Čedad - Kobarid

Vse o zanimivi zgodovini železne ceste skozi čas.
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Čedad - Kobarid

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:48000


Pozdravljeni,

zadnje čase se ukvarjam z drugimi projekti...

Včasih pa pametni telefon pogleda tudi v kakšno knjigo o železnicah.

Tokrat v knjigo Romana Vecchiet-a: Treni d*Archivio.

Znotraj je zagledal fotografijo o progi Čedad-Kobarid/Cividale-Caporetto:

Slika

Iztirjenje: Ponte San Quirino/Pri mostu, 13.7.1931.
Vzrok: izredno slabo vzdrževanje zadnja leta obratovanja proge, sledi opustitev proge leta 1932.

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
jakaklec
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 285
Pridružen: 03.02.2008, 18:00
Kraj: Tolmin

Re: Čedad - Kobarid

Odgovor Napisal/-a jakaklec »

V Čedadu je v starem poslopju železniške postaje Čedad urejen muzej posvečen prvi svetovni vojni.

http://www.cividale.net/index.php?id=3369

V njem je tudi maketa ozkotirne železniške proge Čedad - Sužid. Nekaj detajlov...

Slika

Slika

Slika

Slika

Slika

In še malo off topic: Načrti za železnico Čedad - Kanal

Slika

Slika

Projekt železniške proge Čedad - Kanal

Potem, ko se je Čedad povezal z Vidmom, se je rodil projekt trans-alpske povezave do Kanala ob Soči na ozemlju habsburške monarhije, z željo direktne povezave na Dunaj. Študija izvedljivosti Emilia Pica te povezave sega v leto 1904. Na žalost, težave tehnike za izgradnjo te železnice in absolutnega veta, ki ga je vložilo ministrstvo za vojne, je zaustavilo ta ambiciozen projekta. Po pričevanju lokalnih, nacionalnih in internacionalnih… ta žel. proga ostaja le na papirju…


Mi je žal zaradi slabe kvalitete....

Slika

Slika
trocken
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 780
Pridružen: 22.12.2009, 10:55

Re: Čedad - Kobarid

Odgovor Napisal/-a trocken »

O tem projektu se da dobiti tudi knjigo v slovenščini in sicer je naslov "Proga, ki je nikdar ni bilo", oziroma nekaj v tem stilu. (sam sem jo našel v knjižnici v Novi Gorici. Zanjo so se zelo trudili Beneški Slovenci, sami projekti pa so bili že zelo razdelani. Vendar, kot si napisal, italijansko vojno ministrstvo je vse ustavilo. Tam je bila meja med Italijo in AO že od leta 1866...
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Čedad - Kobarid

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Pozdravljeni,

knjižica Paola Petricig-a ima naslov v italijanščini in slovenščin:

Quella ferrovia non s'ha da fare = Nesojena železnica, San Pietro al Natisone = Špeter : Lipa, 1999

Kje jo imajo, lahko preverite na COBISS: http://cobiss6.izum.si/scripts/cobiss?u ... 5257087571

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
jakaklec
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 285
Pridružen: 03.02.2008, 18:00
Kraj: Tolmin

Re: Čedad - Kobarid

Odgovor Napisal/-a jakaklec »

Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Čedad - Kobarid

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:107900

Pozdravljeni,

to smo pisali leta 2010 do 2016. potem pa smo nehali nabirati novice, saj se je izvedelo, da Vojko Hobič resno zbra fotografije in podatke pri italijanskih avtorjih in v arhivih.

Vseeno pa je prav, da dodamo tukaj prvi in drugi vozni red, sedaj, ko je knjiga o vlakcu. ki je vozil iz Čedada do Kobarida in nazaj, zagledala luč. Izdal jo je Kobariški muzej leta 2016. Cena je 19 € (158 strani, precej fotografij).

Vlakec : Čedad - Kobarid = Trenino : Caporetto - Cividale
Hobič, Vojko; Brate, Tadej
knjiga
1. izd. - Kobarid : Kobariški muzej, 2016

Poglejmo si torej ta dva vozna reda, prvi je iz leta 1917 (1.6), drugi je iz leta 1918 (1.11.):
železocestnik napisal/-a:Dokopali smo se do novosti:

Proga je bila odprta tudi za civilno prebivalstvo že od 1. junija 1917, vendar samo do postaje Robič !
Poleg tega je jasno in glasno povedano, da je postaja Čedad-Barbetta povezana z glavno postajo v Čedadu (dvotirna povezovalna proga), saj je v voznem redu napisana izhodiščna postaja Čedad, glavna postaja (Cividale ferrovia).

