Potopljen Vlak v Bohinjskem jezeru

Vse o zanimivi zgodovini železne ceste skozi čas.
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8299
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Potopljen Vlak v Bohinjskem jezeru

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 12.12.2015, 0:40

OT-ji iz Ljubljanskega tramvaja, spadajo v to temo:

TERMINATOR:

TERMINATOR napisal/-a:ŽC, Jaz sploh nisem dvomil v Re4/4. Njegovi opisi so tako slikoviti, da jih prav z užitkom preberem. Sploh ko napiše Torej: Prva naprava je vzbujalni dinamo ali alternator, v pasji lopi zadaj je pa Hg usmernik, ker selenskega še niso poznali. Pol pa računa na sinhroncu vse harmonike, cosinuse, sinuse. :thumbupl. Jaz sem bolj "asocialec", moj opis bi bil bolj v stilu: vhod, glavni trafo Dd, merilni ta pa ta, pa prenapetostna. NEzanimivo za večino. Škoda, da ne komentirajo še ostali. Saj nobeden ne ve vse. Strojnikov ni. Kot da ne obstajajo. Pa bi se mi štromarji radi marsikaj naučili. Dobra volja je najbolja in brez mladine, njihove zagnanosti, trme, znanja, ega jo skoraj ni. Zato so neprecenljivi.
Pa brez skrbi. Zgodovinske teme vse prečekiram. Kadar gem po Julijcih se velikokrat sprašujem, kako jim je hudiča uspelo izpeljati vso logistiko. In če bi Avstro-ogrska vso to iznajdljivost svojih prebivalcev vpela v industrijo, bi bila danes druga Amerika.
Odlična tema.

LP



železocestnik:

železocestnik napisal/-a:Ja, sem tudi jaz mislil, da se bo več forumašev oglasilo, glede na to, da takšnih načrtov ne vidiš vsak dan.

Tudi na svetovnem spletu je število takšnih načrtov omejeno.

Sem pa pričakoval, da se bo oglasil kak strojnik s vprašanjem v katerem kurniku pa je regulator :-k :lol:


pozdrav
Darko




To teme je težko pripeljati v večje število ogledov. Kot da bi že vsi vedeli, da se ni v Bohinjsko jezero zvrnil vlak z Slika

Po drugi strani smo v izredno krtkem času "nabili" na hrvaškem forumu preko 4000 ogledov, vendar je zadeva pripeljala do zaklepa podforuma ozkotirne železnice.
Pa sploh stikalni načrt elektrarne Savica ni bil objavljen tam :wink: :lol:


Še kar čakam, da kdo vpraša, kje je regulator :wink: :lol:
TERMINATOR bi rekel: "Strojnikov ni. Kot da ne obstajajo." :lol: :lol:


Ko razčistimo to z regulatorjem, nadaljujemo [-( :science

pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
mkx
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3204
Pridružen: 20.03.2011, 9:03
Kraj: Dolenjska

Re: Potopljen Vlak v Bohinjskem jezeru

OdgovorNapisal/-a mkx » 12.12.2015, 11:20

železocestnik napisal/-a:Še kar čakam, da kdo vpraša, kje je regulator :wink: :lol:

Ne bom vprašal, temveč povedal: Regulator je na malici :mrgreen:

Očitno smo že vsi forumaši ugotovili, da je @ŽC en stari provokator, in temeljito prebrali vse, kar je do sedaj objavil. V enem od objavljenih tekstov, iztrganem iz knjige "Razvoj elektrifikacije Slovenije" piše:
Dotok vode se je reguliral ročno z ventilom, ker ni bilo regulatorja.

Seveda ni bilo regulatorja, ko je bil pa Regulator (človek s to funkcijo). Ali je bil strojnik (torej človek iz strojnice) pa ne bi vedel povedati :lol:
LP, Metod
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8299
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Potopljen Vlak v Bohinjskem jezeru

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 12.12.2015, 12:23

Ja, to je test, če je sploh pametno iti v takšne detajle, kot smo zašli :roll:

Potrebno je res vse prebrati in razumeti...

