Sarajevski atentat (28.6.1914)

Vse o zanimivi zgodovini železne ceste skozi čas.
Ajznponar
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 858
Pridružen: 09.07.2009, 22:24

Re: Sarajevski atentat (28.6.1914)

Odgovor Napisal/-a Ajznponar »

Če se najprej ustavim pri tem delu opisa poti čez naše ozemlje:
Sedaj si bomo pogledali v članku še pot krst iz Trsta do Šentilja...
"Naslednjega dne zvečer je ladja priplula v Trst, kjer so potekale številne žalne slovesnosti. V četrtek, 2. julija 1914, so krsti v sprevodu pospremili na kolodvor, kjer je čakal dvorni vlak z mrtvaškim vagonom, ki je pokojnika odpeljal proti Dunaju. Na številnih postajah na Kranjskem (Košana na Notranjskem, Slavina, Postojna, Rakek, Logatec, Brezovica, Ljubljana, Zalog) so vlak pričakale množice."
Slavina je verjetno današnja ŽP Prestranek? Istoimenska vas sicer leži med Prestrankom in Pivko.
Zanimivo, da ni omenjena Borovnica. Na 10. strani teme o Borovniškem viaduktu je Borsig namreč prilepil sliko pogrebnega vlaka, kar je spodbudilo krajšo debato, po kateri smo dobili časopisno novico o sprejemu v Borovnici.

V isti temi sta tudi dve povezavi (tu in tu) do člankov o prestolonaslednikovi zadnji poti. Tam sicer zapišejo, da so trupli odpremili iz sarajevskega glavnega kolodvora, kar Bistrik verjetno nikoli ni bil. Pa pustimo zdaj to. Bolj me zanima protokolarna plat tega prevoza. Pred časom sem že omenjal, da je bil Sofijin rodovnik premalo plemenit, zato sta bila v morganatski zvezi, kar z drugimi besedami pomeni, da ni smela biti deležna prav nobenih kraljevskih ugodnosti. No, v omenjenih člankih je kar nekajkrat omenjena besedna zveza "dvorni vlak" (tako tisti iz Sarajeva kot tudi iz Trsta). Se pravi, da so Sofiji vsaj po smrti za kratek čas pogledali skozi prste? Kajti po prihodu na Dunaj so spet začeli komplicirati. Nadvojvoda je sicer bil upravičen do pogreba v cesarski kripti, Sofija pa nikakor ne, zato so ju pokopali v gradu Artsteten, pogreb pa je bil degradiran na nižjo raven brez nekaterih vojaških časti in brez uglednih gostov.
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Sarajevski atentat (28.6.1914)

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Za Borovnico nikjer ne piše, da se je vlak ustavil. Morda je počasi prepeljal postajo :-k

Na povezavah: Prestolonaslednik na poslednji poti (avtor: Rok Omahen) je kar nekaj uporabnih podatkov.
http://www.rtvslo.si/prva-svetovna-vojn ... del/341088
http://www.rtvslo.si/prva-svetovna-vojn ... del/341754

Fotografije so iz albuma v MNZS...

Te so iz poti iz konaka do železniške postaje Bistrik, ki je na železniški progi Sarajevo-Međeđa, torej na vzhodni progi proti Srbiji.

Posnete torej na ulici Bistrik (Bistrikgasse)...

Slika


Slika

Pot se kar strmo vzpenja do postaje Bistrik, ni pa dolga, pa zavarovali so jo lahko z vojaštvom. Tokrat so poskrbeli za varnostne ukrepe, dokler sta bila živa, so bili ukrepi za zavarovanje katastrofalni. En dan sta se šla sprehajati po Sarajevu skoraj brez kakršnekoli zaščite.
Dne 28.6.1914 so bili orožniki na 100 metrov, ob obisku cesarja Franca Jožefa leta 1910 so bili na 10 metrov. Bi rekel, kot da bi ga nastavili, da se zgodi atentat. Vojna pa se je itak že pripravljala nekaj časa...

Vojska je ostala na prostorih, kjer so potekali manevri, kljub temu, da so bili končani, tako da so jih po atentatu na hitro priklicali v Sarajevo.

