Poljčane - Zreče

Vse o zanimivi zgodovini železne ceste skozi čas.
Odgovori
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9347
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Poljčane - Zreče

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Veliko povezavo Knittelfeld-Dravograd-Slovenske Konjice-Rogatec-deželna meja z Ogrsko je pokopala gospodarska kriza leta 1873.
Sledili so projekti graditve proge po delih. Trgovinsko ministrstvo na Dunaju je izdajalo dovoljenja za tehnična pripravljalna dela za progo Dravograd-Slovenj Gradec-Vitanje-Slovenske Konjice-Poljčane-Rogaška Slatina-Rogatec-deželna meja z Ogrsko.
Štajerski deželni odbor pa je bil navdušen nad ozkotirno povezavo med Konjicami in Poljčanami ter naprej do Rogaške Slatine. Tako je odbor namenil za konjiško progo že leta 1886 podporo v znesku 80.000 goldinarjev, vendar je deželni odbor šele leta 1890 zaprosil za koncesijo.
(podrobneje glej: Karel Rustja: Ozkotirna železniška proga Poljčane-Konjice-Zreče)

Vmes pa so nastale možnosti tudi za neznane prosilce za koncesije.

Eno takšno prikažemo predvsem zato, da se vidi, da je trgovsko ministrstvo izvedlo tudi "preverke"* prosilcev za koncesije...

*"preverka": izraza ni v SSKJ; se pa je izraz uporabljal (in se še) v UDB**-i, kasneje policajskih ministrstvih: preverjali so vse, med drugim tudi svoje zaposlene
**UDB (Uprava državne bezbednosti; prevod: Uprava državne varnosti)


Vloga na trgovinsko ministrstvo na Dunaju...

Slika

povečava...

Slika


Slika


Priložena je bila tudi mapa z vrisanima progama: Poljčane-ogrska meja in Poljčane-Konjice

Slika


povečava...

Slika


Iz "preverke" izvemo:

"Otto Camillo Israel je edini lastnik firme "Bratje Israel, tovarna za gradnjo mlinov in mlinskih kamnov", zaposluje okoli 100 delavcev. Rodil se je na Saškem, star 42 let, evangelijske veroizpovedi,, poročen, živi v Währingu (Dunaj) od leta 1876 in je lastnik nekaj hiš. V lasti ima precejšnje premoženje in je na glasu dobrega poslovneža.

Josef Julian Steinbach je inženir in ima gradbeno firmo, rojen je na Češkem, star je 41 let, katoliške veroizpovedi, poročen.
Že večkrat je sestavil tehnično dokumentacijo za tehnična preddela v okviru koncesij. Leta 1873 je izdal v Leipzigu knjigo: Praedestinations-Handbuch für practische Ingenieure."

Naredil sem "preverko" na Guglu...in res imajo v knjižnici Narodnega tehničnega muzeja v Pragi knjigo:

Prädestinations-Handbuch für praktischer Ingenieure, welches die zwei Neigungs -Verhältniss - Tabellen 1:30 bis 1:1000 ... für Distanzen von 1 bis 100 und der analogen Neigungs_Winkel : die Tafel über die Stärke der Widerlager für Eisenbahn-Brücken und die Tabelle zur Bestimmung der Krümmungs-Radien bei verschiedenen Steigungsverhältnissen der Bahn
Steinbach, J.J.
Published: Leipzig : Verlag von Carl Scholtze, 1873
Pages: 47 s.


Še nekaj...predlagala sta koncesijo za normalno tirno širino =D>
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9347
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Poljčane - Zreče

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:39000
železocestnik napisal/-a: Štajerski deželni odbor pa je bil navdušen nad ozkotirno povezavo med Konjicami in Poljčanami ter naprej do Rogaške Slatine. Tako je odbor namenil za konjiško progo že leta 1886 podporo v znesku 80.000 goldinarjev, vendar je deželni odbor šele leta 1890 zaprosil za koncesijo.
(podrobneje glej: Karel Rustja: Ozkotirna železniška proga Poljčane-Konjice-Zreče)
Štajerski deželni odbor je zaprosil Trgovinsko ministrstvo dne 14. maja 1890 za predkoncesijo za železniško progo od Konjic do Poljčan in od Poljčan do Rogaške Slatine. Ozkotirno: 0,76 m tirne širine.

