"Slovenske" lokomotive v bivši Avstro-ogrski monarhiji

Vse o zanimivi zgodovini železne ceste skozi čas.
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: "Slovenske" lokomotive v bivši Avstro-ogrski monarhiji

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Kdo bi si mislil, da si bom nakopal toliko dela :roll:
Do sedaj je že 51 "Slovenskih" lokomotiv na "Južni železnici"...

V letih 1855 in 1856 je družba "Južne državne železnice" kupila 7 lokomotiv od tovarne lokomotiv Wiener Neustadt, katere lastnik je bil Günther Wenzel.
vrsta gradnje: Engerth

Lokomotive so bile uvrščene v vrsto 3 Južnih železnic: SB 3 (stara oznaka, nove sploh niso videle, saj so bile kasirane leta 1865)


Ena med njimi je tudi "Slovenska"...

LUTTENBERG /LJUTOMER/

Kako je izgledala? Imamo fotko sestrske lokomotive FEISTRITZ /BISTRICA/, za katero pa ne vemo, katera Bistrica je mišljena...

Slika

vir: http://de.wikipedia.org/wiki/SStB_%E2%8 ... s_Anninger
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: "Slovenske" lokomotive v bivši Avstro-ogrski monarhiji

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

V letu 1856 je družba "Južne državne železnice" kupila pri tovarni lokomotiv Wiener-Neustadt še 9 lokomotiv, ki so bile uvrščene leta 1860 v vrsto SB 1 (stara vrsta SB), ki pa so imele nekatere različne tlake pare in minimalno razliko v premeru pogonskih koles.
Vrsta gradnje: Engerth

Dali pa so jim imena, ki so jih kmalu preimenovali (v oklepaju preimenovano ime):
Bobrek(Cittanova)
Sandec (Illyrien)
Sanok (Veldes)
Szcawniaca (Miramar)
Oedenburg
Dornau
Sauerbrunn (Küstenland)
Ternitz
Pottenstein

Tako med temi lokomotivami najdemo tudi "Slovenske"...

ILLIRYEN /ILIRIJA/

VELDES /BLED/

MIRAMAR

DORNAU /DORNAVA/

KÜSTENLAND /PRIMORJE/



Od te vrste imamo ohranjeno fotografijo sestrske lokomotive TERNITZ (wikipedia)...

Slika

vir: http://de.wikipedia.org/wiki/SStB_%E2%8 ... ottenstein
Zadnjič spremenil železocestnik, dne 31.01.2010, 10:39, skupaj popravljeno 1 krat.
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
Tono
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4017
Pridružen: 13.05.2007, 15:44
Kraj: Ptuj

Re: "Slovenske" lokomotive v bivši Avstro-ogrski monarhiji

Odgovor Napisal/-a Tono »

Zdravo ŽC,

domnevam, da je tudi Dornau slovenskega izvora. Lahko da gre za ime, povzeto po Sauerjevem dvorcu Dornau, po katerem je bil kasneje poimenovan kraj Dornava.

Lp,

T
Dosta je više ćumura, prelazimo na jeftinu naftu!
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: "Slovenske" lokomotive v bivši Avstro-ogrski monarhiji

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Tvoja domneva je pravilna =D> =D>
Tono, najprej je bila vas, potem pa so graščaki ožemali podložnike, da so si lahko zgradili grad :(
Vsakršna podobnost z današnjim stanjem je zgolj slučajnost :lol: :lol:
Dornava, vas vzhodno od Ptuja s podružnično cerkvijo sv. Doroteje pa je prvič omenjena v listinah leta 1178 kot "Turnowa", od leta 1315 dalje pa v glavnem "Dornaw".

Sem jo že dodal v seznam.
Malo preverjam, če kdo sploh bere to temo in če se jo sploh še splača nadaljevati (zato sem prvič naštel vse lokomotive iz skupine) :wink:

Eh, imel sem jo "zacahnano", pa se mi je izmuznila... :lol: :lol:
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
Tono
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4017
Pridružen: 13.05.2007, 15:44
Kraj: Ptuj

Re: "Slovenske" lokomotive v bivši Avstro-ogrski monarhiji

Odgovor Napisal/-a Tono »

ŽC,

brez skrbi, mi te opazujemo. Saj veš, stara šola, ledermantl in klobuk s širokimi krajci :)

Apropos Dornava: na vas (pardon: središče občine Dornava) gledam iz domače jedilnice, in veš, da sem moral takoj reagirati. Je pa hudič, ker ima občina na svoji spletni strani skrajno bedne podatke. Moram malo "zakurblat" mojo teto, učiteljico zgodovine in zemljepisa na osnovni šoli Dornava, pa da vidimo, če ve, da je Dornava dala ime lokomotivi.

