Stran 1 od 4

Makete v merilu: HO vs N

Objavljeno: 03.01.2008, 16:24
Napisal/-a Dolfe
Imam vprašanje, za katerega sem se odločil odpreti raje kar novo temo.

Torej, o maketarstvu vem le toliko, kolikor bežno sledim debatam na tem forumu.
Vem da se modelčki vlakov izdelujejo v različnih merilih. Najbolj razširjena, kot je videti, sta sitema HO in N. V čem je bistvo različnih velikosti - meril?
Torej, zakaj dva precej različna merila? V čem je bistvo, saj se, vsaj meni se tako zdi, dela na trgu le zmeda. Saj modele v obeh merilih izdelujejo praktično iste tovarne.


lp
Dolfe

Objavljeno: 03.01.2008, 16:31
Napisal/-a IBANEZ15
Dolfe jes delam počasi maketo v HO merilu pa mi je že žal , da nisem začel v N. Na istem prostoru bi lahko naredil enkrat več , ker je vse enkrat manjše.

Objavljeno: 03.01.2008, 17:38
Napisal/-a Nejc
To dilemo bi rad tudi sam razčistil! Torej, kakšno razmerje velja za merilo N? :roll:

lp NS

Objavljeno: 03.01.2008, 18:05
Napisal/-a IBANEZ15
Nejc HO 1:87
N 1:160 :wink:

Objavljeno: 03.01.2008, 18:43
Napisal/-a CC 6500
V N merilu profitiraš res glede prostora, samo pri lokomotivah in vagonih so detajli boljše opazni v merilu HO.

Objavljeno: 03.01.2008, 19:56
Napisal/-a marklinfan
In tu obstaja še merilo 0 ("nič" - Null) od märklina in iz nje izhaja H0 - Halb Null od leta 1935, ki je naredil HO ("ha o") po naše, v resnici je to H0 ("ha nič"), da je bila bolj prijazna ljudem seveda zaradi prostora. Potem pa so prišla že merilla N in Z ki ga izdeluje samo marklin od leta 1972.
Jest mislim da so merila manjšali predvsem zaradi povečanja prodaje čim večji množici - seveda je prostor pri železnici velikokrat največji problem! Nikoli ga ni dosti.

:train2

0 "1/43"
H0 1/87
N 1/160
Z 1/220

Objavljeno: 03.01.2008, 22:45
Napisal/-a Griffith
H0 je zagotovo najbolj razširjeno in popularo merilo. Če imaš dovolj prostora se je najbolje odločiti za H0, če ga imaš malo manj pa za N. Če ga imaš pa zares veliko kot v Ameriki pa recimo 0. Ampak v Ameriki je itak vse veliko.

