Piranski tramvaj

Vse o zanimivi zgodovini železne ceste skozi čas.
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8897
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Piranski tramvaj

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 02.08.2018, 23:22

O:44800

Pozdravljeni,
vračamo se na pridobivanje dovoljenja za izgradnjo električne centrale Piran in trolejbusa Piran-Portorož- Sv. Lucija.
Obe zadevi sta bili povezani, saj brez nove ektrarne ni bilo mogoče obratovati s trolejbusno linijo.

Se pravi, da je bilo potrebno oba dovoljenja pridobiti "na hitro", saj je Piranski župan pisal dopise, da bo že v poletni sezoni vozil trolejbus od Pirana do Sv. Lucije.

Videli smo že, da so priprave za zdajo dovoljenja potekale v organizaciji Okrajnega glavarstva s pospešeno hitrostjo, razpisan je bil že rok za komisijska ogleda za električno centralo in za trolejbusno linijo Piran-Sv. Lucija.

Pogledali smo si ta razpis v časopisu za dan 4. februar 1909 ob 9. uri.

Okrajno glavarstvo je pridobivalo strokovnjake s posameznih področij, da bodo prisotni na komisijskem ogledu in vse je izgledalo, da bo vse v redu, dokler ni prišlo do pritožbe mejašev in pogojno prizadetih sosedov nove električne centrale Piran v Bernardinu.
Pritožba, ki jo je podpisalo 31 prebivalcev Bernardina in Pirana, je prispela na Okrajno glavarstvo v Kopru dne 31. januarja 1909.

Slika

Slika

Videli smo, da brez električne centrale ni možen trolejbus, torej je bilo potrebno nujno hitro rešiti zadevo.
Okrajno glavarstvo je vse podpisane pozvalo, da se zglasijo na dan razpisanega komisijskega ogleda dne 4. februarja 1909, kje bodo lahko podrobneje pojasnili svoje poglede in zahteve proti gradnji električne centrale v Bernardinu.
Izgleda, da je večina pritožnikov dobila to vabilo še pravočasno.

Napetost pred razpisanim dnevom komisijskega ogleda se je stopnjevala.

Vlagatelj zahteve za gradnjo električne centrale in trolejbusa, Združene plinarne Augsburg, so si predstavljale, da je pridobitev soglasja avtomatska zadeva in da bo možno že naslednji dan naročevati opremo za elektrarno in trolejbus, za kar so že imeli ponudbe in pripravljene pogodbe, saj je bil rok za izvedbo izredno kratek in so "lovili" vsak dan.

Sedaj pa ta zasuk, pritožba proti gradnji elektrarne na njihovem dvorišču, na področju plinarne v Bernardinu.
Če bi začeli iskati parcelo za elektrarno nekje drugje, bi se vse zelo zakompliciralo.
Določena lega električne centrale v Bernardinu je bila optimalna, saj se bi dovajala električna energija na kontaktni vod trolejbusne linije ravmo nekje v sredini. Ravno tako je bilo ugodno za dovajanje električne energije za Piran in Portorož, saj bi bile izgube najmanjše.
Nakup nove parcele bi tudi podrl finančno konstrukcijo in električne centrale in trolejbusa, tako da je naenkrat celoten projekt postal problematičen.
Vprašanje je tudi, v kakšnem roku bi lahko sploh kje dobili primerno parcelo...

Poglejmo si točke iz pritožbe 31 prebivalcev Bernardina in Portoroža, mejašev in prizadetih krajanov. Morda pa se da ugoditi njihovim zahtevam in morda le ne stojijo njihove zahteve na trdnih temeljih ali pa jih ne postavljajo tako usklajeno, kot izgleda na prvi pogled.

V uvodu pritožbe so zapisali, da protestirajo proti lokaciji postavitvi električne centrale z dvema lokomobilama na paro v bližini punte Sv. Bernardina.
Izbrana lokacija bi nepovratno poškodovala vso okolico.
Potem pišejo, da so že z izgradnjo plinarne naredili škodo in nekatera zemljišča so ostala tako poškodovana, da so jih razglasili za nerabne, kljub temu, da je bilo v tehničnih izjavah zapisano, da proizvodnja plina ne proizvaja ne dima, ne saj in ne izparin.
Sedaj se ve, da bodo nastajali plini zaradi uporabe antracita oz. koksa.
Poleg tega bo sedaj potekal proces stalnoin prebivalci ne bodo mogli imeti odprtih oken. Ironija je, da bi želeli biti zdraviliško mesto.

Potem je govora še o onesnaževanju morja s strani podjetja, potem pa pridejo na vrsto še okrnjen pogled na morje zaradi nove elektrarne, pogled na neestetično zgradbo nove elektrarne itd.

Na koncu so zapisali, da že sedaj naznanjajo, da v primeru, da njihova pritožba ne bo uspešno sprejeta, bodo z vsemi legalnimi sredstvi branili njihove ligitimne pravice in interese.


Izgleda zelo resna pritožba. Nas* že "matra firbec", kako so takrat oblast in podjetja reševale takšne "okoljske" zaplete :-k :wink: :lol:

nas* = moram reči, da mi je vedno bolj zanimivo, da se postavim ob bok forumašev in obiskovalcev teme, ko skupaj ne vemo, kaj se bo dogodilo in pravzaprav vsi "pod napetostjo" gledamo, kako se odvija zadeva. In kot pravi Metod: "Držim dih ..."
Ja, res ne vem vnaprej, kaj se je dogajalo, ker nikoli ne preberem vsega vnaprej, predno začnem pisati.
Če bi, potem bi bilo pol manj zanimivo :wink: :lol:
Edino, kar vemo vsi vnaprej, je to, da je trolejbus vozil, vsaj dve leti :idea:


"Prebiti" se bo potrebno skozi zapisnik komisijskega ogleda...

Tokrat imamo na voljo zapisnik v pisni obliki, ki pa je lepo napisan in je bil razmnožen vsaj v 50 izvodih.

16 strani. Naporno...vendar zanimivo. Izvedeli bomo med drugim tudi to, kako so takrat reševali okoljske probleme...oz. okoljske pritožbe :wink: :lol:
Da so na Okrajnem glavarstvu Koper (k.k.Bezirkhauptmannschaft Capodistria = i.r. Capitanato distrettuale Capodistria) vzeli projekt zelo resno, dokazuje to, da je predsedoval komisijskemu ogledu sam okrajni glavar, Guido Polley.

Slika

pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8897
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Piranski tramvaj

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 03.08.2018, 22:09

Pozdravljeni,

neverjetno, da nam je teh 29-tih straneh uspelo spraviti skupaj z minimalnim raziskovanjem po arhivih in v kratkem času toliko novosti.
Novosti so podprte z arhivskimi dokumenti oziroma načrti ali poročili v strokovnih revijah.
Torej neovrgljive novosti.
Obenem se je pokazalo še to, da popravljamo napačne podatke v literaturi.

Do sedaj je bilo 45.000 ogledov, kar pomeni, da je tema zanimiva.



Nadaljujemo z obravnavo zapisnika komisije Okrajnega glavarstva v Kopru, ki je zasedala v Piranu (Sv.Bernardin), dne 4. februarja 1909.

Delniška družba "Združene plinarne Augsburg" ("Vereingte Gaswerke Augsburg") je zaprosila za zgraditev električne centrale z dodatno baterijo akumulatorjev na parceli št. 60 občine Piran in za izgradnjo trolejbusne proge Piran-Portorož-Sv. Lucija.
Dne 15. januarja 1909 je bil razpisan komisijski ogled, objavljen v časopisu "Osservatore Triestino z dne 22.1.1909, na katerega so bili povabljeni tudi mejaši.

