Muzejska lokomotiva JŽ 97-028

Vse o zanimivi zgodovini železne ceste skozi čas.
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8900
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Muzejska lokomotiva JŽ 97-028

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 06.05.2012, 13:20

Ljubitelj napisal/-a:
Mislim, da normalno, trezno razmišljajo slovenski tehnik ne bo iskal tehničnih izrazov v Slovarju slovenskega knjižnega jezika.

LPL


Eno so profesorji v oblakih :science

...drugo pa so "normalno, trezno razmišljajoči slovenski tehniki... tudi v "ŠTORE STEEL" na primer.

V istem glasilu: ploščate vzmeti...pa od istega avtorja v istem stavku: listnate vzmeti, listne vzmeti :roll:

En red bi moral biti, če je potrebno pa izdati nov Splošni tehniški slovar (LJ 1981)...

...ta iz leta 1981 recimo dopušča uporabo: ploščata vzmet
miloš
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 348
Pridružen: 26.11.2008, 10:12

Re: Muzejska lokomotiva JŽ 97-028

OdgovorNapisal/-a miloš » 06.05.2012, 17:58

V Krautovem strojniškem priročniku iz leta 1967,ki ga imam,je edini izraz,ki sem ga našel,lamela(stran 99).
Mi pri 7 1/4" cole uporabljamo le dva izraza:Blattfeder ali Gumifeder-odvisno kaj vgradiš,ponavadi pa oboje(zunaj listnate za cir,znotraj pa gumo za ziher).
LP Miloš
Uporabniški avatar
Tono
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3978
Pridružen: 13.05.2007, 15:44
Kraj: Ptuj

Re: Muzejska lokomotiva JŽ 97-028

OdgovorNapisal/-a Tono » 06.05.2012, 19:29

ŽC ima seveda prav.

Blattfeder je listna vzmet Blätter je pa samo Teig :)

Lp,

T
Dosta je više ćumura, prelazimo na jeftinu naftu!
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8900
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Muzejska lokomotiva JŽ 97-028

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 06.05.2012, 23:34

Tono in vsi tisti, ki so si ogledali to temo ali v njej sodelovali: lahko sklenemo, da je tema uspešna, ker je dosegla 1000 ogledov =D> :lol:

Sedaj je na vrsti BP1, da dodela še tehnični del, tako da bo delovanje lokomotive razumljivo širokemu občinstvu...

Načrt lokomotive bo pobarval z voščenkami in opremil načrt z opisom Joy-evega krmilja, ki je nekaj specifičnega med AO lokomotivami... :wink:
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8900
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Muzejska lokomotiva JŽ 97-028

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 06.05.2012, 23:58

Da pa vas ne bo strah voziti se po švicarskih zobatih železnicah, v prilogi podajam nekakšen pravilnik za izdelavo , kontrolo in obratovanje raznih tipov zobatega pogona (tudi Abt-ovega)...

http://www.voev.ch/dcs/users/4/Zahnradb ... tation.pdf

Tudi iz tega predloga predpisa se da veliko naučiti o zobatih železnicah in tudi o Abtovem sistemu...

http://www.voev.ch/dcs/users/117/D_RTE_ ... -06-12.pdf
Uporabniški avatar
Tono
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3978
Pridružen: 13.05.2007, 15:44
Kraj: Ptuj

Re: Muzejska lokomotiva JŽ 97-028

OdgovorNapisal/-a Tono » 08.05.2012, 6:50

ŽC,

še predno sem tvoje besedilo prebral do konca, sem pomislil, kako je bil rešen problem razlike višin zaradi obrabe koles. Zanimivo, zanimivo. Tudi sama vožnja jemorala biti jako zanimiva, saj je imela mašina dve komandi za gas. Z regulatorjem za zobati pogon oz. s stopnjo polnitve valjev si verjetno nastavil hitrost vožnje, z regulatorjem oz. s stopnjo polnitve za adhezijski pogon pa si verjetno moral ravnati jako previdno, da ti mašina ni zadrsala. Da seveda o kurjaču, ki ji moral "fojtrat" štiricilindersko mašino, ne govorimo.

Skratka: hud gőzmozdony!

