Lokomotive "Južne železnice"

Vse o zanimivi zgodovini železne ceste skozi čas.
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Lokomotive "Južne železnice"

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

V knjigi Die Dampflokomotiven Jugoslawiens je Tadej Brate objavil fotko JDŽ 104-008 (ki je bivša SB 106.108), ki jo je fotograf ujel v Mariboru v tridesetih letih prejšnjega stoletja.

So pa bile oštevilčene JDŽ 104 od JDŽ 104-001 do JDŽ 104-019.
Izdelane so bile JDŽ 104-002 do JDŽ 104-019 v StEG in Floridsdorfu in v letih 1899, 1900 in 1902 ter JDŽ 104-001 v WrN leta 1902.

Lokomotive vrste 106, ki so pripadle SHS in kasneje JDŽ, so bile oštevilčene pri SB s številkami od 105 do 122 in so leta 1915 vse pripadale kurilnici v Mariboru!
Tako, da se zaposleni v kurilnici Maribor niso slučajno slikali ravno pred to lokomotivo.Fotografija je torej iz časa A-O monarhije.


Še nekaj tehničnih podatkov iz Švajgarjeve knjige:

na strani 173 in 106 prinaša v tabeli podatke za lokomotivo vrste 106, vendar navaja napačno leto proizvodnje 1893!
Podatki pa so točni:
premer valja parnega stroja: 500/760 mm
hod valja: 680 mmm
tlak v kotlu: 13 bar
maksimalna hitrost: 90 km/h

Sicer pa smo to lokomotivo "že vzeli" v temi Pesniška dolina...
železocestnik napisal/-a:
Planet 1830 napisal/-a:Lokomotiva udeležena v nesreči je (po moji presoji) vrtste SudB 106/kkStB 106, kasneje JDŽ 104.
To je lokomotiva z osnim zaporedjem 2B-n2v (mokroparna dvocilindrska zvezna). Grajene so bie (tiste, ki so bile kasneje JDŽ) med leti 1899 in 1902. To so bile značilne brzovozne lokomotive. Premer vezanih koles je 2100 (2140?) mm, največja (dovoljena) hitrost je 90 km/h. Na JDŽ so bile kasirane v tridesetih letih prejšnjega stoletja.
Lokomotive kkStB 106=BBÖ 106=JDŽ 104=ČSD 264.1= PKP Pd13 so izdelovali v StEG v Floridsdorfu in Dunajskem novem mestu/Wiener Neustadt/ v letih od 1898 do 1902. Izdelanih je bilo 99 lokomotiv, od katerih pa ni nobena ohranjena.
V bivšo prvo Jugoslavijo je po prvi svetovni vojni "prišla" samo ena, kasnejša JDŽ 104-001. Le-ta pa je bila zgrajena leta 1902 in je bila zgrajena v Dunajskem novem mestu s tovarniško številko WrN 4457/02 in je imela oznako kkStB: 10686, od leta 1905 kkStB 106.86, po prvi vojni SHS 106.86 in na koncu JDŽ 104-001.
Zrezali pa so jo nekje v 30-tih letih prejšnjega stoletja... :wink:
Premer vezanih koles je 2000 mm.

vir:J.Blieberger, J. Pospihal: Die Triebfahrzeuge der k.k. österreichischen Staatsbahnen, Bahnmedien 2008


fotko sem si sposodil pri Švajgarju: Parna vleka na Slovenskem.

