Pomoč pri zbiranju informacij, fotografskega gradiva

Vse o zanimivi zgodovini železne ceste skozi čas.
Nika zeleznice
Začetnik
Začetnik
Prispevkov: 2
Pridružen: 16.02.2017, 10:33

Pomoč pri zbiranju informacij, fotografskega gradiva

Odgovor Napisal/-a Nika zeleznice »

Spoštovani,

Pisem vam v zvezi z nekaj osnovnimi informacijami, ki bi jih potrebovala za začetek raziskovalne naloge.

Zanima me naslednje:

Vse informacije v zvezi z železnisko povezavo Ljubljana_Beograd in kasneje z vlakom Sava Ekspres.

-Zanima me kdaj je bila proga LJ_BG prvič odprta, kako dolgo so jo gradili, kdaj so jo posodabljali, koliko kilometrov ima itd.

-Kdaj stece vlak Sava Ekspres in kdaj preneha delovati, kakšen je bil vozni red, cena karte, koliko vagonov je vozil, morda kaksnaa statistika koliko ljudi se je z njim prevazalo v določenem obdobju itd.

-Nadaljne me zanimajo železniski pragovi, kaksen les so uporabljali, dimenzije pragov, od kod so ga pridobivali? ( cas Jugoslavije) Se posebaj me zanima povezava Ljubljana-Beograd.

- ce imaste morda v arhivu shranjene kaksen zapise, zgodbe, pricevanja iz popotavanj na tem vlaku?

- Fotografije ki so kakorkili povezane s to progo ali vlakom


Najlepsa hvala za vse informacije,

lep dan zelim,

Nika Autor
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Pomoč pri zbiranju informacij, fotografskega gradiva

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Nika, pozdravljena,

forumaši ti bodo/bomo radi pomagali.

Vendar pod nekaterimi pogoji...

- da se jim boš na koncu zbiranja gradiva zahvalila (na forumu, z eno vrstico, v raziskovalni nalogi z navedbo vira: www. vlaki.info)

- da boš objavila tukaj na forum svoj izdelek (vseeno pred zadnjo verzijo ali po zaključku raziskovalne naloge

Forumaši imamo namreč slabe izkušnje, zato smo nezaupljivi :wink: :lol:

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Gorchi
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 6518
Pridružen: 23.10.2006, 12:25
Kraj: Cerklje na Gorenjskem

Re: Pomoč pri zbiranju informacij, fotografskega gradiva

Odgovor Napisal/-a Gorchi »

Pozdravljena Nika,

mogoče Ti bo pomagala naslednja povezava: http://forum.malezeljeznice.net/index.p ... ress.3323/
Če se ne motim, je Sava zamenjala Emono, ki je vozila z garnituro 711. Ta je bila obarvana v "bajadera" barvni shemi, kakšno sliko te garniture boš našla v forumu Vozni park-SŽ 711 "Mercedes". Kdaj naj bi se zgodila zamenjava pa žal ne vem. Mogoče še ena malenkost - išči kaj okoli Dolančevega vagona, ki so ga pogosto pripenjali na vlak Sava.

Kar se razdalje Ljubljana-Beograd tiče bi se dalo ugotoviti s kakšnim sprehodom ob progi in gledanjem km kamnov, lahko bi se ponucalo tudi tale dokument:
http://www.slo-zeleznice.si/images/infr ... stajah.pdf. Tu piše, da je postaja Ljubljana v km ~565 in če vemo, da je 0 km v Beogradu, potem bo verjetno razdalja od Ljubljane do Beograda 565km.
Goran
TGV Lyria
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 2547
Pridružen: 24.03.2008, 20:13
Kraj: Baška grapa

Re: Pomoč pri zbiranju informacij, fotografskega gradiva

Odgovor Napisal/-a TGV Lyria »

