Evo, sem šel še enkrat na ogled tele razstave numeratorjev, tokrat s strokovnim vodstvom v osebi Štefana Stepica. Glede numeratorjev samih nimam k reportaži ničesar za dodati, sem pa izvedel nekaj zanimivosti glede samih pragov in impregnacije.
Večina pragov je iz bukovine, le pragovi na posebnih mestih so hrastovi. Razlog je predvsem v ceni, se pa bukovi ob ustrezno izvedeni impregnaciji ravno tako dobro obnesejo.
Posebna mesta, na katere se vgrajuje hrastove pragove, so predvsem mostovi, na katerih ni gramozne grede (večinoma so to jekleni mostovi predalčne konstrukcije). Razlog pa je ekološki: na teh mestih se vgrajuje ne-impregnirane pragove da kreozotno olje ne bi izpiralo neposredno pod most (pa ni važno, ali je spodaj kakšna cesta ali pa reka). V tem primeru bukev ne bi prav dolgo zdržala, še hrastovi pragovi so bolj kratkega veka. To še posebej drži za mostove nad vodami (rekami, potoki), saj je propadanje lesa zaradi neprestane prisotnosti povišane vlage dokaj hitro. Pragovi tam zdržijo do okoli 10 let.
Tudi v zvezi s samo impregnacijo s kreozotnimi olji je nekaj zanimivosti. Kreozotno olje pridobivajo z destilacijo premoga, zato vsebuje še kar nekaj premogovega prahu. Le-ta tudi da značilno temno barvo impregniranim pragom. Impregnacijo nato izvajajo v vakuumskih komorah. Ko prage vložijo v komoro, močno znižajo zračni tlak, potem pa nanje razpršijo kreozot. Zaradi predhodnega znižanja tlaka se kreozot dosti bolje vpije v prage. Po standardih se mora impregnacija vpiti vsaj 7 cm v notranjost praga. To se seveda tudi preverja, del pragov se navrta in preveri globino impregnacije. Seveda se mora ob vgradnji preizkušenega praga tega obrniti z luknjo navzdol da ne prihaja do povečanega vdora vode. Redkeje (menda približno vsakega 1000-ega) pa ima naročnik pravico tudi temeljito razrezati. Po izvedeni impregnaciji se pragi sušijo še kakšen mesec, nato se lahko vgradijo.
Menda iz ekeoloških razlogov se v zadnjem času kreozot pred uporabo močno sfiltrira, zato je tudi barva impregniranih pragov dokaj svetla, prav nič tipična. Če boste torej na progi naleteli na svetle prage novejših letnikov to ne pomeni, da niso impregnirani, ampak da so impregnirani ekeološko.