Pionirska proga v Ljubljani

Vse o zanimivi zgodovini železne ceste skozi čas.
BREMZA

Pionirska proga v Ljubljani

OdgovorNapisal/-a BREMZA » 28.05.2006, 21:26

Po zamisli Sovjetske zveze, ki je imela prvo Pionirsko progo v Tbilisiju, je bila leta 1948 v dobrih treh mesecih zgrajena tudi Pionirska proga v Ljubljani. 7. marca 1948 so pričeli s pripravo terena za gradnjo, 10.marca 1948 pa so brigadirji pričeli s prostovoljnim delom.
Pionirska proga je bila speljana od Viča do Podutika, z vmesno postajo v Kosezah. Bila je ozkotirna, širine 0,76 m in dolga 3,819 km. Zgrajena je bila do roka in 10.junija 1948 je bila preiskuzna vožnja. Po odpravi še nekaterih pomanjkljivosti je bila Pionirska proga slovesno odprta za promet v nedeljo, 13.junija 1948. Tega dogodka se je udeležilo približno 20000 ljudi.
Na progi so bile tri postaje, vse na desni strani. Prva zidana postaja TV-15 s pokritim peronom je bila na Viču-Rožni dolini, druga zidana postaja je bila JELENOV ŽLEB s pokritim peronom v Kosezah in tretja začasna lesena postaja TRNOVSKI GOZD v Podutiku. V prihodnosti naj bi peljala celo do Polhovega Gradca. Železniške postaje so poimenovali po pomembnih krajih iz NOB.
Vožnja je trajala 24 minut z enominutnim postankom na postaji JELENOV ŽLEB. Hitrost vožnje vlaka je bila 25 km na uro. Povratna karta na Pionirski progi je stala 4 dinarje. Od 13.junija 1948 do konca tega leta se je prepeljalo 49830 potnikov, leta 1949 46240 potnikov, nato pa je število potnikov upadalo. Tako so bili tudi dohodki od vožnje vse manjši, vzdrževanje vozil in ostala obratna režija pa je ostala v višini kot na začetku. Pionirska proga je bila 11.februarja 1952 z odločbo vlade SFRJ prenesena na MLO mesta Ljubljana z brezplačnim prenosom osnovnih sredstev. MLO Ljubljana je ustanovil Zavod "Pionirska proga", vendar sredstva, ki so bila predvidena v proračunu, niso zadostovala za obnovo in vzdrževanje in so odborniki Mestnega zbora 10. in 11. aprila 1953 sklenili, da Pionirska proga v slabem stanju ne more obstajati. Obnovili je niso več, pač pa sprejeli predlog o ukinitvi, kar so izvedli marca leta 1954 in odpeljali vozila.
Še danes nas na Pionirsko progo spominjata ohranjena, a delno že spremenjena železniška postaja TV-15 s kurilnico, in železniška postaja JELENOV ŽLEB, v kateri živijo ljudje, naseljeni po ukinitvi Pionirske proge. Lepo je vidna skoraj celotna trasa Pionirske proge, saj je po njej od TV-15 do Kosez speljana asfaltirana kolesarska steza, ki povezuje Vič in Šiško.
Danes pionirska proga ne bi bila samo turistična atrakcija, bila bi pripomoček v procesu izobraževanja, predvsem pa dobrodošla povezava centra Ljubljane in živalskega vrta pod Rožnikom.