Naslednji vozni red imamo na razpolago z dne 15. maj 1918, torej po preboju pri Kobaridu oktobra 1917 (čudež pri Kobaridu-link: http://sl.wikipedia.org/wiki/%C4%8Cude% ... i_Kobaridu
...takrat pa vlak že vozi do Sužida. Progo je upravljalo avstrijsko vojaštvo: K.u.K. Heeresbahn Sűdwest

link: http://digilander.libero.it/ferroviemil ... Isonzo.htm
Slika

Dodal sem slovenska imena krajev, ki jih na plakatu pač ni :wink:


Ni ne vem kakšna kvaliteta, ker sem .docx spremenil v .pdf in tega potem v .jpg.

Verjetno obstaja krajša pot, kot pa dve "deformaciji" :wink: :lol:
Če jo kdo ve, na dan z njo.

To mi je na hitro ponudil PC, pa sem mu sledil.
Verjetno obstaja klakšen programček, ki se jih pa bojim, da si ne zanesem virusov v računalnik.

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
preglednik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1947
Pridružen: 20.09.2006, 15:24
Kraj: Primorska

Re: Čedad - Kobarid

Odgovor Napisal/-a preglednik »

Če bi v resnici obstajala planirana povezava Čedad (Videm) - Ljubljana, bi danes imeli v Ljubljani Freče.
preglednik
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Čedad - Kobarid

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Pozdravljeni,

naslednji vozni red smo že imeli, ponavljamo ga zato, da bodo na kupu...

Slika

Vozni red iz leta 1923 najdemo v italijanski wikipediji:

Slika

Na hitro sem našel spremembo le za 1 minuto pri odhodu iz Čedada-Barbetta: prej 12:50, leta 1923: 12:51 :lol:

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Čedad - Kobarid

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Pozdravljeni,

to fotografijo spodaj, mostu v bližini potoka Arpit (pred Stupico, tam, kjer je proga iz Čedada iz levega brega Nadiže prešla na desni breg), smo že imeli,
vendar nismo napisali kje to je...
železocestnik napisal/-a:Pozdravljeni,

dokopali smo se do novih fotografij in starih v boljši resoluciji. Kje?

V knjigi:
SBUFFI DI FUMO
STORIA DEI TRASPORTI ITALIANI
Ogliari Francesco - Sapi Franco
Milano 1966

Slika

Pod fotografijo piše v knjigi, da so se italijanske enote umaknile in da le še vojaki varujejo most. Dne 26. oktobra 1917 je bila proga opuščena.

pozdrav
Darko

V knjigi Vlakec - Trenino avtorja Vojka Hobiča in soavtorja dr. Tadeja Brateta si lahko pogledamo tudi to fotografijo, vendar z napisom, kateri most je to:

Slika

Preseneti nas, da fotografija ni povzeta iz knjige SBUFFI DI FUMO STORIA DEI TRASPORTI ITALIANI ali iz originala, ki je nekje v Italiji, temveč se je avtor knjige Vlakec - Trenino odločil, da je fotografijo povzel iz "zbirke Igor Legaz".

Na žalost ne poznam ozadja, vendar je jasno, da je fotografija v knjigi Vlakec - Trenino "obrezana" s treh strani (zgoraj, spodaj, z leve), torej ni v enaka tisti, ki smo jo imeli na vlaki.info.
Predvidevam, da je torej ta fotografija, ki smo jo povzeli iz knjige SBUFFI DI FUMO STORIA DEI TRASPORTI ITALIANI bila poslana avtorju knjige Vlakec - Trenino kot "iz zbirke".
Verjetno je prišlo med "zbirateljem" in avtorjem do jezikovnega šuma, saj sta komunicirala slovensko-hrvaško.
Se pa opravičujem, če je nastopil ne vem kakšen slučaj in je "zbiratelj" res prinesel sken originalne fotografije iz Italije. Če se je to res zgodilo, bi moral citirati vir, iz katere zbirke je bil narejen sken. Potem bi bili odstranjeni vsi dvomi.

