Vojna škoda v WW II na železniški infastrukturi in vozilih

Vse o zanimivi zgodovini železne ceste skozi čas.
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8900
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Vojna škoda v WW II na železniški infastrukturi in vozil

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 11.01.2015, 1:56

Pozdravljeni,

malo pozno, vendar je bilo potrebno premetati kar nekaj fasciklov. Vsaj v Berlin ni bilo potrebno iti po podatke :wink:

železocestnik napisal/-a:Tegale mostu še nismo vnesli v seznam...

Slika



Marlo nam je pripravil tehnične osnove za popolno poznavanje zgodovine mostu.

Marlo napisal/-a:Današnji most čez Savo pri Otočah (ali Globokem) nima veliko skupnega z mostom izpred II. svetovne vojne.

Po skici iz l. 1940 sta most sestavljali dve mostni konstrukciji. Konstrukciji sta bili dolgi po 40 m (svetla razpetino 38,1 m). V prerezu sta bili konstrukciji v obliki korita, vsaka iz 10 polj (segmentov).
Slika

Ob začetku II. s.v. je jugoslovanska vojska most minirala in pošteno porušila. Most so usposobili za promet do konca avgusta 1941 (Baubericht oz. prosti prevod Gradbeno poročilo). Obstoječi mostni konstrukciji so skrajšali na 6 polj (24 m) in dodali dva provizorija po 17 m.
Slika
Slika

V načrtu iz l. 1943 sta narisani mostni konstrukciji in trije provizoriji po 17 m.
Slika

Proti koncu vojne so zavezniki most zadeli in načrt po vojni kaže eno mostno konstrukcijo (24 m), en provizorij 24 m in tri provizorije po 17 m.
Slika

Današnji most je bil zgrajen l. 1949/50. Svetla razpetina je 2x 36,7 m, v prečnem prerezu pa je zaprti okvir.



Na osnovi expertize se bodo pri ZVKD Kranj streznili in sneli most iz seznama. Upam. Sicer bo potrebno aktivirati civilno iniciativo, da jim to dopove...


Sedaj smo pa pri tedenskem poročilu bataljona deželnih strelcev iz Radovljice za čas od 25.3. do 7.4.1945:

Slika


prevod:

"5.4.1945 opoldne
Savski most pri Otočah je bil napaden z 250 Bombami. Most je težko poškodovan. Flak ( Fluegzeugabwehrkanone)/protiletalski top je bil s "foltreferjem" (štajersko, slovensko: polni zadetek) izločen iz boja (štajersko: gotof!).
Bivališče 1. kompanije 517. bataljona deželnih strelcev je uničeno. Posadka flaka (3 vojaki) so mrtvi, 3 pa ranjeni.
Na bivališču 1. kompanije 517. bataljona deželnih strelcev je škoda na ostrešju, popokale so šipe.
Eno letalo je padlo 1,5 km jugovzhodno od Radovljice. Dva člana posadke sta zgorela."


za pravilnost prevoda:
"prostak" (SSKJ: 3. star. navadni vojak: degradirali so ga v prostaka / vojak prostak ♪)
Darko
Uporabniški avatar
Tono
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3978
Pridružen: 13.05.2007, 15:44
Kraj: Ptuj

Re: Vojna škoda v WW II na železniški infastrukturi in vozil

OdgovorNapisal/-a Tono » 11.01.2015, 11:41

Soldat, Stillgestanden! Sehr Gut! Wegtretten!

Flak pa ni bil kar en navadni flak, ampak firling (Vierling), 20 mm štiricevni kanon!

Tono
Dosta je više ćumura, prelazimo na jeftinu naftu!
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8900
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Vojna škoda v WW II na železniški infastrukturi in vozil

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 11.01.2015, 16:24

Tile na enojčku pri Pogoniku so imeli 20.9.1944 več sreče...

Slika


Vseh šest bombnikov je zgrešilo.

Glej zadetek v prazno v desnem zgornjem vogalu...

Slika


Fotografij flaka iz Otoč nimam. Pa saj ne bilo kaj videti....

Preden so ga zadeli, je izgledal takole....