Bravo Metod =D> =D> =D>

Ja, to je pravilen odgovor: Regulator je v bližini ventila

Slika

Vsekakor je moški zgoraj strojnik. To se vidi zato, ker sedi na vzvišenem položaju.
Ta moški spodaj blizu frajle sedi na betonskem podstavku vodne turbine in bi lahko bil "eletričist". Frajla je prišla verjetno na obisk k eletričistu, ki se je verjetno hvalil, da ima čisto delo in se ne umaže kot strojnik tam zgoraj.

Tisti, ki se spoznate na naris in tloris, si lahko položaj vseh treh oseb vrišete na načrt.

forenziki.press


Slika
Jasno so vrisani ventili k vodni turbini, ki jih je vrtel Regulator/strojnik :wink: :lol:


Pa še nekaj je pomembno. Hidroelektrarna je obratovala v času prve svetovne vojne otočno.

Tako je obratovala tudi v času, ko je nastala ta fotografija (1919/1920) in še kar lep čas.

Če nisi povezan na omrežje z večimi elektrarnami, frekvenca ni tako pomembna in gre lahko Regulator/strojnik tudi na malico.
V tem primeru je pa hotel biti na fotografiji da se ovekoveči za vse čase...

pozdrav
Darko
hidro
Pom. strojevodje
Pom. strojevodje
Prispevkov: 56
Pridružen: 06.08.2006, 9:11

Re: Potopljen Vlak v Bohinjskem jezeru

OdgovorNapisal/-a hidro » 12.12.2015, 18:08

Strojnik prav daleč od reg. ventila ni smel biti, ker bi mu v primeru izpada turbina pobegnila (pa ne iz ohišja, da se razumemo.) Ali pa tudi?? :shock:
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8299
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Potopljen Vlak v Bohinjskem jezeru

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 12.12.2015, 23:11

Evo Peltonov patent iz leta 1880...

Slika
http://www.wikiwand.com/en/Pelton_wheel

...in enega Regulatorja na Youtube...

Povezava na video


Toliko, da si malo predstavljamo, kako deluje takšna turbina.

pozdrav
Darko

Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8299
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Potopljen Vlak v Bohinjskem jezeru

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 12.12.2015, 23:29

Seveda imamo na voljo še transformacijo napetosti, da lahko vidimo, da je bil daljnovod res visokonapetostni (za tiste čase)...visokovoltni zemljevod.

Stikalni načrt transformatorskih staj...iz leta 1923, ko se je elektrificiralo Bohinjski kot:

Slika


Vprašanje je, ali nam to lahko kaj pomaga pri tem, da ugotovimo, do kdaj je obratovala ta hidroelektrarna tako, da je poganjala le lokomotive uzkotirne vojaške železnice, kakšno žičnico in morda še kakšno žarnico.

Verjetno bo potrebno poiskati kakšne drugačne dokumente :-k

pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8299
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Potopljen Vlak v Bohinjskem jezeru

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 12.12.2015, 23:45

Da se vrnemo na bistveno vprašanje, kaj se je dogajalo z ozkotirno vojno električno železnico po prvi vojni dokler je niso demontirali!


Pomagamo si lahko recimo s takšno novičko, kot jo je objavil mag. Papler v reviji "Naš stik": http://www.nas-stik....001.pdf#page=58

Slika


Vprašanje je, če je naslov novice pravilen, saj ne vemo, ali je res elektrarna Savica zapuščena :-k

Se pravi, da imamo na voljo zapisnik 5. orožniške brigade v Ljubljani, napisan v Bohinjski Bistrici 24.4.1919.

Dne 21.3.1919 so orožniki pregledali daljnovod električne železnice pri Sv. Duhu in v Ukancu, ki je bil poškodovan zaradi viharja.

Baraka pri starem vojaškem oskrbovališču, v kateri so spravljeni trije električni stroji pa je odprta.


Ali so bili za orožnika električne lokomotive ti trije "električni stroji" ? #-o

pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8299
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Potopljen Vlak v Bohinjskem jezeru

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 13.12.2015, 0:55

Odločitev je padla...

Kranjske deželne elektrarne so se odločile zgraditi nove daljnovode od elektrarne Savica.

