Vožnja vlakov na maketah

Vse okoli izdelovanja maket in elementov na njej.
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: Vožnja vlakov na maketah

Odgovor Napisal/-a volkun »

Najprej sestavim garnituro in jo spnem z lokomotivo 643-025, to bo sedaj vlak 3004, ki je na tiru 2a pripravljen za odhod, slika 107:
Slika

Postavim vse kretnice v prav položaj in odpeljem vlak na glavno progo, proti predoru, slika 108:
Slika

Med tem sestavim drugo vlakovno garnituro na postaji Preloge, v vlak 3005, risba 109:
Slika

Ko je vlak 3005 sestavljen, počaka na prihajajoč vlak 3004, ki drugikrat zapelje v oval, slika 110:
Slika

Končno po dveh vožnjah po ovalni glavni progi, vlak 3004 prispe na tir 7a, kjer se ustavi. Drug vlak, ki se sedaj imenuje 3007, je pripravljen za odhod proti postaji Krnica, slika 111:
Slika

Preko trojne kretnice na glavno progo, slika 112:
Slika

Vožnja traja nekaj časa po vzhodnem, kot tudi zahodnem segmentu, slika 113:
Slika

Tovorni vlak 3007 mimo postajališča Kamnolom, kjer pa se tokrat ne ustavi, slika 114:
Slika

In končno vlak prispe na postajo krnica, slika 115:
Slika

Po transportnem kartonu odpeljem vagone na določene progovne odseke, kjer jih bodo raztovorili oz. natovorili. Dva vagona do nakladalne rampe pri kovinarskem obratu, slika 116:
Slika

In ostala dva vagona dostavi lokomotiva na postajni slepi tir 2a. Vožnja ostanka vlakovne garniture, po industrijskem tiru, proti postaji Krnica, slika 117:
Slika

Parna lokomotiva potiska vagona proti koncu slepega tira, slika 118:
Slika

S tem je scenarij 2 končan. Sliši se precej zapleten vendar se z nekaj vaje scenarij gladko odvije in v drugem poskusu je trajala vsa operacija od začetka do konca le sedem in pol minut (07:30 minut) in to brez hitenja. Mogoče bom v naslednjem poskusu vlak 3004 3x popeljal v oval, s tem pridobim še nekaj več časa za sestavljanje vlaka 3005 :D. Seveda je k temu času potrebno prišteti še postavljanje voznega parka na tire, pripravi tovora in zagonu DCC lokomotive.
KONEC SCENARIJA 2 - MAKETA 1960a
Uporabniški avatar
parni_vlak
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 338
Pridružen: 25.11.2020, 17:03
Kraj: Ljubljana
Kontakt:

Re: Vožnja vlakov na maketah

Odgovor Napisal/-a parni_vlak »

Evo, zdaj pa je čas, da še jaz objavim svoj scenarij (oziroma več njih) 8)
Jaz seveda že od začetka sestavljam vozni red in pri tem bo tudi ostalo. Vlake delim na lokalne potniške (oznaka 30xx), brze (oznaka 31xx), mešane (35xx), klasične tovorne (40xx) in nabiralnike (41xx). V voznem redu imam zapisano tudi sestavo vlaka, tovor in dodatne opombe, ki so pomembne za natovarjanje in raztovarjanje. Tovor je napisan le pri odprtih vagonih, cisternah in potniških vagonih.
Slika

Predstavil bom scenarij vožnje mešanega vlaka 3501, ki ga vleče lokomotiva JŽ 52-004, sestavljen pa je iz vagonov Baat, Gv in Kdv. Slednji je natovorjen s premogom, ki ga je potrebno dostaviti v remizo za lokomotive.
Slika
*na shemi črna pomeni lokomotivo, rdeča potniški vagon, temno siva zaprt tovorni vagon, svetlo siva pa odprt tovorni vagon.
Iz sheme je razvidna tudi postavitev voznega parka: lokomotiva je na tiru 3 postaje Smrečje, vagon Baat na tiru 2 postaje Smrečje, ostala dva vagona pa na tiru 2 nakladališča Pod Hribom.