Vse to in še več si lahko preberete v knjigi PIONIRSKA PROGA V LJUBLJANI avtorice Fani Rižnar iz Ljubljane.
Progar
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 96
Pridružen: 26.09.2005, 14:24

OdgovorNapisal/-a Progar » 29.05.2006, 11:29

Lahko me popraviš, če se motim, ampak vseeno. Avtorica je knjigo v samozaložbi izdala že leta 1998. Razen če ne gre za kakšno novo izdajo?
BREMZA

OdgovorNapisal/-a BREMZA » 29.05.2006, 13:41

Drži Progar, sem preveril v knjigi, ki nosi letnico 1998, kot is napisal. meni je pač šele sedaj prišla pod roke in nanjo v dobri veri opozoril.
Uporabniški avatar
rock_rail
Pom. strojevodje
Pom. strojevodje
Prispevkov: 54
Pridružen: 18.05.2006, 18:31

OdgovorNapisal/-a rock_rail » 30.05.2006, 15:16

Včasih po tej trasi (ob Večni poti) kolesarim. Trasa od Viča, mimo živalskega vrta pa vse do konca kolesarske steze v Kosezah je še vedno zelo lepo vidna, potem se pa meni neznano kam izgubi. Kje točno v Kosezah pa je bila ta postaja "Jelenov žleb" in kje je potem protekala do Podutika? Pa v Podutiku naj bi bil tudi še viden nek most, ki je pripadal tej progi...

2 sliki trase, ki poteka vzdolž večne poti:

Slika

Slika
BREMZA

OdgovorNapisal/-a BREMZA » 30.05.2006, 15:53

Kot je meni znano, se na koncu sedanje kolesarske steze zavije levo proti Kosezam(trasa naj bi zavila že malo prej v gozdu samem-baje se vidi še manjši izkopan usek). Na levi strani prva ali druga hiša s čudno streho(adaptirana)naj bi bila nekdanja postaja Jelenov žleb. Trasa gre pa potem mimo enega motela, skozi gozd ob bajerju(tam je še lepo viden nasip).
BREMZA

OdgovorNapisal/-a BREMZA » 01.06.2006, 13:37

Proga se je nadaljevala mimo današnjega bajerja, zavila proti Podutiški cesti in ji sledila do končne postaje Podutik, na lokaciji današnje pasje šole.

Rock_rail je napisal:
Pa v Podutiku naj bi bil tudi še viden nek most, ki je pripadal tej progi...


Tisti betonski most desno od Podutiške ceste pa ne pripada Pionirksi progi ampak takrat načrtovani in že žačeti gradnji obvozne proge Vič-Črnuče.
BREMZA

OdgovorNapisal/-a BREMZA » 02.06.2006, 7:29

Za potrebe Pionirske proge se je uporabljala lokomotiva JDŽ 178-003, pet štiriosnih Cas vagonov in en štiriosni poštni DFa vagon.
Uporabniški avatar
rock_rail
Pom. strojevodje
Pom. strojevodje
Prispevkov: 54
Pridružen: 18.05.2006, 18:31

OdgovorNapisal/-a rock_rail » 09.06.2006, 0:44

Sem si sposodil to knjigo o pionirski progi in moram reči, da je zelo zanimivo branje, poleg tega je tudi kar nekaj zanimivih fotografij, ki ti ponudijo malo boljšo predstavo o tem, kako je vse skupaj izgledalo. Nisem recimo vedel, da je obstajala pobuda, da bi se ta proga spet oživila. To bi bila res lepa turistična atrakcija, ki bi povezovala Šiško z živalskim vrtom in obenem razbremenila promet po večni poti. Samo kaj, ko politika tako kot v večini drugih primerov opuščenih prog v Sloveniji, ni naklonjena takim idejam. :(
Nekoč sem gledal na discoveryju dokumentarec o vlakih. Meddrugim je kazalo tudi opuščene proge kjer so se našli zanesenjaki, ki so te proge odkupili in ponekod so postale zares lepa turistična atrakcija.

Sicer se mi pa nasploh zdi, da se pri nas vlaga le v cestno infrastrukturo, medtem ko železnice životarijo. Tu bi morala nastopiti predvsem država, ki bi z raznoraznimi ugodnostmi (olajšave ipd.) in predvsem z neko vsesplošno kampanijo pripomogla k povečanju prometa po železnicah, obenem pa razbremenila prenatrpane ceste in nenazadnje tudi okolje.
Uporabniški avatar
Vladimir
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 172
Pridružen: 25.02.2007, 20:31
Kraj: Skopje, Macedonia
Kontakt:

OdgovorNapisal/-a Vladimir » 03.03.2007, 8:49

Postoji li neki FOTO tog PIONERSKOG VOZA ???

