Piranski tramvaj

Vse o zanimivi zgodovini železne ceste skozi čas.
Odgovori
miha30
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 387
Pridružen: 29.11.2010, 20:40

Re: Piranski tramvaj

Odgovor Napisal/-a miha30 »

železocestnik napisal/-a:... sem si pa ga zadnjič ogledal v papirnici Goričane
No, to je pa zanimivo... Za kakšne navore in kakšne obrate pa pri tem gre? Kakšna slikca morda? Ali pa še bolje, nova tema o papirniških strojih?
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Piranski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Miha, pozdravljen,

danes imaš na voljo tri vrste Grissonovih gonil, potem pa še celo vrsta cikloidnih gonil.
V Google vpišeš: Grisson-Zykloidengetriebe in dobiš skice, primere vgradenj itd.
V papirnici so imeli probleme s polžnim gonilom, stalno se je grel zaradi preobremenitev (pogon mešala v 100 m3 kadi) in kvaril.
Zamenjali so ga z Grissonovim gonilom in pozabili, da imajo sploh kakšno gonilo.
Trenutno nimam tehničnih podatkov pri sebi, ko jih dobim, ti jih pošljem po ZS.

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Piranski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O: 69745

Pozdravljeni, sem mislil, da bom našel v časopisih, ki so izhajali na Primorskem, kaj bolj podrobnega o datumu in vzrokih za ukinitev tramvaja Piran-Lucija.

Kaj več kot Igor :wink:
trackpan napisal/-a:Pozdravljeni pozitivno misleči :D

In kaj naj bi bili razlogi za ukinitev :?

Slika


In kdo ga je zamenjal :|

Slika

LP Igor

Izkazalo se je, da kljub enournem buljenju v časopise nisem našel niti ene novičke več kot Igor :roll:
Kar pomeni, da je iskanje po digitalnih zpisih lahko uspešno.
Igor je bil v tem primeru celo 100 % uspešen, saj je našel vse kar piše o tramvaju v letu 1953.

Se pravi, da je tramvaj omenjen dvakrat v celem letu 1953:

Prvič 13.3.1953:

Slika

:berr Slika :berr2

Drugič 4.12.1953:

Slika


Torej, kot piše novinar, so imeli vsi poln kufer tega ostanka Avstro-ogrske monarhije :!:

Želeli so si moderne smrdeče avtobuse :roll: #-o [-X
Zamislite si takratne avtobuse. Tudi če so bili novi, jih sigurno nihče ni znal vzdrževati.

Mehaniki so bili v JA, ker so jih potrebovali za vzdrževanje vojaških vozil. Vojska je bila pripravljena sa "svetovni" spopad s prejšnjimi zavezniki ....
Najprej s tistimi na zahodu, potem pa, ko se je zadeva pomirila še s tistimi na vzhodu.
Res ni veliko manjkalo do spopada z zahodnimi zavezniki. Vojaški plani so bili izdelani na obeh straneh in se jih da ogledati v arhivih.

Mi pa smo itak že našli zapis o likvidaciji "Uprave cestne železnice v Piranu" z dne 9.4.1953.

Slika

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Piranski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Pozdravljeni,

sem še malo pobrskal po italijansko pišočih časopisih in tudi tukaj ni kaj pametnih novičk o tramvaju...

Slika

Poglejmo, kaj javlja Italijansko-slovanska antifašistična zveza z dne 28.2.1951:

Slika

Tramvaj ne odpira vedno vrat za vstop na tramvaj....

...in še ena novička o ustanovitvi delavskega sveta v tramvajskem podjetju v istem časopisu: 2.3.1951

Slika Slika

Slika

Dne 22.3.1951 je prešlo upravljanje podjetja Tramviaria di Pirano v delavske roke. Slika

Datum 22.3.1951 je torej postal zgodovinski dan za delavce podjetja. Ta dan so bile dovoljene sanje, naslednje jutro je bil nov dan*
*=prosto po Kučanu

Čez dve leti je podjetje šlo v maloro...
Kar bi se vseeno zgodilo, tudi če ne bi šlo v delavske roke.

