Piranski tramvaj

Vse o zanimivi zgodovini železne ceste skozi čas.
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8884
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Piranski tramvaj

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 24.08.2018, 15:22

O:49350

Pozdravljeni,

da ne zavlačujemo, čim preje moramo zaključiti z obravnavo gradiva, ki je trenutno na volji, da lahko začnemo iskati novega...


Ugotovili smo že, da je bil prvi pregled kakšnega Piranskega trolejbusa 10.1.1911.
Za pregled so plačali 64,40 krone.

Potrdilo o opravljenem pregledu na Komisiji za preglede avtomobilov v Trstu so izdali dne 16.1.1911 in sicer natipkano in razmnoženo.

Najprej si bomo pogledali potrdilo/zapisnik pregleda za trolejbus K 131.

Podjetje za plin, vodo, električno energijo in trolejbus Piran-Portorož je 28. decembra 1910 vložila zahtevo za pregled trolejbusov.
Komisija za pregled vozil je dne 10. januarja 1911 pregledala vozilo z električnim zgornjim vodom (osebni avtobus) proizvodnje Max Schiemann & Co. Gesellschaft für gleislose Bahnen, Wurzen na Saškem, Tip Schiemann 1909.

Pregled se je izvršil po Ministrski odločbi z dne 28.4.1910 R.G.Bl. št. 81.
Pod naslednjimi pogoji se dovoljuje uporabo vozila v javnem prometu:

1) namestiti je potrebno na blatniku na šoferjevi strani kovinsko ploščo, ki bo vsebovala naslednje podatke:
M. Schiemann & Co. Wurzen l/Sa, tovarniška številka vozila, 15 HP, 2800 kg

2) namestiti je potrebno napravo za posipanje peska, ki se proži pri šoferju

3) namestiti je potrebno varnostno/zasilno spojko med motornim vozilom in prikolico poleg že obstoječe glavne spojke

4) namestiti je potrebno registrsko tablico K 131, ki jo je izdalo Okrožno glavarstvo v Kopru, na sprednjo in zadnjo stran trolejbusa oz. prikolice.

5) namestiti je potrebno luči za osvetlitev zadnje registrske tablice na trolejbusu oz. na prikolici.

Prilagamo Potrdilo o Avtomobilskem pregledu, v katerega vpiše Okrajno glavarstvo dodeljeno evidenčno številko vozila.


Trolejbus je bil izdelan v podjetju Max Schiemann v mestu Wurzen na Saškem leta 1909, elektromotor je bil moči 15 KM.

Ta podatek o moči ustreza podatku v tehničnem delu opisa projekta Piranski trolejbus decembra 1908:
"Pogon je izveden z enim elektromotorjem na enosmerni tok, ki zmore 15 KM normalno in 22 KM maksimalno pri 500 V."

Zakaj sem dodal podatek o moči elektromotorja :?:

Pri naslednjih pregledih trolejbusov nas čaka...presenečenje :shock:

Pa smo zopet pri mehiških nadaljevankah :wink: :lol:

Pri njih brez zapletov ne gre :lol:

Pri Piranskem trolejbusu tudi ne :lol: :lol:

Slika

Torej zaplet...s konjskimi močmi...Slika
wikipedija: nemška definicija
ena konjska moč (KM) je tolikšna moč, ki dvigne breme z maso 75 kg v eni sekundi en meter visoko
1 KM = 735,49875 W(Wattov)

pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8884
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Piranski tramvaj

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 25.08.2018, 0:18

O:49450

Pozdravljeni,
preveč nas "matra firbec", da ne bi pogledali v naslednji zapisnik o pregledu trolejbusa z registracijsko številko K 132.

Ta zapisnik je datiran z 10.1.1911.

Ostalo je opisu je enako:

Podjetje za plin, vodo, električno energijo in trolejbus Piran-Portorož je 28. decembra 1910 vložila zahtevo za pregled trolejbusov.
Komisija za pregled vozil je dne 10. januarja 1911 pregledala vozilo z električnim zgornjim vodom (osebni avtobus) proizvodnje Max Schiemann & Co. Gesellschaft für gleislose Bahnen, Wurzen na Saškem, Tip Schiemann 1909.