V temi o "Zelencu" 711 je bilo o relaciji LJ - Beograd kar precej napisanega.
Mercedes 711 je vozil kot "Emona Express" iz Ljubljane v Beograd in nazaj od 1970 do 1979, še v rjavi barvi in brez klime. Nato pa:
Še malce o "Sava Express" .
Ker je bila vedno prisotna ribarija med republiškimi ŽTO-ji, v okviru JŽ, kot "Zelenec" ni več vozil v Beograd. Kot alternativo so sestavili "Poslovni vlak" imenovan "Sava Express" s klasičnimi pullman vagoni 1. razreda. Iz Ljubljane je vozil ta vlak v sestavi treh vagonov (temno modre barve in z rdeče - plišastimi žametnimi sedeži), ter bifejem. Številka tega vlaka je bila 101/100. V Zagrebu se je ta vlak, 0z. vagoni združili z hrvaškimi in srbskimi, ravno take barve. Vse skupaj je potem nadaljevalo pot v Beograd in nazaj do Zagreba, oz. Ljubljane.
Baje so bila trenja med ŽTO-ji tako močna, da je 711 kot "Emona" bil neredko kamenjan na področju Hrvaške in Srbije.
Sava je na tej progi vozila do razpada Jugoslavije leta 1991. Ironično je ravno na koncu svoje "kariere" dobila nove vagone iz tovarne Goša, vrste UIC-Z1, brez kupejev in klimatizirane, ki so jih nato SŽ in HŽ po 1991 uvrstile v novi vlak EC Mimara, ki je vozil do Berlina. Zato so tej vagoni še sedaj znani kot "Mimara vagoni".
jž 363
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 221
Pridružen: 17.01.2014, 21:13

Re: Pomoč pri zbiranju informacij, fotografskega gradiva

Odgovor Napisal/-a jž 363 »

TGV Lyria napisal/-a:Baje so bila trenja med ŽTO-ji tako močna, da je 711 kot "Emona" bil neredko kamenjan na področju Hrvaške in Srbije.
(Morebitnemu) kamnovanju vlaka naj bi botrovale druge okoliščine, ne pa trenja med ŽTO-ji.
TGV Lyria napisal/-a:Ironično je ravno na koncu svoje "kariere" dobila nove vagone iz tovarne Goša, vrste UIC-Z1, brez kupejev in klimatizirane, ki so jih nato SŽ in HŽ po 1991 uvrstile v novi vlak EC Mimara, ki je vozil do Berlina.


To je bila le začetna ideja; sicer pa so še na JŽ-ju odločili da bodo uvedli prvi vlak EC ranga, namesto da bi posodobili garnituro za Savo.

Nazadnje pa ni treba pozabiti da je vlak IC Sava med Ljubljano in Beogradom spet zavozil v letu 1998 (vendar v drugem rangu, sestavi in s podaljškom do Munchena) - in je z vspehom na tej relaciji vozil nekje do l. 2011.
TGV Lyria
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 2547
Pridružen: 24.03.2008, 20:13
Kraj: Baška grapa

Re: Pomoč pri zbiranju informacij, fotografskega gradiva

Odgovor Napisal/-a TGV Lyria »

jž 363 napisal/-a: Nazadnje pa ni treba pozabiti da je vlak IC Sava med Ljubljano in Beogradom spet zavozil v letu 1998 (vendar v drugem rangu, sestavi in s podaljškom do Munchena) - in je z uspehom na tej relaciji vozil nekje do l. 2011.
Ni točno tako. Na začetku je bil uveden kot IC 290/291 brez imena, relacija Beograd - Beljak (- München), imel je tudi direktne vagone Beograd - Benetke. Po nekaj letih je spremenil številko v 210/211 in dobil ime Sava, na isti relaciji. Sedaj vozi le še na relaciji Vinkovci - Beljak (mislim da od 2012 ali 2013), proti Münchnu je treba prestopiti.
jž 363
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 221
Pridružen: 17.01.2014, 21:13

Re: Pomoč pri zbiranju informacij, fotografskega gradiva

Odgovor Napisal/-a jž 363 »

TGV Lyria napisal/-a:Ni točno tako. Na začetku je bil uveden kot IC 290/291 brez imena, relacija Beograd - Beljak (- München), imel je tudi direktne vagone Beograd - Benetke.
Hvala!
Tudi sam nisem bil prepričan da je od začetka (drugega) obratovanja nosil ime "Sava". Ampak menim da je takoj ob ponovnem odprtju proge ZG-BG že vozil v Muenchen (vsaj kursni vagoni), saj so takoj med Beogradom in Muenchnom vpeljali dva para vlakov. Vem pa da je v letu 2003 vlak 210/211 že bil imenovan in je vozil v/iz Munenchena. Ter neredko imel ob prihodu v Ljubljano zamude...
Nika zeleznice
Začetnik
Začetnik
Prispevkov: 2
Pridružen: 16.02.2017, 10:33

Re: Pomoč pri zbiranju informacij, fotografskega gradiva

Odgovor Napisal/-a Nika zeleznice »

