/6044(pdf dokument)

Lp
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Stare lokomotive jeseniške železarne

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Tono napisal/-a:Greva skupaj?
Ja.Predlagaj termin.


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
363
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1420
Pridružen: 06.09.2006, 18:28

Re: Stare lokomotive jeseniške železarne

Odgovor Napisal/-a 363 »

Na Jesenicah je nekoč obratovala valjarna debele pločevine. To je bil eden največjih tovrstnih obratov v Evropi. In kakšno je bilo delo valjalca? V leto 1950 so nas popeljali posnetki iz leta 1950.
http://www.24ur.com/novice/svet/ste-ved ... vropi.html
Na posnetkih iz Javornika se vidi O-III.

Lp
Odgovori