Pruska lokomotiva KPEV P8 (DRG 38, JDŽ09)

Vse o zanimivi zgodovini železne ceste skozi čas.
Odgovori
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Pruska lokomotiva KPEV P8 (DRG 38, JDŽ09)

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Pozdravljeni,

o tej lokomotivi smo razpravljali v temi o cmoku Borsigov v temi Izredni dogodki.

Da ne ostanejo ugotovitve debate izgubljene, otpiram novo temo.

Najprej je Peter našel eno napako v Švajgarjevi knjigi: Parna vleka na Slovenskem:
Peter 5 napisal/-a:Zdravo! Majhen off topic: v Švajgarjevi knjigi na 161 strani sem našel napako v tekstu nad fotografijo 06 (v zvezi z trofejnimi lokomotivami pr P 8 oz. BR 38):

pravilno je J(D)Ž 09 in ne 08 !

Lep pozdrav - Peter

Res se je bil tiskarski škrat na delu...

Slika


Še fotografija P8 iz Švajgarjeve knjige...

Slika


Potem pa jo je opazil Peter še na eni fotografiji...
Peter 5 napisal/-a:Darko, pozdravljen!
V zvezi s serijo 09 v Sloveniji bi opozoril na fotografijo iz zbirke pokojnega prof. Staneta Kumarja iz leta 1947, ki predstavlja pogled (očitno z nekdanjega znamenitega in tukaj že večkrat omenjenega ter prikazanega nadhoda za pešce!) na del bivše kurlnice pri ljubljanskem glavnem kolodvoru. Med množico drugih lokomotiv je moč prepoznati tudi en primerek serije JDŽ 09 ( ob levem robu v tretji vrsti od spodaj navzgor). Posnetek je objavljen v knjigi "Die Dampflokomotiven Jugoslawiens" avtorja T. Brateta na strani 117 spodaj. Morda je ohranjen pri prof. Bogiću original te fotografije, reprodukcija v knjigi žal ni najboljša.

Lep pozdrav - Peter

Izkazalo se je, da je fotografija na razpolago in se je hitro našla (zahvaljujoč Wordu)...
železocestnik napisal/-a:Peter, pozdravljen,

ja, ta fotografija je datirana odlično z dobavo VULCAN Lokomotiv (ki jih je dobavilla Velika Britanija v okviru UNRRA pomoči ex-YU).

To fotografijo je posnel Vlastja.
V ozadju se vidi Akademski kolegij, kjer smo se ogrevali s premogom s postaje. Ja, to so bili drugi časi...vse je bilo od vseh :wink: :lol:

Jaz bi rekel, da je to posnetek iz pisarne.

Slika

Foto: Vlastja


V tem primeru se moramo zahvaliti za objavo na forumu večim:

1. za posnetek: Simončič Vlastja (Vladimir): glej: http://www.gorenjci.si/osebe/simon%C4%8 ... ir%29/860/

2. da je začel sestavljati zbirko z namenom, da bo na voljo raziskovalcem zgodovine slovenskih železnic, akademskemu slikarju prof. Stanetu Kumarju; glej: http://sl.wikipedia.org/wiki/Stane_Kumar

3. ravnatelju železniškega muzeja v Ljubljani, prof. Mladenu Bogiću, da je dovolil objavo na forumu; glej: http://de.wikipedia.org/wiki/Mladen_Bogi%C4%87


Peter, ali lahko malo več napišeš, po katerih detajlih spoznaš P8 [-o<

...in napišeš, za katero lokomotivo je, da bodo forumaši to videli še čez dve, tri leta, kolikor drži shrani.si fotografijo na svojem serverju. Potem pa ji itak lahko "podaljša življenje" kdo od tistih, ki jih te lokomotive zanimajo.


pozdrav
Darko

Peter je prijazno zapisal nekaj karakterističnih potez na JDŽ 09...
Peter 5 napisal/-a:Darko, pozdravljen!
Hvala za fotografijo - tebi in prof. Bogiću ! Očitno sem prav ugibal.

Lokomotiva JDŽ 09 je delno zakrita . Spodnji del (tekalo) ji zakriva lokomotiva serije JDŽ 38 z napisom VULCAN LOCOMOTIVES in sicer najbolj levo stoječa izmed njih. (Koincidenca številk: lokomotiva JDŽ 38 zakriva lokomotivo ex DRG 38) :lol:

Lokomotivo JDŽ 09 (ex DRG 38 ex KPEV P8) sem zahka prepoznal, čeprav se vidi le njen zgornji del , na osnovi raznih detajlov. Je pa v tekstu k sliki v zgoraj omenjeni knjigi navedena poleg "liberation" lokomotiv (UNRRA - JDŽ 38) večina prepoznavnih lokomotiv, med njimi seveda tudi P8 (oz. DRG 38 - JDŽ 09). Detajli, na katere sem se opiral pri prepoznavi, pa so: oblika vetrousmernih pločevin ob dimnici, relativno visok (podaljšan!) dimnik, na kotlu dva doma in med njima oglati peskovnik, oblika strojevodske kabine. Tudi proporci v celotni silhueti so značilni in so mi pri tem pripomogli. Te lokomotive dobro poznam iz železniške literature, pa tudi doma imam 2 različna modela v merilu H0 (Fleischmann in Liliput).