Ja, v Sarajevu pravzaprav tisti, ki so imeli toliko proti Ferdinandu, niso imeli vpliva. V Sarajevu so zablokirali vser telefonske in telegrafske zveze s prestolnico, spuščali so skozi samo tisto, kar je dovolil guverner BiH. Pravzaprav je bilo po atentatu obsedno stanje.
V takšnih razmerah pač ni bilo primerno delati razlike med krstama. Njihova dolžnost je bila, da jih varno spravijo do VIRIBUS-a, ki je čakal v ustju Neretve. Seveda so morali razmišljati, ali se bodo sploh obdržali na položajih po takšnem dogodku.

Ko sta krsti prispeli na Dunaj, pa se je pričela stara pesem.
Sicer je nadvojvoda to vse že predvideval in si je pravočasno zgradil svojo grobnico na svojem gradu. Je pa Avstrijcem to zelo zameril nemški cesar Viljem, sicer Ferdinandov osebni prijatelj.

EDINOST je poročala o tem, da so odpeljali FF+SH na postajo Bistrik. Verjetno so to poročali tudi ostali časopisi...

Slika

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Sarajevski atentat (28.6.1914)

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:37550

Pozdravljeni,

za tiste, ki se ne znajdejo najbolje v Sarajevu...dodajam shemo železnic, ki so bile v času atentata na FF+SH.

Slika

Ja, takrat so bile vse ozkotirne.

Nas zanima samo del okoli Sarajeva...

Slika

Skica je iz knjige Keith Chester: The Narrow Gauge Railways of Bosnia-Hercegovina, 2006


Sedanje stanje: iz Bosanskega Broda do Mostarja (navajam postaje iz skice) je sedaj normalnotirna proga, vzhodne proge proti Međeđi ni več.

Slika

Skica je iz foruma Drehscheibe.

Starega kolodvora ozkotirne železnice Sarajevo ni več (porušena zaradi širitve mesta Sarajevo), kolodvor Bistrik je zelo zapuščena zgradba, stoji pa še, kot smo že videli po fotografijah.



Vidimo, da so krste FF+SH prepeljali na kolodvor Bistrik, ki je na vzhodni progi, torej ni na progi iz Mostarja do Sarajeva, po kateri se je FF pripeljal v Sarajevo.
Poiskali so pač najkrajšo pot za žalni sprevod...in najvarnejšo.

Se pravi: vlak s krstami FF+SH je odpeljal iz kolodvora Bistrik do kolodvora Sarajevo in takoj dalje proti Mostarju in Metkoviću.

FF = Franc Ferdinand
SH = Sofija/Zofija Hohenburška

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Sarajevski atentat (28.6.1914)

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:37700

Pozdravljeni,

če hočeš nekaj resnega napisati o atentatu v Sarajevu, moraš imeti kar nekaj dokumentov, slik izd. "pod kontrolo".

Ja, novinarji pišejo tudi drugod neumnosti. Ne poznajo krajev itd.

Za tole fotografijo sem najprej našel, da je posneta na Dunaju: "Überführung der Särge von Franz Ferdinand und Sophie zu einem Wiener Bahnhof.Bild: Süddeutsche Zeitung Photo; link: http://www.sueddeutsche.de/politik/erzh ... 2012714-15

Bundesarchiv v Koblenz-u ima boljše podatke...

Slika

Ta fotografija pa je iz Bundesarchiv-a v Nemčiji in objavljena na Guglu : https://www.google.com/culturalinstitut ... 0sZl?hl=de

...s člankom vred.
Lokacija je točna:
"Die Überführung der Leichen von Konak zum Bahnhof am 29.6.1914. Leichenwagen der Herzogin von Hohenburg."

torej:
"Prevoz mrličev iz konaka na kolodvor 29.6.1914. Mrliški voz kneginje Hohenburške."

