Štampetov tinge tinge
Štampetov tinge tinge
Ker imam trenutno le nekaj fotk, sem temo začel v fotografskem forumu, če pa bo koga spodbudilo, da dopiše kaj zgodovinskih dejstev (sumim @ŽC, da še kaj skriva v rokavu), pa jo lahko preselimo v zgodovinskega.
Vemo, da so Južno železnico od Ljubljane proti Postojni strasirali po razgibanem terenu. Nekaj premostitvenih objektov smo že obdelali, npr. o borovniškem viaduktu se je napisalo že za debele knjige materiala, tudi o Dolfetovem najljubšem Jelenovem ali Dolskem (ali karkoli že je) sosedu se je nabralo že nekaj materiala, nekaj besed se je našlo tudi za opuščena viadukta Pako in Breg, (skoraj) nič pa še o enem, ki nekako zaključuje serijo. To je Štampetov most, ki ga najbrž pozna vsakdo, ki se je kdaj zapeljal po avtocesti med Vrhniko in Logatcem.
Najprej razčistimo glede imena. Moji viri ga večinoma navajajo kot most. Nekje smo že rekli, da mora za upravičenje tega naziva kje pod njim teči kaj vode, sicer je "le" viadukt. Ker sem okolico dokaj temeljito (kolikor se je dalo) prevohal, lahko potrdim, da pod njim zagotovo ne teče noben površinski vodotok. Ampak bistvo je očem skrito in že v osnovni šoli so nam vtepali v glavo nauk o kraških ponikalnicah. Jačka, ki ponikne nedaleč od logaške postaje je res potoček, ampak upal bi si trditi, da tu spodaj teče tudi bodoča Ljubljanica, kar pa je že malo bolj konkretna količina vode. Vprašanje je torej, ali ti podzemni vodotoki kaj vplivajo na kvalifikacijo premostitvenih objektov. .
Kot smo že rekli, se ta most lepo vidi z avtoceste (mmg., avtocestni znaki ga označujejo kot 15 m dolg predor?!?), ampak predvidevam, da ga ni varno slikati, medtem ko z ostalimi soudeleženci drviš 100km/h in več. Pod mostom pelje tudi neka gozdna cesta (mestoma celo asfaltirana) med Vrhniko in Logatcem, ki je, kot kaže, tudi kar priljubljena pohodniška pot. Nahaja se nedaleč od vrhniške vojašnice, na tem mestu pa bomo obdelali mojo smer iz Logatca. "Staro" cesto proti Vrhniki zapustimo malo pred tablo za konec kraja in zavijemo desno proti Mercatorju. Le tega ignoriramo in v križišču, kjer prednostna cesta zavija desno, zavijemo levo, kmalu nato čez progo in nadaljujemo po makadamski gozdni cesti. Čez nekaj časa se znajdemo na mostu čez avtocesto, od koder se nam prvič odpre razgled nanj (zaradi daljave pogled z digitalnim zoomom):
Po mostu naša gozdna cesta vodi vzporedno z avtocesto in mestoma se nam čez ograjo odpre tudi avtocestnikom znan pogled:
Se vidi, da najbolj zahodna (najbolj leva) oboka izstopata, najbrž so ju morali prilagoditi širini avtocestnega pasu. Malo naprej se nam pokaže že kar lepo zaraščen bunker:
(na vrhu ima še pokrov). Domnevam, da je krivec za njegov obstoj ravno naš most/viadukt in da so ga okupatorji (najprej Italijani, potem Nemci) uporabljali pri branjenju pred partizanskimi diverzanti. Ni mi pa znano, ali je pozneje kaj mikal tudi JNA.
