Stran 1 od 4

Solkanski most

Objavljeno: 18.01.2010, 17:43
Napisal/-a Dolfe
Je že tako, da ko človek (morda tudi žC) misli, da je prišel na konec neke zgodbe, se pokaže nekaj novega. In tu je nov izziv za forumaše, gledamo pa seveda v našega železocestnika in pričakujemo njegovo pomoč. [-o<

V Sloveniji imamo eno čudovito rečico in njej primerno brv preko nje. Za svojo dolžino, višino in širino, je prej kot ne le brv, kakor pa most ali viadukt.
Ja, prav eleganten je tale mostič, in če se vzame v obzir, koliko enih ton bruto-tovora je prešlo preko njega, lahko damo klobuk iz glave in se spoštljivo priklonimo.

Most ima burno zgodovino. Narejen je bil leta Gospodovega 1906, pod taktirko Avstro-Ogrske monarhije. Na polovici I. svetovne morije, l.1916, je bil razstreljen njegov glavni lok. Kasneje, l. 1927 so Italijani zgradili nov lok, ki je sicer malenkostno drugačen. Ampak, za običajne pojme je skoraj enak originalu. Brez veze da se človek spušča v geometrijske malenkosti, ki jih morda opazi le izkušeno oko arhitekta.

Prestal je tudi II. svetovno vojno in sicer le za las. Bombardirali so ga zavezniki, in hvala bogu sfalili. Delne poškodbe, katere je sicer zadobil pa so popravili že Nemci med okupacijo. Dokončno pa je bil obnovljen v Titovi Jugoslaviji, leta 1954.

Toliko na kratko o njem, črpano iz Wikipedije.
Sedaj upam na ŽC-jevo pomoč, ki bo kot priznani ekspert morda izbrskal o njem še kakšno zgodovinsko zanimivost.
Morda tudi o tem, kdo je bil njegov oče-projektant.

Seveda, da ne bo vse na plečih ŽC-ja, lahko k tej temi pridamo svoj skromni delež tudi ostali forumaši. Vabljeni vsi, katerim je to zanimivo. [-o<

In tu je vkomponiranih Dolfetovih pet minut. En tank bencina in sušenje ostarelih kosti na pristni kraški burji. MMG, pihalo je tako močno, da so ptiči letali v rikverc. Fotoaparat pa je bilo potrebno držati z obema rokama. #-o



1.Slika

Železniški most, za njim pa malce mlajši brat, ki je namenjen cestnemu prometu. Razlika med njima je v granulaciji vgrajenega materijala. :lol:

ŽC-ju na voljo, ki je hudo natančen mož: Most je v bistvu sestavljen iz treh delov; viadukta, mostu in še enega viadukta.
Kako bomo to zdefinirali, je sedaj vprašanje. Slika


4.Slika


Tu je ..... viadukt, saj gre očitno po suhem .......



5.Slika

....... in most, čez zeleno, mrzlo vodó .....




10.Slika

..... in viadukt.


9.Slika

Eden izmed dveh nosilnih (glavnih) stebrov.


Toliko za začetek. Velika jaga na skrite podatke se lahko prične. Slika


lp
Dolfe

Re: Solkanski most

Objavljeno: 18.01.2010, 17:46
Napisal/-a cokla
Čudovite slike... =D> =D>

Imam občutek kot da se sprehajam pod njim....

Re: Solkanski most

Objavljeno: 18.01.2010, 18:06
Napisal/-a Ajznponar
Da malo razbremenimo železocestnika, si poglejmo, kaj piše v Gei z naslednjimi atributi:
AVTOR................... : Sorč, Ervin - avtor
ODGOVORNOST............. : Kogoj, Joško - fotograf
NASLOV.................. : 90 let soške proge : zahtevna in polna
presenečenj
V PUBLIKACIJI........... : Gea. - ISSN 0353-782X. - #Letn. #6, #št. #7
(julij 1996), str. 74-77.
PREDMETNE OZNAKE........ : Slovenija // soška proga //
bohinjska proga // predori // mostovi // železnice
UDK..................... : 625.1(497.4 Primorska)
VRSTA GRADIVA........... : analitična raven (sestavni del), tekstovno
gradivo, tiskano
COBISS.SI-ID............ : 11765819