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Piranski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:70000

Pozdravljeni,

na spletu je že kar nekaj video prikazov Piranskega tramvaja:

https://youtu.be/yJ69OnC3Xx0

https://youtu.be/h_4a3FV8lSI

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
miha30
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 387
Pridružen: 29.11.2010, 20:40

Re: Piranski tramvaj

Odgovor Napisal/-a miha30 »

železocestnik napisal/-a:Miha, pozdravljen,

danes imaš na voljo tri vrste Grissonovih gonil, potem pa še celo vrsta cikloidnih gonil.
V Google vpišeš: Grisson-Zykloidengetriebe in dobiš skice, primere vgradenj itd.
V papirnici so imeli probleme s polžnim gonilom, stalno se je grel zaradi preobremenitev (pogon mešala v 100 m3 kadi) in kvaril.
Zamenjali so ga z Grissonovim gonilom in pozabili, da imajo sploh kakšno gonilo.
Trenutno nimam tehničnih podatkov pri sebi, ko jih dobim, ti jih pošljem po ZS.

pozdrav
Darko
Najlepša hvala,

lp
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Piranski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:74450

Pozdravljeni,

glede na to, da že dva meseca ni bilo nobenega prispevka, nabralo pa se je okoli 5.000 ogledov, je prav, da dodamo novo fotografijo piranskega tramvaja v Portorožu.

Slika

Fotografirano pred hotelom Palace, kjer je bilo tudi postajališče.
Čas: med dvema vojnama, po 1933, lahko je oglas ostal tudi po WW2 (poiskati je potrebno sorodne fotografije, če so datirane)
Fotografijo hrani MNZS.

Na tramvaju je reklama : JODONT IL SUPER DENTIFRICIO

Slika

Podjetje, ki i je izdelovalo Jodont ( Chiozza & Turchi) je lansiralo to pasto za zobe po preselitvi v Milano leta 1928. Leta 1941 je zašlo v finančne težave in leta 1957 v stečaj. Torej si z zgodovino tovarne ne moremo pomagati. Morda s podobnimi reklamami v časopisih...


Seveda je bila reklama tudi na čelni strani tramvaja, vendar si jo morate ogledati v bibliji o ljubljanskem tramvaju: T.Brate: Ljubljanski tramvaj, kjer pa piše, da je fotografija iz povojnega časa. V knjigi Parenzana, železnica za vse večne čase pa celo piše pod fotografijo: Zadnje leto obratovanja tramvaja na slovenski obali je bilo leto 1953.
So pa tramvaje leta 1953 naložili na ladje v Piranu brez teh reklamnih panojev.

Čelni pano je bil reklama za: Belsana
Zaenkrat ne vem, kaj bi to bilo, takšnega loga nisem zasledil. Bi bilo potrebno pobrskati po časopisih...

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Piranski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:75600

Pozdravljeni,

do sedaj vemo o ukinitvi piranskega tramvaja naslednja dejstva:

Igor nas je obvestil, da je v časopisu Slovenski Jadranu z dne 13.3.1953 zapis, da tramvaj vozi samo še med Piranom in Portorožem, sigurno pa ne več do hotela Palace.

Drugo obvestilo z dne 4.12.1953 v istem časopisu pa nam pove, da tramvaja ni več in da vozi avtobus.


Imamo pa tudi na voljo obvestilo iz časopisa , da je "Uprave cestne železnice v Piranu" z dne 9.4.1953 v likvidaciji.


Postavlja se vprašanje, do kdaj je vozil tramvaj iz Pirana do Portoroža.

Wikipedija nam odgovarja: Zadnji tramvaj je tako po progi zapeljal 31. avgusta 1953. Vir ni naveden.