Pregled se je izvršil po Ministrski odločbi z dne 28.4.1910 R.G.Bl. št. 81.
Pod naslednjimi pogoji se dovoljuje uporabo vozila v javnem prometu:

sedaj pa razlika:

1) namestiti je potrebno na vidnem mestu blizu voznika kovinsko ploščo, ki bo vsebovala naslednje podatke:
Električni voz z zgornjim vodom M. Schiemann & Co. Wurzen i/Sa, Typ 1909, 2x10 HP, 3000 kg

Namestiti je potrebno registrsko tablico K 132, ki jo je izdalo Okrožno glavarstvo v Kopru, na sprednjo in zadnjo stran trolejbusa oz. prikolice.

Prilagamo Potrdilo o Avtomobilskem pregledu, v katerega vpiše Okrajno glavarstvo dodeljeno evidenčno številko vozila.

Stroški komisarjev za pregled vozila znašajo 64,40 krone.


Zanimivo je, da ni toliko zahtev za urediti kot pri K 131.

Druga, za nas naenkrat problematična zadeva pa je oznaka za moč eektromotorja.

Naenkrat ni več en elektromotor, ampak 2 :shock:

2 x 10 HP :!:

Tudi teža trolejbusa je večja za 200 kg. Torej 3000 kg.

Gre pa za proizvod podjetja Max Schiemann iz leta 1909.

Kako si lahko razlagamo to spremembo v primerjavi z K 131 ?

Lahko da so eksperimentirali in vgradili v en trolejbus dva pogona, enega na sprednja in enega na zadnja kolesa, da se testira prednosti.

Druga možnost, da bi vgradili motorja v pesta sprednjih koles, zaenkrat še ne jemljem kot resno možnost. Verjel bi, da bi to bila možnost proti koncu leta 1911, ko bi morali popustiti pred domačo, avstrijsko konkurenco in kupiti Lohnerjev trolejbus in nanj namestiti svoj tokovni odjemnik, da bi sploh še lahko obratovali.

Bomo videli, kaj bo pri tretjem trolejbusu K 133, za katerega je itak zmeraj bilo rečeno, da ga ni :roll:
V vseh pritožbah so vedno Združene plinarne Augsburg navajale, da so za začetek obratovanja nabavile: dva trolejbusa, eno osebno prikolico in eno tovorno prikolico.
Pritoževali so se proti temu, da ne smejo povečati števila vozil lastne proizvodnje, torej iz uvoza, iz Nemčije.
Nikoli pa ni bilo govora, da jim je le uspelo na kakšen način pripeljati dodatne vozove. Morda na preizkušanje ali kaj podobnega....


pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8884
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Piranski tramvaj

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 26.08.2018, 0:02

O:49625

Pozdravljeni,

kot smo rekli, imamamo na razpolago samo zapisnike pregledov/potrdil trolejbusov z regrstskimi tablicami: K 131, K 132 in K 133.

Zapisnika pregleda trolejbusa K 133 si še nismo ogledali, je pa presenečenje :shock:

Gremo po vrsti.

Zapisnik ima datum 16. januar 1911, pregled je bil opravljen 10.1.1911.

Ostalo je enako kot pri zapisniku za K 131:

Podjetje za plin, vodo, električno energijo in trolejbus Piran-Portorož je 28. decembra 1910 vložila zahtevo za pregled trolejbusov.
Komisija za pregled vozil je dne 10. januarja 1911 pregledala vozilo z električnim zgornjim vodom (osebni avtobus) proizvodnje

presenečenje:

Societa per la trazione elettrica Mailand, Type A 109

Nadaljuje se enako kot pri K131:

Pregled se je izvršil po Ministrski odločbi z dne 28.4.1910 R.G.Bl. št. 81.
Pod naslednjimi pogoji se dovoljuje uporabo vozila v javnem prometu:

1) namestiti je potrebno na blatniku na šoferjevi strani kovinsko ploščo, ki bo vsebovala naslednje podatke:

dodatno presenečenje o konjski moči:
Societa per la trazione elettrica Mailand, Type A, številka sašije, 2 x 8 HP

2) razširiti je potrebno kolesa in to spredaj iz 9 na 12 cm in pri zadnjih iz 12 na 16 cm

3) namestiti je potrebno napravo za posipanje peska, ki se proži pri šoferju

4) namestiti je potrebno varnostno/zasilno spojko med motornim vozilom in prikolico poleg že obstoječe glavne spojke

5) namestiti je potrebno registrsko tablico K 133, ki jo je izdalo Okrožno glavarstvo v Kopru, na sprednjo in zadnjo stran trolejbusa oz. prikolice.

6) namestiti je potrebno luči za osvetlitev zadnje registrske tablice na trolejbusu oz. na prikolici.

To je vse. Več podatkov o tem pregledu nimam na razpolago.

Odkod naenkrat vozilo iz Milana v Piranu ?

V podjetju Societa per la trazione elettrica Milano so res izdelovali trolejbuse z zgornjim vodom vendar po sistemu Cantono-Frigerio, tako da to ni pomota...

Slika
iz wikipedije

Zaenkrat mi ni nič jasno :roll:
Bo potrebno pregledati vse prijave za preglede v arhivu v Trstu. Seveda če so ohranjene :-k

pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8884
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Piranski tramvaj

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 26.08.2018, 11:19

O:49725

Pozdravljeni,

pregledi treh Piranskih trolejbusov z registrskimi številkami K 131, K132 in K133 so se opravili dne 10.1.1911.
Vloga za pregled je bila poslana s strani Združenih plinarn Augsburg, enota Piran z dne 28. december 1910.

Torej so se pregledi opravili v rekordnem odzivnem času, če upoštevamo še pošto iz Pirana v Trst in nazaj, pa še novoletne praznike :shock:

Pri vseh treh so napisali komisarji pripombe, ki jih je bilo potrebno urediti (tudi tehnične predelave trolejbusov).

Zaenkrat nimamo podatkov, kako je potekalo dopisovanje v zvezi z urejanjem zadev, ki so jih predpisali komisarji.

Vemo pa, da je prišlo do ponovnega pregleda trolejbusov dne 18.3.1911.

Ponovni pregled so izvedli (verjetno dva, v nemščini piše v množini) dne 18.3.1911 zato, da preverijo, ali so res opravili dela tako, kot so zahtevali ob prvem pregledu 10.1.1911.
Ponovno je bilo potrebno plačati 64,40 krone za stroške komisarjev.
Na žalost zapisnika pregleda z dne 18.3.1911 nimamo na razpolago :(

Hrbtna stran položnice za 64,40 krone:
Slika
Kosten der Kommission von 18.3.1911

Za plačilo tega zneska za pregled dne 18.3.1911 je Namestništvo v Kopru urgiralo pri Okrajnem glavarstvu v Kopru dne 21.7.1911.
Dopis je prišel v Koper 25.7.1911 in 10.8.1910 so pripravili dopis Združenim plinarnam Augsburg, enota Piran, da morajo plačati znesek 64,40 krone. Dopis je bil odposlan 17.8.1911, plačali pa so ga v septembru.
Na okrajnem glavarstvu so 5.9.1911 pripravili odgovor Namestništvu v Trst in ga 9.9.1911 odposlali.

Kakorkoli se je vmes še dopisovalo, dejstvo je, da je bila "papirologija" za trolejbus K 132 urejena na Okrajnem glavarstvu šele 30.12. 1911, poslana na Združene plinarne Augsburg, enota Piran dne 6.2.1912.

Takrat pa potrdila o pregledu trolejbusa že skoraj niso več rabili.
Trolejbus Piran-Portorož je namreč 15.2.1912 prenehal z obratovanjem.