Gradbena pisarna v Bohinju poroča 13.9.1920...

Slika

Torej ozkotirne vojne železnice ni več, sicer ne bi mogli nanjo "obešati" novih potrošnikov :idea: :science


Polje obratovanja te ozkotirne železnice Bohinjska Bistrica Zlatorog, ki naj bi 2 leti (po prvi svetovni vojni) prevažala turiste, ožamo!!!

Spomnimo se, da je v knjigi Tomaža Budkoviča: Bohinj 1914-1918 zapisano, da je našel v kroniki župnije Bohinjska Bistrica za leto 1920, da so še dve leti po vojni vozili turiste s to železnico.

Zaenkrat ne vemo, ali piše v kroniki do kdaj v letu 1920 so vozili turiste.


pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8299
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Potopljen Vlak v Bohinjskem jezeru

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 13.12.2015, 11:36

Nekaj novičk o elektrifikaciji Bohinja izvemo iz knjige Tomaža Budkoviča: Bohinj 1918 - 1941:

citat:
"Leta 1919 so med državnimi komisijami potekala pogajanja o usodi elektrarne pri Savici.
Deželna vlada je na majski seji odločila, da elektrarna ostane v Bohinju.
Kranjske deželne elektrarne so od Gospodarske komisije za stvarno demobilizacijo prevzele elektrarno Savica 13. novembra 1919.
Kranjske deželne elektrarne, gradbeno pisarno Bohinj je vodil Franc Pokorn. Poleti 1919 so usposobili vojaško elektrarno ter popravili 15-kilometrski daljnovod od elektrarne Savica do Bohinjske Bistrice. V Bohinjski Bistrici so zgradili dodatna 2 kilometra daljnovoda, 15.maja 1920 so Kranjske deželne elektrarne, gradbena pisarna Bohinj, prevzele tudi elektrarno na Grassijevi žagi v Bohinjski Bistrici, od koder se je kraj med vojno oskrboval z elektriko. Ko je začela delovati elektrarna pri Savici, pa so jo odmontirali, saj je niso več potrebovali.
Bohinj je imel leta 1923 skupno 20 km daljnovoda, 8 transformatorskih postaj in 16 km krajevnega omrežja."

Vsi podatki so na osnovi arhivskih virov, predvsem iz arhiva okrajnega glavarstva Radovljica, fond AS 137 v Arhivu Slovenije.


Vidimo, da je bila vojaška elektrarna usposobljena in popravljen dalnovod poleti 1919.
To lahko pomeni le, da je lahko obratovala vojaška ozkotirna železnica Bohinjska Bistrica - Zlatorog od poletja 1919 dalje.
Demontažo elektrarne na Grassijevi žagi pa bi lahko povezali s prodajo in demontažo ozkotirne železnice Bohinjska Bistrica - Zlatorog, saj je bilo takrat naenkrat dovolj električne energije iz elektrarne Savica.


V vojnem arhivu v Beogradu obstoji zapisnik, da je Deželna vlada v Ljubljani prodala ozkotirno železnico leta 1919.
O tej novički iz arhiva poroča sdz361 na forumu zeljeznice.net:

"Nakon rata pruga je postojala samo do kraja 1919. kada ju je Komisija za demobilizaciju Deželne vlade u Ljubljani prodala. O ovome postoji sačuvan deo prepiske sa Ministarstvom vojske i mornarice Kraljevine SHS jer vlada u Ljubljani nije imala pravo to da uradi."

Iz vsega navedenega bi torej izšel zaključek, da je lahko vojna ozkotirna železnic prevažala turiste le od poletja 1919 do konca leta 1919.

Torej so lahko samo iz tega obdobja fotogafije "civilov" na tej progi:

Slika
iz knjige: W. Schaumann: Die Bahnen zwischen Ortler und Isonzo

Slika
iz knjige T. Budkovič: Bohinj 1914-1918

Slika
iz knjige T. Budkovič: Bohinj 1914-1918


Torej bi lahko zaenkrat zaključili: Električni vlak je v Bohinjskem kotu vozil turiste poleti leta 1919*.


