Gozdna železnica na Čreto?

Vse o zanimivi zgodovini železne ceste skozi čas.
Odgovori
Vito
Začetnik
Začetnik
Prispevkov: 5
Pridružen: 01.05.2011, 17:44

Gozdna železnica na Čreto?

Odgovor Napisal/-a Vito »

Na tole sem naletel med spustom s Črete proti Nazarjem.
Glede na profil sem skoraj prepričan, da gre za traso gozdne železnice, saj stara gozdna cesta na tem področju ne bi bila tako elegantno speljana, ampak bi malo bolj povijugala med vrtačami. Prav tako me je presenetil enakomeren naklon na vsej trasi, ki sem ji uspel slediti in lepo speljan zavoj na mestu, kjer na zemljevidu piše Babje koleno.

Na prvih dveh slikah se da videti ta zavoj, čeprav se je treba malo potruditi, da se nadaljevanje trase opazi zadaj med drevesi, tretja pa kaže profil trase, kjer bi bila cesta verjetno speljana veliko bolj terenu prilagojeno. Skrajno levo na tretji sliki se vidi sedanja gozdna cesta.

Slika Slika Slika Slika

Prehojen del trase sem na zemljevidu označil rdeče. Na južnem koncu se navzgor izteče v sedanjo gozdno cesto, ki ima malo naprej tudi za cesto nenavaden krajši usek. Vse tri fotografije so posnete na spodnjem (severnem) delu označene trase, pri Babjem kolenu.
Morda zanimiv podatek na zemljevidu je tudi narisan koridor od Farbance v dolino, ki gotovo prikazuje traso nekdanje gozdarske žičnice. Zato sklepam, da je morebitna železnica tekla s planote do te (danes planinske) koče, od tukaj pa so les v dolino spuščali po žičnici.
V Wikipediji, ki ima podatke povzete po Bratetovi knjigi, ta železnica ni omenjena. Drugje tudi nisem našel ničesar. Ima morda kdo kaj več podatkov?
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Gozdna železnica na Čreto?

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Dobro si opazoval teren =D>

Vendar podatkov v Bratetovi knjigi o gozdnih železnicah ne boš našel. Navedenih jih ima le nekaj, tiste ki so bile bolj znane in se je za njih dalo gradivo pridobiti na enostaven način.
Za vse ostale je pridobivanje gradiva preveč zahtevno in se pač nihče s tem ne ukvarja.

Edina možnost je, da se najde kakšen lokalni zagnanec, najprej povpraša domačine, če kdo kaj ve, potem pa se napoti v arhiv...
V arhivih je možno najti gradivo po priimku lastnika ali pa po zadevi...

Tudi za železnico do Breznega nismo imeli podatkov, pa se je našlo gradivo v Zgodovinskem arhivu Celje...
železocestnik napisal/-a:
Vprašati bi moral celjske arhiviste...natančneje: Bojana Himmelreich-a

V reviji Arhivi je leta 1994 objavil članek: Gradivo o gradnji železnic na območju okraja Laško 1848-1866.

Ohranjeno je kompletno gradivo o gradnji te proge vključno z načrti. Vendar je ta proga segala samo do rudnika Brezno in ne do Hude jame.
Za dovoljenje za gradnjo železnice do rudnika Huda jama je zaprosila lastnica, štorska železarna že leza 1855, vendar se je izdaja dovoljenja zavlekla. Leta 1861 (21.1) Železarna Štore ponovno zaprosi dovoljenje za progo do Breznega in 28.8.1861 imajo dovoljenje v žepu.
Dne 16. maja 1863 je proga zgrajena, komisijski ogled izvršijo 1. in 2. junija 1863. Opravili so tudi preizkusni vožnji s polnimi in praznim vagonom. Vožnja navzgor do poslopja rudnika z enim vagonom, ki ga je vlekel konj, je trajala 3/4 ure. Vožnjo dveh naloženih vagonov navzdol je komisija opazovala iz za njima vozečega vagona. Do mosta pri Savinji je trajala pol ure, torej so vagone spuščali s hitrostjo slabih 10 kilometrov na uro.
Rudnik Brezno je dobil dovoljenje za začetek obratovanja proge 17. julija 1863.
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Odgovori