Glej publikacijo:
TI=Gea : svet je tvoj ISSN: 0353-782X
Dolžina 220m, razpon glavnega loka 85m, njegov vrh je 36m nad Sočo, naj bi bil največji in najlepši kamniti železniški most na svetu (lepota je stvar okusa, me pa zanima, če je res največji te sorte). Za temelje so porabili 1000 kubikov betona in 102 toni železnih profilov. Za lok so porabili 1960 kubikov kamnitih kvadrov iz nabrežinskega apnenca. Pri gradnji glavnega loka so si pomagali z lesenim opažen, oprtim na pomožnem stebru v strugi Soče, zanj (namreč za opaž) so porabili 1161 kubikov lesa. Kvadre so začeli polagati na 8 mestih hkrati in to gradili 18 dni. Ko so na koncu odstranili opaž, se je posedlo za 6mm, menda natanko po planu. Sledi že znan podatek, da so ga med 1. sv. vojno podrli z 930kg streliva in da so se ga lotili tudi med drugo vojno.

To je povzetek (ni dobesedno prepisano) iz članka, predvidevam, da ne kršim kakšnega (c).

Re: Solkanski most

Objavljeno: 18.01.2010, 18:20
Napisal/-a Ajznponar
Ime majstra pa najdemo na strani TIC Nova Gorica: načrtal ga je Rudolf Jaussner, dela pa vodil Leopold Orley (nisem ziher, če ni umlaut nad ojem). Prešteli so tudi kvadre in jih našteli 4533 (če se niso zmotili :mrgreen: ). Na isti strani lahko dol potegnemo tudi dvojezično zloženko o mostu: http://www.novagorica-turizem.com/util/ ... 2815333200, najbrž bo treba na roke popraviti končnico v .pdf.

Re: Solkanski most

Objavljeno: 18.01.2010, 18:29
Napisal/-a Dolfe
Ni mišljeno kot reklama. Ampak, slike se dopolnjujejo iz tega topiča. Morda pride omenjeni link komu prav, saj ne sledijo vsi temam o fotografiji.

Re: Solkanski most

Objavljeno: 18.01.2010, 18:33
Napisal/-a Ajznponar
Ja, delovodja je očitno res bilkar Örley. Na http://www.novagorica-turizem.com/util/ ... 2815333200 najdemo še en PDF s kar nekaj gradbenimi podrobnostmi, načrti, sliko gradbene mehanizacije...

Re: Solkanski most

Objavljeno: 18.01.2010, 18:55
Napisal/-a Tin€
cokla napisal/-a:Čudovite slike... =D> =D>

Imam občutek kot da se sprehajam pod njim....
Podpišem :!:

Re: Solkanski most

Objavljeno: 18.01.2010, 21:33
Napisal/-a 1216-001
Za vse podrobnosti o solkanskem mostu zelo priporočam monografijo Gorazda Humarja Kamniti velikan. Knjiga z veliko slikovnega gradiva ,dokumenti ,zgodovinskih dejstev od začetka gradnje pa do danes.

Re: Solkanski most

Objavljeno: 18.01.2010, 22:22
Napisal/-a Dolfe
Še nekaj slikovnih detaijlov:

15.Slika

Spominska plošča.



16.Slika

Kot že rečeno, most ima dva glavna stebra. Levemu je ime MCMXVI.*
*prevod-1916 (ni google translate) :lol:


19.Slika

...... in desnemu pravijo MCMXXVII*.
*(prevod-1927)



17.Slika

Balkonček za Julčko ali Julio, če je komu ljubše. :wink:


18.Slika

Vrh arkade in the end. Ma dosti je blu. :lol:


lp
Dolfe

Re: Solkanski most

Objavljeno: 18.01.2010, 23:25
Napisal/-a železocestnik
cokla napisal/-a: Imam občutek kot da se sprehajam pod njim....
Cokla, občutek ti lahko dopolni le še Dolfetova fotka :lol: :oops:
Dolfe napisal/-a:
Slika

Tangice!!! Slika
MMG, Dolfe, dobre fotke. Se vidi, da ti je burja "prepucala" fotoaparat =D> =D>

Re: Solkanski most

Objavljeno: 18.01.2010, 23:31
Napisal/-a cokla
železocestnik napisal/-a:
cokla napisal/-a: Imam občutek kot da se sprehajam pod njim....
Cokla, občutek ti lahko dopolni le še Dolfetova fotka :lol: :oops:
Evo pa smo tam....v mednožju. Nevarno za srce in "moralo".