Objavljeno: 03.01.2008, 23:04
Napisal/-a kit
Dolfe dobrodošel v svetu malih železnic.
Pred kakim letom si gotovo gledal na hobby malih železnic drugače, kot gledaš danes. To sklepam iz vprašanj, ki si jih zastavil. Za tvoja vprašanja mislim, da so na mestu in bi se glede velikosti ali meril dalo kar nekaj debatirati, da bi bil tovrstni hobby še bolj prepoznan.
Naj dodam, da je še zmerom skrita želja skoraj vsakega odraščajočega dečka imeti svoj vlak. Sicer je pa hobby malih železnic uvertura v prave železnice, o čemer bi se dalo tudi veliko pisati.
Naj te na začetku malce popravim, ko si omenil sistem H0 in N, ki se obravnava kot velikost, merilo ali kot ga nekateri imenujejo tudi skala. Sistem pa je način vodenja vlakov v izmeničnem (AC) ali istosmernem (DC) sistemu, to je predvsem v merilu H0, ki je lahko analogno (konvencionalno) ali digitalno.
Kar se pa tiče meril ali velikosti jih pa obstaja veliko več kot sta H0 in N, vendar sta to dva merila, ki sta najbolj razširjena po svetu. Branje H0 in nekaj zgodovine je pa lepo opisal marklinfan.
Obstajajo pa tudi druga merila, ki se nekako takole kvalificirajo:
merilo 1:220 … Z = namizna železnica
merilo 1:160 … N = namizna ali sobna železnica
merilo 1:120 … TT = sobna železnica
merilo 1:87 ..… H0 = sobna železnica (H0e - ozkotirna)
merilo 1:43 ..… 0 = sobna železnica
merilo 1:32 ….. 1 = vrtna železnica
merilo 1:22,5 …G = vrtna železnica (Garten)
Sorazmerno s merilom je tudi tirna širina, ki je od 6,5mm do 45mm. Merila 1 in G imata isto tirno širino 45mm, s tem, da se 1 obravnava kot normalnotirna širina, G pa kot ozkotirna širina. Tako je vsako merilo posebej celota za sebe.
V več kot 100 letih izdelave malih železnic so se vzpostavili tudi standardi, ki so pripeljali nedolžne igrače vlakov do modelov ali celo do maket kakršne imamo danes na ponudbo. Se pa ti standardi nenehno dopolnjujejo, tako, da so novi modeli vedno bolj verodostojni originalu. Razlika med igračo, modelom in maketo je bilo pa na tem forumu tudi že govora.
Naj se povrnem nazaj k naslovu ali vprašanju, kaj je bistvo različnih meril H0 in N. Kot so že nekateri napisali gre v glavnem za velikost modela. N merilo je enkrat manjše kot H0 merilo, to se pravi, če gradiš maketo v N merilu na 1m² bo potrebno za H0 4m², ker je potrebno računati na širino in dolžino makete. S tega vidika je v manjših prostorih ali stanovanju veliko bolj priročna gradnja v N merilu. Če pa gledamo s strani detajliranosti modelov, so pa bolje detajlirani večji modeli, pa tudi droben tisk je pri večjih modelih bolj čitljiv.
Glede velikosti se na trgu ne dela nobena zmeda, saj ima vsak hobbyst svoje merilo in se v glavnem tudi tega drži, nekateri se pa držijo celo samo enega proizvajalca, to so pa v večji meri zbiralci Märklinovih modelov, saj ti modeli glede na starost dosegajo dokaj visoke cene na avkcijah.
Se pa proizvajalci malih železnic tudi trudijo pridobiti čim večji krog kupcev, zato tudi izdelujejo modele v različnih merilih. Na kratko bi lahko rekli boj za obstanek.

Merila modelov

Objavljeno: 03.01.2008, 23:06
Napisal/-a N amater
Zdravo Dolfe

No, ce ze sprasujes, jaz sem za N. Zakaj? Ne vem :-) Vsec so mi modeli in N se mi zdi prava velikost za stanovanje, kakor tudi za izdelavo. Res je model v N majhen, ampak zato ne moremo govoriti, da nima toliko detajlov, kakor "vecji" bratje. ker to marsikdaj sploh ni res. V N se vidi "taprava" stvar, kar lahko v H0 "malo pogoljufas" v N ni mogoce. V N mora biti vse tako, kot mora biti :-)

Ce pa ze govorimo o merilih, sem jih nastel 45, na Wikipedii jih bos nasel opisanih pa 33. Veliko, ali pa tudi ne!? Vsake toliko se pojavljajo nova merila kot naprimer T - 3mm (T gauge), kar lahko najdes na: http://www.kk-eishindo.co.jp/ ali pa druga, mogoce malo "ekzoticna" nestandizirana merila, ki v glavnem potonejo v pozabo :-(

In za vse skrbijo organizacija, ki postavljajo norme. To itak svi vemo, ampak za vsak slucaj je tu link na http://en.wikipedia.org/wiki/Normen_Eur ... isenbahnen
kjer imate linke na uradne strani teh organizacij in si v miru lahko preberete sve dogovrjene norme.
Na tem linku http://en.wikipedia.org/wiki/Rail_trans ... ing_scales
pa boste nasli vse o merilih in opise.
Komur se pa ne ljubi pregledati linkov, pa samo dve slikici - izvlecek tega, o cemer sem pisal (iz zgornjih linkov):
Slika
Slika

Odlocitev je pa od posameznika :-) Ce ne vidis razlike ali pa ce ti nobena velikost ni pri srcu, potem ... Ne vem. Zal :-(