Pozdrav,
Vladimir
Uporabniški avatar
jure80
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1120
Pridružen: 08.06.2006, 20:59
Kraj: Ljubljana - Žalec

OdgovorNapisal/-a jure80 » 03.03.2007, 11:58

V knjigi Pionirska proga v Ljubljani (F.Rižnar) so fotke pionirskega vlaka. Treba bi jih bilo skenirati, ampak pol bi potrebovali dovoljenje avtorice.
LP
Izidor
IC-Pohorje503

OdgovorNapisal/-a IC-Pohorje503 » 03.03.2007, 12:12

jure80 napisal/-a:V knjigi Pionirska proga v Ljubljani (F.Rižnar) so fotke pionirskega vlaka. Treba bi jih bilo skenirati, ampak pol bi potrebovali dovoljenje avtorice.



že imam knjiga, ona F.Rižnar je dal mi in moj spomnik!!! :)

res škoda ni več progo na vlaku za PIONIRSKA PROGA,hočem spet nazaj in vozni red je res super in cool. kdaj bo ali ne bo ?!

Lp
Uporabniški avatar
jure80
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1120
Pridružen: 08.06.2006, 20:59
Kraj: Ljubljana - Žalec

OdgovorNapisal/-a jure80 » 04.03.2007, 21:31

Res je škoda, kot velja za nekatere ostale proge. :cry:
LP

Izidor
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 8679
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

zgodba o p.p.

OdgovorNapisal/-a železocestnik » 26.07.2008, 10:00

Na netu sem našel blog, v katerem je napisana zgodba o pionirski progi.

(glej link pri temi: Zgodba o pionirski progi v Ljubljani)

Pozdrav
Uporabniški avatar
Ajznponar
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 829
Pridružen: 09.07.2009, 22:24

Re: Pionirska proga v Ljubljani

OdgovorNapisal/-a Ajznponar » 17.05.2010, 13:06

Če malo osvežim temo (morda bi jo prestavili v Železnica skozi čas???). Najprej nekaj malega fotk:

Kaj je ostalo od postaje TV-15 v Rožni dolini:
Slika

Tako je menda že skoraj 3 leta. Nazadnje je na tem mestu stalo tole:
Slika

"Čez progo" (se pravi, kolesarsko stezo) stoji neka bela hiša z napisom Zveza šoferjev in avtomehanikov. Hmm, ali ima kakšno vezo s to progo???? #-o

Kot vemo, je po trasi med TV-15 in "Jelenovim Žlebom" (ob Koseškem bajerju) speljana kolesarska steza, večinoma po gozdu in vzporedno z Večno potjo:
Slika

Jelenov Žleb je danes takšen (žal se nisem spomnil priti tja še pred olistanjem rastlinja ](*,) ):
Slika

Proti Podutiku (Trnovskemu Gozdu) pa menda ni ostalo nič. Pripravil sem tudi traso v formatu .kml (ki ga lahko podtaknete Google Maps ali Earth): link. Odsek Koseze - Podutik je potegnjen bolj približno.

Mimogrede, nkeje sem zasledil, da so progo nameravali podaljšati od Podutika kar do Polhovega Gradca. Ta se mi zdi zelo lovska. Prvič, pot je kar dolga in niti za odraslega kurjača najbrž ne mačji kašelj.Drugič, takoj po Podutiku pride zelo konkreten klanec.

Za konec pa še link na hrvaški forum, kjer je slavc nalepil kar nekaj zgodovinskih slik in tudi napisal še kakšno zanimivost.

Vrni se na

Kdo je na strani

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 5 gostov