Iz uradnih dokumentov tudi vidimo, kako dolgo je pošta potrebovala do ministrstva...in kdaj so obravnavali zadevo...

Slika


Vidimo, da je vloga prispela iz Gradca do Dunaja in bila obravnavana v 4 dneh =D>



Poglejmo si še prvo stran vloge štajerskega deželnega odbora...

Slika


Povečava...

Slika


Se nadaljuje...
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9347
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Poljčane - Zreče

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Štajerski deželni odbor je sprejel odobritev predkoncesije za progo od Konjic do Poljčan in od Poljčan do Rogaške Slatine in jo vzel na znanje.
Obenem sporoča Trgovinski zbornici, da je že pričel z delom na terenu.

Slika


Se je pa kmalu zadeva zakomplicirala...

Dne 28.7.1890 so se zbrali v Zbelovem/Plankenstein predstavniki lastnikov imenj ob predvideni železniški progi od Poljčan do Konjic

in spisali peticijo za zaustavitev gradnje železnice :shock:

zadnja stran peticije, naslovljena na Ministrstvo za notranje zadeve...

Slika

Zadnjo stran smo si pogledali zato, ker tukaj piše črno na belem:

povečava...

Slika

Gesuch.....um Abstellung des projectierten Eisenbahn Pöltschach-Gonobitz

torej vloga za umaknitev izgradnje železnice Poljčane-Konjice.


Ker si bomo peticijo ogledali v celoti, prestavljamo ogled na jutri :wink:
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9347
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Poljčane - Zreče

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Prva stran peticije...vidi se, da je peticija prispela na Notranje ministrstvo na Dunaju 4.avgusta 1890!

Slika


povečava za kontrolo in izboljšavo prevoda :wink:

Slika


Visoko cesarsko kraljevo Notranje ministrstvo!


Poznano je, da se bo gradila iz Poljčan do Konjic ozkotirna železnica. To idejo imajo radi samo nekateri ljudje, večina prebivalstva med Poljčanami in Konjicami tega podjetja ne pozdravlja.
Obstojajo razlogi, kateri so evidentni, da železnica, sploh v predloženi trasi, ni samo nepotrebna ampak bi naravnost škodila premoženju kmečkega prebivalstva.
Razlogi so sledeči:
-prebivalci pri in ob cesti Poljčane-Konjice so proizvajali vseskozi doslej dobra vina


druga stran...samo povečava...

Slika


...poznana pod imeni:

-Plankenstein
-Suchodoler
-Klokočoniker

V zadnjih letih je prišlo pri proizvodnji vina do ovir in to ne samo elementarne škode kot: toča, pozeba, pripeka itd. ampak tudi zaradi peronospore.
Bolezen ogroža in postavlja pod vprašaj eksistenco deželanov.
Druga veja gospodarstva je kmetijstvo.
V kolikor pa bi projektirana železnica bila zgrajena, potem bi izostal v širokem teritoriju železnice dohodek lastnikom zemljišč, saj bi bila najlepša polja uničena in neplodna. S tem bi bil dohodek vsakega posameznega lastnika zemljišča zmanjšan in lastnik zemljišča bi bil oškodovan.


Tretja stran...

Slika

To je že dovolj velik razlog, da se gradnja železnice ne dovoli.
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9347
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Poljčane - Zreče

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Nadaljevanje prevoda:

Sedaj pa nastopi še ena pomembna okoliščina.
Železniška trasa: Poljčane-Konjice, tako kot je sprojektirana, se bi priključila v postaji Poljčane. Na takšen način bi nova železniška proga potekala paralelno z obstoječo Južno železnico, katera poteka ob krajih:
Pekel/Höldorf
Lušečka vas/Luxendorf
Zgornje Laže/ Ober Lasche
Vsaka železnica je pravzaprav nasip in nudi upor vsakemu vodovju. Že danes obstoječa železniška linija pri visoki vodi povzroča škodo. V kolikor pa bi bila zgrajena dva takšna nasipa v paralelni smeri, potem bi nastala toliko večja škoda v območju železniškega omrežja za lastnike zemljišč na tem območju.


