Preden nadaljujemo z gradbenimi načrti, si poglejmo še opis dela državne železnice od Dunaja do Trsta, ki ga je napisal
August Mandl...in objavil v knjigi:
AVTOR................... : Mandl, August - avtor
ODGOVORNOST............. : Seidl, Johann Gabriel - avtor
NASLOV.................. : Die Staatsbahn von Wien bis Triest mit ihren
Umgebungen geschildert : mit 30 Original-Ansichten in Stahlstich
IMPRESUM................ : Triest : Literarisch-artistische Abtheilung
des österreichischen Lloyd,
1856
Knjiga je torej izšla pred otvoritvijo proge leta 1857.
Ogledali si bomo odsek od Barkovelj do Trsta...
Povzetek iz knjige:
V Barkovljah je lep, 168 klafter dolg viadukt, 10 klafter visok (t.j. 60 čevljev), izdelan iz tržaškega peščenega kamna, ki se razteza zares impozantno preko dolini Barkovlje.
Litografija je iz knjige, narisal jo je Chapuy.
Za viaduktom je 145 klafter dolg predor, kateri ustvari zaključna vrata velikemu postajnemu prostoru. Med tem predorom in prostorom postaje Trst je še en zaprt viadukt, s popolno zasteklitvijo, ki stoji pri novi vojaški bolnišnici. V bistvu je to tudi pokrit predprostor postajnega prostora.
Prostor postaje Trst je nastal tako, da so nasuli del morja in razstrelili ogromen del hriba. Razprostira se na več kot 50 oralih (oral /Joch/ meri 1600 kvadratnih klafter), torej več kot 80.000 kvadratnih klafter, od katerih je več kot polovica morskega dela med bolnišnico in pomolom Ključ/Klutsch pridobljena z ogromno količino nasutja. Ta kolosalni postajni prostor je določen, da bo prevzel morski in kopenski promet trgovanja. Ima svoje pristanišče, v katerem lahko pristajajo največje ladje in bo direktna povezava med železniškim prometom in pomorstvom.
Zgradbe tega postajnega prostora s halami, delavnicami, skladišči, viadukti, kanali itd. vzbujajo presenečenje in začudenje.
Kolodvor v Trstu bo s svojimi napravami zaključek oz. končna točka Južne železnice od Dunaja do Trsta.
Postajne naprave so lahko postavili samo med novo bolnišnico in pomolom Kluč ter med mestno klavnico in sirotišnico, ki ju je bilo potrebno odstraniti. To so lahko naredili le tako, da so preko 40.000 kvadratnih klafter morja nasuli z materialom, ki so ga odkopali s hriba v bližini.
Kolodvor, ki leži v območju prostega pristanišča Trst, ima dvojno nalogo, namreč da omogoča prosto trgovanje in železniško povezavo zunaj proste trgovske poti.
Ti pogoji so povzročili, da je kolodvor zgrajen iz dveh etaž in sicer je spodnja na višini 91/2 čevljev nad morjem v delu, povezanem z mejočim tržaškim mestnim tlakom, ter zgornje etaže, 32 čevljev nad nivojem morja. Zgornja etaža tvori nivo postaje. Na ta način so dosegli, da so zahteve carinskih postopkov nemotene.
K spodnjemu delu postajne naprave spada predprostor postaje in pristanišče, kipovezuje ladijski promet z železnico.
Spodnja etaža in predprostor obsegajo 40.412 kvadratnih klafter, ki so jih odvzeli morju z nasipavanjem ter pristan, omejen s pomolom, visokim 10 čevljev, ki obsega 7245 kvadratnih klafter. Ta pristan je bil poglobljen z bagerjem 16 čevljev v globino, tako da lahko udobno pristane v njem najmanj 50 velikih trgovskih ladij.