V času, predvidenem za pritožbe, je prispela na Okrajno glavarstvo v Kopru pritožba lastnikov sosednjih zemljišč in zgradb.

Predsednik komisije je c.kr. okrajni glavar Guido Polley.

C.kr. Direkcijo državnih železnic zastopata inšpektor Giovanni Erschen in inž.-pripravnik Rudolfo Gayer.

Direkcijo pošte in telegrafa zastopa Arturo Lanzinger.

C.kr. pomorsko upravo zastopata adjunkt v pristanišču Alessandro Ozar in svetnik Bächer Ferdinando.

Občino Piran zastopata župan adv.Dr. Almerico Ventrella in svetnik Nicolo Fonda.

Cestni odbor zastopa njegov predsednik Antonio Bartole.

Zdravilišče Portorož zastopa predsednik komisije Dr. Michele Depangher.

Poleg teh so prisotni:

- inž. Leonardo Weiss, tehnični svetnik za industrijo

- Dr. Vittorio Gramaticapolo, okrajni zdravnik

- inž. Domenico Coglierina, c.kr. inšpektor za industrijo

Delniško družbo zastopa inž. Ferdinando Kern, ki je tudi projektant naprave

Prisotni so mejaši:

- Giovanni Costanzo, zastopnik Inštituta Grisoni iz Kopra

- Antonietta Gasparinetti, zase in za brata

- Cristoforo Predonzani

- Guglielmo in Dr. Almerico Fragiacomo

- inž. Toffoloni za dediče Pietra Petroni-ja

- Andrea Lugnoni

- Teresa Gandusio

- Domenico de Castro za sestro Lino

- Giovanni Predonzani

- Moviano

- Enea in Almerico, bratje Apollonio

Pritožniki, ki so bili povabljeni:

- Giuseppe Stägbauer

- Felice de Langer

- Dr. Adamo Stägbauer

- Almerico in Marco de Furegoni

- Cristoforo Petronio

- Lorenzo Fragiacomo

- Giorgio Bartole

- Pietro Fonda fu Almerico

- Fermo Giacomo

- Benedetti Nicolo

- Pietro Frani


Zapisnikar: c.kr. koncepist pri deželnem namestništvu: Erwino baron Dubsky


Naša sreča, da je bil zapisnik lepo prepisan in razmnožen. Sicer bi imeli velike težave z baronovimi čečkarijami, osnutkom zapisnika, ki obsega 27 strani.
Lepo prepisanih 27 strani pa znese le 16 strani.

2 strani smo že "obdelali" :thumbupr

Se nadaljuje...še 14 strani :wink:

pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
mkx
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3392
Pridružen: 20.03.2011, 9:03
Kraj: Dolenjska

Re: Piranski tramvaj

OdgovorNapisal/-a mkx » 04.08.2018, 7:31

Med tem, ko zadržujem dih v pričakovanju nadaljevanja branja komisijskega zapisnika, mi ne da miru rajdni krog tramvaja.

Ko se prednji kolesi obrneta za 90 stopinj, se vozilo ne obrača okoli enega od zadnjih koles (in s tem trga gumijasto oblogo kolesa kot je napisal @ŽC), temveč se obrača okoli sredine zadnje osi tako, da se notranje zadnje kolo vrti nazaj, zunanje zadnje kolo pa naprej (in se s tem gumijasta obloga mnogo manj oz. praktično nič ne poškoduje). To je manever, ki ga vozilo z zadnjim pogonom (ne glede na konstrukcijo volanskega mehanizma) nikakor ne more izvesti, saj je povprečna hitrost zadnje osi enaka 0, vozilo s prednjim pogonom pač.
LP, Metod
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8897
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Piranski tramvaj

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 04.08.2018, 9:23

Metod, pozdravljen,

bomo morali narediti model, kot Leonardo :wink: :lol:
Ali pa iti na kmetijo, kjer imajo morda še kakšen voz :idea:

Jaz sem vrtel radirko, čeprav imam pred sabo modelček minija iz Kinder jajčka, ki mi ga je dala vnukinja :wink: :lol:
Zato mi je trgalo gumo, zaradi radirke :idea:

Edino fotografijo,da ima trolejbus malo bolj zasukana prva kolesa...

Slika
Von unbekannt - http://img341.imageshack.us/img341/3300/a240hb6.jpg, PD-alt-100, https://de.wikipedia.org/w/index.php?curid=3938871


Verjetno imava oba prav, delno se kolesi vrtita, delno pa delata sled na makadamu, odvisno od trenja, ki nastane med podlago in kolesoma.
To velja za enkratni manever, z 90 stopinjskim zasukom prednje preme (in koles).
Tisti trenutek, ko ni popolnega 90 stopinjskega zasuka, se zadeva čisto spremeni in se zadnja kolesa vrtijo brez da bi "ribala" po makadamu ali kakršna podlaga pač je.

Izgleda, da bo potrebno malo preštudirati teorijo in prakso sprednjega pogona.
Jaz imam sedaj na avtu zadnji pogon, in posledično tudi mušice na stranskih steklih... :lol: :lol:
Zato ne morem realno in neodvisno presojati sprednjega pogona... :lol:

Vsak izgovor* je dobrodošel**...

*SSKJ: izgóvor -a m (ọ̑)
1. opravičilo, pri katerem se navadno ne navaja pravi, resnični vzrok: iskati, izmisliti si izgovor; najti primeren izgovor za popivanje :berr2 ; pog. vedno ima kak izgovor se izgovarja; ekspr. jalov, prazen izgovor; ekspr. sita je že njegovih večnih izgovorov / z izgovorom, da se ne počuti dobro, je odšel
● preg. izgovor je dober, tudi če ga pes na repu prinese v sili se izkoristi kakršnokoli opravičilo

** = SSKJ: dobrodôšel -šla -o [ǝu̯] prid. (ó)
1. čigar prihoda je kdo vesel: dobrodošel gost,
vendar tudi:
2. ki se da uporabiti, izkoristiti: vsak izgovor mu je dobrodošel :lol: :lol:

Malo heca mora biti...sicer se bomo nažrli baronovega zapisnika...ali pa kar vseh Plemenitih...

Da ne bo sam tekst, dodajam fotko, na kateri je tudi Max Schiemann. Preizkušanje trolejbusa...Maxa Schiemanna kaže puščica. Se pravi, da ni razvijal trolejbusa iz fotelja...

Slika
prevzeto iz: https://www.slideshare.net/ratbrasov3/1 ... on01042014

V knjigi, ki jo je napisal Ashley Bruce: Lombard-Gerin & Inventing the Trolleybus je tudi zgodovinski pregled razvoja trolejbusov, predvsem v Angliji. Cena: £28 (GBP).

Slika

Early trolleybuses in service between 1900 and 1915, by collector system.
The graph illustrates the competitive progress amongst engineers to find a solution to the problem of collecting power for a manoeuvrable electric bus. Lombard-Gerin led from 1900 to 1905, apart from an ill-fated blip by Carl Stoll in 1904. Schiemann then held sway until 1907, when the subsidised Italian Cantano system led for 1908. Ludwig Stolls improved design then prevailed until 1914, when Schiemann derived systems, especially by Munro in Britain, dominated into the 1920s and onto the present day.

prevzeto iz: http://www.trolleybooks.co.uk/lombardtrolleybuses.html

Se pravi, da je angleški "predelan" Schiemann (Munro) zdržal do današnjih dni...

pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8897
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Piranski tramvaj

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 04.08.2018, 22:10

O:45200

Pozdravljeni, nadaljujemo z zapisnikom:

Naprej je projektant projekta inž. Ferdinando Kern navedel vse podatke o projektu.