Lp,

T
Dosta je više ćumura, prelazimo na jeftinu naftu!
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8900
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Muzejska lokomotiva JŽ 97-028

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 27.05.2012, 18:03

železocestnik napisal/-a:
Morda je sedaj nastopil čas, da lokomotivo "obdela" BP1 :wink:

Dali smo mu vse na razpolago...fotke od strani, od spredaj, od zadaj in najpomembnejšo...."od spodaj" :lol: :lol:

Pri SAW-ju iz foruma zeljeznice.net si sposojamo sken načrta lokomotive (morda mu jo bomo vrnili, če jo bo BP1 obarval: posebej pogon za adhezijo, posebej zobati pogon, pa kako je zobati pogon vpet na lokomotivi...)



Izkazalo se je, da je @SAW poskeniral načrt lokomotive JŽ 97 iz neke knjige, za katero veljajo avtorske pravice.

Poiskati je bilo potrebno nek drug načrt...

Našel se je v reviji Die Lokomotive iz leta 1940. Zanj ne veljajo več predpisi za avtorske pravice.
Članek "Zwei bosnische Zahnradlokomotiven" (Dve bosanski zobati lokomotivi) je napisal Wilhelm Saliger iz dunajske tovarne lokomotiv (Wiener Lokomotivfabrik A.-G.), torej iz tovarne, ki je izdelala tudi "našo" JŽ 97-028.
link do članka: http://anno.onb.ac.at/cgi-content/anno- ... 0&x=12&y=8

Iz članka lahko razberemo, da so izdelali leta 1890 8 lokomotiv C1 in v letih 1894 do 191 še 38 lokomotiv C2.
Razlika med C1 in C2 je bila tudi v tem, da je C1 imela Heusingerjevo regulacijo parnega stroja za adhezijo in Joyevo za parni stroj za zobati pogon. C2 pa je imela obe regulaciji Joyevi.

Garantirani so bili naslednji učinki za C2:
120 ton na 15 promilni vzpetini samo z adhezijo
120 ton na 45 promilnem vzponu: hitrost 8 km/h
85 ton pri 60 promilnem vzponu: hitrost 8 km/h

Na progi Konjic-sedlo Ivan (876 m n.v.)-Sarajevo je bilo 18,9 km z zobatim pogonom. Najmanjši polmer krivine je znašal 80 m za adhezijski del in 125 m za zobato letev. Ta proga je bila odprta od avgusta leta 1891.

Oktobra 1895 pa so odprli progo Lašva-sedlo Komar ( 776 m n.v.)-Bugojno. Na tej progi je bilo le 6.8 km na zobati pogon.

Poglejmo si lokomotivo III C 737 iz leta 1919...

Slika


Poglejmo si še načrt lokomotive III C, Sistem Abt....

Slika


povečava...

Slika

Več kot očitno je, da je ta načrt in tistega, ki smo povzeli od @SAW-a risala ista roka. Edina razlika je to, da je na načrtu @SAW-ja natiskano zraven: JŽ 97 !

Povdarjam: načrt smo "vzeli" iz revije Die Lokomotive iz leta 1940. Glede na to, da pisec članka Wilhelm Saliger izhaja iz dunajske tovarne lokomotiv, ki je izdelala to lokomotivo, lahko predvidevamo, da je to originalni tovarniški načrt lokomotive iz leta 1919 (glede na to, da je na lokomotivi predgrelnik sistema Knorr).
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8900
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Muzejska lokomotiva JŽ 97-028

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 05.08.2012, 8:32

Končno sem se dokopal do solidnega preseka skozi pogonski zobnik in gred Abt sistema... :roll:

Slika

Zanimiva je nazobčana oblika zavornih oblog...
Zobnik je sestavljen iz dveh delov.


zraven paše za predstavo še tloris in presek skozi pogonski del JŽ 97...

Slika


Morda še fotka za lažjo predstavo...

Slika
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8900
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Muzejska lokomotiva JŽ 97-028

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 25.08.2012, 10:27

V bistvu sta v 97-tki dve lokomotivi, dva ločena parna stroja. Eden za adhezijo, eden pa za takrat, ko deluje zobati pogon.
Zobati pogon miruje (je izklopljen) , ko lokomotiva vozi pa adhezijskem delu proge, ko pa vozi lokomotiva po zobatem delu proge delujeta oba pogona skupaj. Ja, morata biti usklajena. Vsak pogon ima zato svoj regulator pare.

V knjigi Keith Chester: The Narrow Gauge Railways of Bosnia-Hercegovina. Stenvall, Malmö 2006, ISBN 978-91-7266-166-0.