Mestna knjižnica Piran nas v Kamri obvešča, da je začel avtobus voziti iz Pirana do Sečovelj 16.5.1953 in sicer Avtobusno podjetje Piran, ki je bil naslednik "Uprave cestne železnice v Piranu".
vir: https://www.kamra.si/album-slovenije/it ... -1953.html

Slika



Poglejmo še, kaj piše o prenehanju vožnje piranskega tramvaja T. Brate v knjigi Parenzana, železnica za vse čase:

citat (stran 97):
"Tramvaj je vozil tudi še potem, ko so leta 1935 ukinili in demontirali poreško lokalko. Kljub težavam in zastarelosti je tramvaj vozil vse do 31. avgusta 1953, ko so ga za vedno zaustavili.
Tirnice so demontirali in prodali v kamnolom Kanegro in na odpad. Še uporabne vozove so naložili na barke in jih odpeljali v Metkovič, od tod pa po tedanji ozkotirni železnici, ki je imela isto tirno širino kot piranski tramvaj, v Sarajevo."

Sedaj vemo, od kod wikipedija črpa podatek o zadnji vožnji piranskega tramvaja.

Ta podatek v knjigi Parenzana je napačen.
Ni logično, da bi vozil tramvaj in novi avtobusi. Poleg tega je nazadnje vozil tramvaj itak samo do Portoroža in sigurno si ne bi naslednik podjetja v likvidaciji delal konkurence.

Poglejmo še enkrat v knjigo "Parenzana", tokrat na stran 96, kjer sta fotografiji nakladanja tramvajskih voz in prikolic na ladjo. Takole piše:

citat:

"Odprodani stari tramvaji so jeseni 1953 po morju odpluli v Dubrovnik, od tam pa po ozkotirni železnici bili odpeljani v Sarajevo."

Jesenski meseci so po wikipediji: Meteorološka jesen pa obsega mesece september, oktober in november.

Če bi bila res zadnja vožnja tramvaja 31. avgusta 1953, potem bi bilo logično, da bi tramvaje odpeljali v Sarajevo v septembru 1953.

Da je vozil Piranski tramvaj še avgusta 1953 piše tudi Giulio Roselli v knjigi Cara Parenzana!
Tudi Roselli ne navaja vira za zadnjo vožnjo tramvaja.

Nakladanje tramvajskih vozil na ladjo v Piranu iz knjige Giulio Roselli: La Ferrovia Trieste-Buie-Parenzo:

Slika


Vendar ni bilo vse tako, kot je zgoraj napisano.

Vsaka likvidacija je dober biznis. Prodaja se odpadno železo, baker, bron, vozila itd. Za posle se dogovarjajo eden, dva ali trije člani likvidacijske komisije.
Seveda je potrebno izbrati najboljšega ponudnika.

V primeru likvidacije "Uprave cestne železnice v Piranu" se je največ surovin prodalo podjetju "Odpad".

Obstaju dokument v Piranskem arhivu, da naj bi še vozili štirje tramvaji do konca dne 22.maja 1953, kar je v skladu z datumom začetka voženj avtobusa Piran-Sečovlje (16.5.1953).


V skladu s tem datumom je tudi nakup 8 tramvajev (nobenih točnih podatkov, torej tudi prikolice) s strani podjetja "Odpad" v Ljubljani. Pogodbo so sklenili 13.6.1953, denar pa nakazali 18.6.1953.

Cena :?:

Za 8 tramvajskih voz (tudi prikolice, na računu in pogodbi piše izključno: 8 kom tramvajski vozovi (tudi: 8 pezzi carrozzerie tramviarie): 1.650.000 dinarjev

Slika

Likvidacijska komisija je pristala na pomoč pri nakladanju vozil na ladjo s svojimi delavci.

