Viadukt Zbelovo /Plankenstein/, še en zasut viadukt...

Vse o zanimivi zgodovini železne ceste skozi čas.
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Viadukt Zbelovo /Plankenstein/, še en zasut viadukt...

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Moram reči, da me je navedba v povzetku dela g. Marka Rovšnika o zgodovini železnice Poljčane-Zreče, ki ga je napisal Jože, zavedla:
Barbarpapa1 napisal/-a:
Gradnja se je pričela 20.06.1892, otvoritev pa je bila že 20.12.1892. Sama proga je bila izvedena z najnižjimi možnimi stroški, kar se je dalo. Primer varčevanja je bil podvoz pod južno železnico pri Zbelovem (ta podvoz je obstajal že prej, saj je hkrati tudi most preko Dravinje in nadvoz preko ceste), kjer si je železnica delila traso s cesto. Tako je pred prevozom tega dela trase vlakovno osebje moralo ustaviti vlak, zavarovati njegovo vožnjo (ustaviti morebitni cestni promet) in nato z vožnjo nadaljevati.
Mislil sem si: pa kaj mene briga en podvoz :lol:

Potem pa sem videl sliko "profesorja štajerskih železnic", g.Seppa Težaka v posvetljeni tehniki (kopija) v prezentaciji železnice Poljčane-Zreče...
...in si rekel, da je to potrebno videti v malo boljših barvah...

Slika

Avtor akvarela je prof. Sepp Tezak
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Viadukt Zbelovo /Plankenstein/, še en zasut viadukt...

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Pregledal sem vse knjige in knjižice, če bom kje kaj zasledil o tem "viaduktu".
Vsi veste, da vztrajam pri definiciji viadukta: most, ki poteka pretežno "po suhem" preko doline oz. nižjega predela pokrajine. Pod kakšnim obokom lahko teče tudi kakšna voda (potoček, potok, manjša reka...nikakor pa ne pod večino obokov :lol: )
Do sedaj sicer še nismo definirali število obokov, ki jih mora imeti viadukt, vendar se bomo morali nasloniti na splošno rabo v času gradnje teh viaduktov (n.pr. v okolici Vrhnike je viadukt že, če ima tri oboke :wink: ).

Torej je tudi naš viadukt Zbelovo pravi viadukt, saj ima 5 obokov.

Fotke viadukta Zbelovo bomo našli na wikipediji...


Pogled iz južne smeri...

Slika

Avtor Ajznponar je dovolil objavo fotke s tem, da se objavi avtorja in wikipedijo

Pogled iz severne strani...pa si bomo pogledali v wikimediji...

Slika

Avtor Ajznponar.


Bi rekel, da je Tezakov akvarel kar dobro zadet...


Priznani avstrijski zgodovinarji oz. pisci zgodovine železnice (Dultinger, Dienes, Horn, Zenz), so se viadukta Zbelovo/Plankenstein/ izogibali in ga niso navajali v svojih delih.

Ravno tako ni "padel v oko" slovenskim avtorjem (Mohorič, Brate, Rustja).

Zadnji, ki je objavljal v zvezi s tem viaduktom je bil Karel Rustja in sicer v knjiigi:
Ozkotirna železniška proga Poljčane-Slovenske Konjice-Zreče, Slovenj Gradec 2009, vendar kaj več kot sken rekonstrukvcije viadukta iz neznanega leta ni objavil.

Glede na to, da skušamo ugotoviti letnico nastanka načrta, moramo sken rekonstrukcije viadukta Zbelovo prikazati...
(tukaj ne velja Copyright, glede na to, da je to strokovna diskusija in da v knjigi ni navedeno mesto, kje se ta načrt nahaja)
Rustja zapiše v seznamu arhivskega gradiva: Situacija viadukta Zbelovo (ob gradnji proge, nemščina, 34x44 cm

Pa si poglejmo to "situacijo"...

Slika

Naslov načrta je: "Reconstruction des Plankensteiner Viaduktes"...
torej po slovensko "Rekonstrukcija viadukta Plankenstein" /Zbelovo/

To, da je Plankenstein po slovensko Zbelovo, je jasno že od leta 1243, ko je omenjen prvi Planhenštajnčan...

Načrt nima datuma, Rustja pa je zapisal, da je ta situacija iz časa gradnje proge. Posebej ni naznačil katere: ali Gradec/Graz/ - Celje /Cilli/ ali Poljčane-Zreče...

Če nič drugega, bo sedaj lahko @Ajznponar popravil ime viadukta Zbelovo v nemščini v Plankenstein (in ne v 2. sklonu Plankensteiner...).