Še malo naprej pa se nahaja partizanski spomenik, ki dokazuje strateško pomembnost mosta:
Tista "pištola", ki kaže proti vzhodu je betonska, ostalo pa se zdi, kot da so kvadri s prvotnega mostu. Pogled na obeležje še z druge strani:
Vidimo, da so na en kvader pritrdili neko tablo. Če stopimo bliže, se lahko podučimo, kdo in kdaj ga je rušil:
Ko smo že pri tem spomeniku, zapolnimo kvoto z nekaj detajli kvadrov (verjetno prvotnega mosta):
in še
Vemo, da so Južno železnico od Ljubljane proti Postojni strasirali po razgibanem terenu. Nekaj premostitvenih objektov smo že obdelali, npr. o borovniškem viaduktu se je napisalo že za debele knjige materiala, tudi o Dolfetovem najljubšem Jelenovem ali Dolskem (ali karkoli že je) sosedu se je nabralo že nekaj materiala, nekaj besed se je našlo tudi za opuščena viadukta Pako in Breg, (skoraj) nič pa še o enem, ki nekako zaključuje serijo. To je Štampetov most, ki ga najbrž pozna vsakdo, ki se je kdaj zapeljal po avtocesti med Vrhniko in Logatcem.
Najprej razčistimo glede imena. Moji viri ga večinoma navajajo kot most. Nekje smo že rekli, da mora za upravičenje tega naziva kje pod njim teči kaj vode, sicer je "le" viadukt. Ker sem okolico dokaj temeljito (kolikor se je dalo) prevohal, lahko potrdim, da pod njim zagotovo ne teče noben površinski vodotok. Ampak bistvo je očem skrito in že v osnovni šoli so nam vtepali v glavo nauk o kraških ponikalnicah. Jačka, ki ponikne nedaleč od logaške postaje je res potoček, ampak upal bi si trditi, da tu spodaj teče tudi bodoča Ljubljanica, kar pa je že malo bolj konkretna količina vode. Vprašanje je torej, ali ti podzemni vodotoki kaj vplivajo na kvalifikacijo premostitvenih objektov. .
Kot smo že rekli, se ta most lepo vidi z avtoceste (mmg., avtocestni znaki ga označujejo kot 15 m dolg predor?!?), ampak predvidevam, da ga ni varno slikati, medtem ko z ostalimi soudeleženci drviš 100km/h in več. Pod mostom pelje tudi neka gozdna cesta (mestoma celo asfaltirana) med Vrhniko in Logatcem, ki je, kot kaže, tudi kar priljubljena pohodniška pot. Nahaja se nedaleč od vrhniške vojašnice, na tem mestu pa bomo obdelali mojo smer iz Logatca. "Staro" cesto proti Vrhniki zapustimo malo pred tablo za konec kraja in zavijemo desno proti Mercatorju. Le tega ignoriramo in v križišču, kjer prednostna cesta zavija desno, zavijemo levo, kmalu nato čez progo in nadaljujemo po makadamski gozdni cesti. Čez nekaj časa se znajdemo na mostu čez avtocesto, od koder se nam prvič odpre razgled nanj (zaradi daljave pogled z digitalnim zoomom):
Po mostu naša gozdna cesta vodi vzporedno z avtocesto in mestoma se nam čez ograjo odpre tudi avtocestnikom znan pogled:
Se vidi, da najbolj zahodna (najbolj leva) oboka izstopata, najbrž so ju morali prilagoditi širini avtocestnega pasu. Malo naprej se nam pokaže že kar lepo zaraščen bunker:
(na vrhu ima še pokrov). Domnevam, da je krivec za njegov obstoj ravno naš most/viadukt in da so ga okupatorji (najprej Italijani, potem Nemci) uporabljali pri branjenju pred partizanskimi diverzanti. Ni mi pa znano, ali je pozneje kaj mikal tudi JNA.