Kvalitetno jeklo so prodajali po 10,50 din na kilogram, tudi tračnice po tej ceni. Torej so vozila kar dobro prodali "Odpadu". Koliko je zaslužil "Odpad", zaenkrat ne vemo...
Zelo dobro so prodali tudi 8 kom tramvajskih koles: po 100 din za kilogram :!:

Tudi tirnice so vse prodali podjetju "Odpad" in jih je potem "Odpad" prodajal dalje.
Tirnice so demontirali delavci "Uprave cestne železnice v Piranu" v stečaju in so bili redno plačevani za svoje delo.

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Piranski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:75850

Pozdravljeni,

končno sem se dokopal do časopisne novičke v Slovenskem Jadranu z dne 22.5.1953:

Slika

Slika

povečava:

Slika


Sobota je bila 16.5.1953. Kar potrjuje podatek iz Kamre:

Slika

link: https://www.kamra.si/album-slovenije/it ... -1953.html



Sedaj je jasno, da je datum zadnje vožnje tramvaja 31. avgusta 1953 izmišljen (T. Brate: Parenzana in posledično wikipedija).
V članku T. Brate: Gradnja trolejbusa in tramvaja v Piranu, Kronika 1982 je še zapisano, da je bila zadnja vožnja tramvaja avgusta 1953 (tako kot pri Roselliju, ki ga T. Brate tudi navaja v literaturi tega članka).
V knjigi T.Brate: Parenzana, železnica za vse čase, Ljubljana 2007 pa se pojavi datum zadnje vožnje tramvaja 31. avgust 1953 brez kakršnegakoli vira.

rdeča barva teksta = napačno


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Piranski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:76000

Pozdravljeni,

glede na to, da je veliko zanimanje za pravilni zaključek voženj piranskega tramvaja, dodajam še originalni dokument iz arhiva podjetja "Uprave cestne železnice v Piranu" v likvidaciji.

Dokument je bil sicer spisan 4.junija 1953 na zahtevo podjetja "Odpad" v Kopru zaradi dokazovanja ne vem česa v zvezi s pogodbami o prodaji tramvajskih vozil.
Je pa napisano, da so štiri tramvajska vozila obratovala do konca dne 22.5.1953 in da so jih potem parkirali pri Rdeči hiši (Casa rossa) v Portorožu.

Slika

Seveda ne vemo, kaj so prevažali ti štirje tramvaji do 22.5.1953, zavedati pa se je potrebno, da je bilo podjetje v likvidaciji in da se je prodajal odpadni material in oprema in verjetno se je prevažalo robo sem in tja. Recimo iz remize do Portoroža in Pirana. Vemo pa, da so bili odstranjeni tiri v Portorožu že marca 1953, torej tramvaj ni več vozil do Sv. Lucije.

Kot smo izvedeli zgoraj, je začel voziti avtobus med Piranom in Sečovljami v soboto, 16.5.1953.
Vozili so trije avtobusi v razmaku 20 minut in v sporočilu je jasno zapisano, da zamenjujejo tramvaj.

To je konec zgodbe o zadnji vožni Piranskega tramvaja.

Je pa dejstvo, da se ni enostavno prebiti do pravilnega datuma. Arhiv Piranskega tramvaja v Piranskem arhivu je zelo slabo ohranjen. Če ga je za eno arhivsko škatlo, je veliko. Da pa se najti kakšen "papirček" v kakšnem fasciklu, kamor ne spada.

Roselli se je verjetno odločil za zadnjo vožnjo avgusta 1953 po pripovedovanju domačinov ali lastnikov fotografij.

Tako je tudi pri tej fotografiji zapisal, da je z zadnje vožnje:

Slika

Slika
223. Fotografija v spomin na zadnjo vožnjo avgusta 1953.