Na "zalogi" imamo iz "svežnja/konvoluta" Piranski trolejbus le še pritožbo Piranskega župana "čez" Piranski trolejbus z dne 30.12.1911.

SSKJ:
sveženj svéženj -žnja m (ẹ́) 1. več skupaj povezanih podolgovatih, ploščatih istovrstnih predmetov: prinesti sveženj papirja, pisem, spisov; v svežnjih so bile tudi manj vredne kožice; velik sveženj perila / narediti sveženj zložiti kaj skupaj in povezati / sveženj bankovcev, listin 2. publ. več na kak način med seboj povezanih stvari: sveženj smernic, ukrepov

konvolut konvolút -a m (ȗ) knjiž. sveženj, zvitek: opis dogodkov so povzeli iz obsežnega konvoluta v mestnem arhivu



Verjetno je bila to zadnja pritožba v zvezi s trolejbusom :!:

Le kaj se je zgodilo :?:

pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8884
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Piranski tramvaj

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 26.08.2018, 22:00

O:49825

Pozdravljeni,

poglejmo si, kaj vsebuje pritožba Piranskega župana z dne 30.12.1911.

Pritožbo je župan naslovil na Okrajno glavarstvo Koper, kamor je pritožba prispela še isti dan.

"Včeraj je vozilo električnega trolejbusa zaradi zloma dela skoraj padlo s ceste na plažo spodaj.

To, kaj bi se lahko dogodilo, in ni veliko manjkalo da bi se, je potrebno zapisati kot resno nesrečo, saj je bilo vozilo polno ljudi.

Poleg tega so se pred kratkim podobne neprijetnosti ponavljale zelo pogosto, kar nas navaja na to, da verjamemo, da so vozila v zelo slabem stanju.
Obrnili smo se na ta naslov, da prevzame nujne ukrepe in pregleda vozove ter ugotovi, s kakšno varnostjo za javnost se lahko nadaljuje z obratovanjem trolejbusa."

Izgleda, da se na Okrajnem glavarstvu niso preveč ukvarjali s pritožbo in zapisali, da bo urejena s pregledom vozil oziroma s skorajšnjo zamenjavo s tramvajem.


V bistvu pa so že potekale vse akcije za zamenjavo trolejbusov s tramvaji. Trolejbus je obratoval le še do 15.2.1912.


Pred kratkim smo že ugotovili, v kateri fazi so bile priprave za nov projekt tramvaja v Piranu:

železocestnik napisal/-a:O:48540

Pozdravljeni,

vidi se, da hitimo, saj vsak dan izvemo kaj novega, počasi nam pa bo gradiva o trolejbusu zmanjkalo. Pokazalo se bo, kaj nam še manjka, morda se bo našlo v kakšnem arhivu še manjkajoče gradivo.

Zaenkrat lahko rečemo samo to, da je prišlo do dokončne odločitve, da se ukine trolejbus in postavi tramvaj 10. avgusta 1911.
Takrat je namreč Piranska občina sklenila novo pogodbo z Združenimi plinarnami Augsburg.

Posledično je to pomenilo, da so Združene plinarne poslale dopis dne 28.12.1911 na Ministrstvo za trgovino, da umikajo pritožbo/priziv.

Posledično je to pomenilo, da so vrnili tudi koncesijo, takoj, ko so prenehali z vožnjami s trolejbusom.

Z vožnjami s trolejbusom pa so prenehali dne 15.2.1912 zato, ker so že potekala dela za zgraditev tramvaja :!:



pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8884
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Piranski tramvaj

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 27.08.2018, 0:52

Pozdravljeni,

pregledal sem vse zapisnike Občinskega predstavništva Piran za leta 1909 do 1913.

V letu 1911 je bil tramvaj "na tapeti" na seji 14. januarja 1911 v točki 2, kjer je župan Dr. Almerico Ventrella poročal o odločitvi Združenih plinarn Augsburg, da zgradijo namesto trolejbusa tramvaj in tudi zamenjajo tehnologijo v plinarni.