Tako pa lahko rečemo, da je to napaka in da je avtor nasedel "zbiratelju" ali pa se nista razumela. Komunikacija slovenščina-hrvaščina zna biti kaj komplicirana...

Lahko pa bi avtor knjige Vlakec - Trenino vzel fotografijo iz knjige Mario Zerboni: Le ferrovie di Cividale del Friuli, ki jo navaja v literaturi.
železocestnik napisal/-a:Ali je v tej knjigi kaj o železnici Čedad-Kobarid?

Slika

V slovenskih knjižnicah te knjige ni, so pa v knjižnicah v vsaki vasi čez mejo.
Je pa zanimivo, da je avtor Mario Zerboni tudi to fotografijo "obrezal" na vseh straneh ( zgoraj, spodaj, levo in na desni strani). Torej je "obrezana" iz vseh štirih strani.
Je pa pod fotografijo zapisal, da je most na lokaciji: Blason

Slika

Kje je potok Arpit ?

Novi Matajur, 30.3.1989:

Slika

Zakaj lokacija Blason ?

V mapi zasledimo lokacijo: "Cristo di Blason"

Slika

Slika


Vidimo, da je Marino Zerboni pravilno lociral ta most preko Nadiže.

Zaključek:
Fotografija mostu na strani 102 v knjigi Vlakec - Trenino avtorja Vojka Hobiča in soavtorja dr. Tadeja Brateta ni preslikana z originala, ker je "obrezana" s treh strani.
V kolikor je zbiratelj Igor Legaz prinesel original fotografije in so jo "obrezali" oblikovalci knjige, bi bilo potrebno navesti, s katere fotografije je sken.

Fotografija mostu v knjigi Mario Zerboni: Le ferrovie di Cividale del Friuli pa je "obrezana" celo iz vseh štirh strani!

Torej je v knjigi SBUFFI DI FUMO STORIA DEI TRASPORTI ITALIANI, Ogliari Francesco - Sapi Franco, Milano 1966, objavljena originalna fotografija, vse ostalo so "obrezani" kopipejsti :!:

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Čedad - Kobarid

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Pozdravljeni,

glede na oznake na tem načrtu ozkotirnih prog na območju Soče, sklepam, da je načrt iz članka:
Lanino P.: Le ferrovie Decauville nel settore dell* Isonzo, objavljen v: Le ferrovie italiane nella guerra 1915-1918, supplemento a "Rivista tecnica delle ferrovie italiane, ottobre 1928.

Slika


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Čedad - Kobarid

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Pozdravljeni,

z voznimi redi so vedno novosti...
železocestnik napisal/-a:Pozdravljeni,

evo vozne rede za progo Čedad-Robič-Sužid-Kobarid...

prvi: 1.6.1917
še ga nismo našli :wink:

drugi: 15.5.1918: do Sužida

Slika


pozdrav
Darko
Prvi vozni red je našel Vojko Hobič v Državnem arhivu v Vidmu/Udine in velja od dne 1.6.1917.
Vidite ga lahko v knjigi Vlakec : Čedad - Kobarid = Trenino : Caporetto - Cividale / [avtor Vojko Hobič ; soavtor Tadej Brate].

Slika




Vozni red v času avstrijske zasedbe pa smo že videli z dne 15.5.1918 (glej zgoraj).

Dodajam pa vozni red avstrijske vojske z dne 20.6.1918 iz knjige Marino Zerboni: Le ferrovie di Cividale del Friuli, Udine/Videm 2003

Slika

Slika

Vozni red 15.5.1918: avstrijska vojska:

Slika


Vidimo, da se vozni red 20.6.1918 ni kaj dosti spremenil:

Vlak iz Sužida je odpeljal zjutraj ob 3.21 (prej ob 2.55) in prispel v Čedad ob 5.48 (prej ob 5.49).
Iz Čedada se je vračal ob 10.01 (prej ob 10.30) in prispel v Sužid ob 12.38 (prej ob 13.30).