Kot smo že ugotovili, je avgust 1953 povzel po Roselliju T. Brate: Gradnja trolejbusa in tramvaja v Piranu, Kronika 1982, V Parenzani, železnici za vse čase pa je "pritisnil" izmišljeni datum 31.8.1953, brez da bi navedel vir tega novega podatka.

rdeče = napačno

PS: čisto enostavno se da ugotoviti zadnji dan vožnje piranskega tramvaja... z računom za porabljeno električno energijo za zadnji dan vožnje. En dan po zadnji vožnji je znesek za porabljeno energijo tramvajskega podjetja v likvidaciji znašal toliko kot za eno gospodinjstvo. Seveda pa si je potrebno vzeti čas in poiskati račune za električno energijo :idea:

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Piranski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:76200

Pozdravljeni,

približno 200 ogledov na dan ima ta tema že kar nekaj časa, kadar so novi podatki o Piranskem tramvaju oz. trolejbusu...

Rosseli je dodal še eno fotografijo nakladanja tramvajev na barkače....

Slika

Vidimo, da so naložili na ladje po dva tramvaja, ki so ju na ladjo zapeljali po tirnicah.


Eno fotografio nalaganja imamo tudi v knjižici, ki je izšla ob 100 letnici piranskega tramvaja (Alberto Pucer in Giulio Ruzzier)...

Slika

Vidimo, da je "NANOS" vozil tudi dva tramvaja na jug.

Morda se bo dalo ugotoviti, kdaj so barkače odpeljale tramvaje na dolgo pot do kupca. :idea:

Zanimivo je tudi, kako so v literaturi zapisovali kupca in pot do kupca piranskih motornih voz in prikolic.

Roselli je v knjigi La ferrovia Trieste-Buie_Parenzo, Trst 1971 zapisal, da so vozove odpeljali v Dubrovnik in Sarajevo. Precizirano je napisal, da je del vozil šlo v Dubrovnik, del pa v Sarajevo, saj sta imeli obe mesti ozkotračni tramvaj (760 mm).

Slika

T. Brate je v članku "Gradnja trolejbusa in tramvaja v Piranu", Kronika1982 povzel zgornje podatke o zadnji vožnji avgusta 1953, je pa zapisal, da so vsi vozovi odpotovali do Sarajeva.

citat:
"Tako so tramvaji odpotovali po morju do Ploč, kjer so jih po ozkotirni železnici prepeljali v Sarajevo. Tu so jih v Sarajevski remizi delno obnovili in vključili v redni promet."

Je pa zanimivo, kako isti avtor menja pristanišča, do kod so ladje prepeljale piranske vozove.
V knjigi "Parenzana" je zapisano na strani 97, da so jih odpeljali v Metković...

citat:
"Še uporabne vozove so naložili na barke in jih odpeljali v Metkovič, od tod pa po tedanji ozkotirni železnici, ki je imela isto tirno širino kot piranski tramvaj, v Sarajevo. Tu so jih uredili in spet vključili v redni promet."

V isti knjigi pa je pod sliko nakladanja voz na barke v Piranu napisano:

citat:
"Odprodani stari tramvaji so jeseni 1953 po morju odpluli v Dubrovnik, od tam pa po ozkotirni železnici bili odpeljani v Sarajevo.

Tudi v knjigi "Ljubljanski tramvaj, 1990 je isti tekst o potovanju po morju do Ploč in po ozkotirni železnici do Sarajeva (stran 162).
Je pa tudi tukaj zapisano pri fotografiji naloženih dveh tramvajskih voz na "Nanosu":

citat:
"Ladja Nanos z natovorjenimi tramvaji čaka, da bo iz Pirana odplula proti Dubrovniku."
Tukaj bi avtor lahko uporabil dvojino, če bi preštel, koliko voz je naloženih :wink:

Cela zmeda/kaos* :!:

SSKJ:
* kaos = po nazoru starih Grkov neizmeren prazen prostor, iz katerega je nastal svet: kaos in kozmos

Normalno bi bilo, da če ne veš točno, kako so potovala vozila, napišeš, da so jih ladje prepeljale do ozkotirne železnice Ploče-Sarajevo in potem po njej do Sarajeva.