Ne preostane nam nič drugega, kot da začnemo brskati po sekundarnih virih :roll:

V Gugl vpišem: viadukt Plankenstein in ugotovim, da je na svetu kar nekaj Plankensteinov :roll:

Imam srečo, odločim se za pravega...

http://www.stef.at/index.php?option=com ... &Itemid=54

Profesor štajerskih železnic, Sepp Tezak je ob 150 letnici zapisal nekaj o progi Graz/Gradec/ - Cilli/Celje/...dodal svoje akvarele (tudi viadukt Plankenstein /Zbelovo/.

Akvarel je že zgoraj, sedaj nas zanima še zapis o viaduktu...

"Pet obokov viadukta Plankenstein pri Poljčanah nas spominja na njegovih 14 stebrov, s katerimi je včasih prečil celotno dolino, dokler ga niso delno zasuli in ga naredili v delni nasip."

Torej nova zgodba :uuuaavv

Podobna Pesniškemu viaduktu :?: Brez fotografij, brez razglednic :?:
Mehiška nadaljevanka :?: :wink:
5000 ogledov :?: :lol: :lol:
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
Dolfe
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 12687
Pridružen: 02.03.2006, 8:52
Kraj: Na cesti

Re: Viadukt Zbelovo /Plankenstein/, še en zasut viadukt...

Odgovor Napisal/-a Dolfe »

železocestnik napisal/-a: Vsi veste, da vztrajam pri definiciji viadukta: most, ki poteka pretežno "po suhem" preko doline oz. nižjega predela pokrajine. Pod kakšnim obokom lahko teče tudi kakšna voda (potoček, potok, manjša reka...nikakor pa ne pod večino obokov :lol: )
Do sedaj sicer še nismo definirali število obokov, ki jih mora imeti viadukt, vendar se bomo morali nasloniti na splošno rabo v času gradnje teh viaduktov (n.pr. v okolici Vrhnike je viadukt že, če ima tri oboke :wink: ).
Naredimo kompromis, da ga bo še g. Toporišič vesel. Naj bo "viamost". V svahili šprahi pa je lahko tudi "tingviatinge", saj ne bodo pogruntali. press Slika

MMG, Dolfe je navdušen nad novo ŽC-žajfnico in jo bo veselo podpiral s kliki na njo in z zvestim branjem. =D>

lp
Slika
LP, Dolfe
Pa zakwa glih jst?!!
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Viadukt Zbelovo /Plankenstein/, še en zasut viadukt...

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Ja, sem se spraševal, kdo me bo prvi podprl, Dolfe ali cokla :lol: :lol:
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
cokla
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 11516
Pridružen: 10.08.2007, 21:50
Kraj: ob levem bregu Save

Re: Viadukt Zbelovo /Plankenstein/, še en zasut viadukt...

Odgovor Napisal/-a cokla »

železocestnik napisal/-a:Ja, sem se spraševal, kdo me bo prvi podprl, Dolfe ali cokla :lol: :lol:
Jbg , ne more bit @cokla pri vsakem "žegnanju" prvi [-X ...bom pa sledil , to pa. :D
Zakaj dekleta povesijo oči, ko jim rečeš: "Ljubim te"?

Da bi videle, če je res !

( Regis Houser )
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Viadukt Zbelovo /Plankenstein/, še en zasut viadukt...

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Hvala obema za podporo, nadaljevanje sledi, ko bo 100 ogledov (oz. ko bom pojedel kosilo :lol: )
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
Dolfe
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 12687
Pridružen: 02.03.2006, 8:52
Kraj: Na cesti

Re: Viadukt Zbelovo /Plankenstein/, še en zasut viadukt...

Odgovor Napisal/-a Dolfe »

Dolfe ti betonira temelj še za eno.
Kar pripravi se. Dela bo morda precej pa tudi zanimivo zna biti še kar. :-$
LP, Dolfe
Pa zakwa glih jst?!!
Ajznponar
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 858
Pridružen: 09.07.2009, 22:24

Re: Viadukt Zbelovo /Plankenstein/, še en zasut viadukt...

Odgovor Napisal/-a Ajznponar »

Škoda, da že pred časom (mislim, da na dan republike), ko sem že bil tam, nisem vedel, da se pod tistim "kupom zemlje" skriva še kaj več in bi ga lahko še bolj pofotkal (sicer pa mi je že itak piskalo zaradi praznih baterij).

Če si pobliže pogledamo detajl začetka viadukta oz. konca nasipa, gledano z južne strani, pod obokom je njega dni šel vlak proti Sl. Konjicam:
Slika

Ko sem s parkirišča pri bazenu slikal severno stran, je iz celjske smeri pripeljal tovorni vlak in mi potrobil:
Slika

Tale viadukt ali most ali karkoli že, bi se moral pričeti nekje pod tistim vagonom za rdečim. Vidimo pa lahko strm nasip, če bo v kakšno pomoč. Ker mi slika ni ravno uspela, je spočetka nisem objavil.