Svetovalec za tehniko in industrijo inž. Leonardo Weiss je podal naslednja mnenja:
1) Na obeh parnih kotlih je potrebno opraviti predpisan hidravlični preizkus predno se začneta uporabljati

2) Za obratovanje strojev in električne centrale je potrebno zaposliti le osebje, ki ima ustrezne in veljavne izpite po zakonskih zahtevah

3) Celotno električno postrojenje mora biti izvedeno po predpisih Elektrotehniškega združenja (Elektrotechnische Verein) na Dunaju (iz leta 1907).

4) Vsi vodniki morajo biti zaščiteni pred nevarnostjo udara strele; razdalja med vodniki in terenom mora biti najmanj 5 metrov, na križanjih pa 6 metrov.

5) Vsa križanja z drugimi vodniki je potrebno zavarovati na ustrezen način.

6) Hitrost električnih vozil je omejena na 20 km/h na odprti cesti, na 12 km/h v naseljenih območjih in 6 km/h na križiščih.

C. Kr. Okrajni zdravnik Dr. Vittorio Gramaticapolo je pripomnil na zapisnik:
Pri obratovanju z električnimi akumulatorji je potrebno upoštevati sanitarno plat in sicer zastrupitev
S svincem iz akumulatorjev. Prašni delci iz izparjanje žveplene kisline je potrebno preprečiti.
Uvesti je potrebno naslednje ukrepe:
1) Zagotoviti je potrebno umivalnike in skrbeti za čistočo.Uporaba umivalnikov vedno po delu z umivalnimi krpami.

2) zagotoviti je potrebno dobro ventilacijo v oddelku akumulatorjev. Prezračeni morajo biti višji deli prostorov. Okna se morajo odpirati navzven.

3) Delavci morajo imeti zaščitno obleko (haljo), ki jo je potrebno pogosto prati

4) Predvidena kopalnica mora imeti tudi pralnico z zadostno količino vode, umivalnikov, mila, ščetk in brisač.

5) V akumulatorskem prostoru je potrebno namestiti obvestila za delavce, da je prepovedano prinašati hrano, piti in kaditi. Ravno tako morajo biti v prostorih obvestila, da si je potrebno umiti roke pred vsako jedjo in po končanem delu.

6) Potrebno je poskrbeti za pisoarje in morajo imeti ti prostori ventilacijo.

7) Plinov mora biti pri proizvodnji čim manj, glede na to, da je v bližini zdravilišče.


C. kr. inšpektor inž. Domenico Coglierina pojasni, da je po paragrafu št. 74 potrebno zagotoviti naslednje zahteve:
1) Zidovi, ki ločujejo stroje in akumulatorski prostor in po drugi strani skladišče materiala, ki so projektirani debeline 50 cm, morajo biti debeli vsaj 60 cm.

2) Transmisija med lokomobilo in med dinamo strojem mora biti zaščitena s stabilno zaščito.

3) Dostop do armatur lokomobile mora biti s stabilnim podestom.

4) Dostop do razdelilnih omar je potrebno zakleniti, ključ hrani vodja obrata.

5) Nivokazi pri parnem kotlu morajo biti opremljeni tako, da omogočijo enostavno kontrolo nivoja vode, v kolikor niso vgrajeni sistema Klinger.

6) Akumulatorski prostor mora biti visok najmanj 3 metre in ne 2,60 m, kot je projektirano.

7) Napis na vratih akumulatorskega prostora mora strogo prepovedovati vstop z odprto lučjo, ki velja za vse zaposlene in tudi serviserje, ki morajo uporabljati varnostne luči.

8 ) Skladišče v kotlarni in skladišče v remizi se lahko uporablja le za sladiščenje predvidenih materialov.

9) Varnostni predpisi se uporabljajo po vseh delavnicah in za vse vgrajene stroje.

10) Priporoča se, da se pred postavitvijo delavnic v remizi preveri s strani strokovnjakov, ali je zavarovana pred padci.

Za zagotovitev industriji pogoje je moja skrb.
Sosedi so se pritožili proti gradnji električne centrale, jaz pa moram poskrbeti za razvoj zdravilišča Portorož, za interese občine Piran in za razvoj industrije.
Glede na izkušnje lahko izjavim, da en del projekta ne daje možnosti, da se po tehnični plati pregleda dim, ki se razvija od dveh parnih kotlov. Zaradi razloga, ker manjkajo ti izračuni, je potrebno zmanjšati razvijanje plina na mero, ki je praktično neznatna.

Da dosežemo ta cilj, je potrebno preveriti možnosti, kako v celotnem podjetju zmanjšati količino plinov. Potrebno je izvesti naslednje ukrepe:

1) Zamenjati sedanji proces v plinarni s tehnologijo, ki izdeluje plin (Kraftgas) po sistemu Dovson.
Ta tehnologija je uspešna v plinarni v Gorici z močjo 300 KM, ki je v lasti podjetja »Wiener Gasindustrie Gesellschaft«.

2) V prostoru obeh lokomobil se vgradi naprava za avtomatsko izgorevanje. Tako ne bodo nastajali plini v večji količini.
V obeh podjetjih je potrebno uvesti le manjše spremembe, za kar pa je potrebno narediti nov projekt.

Da se zagotovi neprekinjenost delovanja podjetja, je potrebno elekrično centralo zgraditi v sedanji plinarni.

Tako, slišali smo prvo izjavo, kako omajati pritožbenike.
Eno je da škodujejo razvoju, drugo pa je, da bodo prilagodili tehnologijo, takšni najmodernejši, tako, da naj bodo raje tiho.

Še čudno, da ni inšpektor na dan privlekel, kako slaba kurišča pa imajo sosedi, ja, pritožbeniki :wink: :lol:

Prebili smo se na stran 7...ostane še 9 strani!

Malo popestritve baronovega zapisnika...

Tudi tale AEG trolejbus na progi v Berlinu iz leta 1904 je lahko obračal tako, da je za 90 stopinj zavrtel kolesa.
V tem primeru se je zavrtelo za 90 stopinj celotno sprednje podvozje, z voznikom vred...

Slika


pozdrav
Darko
Peter 5
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 545
Pridružen: 20.01.2013, 13:40
Kraj: Maribor

Re: Piranski tramvaj

OdgovorNapisal/-a Peter 5 » 05.08.2018, 9:52

Zdravo!
Pazljivo sem si ogledal podpise 31 pritožnikov in lahko brez grafoloških znanj ugotovil, da so nekateri podpisniki odpisali 2x.
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8897
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Piranski tramvaj

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 05.08.2018, 20:56

O:45400


Peter, pozdravljen,

ja, pri pritožbah je vedno tako.
Bomo videli, koliko jih bo sploh prišlo in kaj se bodo upali povedati...

Nadaljujemo z baronovim zapisnikom...me prav veseli, da so morali Plemeniti včasih kaj tudi delati :lol:

7. stran:
Direkcija c.kr. Državne železnice se strinja s tem, kje se bo vodil vodnik za trolejbus na področju prostora pred železniško postajo Portorož (Sv. Lucija), pod naslednjimi pogoji:
1) Pred pričetkom gradnje mora podjetje Združene plinarne Augsburg z Direkcijo Trst skleniti dogovor o uporabi zemljišča.

2) Vsak del dovozne poti, ki je v okviru zemljišča železnice in se bo uporabljal za vožnjo trolejbusa, je potrebno tlakovati v širini 2 metra.