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Piranski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Pozdravljeni,

dokopali smo se do podatka, da je "Uprava cestne železnice v Piranu" prodala svoja vozila »Odpadu«.
Vemo, da je prodala 8 tramvajskih vozil, nikjer pa ne piše katera, prodaja je brez podatkov, samo 8 kosov.
To tudi ni bila prodaja na kg, tako kot ostale kovinske dele.
Cena za vseh 8 vozil skupaj je znašala 1.650.000 dinarjev, nobene delitve na tramvajska motorna vozila in prikolice.
Zaenkrat podrobnejših podatkov v arhivu še nismo našli, pomagati si bomo morali z drugimi podatki.

Recimo, katera vozila iz Pirana so vključili v sarajevski vozni park.
T. Brate v vseh svojih delih, kjer omenja Piranski tramvaj, ni znal razvozlati, koliko vozil je bilo v lasti "Uprave cestne železnice v Piranu", ko je leta 1953 zašla v likvidacijo.
Takole piše v Parenzani, železnici za vse čase, Ljubljana 2007, o uporabi tramvajev v Sarajevu:
Citat:
» Vozili so vse do konca uporabe ozkotirnega tramvajskega prometa v Sarajevu v letu 1959. Do danes se ni ohranil noben od piranskih tramvajev, saj so po koncu obratovanja vsa vozila razrezali v staro železo.«
Se pravi vse je nedorečeno, avtor ni vedel, koliko vozil je odpotovalo v Sarajevo, niti ni vedel, ali so res vse vključili v promet v Sarajevu, niti to, koliko piranskih tramvajev in prikolic je zdržalo do konca obratovanja ozkotirnega tramvaja v Sarajevu.
Edino sled za piranskimi vozovi, ki jo je odkril T. Brate in zapisal v »Gradnji trolejbusa in tramvaja v Piranu, Kronika 1982, je po ukinitvi ozkotračnega tramvajskega prometa v Sarajevu, pa še ta je brez točnih podatkov:

Citat:
» Ko so leta 1960 ukinili tramvajski promet v Sarajevu, so večino vozil razrezali v staro železo, nekaj pa jih je odkupilo podjetje »Unis« v Vogošću in jih je uporabljalo kot potniške vozove na ozkotirni progi Semizovac-Vogošća ter z njimi prevažalo delavce na delo.
Poleg tega so dva tramvajska voza poslali v tovarno Djuro Djaković v Slavonskem Brodu, kjer so jima zgradili nove karoserije ter jih obnovljene vključili v redni tramvajski promet v dubrovniku. Tu sta voza dobila številki 11 in 12 ter sta vozila do ukinitve tramvajskega prometa v dubrovniku.
Žal ni znano, kateri piranski vozovi so bili razrezani v staro železo in katere so še dalje uporabljali kot že omenjeno. Prav tako ni znano, če sta bila nova dubrovniška voza izdelana iz delov tramvajskih voz iz Pirana.«

V bistvu skoraj nič ni bilo znano.

Kaj pa danes ?
Pomagamo si s Pospichalovo statistiko tramvajskih voz.

Poglejmo v Sarajevo: https://www.pospichal.net/lokstatistik/ ... vo-760.htm

Pogonska vozila:
1953 erfolgte die Übernahme von fünf Triebwagen und drei Beiwagen aus Piran. Vier Triebwagen wurden noch 1953 mit den Nummern 70 (ex Piran Nr. 3 oder 4, * 71, 72 und 73 (ex Piran Nr. 1, 2, 3 oder 4) unverändert in Betrieb genommen. Der ehemalige Piraner Triebwagen Nr. 70 erhielt 1955/56 noch einen dem Reko-Triebwagen Nr. 65 II sehr ähnlichen neuen Wagenkasten.

Prevod:
Leta 1953 je sledil prevzem petih pogonskih voz in treh prikolic iz Pirana.
Štiri pogonska vozila so leta 1953 začeli uporabljati nespremenjena v prometu. To so bili:
Štev. 70 v Sarajevu: bivši piranski voz 3 ali 4
Štev. 71 v Sarajevu: bivši Piran št.1
Štev.72 v Sarajevu: bivši Piran št. 2
Štev. 73 v Sarajevu: bivši Piran št. 3 ali 4
Bivši piranski pogonski voz št. 70 je dobil v letih 1955/56 novo karoserijo.