Lokomotiva najprej zapelje na tir 2, priklopi Baat vagon ter zapelje na tir 1 - prevozni tir.
Slika

Tu lokomotiva spet odklopi potniški vagon in se odpelje po tovorne vagone, ki jih porine in od zadaj priklopi na vagon Baat. Nato spet zapelje na čelo vlaka.
Slika

Vlak odpelje proti nakladališču Pod Hribom, kjer je tudi čakalnica za potnike in se tam tudi ustavi, da se potniki izkrcajo/vkrcajo.
Slika

Nadaljevanje vožnje sledi, ko bo čas. Ko pa bom naslednjič dejansko vozil, pa bom posnel tudi slike in jih prilimal v to temo.
lp
Timotej
Parne lokomotive so zakon! Oglejte si jih na mojem blogu:
https://parnelokomotive.blogspot.com
Lep dan še naprej, parni_vlak
Uporabniški avatar
parni_vlak
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 338
Pridružen: 25.11.2020, 17:03
Kraj: Ljubljana
Kontakt:

Re: Vožnja vlakov na maketah

Odgovor Napisal/-a parni_vlak »

Zdaj imam čas, pa bom kar nadaljeval :)
Vlak torej odpelje čez oval in se spet ustavi na postaji Smrečje. Nato zapelje preko kretnice na tir 2, kjer odpne vagon Kdv, ki ga kasneje raztovorijo:
Slika

Lokomotiva odpne vagone in odpelje na začelje vlaka. Odpne vagon Baat in se z vagonom Gv vrne na nakladališče:
Slika

Lokomotiva nato odpne vagon Gv in zapelje preko ovala nazaj na tir 3 postaje Smrečje. S tem je vožnja zaključena. Ta shema prikazuje položaj vagonov po končani vožnji:
Slika

Na tiru 4 ponavadi stojita ena ali dve lokomotivi, s katerima se nadaljuje scenarije po voznem redu. Na voznem redu, ki sem ga prilimal v prejšnjem prispevku, je viden vlak št. 4003, sestavljen iz lokomotive JŽ 821-001 in vagona JŽ Kdv - to je tisti vagon, ki je v Smrečje prispel z vlakom 3501, z vlakom 4003 pa se prazen vrača nazaj na nakladališče Pod Hribom. :D

Naslednjič pa prilimam prave slike vožnje vlaka 3501 in še premik vagona Kdv, označen kot vlak 4003.
lp
Timotej
Parne lokomotive so zakon! Oglejte si jih na mojem blogu:
https://parnelokomotive.blogspot.com
Lep dan še naprej, parni_vlak
Uporabniški avatar
parni_vlak
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 338
Pridružen: 25.11.2020, 17:03
Kraj: Ljubljana
Kontakt:

Re: Vožnja vlakov na maketah

Odgovor Napisal/-a parni_vlak »

Uhhh... Skoraj bi pozabil na transportni karton vlaka 3501!
Slika

Drugače pa bo predstavljen scenarij veljal le še dober mesec, do oktoberskih počitnic, ko imam v planu povečanje makete z večjo postajo, rotundo za lokomotive s tremi tiri in manjšo tovarno z industrijskim tirom. Hkrati bom voznemu parku dodal še nekaj vagonov (1x Baat, 1x Dd, 1x E, 1x Giov)
lp
Timotej
Parne lokomotive so zakon! Oglejte si jih na mojem blogu:
https://parnelokomotive.blogspot.com
Lep dan še naprej, parni_vlak
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: Vožnja vlakov na maketah

Odgovor Napisal/-a volkun »

Bravo Timotej!
Odlično si tole zastavil in resno pristopil k nujnim listinam, ki so potrebne za vožnjo vlakov po maketah. Všeč mi je ideja o barvnem kodiranju različnih vrst vagonov - bom poskusil posnemati tvojo idejo v enem od naslednjih scenarijev. :). Jaz jih bom vnesel tudi v transportni karton.
Navidezno sem si v beležko oštevilčil tvoje risbe v nadaljevanju oz. zaporedju, kot sledijo: 119 do 127, ki je zadnja risba v tem prispevku. S tem bomo laže razpravljali o kakršnikoli zadevi, če bodo risbe in slike oštevilčene - ne bo dvoma, o čem je govora. To se mi zdi v redu rešitev in jo bom upošteval.