3) Prostor, kjer se bodo zaustavljali vozovi na zemljišču postaje, je potrebno tlakovati tako, da bo peš pot v širini 1,50 metra vse do vstopa na železniško postajo

4) Prostozračni vod je potrebno voditi najmanj 1,50 metra od zunanje meje predprostora pred postajo, tako da trolejbusi niso napoti prihajajočim vozovom

5) Garažiranje trolejbusov na predprostoru železniške postaje ni dovoljeno

6) Za vzdrževanje naprav za potrebe trolejbusa skrbi koncesionar (Združene plinarne Augsburg)

7) Za kakršnekoli gradnje na podroćju železnice je potrebno izdelati detajlni načrt in zaprositi za dovoljenje Direkcijo v Trstu za soglasje.

8 ) Vgradnja rozet na sprejemno zgradbo železniške postaje je dovoljeno, v kolikor se izolirajo proti zemlji z uporom 10.000 Ohmov.

9) Ko se bo kasneje montiralo telegrafske in telefonske linije. je potrebno upoštevati navodila c.kr. Državnega telegrafa.

10) zahtevamo 3 prepise zapisnika

Za Direkcijo Trst Državnih železnic:
Inž. Johann Erschen, inšpektor Inž. Gayer, c.kr. kontrolor


Zastopnik c.kr. Poštne in telegrafske direkcije v Trstu je podal naslednje zahteve:

1) Zahteva se, da so električne naprave izvedene tako, da niso moteče. Po končani postavitvi naprav in pred pričetkom uporabe je potrebno pregledati s kolavdacijsko komisijo naprave in ugotoviti, ali pri polni obremenitvi naprave le-te ustrezajo vsem zahtevam.
V kolikor se to ne bo zgodilo, se dovoljenje za obratovanje ne bo izdalo, dokler se ne bodo izpolnile vse zahteve, kar se bo ugotovilo z naknadno kolavdacijo.

2) Sprememba trase ali drugi posegi, ki bi jih morala izvesti Uprava Pošte in Telegrafa, da zaščiti lastne naprave zaradi toka, ki se bo proizvajal v novi električni centrali, bo c.kr. Poštna in telegrafska direkcija v Trstu izvedla na račun koncesionarja.

3) Pri križanju vodnikov močnostne naprave z državnimi vodniki morajo biti zadnji položeni podzemno.

4) V kolikor bodo v liniji stebrov telegrafa postavili protistebre, je potrebno napenjalne žice dvojno izolirati in zavarovati z lovilnimi kljukami.

5) Vodnike za razsvetljavo od centrale do Pirana je potrebno izvesti z izoliranimi vodniki.

6) Če bo službeni telefon vzdolž trase, je koncesionar dolžan pridobiti koncesijo za telefon.

7) Zahtevamo 1 izvod zapisnika.

C.kr. Poštna in telegrafska direkcija v Trstu:

Inž. Arturo Lanzinger, c.kr. gradbeni komisar


10. stran:
Zastopnik c.kr. Pomorske uprave v Trstu c.kr. gradbeni svetnik Ferdinand Bächer ni proti predvideni povečavi nasutja postavil nobene zahteve, razen te, da niso točno izpolnjene zahteve o velikosti in omejitvi nasutega področja, kot je bilo podeljeno v koncesiji. Kontrolo o pravilni izpolnitvi pogojev bodo izvedle lokalne pristabniške oblasti s pristaniško policijo.

Predstavnik luške kapetanije je izjavil naslednje:
Nimam nobenega ugovora proti projektiranim napravam, ker se ostanki in drug material ne bodo spuščali na odprto morje.
Možne ostanke je potrebno ločiti od plaže z nepropustnim zidom.
A. Ozar, c.kr. adjunkt

Še izjave Piranskih velmož:

Predstavnika občine Piran Almerico Ventrella in Nicola Fonda sta izjavila:
Občina Piran ne oporeka izdaji koncesije.
Trolejbus bo Piranu približal zdravilišče Portorož in železniško postajo, ki je oddaljena5 km.
Gled pritožbe proti gradnji električne centrale na mestu, kjer je že proizvodnja plina, pa je potrebno povedati, da bi to podražilo izgradnjo. Že tako so težave s financiranjem.
Drugi fondi niso na razpolago.
Ovire, ki bi bile javne narave, ne obstajajo.


Dr. Michele Depangher, predsednik komisije za zdravilišče Portorož je povedal naslednje:
Zdraviliška komisija me je na seji 1.2.1909 pooblastila, da je soglasno sprejela sklep, da je projekt v interesu prebivalstva in da projektirana naprava ne škoduje interesu zdraviliškega kraja Portorož. Torej ne ugovarjam projektu.


Predsednik cestnega odbora Piran Antonio Luigi Bartole je izjavil, da se strinja z izvedbo projekta.


Tako, prebili smo se do strani 11, kjer se prične obravnavati pritožbe oz. ugovore.

Do konca zapisnika je ostalo še 5 strani...

Na hitro sem preštel sosede, ki so vložili ugovore.
Izjave je podalo na zapisnik ene 20 sosedov.
Eni so vztrajali pri ugovoru, eni so se ga odpovedali...
Bo potrebno podrobno pogledati.
Za konec pa sledi tri strani hvale predstavnika Združenih plinarn Augsburg, kako odlično električno centralo bodo zgradili.

Bomo videli, kako se bo razpletlo :wink:


pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8897
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Piranski tramvaj

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 06.08.2018, 10:08

O:45500

Pozdravljeni,

poglejmo si ugovore in pritožbe, da hitro zaključimo z baronovim zapisnikom...
Morda mi bodo podelili naziv Plemeniti, za hitro za prevajanje namreč :idea: :wink: :lol:

Gremo po vrsti, kot so hiše v Trsti...

Najprej tisti, ki so ugovarjali postavitvi električne centrale v Bernardinu:

1) Toffoloni Silvija-Petronio: vztraja pri tem, da se naj zgradi centrala kje drugje

2) Libero Petronio: pridružuje se izjavi sestre Toffoloni Silvije

3) Rosalia Petroni: pridružuje se izjavi brata

4) Lorenzo Fragiacomo (oče Almerico) misli, da bi bilo bolje zgraditi električno centralo na zemljišču, ki je predvideno za remizo.

5) Guglielmo Fragiacomo je zase in za brata Dr. Almeriga izjavil, da se trdno drži ugovora in upa, da bo sanitetna oblast proti izgradnji centrale v bližini zdravilišča Portorož. Podpisala se je pod to izjavo še Margerita Fragiacomo.

6) Almerico in Marco de Furegoni, lastnika zemljišča z olivami v razdalji 70 metrov od bodoče elektrarne se odpoveduje ugovoru in dodaja, da bo burja prepihala dim z njegovega zemljišča.

7) Andrea Lugnani, lastnica Rdeče hiše, ki je oddaljena 180 metrov od projektirane centrale, se trdno drži ugovora, ki ga je podpisala.

8 ) Almerico, Enea in Mariano Apollonio in Antonietta Gasparinetti, ki jih zastopajo bratje Predonzani, se držijo ugovora, ki so ga podpisali in dodajajo, da bo njihovo zemljišče z izgradnjo električne centrale izgubilo na vrednosti. Sledi 8 podpisov.

9) Mariano Appollonio, lastnik vile Dolores, v razdalji 160 metrov, protestira proti gradnji centrale

10) Pietro Fonda, zemljišče nad vilo Castro, v razdalji 400 metrov od centrale, podpira ugovor.

11) Fermo Giacomo, lastnik zemljišča, ki je od vile Castro oddaljeno okoli 300 metrov izjavlja, naj centrala ostane tam, kjer predlagajo drugi.

12) Nicolo Benedetti, zemljišče s hišo, razdalja 300 metrov. Protestira proti hrupu, dimu in vonjavam, ki bi nastali z izgradnjo centrale.

13) Pietro Trani nima nič proti centrali in izjavlja, da je bila njegova ideja, da se centrala ne izgradi.