Najlepsa hvala za vse informacije. Seveda vas ne bom pozabila omeniti v koncnem delu in se vam vsem zahvaliti za dragocene informacije.
Se enkrat bi prosila , ce ima morda kdo shranjeno kaksno vizualno gradivo( fotografije, video....) in pa seveda pozna kaksno anekdoto iz tega vlaka?

lep dan Nika
casar
Kurjač
Kurjač
Prispevkov: 40
Pridružen: 01.06.2016, 11:01

Re: Pomoč pri zbiranju informacij, fotografskega gradiva

Odgovor Napisal/-a casar »

TGV Lyria napisal/-a:
Še malce o "Sava Express" .
Ker je bila vedno prisotna ribarija med republiškimi ŽTO-ji, v okviru JŽ, kot "Zelenec" ni več vozil v Beograd. Kot alternativo so sestavili "Poslovni vlak" imenovan "Sava Express" s klasičnimi pullman vagoni 1. razreda. Iz Ljubljane je vozil ta vlak v sestavi treh vagonov (temno modre barve in z rdeče - plišastimi žametnimi sedeži), ter bifejem. Številka tega vlaka je bila 101/100. V Zagrebu se je ta vlak, 0z. vagoni združili z hrvaškimi in srbskimi, ravno take barve. Vse skupaj je potem nadaljevalo pot v Beograd in nazaj do Zagreba, oz. Ljubljane.
Jaz sem se s tem vlakom peljal aprila ali bolj verjetno maja 1990 od Vinkovec do Ljubljane. Vagoni so bili takšni, ja, jih je bilo pa več. Če me spomin ne vara, na začetku za lokomotivo najprej 5 vagonov do Ljubljane, potem restavracija in na koncu 7 vagonov do Zagreba. Restavracija je menda tudi šla do Ljubljane, povsem prepričan pa nisem več. Mislim, da je to v tistem času bil najboljši vlak v celi tedanji Jugoslaviji. Najboljši vagoni, bil je zelo hiter (veliko hitrejši kot karkoli dandanes), imel je malo postankov, predvsem so pa ti bili kratki brez nepotrebnega zavlačevanja.

Zanimivo, da je vlak kljub temu, da je bil kar dolg in pošastno drag (jaz si tiste vožnje nisem plačal sam), vsaj ob tisti moji vožnji bil nabito poln. Bila je sicer obvezna rezervacija sedežev, a to ni nič kaj pomagalo, saj je na mojem sedežu že sedel nekdo drug, ki je prav tako imel rezervacijo za tisti isti sedež. In tega je bilo veliko. Bili so celo primeri, kjer so po trije ljudje imeli rezervacijo za isti sedež. Sprevodniki, ki so se komaj prebijali skozi polne hodnike, so samo zmigovali z ramami in govorili, da oni nič ne morejo. Šele od Zagreba naprej je bilo normalno in dovolj prostora za sedenje.

Zanimiva je bila še menjava lokomotive v Dobovi. Saj so menjavo nadvse hitro opravili (glede na podobne menjave pri ostalih vlakih), pa vendar je tam bil najdaljši postanek na celi poti. Ne vem zakaj, ampak v voznem redu pa postanka v Dobovi ni bilo. Vlak se tudi ni ustavil ob peronu, temveč ga je hrvaška (srbska?) lokomotiva s spuščenim pantografom odpeljala vzdolžno daleč mimo dela postaje s peroni na 3 kV stran in tudi prečno daleč stran od peronov nekje globoko v tovornem delu postaje. To sicer ni ustavilo kar nekaj ljudi, da bi ob tem zapustili vlak in peš šli "diagonalno" preko množice tirov do postaje. Vstopil pa menda res ni nihče. Še danes mi nikakor ni jasno, zakaj menjave lokomotive pri tem vlaku niso opravljali ob peronu in zakaj ob tem ni bil tudi normalen postanek vlaka.