Na seji z dne 6. junij 1911 je bila pod točko 3 že predstavljen osnutek nove pogodbe med Piransko občino in Združenimi plinarnami Augsburg. Podajali so pripombe na člene pogodbe.


To je vse. V letih 1911 in 1912 ni bilo nobenih pritožb ali govora o problemih v zvezi s trolejbusom na sejah Občinskega predstavništva Piran.

Izgleda, da je vse probleme reševal župan kar sam.

Torej je odločitev za zamenjavo trolejbusa s tramvajem "padla" pri Združenih plinarnah Augsburg že januarja 1911.

pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8884
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Piranski tramvaj

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 27.08.2018, 17:45

O:50050

Pozdravljeni,

"dokopali" smo se do konca "drugega svežnja" arhivskega gradiva o trolejbusu v Piranu.

Glede na to, da smo presegli magično mejo 50.000 ogledov :shock:
...je prav, da naredimo zgodovinski pregled te teme o Piranskem tramvaju in trolejbusu.

Temo o Piranskem tramvaju je pričel Signal davnega 2009. leta s kratko vestičko in povezavo na Večerov članek, ki ga ne moremo več priklicati.
V letu 2009 se ni dogodilo nič pretresljivega.
Leto 2010 zaznamuje povabilo za tiste, ki želijo kaj več vedeti o piranskem tramvaju in trolejbusu, ki ga je naslovil na forumaše in obiskovalce Tadej Brate. Povabil je vse, da si naj to ogledajo v njegovi knjigi: "Parenzana, železnica za vse čase":
"Uspelo nam je zbrati veliko slikovnega materiala in tudi nekaj novih informacij".

Potem pa tema zaspi za dolgih sedem laških let...

Leta 2017 temo obudi iz pravljičnega spanca Igor (trackpan) in vanjo "nameče" fotografije " bunk" in "kavljev", ki so ostali od zgornje mreže trolejbusa in tramvaja. Sledi še nekaj fotk in člankov iz časopisa, potem pa zaide tema v velik OT o električnih vozilih na akumulator in problemih napajanja teh vozil, v katerem sem sodeloval tudi jaz. Igor nas opozori da smo šli čez mejo.

Poskušam se odkupiti za sodelovanje v OT z nizanjem novosti o Piranskem trolejbusu in tramvaju iz knjige Egbert Peinhopf: "Eisenbahnen in Istrien".

Ob koncu leta 2017 pridem do ugotovitve, da Piranski trolejbusi na fotografijah nimajo vgrajenih elektromotorjev v pestih prednjih koles po sistemu "Lohner-Porsche", kot trdi Tadej Brate, avtor knjige "Parenzana, železnica za vse čase".

Ugotovitev sem dokazoval na straneh 3,4,5 in 6. Odkrijejo se nove fotografije Piranskih trolejbusov v Piranu in v mestu Wurzen na Saškem, kjer so jih izdelali po sistemu "Schiemann".

Na strani 7 poskušamo prekiniti s pravljicami in legendami o Piranskem trolejbusu, pa tudi Piranski elektrarni. Ugotovimo, da imajo slovenski elektroenergetiki slabo napisano zgodovino, vsaj del, ki je povezan s Piranom, Bernardinom in Portorožem.

Od februarja 2018 začnemo z obdelavo gradiva iz arhiva v Piranu, predvsem najdenega načrta iz leta 1903.

Od 8. strani dalje pa smo se ukvarjali z zgodovino povezave Pirana s "Porečanko", torej progo Piran-Portorož.Sv. Lucija.
Od samega začetka so Pirančani želeli, da bi šla mimo Pirana čim bližje, mimo Bernardina.
Ker jim to ni uspelo, so mislili, da bodo dobilo povezavo z ozkotirno železnico in parno lokomotivo.
Ker je bilo to predrago, so se odločili za tramvaj. Ko je bilo to predrago, so se odločili za konjski tramvaj. Ker je bilo to zastarelo so se odločili za....
(to si mora prebrati vsak sam :lol:

Vse to arhivsko gradivo, od začetnih akcij do leta 1909, ko je bil zgrajen trolejbus, je delno iz arhiva v Piranu, večina pa iz Državnega arhiva na Reki/Rijeki, obdelali pa smo ga do strani 19.
Od strani 19 dalje pa sledi obdelava arhivskega gradiva iz Državnega arhiva v Trstu, vse do zadnje, 23. strani...

Zaenkrat moram ustaviti konje, ker imam druge zadolžitve, obiskati 2 mednarodna kongresa, enega v Belgiji, enega na Nizozemskem.

Arhivsko gradivo je še na voljo v arhivu v Piranu, v Trstu in Dunaju.
Arhivskega gradiva za tramvaj imam že kar nekaj na voljo, vendar bom poskušal najprej razčistiti z arhivskim gradivom nekatera nerešena vprašanja o zgodovini trolejbusa, seveda, če je gradivo ohranjeno

Glede na to, da trenutno ni več arhivskega gradiva za trolejbus, bo na vrsti sedaj 3. del Male šole zgodovine trolejbusa in sicer trolejbus po sistemu "Stoll-Lohner-Porsche".
Da bomo točno vedeli, kako se razlikuje od sistema "Schiemann" :wink: :lol:

Povzetek: od 20.februarja 2018 do avgusta 2018, torej v pol leta smo izvedeli marsikaj novega in dopolnili zgodovino začetkov povezav Pirana s "Porečanko", ovrgli kar nekaj "pravljičnih" trditev in na podlagi arhivskega gradiva prišli do resničnih podatkov, posebej še o Piranskem trolejbusu.

Uporabili smo arhivalije iz arhivov v tujini, tako da lahko rečemo, da je to "mednarodna" raziskava :lol:

Se zahvaljujem vsem, ki so sledili temo o Piranskem tramvaju in trolejbusu.
V kolikor ne bi bilo zanimanja v obliki ogledov forumašev in obiskovalcev in odzivov, ta tema sigurno ne bi bila tukaj na forumu tako obdelana.

pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
STIB
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 402
Pridružen: 18.04.2006, 11:57
Kraj: Zagreb, HR

Re: Piranski tramvaj

OdgovorNapisal/-a STIB » 28.08.2018, 19:09

železocestnik napisal/-a:Se zahvaljujem vsem, ki so sledili temo o Piranskem tramvaju in trolejbusu.
V kolikor ne bi bilo zanimanja v obliki ogledov forumašev in obiskovalcev in odzivov, ta tema sigurno ne bi bila tukaj na forumu tako obdelana.
Hvala na trudu in zanimivi prezentaciji podatkov.
lp iz Zagreba
ZDRU
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8884
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Piranski tramvaj

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 02.09.2018, 1:26

O:50850

STIB, pozdravljen,

ja, sem se potrudil.
Dvakrat sem bil v Državnem arhivu na Reki/Rijeki (enkrat z vlakom :!: ), dvakrat v arhivu v Piranu in dvakrat v arhivu v Trstu (enkrat v soboto cel dan :shock: ).

Ostalo je pa potem brskanje po tem gradivu. Seveda moraš biti previden, eno gradivo je v italijanščini , eno v nemščini, obeh jezikov pač ne obvladam zadosti. Dostikrat so dokumenti v obeh jezikih, takrat ni problema popolnomama razrešiti zapisov. Poleg tega je potrebno upoštevati tudi to, da so nekateri dokumenti napisani izredno grdo, tudi taki so, ki se jih nikakor ne da prebrati.

Vračamo se na obljubljen 3. del Male zgodovine trolejbusa.

Prav je, da nekaj napišemo o zgodovini sistemu "Schiemann" konkurenčnega sistema v avstrijskem delu dvojne monarhije, torej sistema "Mercédès-Électrique-Stoll". Takoj moram zapisati, da to ni sistem "Stoll", ki ga je patentiral Carl Stoll (1846–1907), ki je imel podjetje "Dresdner Wagenbauanstalt Carl Stoll". Za svoj sistem je prejel patent 9. April 1901. Njegov sin Hans-Ludwig Stoll je po letu 1907 izboljšal patent skupaj z Oesterreichischen Daimler-Motoren-Gesellschaft. In ta sistem se je imenoval v začetku "Mercédès-Électrique-Stoll". Kaj se je zgodilo kasneje, bomo izvedeli iz zgodovine podjetja avstrijske družbe Daimler-Motoren.

Zakaj pa se je sistem imenoval "Mercédès-Électrique-Stoll"?
Za odgovor moramo poznati zgodovino avstrijske družbe Daimler-Motoren.

Pomagali si bomo z vestičkami iz časopisov iz arhiva Mercedes-Benz in wikipedijo.
link: https://mercedes-benz-publicarchive.com ... d=12776901

11.8.1899
Avstrijski Daimler-Motoren, komanditna družba Bierenz, Fischer & Co. v Dunajskem Novem mestu (Wiener-Neustadt) je bila ustanovljena kot zastopstvo družbe Daimler-Motoren iz Cannstatt-a v Nemčiji, ki sta jo ustanovila Gottlieb Daimler in Wilhelm Maybach.
Lastna proizvodnja se je počasi opustila, začela se je montaža vozil iz delov iz Cannstatt-a.

27.6.1902:
Avstrijski Daimler-Motoren, komanditna družba BierenzFischer & Co., Wiener - Neustadt je bila prevzeta s strani Daimler-Motoren Gesellschaft (DMG) in je nadalje delovala kot hčerinsko podjetje. Tehnično vodstvo je prevzel Paul Daimler.

Julij 1906:
V Parizu sta bili ustanovljeni dve podjetji družabnikov Emila Jellineka in DMG:

- Société des Automobiles Commerciales (DMG delež 55%: tovarnav Wiener-Neustadtu in tovarniške licence za Francijo, Avstrijo, Madžarsko in Balkan

- Société Mercédès Électrique ( DMG delež 8%), proizvodnja električnih vozil po sistemu "Lohner-Porsche".

Avstrijski družba Daimler-Motoren je spremenila obliko v družbo z omejeno odgovornostjo. (GmbH).
Tehnično vodstvo je prevzel Ferdinand Porsche, je je preje 7 let razvijal pogon z elektromotorji v pestu koles pri podjetju Jacob Lohner & Co. na Dunaju.

6. april 1908:
Obe podjetji, v katerih je imel delež Jellinek, sta se pripojili Avstrijskemu Daimler-Motoren GmbH.

7.10.1910:
Avstrijski Daimler-Motoren GmbH se transformira v delniško družbo.
Delež DMG je bil okoli 25%.

28.12.1911:
Avstrijski Daimler-Motoren se je obvezal, da od 1.3.1911 ne bo uporabljal več imena Mercedes za njegove produkte.

April 1913:
DMG prenese delež v Avstrijskem Daimler-Motoren AG na Plzensko Skoda-Werken AG.

S tem se je končala povezava DMG in njegovega hčerinskega podjetja v Avstriji.

Ime Mercedes je od 1.3.1911 dalje lahko za svoje produkte uporabljala le nemška Daimler-Motoren Gesellschaft.

Torej je moralo ime Mecedes izginiti tudi iz sistema trolejbusov: "Mercédès-Électrique-Stoll"

Slika

Od 1.3.1911 dalje je bil lahko samo še sistem: "Daimler-Motoren-Stoll".


pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
trackpan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 648
Pridružen: 18.03.2014, 11:06

Re: Piranski tramvaj

OdgovorNapisal/-a trackpan » 22.01.2019, 9:40

Pozdravljeni pozitivno misleči :D

Rahlo bi se reklo "primopredaja". Avtobusi so, ampak tudi žice in tira še opazimo.


Slika

Vir: https://www.kamra.si/album-slovenije/item/otvoritev-nove-avtobusne-linije-v-piranu-1953.html

LP Igor
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8884
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Piranski tramvaj

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 22.01.2019, 22:24

O:65800

Igor, pozdravljen,

odlično si našel tole fotko =D> =D>

In obudil pozabljeno temo :wink:

V 4 mesecih brez prispevka se je nabralo skoraj 15.000 ogledov :shock: :lol:

Bo treba spet kaj napisati, da dosežemo število ogledov Ljubljanskega tramvaja :lol: :lol:

pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8884
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Piranski tramvaj

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 01.02.2019, 23:12

O:66666

Pozdravljeni,

to razglednico smo že imeli, vendar je bila mal poškodovana.

Tokrat lepša...

Slika

Še detajl...

Slika


Lepo je vidno, da ni elektromotorjev vgrajenih v pesto kolesa, tako kot je gradil električna vozila Porsche.
Kdor tega ne vidi, mu ni pomoči :wink: :lol:

Piranske trolejbuse je dobavilo podjetje:

Slika

Elektromotorji pa so bili izdelani v podjetju Siemens-Halske A.G.

Slika

Večina pogonov je bila opremljena z Grissonovim gonilom.


pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8884
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Piranski tramvaj

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 06.03.2019, 21:53

O:68830

Pozdravljeni,

tema je zopet za en mesec zaspala...

Iz spanja jo je obudil Andrej iz Pirana, ki je brskal po francoskih železniških časopisih in mi poslal povezavo do časopisa Revue générale des chemins de fer et des tramways iz leta 1911, kjer so objavili članek o "električnem vlaku brez tirnic" (trainn electrique sans rail).

Slika

Jasno je tudi napisano, da je trolejbus izdelan po sistemu Schiemann :!:

V članku je veliko podatkov, ki jih že poznamo, pa tudi kakšen, ki ga slišimo prvič.

Seveda je objavljena tudi skica Piranskega vozila...z napisom: Filovia Pirano Portorose

Slika

Jasno je narisana samo ena "trola" (pritisni drog), v kateri sta speljani dve dovodni žici.
Jasno je tudi, da ni nobenih elektromotorjev v pestih ("nabah") sprednjih ali zadnjih koles. Torej ni Lohner-Porsche sistema pogona :wink:
Jasno je tudi, da sta gnani samo sprednji kolesi.
Verjamem, da je to za povprečnega poznavalca tehnike malo težko, moralo pa bi biti jasno za vsakega strojnega ali elektrotehnika tehnika :m2
Ja, pa za mehatronike, da ne pozabim na Tonota :wink: :lol:


Med drugim izvemo v tej reviji, kje vse so že zgradili Schiemannove trolejbuse...

Slika


...in to, da trda guma na kolesih (ni zračnic) zdrži do 25.000 km:

Slika

pozdrav
Darko
miha30
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 386
Pridružen: 29.11.2010, 20:40

Re: Piranski tramvaj

OdgovorNapisal/-a miha30 » 12.03.2019, 13:07

železocestnik napisal/-a:
Večina pogonov je bila opremljena z Grissonovim gonilom.





A vidim prav, ali pa se mi samo zdi... da se je temu čudesu med vrtenjem ves čas spreminjala kotna hitrost :shock: Pa naj še kdo reče, da je kardan problematičen :mrgreen:
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8884
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Piranski tramvaj

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 12.03.2019, 21:31

Miha, pozdravljen,

ja, Grissonovo gonilo je bilo takrat, pred sto leti nekaj posebnega.
Zanimivo je, da tehnike pri nas nikoli niso učili o teh gonilih, čeprav še danes obstajajo za specialne namene, kjer je recimo omejen prostor ali podobne posebne zahteve. Jaz ga v svoji karieri nisem videl, sem si pa ga zadnjič ogledal v papirnici Goričane. Obdelovalna tehnika je šla naprej, materiali in obdelave so na visokem nivoju, maziva tudi, tako da so pravzaprav neuničljivi in "maintenance free".

pozdrav
Darko

Vrni se na

Kdo je na strani

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 7 gostov