Vedno pa se naučiš nekaj novega. Seveda sta bila dva mrliška voza :idea:

Edino, kar zapisovalec opisa fotografije ni vedel, je to, na kateri kolodvor.
Mi lahko tukaj zapišemo, da je to posneto na ulici Bistrik, na poti na kolodvor Bistrik. Seveda vemo tudi uro posnetka :pamet

Slika


Če primerjate načrt Sarajeva s tem načrtom...

Slika

...lahko ugotovimo, da se je končal vzpon žalnega sprevoda pri sedanji cesti: Put Mladih Muslimana. Zakaj :?:

Zato, ker je po bivši trasi ozkotirne železnice speljana prav ta cesta.



pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Sarajevski atentat (28.6.1914)

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Pozdravljeni,

kot sem že omenil, je poslednja nadvojvodova pot opisana na MMC:

Prestolonaslednik na poslednji poti - 1. del
Od Sarajeva do Ljubljane

avtor: Rok Omahen
link: http://www.rtvslo.si/kultura/novice/pre ... del/341088

Avtor se je potrudil in zbral kar precej podatkov, pri detajlu, o poti iz Konaka dalje, se mu je dogodila napaka:

"Štiriindvajset topov se je oglasilo v poslednji pozdrav prestolonasledniku. Sprevod je krenil do glavnega kolodvora, kjer so krsti naložili na poseben vlak, ki je pokojnika odpeljal proti dalmatinskemu pristanišču Metković."

Poslednjo pot v članku spremljajo tudi fotografije:

Slika

Prestolonaslednik na poslednji poti. Foto: Hrani Muzej novejše zgodovine Slovenije.


Slika

Prevoz pokojnikov v Sarajevu. Foto: Hrani Muzej novejše zgodovine Slovenije.


Avtor očitno ni bil v Sarajevu, da bi na licu mesta lahko preveril, kje so fotografije posnete. Je pa res, da je bilo na licu mesto veliko novinarjev in ostalih avtorjev, pa tudi niso ugotovili, kje so posnete fotografije.
Jaz sem bil v Sarajevu pred parimi leti (2013), vendar samo nekaj ur. Obiskal sem Državni in mestni arhiv in se dogovoril za obisk naslednjo leto. Tega obiska ni bilo, ker jim je delno pogorelo arhivsko gradivo naslednje leto.
Me pa takrat atentat sploh še ni zanimal...

Tako da je bilo moje izhodišče ravno takšno, kot vseh avtorjev, ki niso videli Sarajeva...torej iz Slika


Sem pa pregledal kar nekaj spletnih mest in interesantno je, da v njih tudi domačini (Sarajlije) ne poznajo zadnje poti FF+SH...
Razen v muzeju, kjer lahko vidite par slik iz žalne povorke.


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Sarajevski atentat (28.6.1914)

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:37870

Pozdravljeni,

v knjigi V. Dedijer: Sarajevo 1914 je še ena fotgrafija mrtvaškega sprevoda v Sarajevu...

Slika


Še malo boljša resolucija, da se vidi, da je to gostilna (Gasthaus)...

Slika

Foto: Muzej Sarajeva: http://muzejsarajeva.ba/bs/dani-kantona ... j-sarajevo

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Sarajevski atentat (28.6.1914)

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:38200


Pozdravljeni,

Milan iz foruma zeljeznice.net, drugače je rojen Sarajlija, sedaj pa živi v Kanadi, je poiskal pravo fotografijo, ki 100% potrjuje, da je sprevod iz Konaka res šel po Ulici Bistrik proti kolodvoru Bistrik...

Takole piše Milan:

"Pozdrav Darko,

Na ovoj staroj panoramskoj razglednici (1156 Made in Bohemia. Lederer & Popper, Prague 1913.) se lijepo vidi početak ulice Bistrik.
Jasno je uočljiva zgrada sa portalom za sadašnju ulicu Franjevačka, ka Franjevačkom samostanu i crkvi sv. Ante, kao i Sarajevskoj pivari.
Iznad te zgrade se vidi zgrada željezničke stanice Bistrik, i trasa Istočne pruge.
Stanje na razglednici je starije od 1913, jer se vidi da je zgrada sa spomenutim portalom u međuvremenu nadograđena na bližem, sjevernom kraju."