Prikolice:
Von den Piraner Beiwagen wurden 1953 zwei mit den Nummern 19 (sechsfenstrig, ex Piran Nr. 12 II oder 13) und 21 (Sommerbeiwagen ex Piran Nr. 14 bzw. 21) in Betrieb genommen, der ehemalige Piraner Triebwagen Nr. 5 folgte mit der Bw-Nummer 22. 1954 wurde der Beiwagen Nr. 20 (ex Piran Nr. 11) nach einem UB zum Sommerbeiwagen in den Dienst gestellt. 1957 wurde noch einer der in Sarajevo eingesetzten ehemaligen Piraner Triebwagen Nr. 1 oder 2 zum Beiwagen Nr. 23 umgerüstet.

Prevod:
Od piranskih prikolic je leta 1953 ena dobila številko 19 (bivša piranska št. 12/II ali št. 13), druga pa 21 (letno piransko vozilo št.14 oziroma 21).
Bivši piranski pogonski voz št. 5 je bil predelan v prikolico in dobil št. 22.
Leta 1954 so prikolico št 20 (bivša piranska št. 11) predelali v poletno vozilo.
Leta 1957 so predelali še eno piransko pogonsko vozilo (Piran št. 1 ali 2) v prikolico, ki je dobila št. 23.

Vidimo, da je sedaj precej več znanega, veliko pa je še neznank, ki pa verjetno ne bodo nikoli razjasnjene, ker tudi arhiv sarajevskih tramvajev ni najbolje ohranjen.

Je pa jasno, da je v Sarajevo pripotovalo pet pogonskih voz in tri prikolice :!:

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Piranski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Pozdravljeni,

sem se še malo potrudil in izbrskal obračun o prodaji 8 tramvajskih voz "Odpadu"....

Slika

Vidi se, da je bila pogodba o prodaji podpisana 13.6.1953, denar je bil nakazan 18.6.1953, obračun pa sestavljen 6.7.1953.

Se je pa potrudil eden od skladiščnikov in zapisal na list prodaje materiala, prodanega in plačanega s strani "Odpad-a" tudi nekatere podrobnosti...

Slika

Nas zanima samo ena podrobnost :wink:

Slika

No. 15 " " 31.7.1953 " " No.5 motrici elettriche No.3 rimorchi " " 1.650.000 Din

Torej 5 motornih vozil in 3 prikolice. :thumbupr

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Piranski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Pozdravljeni,

sedaj je čas, da si pogledamo, kaj piše v Pospichalovi statistiki o piranskih tramvajih...

https://www.pospichal.net/lokstatistik/97990-piran.htm

Nova odkritja:
Neue Erkenntnisse:
Von den halboffenen Beiwagen wurde Bw 11 (nicht 12) 1914 zum Tw 5 umgebaut, da es um 1950 noch ein Bild mit dem Bw 12 gibt.
1912 wurde von Graz auch eine Güterlore geliefert (vorgesehen für Post- und Gepäcktransporte, Nr. leider nicht bekannt). Der kleine Güterwagen hatte die von der GWF damals verwendeten typischen Achslager. In der ersten italienischen Zeit (192x) wurde diese Lore zum kleinen (6-fenstrigen) Bw 13 umgebaut und der bisherige Sommerbeiwagen 21 zum Bw 14 umnummeriert. Unsere ursprüngliche Annahme, dass dieser Beiwagen aus Oderberg stammt, ist damit hinfällig. Dies hat auch ein genauer Vergleich des Laufwerks und des Wagenkastens bestätigt.
Das weitere Schicksal der drei 1953 vorhandenen Beiwagen 12, 13 und 14 und deren Betriebsnummern in Sarajevo ist uns definitiv bekannt (F. & H. Moser).

