Porečanka/Parenzana, zgodovina
Objavljeno: 18.03.2018, 19:36
Pozdravljeni,
odpiram novo temo, v kateri bo samo zgodovina Porečanke/Parenzane.
Na forumu imamo že eno temo o Porečanki v fotopisih. Tja se dodaja predvsem zapise o obiskih Porečanke sedaj, ta tema je posvečena zgodovini izgradnje te proge in obratovanju proge do ukinitve.
Osnovne podatke o zgodovini Porečanke/Parenzane dobimo v wikipediji.
Navajam povezave do večih wikipedij, saj ima vsake nekatere posebnosti:
slovenska: Porečanka link: https://sl.wikipedia.org/wiki/Pore%C4%8Danka
hrvaška: Parenzana link: https://hr.wikipedia.org/wiki/Parenzana
italijanska: Ferrovia Parenzana link: https://it.wikipedia.org/wiki/Ferrovia_Parenzana
nemška: Lokalbahn Triest-Parenzo link: https://de.wikipedia.org/wiki/Lokalbahn ... %93Parenzo
angleška: Parenzana link: https://en.wikipedia.org/wiki/Parenzana
Nas zanima predvsem zgodovina, zato si poglejmo zapis v wikipediji:
"Ko je avstrijski zakon dovolil gradnjo krajevnih ozkotirnih železnic, so okoli leta 1880 bile izdelane prve analize izgradnje takšne proge v zahodni Istri. Že leta 1888 jo je pričela načrtovati berlinska družba Sanderop & comp. pod vodstvom grofa Petra Waldersteina, obenem pa je svoje načrte pripravljalo tržaško podjetje Luigija Buzzija."
Pri kontroli podatkov si bomo pomagali s knjigo Giulio Roselli: Cara Parenzana!, ki je bila prvič tiskana 1987, pa 2002, 2013, 2014. Še vedno se jo da kupiti za 26 € v SLO in v Trstu, čeprav to delo ocenjuje T. Brate v knjigi Parenzana, železnica za vse čase, 2007, takole:
"Tako je njegov (Rosellijev) oris poreške lokalke žal le idealiziran pogled na lepoto male železnice in delno izkrivljen pogled na njeno resnično zgodovino in dogodke.
Je že tako, da zgodovina ni vedno lepa in idealna veda, je tudi krvava in neprijetna. Tej drugi plati zgodovine pa se je Roselli v svojih delih spretno izognil.
Sam (T.Brate) sem več kot 40 let raziskoval in zbiral podatke o zgodovini poreške lokalke, obenem pa tudi dolga leta sodeloval z Rosellijem in mu posredoval mnoge informacije, fotografski material, lastna odkritja podatkov in vozil ter dokumente o Parenzani, ki so mi bili dostopni. S tem sem pripomogel k temu, da so bila Rosellijeva dela čim boljša in informativno izčrpnejša, čeprav vseh informacij Roselli ni objavil v svojih delih."
Pri kontroli podatkov si bomo pomagali tudi s podatki iz knjige Egbert Peinhopf: Eisenbahnen in Istrien, Bahnmedien, 2017.
Leta 1880 so predstavniki občin, ki gravirajo k dolini Mirne (Quieto)poslali na Ministrstvo za trgovino peticijo, da se poveže njihovo področje s Trstom in Istrsko državno železnico.
Februarja 1883 pa so predstavniki občine Poreč in ostalih zainteresiranih občin iskali možnosti, kako Poreč povezati z Buzetom na Istrski državni železnici.
Grof Peter Walderstein iz Svetega Križa, sicer stanujoč na Dunaju, je zaprosil za dovoljenje za izgradnjo železnice iz Trsta (Triest) preko Milj (Muggia)do Kopra (Capo d*Istria). 8.maja 1886 je prejel od Ministrstva za trgovino dovoljenje za tehnična preddela za 6 mesecev.To dovoljenje so mu dvakrat podaljšali.
28.januarja 1888 pa so predstavniki zainteresiranih občin v Poreču potrdili predlog, ki jim ga je pripravi grof Walderstein oz. pooblaščeno podjetje za konstruiranje prog Sänderop & Comp. iz Berlina za progo Trst-Buje-Poreč. Grof Walderstein je 11.4.1888 zaprosil za koncesijo in 19. maja 1888 mu je bila predkoncesija podeljena.
Junija 1888 je grofu Waldersteinu Ministrstvu za trgovino podelilo dovoljenje za tehnična preddela in že 20. avgusta 1988 so zainteresiranim občinam predstavili svoje delo.
Junija 1889 pa je Sönderop & Comp. izdelalo generalni načrt in tudi detajlni načrt ter stroške za progo.
Občine so lahko podajale pripombe.
Tako tudi občina Piran.
Pirančani so imeli željo, da se približa proga Piranu in pripelje železnica v mesto.
Kandidat za koncesionarja se je strinjal s to željo, če občina Piran zagotovi, da bo dovolj tovora, da bo ta del odcepa od proge Trst-Poreč rentabilen*.
*= podatek iz knjige E.Peinhopf: Eisenbahnen in Istrien, stran 285 (po dokumentu iz Državnega arhiva v Pazinu).
Na razpolago imamo načrt proge Trst-Poreč/Trieste-Parenzo iz leta 1889:
Se slabo vidi, kdo jo je narisal ?
Malo povečave ne škodi...
Jaz mislim, da piše:
Maasstab (merilo) 1:75000
Berlin, den 4. Oktober 1889
GUSTAV van CLEEF & BURCHARD
Soc. Sönderop & Comp. BERLIN
Poglejmo si še malo bližje odcep do Pirana...