Seveda pa so te lokomotive spričo različnih proizvajalcev in dolge periode proizvodnje izkazovale tudi nekatere razlike v primerjavi z izvedbo na fotografiji. Znani so podtipi brez vetrousmernih pločevin, ali samo z enim domom na kotlu pred peskovnikom na, ali z dodatnimi prezračevalnimi jaški na strehi kabine, ali s konično (aerodinamično ?) obliko prednjega dela kabine in še kaj. Tudi kombinacije navedenih odstopanj med podtipi so obstajale.

Pri DB so doživele te lokomotive še namestitev Wittejevih vetrousmernih pločevin (v resnici naj bi usmerjale dim!) po vzoru zadnjih "enotnih lokomotiv" DRG serij 52 in 42 in zamenjavo originalnih tendrov z onimi, ki so preostali od kasiranih lokomotiv DRG/DB serije 52 ( = identična z JDŽ/JŽ 33). Tako modernizirane so vstrajale v Z.R. Nemčiji skoraj do samega konca parne vleke. Vse v zadnjem odstavku navedeno z našimi primerki nima nobene zveze, je pa dokaz odlične konstrukcije.

Lep pozdrav - Peter

Preostane samo še majhna povečava lokomotive JDŽ 09...
železocestnik napisal/-a:Da bo malo bolj razumljivo za vse.

Evo pruske P8 v "pozadini"...

Lokomotiva JDŽ 09 (ex DRG 38 ex KPEV P8):

Slika


pozdrav
Darko

Pa še pogled v wikipedijo:

nemška: http://de.wikipedia.org/wiki/Preu%C3%9Fische_P_8

angleška: http://en.wikipedia.org/wiki/Prussian_P_8


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Pruska lokomotiva KPEV P8 (DRG 38, JDŽ09)

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Poglejmo še, kaj je Zvonimir Horvat napisal o lokomotivi serije 09 v knjigi.100 godina remonta lokomotiva...

Slika


Skico JDŽ 09 sem pripel napačno, na kar je opozoril Metod v postu spodaj, zato jo umikam, da ne bo pomot.

Skica v knjigi, ki sledi zgornjemu tekstu o JDŽ 09 v Horvatovi knjigi:

Slika



pozdrav
Darko
Zadnjič spremenil železocestnik, dne 27.05.2015, 9:11, skupaj popravljeno 1 krat.
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
mkx
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4117
Pridružen: 20.03.2011, 9:03
Kraj: Dolenjska

Re: Pruska lokomotiva KPEV P8 (DRG 38, JDŽ09)

Odgovor Napisal/-a mkx »

Tale zadnja skica pa nekako ne paše sem ... saj predstavlja lokomotivo 1E, recimo Borsiga serije JŽ 30?

[edit]ŽC je zamenjal skico, torej moj komentar ni več relevanten.[/edit]
Zadnjič spremenil mkx, dne 27.05.2015, 13:15, skupaj popravljeno 1 krat.
LP, Metod
Pele
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 169
Pridružen: 21.09.2011, 11:09
Kraj: Ptuj

Re: Pruska lokomotiva KPEV P8 (DRG 38, JDŽ09)

Odgovor Napisal/-a Pele »

Preverjanje budnosti!?
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Pruska lokomotiva KPEV P8 (DRG 38, JDŽ09)

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

:wink: :lol:

Samo napačno linkanje fotke iz arhiva skenov.

Napaka je bila narejena že 22.5.2015 v temi Cmok Borsigov (Izredni dogodki) :roll:


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
_Borsig_
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3102
Pridružen: 08.01.2009, 15:42
Kraj: Pragersko

Re: Pruska lokomotiva KPEV P8 (DRG 38, JDŽ09)

Odgovor Napisal/-a _Borsig_ »

železocestnik napisal/-a::wink: :lol:

Samo napačno linkanje fotke iz arhiva skenov.