14) Profesor Domenico de Castro, ki je prokurator zemljišča (Lina Castro), ki je oddaljeno 200 metrov, izjavlja, da je centrala, če bo zgrajena tam , kjer je projektirana, prinesla škodo zemljiščem in prebivalcem hiš. Centrala se naj zgradi na drugem mestu. Dimnik je pri projektirani centrali prenizek, saj je temelj 25-30 metrov pod nivojem ceste.

15) Giovanni Constanza, zastopnik Pio Instituto Grisoni iz Kopra, ki je lastnik zemljišča v neposredni soseščini, izjavi, da nima nobenega ugovora proti projektirani centrali.

16) Predonzan Giovanni, lastnik hiše z zemljiščem nad Rdečo hišo misli, da bi bilo potrebno sosedom plačati zdravljenje.

Del protestnikov je zahtevalo tehničnega svetovalca, da pojasni in odgovori na posamezne ugovore in da razloži, kakšen je vpliv dima na prebivalstvo.

Odgovor tehničnega svetovalca je na zadnjih treh straneh zapisnika...

"Prebili" smo se že čez 13 strani baronovega zapisnika. Delo napreduje izredno hitro. Kar nekako ni v navadi, da bi šli skozi en zapisnik tako hitro...
Verjetno se podelitev naziva Plemeniti se že piše :lol: :lol:
Ali pa je vsaj v osnutku :-k

Seveda nas sedaj "matra firbec", kako se bo poskusilo prepričati protestante, ugovornike ali kakor jih pač imenujemo, da umaknejo ugovore.

Morda bomo izvedeli kakšne novosti, tehnične podatke o električni centrali :-k

Tehnični svetovalec je povedal, da je za zmanjšanje količine dima, ki nastaja pri obratovanju, uporabiti izključno visokovredne premoge in takšne, ki razvijajo malo plinov. Takšen je n.pr. angleški kameni/črni premog (Steinkohle).
Primer, kje se uporablja tak premog je tovarna Ganz v Budimpešti.

Okrajni zdravnik se je pridružil mnenju tehničnega svetovalca.

Zastopnik Združenih plinarn Augsburg se je strinjal, z vsemi predlogi s strani državnih organov.
V zvezi s protesti proti razvijanju plinov, ki bi prihajali in nove električne centale, pa je pojasnil...

Še 2 strani...

pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8897
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Piranski tramvaj

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 06.08.2018, 22:46

O:45630

Pozdravljeni,

konec zapisnika (zadnji 2 strani):

Zastopnik Združenih plinarn Augsburg F. Kern je izjavil:

Kar se tiče protesta proti razvijanju dima, povem, da bomo zgradili napravo po najnovejših izkušnjah zgorevalne tehnike.

V primeru, da bodo sosedi umaknili predlog proti izgradnji naprave, bosta elektrarna in trolejbus začela obratovati že sredi maja. V kolikor se bo protest nadaljeval, verjetno v primeru postopka ne bo možno pričeti obratovati pred jesenjo tega leta in tako zdravilišče ne bo imelo prednosti trolejbusa, pa tudi električna centrala ne bo dokončana.
Med glavno sezono se bodo dela odvijala veliko počasneje zaradi velikega prometa, kot sedaj spomladi.

Pri pripravljanju projekta se je po podrobni študiji krajevnih, gradbenih in obratovalnih razmer odkrilo, da je postavitev elektrarne možna samo na prostoru zraven plinarne, posebej še zato, ker ni možno najti drug primeren prostor.

Da bi zaradi izgradnje elektrarne izgubila vrednost sosednja zemljišča, ni res.
Moje podjetje (Združene plinarne Augsburg) ima v lasti v Avstro-ogrski 15 plinarn in 3 elektrarne in pri vseh se je pokazalo, da se je v neposredni bližini zgradilo precej novih bivanjskih hiš in tudi cena zemljišč se je povečala.

Navedba o hrupu električne centrale je popolnoma napačen, ker parni stroj s kondenzacijo in proizvodnjo enosmernega toka deluje popolnoma brez hrupa.

Na koncu je besedo prevzel Piranski župan Dr. Almerico Ventrella in izjavil, da občina nima proti izjavam predstavnikov oblasti glede projektiranja zgradb remize, delavnic in bivanjske hiše nobenih ugovorov.

Župan in Dr. Michele Depangher, ki predseduje zdraviliški komisiji, zavračata vse ugovore, podane s strani lastnikov zemljišč in hiš.

V nobenem primeru ne more nekaj lastnikov, ki delujejo v privatnem interesu, prevladati fronte javnega interesa za izgradnjo projektiranega podjetja.

Električna centrala bo locirana na omejenem mestu zdravilišča Portorož, kjer že obstajata 2 ladjedelnici in plinarna.


Zaključeno, prebrano in podpisano

Slika

Na vrhu sta še podpisa Piranskega župana: Dr. Ventrella in predsednika zdraviliške komisije Dr. Depangherja pod zadnjo izjavo.

Pod: Chiuso, preletto e firmato pa so podpisi:

predsednik komisije: Polley
Dr. Gramaticapolo, c.kr. okrajni zdravnik
Dubsky, c.kr. koncipist (spustil je naziv baron, še Plemeniti ni zapisal)
L. Weiss, c.kr.inž. deželnega namestništva v Trstu
Piranski župan: Ventrella


Videli smo, kako se je opravilo s pritožniki na komisiji.

Bomo videli, ali je prišlo še do kakšnega zapletljaja.

Izgleda, da zapletljaja z zapisnikom ni bilo, saj je "naš" baron, ki je spisal zapisnik, decembra 1910 napredoval... :wink:

Slika


Ni se zakompliciralo zaradi zapisnika. Se je pa zakompliciralo zaradi drugih zadev...

V Piranu nobena zadeva ni šla mirno "skozi"... :wink:

Če nič drugega, so si zakomplicirali življenje sami. :roll:

Najprej "mala komplikacija", 22.februarja 1909: leseni/kovinski stebri za kontaktni vod :shock:

Slika

pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8897
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Piranski tramvaj

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 07.08.2018, 11:34

O:45730

Pozdravljeni,

ne morem si pomagati, ampak vedno ko se kaj zakomplicira, se spomnim zapisa v knjigi T.Brate o Piranskem tramvaju oz. trolejbusu v knjigi Parenzana, železnica za vse čase, kjer je zapisal, kako so Pirančani, "...jezni na birokratske škrice z Dunaja nanje požvižgali in brez predhodnega dovoljenja železniškega ministrstva naročili izgradnjo trolejbusne proge. Ker je bila nova "železnica" brez tirnic, si pač dovoljenja za gradnjo proge ni bilo treba pridobiti."

Moram reči, da je pristop k pisanju zgodovine brez uporabe arhivskega gradiva neresen in pravzaprav zavajujoč. Ljudje vzamejo tak zapis zares in ga potem uporabljajo v svojih zapisih in so ga pripravljeni braniti na vse načine. Brez da bi sami pogledali v arhiv.

Nekako še razumem, da se uporablja tak pristop pri opisovanju vojnih dogodkov, kjer je jasno, da vsak zagovarja svojo stran in jo želi prikrojiti. Ali pa, ko gre za mejo. Med sosedi ali med državami.

Ne gre mi pa v račun, da se lahko tak pristop uporabi pri opisovanju zgodovine tehnike.

Zgodovinska dejstva, ki smo jih do sedaj ugotovili na osnovi arhivskih virov:
Torej: nič niso naročili Pirančani izgradnje trolejbusne proge ampak Združene plinarne Augsburg.
Pirančani pač niso imeli denarja in so Združenim plinarnam Augsburg odstopili koncesijo za gradnjo trolejbusne proge. To je bil edini vložek Pirančanov.

