Južna železnica

Vse o zanimivi zgodovini železne ceste skozi čas.
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Južna železnica

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Za ogrevanje si poglejmo članek: Južna železnica in industrializacija, ki ga je napisal Peter Vodopivec in objavil v knjigi Podobe modernizacije : poglavja iz gospodarske in socialne modernizacije Slovenije v 19. in 20. Stoletju, Razpoznavanja 8, Ljubljana 2009.

link do teksta (strani 57-78): http://www.sistory.si/publikacije/preno ... RY:ID:1562
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
darko06
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 116
Pridružen: 03.12.2008, 16:20

Re: Južna železnica

Odgovor Napisal/-a darko06 »

Zanimivo, da se v poglavju o Južni železnici ne najdeta tako imenovana "hrvaški krak" Zidani Most-Zagreb-Sisak oz. "ogrski krak" Pragersko-Ptuj-Čakovec-Nagykanisza-Szekesfehervar-Budapest, čeprav sta imela vpliv na prevoz ogrskega oz. hrvaškega žita do leta 1873, oz. do začetka obratovanja "ogrske transverzale" Reka-Karlovac-Zagreb-Koprivnica-Kaposvar-Budapest.
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Južna železnica

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Ja, za vsak krak bi lahko napisal vsaj po en stavek...
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
darko06
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 116
Pridružen: 03.12.2008, 16:20

Re: Južna železnica

Odgovor Napisal/-a darko06 »

Meni je bilo zanimivo na drugih temah tistega foruma brati, da Južna železnica v začetku ni bila zgrajena kot dvotirna, ampak kot enotirna, čeprav je bila zgrajena podlaga za dve tiri. Drugi tir je bil dograjen v osamstoinsedamdesetih.
Hrvaški krak je bil zasnovan in zgrajen kot enotiren, drugi tir na odseku od Zidanega Mosta do Zagreba Južni kolodvor (Suedbahnhof, pozneje Kolodvor Sava, danes Zapadni kolodvor, oz. Zahodna železniška postaja) je bil dograjen v Drugi svetovni vojni.
Zanimivo, da v Zagrebu razen stanične stavbe obstaja tudi zidana stavba, zgrajena verjetno v l. 1862, v kateri so bile odaje, oz. stanovanja za železniško osebje. Pritličje je v slogu italijanske renesanse, ampak zelo čedno.

Slika
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Južna železnica

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Južna železnica Dunaj-Trst ni bila zasnovana na vseh mestih za drugi tir, zato so bile potrebne kar velike investicije, ko so gradili drugi tir postopoma.
Pri kraku Zidani Most - Sisak pa je bil zgrajen spodnji ustroj za dva tira, ko je pričela graditi leta 1855 še generalna gradbena direkcija (država) in sicer vsaj do Sevnice, kot nam poroča Mohorič v Zgodovini železnic.
Za hrvaški del nam poroča Helena Bunijevac u članku "140 godina pruge Savski Marof-Zagreb-Sisak", naj bi bila proga trasirana kot enotirna, vendar naj bi bilo ekspropriirano zemljišče tudi za izgradnjo drugega tira vse do Zagreba.
Stjepan Szavits-Nossan piše, da je bil spodnji ustroj zgrajen v času 1855-1858 do Krškega (glej viewtopic.php?f=21&t=3968&hilit=Zidani+Most+Zagreb).

Stanovanjska zgradba je bila res zgrajena v času izgradnje proge Zidani Most - Sisak.

Slika
Zadnjič spremenil železocestnik, dne 14.12.2011, 2:06, skupaj popravljeno 1 krat.
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
darko06
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 116
Pridružen: 03.12.2008, 16:20

Re: Južna železnica

Odgovor Napisal/-a darko06 »