Slika

Foto: Bundesarchiv

še video: https://www.youtube.com/watch?v=4QGvQRl49_Y


pozdrav
Darko
Zadnjič spremenil železocestnik, dne 11.01.2015, 16:40, skupaj popravljeno 2 krat.
Peter 5
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 550
Pridružen: 20.01.2013, 13:40
Kraj: Maribor

Re: Vojna škoda v WW II na železniški infastrukturi in vozil

OdgovorNapisal/-a Peter 5 » 11.01.2015, 16:31

(Die) Flak = Flugabwehrkanone (protiletalski top)
LP - Peter
Peter 5
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 550
Pridružen: 20.01.2013, 13:40
Kraj: Maribor

Re: Vojna škoda v WW II na železniški infastrukturi in vozil

OdgovorNapisal/-a Peter 5 » 11.01.2015, 16:45

Pogonik je najbrž starejši naziv za Poganek (grad, tunel, železniški most preko Save med Kresnicami in Litijo)?
LP - Peter
Ljubitelj
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4207
Pridružen: 09.12.2006, 18:34

Re: Vojna škoda v WW II na železniški infastrukturi in vozil

OdgovorNapisal/-a Ljubitelj » 11.01.2015, 17:02

Pogonik je najbrž starejši naziv za Poganek (grad, tunel, železniški most preko Save med Kresnicami in Litijo)?
LP - Peter



Pogonik je v skladu s Državno Topografskjo Karto 1:50.000 http://www.geopedia.si/#T105_x485528_y104456_s14_b4 in konec debate, razen če ima kdo namen spreminajt uradne dokumente RS.

LPL
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8900
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Vojna škoda v WW II na železniški infastrukturi in vozil

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 11.01.2015, 19:13

V tem primeru ne bo nikoli konec diskusij.

Jaz sem zapisal Pogonik, ker sem povzel po knjigi. Pristop: linija najmanjšega odpora, še v leksikon slovenskih krajevnih imen se mi ni dalo pogledati (pa ga tam tudi ni!).
Tudi v Snojevem etimološkem slovarju ga ni! Iz kazala Bezlajevega etimološkega slovarja tudi ne zasledim Poganka.

Predor je označen takole...

wikipedija...

Slika
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... ovenia.JPG


Če pogledamo v Gradivo za historično zgodovino Milka Kosa (razmnoženo kot delovni priomoček-ni v javni prodaji), vidimo za Poganek (pri Litiji):

Paganikg, 1444 (AF 247)

Paganik, 1444 (AF 270)

To sta dva zapisa do leta 1500.

Za grad Poganek (Poganick) omenja Valvasor, da so ga zgradili v 16. stoletju pl. Wernegkhi.

V Carnioli so leta 1912 uporabljali zapis Poganek:

Poganek dne 23. aprila 1609. — Marija Mordax roj. Gall pl. Gallenstein in
St. Jörgenperg proda Klemenu Wrembu v Kandršah kmetijo v Mlinu, v vaški
župniji ter v lubeškem sodnem gospostvu, ki jo je podedovala od pokojn. strica
Baltazarja Gall, kjer sedi Mihael Plankha, za gotovo že plačano vsoto denarja. —
Pečatila sta soprog Andrej Mordax „zu Portendorf" in Adam Wagen na Bogen-
špergu in Pogorniku. — Izv. perg. listina, en pečat ohranjen, dva izgubljena.

Kdo je spremenil ime Poganek v Pogonik pa ne bi vedel. Takih sprememb imen krajev je bilo kar nekaj do sedaj.
Trend je, da se imena krajev ohranjajo takšna kot so bila.


pozdrav
Darko
Peter 5
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 550
Pridružen: 20.01.2013, 13:40
Kraj: Maribor

Re: Vojna škoda v WW II na železniški infastrukturi in vozil

OdgovorNapisal/-a Peter 5 » 11.01.2015, 22:45

Hvala Ljubitelju in Železocestniku za oba odgovora! Sam sem poznal samo obliko Poganek, predvsem z napisne table na tunelskem portalu, pa tudi iz knjige avtorjev Jožeta Resnika in Štefana Stepica o slovenskih tunelih, ki je pred časom izšla v zbirki "Tiri in čas", in tudi na tem forumu sem jo že zasledil vsaj enkrat (v sporočilu, ki opisuje ID - raztrganje vozne mreže na obeh tirih).

LP - Peter
Uporabniški avatar
trackpan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 648
Pridružen: 18.03.2014, 11:06

Re: Vojna škoda v WW II na železniški infastrukturi in vozil

OdgovorNapisal/-a trackpan » 15.01.2015, 17:35

Pozdravljeni pozitivno misleči .