Torej, druže ŽC, samo ti tako nastavi!

Lp,

Tono
Dosta je više ćumura, prelazimo na jeftinu naftu!
Barbarpapa1
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1639
Pridružen: 09.11.2005, 22:40
Kraj: Maribor

Re: "Slovenske" lokomotive v bivši Avstro-ogrski monarhiji

Odgovor Napisal/-a Barbarpapa1 »

Pozdrav

@ŽC, ti kar nadaljuj! Kot je rekel @Tono, si pod skrbnim očesom "velikih in malih" bratov (in mogoče celo sestra....kaj pa vem...). So pa omenjeni članki na wikiju pravi strup...sem sam tudi več noči zadeve prelistaval....In sem zvedel, da so tudi moji Košaki (Leitersberg) imeli "svojo" lokomotivo (verjetno zahvaljujoč tunelu, ki je bil ob dokončanju bojda najdaljši v takratni Avstriji).

LP

Jože
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: "Slovenske" lokomotive v bivši Avstro-ogrski monarhiji

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Ja, wikipedia je kar solidna, je potrebno pohvaliti tiste, ki so sestavljali članke. Je pa potrebno povedati, da imajo dobro osnovo v knjigah in statistikah.
Ko bomo končali s to temo, bomo naprosili Ajznponarja, da bo dodal v wikipedijo slovenska imena lokomotiv....ejga, kaj bodo gledali Avstrijci in Čehi :shock: :lol: :lol:
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Gorchi
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 6518
Pridružen: 23.10.2006, 12:25
Kraj: Cerklje na Gorenjskem

Re: "Slovenske" lokomotive v bivši Avstro-ogrski monarhiji

Odgovor Napisal/-a Gorchi »

ŽC, tudi sam spremljam tole temo in pravzaprav se čedalje bolj čudim, koliko let so pravzaprav angleške lokomotive vozile po naših tirih preden je zapeljala kakšna iz kolikor-toliko domačih logov. Me prav zanima, kdaj se je to zgodilo, verjetno prav kmalu ...
Goran
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: "Slovenske" lokomotive v bivši Avstro-ogrski monarhiji

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Poleg tistih 22 lokomotiv, ki so jih prepeljali čez lužo (Norris) in začetnih angleških, je John Haswell kmalu pričel z novotarijami (že leta 1846), potem pa Engerth in začne se era avstrijskih lokomotiv. Relativno hitro, glede na to, da so gradili še leta 1836 "konjsko" železnico in da niso imeli s strojegradnjo lokomotiv nobenih izkušenj...
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: "Slovenske" lokomotive v bivši Avstro-ogrski monarhiji

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

V letih 1856 in 1857 je družba "Južne državne železnice" kupila v tovarni lokomotiv Wiener-Neustadt 26 lokomotiv, ki so bile poimenovane od Chiapovano /Čepovan/ pa do Grintouz /Grintovec/. Dobile so oznako vrste SB 21 (stara, leta 1860) in novo SB 27 (po 1864).
Vrsta gradnje: Engerth

Med temi lokomotivami so skoraj vse "Slovenske"

CHIAPOVANO /ČEPOVAN/

KASCHUTTA /KOŠUTA (gora)/

ROMBON /ROMBON (gora)/

KIRCHEIM /CERKNO/

AQUILEIA /OGLEJ/

CAPO D* ISTRIA /KOPER/

ISOLA /IZOLA/

MÖTTLING / METLIKA/

DIVAČA

STEIN /KAMNIK/

LESECCE /GORNJE LEŽEČE/

LAAK /ŠKOFJA LOKA/

REKKA /REKA/

NANOS

SENOSETSCH /SENOŽEČE/

RAKEK

CORGNALE /LOKEV/

TSCHERNEMBL /ČERNOMELJ/

LANDSTRASS /KOSTANJEVICA ob Krki/

CAPORETTO /KOBARID/

JAVORNIK

GRINTOUZ /GRINTOVEC/


Kako so izgledale te lokomotive?
Na razpolago imamo v wikipediji fotko lokomotive LEZECCE /GORNJE LEŽEČE/...