Odločitev za trolejbus je bila tudi izključno na strani Združenih plinarn iz Augsburga, saj je bil veliko cenejši kot tramvaj. Pirančani so se strinjali pač zato, da bi dobili po tolikih letih vsaj nekaj.

Res pa je, da za izgradnjo trolejbusa ni bilo potrebno dovoljenje Ministrstva za železnice, glede na to, da je trolejbus spadal pod cestna vozila in Mininistrstvo za železnice pač ni bilo zadolženo za trolejbuse.
Torej se Pirančani pač niso nič požvižgali...

Sproti pa gledamo tukaj na forumu, da so dovoljenje morali pridobiti.
Stekel je popolnoma normalni postopek v Avstro-ogrski monarhiji, kjer je bil pač red, za pridobitev dovoljenja za električno centralo in za trolejbusno progo Piran-Sv. Lucija.Vloga za dovoljenje je bila naslovljena na Okrajno glavarstvo Koper (k.k.Bezirkhauptmannschaft Capodistria = I.R. Capitanato distrettuale Capodistria).

Vidimo, da so se začele celo komplikacije pri pridobivanju dovoljenja.
Najprej "mala", sledila ji bo "srednja" in nazadnje "velika"... :wink: :lol:

pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8897
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Piranski tramvaj

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 07.08.2018, 17:51

O:45800

Pzdravljeni,

moramo takoj nadaljevati, ker nas preveč "matra firbec", kaj se je lahko tako zakompliciralo, ko pa naj bi se Pirančani vendar znebili "Dunajskih škricev*"

* = ponarodelo, uporablja se lahko kot trgovska znamka :wink: :lol:
Povzeto iz citata iz knjige T.Brate: Parenzana, železnica za vse čas

Nimamo na voljo vseh dopisov, lahko pa iz navedb v ohranjenih spisih ugotovimo, kdo je komu kaj pisal :idea:

Iz dopisov, ki so na voljo vidimo, da se je lobiralo s strani Občine Piran na Okrajno glavarstvo v Kopru, da se pospeši pridobitev dovoljenja (17.2.1909-telegram), Okrajno glavarstvo pa takoj dalje 19.2.1909 na Deželno namestništvo v Trstu.

Po drugi strani pa se je kompliciral projekt z lastne strani... :roll:

Dne 22.2.1909 se je Dino Vatta, Pirančan in zastopnik Združenih plinarn Augsburg, obrnil na Okrajnega glavarja v Kopru za pomoč.
Od Združenih plinarn je namreč dobil pismo v zvezi z zamenjavo lesenih stebrov za trolejbusno progo Piran-Sv. Lucija, s kovinskimi.
Dino Vatta je Okrajnemu glavarju poslal kopijo pisma, da bo Okrajni glavar sam videl, kakšno je stališče Združenih plinarn Augsburg.

Seveda je Dino Vatta še dodatno razlagal glavarju, da lesenim stebrom nič ne manjka, da so ravni, popolnoma ravni, da bodo pobarvani in nazadnje niso nič manj vredni od kovinskih.
Podal je glavarju mnenje, da gospodje iz zdraviliške komisije pretiravajo in mislijo, da bodo stebri z obeh strani ceste, v resnici pa bodo le z ene strani.
Prosi Okrajnega glavarja, da bi to razumevanje prenesel deželnemu namestniku v Trstu, da bi se zadeva čimprej speljala.
Sedaj je takšen predlog, da se vnese kot pogoj za izdajo koncesije zamenjava vseh lesenih stebrov s kovinskimi.

Moj predlog (Dino Vatta) bi bil, če je sploh potrebno, da se kovinski stebri postavijo samo pred zdraviliškim hotelom. To pomeni okoli 12 stebrov, cena zanje bi znašala okoli 3.000 do 3.500 kron.
O tem predlogu bi se še moral dogovoriti v Trstu uz Dr. Cimadorijem, ki naj bi ga prepričal s tem predlogom.

Prosim samo to, da se ne sprejme odločitev o zamenjavi lesenih z železnimi stebri, brez da bi prej direktno intervenirali pri gospodu Deželnem namestniku v Trstu, ki naj ne bi vztrajal pri tako škodljivi stvari, ki ima lahko daljnosežne posledice.

Podjetje (Združene plinarne Augsburg) namreč zavrača zamenjavo stebrov, kar naj bi bilo zelo škodljivo za občino, ki je že sprejela pogodbo in bi morala občina povrniti večino že nastalih stroškov.


Priložen dopis Združenih plinarn Augsburg zastopniku (Dino Vatta) Združenih plinarn Augsburg:

Glede zamenjave projektiranih lesenih stebrov s kovinskimi, ki si jo je zamislila Zdraviliška komisija, sporočamo, da obžalujemo, vendar nismo v stanju sprejeti te želje.
Pri zamenjavi bi nastali ogromni stroški. Leseni stebri so že dobavljeni.
Cena novih kovinskih stebrov (72 komadov) po 180 kron.... 12.960 kron
dodatni stroški (72x50 kron)........................................3.600 kron
dodatni stroški zamenjave (72 x 4 krone).......................... 288 kron
120 izolacijskih spon ( 120x 3 krone)................................360 kron
----------------------------------------------------------------------------------------
Skupaj................................................................17.208 kron

stroški že dobavljenih lesenih stebrov z izolatorji.............2.980 kron
---------------------------------------------------------------------------------------
Vse skupaj............................................................20.188 kron

Pod nobenim pogojem ne moremo sprejeti, da bi vsi stroški, ki bi nastali, nosilo naše podjetje.
Poleg tega bi nastali še novi stroški, ker je dobavni rok za železne stebre 4 mesece, kar bi pomenilo tudi spremeniti vse druge dobave, kar pa zopet prinese nove stroške.
Izgled zdravilišča Portorož z lesenimi stebri ne bi bil nič slabši, saj je jasno, da so lepo obdelani in da so premazani z oljnim premazom. Stebri imajo zgoraj kapico, ki jih olepša, tako da dajejo izredno lep vtis in se od kovinskih sploh ne razlikujejo.

Pri tem bi radi poudarili, da so ob cesti v Portorožu sedaj skrivljeno raščeni stebri Telegrafske uprave, ki ostanejo nadalje ob cesti. Njihovo prisotnost Zdraviliška komisija trpi brez pripomb.

V zvezi z zamenjavo stebrov je poslal Piranski župan dopis na Okrajno glavarstvo z dne 24.3.1909, se pravi čez en mesec.

Bomo videli, kako se je razrešil ta zapletljaj :wink: :lol:


V županovem imenu je poslal dopis Okrajnemu glavarju v Koper dne 24.3.1909 Dr. Depangher, predsednik Zdraviliške komisije:

Gle na že opravljeno ustno dogovarjanje, da naj bi bil stebri kontaktne mreže za nov avtobus železni, namesto leseni, so se Združene plinarne Augsburg obvezale, da bodo stebri v centru zdravilišča Portorož, točneje od Vojaške zdravstvene hiše pa do penziona "Pri Pošti" (Alla Posta), železni.

V koncesijskem dovoljenju se naj to tudi upošteva.



"Mali zaplet" je rešen. Lahko bi pa ogrozil izvedbo projekta.

Vidimo, da moramo biti pozorni, kaj se dogaja in pregledati vso dokumentacijo...

In res, dne 30.aprila 1909 je bila izdana ministrska odločba Ministrstva za trgovino na Dunaju.

Katastrofa za izvedbo projekta #-o

Se pravi, da se Pirančani oz. Združene plinarne Augsburg niso rešile "Dunajskih škricev", kot si je predstavljal avtor T.Brate v knjigi: Parenzana, železnica za vse čase...