Hvala za tvoj prispevek in lp, Vojko
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: Vožnja vlakov na maketah

Odgovor Napisal/-a volkun »

Spet nekaj manjših sprememb oz. izboljšav pri sami vožnji vlakov. Končno sem pisal Protokol vožnje, ki je precej poenostavljen in to listino sem oklestil vseh nepotrebnih oz. nerazumljivih ali dvomljivih besedil. Seveda sem protokol preigraval kar nekajkrat, postavil časovne okvirje, zmanjšal število, oz.združil listine v en list, odstranil 90% piktogramov, popravil logotipe, predelal Transportne kartone, ki sedaj vsebujejo razpredelnico za 13 vagonov. Število vagonov sem določil s preigravanjem / vožnjami / manevri / različnih vlakov. Ta številka pomeni največje število vagonov, ki je lahko hkrati na kateremkoli delu makete. To pomeni stoječi vagoni na slepih tirih, kot vlaki ki vozijo. In to je res največje možno število vagonov, ki ga mala maketa 1960a še prebavi brez težav. K temu lahko še prištejemo dve lokomotivi in to je to :D. Kljub temu sem nekatere scenarije popravljal vsaj 5 do 6 krat, da je uspelo vlak smiselno "razrezati", kajti postajni tiri na maketi niso dolgi.....
Najvažnejši del protokola je Operativni list, ki sedaj združuje kratek opis lokomotivskih manevrov, manipulacije s tovorom in vožnjo vlaka - Scenarij in drugi sestavni del, že ustaljen Transportni karton .
Za lažjo predstavo najprej fotografija Operativnega lista velikosti A4 in v ležečem položaju. Lahko bi bil tudi A5, vendar nastopijo težave z berljivostjo - poskusil sem obe velikosti in se odličil za A4:
Slika
Približno polovica lista A4 na levi strani, je na voljo za prej omenjeno besedilo, kar povsem zadostuje. To je v bistvu vodilo, kako izpeljati lokomotivske manevre in dodana so še razna opozorila. Desna stran lista pa je tabela z vlakovno garnituro, od kod ta pelje (ODHOD) in kam dostavimo posamezne vagone na ciljni postaji (PRIHOD). V rdečem črtkanem okvirju je sestavljen vlak, In pozorni opazovalec bo uvidel razliko med ZAČETNO POSTAVITVIJO (kot je zapisana na levem delu lista - zgoraj) in sestavljenim vlakom. Lahko bi vagone postavil na tir 2a, pripel lokomotivo in vlak odpeljal. Tak način zgubi smisel sestavljanja in razstavljanja vlakov, oz. vagonskih garnitur. Potem tudi ni premikov vagonov in lokomotiv, ostane samo vožnja, kar pa ni moj namen 8) .

Kako beremo Operativni list?
Z rdečimi številkami je označeno zaporedje branja oz. zaporedje operacij. Vsekakor pred vsakim začetkom dela na maketi preberem izbran scenarij in šele nato pristopim k začetni postavitvi voznega parka na maketo!

Kako izberem operativni list?
Scenarije sem razdelil v štiri kategorije: OSNOVNO - LAHKO - ZAHTEVNO - ZELO ZAHTEVNO
Z osnovnimi operacijami se lahko igrajo tudi otroci. Ko dobijo občutek za hitrost vožnje, spenjanje in razpenjanje, občutek za dolžino vlaka nasproti dolžine tira, kako in zakaj premikamo kretnice, pa se lahko lotijo Lahkih scenarijev. In tako naprej. Zalo zahtevna kategorija pomeni obilico manevrov, rezanje vlakov, vožnje dveh vlakov hkrati in podobno. Kakršne volje sem, tak scenarij vzamem v roke - ni mi treba prebirati besedila, le njegovo težavnostno stopnjo odčitam in to je to 8)
Primer oznak na listu:
Slika

Nadlajujem.....
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: Vožnja vlakov na maketah

Odgovor Napisal/-a volkun »

