Maribor in železnica nekdaj ....

Vse o zanimivi zgodovini železne ceste skozi čas.
Uporabniški avatar
BoBi19
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 486
Pridružen: 18.03.2007, 12:37
Kraj: Maribor

Re: Maribor in železnica nekdaj ....

OdgovorNapisal/-a BoBi19 » 25.03.2010, 10:23

V časniku večer na rubriki podstrešje:

Slika

Pobrano iz Podstrešja Večer
Lp Boštjan
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9007
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Maribor in železnica nekdaj ....

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 27.03.2010, 20:00

Priznati je potrebno, da smo se dobro oborožili z načrti kolodvora Maribor.
Sedaj je napočil čas, da zaključimo misterij Meljska cesta.
Tono bi dal naslov: Skrivnost stolpa na Meljski cesti...
Mi bomo poskušali rešiti zadevo kar v okviru te teme... :lol:

Če pogledamo stolp še enkrat...

železocestnik napisal/-a:Tole fotko postavljalnice ob Meljski cesti (Mellingerstrasse) mi je poslal g.Sašo Radovanovič. Se mu zahvaljujem v svojem imenu in imenu forumašev...

Slika


železocestnik napisal/-a:Pri fotki stolpa na Meljski cesti, objavljeni v knjigi: Pozdrav iz Maribora : mesto na razglednicah v letih 1892 do 1945, Maribor :Umetniški kabinet Primož Premzl, 1992, je g. Sašo Radovanovič zapisal, da je fotka iz leta 1906. Dejstvo je, da stolpa leta 1913 (tirna shema) ni bilo več. Trenutno tudi ne vemo, kdaj so ga postavili in kaj je bilo v njem.


Naenkrat smo postali oprezni in se ne izjasnjujemo, kaj je bilo v stolpu...
Najprej dajmo ugotoviti, kdaj je bil postavljen in kdaj so ga podrli!

Na načrtu iz leta 1867 stolpa ni...

Slika

...na načrtu iz leta 1913 pa zopet ne!

Za lažjo orientacijo še Jožetova skica tirne sheme iz leta 1913...

Slika

Na mestu stolpa je leta 1857 nekakšen park...

Kljub obilici načrtov smo prišli točke, kjer brez dodatnih raziskav ne moremo rešiti zadane naloge bi rekel Borsig!

Ne preostane nam drugega, kot začeti brskati po zunanjem disku, kjer pa imajo vse slike sedaj po prenosu podatkov isti datum :lol: (do sedaj sem iskal dokumente po datumih; imel sem kazalo, kaj je kje po datumih :roll: :roll: )...
To pomeni, da bo trajalo nekaj časa... :lol: :lol:
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9007
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Maribor in železnica nekdaj ....

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 27.03.2010, 21:20

Poglejmo si podvoz Meljske ceste na načrtu za rekonstrukcijo (razširitev) leta 1867...

Slika


Slika


Povečava, da se vidi smer: Dunaj-Trst

Slika


Slika


Važno je to, da so podvoz prvič daljšali in obenem malo celo zožili (nova obzidava oboka)...
Uporabniški avatar
totimato
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 611
Pridružen: 02.01.2009, 11:00
Kraj: Zg. Polskava

Re: Maribor in železnica nekdaj ....

OdgovorNapisal/-a totimato » 27.03.2010, 22:44

železocestnik napisal/-a:...
Načrt...

Slika

...



Izgleda kot da bi tam kjer bi smiselno bile kretnice, postavili rotunde - so to okretnice, tisti krogci, ali je to samo oznaka za dvojno kretnico?

Lep pozdrav!
Počasi. Sem na delu in ne na begu. Moj hobi, moja pravila.
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9007
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Maribor in železnica nekdaj ....

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 28.03.2010, 0:03

Izgleda, da je bila prekratka razdalja med zgradbami in jim ni preostalo drugega kot okretnice, da so tri tire "preusmerjali" na enega ali drugega...
Niso pa okretnice dolgo zdržale...že leta 1867 so predelali kolodvor Maribor in jih vrgli ven...(glej načrt zgoraj...)
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9007
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Maribor in železnica nekdaj ....

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 28.03.2010, 2:05

Tudi na načrtu z dne 4.marec 1884 še ni našega stolpa, ko so zgradili nove tire do skladišč Escomptne banke...

Slika


Slika

Se pa vidi na načrtu, da so predvideli oporni zid ob Meljski cesti zaradi dodatnega tira...

Tudi ta načrt se je našel...

Slika

Kdaj so zgradili stolp, še sedaj ne vemo...
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9007
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Maribor in železnica nekdaj ....