Se pravi, "velik zaplet" #-o

pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8897
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Piranski tramvaj

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 08.08.2018, 10:44

O:45950

Pozdravljeni,

le kaj lahko povzroči "velik zaplet", katastrofo za projekt v tej fazi, kot vidimo, da se že nabavlja oprema za projekt. Videli smo zaplet z lesenimi stebri za kontaktno mrežo, ko so si "gospodje" od Zdraviliške komisije iz Pirana zaželeli kovinske. Leseni stebri so bili že kupljeni...

Tokrat gre za veliko zadevo, varovanje oz. zapiranje domačega trga pred tujo konkurenco.

Ja, tudi pred nemško.

Združene plinarne Augsburg se sicer v Avstriji niso štele za nemško podjetje, ker so imeli v avstro-ogrski monarhiji podružnico v mestu Bozen/Bolzano na Tirolskem.

Napako so naredili, ker se niso odločili za trolejbus avstro-ogrskega proizvajalca Lohner-Porsche po sistemu Stoll (kot je predvideval T. Brate v svojih člankih in knjigah), temveč za nemškega proizvajalca, podjetje Maxa Schiemanna, ki je izdeloval trolejbuse po svojem patentu.

Ko smo sledilu vse strani baronovega zapisnika o komisijskem ogledu dne 4.2.1909, pogoja o "domačem" proizvajalcu nismo zasledili.

Ali ga je polomil baron pri prepisovanju zahtev v zapisnik ali takrat še ni bilo takšne zahteve :?: :-k

Glede na to, da je baron Dubsky naslednje leto napredoval, lahko zaključimo, da ga ni polomil pri zapisniku.

Zadeva se je zakomplicirala tako daleč, da je na hitro zahteval pogovor na Okrajnem glavarstvu v Kopru član predsedstva Združenih plinarn v Augsburgu.

Vsklajen datum obiska je bil 11. maj 1909.

Glede na to, da je bilo rečeno, da bodo Združene plinarne Augsburg zgradile električno centralo in trolejbusno progo Piran-Sv. Lucija do poletne sezone, so bili trolejbusi že naročeni, v izdelavi ali pa celo že izdelani.

Kaj sedaj :?:

V akcijo reševanja zadeve se je vključil tudi Piranski župan.

Isti dan, ko je član predsedstva Združenih plinarn v Augsburgu obiskal Okrajno glavarstvo Koper, je napisal pismo Deželnemu namestniku v Trstu, kamor je prispelo 13.maja 1909. Torej na najvišje mesto državnih organov na Primorskem. Župan je imel torej že vse podatke, kakšno je stališče Okrajnega glavarstva v Kopru.


Najprej si poglejmo zapisnik izjave Davida Rügemerja, člana predsedstva Združenih plinarn Augsbur, na Okrajnem glavarstvu v Kopru.

Njegovo izjavo je zapisal "naš" baron Dubsky:

S predpisanimi pogoji v zvezi s koncesijo trolejbusne proge Piran-Portorož-Sv. Lucija in v zvezi z električno centralo Piran-Portorož. ki so izšli v ministerskem odloku z dne 30.4.1909 se strinjamo, razen z izjemo pogoja, ki zahteva nabavo domačega, avstrijskega voza.

Predvsem moram povedati, da je motorni voz na pobudo občine Piran že izdelan.

Razen tega je trolejbus izdelan po sistemu Schiemann v mestu Wurzen na Saškem, patentiran in glede tega ga ni možno izdelovati v drugih državah kot v Nemčiji. Poleg tega je popolnoma drugače izdelan kot tisti, izdelani v Avstriji.
Dodajam, da so sicer drugi električni stroji izdelani v Avstriji.

Če bo potrebno v bodoče povečevati vozni park, smo pripravljeni zgornji del vozil (karoserijo) kupovati pri avstrijskih proizvajalcih.

Nadalje moram poudariti, da je pri sistemu Schiemann šasija voza konstruirana tako, da je motor pod voznikovim sedežem, pri avstrijskih pa je nameščen na oseh in s tem izpostavljen veliko bolj tresenju in uničevanju.

Prosim za pošteno izdajo koncesije.

Dodatno pojasnilo:
Za zahteve, ki jih je za izdajo koncesije postavila Pošta, smo c.kr. Poštni direkciji v Trstu že sporočili, da se s pogoji od 1-7 popolnoma strinjamo.

zaprto in končano

Slika


Seveda nas "matra firbec", kako se bo razrešila zadeva :wink: :lol:

Čeprav vemo, da je trolejbus zapeljal od Pirana do Sv. Lucije 24.10.1909, pa vseeno...

Morda pa je bilo to le začasna rešitev :-k

Morda se že nakazujejo nove epizode nadaljevanke :lol: :lol:


Če nič drugega, imamo sedaj črno na belem napisano, da so podatki v slovenski wikipediji napačni. Zapisovalci so bili pač zavedeni z napačnimi podatki v literaturi (ki jo navajajo), saj so napisali:

Z Dunaja zelo dolgo ni bilo odgovora glede tramvajske koncesije. Medtem se je razvedelo, da so leta 1907 v Gmündu uspešno vzpostavili prvo trolejbusno progo v Avstro-Ogrski. Ker z Dunaja še vedno ni bilo koncesije, so se Pirančani brž ogreli za izgradnjo trolejbusne proge, za katero niso potrebovali dunajskega dovoljenja. Iz Nemčije so takoj naročili postavitev »breztirne električne železnice« po sistemu Stoll. 24. oktobra 1909 so okoli 5 km dolgo progo med Tartinijevim trgom in železniško postajo v Sveti Luciji predali javnemu prometu.

link: https://sl.wikipedia.org/wiki/Piranski_trolejbus

V nemški wikipediji so pravilni podatki:
Erbaut wurde die mit 500 Volt Gleichstrom betriebene Strecke nach dem sogenannten System Schiemann, entwickelt vom sächsischen Unternehmen Gesellschaft für gleislose Bahnen Max Schiemann & Co. aus Wurzen.

Pravilni podatki so tudi v italijanski wikipediji:
La filovia fu realizzata secondo il cosiddetto "sistema Schiemann", sviluppato dalla società Schiemann di Wurzen. La DMG di Cannstatt costruì le 5 vetture della linea.


pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8897
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Piranski tramvaj

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 08.08.2018, 20:03

O:46050

Pozdravljeni, poglejmo si ta problematiči odlok Ministrstva za trgovino z Dunaja z dne 30.aprila 1909...

Slika

Jasno in glasno je Ministrstvo za trgovino zapisalo, da Ministrstvo za železnice ni imelo nobenega ugovora (torej T. Brateta "Dunsjski škrici") in navedlo pogoje za izdajo koncesije.

Drugih pogojev ne bomo navajali, saj jih že poznamo iz komisijskega ogleda 4.2.1909, navajamo samo novega, "problematičnega", ki lahko podre ves projekt:

7. člen:

Slika

Slika

Ta, drugi del 7. člena je problematičen:

Koncesionar je dožan za prevažanje pošte uporabiti izključno motorna vozila domačega proizvajalca.

Torej n.pr. po sistemu Lohner-Porsche, to je bil avstrijski proizvajalec.

Družba Združene plinarne Augsburg se je odločila za "svojega", nemškega proizvajalca, podjetje Maxa Schiemanna. Verjetno so imeli dobro napeljane poslovne povezave in dobili trolejbus po ugodni ceni, poleg tega so zaupali "nemški kvaliteti".

To jih je stalo sedaj ogromen zastoj projekta. Kaj narediti :?:

Združenim plinarnam iz Augsburga je naredil sive lase minister za trgovino iz Dunaja. Pirančanom pa tik pred zdajci preprečil izvršitev največje želje...