Moste pr Žirovnici - železniški most

Med drugo svetovno vojno so ga dvakrat porušili. Prvič jugoslovanska vojska ob umiku aprila 1941 in drugič Cankarjev bataljon 26.6.1942. V prvem primeru so uporabili razstrelivo v drugem pa so zažgali osrednji podporni steber.

Verjetno je najbolje, če besedo in sliko prepustim virom :

Most pred 2. svetovno vojno

http://www.kamra.si/Default.aspx?module=7&id=5224


Slika mostu po akciji Cankarjevega bataljona:

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Poru%C5%A1en_%C5%BEelezni%C5%A1ki_most_v_Mostah_pri_%C5%BDirovnici.jpg


Magistersko delo Januša Šivica "Zbiranje varnostnih podatkov za požig cestnega in železniškega mostu v Mostah, dne 26.6.1942" (Univerza v Mariboru, Fakulteta za varnostne vede, junij 2014)


https://dk.um.si/Dokument.php?id=64083

In še

"Listi: priloga tednika Železar za kulturo in družboslovje" 1983,

http://www.dlib.si/details/URN:NBN:SI:DOC-2OTG1L9W/


LP Igor
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8900
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Vojna škoda v WW II na železniški infastrukturi in vozil

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 16.01.2015, 23:44

Igor, lepo si zbral podatke o porušitvi mostov Mostah pri Žirovnici.

Si porabil kar nekaj časa....

Teh podatkov, ki sledijo, nisi mogel najti, ker še niso bili nikjer objavljeni...


Je pa v zapisih malo pretiravanja, kako so "prileteli" na ogled porušenih mostov.
Fotografije funkcionarjev SS in policistov so namreč bile posnete dne 3.7.1942, ko je že potekala sanacija mostov.

Kako moram trditi, da so fotografije posnete dne 3.7.1942?

Zgodba se je odvijala takole:

Res je "priletel" iz Berlina šef redarstvene policije rajha General Kurt Daluege. Z letalom je pristal v Celovcu dne 2.7.1942, zvečer pa so šli na večerjo ob Vrbsko jezero skupaj z gaulajterjem Dr. Rainerjem, njegovo ženo, visokim komisarjem za Ljubljansko pokrajino Graziolijem in njegovo ženo.

Dne 3.7.1942 se je odpravil Daluege proti Bledu, kjer so imeli sestanek za pripravo akcije "Encijan". Vse priprave za akcijo "Encijan" so potekale že cel junij 1942, ravno tako je bil prihod Daluega že vnaprej predviden in ni prišel zaradi porušenega železniškega mostu.

Seveda so se ustavili na Korenskem sedlu (ob 11.15 uri) in popili en šnopček...

Slika
Foto: Bundesarchiv, oznaka: Bild 101III-Wiesebach-127-24A

General Daluege nam kaže hrbet. Pogled ima usmerjen v....ja, to bo pa Tono povedal, kaj je to za eno orožje :guns

Oznaka Wiesebach-127-24A pomeni: fotograf: vojni poročevalec Wiesebach, Film 127, posnetek 24A


Sedaj, ko vemo, da je številka posnetka na filmu 127 s Korenskega sedla 24 A, bomo lahko ugotovili tudi, kdaj je bil fotografiran ogled mostu v sanaciji.

Fotografiji iz magistrske naloge in časopisa si moramo ogledati zaradi raziskovalnega dela:

Januš Šivic: "Zbiranje varnostnih podatkov za požig cestnega in železniškega mostu v Mostah, dne 26.6.1942" (Univerza v Mariboru, Fakulteta za varnostne vede, junij 2014)


Slika
Fotografija je obrezana po širini. Original je v MNZS Ljubljana.
Fotograf: Wiesebach, Film 127 posnetek 27A, posneto 3.7.1942 okoli 13. ure

Na fotografiji so: Dr. Walter Blume, General Rösener, Generalpolkovnik Daluege, Generalmajor Brenner in Generalpodpolkovnik Kurt Knoblauch. Zgoraj se vidi samo enega delavca.


Druga fotografija je iz časopisa Železar...

Slika

Foto: Wiesebach, Film 127, 30A

Tudi na tej fotografiji so vsi pripadniki okupatorskih sil kot zgoraj. Poleg tega se vidi kar veliko skupino delavcev, ki sodelujejo pri sanaciji mostu (tesarji).