Aleš
TGV Lyria
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 2547
Pridružen: 24.03.2008, 20:13
Kraj: Baška grapa

Re: Pomoč pri zbiranju informacij, fotografskega gradiva

Odgovor Napisal/-a TGV Lyria »

Ali ni imel Sava Express kar 2 bife vagona, enega do Zagreba in drugega vse do Ljubljane?
Vsaj v voznem redu 1989/1990 je v poglavju "Sestave vlakov" napisano tako.
Uradnega postanka v Dobovi pa ni imelo kar precej vlakov. Tudi nekateri mednarodni med Nemčijo in Grčijo (npr. Attika, Hellas) so imeli le tehnični postanek.
casar napisal/-a: ...temveč ga je hrvaška (srbska?) lokomotiva s spuščenim pantografom odpeljala...
Mislim, da je Savo vlekla lokomotiva ŽTO Zagreb serije 442, sedanja HŽ 1142 "Brena".
casar
Kurjač
Kurjač
Prispevkov: 40
Pridružen: 01.06.2016, 11:01

Re: Pomoč pri zbiranju informacij, fotografskega gradiva

Odgovor Napisal/-a casar »

TGV Lyria napisal/-a:Ali ni imel Sava Express kar 2 bife vagona, enega do Zagreba in drugega vse do Ljubljane?
Čisto možno, da je bilo tudi tako. Bila je gužva in po vlaku nisem kaj dosti hodil, sploh po onem oddaljenem "zagrebškem" koncu ne. Pa še pravih ovinkov do Zagreba skoraj ni in se tako tudi z gledanjem skozi okno ni dalo kaj dosti videti vzdolž vlaka. Prometa v bifeju pa kljub zasoljenim cenam vsekakor ni manjkalo, bi tudi 3 vagone verjetno zlahka iztržili.
TGV Lyria napisal/-a:Uradnega postanka v Dobovi pa ni imelo kar precej vlakov. Tudi nekateri mednarodni med Nemčijo in Grčijo (npr. Attika, Hellas) so imeli le tehnični postanek.
Ampak zakaj? Kakšne so koristi od tega?
TGV Lyria napisal/-a:Mislim, da je Savo vlekla lokomotiva ŽTO Zagreb serije 442, sedanja HŽ 1142 "Brena".
Točno ta je bila, ja. Torej hrvaška.

Aleš
Gorchi
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 6518
Pridružen: 23.10.2006, 12:25
Kraj: Cerklje na Gorenjskem

Re: Pomoč pri zbiranju informacij, fotografskega gradiva

Odgovor Napisal/-a Gorchi »

Aleš,
Dobova je že od časa elektrifikacije meja, kjer se menjajo lokomtivi. Dva različna električna sistema, drugače vsaj v času Jugoslavije ni šlo. Slovenija na 3kV =, ostala Jugoslavija na 25 kV ~. Brena se pač ne more voziti po Sloveniji tako kot mehi in mopedi ne na progi do Beograda.

Sicer pa je bila Sava poslovni vlak in menda najvišji rang vlaka takoj za modrim vlakom, v sestavu so bili vagoni prvega razreda plus dva bifeja, en Ljubljanski, drug Zagrebški. Zaradi visokega ranga vlaka je seveda moral drveti, hkrati pa je bil vozni čas menda tempiran tako, da so se lahko funkcionarji zahodno od Beograda lahko pripeljali na seje v Beograd. In potem nazaj domov spat. Leta 1985 je bil v redu vožnje objavljeno:
SAVA Express
P100 Beograd (15:00) - Zagreb (P: 19:55, O: 20.03) - Ljubljana (22:15)
P101 Ljubljana (2:45) - Zagreb (P: 4:50, O: 5:05) - Beograd (10:13)

Sestav vlaka:
A ŽG Ljubljana Lj-Bg
A ŽG Ljubljana Lj-Bg
BR ŽG Ljubljana Lj - Bg
A ŽG Ljubljana Lj-Bg
A ŽG Ljubljana Lj-Bg
A ŽG Ljubljana Lj-Bg
A ŽG Ljubljana Lj-Bg
A ŽTP Zagreb Zg-Bg
A ŽTP Zagreb Zg-Bg
A ŽTP Zagreb Zg-Bg
SR ŽTP Zagreb Zg-Bg
A ŽTP Zagreb Zg-Bg
A ŽTP Zagreb Zg-Bg
A ŽTP Zagreb Zg-Bg
A ŽTP Zagreb Zg-Bg
Salon ŽG Ljubljana Lj-Bg

Kot je razvidno, 13 vagonov 1. razreda, 2 bifeja in Dolančev vagon.

Sicer pa je bila proga od Zagreba do Vinkovcev za časa Jugoslavije usposobljena za 160 km/h, po tazpadu Jugoslavije je bil nekaj časa tam prekinjen promet, kako je pa sedaj zrihtana proga pa ne vem. Menda HŽ škripa še bolj kot SŽ vseeno pa je težnja, da bi se spet letelo s 160 km/h.