Dobiti trolejbus...zastonj, seveda...

Kot smo že rekli, v boj se je zagnal Piranski župan...

Za pismo na Deželno namestništvo v Trstu z dne 11. maj 1909 se bo izkazalo, da je narobe datirano...
Obsega pa 5 tipkanih strani :roll:

pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8897
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Piranski tramvaj

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 09.08.2018, 0:10

O:46100

pozdravljeni,

s temi petimi stranmi bomo na hitro opravili.

Piranski župan je bil tako jezen, da je napačno datiral pismo, ki ga je poslal na Okrajno glavarstvo Koper, ki je vodilo postopek za dovoljenje in za koncesijo.

Na pismo je napisal datum 11.maj 1909, torej isti dan, kot je član predsedva Združenih plinarn iz Augsburga podal izjavo na Okrajnem glavarstvu v Kopru.

V pismu pa lahko preberemo:

"Il Rappresentante delle Societa intervento ieri presso l* i.r. Capitanato Distrettuale ..."

Torej je podal izjavo včeraj na Okrajnem glavarstvu v Kopru. Pismo bi moralo biti datirano z dne 12.5.1909.
Temu primerno je tudi prispelo v Koper 13.5.1909.

To sicer ni važno, važno je le to, da je bil župan o vsem obveščen in da so začeli pripravljati strategijo, kako spremeniti ministrsko odločbo, jo "spregledati" ali pa kar zanemariti.

Župan je potem celo stran tarnal, da se bo izgradnja trolejbusa zavlekla kot vse zadeve za povezavo Pirana s Sv.Lucijo do sedaj...in da smo na na to čakali ne vem koliko let in da od njega Piran in Zdravilišče Portorož pričakujeta velike prednosti.

Vendar občina Piran v tem primeru in s tem dopisom ne intervenira le zaradi zakasnitve projekta, temveč tudi zavarovanja občinskega interesa, saj je občina Piran sklenila s podjetjem Združene plinarne Augsburg pogodbo, iz katere izhajajo za občino zaradi odloka Ministrstva za trgovino tudi finančne obveznosti.

Sledi ena stran o tem, kako si dovoli ministrstvo za trgovino odločati na takšen način o tako problematični zadevi in zato župan smatra, da je zadeva sporna.

Vendar v pismu izvemo tudi zanimive podatke, kako so se odločali o trolejbusu skupaj z Združenimi plinarnami in se na koncu odločili za sistem Schiemann.

Do sedaj takšnega zapisa nismo našli, samo delne zapise, recimo o potovanju v Nemčijo in Italijo v zvezi s trolejbusom.

Slika

prevod:
"Ko se je obravnavalo pogodbo o koncesiji med Združenimi plinarnami Augsburg in občino Piran, je občina Piran hotela zelo dobro vedeti vse o različnih sistemih trolejbusov, ki obstajajo v Avstriji, Nemčiji in Italiji. V ta namen so obiskali in s pomočjo strokovnjakov preučili vse sisteme in na koncu zaključili, da je patentiran sistem inž. Schiemanna iz Wurzna na Saškem za naš primer najprimernejši."

Ta navedba potrjuje, da trolejbus iz Gmündna res "ni ostal skrit Pirančanom".

Se pravi, da je imel avtor T. Brate prav, ko je v Parenzani, železnici za vse čase zapisal, da je vest o trolejbusu prispela do Pirančanov.
citat:
"V avstrijskem mestu Gmünd so že leta 1907 dogradili takšno "železnico" po sistemu Lohner-Porsche-Stoll v dolžini 3 km in delovala je prav dobro.
Seveda novost ni ostala skrita Pirančanom. Jezni na birokratske škrice z Dunaja so se nanje požvižgali in brez predhodnega dovoljenja železniškega ministrstva naročili gradnjo trolejbusne proge. Ker je bila nova "železnica" brez tirnic, si pač dovoljenja za gradnjo proge ni bilo treba pridobiti."

Na žalost pa ni napisal, da se Pirančani niso odločili za sistem trolejbusa iz Gmündna(Lohner-Porsche). In napaka se je vlekla desetletja...

Pirančane je začel zanimati trolejbus šele konec leta 1908 oz. v začetku 1909, ko je bilo jasno, da Združene plinarne Augsburg poskušajo priti čim ceneje "skozi" in verjetno so imeli podatke, da lahko v primerjavi s tramvajem sploh v realnem času speljejo zadevo. Pri tramvaju je bilo še veliko nerešenih zadev, le-te pa bi povzročile tudi velike stroške.

Z županovim pismom še nismo končali. Ostali sta še 2 strani...

Videli bomo, kakšni stroški se obetajo občini Piran zaradi odloka Ministrstva za trgovino in kako je ogrožena izvedbe projekta trolejbusa...

pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8897
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Piranski tramvaj

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 09.08.2018, 9:55

O:46200

Pozdravljeni,
nekako sem se navadil, da nazadnje zvečer (oz. zjutraj, ko končam z drugimi projekti, pogledam še , kaj je novega pri "projektu" Piranski trolejbus". Priznam, da ne vem, kaj se bo zgodilo v naslednjem dopisu. Ali pa morda čisto malo, ker sem le moral spraviti zadevo v neke okvire, ko sem jo spravljal na disk.

Sedaj sem se navadil še na popravljanje tipkarskih napak zjutraj, ob :kufe2
Zvečer oz. zjutraj ne morem več popravljati tipkarskih napak, ker jih ne vidim več. Niso samo tipkarske napake, vidim, da premalo "tolčem" po tipkovnici...in posledica je "spuščen" znak...



Poglejmo torej še to, kakšne stroške je župan navedel v pismu, intervenciji na najvišji državni organ na Primorskem, na Deželno namestništvo v Trstu.

V pismu je Piranski župan zapisal, kaj pomeni odlok Ministrstva za trgovino na Dunaju:

1) Občina Piran bo mogoče morala plačati Združenim plinarnam Augsburg vrednost že narejenih vozil, kar lahko znese 60.000 ali celo 80.000 kron

2) Piranski trolejbus bo zopet doživel zamudo najmanj 6 mesecev, kolikor traja, da se izdelajo novi trolejbusi (v Avstriji)

Kot vidite, stvar ni sprejemljiva za Občino Piran.
Dejstvo je, da je Deželno namestništvo pooblastilo Okrajno glavarstvo v Kopru, da izda koncesesijo, čakamo na nov ministrski odlok, lahko da bo to trajalo 6 mesecev, sedaj pa smo sredi maja in zdraviliška sezona se približuje z veliko hitrostjo k višku.

ZAKLJUČEK:
Prosimo, da Deželno namestništvo premisli pogoje, ki jih je postavilo Ministrstvo za trgovino na Dunaju, da morajo biti vozovi izdelani s strani domače (avstrijske) industrije.
Prosimo, da se čim preje pooblasti Okrajno glavarstvo v Kopru, da izda Združenim plinarnam v Augsburgu koncesijo.

Konec pisma.



Naslednji dokument imamo na voljo šele z datumom 20. junija 1909, ko je Deželno namestništvo obveščalo Okrajno glavarstvo Koper o novi odločitvi Ministrstva za trgovino.

Ministrstvo za trgovino je izdalo nov odlok dne 12. junija 1909, torej po pospešenem postopku.

V Koper je obvestilo iz Trsta prispelo 23. junija 1909.

Seveda nas "matra firbec", kaj so odločili na Dunaju :wink: :lol:


To je napoved nove epizode :wink: :lol:



pozdrav
Darko

Vrni se na

Kdo je na strani

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 2 gostov