Slika

...sem zasledil fotko izgrajenega Abtovega pogona iz njegove zbirke in ga lepo zaprosil, če jo dovoli objaviti na forumu. Velikodušno mi je dovolili i tukaj si ga lahko ogledate izgrajenega v delavnici...

Slika
fotka iz kolekcije Keith Chester
Zahvaljujem se Keithu Chesterju za dovoljenje za objavo v svojem imenu in imenu forumašev.

Lepo so vidne tračne zavore...in še kaj
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8900
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Muzejska lokomotiva JŽ 97-028

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 08.11.2012, 22:50

Iz knjige Geschichte der Eisenbahnen der Österreichisch-Ungarischen Monarchie...

Abtov zobati pogon...

Slika


povečava...

Slika
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8900
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Muzejska lokomotiva JŽ 97-028

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 09.11.2012, 12:34

Shema pogona zobate Abt lokomotive...

Slika
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8900
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Muzejska lokomotiva JŽ 97-028

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 09.11.2012, 22:10

Po mojem trenutnem mnenju so bili zavorni segmenti, prikovičeni na trak tračne zavore zobatega pogona iz medenine.

Sem pa našel en primer v poročilu o preprečevanju rizikov, ki so ga dali v javnost v Avstriji (ja, javnost mora biti o tem obveščena, ne pa da se o tem informira Novinarja za šankom :roll: )...
Poleg tega takšnih poročil na področju bivše YU ni veliko na razpolago, če kakšno pricurlja po kakšnem letu...
V Avstriji so ustanovili preiskovalno službo za nesreče, katere namen je preprečevanje prihodnjih nesreč (iz dosedanjih poiskati vzrok in preprečiti ponovitve). Se moramo še kar nekaj naučiti :roll:

...da so zavorni segmenti.....leseni :shock:

Slika

link do poročila:
http://versa.bmvit.gv.at/uploads/media/ ... eebahn.pdf

PS
Zanimivo je, kdo vse uradno dobi to poročilo (glej stran 5). Toliko da se, da se ne more izogniti odgovornosti, če se ne odpravi vzrokov oz. rizikov, ki lahko nastopijo...

Ja, če bi bil Tono "hajcer" na tejle avstrijski F13, bi tudi dobil en izvod :wink: :lol:
Zadnjič spremenil železocestnik, dne 09.11.2012, 22:38, skupaj popravljeno 2 krat.
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8900
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Muzejska lokomotiva JŽ 97-028

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 09.11.2012, 22:26

Še nekaj o tem, kakšna je ta tračna zavora.

Saj vsi poznate tisto o izpitu na elektro fakulteti: "Kakšne elektromotorje poznamo?"

Študent (malo treme, malo neznanja) malo počaka, da bi mu profesor pomagal, ko pa se to ne zgodi, ustreli: "Velike...in male."

Profesor pa čez čas, ko pride k sebi: "In kakšne še?"

Študent tokrat bolj samozavestno: "In srednje!" :idea:

:lol: :lol:

Mi pa le bolj resno:
tračne zavore so:
navadne, diferencijalne in sumarne.
Seveda ne bi sedaj to nihče verjel, če ne bi dodal skena iz resne knjige.

Torej Sava Dedijer: Transportni uređaji (Dizalice i prenosila), Sarajevo 1976 (dosegljivo na internetu)

Slika

Nas zanima samo sumarna tračna zavora.
Zakaj?
Zato, ker zavira v obe smeri vrtenja z enakim učinkom.
Konstrukterji JŽ 97 so se odločili, da so vgradili takšno zavoro v zobati pogonski del zato, da lahko zavira v obe smeri vožnje z enako učinkovitostjo. Zavirajo pa sumarne tračne zavore manj učinkovito kot ostali zgoraj navedeni vrsti tračnih zavor.
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8900
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Muzejska lokomotiva JŽ 97-028

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 02.05.2013, 12:52

Evo, našla se je še ena fotka JŽ 97-028, ko je še služila v Bradini...

Kje?

V Tovarišu! Zakaj tovarišu z veliko?

Zato!

Slika


Izgledala pa je tako...

Slika
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8900
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Muzejska lokomotiva JŽ 97-028

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 09.05.2013, 23:51

Še ena barvna fotka JŽ 97-028 iz julija leta 1982....

Slika

foto: Mladen Bogić
film: ORWO

Se zahvaljujem prof. Mladenu Bogiću, da je dovolil objavo fotografije na forumu.

Vrni se na

Kdo je na strani

Po forumu brska: Bing [Bot] in 1 gost