Prejšnji dve tabeli nosita zaporedni številki 128 in 129!
Ko preberem in razumem scenarij in transportni lsit, je na vrsti postavljanje voznega parka na tire. Berem od leve proti desni in tako so tudi postavljeni vagoni na progo, ne glede na orientacijo proge in, ali je to slepi tir, ali ni.
Razlaga kaj to sploh pomeni: edino na ta način sem rešil zmešnjavo, kaj je spredaj in kaj zadaj. Namreč maketa 1960a je pritrjena na zid okrog sobe in ima v sredini sobe precej prostora, kjer se nahaja vlakovodja. In ko gledam eno postajo, je druga za mojim hrbtom 8) ! Torej je tam "spredaj" takorekoč "zadaj", ko pa se na stolu zavrtim in gledam drugo postajo, pa je prešnja postaja za mojim hrbtom - torej je situacija / orientacija nasprotna ...... Tudi slepi tiri so enkrat usmerjeni levo od kretnice, drugič spet desno. Popolna zmešnjava, bi rekli - v ta namen je Postavitev voznega parka na progo pisana z leve na desno in tako so tudi vagoni in lokomotive postavljeni na tire. Slika 130 prikazuje tire na postaji Krnica:
Slika

Slika 131 pa prikazuje vozni park na tirih ranžirne postaje Preloge:
Slika


Seveda se položaj sestavljne garniture pač razlikuje od začetne postavitve, kar je popolnoma normalno, kajti šele sestavljena garnitura je pripravljena na vožnjo do svojega cilja. Čas med postavitvijo vagonov na tire in sestavljeno garnituro v vlak pa je maneverski čas, v katerega poleg premikov, spada tudi nakladanje tovora na vagone.
Na obeh slikah sta tudi dva - recimo jima - piktograma: tri pike ( . . . ), ki pomenijo isti tir, vendar medsebojni razmik / vagoni niso speti! Drugi pa je plus ( + ) in pomeni da so vagoni med sabo speti, lahko tudi z lokomotivo. S takim načinom sem enostavno rešil pisanje nepotrebnega besedila :D
Zadnjič spremenil volkun, dne 22.01.2022, 20:49, skupaj popravljeno 1 krat.
Uporabniški avatar
parni_vlak
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 338
Pridružen: 25.11.2020, 17:03
Kraj: Ljubljana
Kontakt:

Re: Vožnja vlakov na maketah

Odgovor Napisal/-a parni_vlak »

Odlično!
Imaš pripravljene tudi kakšne tabele za popravila lokomotiv? :)
lp
T.
Parne lokomotive so zakon! Oglejte si jih na mojem blogu:
https://parnelokomotive.blogspot.com
Lep dan še naprej, parni_vlak
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: Vožnja vlakov na maketah

Odgovor Napisal/-a volkun »

Hi Timotej!
Ne nimam še razdelane sheme za Depo. Si me pa "podražil" in bom tudi to pripravil. Pravzaprav vsa opravila in manevre za ves Depo - ki obsega le nekaj tirov, ampak "dela pa bo": dolivanje vode v rezervarje parnih lokomotiv, vsipanje peska proti zdrsu lokomotiv, dovoz premoga za parne lokomotive, čiščenje pepelnikov parnih lokomotiv pretovor peska z zgornjega nivoja na spodnji (pesek prihaja iz kamnoloma s pomočjo ozkotirnice 8)) In še kaj se bo našlo. Torej dela s pisanjem scenarijev in transportnih kartonov čez glavo. Seveda, ko bo volja za to . . . . .

Sem pa pripravil še specifikacije vseh vlakovnih garnitur, ki so trenutno v scenarijih. Torej tabelo z vsemi potrebnimi podatki o vlakih in seveda zahtevnost scenarija, ki je zabeležena s kratico, in se nahaja v zadnjem stolpcu tabele, slika 132:
Slika

To zelo pomaga pri sestavljanju naslednjih scenarijev, seveda je pri tem opravilu nepogrešljiva tabela Progovnih parametrov, ki sem jo že omenil in prikazal na prvi strani te teme (glej sliko1)!
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: Vožnja vlakov na maketah

Odgovor Napisal/-a volkun »