Torej je na razglednici vse tako kot na fotografiji sprevoda, izjema je samo ena hiša zraven zgradbe s portalom, ki so jo porušili in zgradili novo hišo, ki je zaprla fronto ob ulici.

Slika







Tako, pa smo rešili še eno zagonetko v zvezi s prvim in zadnjim obiskom FF+SH v BiH. Že drugo.

Če se spomnimo, je bila prva kolodvor Tarčin.


Čas je za naslednjo zagonetko :wink: :-k :lol: :saluti


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Sarajevski atentat (28.6.1914)

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:38450

Pozdravljeni,

glede na to, da je veliko zanimanje za temo, dodajmo še to, da je bil povratek iz kolodvora na Bistriku predviden po planu.

Seveda ne takšen povratek, kot se je zgodil in ne na ta dan, kot je bil.


Povratek s kolodvora na Bistriku je bil predviden 28.6.1914 po 14. uri. Točne ure ni, povratek se naj bi pičel po kosilu v Konaku z vožnjo z avtomobili do kolodvora Bistrik.

Pa si poglejmo program obiska nadvojvode FF (= Franc Ferdinand)...

Slika


Slika


Še povečava planiranega povratka dne 28.6.2014 preko kolodvora Bistrik:

Slika

Torej:

12:00: prihod v Konak
12:30: kosilo
14:00: odhod iz Konaka z avtomobili, mimo Careve džamije, Vojaškega inšpektorata in tkalnice preprog na kolodvor Bistrik, od tam pa z dvornim vlakom do Ilidže.
19:00: večerja
21:00: odhod iz Ilidže z dvornim vlakom (proti Metkoviću - prihod v Metković 29.6.1914 ob 05:00)


Zgodilo se je drugače: dvorni vlak je odpeljal posmrtne ostanke FF+SH s kolodvora Bistrik dne 29.6.2014 ob 19.10 uri, v Metković pa je prispel ob 06:00 dne 30.6.1914.
To pomeni, da je moral vlak nekje za nekaj ur prenočiti.


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Sarajevski atentat (28.6.1914)

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:38600

Pozdravljeni,

boti si z veseljem ogledujejo to temo in delajo copy-paste v svoje baze.

Vmes je prispela iz Sarajeva (Dule) preko Kanade (Milan) na forum zeljeznice.net fotografija sedanje Ulice Bistrik. Hvala obema.

To je sedaj dodatek k 100% potrditvi, da je sprevod res šel po Ulici Bistrik do kolodvora Bistrik.

Slika

Slika


Jasno je viden portal v hiši, skozi katerega je dostop v Franjevačko ulico.

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Sarajevski atentat (28.6.1914)

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:39.000
železocestnik napisal/-a:Pozdravljeni,

tema si je nabrala v enem letu 35.000 ogledov.
V času, ko je nastajala (samo od 7. do 9.11.2015) si je nabrala le okoli 1000 ogledov. Vse ostale oglede (34.000) pa preko leta.

Zbiranje gradiva in fotografij se nadaljuje...

pozdrav
Darko
Tole zgoraj sem napisal 27.11,2016, torej pred manj kot 1 mesecem.
Do takrat se je samo zaradi enega detajla, fotografije Franca Ferdinanda, ki je imela pripis, da je posneta 1 uro pred atentatom, nabralo 35.000 ogledov.

Izkazalo se je, da sploh ni bila posneta niti v Sarajevu, niti v Ilidži temveč v Tarčinu.

Pred enim mesecem smo pričeli z raziskovanjem, kje je potekala povorka s krstama FF+SH.
"Nabralo se je 4.000 ogledov, kar je presenetljivo zanimanje za en tak, nepomemben detajl.

Ugotovili smo, da je povorka šla po poti iz Konaka do kolodvora Bistrik.


Sedaj ne bomo pustili teme pri miru brez nadaljevanja.

Čas je za reševanje novih zagonetk...

Recimo do kje sta se pripeljala z vlakom FF+SH na dan atentata :?: :wink: :lol: :lol:

Vsi vemo, da sta prespala noč iz 27. na 28.6.1914 v hotelu "Bosna" v Ilidži (Banja).