Lep vecer se naprej, Jani

Dolfe izberi N, daj no, ne bo ti zal...:-)

Objavljeno: 03.01.2008, 23:37
Napisal/-a kit
Obstaja pa še eno zanimivo merilo in sicer 1:72, ki ga uporabljajo Angleži na tirni širini 16,5mm (H0).
Zadnje čase pa vse bolj na trg prodira merilo 1:120 TT, ki je nek kompromis med N in H0 merilom. Prvi ponudnik tega merila je bil Tillig, sledijo pa mu tudi že ostali izdelovalci, kot so Piko, Roco in tudi Mehano s modelom Blue Tiger.

Objavljeno: 04.01.2008, 11:45
Napisal/-a felix
Na razpolago je nekaj velikosti železnic in vsi proizvajalci natančno upoštevajo mere za vsako velikost. Na začetku ni bilo tako, vsaka tovarna je imala svojo velikost in svojo širino tira. Šele leta 1935 je na predlog tovarne Märklin prišlo do standardizacije in osvojili so sedem različnih velikosti. Šele tedaj je bilo mogoče na tire postaviti vozila raznih proizvajalcev v tej velikosti.
Velikost določata dve številki: razmerje pomanšanja in širina tira v milimetrh. Razmerje nam pove, kolikokrat je model manjši od originala. Če pri razmerju 1:87 meri model lokomotive 21,8 cm, potem je v orginalu dolg18,95 metra. To velja tudi za širino tira: na pravi železnici je razdalja med tračnicama 1,435 m, pri modelu pa je 87-krat krajša ali 16,5 cm. Da ne bi vedno navajali razmerja v številkah, so se proizvajalci dogovorili za oznake z eno ali dvema črkama ali številkama, kot kaže naslednja tabela:

OZNAKA SISTEMA RAZMERJE ŠIRINA TIRA
1 1:32 45 mm
0 1:45 32 mm
S 1:60 24 mm
HO 1:87 16,5 mm
TT 1:120 12 mm
N 1:160 9 mm
Z 1:220 6,5 mm

Re: Merila modelov

Objavljeno: 04.01.2008, 23:40
Napisal/-a kit
N amater napisal/-a:V N se vidi "taprava" stvar, kar lahko v H0 "malo pogoljufas" v N ni mogoce. V N mora biti vse tako, kot mora biti
Jani prosil bi te, če lahko ta stavek malce obrazložiš, točneje mislim na besedi "taprava" in "pogoljufa" :? :?

Izdelava modelov

Objavljeno: 05.01.2008, 0:50
Napisal/-a N amater
Zdravo Kit
Upam, da si kdaj ze izdelal kaksen model, taksen "taprav"? Ce si ga, potem tudi ves, kje si goljufal, glede na to, da na modelu zelo tezko naredis vse tako, kot je na originalu :-) Ce receva, da je rocka ali cev debela 3 cm, bi morala biti na modelu N debela 0,18mm. To preprosto ne gre. Treba je narediti nekaj, kar je "podobno" temu kar delas. Se strinjas? Ce je guma okoli okna siroka 2 cm, tega sploh ne naredis, ali pa spet malo goljufas in naredis nekaj kar bi to bilo. Tudi pri napisih na modelih je tako. Ali lahko preberes napise na moji Gomulki v N, pa so velike crke 0,5 mm? Vidis, tu se vidi, ce je res model narejen v redu, saj vecji je, lazje je :-) Moj zakljucek je, da ce uspes v N narediti nekaj, kar je res zelo podobno originalu, potem je to "bolj tapravo", kot na vecjih modelih.
A si kdaj delal nalepke za model? Za N in za H0? Poskusi, pa bos videl, kaj lahko in kako...
A si kdaj delal zobcenik za prenos pogona na kolesa? Nisi? Jaz jih izdelujem in imam kar nekaj problemov pri N, v H0 pa teh tezav ni. No, ce je v H0 en zob malo kriv ali ni najboljsi, se to se opazilo ne bo. Ce je pa to v N bo pa takoj crknil! Ce v H0 razmak med kolesi za 0,5 mm prevelik ali premajhen, se opazil ne bos, v N je pa to problem. Kaj je bolj "tapravo"? Ce je v H0 lokomotiva tezka pol kile, ne bos imel problema z umazanimi tracnicami, no vsaj ne toliko kot v N, kjer mora biti vse cisto in brezhibno, ce zelis imeti enako (mirno) voznjo kot v H0. Kje moras biti bolj natancen in imeti vse brezhibno?
In kaj je potem v resnici bolj "tapravo" in kje ter kako lahko goljufas?