Četrta stran peticije...

Slika

Ne želimo iskati izgovorov, da bomo zaradi izgube prevoznin oškodovani, čeprav tudi ta rubrika ne bi smela biti spregledana.
Škodo, katero omenjamo in katera ni majhna, če upoštevamo novozgrajeno železnico kot vodni nasip, je tako velika, da naša vloga zasluži vsako upoštevanje.
To ni enostransko pričakovanje, katero bo visoko c.kr. Ministrstvo sprejelo v obravnavo, to je večstranska želja vsakega lastnika, ki ima zemljišče v primeru gradnje železniške proge in bi mu ga proga prerezala.


Peta stran peticije...

Slika


Zato iz krajev:
Pekel
Lušečka vas
Zgornje in Spodnje Laže
Zbelovo
Mlače
Sveti Duh
Loče
Žiče/Seitzdorf
Konjiška vas
v spisu napisano kot Gotdorf (kje?)
Draža vas/Gattersdorf

naslednjo prošnjo:
Notranje ministrstvo prosimo za presojo tukaj navedenih razlogov in sicer tako, da se projektirana gradnja železniške proge Poljčane-Konjice ne izvede.

Zbelovo, 28.7.1890
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9347
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Poljčane - Zreče

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Da se vidi, da je bila to res taprava peticija, dokazujejo podpisi...

Morda najde kdo med njimi tudi svojega dedka... :wink:

Mimogrede pa si ogledamo še štampiljke občin oziroma sosesk...

Slika


Slika


Slika


Slika
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
grofceljski
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 306
Pridružen: 04.09.2009, 16:01

Re: Poljčane - Zreče

Odgovor Napisal/-a grofceljski »

Verjetno eden zadnjih člankov na temo "Konjičana"....

Bo konjičan vozil v Mostar?

Po ukinitvi »slavne« konjiške železniške proge so ostali pri ŽTP Maribor brez dela mali vagončki in lokomotive, svoj čas del ljubljanske pionirske železnice. Ponujali so jih naprodaj že na dveh licitacijah, a kupcev niso našli.
Včeraj so prišli v Maribor predstavniki ŽTP Mostar in si te vagončke ogledali. Zvedeli so, da jih ŽTP Maribor želi prodati po ceni 2 milijona za vagonček, kar je za robo, ki je knjigovodstveno že zdavnaj odpisana in ki sodi skoraj le še med staro ielezo, verjetno preveč.
ŽTP Mostar je pripravljen konjičana odkupiti, vendar po višji ceni kot za staro železo.
Danes kupci nadaljujejo razgovore. Če se bodo z ŽTP Maribor sporazumeli, bo konjičan še kar naprej vozil na progi Mostar-Bradina. Če pa do kupčije ne bo prišlo in ker drugih kupcev po dveh neuspelih licitacijah ni mogoče pričakovati, bo nekoč slavni konjiški ekspres neslavno končal med starim železom.
B.

2214. VEČER, leto XIX., št. 32, 8. 2. 1963, str. 2

Članek poiskal kolega Grabn, ki že vrsto let šari po Večerovem arhivu.....
Uporabniški avatar
Tono
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3999
Pridružen: 13.05.2007, 15:44
Kraj: Ptuj

Re: Poljčane - Zreče

Odgovor Napisal/-a Tono »

Joj, če bi bila roba na zalogi še danes :) :) :)
Dosta je više ćumura, prelazimo na jeftinu naftu!
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9347
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Poljčane - Zreče

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Vrednote se spreminjajo...

Tono bi bil zadovoljen z enim zjaganim vagonom :roll: :lol: :lol:
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
grofceljski
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 306
Pridružen: 04.09.2009, 16:01

Re: Poljčane - Zreče

Odgovor Napisal/-a grofceljski »

Tudi ta članek je poiskal kolega Grabn, ki že vrsto let šari po Večerovem arhivu.....
Hvala ti Grabn!, v imenu južnih Pohorcev....se še priporočamo. :wink:

Koliko velja konjičan?