Če se gremo še malo sklepanja. Če je viadukt bil res daljši, so ga morali zasuti že pred gradnjo Konjičana, sicer bi le tega najverjetneje speljali že pod kakšnim bolj vzhodnim obokom, da ne bi bilo treba ovirati cestnega prometa?

Za Pesnico smo rekli, da so se lotili viadukta zaradi zamočvirjenega terena (šparanje z lesenimi piloti?). Torej je verjetno včasih bila zamočvirjena tudi dolina Dravinje? V Pesnici smo ugotovili, da so odpovedali zidaki, Zbelovo pa je, kot lahko vidimo, kamnit. To je vidno tudi na Tezakovi sliki. Je morda tudi ta bil prvotno iz nekvalitetne opeke, pa so ob zasutju na novo zgradili tudi preostanek mostu? Je kaj znano, če so ga med vojno kaj podirali naši zahodni zavezniki ali partizani?

A ja, glede Plankensteina. Za nemško ime niti nisem vedel, kaj šele, da bi ga kje pisal, torej mi boš moral konkretneje povedati, kje je kaj za popraviti.
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Viadukt Zbelovo /Plankenstein/, še en zasut viadukt...

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Malo zamujam...kaj čem, sem še malo zadremal po kosilu :lol: :lol:
Ajznponar me je rešil s fotografijami, da mi ne bo treba na teren :lol:

Glede Plankensteina v wikipediji...tvoj prispevek "Železniška proga Poljčane - Slovenske Konjice - Zreče" vsebuje tudi omembo viadukta:
"Pri zbelovskem viaduktu (Plankensteiner) (po katerem poteka proga Južne železnice) je ozkotirna proga skupaj s cesto in reko Dravinjo ostro zavila v desno in pod viaduktom prešla na drugo stran nato dvotirne proge v dolino Dravinje."

To si povzel po Rustji, ki napiše na strani 22 zgoraj omenjene knjige:
Viadukt Zbelovo (Plankensteiner) je na kilometru 556,804 iz Beograda (313,696 iz Dunaja), oziroma 4,410 iz Poljčan...."
Verjetno je narobe povzel zapis na načrtu rekonstrukcije viadukta Zbelovo: Reconstruction des Plankensteiner Viaductes". Torej koga ali česa!2. sklon.Nemščina je Slika

Glede sklepanja pa...
Ajznponar napisal/-a:
Če se gremo še malo sklepanja. Če je viadukt bil res daljši, so ga morali zasuti že pred gradnjo Konjičana, sicer bi le tega najverjetneje speljali že pod kakšnim bolj vzhodnim obokom, da ne bi bilo treba ovirati cestnega prometa?
...si na pravi poti =D> =D>

Ampak, pol pa ne bo razglednic, pa fotografij :(
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
363
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1420
Pridružen: 06.09.2006, 18:28

Re: Viadukt Zbelovo /Plankenstein/, še en zasut viadukt...

Odgovor Napisal/-a 363 »

Še ena slika od mene:
Slika

Lp
Ajznponar
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 858
Pridružen: 09.07.2009, 22:24

Re: Viadukt Zbelovo /Plankenstein/, še en zasut viadukt...

Odgovor Napisal/-a Ajznponar »

Tale članek ni moj (razen da sem dopisal, da so pred kratkim prenovili zreško postajo in nalepil nekaj slik), ampak sem vseeno popravil. Tao, upam, da ne bomo preveč zašli s teme...
Uporabniški avatar
_Borsig_
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3102
Pridružen: 08.01.2009, 15:42
Kraj: Pragersko

Re: Viadukt Zbelovo /Plankenstein/, še en zasut viadukt...

Odgovor Napisal/-a _Borsig_ »

Bravo @ŽC in Ajzenponmar!!!
spet smo dobili eno kost za glodat! :D

Mislim, da bo kar dobra telenovela! :D

Tole mi je dalo mislit:
Ajznponar napisal/-a: Če se gremo še malo sklepanja. Če je viadukt bil res daljši, so ga morali zasuti že pred gradnjo Konjičana, sicer bi le tega najverjetneje speljali že pod kakšnim bolj vzhodnim obokom, da ne bi bilo treba ovirati cestnega prometa?
Glasno razmišljam: če pravilno sklepam, je iz spodnje slike (ki jo objavljena nekaj postov višje) razvidno, da so bili preostali oboki v smeri Celje in ne v smeri Poljčan!?!
Slika


Je to razlog, zakaj sta ozkotirna železnica in cesta koristile isti obok!?!
:?:

Moje laično sklepanje: čeprav bi oboki bili zasipani, bi verjetno vsaj enega zopet odkopali ob gradnji ozkotirne?
Zadnjič spremenil _Borsig_, dne 18.01.2010, 9:13, skupaj popravljeno 1 krat.
LP _Borsig_

Pa fajn se še mejte!
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Viadukt Zbelovo /Plankenstein/, še en zasut viadukt...