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 29.03.2010, 1:16

Sem pa našel končno "naš stolp" na enem načrtu, za izdelavo novega podpornega zidu leta 1909 :!:

Slika


Povečan detajl...

Slika


Na naslednjem načrtu pa vidimo, da je ta podporni zid potreben zato, da se pripelje še en tir k novemu skladišču, poleg tega pa tudi nova cesta...

Slika

Povečava...

Slika

Zaradi novega tira do novega skladišča bo torej v času predelave kolodvora Maribor v letih 1909 d0 1913 "naš stolp" padel...
Točno se vidi, da bo bodoči tir tekel ravno preko stolpa...

Slika


V okviru te predelave od 1909 do 1913 pa so zgradili tudi nov železobetonski podvoz Meljske ceste...

Slika

Slika


Vse to nam dokazuje, da so stolp v letih 1909 do 1913 podrli, še vedno pa ne vemo, kdaj so ga postavili :roll:

Po letu 1884 vsekakor :pamet
Uporabniški avatar
totimato
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 611
Pridružen: 02.01.2009, 11:00
Kraj: Zg. Polskava

Re: Maribor in železnica nekdaj ....

OdgovorNapisal/-a totimato » 29.03.2010, 14:29

železocestnik napisal/-a:

V okviru te predelave od 1909 do 1913 pa so zgradili tudi nov železobetonski podvoz Meljske ceste...



Zdravo!

Presenetljivo, podvoz so naredili že takrat. Ampak to ni ta podvoz, ki ga vidimo danes. Sicer mer ne razberem, ampak na sliki deluje manjše, mislim ožje, pa tudi sredinsko nogo ima. Ne?

Lep dan še naprej!
Počasi. Sem na delu in ne na begu. Moj hobi, moja pravila.
Barbarpapa1
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1635
Pridružen: 09.11.2005, 22:40
Kraj: Maribor

Re: Maribor in železnica nekdaj ....

OdgovorNapisal/-a Barbarpapa1 » 29.03.2010, 14:38

Pozdrav

@Totimato, tak podvoz je bil nekje do sredine 80-tih, ko je s "skozivoznico" skozi Maribor prišla tudi rekonstrukcija križišča Meljske, Mlinske in Partizanske ceste. Tedaj se je Meljska razširila v štiripasovnico, prej je bila le dvopasovnica. Vsled tega se je podrlo precej stavb na obeh straneh nasipa, med drugim tudi južno postavljalnico in pa, moral se je postaviti nov podvoz za Meljsko.....

LP

Jože
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9007
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Maribor in železnica nekdaj ....

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 30.03.2010, 20:34

Tisti "naš stolp" mi je vedno bolj sumljiv...če ni bil vodni stolp? Kolikor časa je stal, je bil zavožena investicija :roll:
Imamo sicer še en načrt iz leta 1892 brez stolpa, vendar ne dam roke v ogenj za ta načrt, saj je lahko imel staro predlogo, saj ni šlo za železnico, temveč za razširitev zgradbe parnega mlina...

Slika

Pustimo stolp v miru, dokler ne najdemo kakšnega novega načrta ali zapisa....



Sedaj pa obljubljeno...Mariborski Abort/aport :lol: :lol:

Slika

Na sposojenem Jožetovem načrtu je tudi Mariborski Abort/aport. Katera "hiška" je to :?:


Ja, enega izmed načrtov nisem povečal, zato niste mogli opaziti, kako so Mariborčani "bolj fini" od Ptujčanov, saj so uporabljali francoščino in ne "avstrijščino" ("pissoir" in na Abort) :lol: :lol:

Slika
Barbarpapa1
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1635
Pridružen: 09.11.2005, 22:40
Kraj: Maribor

Re: Maribor in železnica nekdaj ....

OdgovorNapisal/-a Barbarpapa1 » 31.03.2010, 6:24

Pozdrav

Kaj pa če ne gre za "finost", temveč za točen opis namembnosti? Matematično gledano je "pissoir" podmnožica "aborta" :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: , po fukcionalnosti pa je ta prvi samo za "lulanje", v "Abortu" pa lahko narediš tudi kupček......

Ne morem si pomagati, da ne bi...... :mrgreen:

LP

Jože
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9007
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Maribor in železnica nekdaj ....