Slika


vir: http://de.wikipedia.org/wiki/SStB_%E2%8 ... s_Javornik
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
Tono
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4017
Pridružen: 13.05.2007, 15:44
Kraj: Ptuj

Re: "Slovenske" lokomotive v bivši Avstro-ogrski monarhiji

Odgovor Napisal/-a Tono »

Po sliki sodeč se je na tej mašini prvič pojavil "prehitevalni drog" (kulisa) za menjavo smeri.
Dosta je više ćumura, prelazimo na jeftinu naftu!
Barbarpapa1
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1639
Pridružen: 09.11.2005, 22:40
Kraj: Maribor

Re: "Slovenske" lokomotive v bivši Avstro-ogrski monarhiji

Odgovor Napisal/-a Barbarpapa1 »

Pozdrav

Če pogledaš risbo Triglava, je s črticami nakazano krmilno drogovje, povezano z vzvodom na desni strani lokomotive. Je pa tako, da so na vseh priobčenih slikah v tej rubriki (do ta zadnje) prikazane lokomotive, ki imajo ti notranje krmilje. Torej so pogonski drogovi zunaj, prosto vidni, vsa mehanika, povezana s krmiljenjem razvoda pare pa na notranji strani frema in zato slabo, ali pa povsem nevidna. Serija SB1 (ta prva "Engertovka" v tej temi) pa ima celo notranje cilindre.

Se je paje takšna rešitev držala še zelo dolgo, npr. Katica na pragerskem je tud en tak primer. Pa tudi "kontra" izvedba (notranji cilindri, zunanje krmilje) je obstajal, celo praktično do konca parne vleke v Evropi. Imamo primerek pri nas, to je seria FS 625, ki stoji na postaji Šmartno ob Paki...

LP

Jože
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: "Slovenske" lokomotive v bivši Avstro-ogrski monarhiji

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Družba "Južne državne železnice" je v letih 1853 in 1854 kupila pri firmi Cockerill in Seraing v Belgiji 16 lokomotiv (od katerih ni bila nobena "Slovenska"), leta 1856 in 1857 pa 6 lokomotiv.
Med temi šestimi bomo lokomotivo SEMMERING, izdelano leta 1857, vzeli za svojo, "Slovensko"...

Nekje smo že na forumu zapisali, da naj bi ime hriba Semmering izhajalo iz slovenskega imena "čemerika" (rastlina). Leta 1227 je zapisan v listinah kot "Semernic".
Nekateri izvajajo slovensko ime v Smernik.Bo potrebno pridobiti mnenje današnjih etimologov...

SEMMERING /ČEMERNIK/

Lokomotiva je bila uvrščena leta 1860 v vrsto SB 20 (stara oznaka), leta 1864 pa SB 26 (nova oznaka)

Kako so izgledale lokomotive te vrste? Wikipedija nam nudi fotko lokomotive SCHNEEBERG...

Slika

vir: http://de.wikipedia.org/wiki/SStB_%E2%8 ... _Semmering
Zadnjič spremenil železocestnik, dne 01.02.2010, 21:03, skupaj popravljeno 1 krat.
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: "Slovenske" lokomotive v bivši Avstro-ogrski monarhiji

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Družba "Južne državne železnice" je v letih 1857 in 1858 kupila v tovarni lokomotiv Kessler v Esslingenu v Nemčiji 16 lokomotiv.
Ker pa gremo lepo po vrsti, si bomo najprej pogledali lokomotive vrste SB 22 (stara oznaka leta 1860) oz. SB 28 (nova oznaka leta 1864).
Vrsta gradnje: Engerth

Med 8 lokomotivami te vrste so naslednje "Slovenske":

NABRESINA /NABREŽINA/

RAIFNITZ /RIBNICA/

LIPIZZA /LIPICA/

OISTRIZZA /OJSTRICA/

PROSECCO /PROSEK/

STEINALPE /KAMNIŠKE ALPE/


Kako je izgledala vrsta SB 22? V wikipediji imamo na razpolago fotko lokomotive NABRESINA /NABREŽINA/...

Slika

vir: http://de.wikipedia.org/wiki/SStB_%E2%8 ... s_Prosecco
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: "Slovenske" lokomotive v bivši Avstro-ogrski monarhiji

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Preostalih 8 lokomotiv pa so v tovarni lokomotiv Kessler izdelali v letih 1857 in 1858, dobile pa so oznako vrste SB 2 (stara oznaka iz leta 1860).

"Slovenske" so med temi lokomotivami:

FRANZDORF /BOROVNICA/

LOITSCH /LOGATEC/

SESSANA /SEŽANA/

OBERLAIBACH /VRHNIKA/

TRAUERBERG /ŽALOSTNA GORA/

LAAS /LOŽ/

WIPPACH /VIPAVA/


Opomba: po mojem mnenju je v seznamih napačno napisano/prepisano TRAUENBURG.
V nekaterih seznamih je napisano/prepisano tudi LAASE /LAZE/, vendar sem se odločil za navedbo v wikipediji.

Kako so izgledale te Engerthke?

Wikipedija nam nudi fotko lokomotive LAAS /LOŽ/, točneje kasnejše označbe Južne železnice (štev.210)...

Slika

vir: http://de.wikipedia.org/wiki/SStB_%E2%8 ... is_Wippach
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Odgovori