Druga fotografija iz magistrske naloge...

Slika
Fotografija je na filmu št.1, posnetek št.38.
Zadnja fotografija na filmu 1 ima številko 39.

To fotografijo je posnel vojaški poročevalec Ittner dne 30.junija 1942.
Dne 28.junija 1942 je pripotoval na Bled in prvi film posnel 30. junija 1942.

Kako vem, da je bil to njegov prvi službeni film? Zato, ker ima oznako Itt 1. Ni pa mogel posneti toliko filmov kot vojni porečevalec Wiesebach (do julija 1942 127 filmov), ker je šele prišel iz šolanja v kasarni. Imel je šele 18 let.

Zakaj lahko trdim, da je bila fotografija posneta 30. junija 1942?
Zato, ker je ta dan posnel pogreb 27 vojakov gradbenega bataljona deželnih strelcev na pokopališču v Kranju. Zadnji posnetek na filmu 1 s pokopališča ima številko 30, potem sledijo fotografije iz Most pri Žirovnici.
Na teh fotografijah se jasno vidi, da opravljajo delavci sanacijska dela in da ni nikjer nobenih visokih funkcionarjev.


Konec zgodbe.

pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8900
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Vojna škoda v WW II na železniški infastrukturi in vozil

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 06.03.2015, 23:56

Iščem temo, v kateri smo obravnavali napad Beaufigterja na vlak, nekje pri Šentilju.
Mislim da je "prilepil" fotko Borsig.
Glede na to, da je večina iskalnikov v forumih slabih, je tudi naš. Ali pa ga ne znam izkoristiti... :old

Do sedaj sem našel odličen iskalnik samo na na tem forumu: http://forum.axishistory.com/index.php
Če veš, kaj iščeš, ti takoj najde in to točno na pravi strani teme =D> =D> =D>

Torej potrebujem pomoč [-o<


pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
_Borsig_
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3088
Pridružen: 08.01.2009, 15:42
Kraj: Pragersko

Re: Vojna škoda v WW II na železniški infastrukturi in vozil

OdgovorNapisal/-a _Borsig_ » 07.03.2015, 0:24

železocestnik napisal/-a: ... Iščem temo, v kateri smo obravnavali napad Beaufigterja na vlak, nekje pri Šentilju.
Mislim da je "prilepil" fotko Borsig. ...


Zdravo Darko oz. velespoštovani @ŽC. Te slike se ne spomnim. Lahko napišeš kaj več?
LP _Borsig_

Pa fajn se še mejte!
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8900
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Vojna škoda v WW II na železniški infastrukturi in vozil

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 07.03.2015, 0:39

Sicer piše, da se je dogajalo med Mariborom in Dravogradom...

Slika


pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8900
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Vojna škoda v WW II na železniški infastrukturi in vozil

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 07.03.2015, 1:49

V tejle temi je bilo: viewtopic.php?f=17&t=4406&start=45

Slika....je :saluti

Still from camera gun footage shot from a North American Mustang Mark III of No. 249 Squadron RAF, during an attack on a goods train near Maribor, Yugoslavia. Steam escapes from the locomotive's boiler as cannon fire from the Mustang scores a direct hit.

(sposojeno s foruma zeljeznice.net: @dnovakovic)

izginila fotka tudi na zeljeznice.net :saluti


Evo, pričaral sem jo nazaj Slika


Slika


Torej to ni to...

Se pravi, nova zagonetka :roll:

pozdrav
Darko
Uporabniški avatar
trackpan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 648
Pridružen: 18.03.2014, 11:06

Re: Vojna škoda v WW II na železniški infastrukturi in vozil

OdgovorNapisal/-a trackpan » 07.03.2015, 2:57

Pozdravljeni pozitivno misleči .

@železocestnik za začetek pojdi na to stran:

http://saafww2pilots.yolasite.com/steve-stevens.php

Našel boš knjigo Stevena Stevensa "Beaufighter Over the Balkans" in jo odpri na strani 99 (ni omenjena lokacija posnetka). To je pilot iz Južne Afrike, ki je sodeloval v znanem napadu na Žužemberk ( slika na naslovnici ). Morda bi lahko bil dvorec (?) nad letalom ključ za rešitev uganke.

LP Igor

Vrni se na

Kdo je na strani

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 3 gostov