Spodnji postajni prostor sestavlja:
1. nasutje morja za spodnji plato in predprostor (okoli 81.000 kubičnih klafter)
2. obok nad potokom Ključ/Klutsch v dolžini 82 klafter s 3 oboki, vsak dolg 3 klaftre, za kar je bilo potrebno 545 kubičnih klafter zidu iz lomljenega kamna, 21.000 kubičnih čevljev kvadrov in 2200 kosov 12 colskih okroglih pilotov, dolgih 3 1/2 do 6 klafter.
3. obok nad potokom Martežin/Martesin, ki preseka poševno spodnjo postajno napravo v dolžini 192 klafter. Sestoji iz enega oboka razpona 5 klafter, za izdelavo katerega so potrebovali 2000 kubičnih klafter zidu iz lomljenega kamna in 44.800 kubičnih čevljev kvadrov in 2200 kosov pilotov, dolgih 2 1/2 do 4 klaftre.
4. zid postaje in zunanji ter notranji zid pomola, ki skupaj s pomolom Ključ/Klutsch omejuje novo zgrajeni železniški pristan.
Zgornji postajni prostor sestavlja:
1. zgornji plato, 32 čevljev nad morskim nivojem oziroma 22 1/2 čevlja nad spodnjim postajnim platojem, nasut do nivoja tirov, za kar so porabili 80.000 kubičnih klafter materiala
2. mejni zid zgornjega postajnega prostora proti morju, proti bolnišnici, dvorišču skladišča in podporni zid proti 3 klaftre više kot je zgornji železniški plato speljane ceste proti Proseku (Prosecco), ki je dolg okoli 900 klafter, za kar so potrebovali 76.300 kubičnih čevljev kamnitih plošč, 36.300 kubičnih čevljev kvadrov in 3500 kubičnih klafter zidu iz lomljenega kamna.
3. zunaj kolodvora in 3 klaftre nad cesto v Prosek ( ki je dolga 400 klafter in so morali razstreliti hrib, da so jo lahko zgradili; cesta poteka po dolini Rojan/Roiano preko viadukta, pod katerim je speljan potok Martežin/Martesin) je zgrajen zid v skupni dolžini 610 klafter, za njegovo izgradnjo pa so porabili 13.000 kubičnih čevljev kvadrov in 2400 kubičnih klafter zidu iz lomljenega kamna.
4. zgradb kolodvora, ki je zgrajena iz dveh 150 klafter dolgih in 14 klafter širokih oddajnih in sprejemnih skladišč in iz enega ravno tako dolgega dvorišča za nakladanje, širokega 30 klafter. Oba skladišča sta ločena s štirimi tiri, po katerih se premikajo vagoni za nalaganje in razlaganje.
Spodnji del skladišča na morski strani je namenjeno za sprejem v Trst uvožene robe in za carinske postopke. Zgornja etaža tega skladišča, kamor dvignejo trgovsko robo je skladišče železnice, iz katerega naložijo zaboje takoj v vagone.
Nasproti stoječa druga zgradba skladišča proti dvorišču skladišča ima enake določbe kot roba, ki prihaja v Trst z železnico.
Poleg teh skladiščnih zgradb sta na zgornjem postajnem prostoru še remiza za lokomotive in vagone, delavnica za popravila in skladišča. Izven skladišč je ob morju dolggo skladišče premoga za prevzem domačega premoga.
Površina naštetih zgradb, izključno začasnega kolodvora, znaša 9260 kvadratnih klafter. Dokončna zgradba kolodvora je še v fazi projektiranja, ki bo tvorila zaključek in glavno fasado kolodvora in sicer hale za potniški promet, pisarn, stanovanj za železniške urdnike in končno pisarne carine, ki bodo dograjene k skladiščem, vse skupaj pa bo zgrajeno na 2400 kvadratnih klaftrah zazidalne površine, tako da bo skupna površina zgradb na tržaškem kolodvoru znašala 11.600 kvadratnih klafter.
Celotna dolžina tirov ob zaključku del na postaji bo znašala 1 1/2 milje oz. 6000 klafter.