Nika, za slike pa poglej na forum Male željeznice, nekaj slik je tam, nekaj je na You Tubu. In kot sem v prvem postu napisal, oglasi se v Muzeju novejše zgodovine in pa v Muzeju slovenskih železnic pri g. Bogiću pa pobrskaj. Lahko da se bo kaj našlo tudi v arhivih časopisne hiše Delo, lahko da ima kaj tudi Vjesnik iz Zagreba. Da malo podrpem lenobo, tule je ena slika:
Slika
Menda je bila objavljena na nekem koledarju JŽ ŽTP Zagreb v osemdesetih, sliko na linku pa je objavil Damir Pašalić iz Beograda.
Primer sestava iz onega linka pa sem tudi napisal.
Goran
jž 363
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 221
Pridružen: 17.01.2014, 21:13

Re: Pomoč pri zbiranju informacij, fotografskega gradiva

Odgovor Napisal/-a jž 363 »

Še par mojih komentarjev;
TGV Lyria napisal/-a:Uradnega postanka v Dobovi pa ni imelo kar precej vlakov. Tudi nekateri mednarodni med Nemčijo in Grčijo (npr. Attika, Hellas) so imeli le tehnični postanek.
Kar je precej razumljivo, saj je Dobova takrat bila pomembna le kot točka spremembe sistemov elektrifikacije. Tudi danes na njej ni veliko vstopanj/izstopanj pri mednarodnih vlakih.
Gorchi napisal/-a:Sicer pa je bila Sava poslovni vlak in menda najvišji rang vlaka takoj za modrim vlakom
Ja, poslovni vlaki so imeli menda najvišji rang in le 1. razred, ampak obstajali so še drugi poslovni vlaki. Sava je med Beogradom in Zagrebom imel točno (danes neverjetnih) 5 ur vožnje, medtem ko je poslovni vlak Anton Gustav Matoš (Zg-Bg) to pot prevozil še hitreje - kar v 4 ure 50 minut!
Tempiranje voznega časa bi prej povezal z možnostjo izkoriščanja le ene garniture za obe smeri. Funkcionarji pa so bolj koristili letala in avtomobile.
Podajam vozni red za l. 1990/91:

SAVA Express
P100 Beograd 15.00
Vinkovci 17.42
Slavonski Brod 18.21
Zagreb 20.10
Zidani Most 21.20
Ljubljana 22.00

P101 Ljubljana 03.25
Zidani Most 04.19
Zagreb 05.40
Slavonski Brod 07.18
Vinkovci 07.57
Beograd 09.40

Navedel sem le čas odhoda s postaj (edini večji postanek je bil v Zagrebu, 10 minut)
Gorchi napisal/-a:Menda je bila objavljena na nekem koledarju JŽ ŽTP Zagreb v osemdesetih, sliko na linku pa je objavil Damir Pašalić iz Beograda
Fotografija je bila objavljena na naslovnici nekdanje revije "Železnice". Posneta je na postaji Novi Beograd.
Ljubitelj
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4762
Pridružen: 09.12.2006, 18:34

Re: Pomoč pri zbiranju informacij, fotografskega gradiva

Odgovor Napisal/-a Ljubitelj »

Ja, poslovni vlaki so imeli menda najvišji rang in le 1. razred, ampak obstajali so še drugi poslovni vlaki. Sava je med Beogradom in Zagrebom imel točno (danes neverjetnih) 5 ur vožnje, medtem ko je poslovni vlak Anton Gustav Matoš (Zg-Bg) to pot prevozil še hitreje - kar v 4 ure 50 minut!
To sploh niso tako kratki potovalni časi med Zg in Bg. Ko je vozil Lj-Bg 711 (okoli 1971) je bil potovalni čas Zg-Bg točno 4:00. Tudi poslovni vlak Zg-Bg je v tistih časih vozil okoli 4 h, in oba nista imela komercialnega postanka. Potem so pa Srbi zanemarili progo proti Tovarniku in je drvelos celih 50 km/h in ustrezno so se podaljšali potovalni časi ne glede na Vmax 160 km/h proti Vinkovcem in naprej proti Srbiji(?).

LPL
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Pomoč pri zbiranju informacij, fotografskega gradiva

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Pozdravljeni,

zanimivo, kako lahko v dobi napredka nazaduješ :roll:

Pravzaprav so zapravili vsi skupaj prednost pred letalom [-X

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Odgovori