V tabeli so vpisane vsa najnovejša dognanja, ki sta jih sporočila F. in H. Moser.
Motorna vozila:
V začetku obratovanja piranskega tramvaja so dobavili 4 pogonska vozila, izdelana leta 1912, ki so dobili številke od 1 do 4.
Prikolice so bile dobavljene leta 1912:
- 2 polodprti prikolici: št. 11 in 12
- 1 tovorni voz

Polodprto prikolico št. 11 so leta 1914 predelali v pogonski vozilo, ki je dobilo št. 5.
Tako so leta 1953 odpotovala ta pogonska vozila od št. 1-5 v Sarajevo. So pa št 5 predelali v Sarajevu zopet v prikolico, ki je dobila v Sarajevu št. 22.
Polodprto prikolico št.12, ki je odpotovala v Sarajevo leta 1953, so v Sarajevu predelali v poletni voz št. 20.
Tovorni voz so v času Italije predelali v prikolico št 13 in ko je leta 1953 prišla v Sarajevo, so je preimenovali v št. 19.
Letni voz (izdelan leta 1914) je imel v Piranu št. 21, v Sarajevu pa št.14.


Če seštejemo vse pogonske vozove, dobimo število 5, ki so se odpeljali v Sarajevo.
Če seštejemo prikolice in letni voz, dobimo še tri vozove (prikolice), ki so leta 1953 odpotovale v Sarajevo.
Skupaj 8 vozil.

F. in H. Moser trdita, da imata za vse predelave tudi fotografije.

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Piranski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O: 76450

Pozdravljeni,

zopet imamo težavo. Tehniki bi rekli problem, ekonomisti pa izziv najti pravilen podatek...


Število pogonskih voz v začetku obratovanja tramvaja v Piranu (1912), ki nam ga sporoča podjetje Siemens, se ne ujema s številom pogonskih voz v Pospichalovi statistiki :roll:
železocestnik napisal/-a:Pozdravljeni,

že večkrat smo zapisali, da je Siemens-Schuckert izdal knjižico o Piranskem tramvaju.

Za točen naziv knjižice izvemo iz magistrske naloge Ivane Pintarič: Portorož-razvoj turistične arhitekture na prelomu 19. in 20.stoletja, Koper 2009.

Naslov knjižice je: "Elektrische Kleinbahn Pirano-Portorose", izdal jo je Siemens-Schuckert.
V knjižici je kratek opis projekta in kar nekaj fotografij, ki so že bile objavljene, nekatere pač "obrezane" :roll:

Ker je na žalost v arhivu v Piranu še nismo "ponovno" našli, si moramo pomagati z zapisom iz oglasa v reviji E-u-M.:

Slika

Slika

Slika

Slika

Slika

Slika

Slika

Knjižica se je že našla oziroma našel se je elektronski zapis o njej, je pa skoraj identična zgornjemu tekstu.


Govori o petih pogonskih vozilih, eni prikolici in eni odprti prikolici, vse dobavljeno leta 1912.
(5 zweiachsige geschlossenen Personentriebwagen = 5 komadov 2-osnih zaprtih osebnih pogonskih voz).


Pospichalova statistika govori o štirih pogonskih vozovih leta 1912.

Graz 1912 1 ´53> Sarajevo
Graz 1912 2 ´53> Sarajevo
Graz 1912 3 ´53> Sarajevo
Graz 1912 4 ´53> Sarajevo
> UB´1914 ex Bw (Beiwagen=prikolica št. 11) št. 5 ´53> Sarajevo Bw 22

Peti pogonski voz naj bi naredili v Piranu leta 1914 s predelavo prikolice št. 11.



Se pravi, da bo potrebno poiskati zapisnik o tehničnem pregledu proge Piran-Sv. Lucija, kjer bodo opisana vsa vozila.
Seveda je poiskati ta zapisnik izziv in problem hkrati :lol:


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Odgovori