Še mogoče opis koncepta, po katerem pišem Scenarij. Kolikor je vlakov, ki vozijo z enega konca makete na drug, ali ki se premikajo od Krnice do Kovinarskega obrata na industrijski tir, oz. obratno, toliko je tudi napisanih Scenarijev. In seveda, vsak Scenarij ima tudi svoj Transportni karton (logično: vsak vlak je durgače sestavljen - če nič drugega, je obraten vrstni red vagonov, pri povratni vožnji). To sta dve poglavji (Scenarij in Transportni karton), ki tvorita Operativni list (tako sem pač poimenoval vsak zaključen del manevrov). Posamezen Operativni list lahko vsebuje en sam scenarij (s tem tudi en Transportni karton), ali pa več Scenarijev / Transportnih kartonov.
Za primer bom prikazal popolnoma osnovni, prvi Scenarij, za začetnike in tudi otroke, ki včasih pridejo na obisk in si zaželijo vožnje vlakov po maketi. Je pa potrebno kar nekaj truda, da njihove oči ne uhajajo kar naprej na maketo, pač pa da ostanejo na besedilu Scenarija, ki ga prebirajo - so precej neučakani :P . Šele, ko poskusijo vožnjo in se nekaj zatakne, poiščejo pomoč v Scenariju 8) . Zato vedno pred vožnjo preberem scenarij in to vse dele, če jih je več. V rdečem krožcu je zaporedna številka Transportnega kartona, ki se pri vsakem naslednjem poveča za eno.
Torej Operativni list, s težavnostjo OSNOVNO in dvema Scenarijema / Transportnima kartonoma (levo je besedilo scenarija, desno je transportna tabela), slika 133. na tej sliki sta oba lista prikazan skupaj zaradi primerjave:
Slika

Enostavno so Scenariji in pripadajoči Transportni kartoni napisani vsak na svoj list. Razlog: preglednost!
Še besedilo Scenarija, ki pa ga lahko pred začetkom vožnje preberemo v celoti. torej prvi in drugi del v tem primeru. S tem si laže ustvarimo idejno sliko manevrov za malce daljše časovno obdobje. Res je, da na začetku hkrati beremo scenarij in sledimo navodilom oz. izvajamo manevre, kot so napisani. Z nekaj vaje pa procese že toliko obvladamo, da manevri potekajo bolj tekoče. Slika 134 prikaže oba Scenarija skupaj, kot jih lahko preberemo, enega za drugim -prvi del nato še drugi del:
Slika
Uporabniški avatar
parni_vlak
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 338
Pridružen: 25.11.2020, 17:03
Kraj: Ljubljana
Kontakt:

Re: Vožnja vlakov na maketah

Odgovor Napisal/-a parni_vlak »

Pozdravljeni,
v zadnjih dneh sem malo spreminjal scenarij za vožnjo. Zdaj scenarije delim na "enostavne" (št. 1), "srednje zahtevne" (št. 2) in "zahtevne - več vlakov" (št. 3). Zaenkrat so sestavljeni samo trije, pri katerih pa je določeno le število vagonov in lokomotiv, vrste vozil pa se lahko spreminjajo. Vsi scenariji so po vrsti vnešeni v vozni red (najprej najlažji, na koncu najtežji). Pripravil sem tudi dokument za scenarije. Tokrat bom predstavil zadnji, najtežji scenarij:
Scenarij 3:

Vrsta vlaka: potniški (3001), tovorni (4004), mešani (3502), še en tovorni (4005), še en mešani (3503) in še en potniški (3002), vmes tudi strojni (oznaka lokomotive)
Vozni park: JŽ 53-021, JŽ 25-026, JŽ Baat, JŽ Bggisstt, JŽ Db, JŽ Gs, JŽ Kiv, JŽ Kdv, JŽ Jdv
Ostale lokomotive, ki se jih lahko uporabi: JŽ 52-004, JŽ 23-005, JŽ 643-025
Tovor za vagone: JŽ Kiv, JŽ Kdv, JŽ Jdv: premog
Postavitev vagonov: JŽ Gs, JŽ Kiv, JŽ Kdv, JŽ Jdv: postaja Podhrib tir 2; JŽ Baat, JŽ Bggisstt, JŽ Db: postaja Smrečje tir 1
Postavitev lokomotiv: JŽ 53-021: Smrečje tir 2 obrnjena z dimnikom proti hribom; JŽ 25-026: kurilnica (Smrečje tir 4a) obrnjena z dimnikom proti manjšemu osamelcu na drugi strani makete.
  • Lokomotivo JŽ 53-021 zapeljemo na tir 1 postaje Smrečje in jo spnemo z garnituro vagonov JŽ Baat, JŽ Bggisstt in JŽ Db
  • Vlak 2x odpeljemo čez oval z vmesnimi postanki na postaji Podhrib (tir 1)
  • Ob ponovnem prihodu na postajo Smrečje odpnemo JŽ 53-021 in jo odpeljemo na tir 2 postaje Podhrib (strojni vlak 53021). Ob prihodu priklopimo tovorne vagone
  • Tovorni vlak (zdaj s številko 4004) odpeljemo na postajo Smrečje, kjer ga spnemo s potniški vagoni
  • Odpnemo lokomotivo, ki preko postajnih tirov odpelje na tir 4
  • Iz kurilnice pripeljemo lokomotivo JŽ 25-026, jo ustavimo pri vodnem napajalniku, dotočimo vodo in jo priklopimo na vlak, ki dobi oznako 3502
  • Vlak 2x odpelje čez oval z vmesnrmi postanki na postaji Podhrib (tir 1)
  • Vlak ustavimo na tiru 2 postaje Smrečje, kjer odpnemo vagone s premogom
  • Preostanek vlaka odpeljemo na tir 1
  • lokomotivo zapeljemo na začelje vlaka in odpnemo vagon Gs
  • Vlak, ki dobi številko 4005 odpelje na tir 2 postaje Podhrib
  • Lokomotiva se kot strojni vlak vrne po toveren vagone na postajo Smrečje, ki so jih vmes že raztovorili
  • Lokomotivo z vagoni odpeljemo na tir 1 postaje Smrečje in tovorne vagone pripnemo na potniške
  • Vlak, ki ima zdaj oznako 3503, odpeljemo na tir 1 postaje Podhrib in odpnemo tovorne vagone, ki jih prestavimo na tir 2
  • Lokomotivo odpeljemo nazaj in jo pripnemo na potniške vagone
  • Vlak, ki dobi številko 3002 odpeljemo na tir 1 postage Smrečje
  • Lokomotivo odklopimo in jo odpeljemo prek postajnih tirov na tir 2 postaje Smrečje
Če je interes, bom predstavil še scenarija 1 in 2.
lp
Timotej
Parne lokomotive so zakon! Oglejte si jih na mojem blogu:
https://parnelokomotive.blogspot.com
Lep dan še naprej, parni_vlak
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: Vožnja vlakov na maketah

Odgovor Napisal/-a volkun »

Hi Timotej
dobro zastavljeno. Sicer pa sem jaz pripravil en popolnoma začetniški scenarij (kot je predstavljen v mojem postu), da lahko popolnoma vsak odpelje vsaj enega od obeh delov scenarija. Po potrebi najprej opravimo vožnjo vlaka s krmilnikom na krajšem odseku proge, še raje pa kar po vsem ovalu, z nekaj menjavami kretnic, da se vlakovodja sploh spozna z načinom vožnje in upravljanjem / postavljanjem poti (kretnic). Mislim, da bom posebej v ta namen napisal še en scenarij enostavne vožnje po ovalu in krajši manevri na postaji Preloge.
Zdi se mi zelo pomembno, da so vsi napisani scenariji tudi praktično preizkušeni / voženi. Le tako ima besedilo svoj smisel. Kajti večkrat je dilema pri manevru vlakov na postajah, preko katere kretnice in kam.... Praktična vožnja pokaže najboljše rešitve in potem tudi potrdim ali pa popravim scenarij.
Je pa moja maketa specifična prav zaradi tega, ker med postajama ni krožne vožnje, kar je seveda velik izziv za vožnjo vlakov, kot tudi sestavljanje scenarijev. In kadar so na eni ali drugi postaji časovno daljši manevri, v scenariju pa je načrtovana vožnja dveh vlakov, uporabim oval za časovno kompenzacijo, ki mi dovoljuje v miru opraviti potrebne vlakovne manevre na katerikoli postaji 8) . Po potrebi vlak zapelje tudi dvakrat v oval, ali pa večkrat.
Za lažjo predstavo prilagam shemo ovala (modra linija), s sivo pa so označeni tiri ranžirne postaje Preloge.
Slika

lp Vojko
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: Vožnja vlakov na maketah

Odgovor Napisal/-a volkun »