Še malo naprej pa se nahaja partizanski spomenik, ki dokazuje strateško pomembnost mosta:
Tista "pištola", ki kaže proti vzhodu je betonska, ostalo pa se zdi, kot da so kvadri s prvotnega mostu. Pogled na obeležje še z druge strani:
Vidimo, da so na en kvader pritrdili neko tablo. Če stopimo bliže, se lahko podučimo, kdo in kdaj ga je rušil:
Ko smo že pri tem spomeniku, zapolnimo kvoto z nekaj detajli kvadrov (verjetno prvotnega mosta):
in še
Re: Štampetov tinge tinge
Pa smo končno prišli pod same oboke. Žal so se temeljni gradniki znamenitih in obširnih notranjih gozdov izkazali za dokaj moteč faktor. Nadaljnje gibanje omejuje ograja, ki neprehodno razmejuje Darsovo ozemlje (pa vinjeta gor ali dol). Jaz sem se kar dosti motal tudi po grmovju po koprivah..., zato priporočam dobre gojzarje in obvezno dolge hlače. Dokaj glasen avtocestni hrup verjetno res odvrača medvede, ne gre pa pozabiti na klope in predstavnike plazilcev. In če imate kakšen drag kos opreme, ne pozabite, da se most odvodnjava kar prosto skozi neke cevi na obokih, tudi nad sredo ceste. Zdaj pa dovolj besedičenja in gremo. Začnimo na južnem robu. Proti Borovnici:
in proti Logatcu (vidimo tudi servisno pot za avtocesto in čustveni izliv nekega navijača azurro-nerov):
Če se spet obrnemo proti Borovnici in si ogledamo mesto, kjer nasip preide v most (na vrhu obeljenga oboka vidimo tisto prej omenjeno cev za odvodnjavanje):
Če si taisti pričetek ogledamo še s severne strani:
Če se na tistem mestu obrnemo za 180˚ in "zviška" pogledamo proti Logatcu:
Če se spustimo na cesto in pogledamo v isti smeri:
Spez nazaj na južno stran in pogled z avtocestne ograje, kjer se lepo vidi ukrivljenost mosta.
Če po cesti nadaljujemo v smeri Vrhnike, nam zelenje žal zakriva pogled, le pri podvozu pod avtocesto lahko ujamemo ta ne preveč posrečen pogled:
Kot rečeno, pot proti zahodnemu koncu zapira avtocesta z ograjo, na oni strani kaže, da bi se dalo ujeti kakšen lep posnetek, ampak ne poznam tamkajšnjih gozdnih stezic, morda bi varianta bila kar po mostu, ampak že sama misel na bližnje srečanje z vlakom.... Mimogrede, ves čas, kar sem bil pod mostom, ni bilo nobenega, da bi se lahko prepričal, kako trese (in, ali je kaj trden most). Poglejmo si še, kdo je odgovoren za današnjo podobo:
in proti Logatcu (vidimo tudi servisno pot za avtocesto in čustveni izliv nekega navijača azurro-nerov):
Če se spet obrnemo proti Borovnici in si ogledamo mesto, kjer nasip preide v most (na vrhu obeljenga oboka vidimo tisto prej omenjeno cev za odvodnjavanje):
Če si taisti pričetek ogledamo še s severne strani:
Če se na tistem mestu obrnemo za 180˚ in "zviška" pogledamo proti Logatcu:
Če se spustimo na cesto in pogledamo v isti smeri:
Spez nazaj na južno stran in pogled z avtocestne ograje, kjer se lepo vidi ukrivljenost mosta.
Če po cesti nadaljujemo v smeri Vrhnike, nam zelenje žal zakriva pogled, le pri podvozu pod avtocesto lahko ujamemo ta ne preveč posrečen pogled:
Kot rečeno, pot proti zahodnemu koncu zapira avtocesta z ograjo, na oni strani kaže, da bi se dalo ujeti kakšen lep posnetek, ampak ne poznam tamkajšnjih gozdnih stezic, morda bi varianta bila kar po mostu, ampak že sama misel na bližnje srečanje z vlakom.... Mimogrede, ves čas, kar sem bil pod mostom, ni bilo nobenega, da bi se lahko prepričal, kako trese (in, ali je kaj trden most). Poglejmo si še, kdo je odgovoren za današnjo podobo:
Re: Štampetov tinge tinge
Omenili smo že obeležje z (domnevnimi prvotnimi kvadri). Ob severnem robu, blizu avtocestne ograje, najdemo še en "balvan", ki je očitno delo človeške roke (pravzaprav smo ga že videli na enem prejšnjih posnetkov):
Pogled nanj iz kopriv:
Verjetno je pretežek, da bi ga zvlekli k spomeniku, vprašanje tudi, ali gre za kos viadukta ali morebiti bunkerja.