Mogoce se spomnis slike iz mojega prispevka o ulivanju modelov:

Slika

Ta moja kopija v Z je dolga 53mm pa mi povej, kje je tezje narediti bolj "tapravo"?
Ali pa ta moj odliteh v H0:
Slika

Da se razumeva, ta v H0 izgleda bolj taprav! Verjetno pa za vecino izgled pomeni najvec, kar ni cisto tocno :-)

Da pa ne bova zasla iz teme, saj taksne debate ne dajejo najboljsih rezultatov se pa verjetno strinjas, da tudi na 1:1 vcasih malo goljufajo. Npr. barva ni vedno ista (po RAL toliko in toliko), pa tudi crke niso vedno delane po isti sabloni, zato so vcasih malo drugacne, ali pa na drugih mestih kot so bile prvotno, pa se marsikaj bi se naslo :-)

Se to se manjka, da se pojavi kdo, ki bo stel zakovice na modelih, ce jih je res toliko, kot na originalu :-)

Lep vecer se naprej, Jani

Objavljeno: 05.01.2008, 11:23
Napisal/-a kit
Pozdravljen Jani
Vem, da taksne debate ne dajejo najboljših rezultatov, vendar mislim, da je treba nekaj doreči.
Ne kritiziram tvojega dela, nasprotno, kar delaš je sigurno pohvale vredno, saj ni veliko modelarjev železniških vozil, da bi se lotili takšnih projektov kot je tvoj, vedi pa da so še.
V nekaterih pogledih se s tabo popolnoma strinjam, ne morem se pa strinjati, da v merilu N narediš bolj točno kopijo originala kot v merilu H0. Tako sem jaz razumel tvoj stavek »V N se vidi "taprava" stvar, kar lahko v H0 "malo pogoljufas" v N ni mogoce«. Vem, da s tem nisi mislil slabo, samo malce nerodno si se izrazil.
Nedvomno je, da se moraš v merilu N veliko bolj potruditi kot v H0 merilu, pa naj si bo to detajli na ulitku, ali nalepke, da se približaš originalu, vendar to ne odtehta tvojega komentarja, da se lahko v merilu H0 v isti situaciji »malo pogoljufa«. Vem, da ti bo ob temu stavku zrastel pritisk, ampak, da se razumeva; Ti gledaš model skozi oči modelarja, ki dobro ve koliko truda in znanja je vloženega v izdelek. Zobnik, kot ga omenjaš se ne vidi na gotovem modelu, pa čeprav je poglavitni sestavni del modela če želimo da je model lokomotive vozen. Se pa najdejo ljudje in teh ni malo, ki na kaj takega niti ne pomislijo. Kot si že sam ugotovil večina ljubiteljev malih železnic ocenjuje model po izgledu. Žal je tako, da danes ročno delo ni več cenjeno, saj se vse da kupiti. Naj te razočaram, ali razveselim, da lahko s pomočjo 3D printerja model lokomotive danes narediš veliko lepši kot so po postopku ulivanja rezina. Cena za printer do volumna 100mm x 100mm 1000mm pa znaša od 3000$ dalje praktično narediš model s pomočjo računalnika, ravno tako se delajo tudi nalepke, sestavine se pa tko kupijo, a ne.
Če bo hobbyst kupil model lokomotive in zanj odštel 300€ vedi da ne bo gledal kako je izdelovalec delal zobnik, ali napis na modelu, ampak bo ocenjeval izgled modela, da bo čim bolj verodostojen originalu, saj je zanj tudi nekaj plačal pa čeprav, ko ga bo zapeljal po tirih tudi ocena vožnje, ga še zmerom ne bo zanimal postopek izdelave zobnika. Sedaj boš pa dejal: »ga raje sam naredim, kot bi toliko odštel«. Prav saj je to tvoja odločitev, ki je legitimna.
Glede predimenzioniranosti bi omenil, da ne bom predolgočasen v pisanju samo vence na kolesih v N in H0 merilih. V H0 merilu nekateri proizvajalci uporabljajo NMRA standard RP25, ki je manjša višina, kot v N merilu in bolj verodostojna originalu.
Jani če sem te kaj užalil s pisanjem se ti oproščam, bi pa ob kaki priliki zelo rad pokramljal s tabo od kavi, ali pivu.