Še malo bližje...
pozdrav
Darko
odpiram novo temo, v kateri bo samo zgodovina Porečanke/Parenzane.
Na forumu imamo že eno temo o Porečanki v fotopisih. Tja se dodaja predvsem zapise o obiskih Porečanke sedaj, ta tema je posvečena zgodovini izgradnje te proge in obratovanju proge do ukinitve.
Osnovne podatke o zgodovini Porečanke/Parenzane dobimo v wikipediji.
Navajam povezave do večih wikipedij, saj ima vsake nekatere posebnosti:
slovenska: Porečanka link: https://sl.wikipedia.org/wiki/Pore%C4%8Danka
hrvaška: Parenzana link: https://hr.wikipedia.org/wiki/Parenzana
italijanska: Ferrovia Parenzana link: https://it.wikipedia.org/wiki/Ferrovia_Parenzana
nemška: Lokalbahn Triest-Parenzo link: https://de.wikipedia.org/wiki/Lokalbahn ... %93Parenzo
angleška: Parenzana link: https://en.wikipedia.org/wiki/Parenzana
Nas zanima predvsem zgodovina, zato si poglejmo zapis v wikipediji:
"Ko je avstrijski zakon dovolil gradnjo krajevnih ozkotirnih železnic, so okoli leta 1880 bile izdelane prve analize izgradnje takšne proge v zahodni Istri. Že leta 1888 jo je pričela načrtovati berlinska družba Sanderop & comp. pod vodstvom grofa Petra Waldersteina, obenem pa je svoje načrte pripravljalo tržaško podjetje Luigija Buzzija."
Pri kontroli podatkov si bomo pomagali s knjigo Giulio Roselli: Cara Parenzana!, ki je bila prvič tiskana 1987, pa 2002, 2013, 2014. Še vedno se jo da kupiti za 26 € v SLO in v Trstu, čeprav to delo ocenjuje T. Brate v knjigi Parenzana, železnica za vse čase, 2007, takole:
"Tako je njegov (Rosellijev) oris poreške lokalke žal le idealiziran pogled na lepoto male železnice in delno izkrivljen pogled na njeno resnično zgodovino in dogodke.
Je že tako, da zgodovina ni vedno lepa in idealna veda, je tudi krvava in neprijetna. Tej drugi plati zgodovine pa se je Roselli v svojih delih spretno izognil.
Sam (T.Brate) sem več kot 40 let raziskoval in zbiral podatke o zgodovini poreške lokalke, obenem pa tudi dolga leta sodeloval z Rosellijem in mu posredoval mnoge informacije, fotografski material, lastna odkritja podatkov in vozil ter dokumente o Parenzani, ki so mi bili dostopni. S tem sem pripomogel k temu, da so bila Rosellijeva dela čim boljša in informativno izčrpnejša, čeprav vseh informacij Roselli ni objavil v svojih delih."
Pri kontroli podatkov si bomo pomagali tudi s podatki iz knjige Egbert Peinhopf: Eisenbahnen in Istrien, Bahnmedien, 2017.
Leta 1880 so predstavniki občin, ki gravirajo k dolini Mirne (Quieto)poslali na Ministrstvo za trgovino peticijo, da se poveže njihovo področje s Trstom in Istrsko državno železnico.
Februarja 1883 pa so predstavniki občine Poreč in ostalih zainteresiranih občin iskali možnosti, kako Poreč povezati z Buzetom na Istrski državni železnici.
Grof Peter Walderstein iz Svetega Križa, sicer stanujoč na Dunaju, je zaprosil za dovoljenje za izgradnjo železnice iz Trsta (Triest) preko Milj (Muggia)do Kopra (Capo d*Istria). 8.maja 1886 je prejel od Ministrstva za trgovino dovoljenje za tehnična preddela za 6 mesecev.To dovoljenje so mu dvakrat podaljšali.
28.januarja 1888 pa so predstavniki zainteresiranih občin v Poreču potrdili predlog, ki jim ga je pripravi grof Walderstein oz. pooblaščeno podjetje za konstruiranje prog Sänderop & Comp. iz Berlina za progo Trst-Buje-Poreč. Grof Walderstein je 11.4.1888 zaprosil za koncesijo in 19. maja 1888 mu je bila predkoncesija podeljena.
Junija 1888 je grofu Waldersteinu Ministrstvu za trgovino podelilo dovoljenje za tehnična preddela in že 20. avgusta 1988 so zainteresiranim občinam predstavili svoje delo.
Junija 1889 pa je Sönderop & Comp. izdelalo generalni načrt in tudi detajlni načrt ter stroške za progo.
Občine so lahko podajale pripombe.
Tako tudi občina Piran.
Pirančani so imeli željo, da se približa proga Piranu in pripelje železnica v mesto.
Kandidat za koncesionarja se je strinjal s to željo, če občina Piran zagotovi, da bo dovolj tovora, da bo ta del odcepa od proge Trst-Poreč rentabilen*.
*= podatek iz knjige E.Peinhopf: Eisenbahnen in Istrien, stran 285 (po dokumentu iz Državnega arhiva v Pazinu).
Na razpolago imamo načrt proge Trst-Poreč/Trieste-Parenzo iz leta 1889:
Se slabo vidi, kdo jo je narisal ?
Malo povečave ne škodi...
Jaz mislim, da piše:
Maasstab (merilo) 1:75000
Berlin, den 4. Oktober 1889
GUSTAV van CLEEF & BURCHARD
Soc. Sönderop & Comp. BERLIN
Poglejmo si še malo bližje odcep do Pirana...
Še malo bližje...
pozdrav
Darko