Bomo malo pogledali, kako so se posedali k večerjam pred atentatom Slika
...in kaj so čvekali med večerjama :-k [-(

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Sarajevski atentat (28.6.1914)

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Pozdravljeni, da ne zavlačujemo :wink: :lol:

Gremo takoj k "poseditvi"... torej "Sitz-listi" za večerjo 26.6.1914 v hotelu "Bosna" v Ilidži (Banja)!

Slika

Hotel stoji še danes, prenočišče je 50 €. Kako vem?

Ja, ko sem ga iskal po Guglu, si ga je Gugl zapomnil in mi ga sedaj pri vsakem kliku ponuja :roll:

Slika


Bo trajalo nekaj časa, da naredim popis...ampak vsaj zavlačujemo ne :wink: :lol:

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Sarajevski atentat (28.6.1914)

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:39.100


Pozdravljeni,

zakaj sploh gledamo ta razpored?

Samo toliko, da vidimo, kdo je bil povabljen in koliko je bilo povabljenih...

Da lahko primerjamo z večerjo 27.6.1914 :thumbupr

Drugače nimamo s čim primerjati :idea:





No, pa poglejmo ta sedežni red. Povabljeni so bili nekateri oficirji z manevrov, večina pa le tisti, ki so organizirali potovanje in vse ostalo, torej najbližji ljudje iz moštva.

Tudi tisti, ki so "posodili" avtomobile za prevažanje :igraca


»Zgoraj« sta sedela: baron Morey (dvorni komornik) in major Höyer
Leva stran:
- Hauptmann (stotnik) von Pilz
- Major Kündmann
- Ekscelenca grof Harrach
- Njena Visokost (Sofija Hohenberška)
- Ekscelenca svobodnjak von Conrad
- Vladni svetnik von Starch
- Vladni svetnik Dr. Fischer (dvorni zdravnik)
Desna stran:
- Ekscelenca baron Rummerskirch
- Rittmeister (konjeniški stotnik) grof Ehrbach
- Grofica Lanjus
- Njegovo cesarsko Veličanstvo (nadvojvoda Franz Ferdinand)
- Polkovnik Metzger
- Poročnik grof Boos
- Polkovnik Dr. Bardoff


Aja, da ne pozabimo na Slika in :berr

Slika


Ne vem, kam sem založil francoski slovar, nič ne bo s prevodom.
Bom poiskal slovar do jutri, ko bo na vrsti "velika večerja"...


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Sarajevski atentat (28.6.1914)

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:39200

Pozdravljeni, da ne zavlačujemo, takoj nadaljujemo...

Večerja se ni smela preveč zavleči, saj je bil zjutraj odhod že ob 8. uri.

FF na manvre z vlakom do kolodvora Tarčin in potem s konji na sedlo Ivan.
SH pa z avtom po Sarajevu...


Poglejmo torej sedežni red za "veliko večerjo", noč pred atentatom...

Slika


Jedilnik sem nekam založil, ga bo potrebno poiskati na netu :wink: :lol:


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
STIB
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 445
Pridružen: 18.04.2006, 11:57
Kraj: Zagreb, HR

Re: Sarajevski atentat (28.6.1914)

Odgovor Napisal/-a STIB »

Kdo je bila grofica Lanjus?
Edina ženska razen Sofije.

Zanimivo je tudi da je na večerji bilo kar veliko cerkvenih ljudi (dva škofa, frančiškanski provincial, dva rabina in muslimanski duhovnik).
Zadnjič spremenil STIB, dne 24.12.2016, 18:59, skupaj popravljeno 1 krat.
lp iz Zagreba
ZDRU
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Sarajevski atentat (28.6.1914)

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Ja, res je. Grofica Vilma Lanjus, rojena 1887 v Puli (Wilma Johanna Luise, Gräfin Lanjus von Wellenburg).

Bila je Sofijina "dvorna dama". Spremljala jo je na poti preko Budimpešte do Sarajeva.

Napisala je spomine:

Slika

Slika

Slika

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Odgovori