Tovariš urednik!
V »Večeru« ste objavili sestavek pod naslovom »Ali bo konjičan vozil v Mostar?«, ki govori o tem, da se ŽTP Maribor pogaja s podjetjem iz Mostarja o prodaji vagonov ozkotirne železnice. V članku navaja pisec, da zahteva ŽTP za vagonček dva milijona, kar pa se zdi kupcem iz Mostarja močno pretirano.
Ti »zdavnaj odpisani vagončki« so imeli 1. januarja 1962 skupno knjigovodsko vrednost 9,525.789 dinarjev (11 vagonov). K temu je treba dodati še 20-odstotno povečanje zaradi revalorizacije, kar znese skupno 11,429.747 dinarjev. Podjetje je razpisalo javno dražbo (in ne dve licitaciji, kot omenja pisec), nakar je prešlo na individualno prodajo, kar je v skladu z zakonom o sredstvih gospodarskih organizacij.
Izhodiščna prodajna cena za 11 vagonov je bila določena na 16,649.500 dinarjev, kar ni niti 50 odst. več, kot bi bila revalorizirana knjigovodska vrednost. V sklepu DS podjetja 17. decembra 1962 pa je jasno povedano, da lahko podjetje po potrebi znižuje ceno do vrednosti starega materiala. ŽTP Maribor torej vodi svojo poslovno politiko v skladu z zakonitimi predpisi in položajem o pogojih tržnega gospodarstva.
Če pa konjičan sodi skoraj le še med staro železo, ne bo zanj neslavno, temveč normalno, če bo med starim železom končal.
ŽTP Maribor

2227. VEČER, leto XIX., št. 41, 19. 2. 1963, str. 4
Uporabniški avatar
Tono
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3999
Pridružen: 13.05.2007, 15:44
Kraj: Ptuj

Re: Poljčane - Zreče

Odgovor Napisal/-a Tono »

ŽTP Maribor se je kar razpizdil nad urednikom in njegovim pisanjem. Cugec pa na šrot!
Dosta je više ćumura, prelazimo na jeftinu naftu!
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9347
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Poljčane - Zreče

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Leta 1963 tržno gospodarstvo :?:

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Še pomnite, tovariši :-k
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9347
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Poljčane - Zreče

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

železocestnik napisal/-a:
Slika
Fotografirano s telefonom

Miklavčevo = Miklauzhof

Fotografija je iz knjige:
Dieter Stanfel, Gurkthalbahn. Treibach-Althofen - Strassburg - Klein-Glödnitz. schmalspurige (0,76 m) Localbahn, Heyn Verlag, Klagenfurt 1980, ISBN 3-85366-328-1
Še ena fotografija, tokrat iz arhiva avstrijskega železniškega muzeja...obrezana...

Iz knjige: Krobot, Slezak, Sternhart: Schmalspurig durch Österreich, 1975

Slika
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
grofceljski
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 306
Pridružen: 04.09.2009, 16:01

Re: Poljčane - Zreče

Odgovor Napisal/-a grofceljski »

Po dolgem času....če gre kdo skozi Konjice, lahko vidi, da bo Konjiška lokomotiva dobila STREHO NAD GLAVO :D

Konstrukcja zelo lepo izgleda!

lp
vido
Pom. strojevodje
Pom. strojevodje
Prispevkov: 61
Pridružen: 07.08.2007, 7:01

Re: Poljčane - Zreče

Odgovor Napisal/-a vido »

Konstrukcija je podobna kozolcu. O okusih se sicer ne razpravlja, ampak meni je ogabno... Tako kot shizofrena ureditev starega mestnega jedra v Konjicah......
Super pa, da bo lokomotiva pod streho

LP
grofceljski napisal/-a:Po dolgem času....če gre kdo skozi Konjice, lahko vidi, da bo Konjiška lokomotiva dobila STREHO NAD GLAVO :D

Konstrukcja zelo lepo izgleda!

lp
Odgovori