Maribor in železnica nekdaj ....

Vse o zanimivi zgodovini železne ceste skozi čas.
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8301
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Maribor in železnica nekdaj ....

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 28.05.2017, 17:52

Pozdravljeni,

končno imamo vse na kupu:

- severno postavljalnico

- zbombardirano hišo, ki je še cela

in nazadnje najpomembnejše: Jožetov nadvoz za "snifanje" :wink:
Razglednica je potovala leta 1930 (9.10.).

In to v željeni resoluciji :shock:

Slika


Povečava, če koga zanima kakšen detajl...

Slika

pozdrav
Darko
stadt_haag
Pom. strojevodje
Pom. strojevodje
Prispevkov: 50
Pridružen: 29.09.2005, 23:13
Kraj: Maribor

Re: Maribor in železnica nekdaj ....

OdgovorNapisal/-a stadt_haag » 05.06.2017, 22:19

Hvala za fotografijo, na kateri se vidi nadvoz in še posebej A-drog oz. telegrafnica takoj za ovinkom na južni strani nadvoza, saj se mi je s tem potrdilo to, kar sem že dalj časa domneval, in sicer da sta bili naslednji dve fotografiji iz leta 1939, ki sta bili na prodaj na ebay-u, posneti v Mariboru.

Slika

Slika

Lp Tomi
Ljubitelj
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3911
Pridružen: 09.12.2006, 18:34

Re: Maribor in železnica nekdaj ....

OdgovorNapisal/-a Ljubitelj » 06.06.2017, 9:13

Zanimive slikice iz davnih dni. Vagončki dvoosni, zanimivo koliko službenih. ČSD je imela celo kakšnega 4-osnega, ampak plohov na njem komaj za polovico današnjega naklada. najbolj me pa preseneča dejstvo, kako so bili vagoni speti. med odbijači kakših 10-15 cm prostora, pri ne preveč nategnjenih spenjačah (glej levo stran nemškega službenega vagona (Deutche Reichsbann?) ni čuda, da v straih časih niso smeli normalno zavirat z lokomotivo. Imam pa še eno vprašanje, kaj pomeni nekakšna "snežinka" na tem službenem vagonu DR?

LPL
Uporabniški avatar
mkx
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3206
Pridružen: 20.03.2011, 9:03
Kraj: Dolenjska

Re: Maribor in železnica nekdaj ....

OdgovorNapisal/-a mkx » 06.06.2017, 15:17

Ljubitelj napisal/-a:...najbolj me pa preseneča dejstvo, kako so bili vagoni speti. med odbijači kakših 10-15 cm prostora, pri ne preveč nategnjenih spenjačah ...

Parne lokomotive nimajo ravno polnega navora pri nični hitrosti,še posebej je problematična mrtva lega enega izmed (dveh) batov, zato je bil ta presledek menda potreben (in majstri so ga znali zelo dobro izkoristiti) pri speljavah. Tik pred ustavitvijo so vlak "zbili skupaj", kar niti ni bilo pretežko saj zavore po vlaku itak začnejo delovati z zakasnitvijo od lokomotive proti sklepu vlaka. Ob speljavi je lokomotiva lahko dosegla že kar nekaj hitrosti (reda velikosti nekaj km/h, kar je zadoščalo) preden se je vlak spet raztegnil, ko je lokomotiva dejansko začela vleči celoten vlak.

So pa tak način spenjanja tovornih vagonov uporabljali še krepko v moderne čase, ko večina lokomotiv nima pretiranih težav s startnim navorom / vlečno silo ... kaj hočemo, za večino vlakovodij in premikaškega osebja (pa tudi najbrž marsikaterega strojevodjo) je bila to pač tradicija, katere vzroka niso poznali. Temu primerno so se tradicije držali tudi potem, ko vzroka ni bilo več.
LP, Metod
stadt_haag
Pom. strojevodje
Pom. strojevodje
Prispevkov: 50
Pridružen: 29.09.2005, 23:13
Kraj: Maribor

Re: Maribor in železnica nekdaj ....

OdgovorNapisal/-a stadt_haag » 06.06.2017, 17:56

Ljubitelj napisal/-a: Imam pa še eno vprašanje, kaj pomeni nekakšna "snežinka" na tem službenem vagonu DR?
LPL


Takšne označbe sem do sedaj zasledil samo na fotografijah BBÖ / ÖBB tovornih vagonov do cca. leta 1960 (zadnjo na fotografiji iz leta 1961). Žal v literaturi nisem našel grafičnega prikaza z opisom te označbe, kar bi bila nedvoumna potrditev, ampak zgolj opis, ki bi načeloma lahko ustrezal tej označbi, in sicer v ÖBB Handbuch iz leta 1989, kjer je na strani 128 navedba o označbi »Ringwagen« in »Ring-Kreuzwagen«, in ta naj bi se nekoč uporabljala za označevanje netesnih vagonov, rahlo poškodovanih vagonov in vagonov, ki jim je pretekel datum za revizijo.

Glede fotografij iz leta 1939 pa menim da le ti prikazujeta zgolj premik vagonov.

Lp Tomi
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8301
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Maribor in železnica nekdaj ....

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 07.06.2017, 0:00

Tomi, pozdravljen,

me veseli, da ti je objavljena fotka potrditi tvoje domneve.

Ravno zato je pomembno objavljati čimveč fotografij.
Na bolšjem sejmu sem zagledal to razglednico, vendar sem že pozabil, ali smo jo imeli na forumu ali ne, ker se že dalj časa nisem ukvarjal z Mariborom
Je pa tako, če je ne kupiš takoj, je morda že čez 5 minut ni več. Seveda se zgodi, da imaš potem po dve enaki :roll:

Še huje je, če imaš po dve enaki knjigi. Pri velikem številu knjig se ti to lahko zelo hitro zgodi... :old

pozdrav
Darko
stadt_haag
Pom. strojevodje
Pom. strojevodje
Prispevkov: 50
Pridružen: 29.09.2005, 23:13
Kraj: Maribor

Re: Maribor in železnica nekdaj ....

OdgovorNapisal/-a stadt_haag » 07.06.2017, 8:08

Ljubitelj napisal/-a:... (glej levo stran nemškega službenega vagona (Deutche Reichsbann?) ...
LPL


Službeni vagon iz fotografije je dejansko avstrijski, BBÖ Dp 52087, ki naj bi po podatkih, zapisanih ob prodaji na ebay-u, pred nastankom BBÖ bil v lasti ÖNWB (Österreichische Nordwestbahn, 1868 – 1908), BBÖ pa so bile po „Anschluss“-u dne 18. 3. 1938 prevzete s strani Deutsche Reichsbahn-a (https://de.wikipedia.org/wiki/%C3%96ste ... ndesbahnen), tako da je napis Deutsche Reichsbahn ob času posnetka verjetno bil star kakšno leto dni.

Lp Tomi
stadt_haag
Pom. strojevodje
Pom. strojevodje
Prispevkov: 50
Pridružen: 29.09.2005, 23:13
Kraj: Maribor

Re: Maribor in železnica nekdaj ....

OdgovorNapisal/-a stadt_haag » 07.06.2017, 8:32

železocestnik napisal/-a:Tomi, pozdravljen,

me veseli, da ti je objavljena fotka potrditi tvoje domneve.

Ravno zato je pomembno objavljati čimveč fotografij.
Na bolšjem sejmu sem zagledal to razglednico, vendar sem že pozabil, ali smo jo imeli na forumu ali ne, ker se že dalj časa nisem ukvarjal z Mariborom
Je pa tako, če je ne kupiš takoj, je morda že čez 5 minut ni več. Seveda se zgodi, da imaš potem po dve enaki :roll:

Še huje je, če imaš po dve enaki knjigi. Pri velikem številu knjig se ti to lahko zelo hitro zgodi... :old

pozdrav
Darko



Ker se na tem forumu bolj redko oglašam, čeprav sem član že od leta 2005 (mojbog, kako tečejo leta), bom ob tej priložnosti rekel hvala, Darko, za vso ogromno količino podatkov, ki si jih zbral in dal na razpolago vsem nam zainteresiranim. Seveda hvala tudi vsem ostalim, ki prispevajo vsak po svojih najboljših močeh.

Lp Tomi
duro
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 342
Pridružen: 16.02.2009, 12:53
Kraj: Maribor

Re: Maribor in železnica nekdaj ....

OdgovorNapisal/-a duro » 08.06.2017, 7:29

Pozdravljeni,

kar je zelo uzanimivo na teh fotografijah in česar še nisemvidel, je način spoja tirnic (viden na tiru spredaj). Ali je ta način bil standard v AO in če kdo ve, do kdaj se je uporabljal pri nas?

stadt_haag napisal/-a:
Slika
stadt_haag
Pom. strojevodje
Pom. strojevodje
Prispevkov: 50
Pridružen: 29.09.2005, 23:13
Kraj: Maribor

Re: Maribor in železnica nekdaj ....

OdgovorNapisal/-a stadt_haag » 08.06.2017, 21:41

duro napisal/-a:Pozdravljeni,

kar je zelo uzanimivo na teh fotografijah in česar še nisemvidel, je način spoja tirnic (viden na tiru spredaj). Ali je ta način bil standard v AO in če kdo ve, do kdaj se je uporabljal pri nas?