Nazaj na "solkanca"... :old

Re: Solkanski most

Objavljeno: 18.01.2010, 23:36
Napisal/-a Dolfe
cokla napisal/-a: Evo pa smo tam....v mednožju. Nevarno za srce in "moralo".
Nazaj na "solkanca"... :old
Na, kako naj grem sedaj spat?!!! Potem pa bodi vesel. press #-o

Re: Solkanski most

Objavljeno: 18.01.2010, 23:46
Napisal/-a leteči vlak
To pa stoji v Novi Gorici zraven parne lokomotive - del ograje Solkanskega mostu.

Slika

Slika

Re: Solkanski most

Objavljeno: 19.01.2010, 0:05
Napisal/-a zbowe
No pa nekaj podatkov, ki mi jih je dal Paolo Petronio, avtor knjige "Transalpina".

Točna dolžina mosta je 219,70 metrov in visok 36 metrov nad srednjo gladino reke. Srednji lok meri (kot že napisano) 85 metrov in je največji kamniti lok na svetu (švicarji se nekaj bahajo z eni parom njihov izdelkov a jim ne bo uspelo). Naklon proge na mostu je 4,46 promilov.

Prvotni lok je bil zgrajen (tudi to že napisano) iz nabrežinskega kamna, sedanji pa je zgrajen iz kamna, ki prihaja iz kamnoloma v bližini Vicenze. Razen v materjalu se razlikuje od prvotnega tudi v par drugih stvareh. Ima en olajševalni lok manj (4 namesto 5), ima tri izhodišča namesto enega in je za 30 cm tanjši. Cena izgradnje je bila 1.100.000 kron. Celotno zgradbo sta zgradila podjetje Redlich & Berger iz Dunaja (sredinski lok) in podjetje Sard-Lenassi iz Gorice (stranska vidukta). Rekonstucijo po prvi svetovni vojni je izvedlo milansko podjetje "Ragazzi".

Pravijo, da je inženir Orley (z umlautom na O) sledi odstranitvi podpornega odra z pištolo v žepu, pripravljen naredit samomor, če bi se most znižal za več kot predvideno (6 mm). To je bilo še kar navadna stvar v tistih časih, nekaj let prej, ob preiskušnji mosta čez Žlico (Gailitz) v Trbižu, se most znižal za več kot predvideno, gradbeni vodja se je taktrat pognal v prazno naravnost z mostu, ki je zgradil.

Most ali viadukt?
Tradicija pravi, da je solkanski "most", čeprav je ta oznaka zgrešena. No za SŽ in še prej za JŽ in še prej za kkStB, se ozačuje take zgradbe kot "most", glede na prisotnost reke. V mednarodnih odnosih pa je drugače. Za te je most železna zgradba, ki prekine gramozno gredo, tako so pragovi pritrjeni naravnost na zgradbo. Viadukt je navadno kamit ali iz betona in ne prekine želežniške poti, gramozna grede teče preko njega kot po navadnem terenu.
S časom se je nekaj spremenilo, z današnijimi tehnikami gradimo tudi kratke moste z betonom in na njih je greda, zaradi tega razlikujemo moste o viaduktov glede na število lokov in na dolžino.
No lahko rečemo da je Solkanski viadukt, tako kot Vintgar, Mrtvaški, Ajba itd.

Vir: Paolo Petronio - Transalpina in moji osebni pogovori z avtorjem

Re: Dolfe - malo mešano na ....

Objavljeno: 19.01.2010, 0:39
Napisal/-a železocestnik
Solkanski most v devetih slikah...

http://www.student-info.net/sis-mapa/sk ... most_p.pdf

Tale post je zgrešil svojo pot....namejen je bil v Solkanski most, pa so ga tangice sem povlekle :lol: :lol:
Še dobro, da je Dolfe v bližini, da bo tole zbrisal...


Nič zbrisal. Dolfe ga je prestavil v pravi predalček.
Mod. Dolfe