To bi bilo to, kar se slik tiče. Še nauk za vse, ki bi radi ponovili podvig s "težko oborožitvijo": počakajte, da listje odpade, lahko pa seveda že kaj prej pridete na ogled terena.
Z googlom je mogoče najti nebroj podatkov, kako so ga rušili med vojno. Bolj malo pa "predzgodovinskih" podatkov. Glede izgradnje lahko tako sklepam, da so ga naredili enkrat do 1856. Nikjer pa pa nič, kdo hudiča sploh je ta Štampe. Če se nisem zmotil, sem naštel 7 "normalnih" + še dva širša oboka nad avtocesto, seveda to še ne pomeni, da je bilo tudi ob izgradnji toliko obokov. Eno sliko iz vojnih časov je nekdo nalepil sem, v takoj pod tem pa sledi post z navedbo, da so partizani nekako ugotovili (morda kar čez palec), da je dolg 150 m in visok 25 m. Širino 15 m pa lahko izpeljemo iz navedene dolžine avtocestnega "predora" pod njim. Na Aufletovem blogu lahko zasledimo novico o izrednem dogodku iz 1901 in navedbo dolžine kar 201 m (Ali so v KuK morda imeli kakšen svoj meter ????).
Če torej še kdo kaj ve, morda celo poseduje kakšno zgodovinsko sliko ali vsaj sliko strojevodjevega pogleda z vrha...
Pogled nanj iz kopriv:
Verjetno je pretežek, da bi ga zvlekli k spomeniku, vprašanje tudi, ali gre za kos viadukta ali morebiti bunkerja.
To bi bilo to, kar se slik tiče. Še nauk za vse, ki bi radi ponovili podvig s "težko oborožitvijo": počakajte, da listje odpade, lahko pa seveda že kaj prej pridete na ogled terena.
Z googlom je mogoče najti nebroj podatkov, kako so ga rušili med vojno. Bolj malo pa "predzgodovinskih" podatkov. Glede izgradnje lahko tako sklepam, da so ga naredili enkrat do 1856. Nikjer pa pa nič, kdo hudiča sploh je ta Štampe. Če se nisem zmotil, sem naštel 7 "normalnih" + še dva širša oboka nad avtocesto, seveda to še ne pomeni, da je bilo tudi ob izgradnji toliko obokov. Eno sliko iz vojnih časov je nekdo nalepil sem, v takoj pod tem pa sledi post z navedbo, da so partizani nekako ugotovili (morda kar čez palec), da je dolg 150 m in visok 25 m. Širino 15 m pa lahko izpeljemo iz navedene dolžine avtocestnega "predora" pod njim. Na Aufletovem blogu lahko zasledimo novico o izrednem dogodku iz 1901 in navedbo dolžine kar 201 m (Ali so v KuK morda imeli kakšen svoj meter ????).
Če torej še kdo kaj ve, morda celo poseduje kakšno zgodovinsko sliko ali vsaj sliko strojevodjevega pogleda z vrha...
- primožflori
- Strojevodja I
- Prispevkov: 1071
- Pridružen: 31.05.2007, 18:44
- Kraj: Bohinjska proga
Re: Štampetov tinge tinge
Zelo lepa porcija slik,naravnost sem užival ob gledanju le teh.
Re: Štampetov tinge tinge
Lepe slike,škoda ker ste zamudili burlesko in zmešnjavo leta 2000,ko so ga popravljali in smo tolkli zapore 24/7.
Osnovni problem na svetu je v tem,da so budale preveč samozavestne in pametni vedno v dilemi!