Pri tem žal ne bom mogel pomagati. Sem si sicer pred časom ravno zaradi takšnih vprašanj kupil to knjigo,

Slika

ki pa se izkazala za slab nakup, saj ne vsebuje takšne vsebine kot je bilo za pričakovati iz naslova, in je bolj nekakšna zbirka zahtev za kvalitete materialov, ki jih je Südbahn nabavljala, vključno s priporočenimi cenami in vzorci pogodb za nabavo, danes bi temu morda rekli da je zbir dokumentacije po kakšnih ISO 9001 standardih, he, he.
Peter 5
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 534
Pridružen: 20.01.2013, 13:40
Kraj: Maribor

Re: Maribor in železnica nekdaj ....

OdgovorNapisal/-a Peter 5 » 08.06.2017, 21:56

Zdravo. Tirnični spoj je prav arhaičen - brez dvojnega praga in z večjo gostoto pragov v coni stika.Specialne tirne spojke dajejo tirnicam v coni stika tudi vertikalno oporo. Podobni sistemi so veljali na nekaterih nemških deželnih železnicah (Länderbahnen), a se ne spomnim več, katere so to bile. Zagotovo je to bilo pred nastankom DRG.
LP - Peter
stadt_haag
Pom. strojevodje
Pom. strojevodje
Prispevkov: 50
Pridružen: 29.09.2005, 23:13
Kraj: Maribor

Re: Maribor in železnica nekdaj ....

OdgovorNapisal/-a stadt_haag » 08.06.2017, 22:23

Zanimiv pa je vsekakor tudi kratki JDŽ službeni vagon (3,3 m medosne razdalje) s številko D 50 663. Vagon je bil nedvoumno madžarskega izvora, izdelek tovarne Ganz z letnico izdelave ~ 1910, in je torej bil ob času fotografiranja star okoli 30 let. Posebno zanimivo v zvezi z njim je da si istovrstnega še danes lahko ogledamo v naravi, saj se vagon MAV D 108 208 nahaja v železniškem muzeju v Budimpešti. Najprej pogled na isto stran kot nam jo kaže JDŽ vagon na fotografiji iz leta 1939:

Slika

Nato pa še pogled na drugo stran, z vrati stranišča – »Arnyekszek«:

Slika

http://www.bahnbilder.de/bild/Ungarn~Wa ... kszek.html

Majhne vizualne razlike med JDŽ in MAV vagonom so predvsem posledica kasnejše odstranitve stopnice po celotni dolžini JDŽ vagona, in tega da je dimnik in s tem seveda tudi peč v JDŽ vagonu na drugi strani kot v MAV vagonu.

Lp Tomi
stadt_haag
Pom. strojevodje
Pom. strojevodje
Prispevkov: 50
Pridružen: 29.09.2005, 23:13
Kraj: Maribor

Re: Maribor in železnica nekdaj ....

OdgovorNapisal/-a stadt_haag » 08.06.2017, 22:27

Peter 5 napisal/-a:Zdravo. Tirnični spoj je prav arhaičen - brez dvojnega praga in z večjo gostoto pragov v coni stika.Specialne tirne spojke dajejo tirnicam v coni stika tudi vertikalno oporo. Podobni sistemi so veljali na nekaterih nemških deželnih železnicah (Länderbahnen), a se ne spomnim več, katere so to bile. Zagotovo je to bilo pred nastankom DRG.
LP - Peter


Peter, če se ne motim se v tvoji zbirki fotografij nahaja tudi fotografija takšnega ali pa zelo podobnega spoja.

Lp Tomi
stadt_haag
Pom. strojevodje
Pom. strojevodje
Prispevkov: 50
Pridružen: 29.09.2005, 23:13
Kraj: Maribor

Re: Maribor in železnica nekdaj ....

OdgovorNapisal/-a stadt_haag » 10.06.2017, 4:49

V dogovoru s Petrom objavljam fotografijo takšnega tirnega spoja. Ne ve se, kdaj in kje je bila posneta, glede na ostale fotografije v seriji pa se lahko sklepa da je bila posneta nekje v začetku 60-ih let prejšnjega stoletja. Ali bo morda kdo prepoznal lokacijo?

Slika

Lp Tomi
casar
Kurjač
Kurjač
Prispevkov: 40
Pridružen: 01.06.2016, 11:01

Re: Maribor in železnica nekdaj ....

OdgovorNapisal/-a casar » 10.06.2017, 10:02

Jaz se takšnih tirnih spojev (ampak brez vzdolžnih pragov) spomnim iz Murske Sobote in okolice. Bilo jih je vse polno. Mislim, da so začenjali izginjati tam nekje, ko se je prenovila proga Murska Sobota - Puconci (in ponovno zgradila Puconci - Hodoš), dokončno izginili pa najbrž šele s temeljito prenovo postaje pred nekaj leti.

Iz tistega časa se spomnim tudi takšnih žic ob progi, kot so na zadnji objavljeni sliki. Ob sami postaji so potekale pod zemljo v neke sorte kanalu, pokritem z betonskimi pokrovi, potem so pa prišle na plano in potekale nekako v tem stilu, kakor na sliki.

Aleš

Vrni se na

Kdo je na strani

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 4 gostov