Slika

36-048 napisal/-a:

ce smem dodati ilustracijo s podatki:

Slika

Bravo @36-048, moje ostro oko je zaznalo, da nimaš samo podatkov o tej lokomotivi, marveč kar o nekaj lokomotivah... =D>
Iz knjige si nam namenil merno skico s tehničnimi podatki, ki so na listu 32.
Predlagam, da odpreš novo temo z naslovom Parne lokomotive - tehnični podatki in začneš lepiti vanjo po 10 listov :lol:
Najbolje, da začneš kar z listom štev. 1...
Mi pa se bomo potrudili in dodali še kakšen podatek in poskušali pridobiti fotografijo...če bomo zbrskali kakšen pomemben podatek o kateri lokomotivi, nam bosta mogoče tudi avtorja zgoraj citirane knjige dovolila objaviti fotke iz te knjige [-o<
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Gorchi
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 6518
Pridružen: 23.10.2006, 12:25
Kraj: Cerklje na Gorenjskem

Re: Lokomotive "Južne železnice"

Odgovor Napisal/-a Gorchi »

Če smo se ustavili pri Südbahn 106... kakšna je razlika med to lokomotivo in SHS 106?
Slika

Slika

Kot je videti iz skice, na vzdolžni cevi nima pokončnega "senzorja" ali karkoli že je tisto. Ugibam: mogoče je SHS 106 dejansko ex adekvatna KkStB?
Goran
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Lokomotive "Južne železnice"

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Gorchi napisal/-a:
Kot je videti iz skice, na vzdolžni cevi nima pokončnega "senzorja" ali karkoli že je tisto. Ugibam: mogoče je SHS 106 dejansko ex adekvatna KkStB?
Razlikovale so se lokomotive Južne železnice /Südbahn=SB/ in lokomotive Državnih železnic k.k.StB, čeprav so bile oboje vrste 106.
Ena izmed razlik je zelo vidna na zunaj, in to je ta priključek za varnostni ventil ali celo varnostni ventil, kar pa ne morem potrditi, ker nimam načrta lokomotive Južne železnice.

V zgornjih tehničnih listih so vsi podatki za 106 Sud. JDŽ in 106 SHS enaki, razen pri opisu varnostnih ventilov (takrat so jim rekli varnostni zaklopnik)!

Pri vrsti SB 106 JDŽ piše:
Število varnostnih zaklopov: 3 kom
Sistem varnostnih zaklopov: 2 kom na vzvod; 1 kom Pop

Pri vrsti 106 SHS piše:
Število varnostnih zaklopov: 2 kom
Sistem varnostnih zaklopov: Pop-Coale

Merski skici sta podobni, edino razliko sem videl pri vrsti 106 SHS, da na vezni cevi med domoma nima priključka za varnostni ventil!
Torej je 106 SHS vrsta kkStB 106!To pomeni, da je bila v SHS samo ena takšna lokomotiva s kasnejšo oznako: JDŽ 104-001!
Zgoraj smo videli, da na fotkah kkStB 106 nima na vezni cevi priključka za varnostni ventil.Videli pa smo tudi jasno, da iz varnostnih ventilov, nameščenih na parnem domu ne štrlijo nobeni vzvodi, kar pomeni, da nista vgrajena vzvodna varnostna ventilia,temveč vzmetna varnostna ventila (sistem Coale)

Pri fotkah SB 106 pa se vidi, da iz varnostnih ventilov "molijo" vzvodi, torej so vgrajeni vzvodni varnostni ventili, ki pa so imeli tudi vzmet, vendar se je sila na sedišče ventila prenašala preko vzvoda.
Na popisnem listu SB 106 piše, da je imela tretji varnostni ventil Pop (to pa je proizvajalec varnostnih vzmetnih ventilov Coale), in ravno to kaže, da je imela ta tretji varnostni ventil pritrjen na priključku na vezni cevi med domoma.
Po predpisih je dovolj, če ima parni kotel dva varnostna ventila, verjetno pa je Južna železnica tukaj nekaj eksperimentirala ali pa se je kakšen visok šef prestrašil eksplozij kotlov, skozi katere je že "šla" Južna železnica.