Kapa dol, Železocestnik. Imate zelo veliko materiala, lahko pa priznam da sem tole fotografijo prvič videl v zgornjem postu.
Kot pooblaščenega arhitekta, a negdanjega referenta pri zagrebškem Zavodu za varstvo kulturne dediščine me sploh zanimalo, zakaj proga Zidani Most-Sisak pri Zagrebu ima tega ovinka, oz. zakaj je zagrebška južna železniška postaja postavljena blizu tadanjega mesta (lahko bi bila komaj dalje, ko bi iz Siska potekala ravno na Stenjevec)?
Sem prišel do naslednjega zaključka: proga je bila trasirana na nasipu, da se lahko pri poplavah ohrani nemoteno vodenje prometa. Potem so se hrvaški aristokratje zavedali, da če bo železniška postaja dalj od mesta, se bodo zmeraj dalje vozili v kočijah od postaje do mesta. Tudi ta ovinek ima dve bistveni prednosti:
- gradnja porabuje bistveno manj materiala in manj delovnih ur,
- zagotovljeni nasip je naravna zaščita bodočega mesta, katero je bilo zasnovano cesarskim Patentom o osnutku mesta Zagreb (tedaj Landeshauptstadt Agram) iz l. 1850 in gradbenim redom iz l. 1857.
Zaradi tega je ta ovinek bil tudi zgrajen, in je skupaj z potekom ogrske drž. železniške proge l. 1870. formiral meje novega zagrebškega mesta (Agram Untere Stadt, oz. zagrebški Donji grad/dolnje mesto).
Lp, Darko
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Južna železnica

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Še sam se včasih :shock: kakšne podatke smo že "vkup spravili"...

Velika verjetnost obstaja, da so s projektanti južne železnice, ki jih je vodil Ghega, sodelovali zagrebški arhitekti.
Tudi odločitev za skupni most na mestu, ki se je izkazal za najprimernejšega, saj se je cestni most tukaj dobro "držal". Verjetno je to staro mesto, kjer je bil zgrajen že rimski most (ne poznam zgodovine Zagreba, vendar so se graditelji mostov držali starih pozicij rimskih mostov; primer most v Črnučah).
S skupnim mostom (cestni in železniški) bi tudi nekaj privarčevali.
Torej ta most je določil vzhodno širino...
Upoštevali pa so že, da bo nekoč prišla tudi proga iz Budimpešte...
In da ne ovirajo razvoja mesta z železnico. Tudi drugod so postavljali železniške postaje izven centra mesta. Kdo bi si pa mislil, da se bodo mesta tako razširila :roll:

Paralelno s temo na vlaki. info: 70-letnica "prve hrvaške železnice" Zidani Most-ZG
link: viewtopic.php?f=21&t=3968&hilit=Zidani+Most+Zagreb

...sem "peljal" na zeljeznice.net temo: 70 godišnjica prve Hrvatske željeznice Zidani Most-Sisak
link: http://www.zeljeznice.net/forum/index.p ... ost-sisak/

Tudi tam smo padali v OT-je (to se dogaja povsod, kjer sem jaz zraven, že najdemo potem izgovor :lol: ), morda je tam celo kaj več kot na vlaki.info.


Kolikor se še spomnim :old
smo takrat celo tekmovali, kje bo več ogledov. Nekaj časa je celo vodil forum vlaki.info, potem pa so se začeli OT-ji na zeljeznice.net, ki so bili povezani z lokalnimi zanimivostmi :lol: :lol:

Tema ni bila dokončana, "odneslo" me je na druge teme :titanic
(čeprav obstaja v arhivu v Zagrebu še veliko gradiva za pregledati...)

Stanje ogledov pa je danes: 11.155 : 5.871 v korist foruma zeljeznice.net :roll: :lol:

Skupaj torej: Ogroomno :shock:

Darko, bi te pa zaprosil da pogledaš podrobno načrte v zgornjih linkih in v zgornjih temah kaj napišeš o trasi proge skozi Zagreb. Arhitekt ima vedno malo drugačen pogled na vso zadevo in izostren čut, ki ga ostali nimamo. Napiši pa mnenje v en ali drug forum, obiskovalci so verjetno eno in isti in "nabijajo" oglede tu in tam :wink:

Aja, pa še nekaj, na forumu se tikamo. Tako nekako prikrijemo, koliko smo :old :lol: :lol:
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
seabral
Pom. strojevodje
Pom. strojevodje
Prispevkov: 51
Pridružen: 09.10.2009, 13:57
Kraj: Zagreb
Kontakt:

Re: Južna železnica

Odgovor Napisal/-a seabral »

železocestnik napisal/-a:Darko, bi te pa zaprosil da pogledaš podrobno načrte v zgornjih linkih in v zgornjih temah kaj napišeš o trasi proge skozi Zagreb. Arhitekt ima vedno malo drugačen pogled na vso zadevo in izostren čut, ki ga ostali nimamo. Napiši pa mnenje v en ali drug forum, obiskovalci so verjetno eno in isti in "nabijajo" oglede tu in tam :wink:
Ne samo da nabijamo broj pregleda na obadva foruma, nego i se guštamo na svaki novi prilog. :-) :-P