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 01.04.2010, 1:27

Takrat so bile to novosti in so se uporabljali izrazi bolj tako, kako je kdo hotel izpasti "fin"... :lol:

Obstaja pa še ena novost v Mariboru iz tistega časa...
Kolikor vem, prva uporaba na svetu "Asphalt Trottoir" (zopet francoščina v Mariboru; izgleda da so zapustili Napoleonovi francoski vojaki v Mariboru kakšno oboževalko :lol: :lol: ) do Abort/aport-a :lol: :lol:

Kako to izgleda :?:

Slika

Očitno gre za podvoz Meljske ceste in naš "Pissoir" oz. Abort :lol: :lol:

Da pa ne bo izgledalo, da je kakšna fotomontaža, pa še celoten dokument s finančno konstrukcijo, tokrat v berljivem tipkopisu...

Slika

Slika

Slika


MMG, Jože, ali imate danes na Meljski cesti kakšen javni Abort/aport :?:
Toliko da vem, če se bom kdaj še kaj sukal okoli kolodvora :lol: :lol:
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9007
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Maribor in železnica nekdaj ....

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 05.04.2010, 2:03

Vidimo, da so že včasih asfaltirali, pa razkopavali, pa zopet asfaltirali :roll:
Zakaj?
Zgodba mariborskih Abortov/aportov oz pisoarjev še ni zaključena :!:
Leta 1910 so se znebili starega WC-ja in ga "utirili" v Pragersko, kjer ga je bil župan prav vesel :lol: :lol:

Mariborčani pa so dobili leta 1912 zato ob Meljski cesti novega novcatega :wink: Dobro, malo je bilo potrebno razriti ravno položen asfalt, ampak imeli so nov tip pisoarjev in stranišč, to pa tudi nekaj velja...

Kako je izgledal :?:

Slika

Slika


Kanalizacija pod Meljskim podvozom...

Slika

Slika


Tehnično poročilo za Pissoir...

Slika

...in Abort :lol:

Slika


Pri vsaki neumnosti pa se najde kaj pametnega...
V sklopu načrtovje tudi tloris dograjene kanalizacije...tako prvič vidimo, kako stojijo hiše ob Mlinski in Meljski cesti...in potek proge do mostu preko Drave...

Slika


Še povečava za mariborsko sekcijo MRS :wink:

Slika
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9007
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Maribor in železnica nekdaj ....

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 06.04.2010, 0:39

Zaključili smo misterij Abort/aport in Pissoir v Mariboru, ni pa nam še uspelo rešiti misterija postavljalnega stolpa :roll:

Začnimo še enkrat...
Leta 1900 stolp že stoji, saj ga vidimo na zelo podrobnem načrtu, ki ga je izdelal geometer, saj se je izdeloval projekt za napeljavo vodovoda pod podvozom na Meljski cesti...

Torej načrt iz decembra 1900...

Slika


Tudi na shemi železniških tirov iz leta 1901 je vrisan, spodaj pa piše: Weichenthurm II (postavljalni stolp II)...

Slika


Decembra 1907 pa postane tirna shema kolodvora Maribor popolnoma rdeča...
Pripravlja se predelava postaje in tirov, pa podvoza Meljske ceste...

Slika

Slika


Situacija z našim postavljalnim stolpom se zakomplicira z novimi tiri in razširitvijo podvoza Meljske ceste...

Slika

Vidimo, da nov tir (rdeč) "povozi" staro postavljalnico, zato zraven narišejo novo, malo umaknjeno in zamaknjeno...


Leta 1908 imamo vrisan razširjen podvoz Meljske ceste in že prečrtano izvedbo dražje variante podvoza (zgornja, za 152.000 kron). Sprejeta je bila različica za 119.000 kron, z vmesnim podpornim stebrom.

Slika


Še enkrat si poglejmo, zakaj je bilo potrebno podreti postavljalni stolp...in zgraditi novega :roll:

Slika

Izgleda pa, da so se zadnji moment premislili in so zgradili južno postavljalnico leta 1913 na drugem mestu, južneje, na desni strani tirov, če gledamo proti Trstu...


Poglejmo si še tehnično poročilo, potrjeno 24.junija 1908, da bomo videli, kako so si zamislli varnostne naprave na kolodvoru. Za boljše razumevanje: podvoz Meljske ceste je bil oddaljen od Dunaja 266,7 km, novo, zamaknjeno postavljalnico II pa so hoteli postaviti na oddaljenosti od Dunaja: 276,680 km.

Tehnično poročilo, 1. stran...

Slika


3. stran...

Slika

4. stran...

Slika


Bo Jože prevedel :wink: :lol: :lol:

:zzz2
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9007
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Maribor in železnica nekdaj ....

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 07.04.2010, 23:56

Jožeeeee....prevoooood :wink: :lol:

Vrni se na

Kdo je na strani

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 6 gostov