Objavljeno: 05.01.2008, 21:42
Napisal/-a Gorchi
Zanimiva debatica, ampak se vseeno strinjam z Janijem, da imaš pri večjem merilu več maneverskega prostora za nekaj narediti kot pri manjšem.

Jani je omenjal 2 cm debelo gumo okoli okna, kar znaša v H0 0,23 mm, v N 0,125, v Z pa le še 0,09mm. Zjedkana vezica iz medenine 0,4mm, dvostransko seveda, mora biti debela le 0,2mm, pri 0,3 mm debeli medenini pa mora biti vsaj 0,15mm. In kaj to pomeni na modelu v teh merilih? Da v H0 si lahko malce privoščiš in dodaš še 0,1mm, pri N je pa 0,1mm skoraj dvojna debelina one gume. Resnici na ljubo, Roco je recimo pri lokomotivi ÖBB 1042 vzel debelino gume 0,5mm ampak zgleda čisto v redu.

Travme, ki jih doživlja en ročni izdelovalec takega modela se reflektirajo v malce višji ceni modela, vsekakor pa vsak kolikor toliko resen izdelovalec modela (kar Jani zagotovo je, pa še kdo drug v Sloveniji in drugod) trudi čimbolje narediti model s čimveč detajli. Tak model je ponos izdelovalcu in če izgleda dobro je lahko ponos tudi kupcu, ki ga kupi.

Zunanje detajle se da poguljufati pri večjem merilu bolje, pri manjšem težje, včasih jih je treba celo opustiti. Spet primer. Kaj bi naredil z rešetko čez kompresorje pri mopedu, ki je sestavljena iz cca 200 luknjic velikosti 7x1,5cm na pravi lokomotivi? V H0 skoraj ne gre drugače, kot da narediš plitve(!!) reže (vrste), pa še to le 5 in ne 7, kakor je na pravi lokomotivi, kaj pa boš naredil v N ali bognedaj v Z? V Z boš verjetno kar pozabil na to mrežo ali pa dal nalepko ki bo ponazarjala rešetko, v N pa... hmmm. Pojma nimam?!

To je torej goljufanje ali bolje rečeno prirejanje realnosti pri različnih merilih in kar je imel verjetno Jani v mislih. Vsekakor pa se vsi trije strinjamo, da je detajliranje modelov tem težje, čim manjši je model In kupec res gleda le zunanjost, mogoče še miren tek pa kakšne finte kot so preklop luči, enostavnost vgradnje DCC dekoderja itd...

Ah še nekaj, omenil si printer za tiskanje plastike. Super stvar se strinjam, dokler ne prideš do omejitev stroja za želeno merilo. Osebno, kar sem od sodelavcev zvedel, je kar se ločljivosti še vedno najboljši stroj za izdelavo oni, ki polimerizira plastiko iz tekočine s pomočjo žarka. V vsakem primeru pa prideš do problema, kako priti do takega stroja, da lahko narediš tak model? Jaz, verjetno tudi barbapapa smo verjetno edini, ki imamo to možnost. Samo z odtisom na našem stroju jaz nisem bil niti najmanj zadovoljen, vem pa da se ga uporablja pri nekaterih znanih firmah, recimo Duracell, B/S/H....

V nobenem primeru ne mislim in nisem mislil nikogar užaliti, so pa dejstva, čez katera ne moreš.

Moja 2 €c :)