U ovim temama i :old poput mene može naučiti puno toga što je propustio doznati u školi ;-)
Svaka čast ! Slika
Doch es ist zum narrisch werd'n, kana wll mi singan her'n.
Longsom kriag i wirklich g'nua, i frog mi wos i do dua.
Drotar
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 234
Pridružen: 21.02.2011, 17:47

Re: Južna železnica

Odgovor Napisal/-a Drotar »

Nekaj o imenih lokomotiv na "Južni železnici" in ostalih železnicah tedanje dobe:

http://www.pospichal.net/lokstatistik/1 ... edlstb.htm

Drotar
Damjan Debevec
Vajenec
Vajenec
Prispevkov: 24
Pridružen: 15.01.2011, 13:47
Kraj: Borovnica
Kontakt:

Re: Južna železnica

Odgovor Napisal/-a Damjan Debevec »

Ob železnici na trasi Borovnica-Verd sem našel mejni kamen z napisom K K 100.
Bi to lahko bil habsburški mejni kamen - še iz 19. stol.? K - Kaiser K - Kung ?
Uporabniški avatar
SZ ljubitelj
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 436
Pridružen: 26.01.2007, 11:33
Kraj: Nova Štifta

Re: Južna železnica

Odgovor Napisal/-a SZ ljubitelj »

Saj ne vem, če paše sem, ampak nisem vedel kam bi vtaknil.
V naši knjižnici sem našel zemljevid, ki nima letnice. Verjetno je bil narejen med izgradnjo proge od Pivke proti Reki.
Začetek uporabe te proge je bil 25. junij 1873. Zemljevid mora biti od prej.

Slika

Pa še povečava:
Slika
Zadnjič spremenil SZ ljubitelj, dne 23.01.2013, 10:06, skupaj popravljeno 1 krat.
Lep pozdrav vsem

Tadej
Uporabniški avatar
raziskovalec
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 345
Pridružen: 03.10.2012, 15:56
Kraj: včasih na dolejnski, včasih na kraški progi

Re: Južna železnica

Odgovor Napisal/-a raziskovalec »

Tudi na Rakeku so še vidni mejnike Kraljevine SHS.
Lep pozdrav, raziskovalec.
Luč na koncu tunela ni nujno rešitev, lahko je vlak
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Južna železnica

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Ja, meja s kraljevino Italijo je bila kar nekaj časav bližini postaje Rakek :(

Italijani vedno izgubijo vojno na terenu, potem pa jo diplomatsko dobijo za zeleno mizo :evil:

Tale razmejitveni kamen si mislil?

Slika


Slika

Obe fotografiji foto: prof. Mladen Bogić
Datum: avgust 1990

Se zahvaljujem prof. Bogiću za dovoljenje za objavo fotografij na forumu.
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Južna železnica

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Damjan Debevec napisal/-a:Ob železnici na trasi Borovnica-Verd sem našel mejni kamen z napisom K K 100.
Bi to lahko bil habsburški mejni kamen - še iz 19. stol.? K - Kaiser K - Kung ?
Damjan, tale tvoj Kung je König...torej kralj :wink:

Seveda so morali označiti, kar je "cesarskega"...

Pač z mejnimi kamni...to je naš teritorij...Južna železnica se je gradila kot državna...kasneje so jo prodali tajkunom in...obžalovali :(

Ter začeli graditi novo, državno železnico proti Trstu...

Mislil pa si takšen mejni kamen...tudi iz okolice Borovnice...

Slika

Foto: prof. Mladen Bogić

Se zahvaljujem prof. Bogiću za dovoljenje za objavo fotografije na forumu.
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Južna železnica

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

SZ ljubitelj napisal/-a:Saj ne vem, če paše sem, ampak nisem vedel kam bi vtaknil.
V naši knjižnici sem našel zemljevid, ki nima letnice. Verjetno je bil narejen med izgradnjo proge od Pivke proti Reki.
Začetek uporabe te proge je bil 25. junij 1873. Zemljevid mora biti od prej.
Kar dobro si izbral mesto za zemljevid dokler nimamo tem o projektiranih trasah.
Pravilno si ocenil, da je zemljevid bil narejen prej kot proga od Pivke do Reke, saj je narisana še kot nedodelana.
Glede na stanje zgrajenih prog je zemljevid iz let 1871 ali 1872. Leta 1872 pa je umrl tudi tiskar Jožef Blaznik, vendar tudi niso takoj preimenovali firme na dediče.
Če bi želel točno definirati leto izdaje zemljevida, je potrebno najti članek ali knjižico, ki ji je bil dodan. To pa zahteva kar nekaj dela...
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Odgovori