Napaka je bila narejena že 22.5.2015 v temi Cmok Borsigov (Izredni dogodki) :roll:


pozdrav
Darko

A spet testiraš našo pozornost?!?
:roll:
LP _Borsig_

Pa fajn se še mejte!
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Pruska lokomotiva KPEV P8 (DRG 38, JDŽ09)

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Peter je o pruski P 8 napisal prispevek v temi Cmok Borsigov, kjer smo začeli debato o pruski P 8:
Peter 5 napisal/-a:Zdravo!
Lokomotiva P8, kasnjeje DRG/DB 38 in (še kasneje DB 038) je bila ena najuspešnejših nemških konstrukcij. Konstrukter je bil dr. ing.(hc) Robert Garbe, sicer tudi zelo zaslužen za preboj principa s pregreto paro pri lokomotivah. Razne nemške tovarne so začenši z l. 1905 zgradile 3370 primerkov teh strojev. Sprva so bili mišljeni kot brze lokomotive za težje proge, vendar so se potem na osnovi svojih lastnosti uveljavile kot odlične lokomotive za vleko potniških vlakov. Seveda so zaradi svoje dolge dobe uporabe doživela tudi razne rekonstrukcije in predelave . Pestrost variant lahko vizualno razberemo iz različnih razporedov domov (D) in peskovnikov (P) na kotlu. Znane so vsaj sledeče variante: D-P, D-P-P, D-P-D-P, P-D, D-P-D in P-D-P. Variante z dvema peskovnikoma so bile v uporabi zlasti, a ne izključno, na tistih lokomotivah, ki so jih uporabljali za sistem vleke "push - pull" na primestnih vlakih, pri čemer so te lokomotive prejele , kot že omenjeno, "Vanderbildt" tenderje 2'2' T30 kasiranih lokomotiv serij 52 in 42,( ki so omogočali vzvratno vožnjo do 80 km/h), zraven pa še zaprto strojevodsko kabino in napravo ter napeljavo za sporazumevanje med strojevodjem in kurjačem. Napeljava je šla seveda tudi skozi vso kompozicijo. Pri vzvratni vožnji oz. potiskanju vlaka je kurjač moral prevzeti poleg kurjenja še nekaj nalog strojevodje pri upravljanju lokomotive, saj je strojevodja iz krmilnega vagona (sedaj na čelu kompozicije) delno upravljal vlak in ob tem komuniciral s kurjačem in mu dajal ustrezna navodila in ukaze. Naprava za komuniciranje je bila podobna oni, ki so jih imele ladje za povezavo strojnice in komandnega mosta. Poleg lokomotiv P8 so uporabljali za tak sistem vleke tudi še zlasti potniške tendrovke 2'C2' h2T z oznako DRG/DB 78 (ex KPEV T18), intenzivno po l. 1955 (n. pr. v Porurju in v okolici Hamburga), dokler ni svojega opravila napredujoča elektrifikacija prog.

Viri: K. E. Maedel , Die Deutsche Dampflokomotive gestern und heute
Revija HP1, št. 30 in 31 (l. 2004)

Lep pozdrav - Peter


Se mu zahvaljujem za temeljit pregled zgodovine lokomotive P8.

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Barbarpapa1
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1639
Pridružen: 09.11.2005, 22:40
Kraj: Maribor

Re: Pruska lokomotiva KPEV P8 (DRG 38, JDŽ09)

Odgovor Napisal/-a Barbarpapa1 »

Pozdrav

Imam pri roki Ulbrichovo knjigo o lokomotivah, kateri je priložena večja merska skica te lokomotive. Sem si drznil zadevo skenirati (koliko že "drži" copyright? 80 let? No, moja knjiga je iz leta 1923) in tukaj jo imate:

najprej majnši predogled:

Slika


Pa še polna velikost:

http://shrani.si/f/2F/ni/1E1SVJjC/kpev-p8jz-09-kpl.jpg

LP

Jože
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Pruska lokomotiva KPEV P8 (DRG 38, JDŽ09)

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Počasi bodo vsi podatki na kupu.

Poglejmo še Pospichalovo Statistiko, da vidimo, kateri letniki lokomotiv so bili vojni plen:
link: http://www.pospichal.net/lokstatistik/20009-jdz09.htm

JDŽ/JŽ 09

Prispele po letu 1945:
Po vrsti si sledijo podatki:proizvajalec/tovarniška številka/leto prizvodnje/oznaka nemških železnic/oznaka v YU pop 1945/oznaka v YU po 1947

Schk 5010/13 DRB 38 1466 03-201 09-001
Schk 5179/14 DRB 38 1537 03-202 09-002
Schk 6458/18 DRB 38 2200 03-203 09-003
Schk 7392/21 DRB 38 3096 03-204 09-004
Hag 1020/21 DRB 38 3127 03-205 09-005
LiHo 2345/21 DRB 38 3358 03-206 09-006
Kar 2234/22 DRB 38 3828 03-207 09-007

Proizvajalci:
Schk = Schwartzkopff
Slika

Hag = Chr. Hagans, Erfurt
Slika

LiHo = Linke-Hofmann-Werke
Slika

Kar = Maschinenbau-Gesellschaft Karlsruhe
Slika




Pri Halliwellu: The Locomotives of Jugoslavia pa imamo še KPEV oznake:

Slika


Vidimo, da niso prišle k nam najstarejši letniki kot je predvideval Švajgar. Takrat so bili drugi časi, ni bilo podatkov, brskal je po Pehanijevih zapiskih, pa tam ni bilo podatkov. Danes je vse drugače. Danes moraš biti samo Gugl-specialist :wink: :lol:


Pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Odgovori