Prilepimo pa še enkrat fotko iz nesreče pri Pesnici leta 1909, v kateri je bila soudeležena SB 106...
Kolikor se spomnim, je takrat vrsto lokomotive določil Planet 1830, Jože je bil še v fazi izpopolnjevanja, ŽC ni imel pojma o lokomotivah, Tono pa se še ni grebel za čebelice :lol: :lol:

Slika

Iz zasebne domoznanske zbirke Primoža Premzla
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
Tono
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4017
Pridružen: 13.05.2007, 15:44
Kraj: Ptuj

Re: Lokomotive "Južne železnice"

Odgovor Napisal/-a Tono »

Zdravo ŽC,

strinjam se s tvojim razmišljanjem okoli varnostnih ventilov. Kaj drugega kot razen varnostnega ventila na vezni cevi med parojemoma mokroparne lokomotive skoraj ni pričakovati. Bo pa zanimivo malce pobrskati, mogoče še pride kaj na plano.

No, zanesljivo ta kratka pokončna cev ni priključek za lambda sondo :)

Lp,

T
Dosta je više ćumura, prelazimo na jeftinu naftu!
Uporabniški avatar
Nurmi
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3041
Pridružen: 16.09.2009, 17:12

Re: Lokomotive "Južne železnice"

Odgovor Napisal/-a Nurmi »

To je varnostni ventil,ne sicer v obliki kot jih poznamo danes,pa vendar.
Osnovni problem na svetu je v tem,da so budale preveč samozavestne in pametni vedno v dilemi!
Uporabniški avatar
Dolfe
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 12687
Pridružen: 02.03.2006, 8:52
Kraj: Na cesti

Re: Lokomotive "Južne železnice"

Odgovor Napisal/-a Dolfe »

Komplicirate za brez veze. Tisto je le "antlüft" šrauf, kot pri domačih radiatorjih. Slika


V resnici takšne in podobne "dodatke" zahteva "zakonodaja" (predpisi) posameznih železniških uprav. Zato se vedno najde nekaj razlik.
Povsem podobni primeri se pojavljajo tudi v današnjem času. Samo poglejte, kaj vse so morali navleči na Meha, da je lahko "pogojno" šel v Italijo.
LP, Dolfe
Pa zakwa glih jst?!!
Uporabniški avatar
Nurmi
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3041
Pridružen: 16.09.2009, 17:12

Re: Lokomotive "Južne železnice"

Odgovor Napisal/-a Nurmi »

Glede na to da je "brzovozna" je lahko samo še Blow-out ventil :wink:
Osnovni problem na svetu je v tem,da so budale preveč samozavestne in pametni vedno v dilemi!
Uporabniški avatar
Tono
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4017
Pridružen: 13.05.2007, 15:44
Kraj: Ptuj

Re: Lokomotive "Južne železnice"

Odgovor Napisal/-a Tono »

Nurmi, samo pol je ta mašina potrebovala tudi turbo koln :) Ta, s katerim krmite petindvajsetko in triintridesetko ne bil dal pravega druka :)
Dosta je više ćumura, prelazimo na jeftinu naftu!
Uporabniški avatar
Nurmi
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3041
Pridružen: 16.09.2009, 17:12

Re: Lokomotive "Južne železnice"

Odgovor Napisal/-a Nurmi »

Tono napisal/-a:Nurmi, samo pol je ta mašina potrebovala tudi turbo koln :) Ta, s katerim krmite petindvajsetko in triintridesetko ne bil dal pravega druka :)
Zato pa imamo zmeraj s sabo vsaj 10 litrov nafte pa spravljamo puc-cunje.Ker nikoli ne veš na kak premog naletiš.Jo je treba žgat na mrtvo,da je dober podpih v peči,drugače jo zamečeš,narediš potico,pa si v riti. :wink:

No moram biti pošten,lani sta bili dve rundi izrednega premoga,ta zadnja pa.......... škoda besed!
No to so pa tiste finese potem dober kurjač-slab kurjač.Ampak jaz sem imel hvala bogu za mentorja Rudija in Dolžana,ta stara šola kjer te ne šparajo ampak se pa ogromno naučiš.Kar se mene tiče sem Rudiju iz srca hvaležen.
Peč lepo zrihtat na Mostu,spodrezat,kar je mrtvega vreči dol.Gepreso prtegnt lepo našpricat založit stene,pa pod vrati.Vodo na 3/4,pa 14 barov v kotlu za začetek pa jo pelješ kamor hočeš.
Potem je do Podbrda samo še igračkanje.Nametavaš stene,sredino pa pokrivaš,paziš na vodo in ČISTO UŽIVANJE. :wink:
Osnovni problem na svetu je v tem,da so budale preveč samozavestne in pametni vedno v dilemi!
Uporabniški avatar
Tono
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4017
Pridružen: 13.05.2007, 15:44
Kraj: Ptuj

Re: Lokomotive "Južne železnice"

Odgovor Napisal/-a Tono »

Bom Rudija obvestil, da ima ta nekje enega hvaležnega vajenca :)

Nurmi, srečno vožnjo in dober koln v novi sezoni!
Dosta je više ćumura, prelazimo na jeftinu naftu!
36-048
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 92
Pridružen: 21.11.2007, 18:09

Re: Lokomotive "Južne železnice"

Odgovor Napisal/-a 36-048 »

razlike med 106 Sud in 106 SHS (JDZ)?

kar se koles tice ,jih lahko vidite tukaj (ce bo kdo sel s staro lokomotivo na tehnicni pregled, mu bo mogoce prav prislo da ne bo problemov z registracijo)


Slika
Uporabniški avatar
Dolfe
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 12687
Pridružen: 02.03.2006, 8:52
Kraj: Na cesti

Re: Lokomotive "Južne železnice"

Odgovor Napisal/-a Dolfe »

Ja. Takih, kot je Rudi, že nekaj časa ne delajo več. Slika

Slika
LP, Dolfe
Pa zakwa glih jst?!!
Uporabniški avatar
Nurmi
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3041
Pridružen: 16.09.2009, 17:12

Re: Lokomotive "Južne železnice"

Odgovor Napisal/-a Nurmi »

Tono napisal/-a:Bom Rudija obvestil, da ima ta nekje enega hvaležnega vajenca :)

Nurmi, srečno vožnjo in dober koln v novi sezoni!
Lepa hvala,saj vsi komaj čakamo 04.04.2010.Proslaviva z Rudijem na najin način ko sva skupaj na furi.Za Nurmija liter Fruc-a,Rudiju pripada Becherovka,za mašino pa kravji loj.
Res je Dolfe takih več ne delajo.Toro,Buček,Ravbar odhajajo v penzijo in ustno izročilo parne vleke počasi prehaja na nas "mlade".In ker male in velike skrivnosti parnih lepotic niso napisane nikjer,so ljudje kot je Rudi neprecenljivi.Rudi je pa še človek z velikim "Č"!
Osnovni problem na svetu je v tem,da so budale preveč samozavestne in pametni vedno v dilemi!
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Lokomotive "Južne železnice"

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Pa nadaljujmo naše iskanje lokomotiv Južne železnice in boj za čebelice :lol: :lol:

G. Sašo Radovanovič mi je poslal tudi naslednjo fotko nekega ID-ja...
Se mu zahvaljujem v svojem imenu in imenu forumašev.
Fotko je objavil v svojem članku"Z železnico v novo dobo" v knjigi Mariborske zgodbe, Maribor 1997.
Pri fotki je zapisal, da je posneta v tridesetih letih 20. stoletja.

Slika

Katera vrsta lokomotive je to?
Zadnjič spremenil železocestnik, dne 14.03.2010, 1:40, skupaj popravljeno 1 krat.
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Barbarpapa1
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1639
Pridružen: 09.11.2005, 22:40
Kraj: Maribor

Re: Lokomotive "Južne železnice"

Odgovor Napisal/-a Barbarpapa1 »

Pozdrav

Da ni to kar ena od J(D)Ž124?

LP

Jože
Odgovori