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Čedad - Kobarid

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:119880

Pozdravljeni,

poglejmo si, kje je ta naš most na mapi in maketi:

Slika

Mapa:

Slika

Most je pri lokaciji: Cristo di Blason oziroma potoka Arpit

Kaj pa na maketi, ki nam jo je predstavil jakaklec: V Čedadu je v starem poslopju železniške postaje Čedad urejen muzej posvečen prvi svetovni vojni.

Sledili bomo progo od postaje Stupica do "našega"mostu v smeri Robiča.

Poglejmo si najprej maketo postajo Štupca/Stupizza:

Slika

Na levi strani fotografije se vidi, da proga zapelje v predor.

Tale predor:

Slika

Fotografija je iz knjige: Mario Zerboni: Le ferrovie di Cividale del Friuli
Pri fotografiji piše, da je iz julija leta 1918.
Na portalu piše: "SV 1917", kar pomeni, da je zgradilo predor podjetje Societa Veneta, ki je zgradilo celotno progo.

Slika

Volkec nam je dodal fotografijo južnega portala na strani 1:

Slika

Napis SV 1917 pa je viden na severnem portalu...

http://i493.photobucket.com/albums/rr29 ... 009021.jpg

Volkec je napisal: "z malo domišljije"...

Slika

Sledi prepust za potok Arpit...

Slika

Slika

Zatem pa sledi zasuk proge iz levega na desni breg Nadiže...ki si ga lahko ogledamo na maketi.
Verjetno ni bilo dovolj prostora, pa so na hitro zaobrnili progo, takoj po prepustu...

Slika

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Čedad - Kobarid

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Pozdravljeni,

fotografijo mostu preko Nadiže v fazi gradnje pa najdemo na koncu menija restavracije "Postaja Poljana" :
POSTAJA POLJANA
Robič 24, 5222 Kobarid
Telefon: 041 398 587
Email: kmetija.tonkli@gmail.com

Slika

Fotografija mostu:

Slika

link do menija: http://www.postaja-poljana.si/files/Pos ... a_Menu.pdf

Kateri most pa je to (gledano iz postaje Poljana), tisti proti Robiču ali tisti proti Štupci, se ne morem odločiti, ker nimam dovolj fotografij, niti načrta proge, niti ne poznam dovolj okolice, kjer sta mosta stala.

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
Dino S
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1499
Pridružen: 18.09.2008, 16:19
Kraj: Rogaška Slatina

Re: Čedad - Kobarid

Odgovor Napisal/-a Dino S »

Na zemljevidu je vrisan odsek do vasi Kred, čemu je služil ta "štuc"?
...
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Čedad - Kobarid

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Dino S, pozdravljen,

ostro oko in sledenje temi, bi lahko rekli.

Z dokumenti je tako: vse kar najdemo, se objavi.
Nikoli ne veš, kje je kdo dobil podatke, da je risal sheme ali mape.

Zmeraj je pa dobro, da imaš kakšen podatek viška, ki ga izločiš šele na koncu, ko vidiš, da je res napačen.

Tako pa ti lahko pride prav, ko ne veš, kam bi dal kakšno fotografijo, ki se ne ujema z okoljem.


Resne raziskave v dunajskih arhivih je opravil tudi Walther Schaumann in jih objavil v knjigi: Bahnen zwischen Ortler und Isonzo, 1914-1918.

Naredil je tudi to skico proge:

Slika

Tukaj res ni odcepa do vasi Kred, ne vemo pa, ali ni morda bilo v Robiču premalo prostora za kakšna skladišča in so pač potegnili en krak proti vasi Kred. Seveda samo za vojaške potrebe.
Poljsko železnico itak ni noben problem povleči. Malo utrdiš cesto in položiš tire, ki so na kovinski konstrukciji.

Približno takole:

Slika

Pravzaprav pa spoh ne vemo popolnoma točno, kje so bila ta skladišča :-k

Ali res v Sužidu, kot je zapisano v knjigi Vlakec-Trenino ali ne ?

Ujeti bi morali konture hribovja v ozadju, kar pa ni tako enostavno, ko ga začnemo primerjati z današnjim stanjem.
Jaz sam ne poznam dovolj okolice Sužida, da bi lahko to potrdil. Pravzaprav v Sužidu še nisem nikoli bil.
Potrebovali bi nekoga, da ugotovi, kje so bila ta skladišča in naredi z iste pozicije fotografijo, da primerjamo konturo hriba v ozadju.

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Odgovori