Da pa smo se prebili do tega zaključka, ki pa ni najbolj podprt z arhivskim gradivom, pa smo "nabili 1000 ogledov :wink: :lol:

* možne so še kakšne spremembe zaključka: recimo, da je vozila turiste še poleti 1920. Zaenkrat nimamo točnih podatkov, kdaj so razprodali VSE lokomotive. Torej vseh 10. Če je ostala vsaj še ena, bi lahko ta vozila tudi še poleti 1920.
Morda pa so fotografije le iz leta 1920 :-k

pozdrav
Darko
Zadnjič spremenil železocestnik, dne 13.12.2015, 13:20, skupaj popravljeno 4 krat.
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8299
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Potopljen Vlak v Bohinjskem jezeru

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 13.12.2015, 12:34

O:3050

O tem, da so res leta 1920 pričeli graditi en daljnovod, priča dopis Kranjskih deželnih elektrarn z dne 5.2.1921.
V tem dopisu je tudi pomemben zapis, da so uporabili svoje delavce za demontažo proge "električne cestne železnice" (torej v letu 1920).

Slika

Slika

Iz arhiva okrajnega glavastva Radovljica, AS 137 v Arhivu Slovenije


pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8299
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Potopljen Vlak v Bohinjskem jezeru

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 15.12.2015, 1:59

Pozdravljeni,

počasi se zadeve bistrijo...

Slika


Slika


pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8299
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Potopljen Vlak v Bohinjskem jezeru

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 15.12.2015, 23:40

O:3500

Pozdravljeni,

seveda tisti, ki se nismo zanimali za zgodovino, ne vemo kako je poslovala prva slovenska vlada.

V wikipediji najdemo zapis:
"31. oktobra 1918 je ljubljanski Narodni svet imenoval Narodno vlado SHS. Za predsednika vlade je bil imenovan Josip Pogačnik. Narodno vlado je potrdil tudi Narodni svet v Zagrebu, s tem pa je slovenska Narodna vlada dobila tudi vsa zakonodajna in izvršilna pooblastila. Država SHS je imela skupno samo zunanjo in vojaško politiko. Sredi novembra 1918 je Narodna vlada SHS izdala Naredbo o prehodni upravi, ki predstavlja prvo slovensko ustavo. Ta ustava je Sloveniji določila tudi samostojno delovanje na obrambnem področju, saj skupna država ni bila sposobna izvajati obrambne politike."

Nas pa zanima samo gospodarska politika.
Posebej nas zanima Gospodarska komisija za stvarno demobilizacijo :wink:

Se ve zakaj, radi bi izvedeli, kako so prodali ozkotirno vojaško železnico od Bohinjske Bistrice do Zlatoroga.

Po časopisih so takrat takole poučevali, kako deluje ta komisija :m2

Pa poglejmo v Dolenjske novice:

Slika


Slika

Slika

Slika

Slika


Slika


Sedaj vemo vse. Ali kdo kaj rabi :wink: :lol: :beg

Tono bi takoj kupil eno ozkotirno lokomotivo :train1


Pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
Tono
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3973
Pridružen: 13.05.2007, 15:44
Kraj: Ptuj

Re: Potopljen Vlak v Bohinjskem jezeru

OdgovorNapisal/-a Tono » 16.12.2015, 1:30

...torej bi bila zame aktualna skupina "železne surovine" :)

Odlični dokument, ŽC!

Lp,

Tono
Dosta je više ćumura, prelazimo na jeftinu naftu!
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8299
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Potopljen Vlak v Bohinjskem jezeru

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 16.12.2015, 9:09

Sem samo preveril, če Tono sledi temi :wink: :lol:

Če ne bi, takoj neham s pisanjem Slika


pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
STIB
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 388
Pridružen: 18.04.2006, 11:57
Kraj: Zagreb, HR

Re: Potopljen Vlak v Bohinjskem jezeru

OdgovorNapisal/-a STIB » 16.12.2015, 11:48

Ne samo Tono - prosim ne prenehati s pisanjem! [-o<
lp iz Zagreba
ZDRU

Vrni se na

Kdo je na strani

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 3 gostov