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Ajznponar napisal/-a:Tale članek ni moj (razen da sem dopisal, da so pred kratkim prenovili zreško postajo in nalepil nekaj slik), ampak sem vseeno popravil. Tao, upam, da ne bomo preveč zašli s teme...
Ja, moramo Shabichta pohvaliti za prispevek, nisem bil dovolj previden :oops:
Kjub temu pa si mu pomagal s fotkami, nasveti...pa povezavo...
Ravno ta povezava: Razprava na forumu Vlaki.info me je zavedla, da sem ti pripisal celotni članek :oops:
Se zahvaljujem za popravek =D>
Verjetno bo treba še kaj popraviti in dodati :wink:
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Viadukt Zbelovo /Plankenstein/, še en zasut viadukt...

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Vidim, da se Štajerska MRS pripravlja na glodanje kosti...
Zato pa potrebuje povečavo skena rekonstrukcije viadukta Zbelovo/Plankenstein/.

Slika

To je vse, kar lahko naredim danes...
Arhivi so zaprti :roll:
Predvidevam, da je Rustja tale načrt našel v Arhivu SR Slovenije. Ga bomo poiskali in dodali v boljši resoluciji.
Če nič drugega, se vsaj vidi puščico, ki kaže smer toka Dravinje, tako da se bodo člani MRS Štajerska lahko orientirali... :wink: :lol: :lol:
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Barbarpapa1
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1639
Pridružen: 09.11.2005, 22:40
Kraj: Maribor

Re: Viadukt Zbelovo /Plankenstein/, še en zasut viadukt...

Odgovor Napisal/-a Barbarpapa1 »

Pozdrav

ŽC, si pa od hudiča!!! Omenjen načrt sem si v omenjeni knjigi ogledal nekajkrat, pa jasno vrisanih struktur, ki nakazujejo stebre, sploh nisem videl #-o . Me je pa pri tem viaduktu vedno zanimalo, zakaj ima tako "debel" zgornji del? Sedaj zgleda bolj tako, kot da bi nekdo na gosto nanizal več prepustov, kot pa viadukt. Sploh, ker vemo, da so se trudili viadukte graditi čim lažje, da bi zmanjšali pritiske na temelje (se še spomnite okroglih lukenj pri vrhu viaduktov, med oboki).

Še razlaga, zakaj najverjetneje ne bi odkopali oboka v smeri proti Poljčanam, če bi le-ta obstajal, ko so gradili železnico Poljčane-Konjice. Za naslednjo slikico sem uporabil geopedio ter preklinjal zraven, ko sem z roko vrisal približen potek trase nekdanjega Konjičana. Je pa tukaj trasa lepo vidna, še posebej iz vlaka, ko si malo višje nad terenom dravinjske doline.

Slika

Železnica Poljčane-Konjice je bila zgrajena z minimalnim finančnim vložkom, zato se je iskalo kompromise, kjerkoli se je dalo. Tako so tudi število mostov poskušali držati na minimumu. Jasno, da so viadukt Zbelovo uporabili za križanje z Južno železnico, saj je bila tozadevno ta izvedba praktično zastonj. Ima pa zadeva "hakelc", saj Dravinja nizvodno od viadukta naredi oster zavoj proti Poljčanam. Ta zavoj reke je narekoval traso v tem predelu in rezultat je bil verjetno najostrejši ovinek na vsej progi Poljčane-Konjice, katerega polmer ne presega veliko 60m. Če bi bil na voljo še dodaten obok v smeri Poljčan, potem bi v primeru njegove uporabe ovinek bil še nekaj ostrejši. Za izvedbo tega ovinka v blažji obliki, bi bilo treba traso proge postaviti na drugo stran Dravinje (kar bi zahtevalo vsaj en dodaten most, zelo verjetno pa celo dva), ali pa progo speljati pod Južno železnico pod novim nadvozom slednje (mislim nadvoz Južne železnice nad progo Poljčane-Konjice) pod pogojem, da se trasi ne bi sekali pravokotno, kot je primer sedaj.

Je pa to moje pisanje zgolj teorija, ki jo je potrebno še podpreti ali pa ovreči z originalno dokumentacijo o trasiranju...

LP

Jože
Odgovori