Nadaljevanje pisanja scenarijev za maketo 1960a. Smiselno sem maketo razdelil na tri operativna področja:
- postaja Preloge in glavna ovalna proga (O = oval)
- postajni tiri Krnica, tiri v depoju in industrijski tir K.O.K. (K = krnica)
- vsi tiri na celotni maketi (C = celotna maketa)
Tako, kot so zgoraj zapisane kratice, so tudi označene mape v PC-ju, za lažje iskanje scenarijev. Pripravil sem tudi malce predelano in še bolj pregledno tabelo, kjer so zbrani kratki podatki vsakega scenarija, slika 136:
Slika

Za celotno maketo je že napisano - preizkušeno in zaključeno 18 scenarijev (C)! Torej čez glavo dovolj in sicer vseh težavnosti: od začetnikov pa vse do "starih mačkov".
V zadnjih nekaj dneh pa sem spisal še šest (6) scenarijev za krožno vožnjo in ranžiranje na postaji Preloge. Torej to operativno področje (O) lahko primerjamo s standardnimi oz. pri nas najbolj razširjenimi maketami, ki vsebujejo zaključeno progo; krog, oval, osmico in ostale krožne oblike. Je bilo res zelo zanimivo spisati in "prevoziti" vse scenarije "O" :D . Moram reči, da sploh ni dolgočasna vožnja vlakov po ovalu, čeprav vlak začne in konča vožnjo na isti postaji - pa vendar na drugih tirih. In lahko si privoščim neskončno premikanj vagonov, sestavljanja in razstavljanja vagonskih garnitur vseh vrst, nakladanja / razkladanja tovora in še vmesno postajališče je na maketi (Kamnolom) kjer seveda nekateri vlaki ustavijo za kratek čas - potniški vsekakor!
V teh scenarijih je trenutno skupaj zajeto 129 vagonov, oz. njihovih premikov in voženj. Seveda se vagoni ponavljajo, kajti moj vozni park trenutno obsega le 42 operativnih vagonov. nekaj pa jih je v "rezervi" in še niso v Registru tirnih vozil.

Torej bi ob tej priložnosti priporočal graditeljem manjših maket z zaključeno krožno progo, vsaj en vzporedni postajni tir in najmanj dva slepa progovna odseka. To bo namreč omogočalo precej zanimivih manevrov, kot tudi vožnjo dveh vlakov, kar bo zelo popestrilo in nas bo maketa polno zaposlila. To naj bi bil tudi eden od namenov naše železniške makete – "zaposlitev", pa čeprav v prostem času :)
Na ovalni progi sem se osredotočil na srednjo gostoto prometa. Najprej s tremi vagoni in dvema lokomotivama, nato pa s šestimi vagoni in prav tako dvema lokomotivama, slika 137.
Slika

Na tiru 7a so med sabo speti trije vagoni, ki čakajo na dizlovko, da jih povleče v oval....
Dobra stran ovala je (kot je že bilo omenjeno), da lahko med manevriranjem z enim vlakom na postaji, drugi nemoteno vozi po ovalu, kolikor dolgo je pač potrebno. Je pa potrebna posebna pozornost s postavitvijo kretnic, kar je tudi najkočlivejša zadeva pri vsej tej stvari.
Poskusil sem dve hitrosti vožnje po ovalu in prevladala je zmerna vožnja; približno 6sek / 1m. Seveda je ta hitrost razpolovljena na postajnih tirih in še dodatno zmanjšana na minimum pri spenjanju vagonov - z DCC upravljanjem je to mala malica :)

Nato sem spisal še scenarij vožnje dveh vlakov s postaje Preloge, na postajo Krnica. Vlaka si sledita v razmiku cca. 5 minut. kajti prvega sem sesatvil in zapeljal v oval, drugega pa sem med tem sestavljal na postajnih tirih. Ko je bil drugi vlak sestavljen in pripravljen za vožnjo v oval, sem prvega preusmeril po glavni progi proti predoru in naprej na postajo krnica. Drugi vlak pa je med tem že prvikrat zaokrožil v oval - namreč dvakrat bo peljal v oval, da v miru razstavim prvi vlak na postaji Krnica.
In ta dva vlaka bosta kasneje nekaj časa operativna le na tirh območja K (Krnica - depo - industrijski tir). Torej spet premikov in kratkih voženj v izobilju. Pa o tem več naslednjič, ko bodo scenariji realizirani.
lp, Vojko
Odgovori