železocestnik napisal/-a:Sedaj je jasno, da so bili prvi slovenski grafitarji "kamničani". Zakaj "kamničani"?
Zato, ker so se vozili s "kamničanom".
V knjižici "
Kamničan, prvih sto let (1891-1991)" avtorjev Marjance Klobčar in Tadeja Brateta, ki je izšla v Kamniku, leta 1991 v 1300 izvodih (
,
,
,
), si lahko preberemo nekaj tudi o "grafitarjih".
Pa lepo po vrsti.
Proga Ljubljana - Kamnik je bila v času gradnje lokalna proga in je na žalost takšna tudi ostala. Pri gradnji stranskih prog pa je vlada (takratna, da smo si na jasnem) dovoljevala marsikatero olajšavo, n.pr. lažji spodnji in zgornji ustroj proge, lesene mostove, souporabo državnih in okrajnih cest itd.
Največja dovoljena hitrost je bila torej ob času izgradnje kamniške proge le 25 km/h, zaradi obrabljenosti pa je le še padala.
S kamničanom so se v tem času poleg dijakov in delavcev vozili predvsem številni izletniki. Med vožnjo so si krajšali čas na razne načine, včasih tudi s šalami na račun kamničanove počasnosti.
Nekaj anekdot:
"O hudomušni kravi"
Tam nekje okoli črnuške postaje je
kravi prišlo na misel, da bi se poskusila v hitrosti s kamničanom, ki je ravno vozil na postajo. Postavila se je sredi tira in jo moško ubrala proti Ježici. Vlak, ki je vozil za njo, je piskal na vse pretege, toda to je dalo kravi še večjo korajžo, da je podvojila hitrost in po železniškem mostu ob pridušenem krohotanju vsega občinstva kot
prva pridirkala na postajo na Ježico. Ko se je potem nekdo v časopisju jezil nad počasnostjo kamniškega vlaka in strmečemu občinstvu s konkretnim primerom dokazal, da je krava hitrejša od "kofemalna", je bil obsojen na 5 goldinarjev globe zaradi razžaljenja državne naprave.
(Tisti, ki menite, da je to izmišljotina, lahko preverite to v Slovenskem narodu, štev. 65/1932 (z dne 17.9.1932, Ivan Zika: Konec kamniškega "kofemalna")
"O hitrem in iznajdljivem strojevodji"
Strojevodja (neimenovan, da ne bo zamer) je na Dobravi med Trzinom in Črnučami, kjer vodi cesta tik ob železnici,
vsako jutro stopil med vožnjo z lokomotive in kupil pol litra mleka od mlekaric, ki so ga vozile v Ljubljano naprodaj. Ko je ujel lokomotivo, si je do Ljubljane ob kotlu skuhal zajtrk.
(vir: isti kot zgoraj: SN)
In tako smo sedaj prišli do "grafitarjev".
Potniki so se iz "kofemalna" radi ponorčevali tudi s tem, da so na vagone s kredo pisali svarila, n.pr:
"
MED VOŽNJO CVETLICE TRGATI JE STROGO PREPOVEDANO"
"
MED VOŽNJO SPREHAJATI SE OB PROGI JE POTNIKOM NAJSTROŽJE PREPOVEDANO"
Iz goraj opisanih hitrosti Kamničana so bili tile naši grafitarji vsaj malo upravičeni do svojih dejanj, poleg tega pa so jih verjetno sami morali očistiti...
Tudi kralj Aleksander, ki je pripotoval v Kamnik 28.12.1921, ni potoval po kamniški progi kaj hitreje, kljub temu, da je imel njegov vlak močnejšo lokomotivo. Tudi o tem obisku je poročal Slovenski narod in navdušeno zaključil:
" Mladega kralja iskreno in navdušeno pozdravljamo na naših tleh z željo, da bi vzljubil naše krasne gorske kraje in jim postal stalen posetnik in mogočen zaščitnik.
Nj. Vel. kralj Aleksander naj živi!"
Še fotka kraljevskega obiska...
Verjetno pa so se na dan obiska kamniški "grafitarji" poskrili...
Pozdrav