Re: Štampetov tinge tinge
Mal offtopic. Železnica kar trikrat v nadvozu seka primorsko avtocesto. Mogoče kdo ve kako so to delal leta 1972 ko so gradili AC Vrhnika-Postojna. So vgradili provizorije, preusmerili železnico ali kar zaprli za promet?
Re: Štampetov tinge tinge
Štampetov most iz železniške perspektive.
1.
V smeri Ljubljana - Postojna.
2.
.......
3.
Takšen je pogled v obratni smeri. Iz Postojne proti Ljubljani.
1.
V smeri Ljubljana - Postojna.
2.
.......
3.
Takšen je pogled v obratni smeri. Iz Postojne proti Ljubljani.
LP, Dolfe
Pa zakwa glih jst?!!
Pa zakwa glih jst?!!
Re: Štampetov tinge tinge
Še odgovor dingu.dingo napisal/-a:Mal offtopic. Železnica kar trikrat v nadvozu seka primorsko avtocesto. Mogoče kdo ve kako so to delal leta 1972 ko so gradili AC Vrhnika-Postojna. So vgradili provizorije, preusmerili železnico ali kar zaprli za promet?
Delali so deviacije proge. Ta, v km 625, je celo ostala za vekomaj.
4.
Na levi strani je še viden star usek, skozi katerega je vodila proga.
6.
Na desni strani so izkopali novega, izza katerega so istočasno ........
3.
...... naredili nadvoz. Nato so progo preusmerili čezenj.
To mesto se nahaja izpod Ravbar komande, med Rakekom in Postojno.
MMG, ne enačiti s parkiriščem AC Ravbar komando. Ta je je še precej dlje. Strojevodje uporabljajo ime tega kraja za najvišjo točko proge med Ljubljano in Postojno, kjer se proga prevesi navzodol, proti Postojni.
LP, Dolfe
Pa zakwa glih jst?!!
Pa zakwa glih jst?!!
Re: Štampetov tinge tinge
In najvišjo točko vseh prog v Sloveniji.Samo za intermezzo!
Osnovni problem na svetu je v tem,da so budale preveč samozavestne in pametni vedno v dilemi!
Re: Štampetov tinge tinge
Hvala Dolfe. Pa še slike iz pogleda strojevodje si dal in to ravno nadvoza, ki je meni najlepši (lepa ločna konstrukcija).
Re: Štampetov tinge tinge
Wow Dolfe, lepe lepe fotke! Je pa intrigantna ona slika, kjer se Kenedija (ali Španko?) vidi... Kaj so Te šlepali - predvidevam, da si bil v Brižiti?
Goran
Re: Štampetov tinge tinge
Po navadi če je zalutal dizel na to stran je bila Ljubljanska krožna,mislim da Kenedi.
Osnovni problem na svetu je v tem,da so budale preveč samozavestne in pametni vedno v dilemi!
Re: Štampetov tinge tinge
Ja, Kenedi 661-164 je spredaj. Vidi se visoka stranica vzdolžnega platoja.
MMG, na Brižiti 363-011 (vlak za Reko 481), je prišlo do razpada ščetk na generatorju, ravno na tem mostu, a v obratni smeri. V Logatec so poslali krožno, ki je to crkovino spravila v CD-Moste.
MMG, na Brižiti 363-011 (vlak za Reko 481), je prišlo do razpada ščetk na generatorju, ravno na tem mostu, a v obratni smeri. V Logatec so poslali krožno, ki je to crkovino spravila v CD-Moste.
LP, Dolfe
Pa zakwa glih jst?!!
Pa zakwa glih jst?!!
- železocestnik
- Strojevodja I
- Prispevkov: 9511
- Pridružen: 30.12.2007, 22:01
- Kraj: Ljubljana
Re: Štampetov tinge tinge
Če bi to temo prestavili zeleni v Železnico skozi čas, bi se potrudil po disku poiskati načrte viadukta
Bi bilo veliko lažje, če bi kdo želel primerjati načrte z dejanskim stanjem.
Bi bilo veliko lažje, če bi kdo želel primerjati načrte z dejanskim stanjem.
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers