Ulivanje modelov

Vse okoli izdelovanja maket in elementov na njej.
Odgovori
Uporabniški avatar
N amater
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 409
Pridružen: 29.09.2006, 11:58
Kraj: Lj

Odgovor Napisal/-a N amater »

Zdravo Gorchi
Bi rekel, da na tem forumu obiskovalci to temo spremljajo, berejo in tudi kaj preberejo :-)
Ce bi zelel vse, kar sem v zadnjem mesecu delal napisati v enem mailu, potem bi bil ta mail kar predolg za objavo, zato sem poskusil v dosedanjih postih napisati najosnovnejse.
Upam, da mi je to tudi uspelo, rade volje, pa napisem se kaj, oziroma odgovorim na vprasanja.
Tvoja vprasanja so konkretna, zato tudi konkretni odgovori :-)

"Še nekaj nam zaupaj, ko si primerjal smoli F19 in F23 (?). "
Za primerjavo sem poleg F19 in F23, uporabil tudi oba kristala. Iskal sem material, ki bi bil cim bolj podoben "plastiki" (saj iz le-te so izdelani tudi "kupljeni" modeli) in seveda material dobavljiv v Sloveniji!
V Samson-Kamniku sem narocil tudi smolo F33, mogoce bodo rezultati s to smolo se boljsi...

Slika

Naredil sem odlitek iz vsake smole in zacel. Moja osnovna zelja: Plastika je elasticna, lahko se obdeluje (brusi, vrta, kita, barva...) in ne sme spremeniti oblike (ne sme zadrzati spremenjene oblike). Zame je pomembna tudi obstojnost - trpeznost barve, zato sem enega od modelov, ki je "prezivel" osnovne teste (padce, luknjanje, brusenje, zvijanje, stiskanje) prebarval (Ravell), pocaka dva dni in ga dajal z zamrzovalnik in na radiator (seveda je bilo v zamrzovalniku -10 st.C, na radiatorju pa nekje okoli 50 st.C).
Po dveh dneh in ene 10 ciklih (vmes se malo zvijanja in premetavanja) je model se vedno neposkodovan, barva se ni nikjer odluscila ali razpokala. Od testranih materialov mislim, da je F19 najprimernejsi za izdelavo odlitkov (za primerjavo sem pa imel tudi nekaj ceskih odlitek in odlitke prijatelja Suce iz Bg).
Res je tudi to, da modelov ne "premetavas" in jih cuvas ampak, ce si v model vlozil desetine ur dela, pa bi ga slucajno malo stisnil ali pa ti je padel na mizo in se razletel, potem bi bil (vsaj jaz) s taksnim materialom nezadovoljen, pa ti?

Slika
Slika
(tu so vsi razlicni tipi, oba kristala, F19 in F23, nekaj obarvanih in prebarvanih)

"Razlika je v krhkosti končnega izdelka, kaj pa o detajlih, katera je boljša?"
Detajli so vidni prakticno na vseh odlitkih enako. Nisem opazil razlike, da na katerem kaj ne bi bilo vidno :-)

Slika

"Si probal smolo tudi nijansirati v kako drugo barvo, npr. rdečo, črno? Če si, s čem?"
Da, ker sem imel doma samo zeleno barvo za Kristal (spet Samson-Kamnik), sem poskusil kar s to (kdo pa ne bi?). Rezultat imas na sliki, ce bi pa imel crno barvo, potem bi lahko rekel, da je to "plastika" :-)

Slika
Slika
Slika
(z dodatkom malo vec in malo manj zelene barve)

"Kako pa modrin in mehurčki, če se prav spomnim, si napisal, da teh težav praktično nimaš?"
Re ne vem, zakaj nisem imel problemov :-)? Verjetno je silikon tako dober :-) Meni je uspel ze prvi kalup, pazil sem le na "priblizno" razmerje in zmes vlival le v en vogal (to je najpomembneje), nikakor po originalu ali malo tu malo tam (naj zmes sama - od spodaj zalije cel original!!!). Mehurcki, ki nastanejo pri mesanje, pa lepo sami priplavajo na povrsje in v kalupu jih prakticno ni. Poskusil sem tudi tako, da sem vse skupaj dal na plosco, jo tresel (vibriral), rezultat pa je bil enak.

"Napisal si, da moraš model očistiti do golega (barvo z zavornim oljem?), tudi barvo. Zakaj to, zaradi morebitnih ostankov (vtiskov) od črk ali kaj drugega?"
Vsaka razpoka v barvi (primer mojega sinobusa), odluscena barva in tudi napis, bo na odlitku viden (da, tudi debelina napisa barve). S ciscenjem sem se kar namucil (saj original ni moj) in sem zelel "na lep nacin" ocistiti barvo, brez poskodb plastike. Dosti uspesno je cistilo za odstranjevanje plasticnih premazov za tla in drgnjenje s scetko. Rezultat si pa videl.
(to bi bilo tudi moje vprasanje ostalim, kaj, kako in rezultat?).

V naslednjih dneh bom upam pripravil tudi navodila za kalupe in okna v pdf formatu (taksna kot so v tej temi) in bodo dosegljiva na strezniku :-).

Lepe praznike vsem malim (N) in vecjim "vlako-ljubcem" :-)
Parfum in strup sta v majhnih steklenickah => N
IC-Pohorje503

Odgovor Napisal/-a IC-Pohorje503 »

sliko je zelo lepo in super , seveda da zanimivo da res dober dela roka za maketo "N" lool!!

Čestitamo N-amater!!!!

Lp
Uporabniški avatar
danijellikar
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 109
Pridružen: 28.09.2005, 10:38
Kraj: Hrvatska

Odgovor Napisal/-a danijellikar »

Pozdrav N amater.
Još jednom kapa dolje.
Čitam i pratim te, i našao sam nešto što i mene interesira. kako skinuti natpise i ostalo kaj je obojano na modelu a da se ne ošteti osnovna struktura plastike (modela).
Evo mojih iskustava. Neke sam stvari uspio skinuti Mr. Muscolom za pećnice. Tada sam uspio ponešto i s 90%-tnim isopropil alkoholom. Pri korištenju ulja za kočnice uvidio sam da se nakon tretmana struktura plastike bitno mijenja i postaje krta i lomljiva.
Pomoć????...

Odgovor je možda ovdje:Dosti uspesno je cistilo za odstranjevanje plasticnih premazov za tla in drgnjenje s scetko.
jedino kaj ne razumijem kaj je to čistilo za odstranjevanje plastičnih premazov za tla. Što bi to konkretno bilo? Znaš li možda hrvatski pojam za to? Puno bi mi pomoglo.
Pozdrav
Danijel
Uporabniški avatar
N amater
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 409
Pridružen: 29.09.2006, 11:58
Kraj: Lj

Navodila

Odgovor Napisal/-a N amater »

Zdravo
Najprej povezave do obeh navodil za izdelavo kalupov: http://uporabnik.vlaki.info/N-amater/Kalup.pdf in se za okna: http://uporabnik.vlaki.info/N-amater/okna.pdf. Najbolje je datoteki shraniti na disk (lokalno) in ju kasneje v miru prebrati :-)

In se odgovor za danijellikar
Za ciscenje sem uporabljal "odstranjevalec loscil" za tla (odstranjivač laštila - za odstranjivanje starih premaza...) iz kolekcije Cisto - Ilirija Lj.
Model "namakam", ga drgnem s scetko in to ponavljam... Zdi se mi v redu, ker omenjeno cistilo ne poskoduje plastike.
Ob prvi priliki pride pa tudi poskus se kaj drugega (na kaksnem testnem izdelku seveda). Mogoce pa kdo kaj pove se o nekaj procentni kislini, ki naj bi bila tudi uspesna, pa verjetno je se kaksen uspesel nacin :-)

Lep pozdrav :snowman
Parfum in strup sta v majhnih steklenickah => N
Uporabniški avatar
N amater
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 409
Pridružen: 29.09.2006, 11:58
Kraj: Lj

Odgovor Napisal/-a N amater »

Zdravo
Nadaljeval sem s testiranjem odlitkov (F19) in to - odstranjevanje barve.
Namrec, enem od sinobusov so odstopile nalepke in je bil kot narocen za "v smeti" ali test. Pa sem ga preprosto "okopal" v nitro razredcilu in je spet taksen, kot je bil.

Slika
Slika
Slika
Slika

Sedaj pa res ne vem vec, kaj naj delam oziroma, kaksen test bi lahko se opravil :?:
Do konca meseca, ko dobijo se F33, je to tudi vse, kar lahko napisem, razen, ce ima kdo se kaksno vprasanje :-)
Lep dan
Parfum in strup sta v majhnih steklenickah => N
Uporabniški avatar
N amater
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 409
Pridružen: 29.09.2006, 11:58
Kraj: Lj

Odgovor Napisal/-a N amater »

Zdravo
Ker se vedno nisem uspel nabaviti F33 in nadaljevati s testi, sem v tem casu poskusil izdelati kalup in odlitek (po opisanem postopku) parne lokomotive v merilu Z. Ohisje te lokomotive je dolgo le 53 mm, na njej pa je kar veliko detajlov (strlecih). V taksnih primerih je potrebno pred zacetkom izdelave odlitko pregledati kalup in dodatno prerezati dele kalupa, katere kasneje ne bi mogli lepo vzeti iz kalupa. Na eni strani lokomotive je taksen primer, kjer je na majhnem nosilcu cilinder in hladilnik. Taksnim delom je potrebno na kalupu omogociti, da jih lahko vzamete iz kalupa, ne da bi jih polomili (da bi ostali v kalupu).
Da pa ne bom samo govoril, se nekaj slik:

Slika
Slika
Slika
Slika
Slika

Lep pozdrav :pc3
Parfum in strup sta v majhnih steklenickah => N
Uporabniški avatar
N amater
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 409
Pridružen: 29.09.2006, 11:58
Kraj: Lj

Odgovor Napisal/-a N amater »

Zdravo vsem
Zal F33 nisem uspel nabaviti (ga se nimajo), sem pa nabavil nekaj barv, ki se mesajo s smolami. Z rezultati sem zadovoljen, saj ni problem izdelati kaj v crni, zeleni, plavi, rdeci, bakreni ali kateri drugi barvi. Fizikalne lastnosti testiranega F19 se niso spremenile (nisem opazil nobenih sprememb) je pa veliko lazje izdelati ze gotov kos, naprimer parno lokomotivo (jo ni treba barvati :-) ).

Slika

ali pa zelene disel lokomitive (pa se svetloba se ne vidi - pri osvetlitvi kabine):

Slika

Pa se o izdelavi oken nekaj besed. Motna okna na sinobusu su bila zaradi tega, ker je bil tak tudi original. Kolikor imas lepa okna, potem je tudi kopija-odlitek lep - prozoren, gladek :-)

Slika
Slika
Slika

Na zadnji sliki je pa tudi odlitek "bodoce" SZ 363 - Bizitke, saj bom spremembe - predelavo delal na odlitku in je narejen z dodatkom rjave barve.

Pa spet kaj napisem, ko najdem kaj "uporabnega", saj s tem, kaj vse NI v redu, vas raje vec ne obremenjujem :-D

Lep pozdrav
Parfum in strup sta v majhnih steklenickah => N
Uporabniški avatar
N amater
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 409
Pridružen: 29.09.2006, 11:58
Kraj: Lj

Odgovor Napisal/-a N amater »

Zdravo
F33 (katerega ze kar nestrpno cakam) v Samson Kamnik se niso dobili. Pravijo, da ga delajo "bolj po redko" oziroma, ko imajo vecjo kolicino in takrat ga bodo nekaj malega dobili tudi oni. Bo treba se malo pocakati :(

Sem pa pri njih dobil se nekaj barv (srebrna, modra, bela), ki se lepo mesajo s smolami in so kar uporabne. Izdelke lahko v nekaterih primerih celo uporabljas taksne, kakrsne dobis iz kalupa. Super, a ne?
Pri barvah je potrebno paziti na to, ali so transpatrentne ali ne. Pac, ce delas kaj iz prozorne smole, lahko samo "obarvas" smolo, pa je se vedno lepo prozorna, ali pa naredis material popolnoma neprozoren.
Opazil sem tudi, da se cas strjevanja podaljsuje, ce dodajas vec barve. Poskusal sem s srebrno barvo in cas se je obcutno podaljsal (za ene 5 minut), kar je vcasih lahko tudi dobro (da imas vec casa za ulivanje), sami odlitki tudi pri vecji kolicini barve nimajo opaznih slabsih fizikalnih lastnosti (ob uporabi F19).

Poskusil sem se eno smolo (prozono) za okna in z rezultati nisem zadovoljen, saj pri vecini prozornih smol dobis krhke in lomljive odlitke in mislim, da niso primerna (katera pa so, sem pa ze opisal).

Ko najdem kaj uporabnega, se pa spet oglasim.

Lep pozdrav
Parfum in strup sta v majhnih steklenickah => N
Uporabniški avatar
N amater
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 409
Pridružen: 29.09.2006, 11:58
Kraj: Lj

Jedkanje

Odgovor Napisal/-a N amater »

Zdravo
Dobil sem sporocilo, da bi zeleli kaj vec vedeti o tem, kako sem izdelal resetko za moj prvi meh?! Ker o tem na forumu se ni nobenega prispevka - o jedkanju, bi kar tu dodal kratko navodilce.

Rezultat izgleda nekako tako:

Slika

Resetka pa tako (na spodnjem delu slike je film - odtisnjen na prozorni foliji):

Slika

Na drugih forumih boste nasli dosti napisanega o tem, kako se jedka, katere materaile lahko uporabite, kaj lahko pricakujete, seveda so pa to kemikalije (jedke) zato je potrebno spostovati navodila in varnoste ukrepe pri delu.

Sam sem pa izdelavi pristopil kar najbolj enostavno, brez kaksnih velikih financnih stroskov, rezultat je pomemben, a ne :-)

Potrebujete film, foto lak, razvijalec in nekaj, kar razjeda kovino.

Film sem izdelal kar na domacem DeskJet tiskalniku, najprej seveda izdelate osnovo v racunalniku in jo natisnete na prozorni foliji.

Plocevino (sam sem uporabil tanko bakreno) dobro ocistite, malo vecji kos, kot je velikost objekta (npr. resetka), posusite in enakomerno "posprejate" s foto lakom.
Foto lak po osvetljevanju razvijete - tako kot fotografije in tam, kjer je lak osvetljen ga bo razijalec odstranil.

Na "prelakirano" in osuseno ploscico tesno prislonite film (odtisnjeno sliko), lahko vse skupaj "pokrijete" s kosom stekla, da se film res lepo pritisne na plocevino (ce ni lepo pritisnjen, potem slika ne bo "ostra") in osvetlite. Za osvetljevanje se uporabljajo obicajno UV zarnice, ker pa nobene nimam, sem pa uporabil kar namizno svetilko in osvetljeval cca. 25 minut na oddaljenosti 20 cm. Seveda v casu osvetljevanja nicesar ne premikaj, saj potem robovi ne bodo ostri.

Razvijalec pripravi po navodilu in osvetljeno ploscico daj v posodo, kamor si nalil razvijalec. Zanimivo je gledati, kako razvijalec "topi" lak tam, kjer ni slike, oziroma, kako slika "nastaja". Ce razvijas predolgo, potem lahko razvijalec zacne razvijati - odstranjevati tudi sliko, zato razvijanje spremljaj in takrat, ko je slika lepo vidna tudi prekini z razvijanjem. Slike se ne dotikaj, da je ne poskodujes, saj na mestih, kjer ni filma (zascite plocevine) bi nastala zareza oziroma odprtina (tu bi se izvedel postopek jedkanja).

Na tak nacin preneses sliko iz racunalnika na plocevino, kjer je slika je lak in se ne more jedkati, kjer slike ni ni laka in se bo kovina lahko jedkala.

Sledi se jedkanje, v ta namen sem uporabil zelezov triklorid, ki se dobi v vrecki, raztoipi in ze je pripravljen za jedkanje. Se relativno hitro zasici in ni za "vedno", ampak za majhne stvari je popolnoma v redu. Obstaja pa veliko drugih sredstev - mogoce se kdo prikljuci debati...

Aja, da ne pozabim, druga stran plocevine ni zascitena in ce bi taksno ploscico potopil v snov za jedkanje, potem bi se proces jedkanja zacel na obeh straneh - tam kjer je film in zeljeni objekt, kakor tudi na celi povrsini spodnje - druge strani. Zato sem spodnjo stran v celoti zascitil s selotejpom (lahko bi jo prelakiral ali kako drugace zascitil).

Material sem nabavil v Corad elektroniku in to Positiv foto lak, razvijalec in zelezov triklorid. Vse najdete na Conradovi domaci strani http://www.conrad.si

Slika

Zal nimam casa, pa tudi problem imam z nabavo bakrene plocevine debeline 0.5 mm, da bi poskusil izdelati ploscice za parne lokomotive, kjer
bo malo vec tezav... :-)

Ja amater pac dela amatersko :-) Vsem skupaj je pa najpomembnejsi rezultat - ta je pa viden zgoraj.

Lep pozdrav Vsem
Parfum in strup sta v majhnih steklenickah => N
Gorchi
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 6518
Pridružen: 23.10.2006, 12:25
Kraj: Cerklje na Gorenjskem

Odgovor Napisal/-a Gorchi »

Ojla!

Hvala za informacije. Praviš, da si uporabil selotejp - kaj ni nič odstopil v kislini? Sicer pa druga ideja, ki sem jo nekoč uporabljal pri izdelavi dvostranskih tiskanih vezij. Narediš film, na neke "strateške točke" daš oznake, recimo krog z križem, prevrtaš. Nato premažeš obe strani s fotolakom, pol pa eno stran osvetljuješ, nato drugo. Daš v razvijalec in nato zjedkaš. In ja, se absolutno strinjam, vsaj par milimetrov "zaščitnega" robu je dobro imeti. Btw, UV žarnica, 250W stane v Conradu v Lj dobrih 6 EUR.

Pa še drugo vprašanje. Kje dobiš baker? Sam sem šel v Merkur na Viču vprašat za medenino. Žal je min. debelina 0,5mm, plošča pa je cca 2m2 in je težka slabih 9kg, kar znese nekje 80 EUR za tako ploščo. Jasno tako ogromnih plošč ne rabim, vprašal sem, če se da dobiti tudi kaj tanjšega, mogoče Cu pločevino. Rekli so, da bi mogoče imela Zara v Mengšu kaj, ker opremljajo tudi krovce... No rezerva pa je Conrad, in sicer 0,3mm debela medenina, cca 210x140mm in nekaj podobnega tudi enostransko že prevlečena s FOTO NEGATIV lakom (!! pozor, ni pozitiv), cena cca 9 EUR za tako ploščo. Mogoče komu kaj pomaga?
Uporabniški avatar
N amater
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 409
Pridružen: 29.09.2006, 11:58
Kraj: Lj

Plocevina

Odgovor Napisal/-a N amater »

Zdravo Gorchi
Da, uporabil sem "ta sirok" selotejp ni ni nic odstopil.
Dvostranska izdelava pa potrebuje res veliko natancnost, saj ce delas resetko, ki ima razmak manj kot 1/2 mm med rebri, se vsaka napaka zelo pozna. Seveda je pa mozno, saj s tem skrajsas cas jedkanja (obojestransko).
UV zarnica je res poceni, ce bo kdo delal tega vec, potem bo sigurno uporabil bolj "profesionalen" nacin dela, kakor sem jaz - cisto amatersko :-)
Saj ves, 6 Eurov pa se toliko in toliko, potem so tu kar velike stevilke (da ne govorim, koliko sem v zadnjem casu "zmetal" za smole in ostalo, kar sem testiral, pa mi sedaj stoji doma in bo ob prvi priliki slo v smeti...
Aja, plocevina!? Tudi sam sem spraseval v Merkurju in taksna plosca bi mi zadovoljevala potrebe za naslednjih 100 let :-). Zato sem spraseval tudi v Metalki na Topniski v Lj., kjer "rezejo" tudi po 10cmm iz role - ravnokar sem preveril in so dobili in imajo baker 0,5mm - grem popoldan v nabavo :-)
In res je, kakor pravis, dobi se tudi "ze kaj pripravljenega", kjer je se manj dela - priprave. Odlocitev, kaj in kako je seveda prepuscena posamezniku.

Lep pozdrav
Parfum in strup sta v majhnih steklenickah => N
Uporabniški avatar
AnejTS
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1141
Pridružen: 25.10.2005, 18:46
Kraj: Ptuj

Odgovor Napisal/-a AnejTS »

Kaj če ne negativ kaj se potem spremeni.Kakšen selotejp pa si imel tistega navadnega kaj ga imamo v domači rabi ali širokega ,ki ga imam v delavnici za zaščito pred barvanjem?
LP Anej
Uporabniški avatar
N amater
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 409
Pridružen: 29.09.2006, 11:58
Kraj: Lj

Odgovor Napisal/-a N amater »

Zdravo AnejTS
Uporabil sem cisto navaden selotejp (ta sirok) pazi le, da bo lepo zalepljen po celi povrsini, da ne bo snov za jedkanje kje prisla pod selotejp, pod kaksno luknjico.
Positiv ali negativ foto lak pa pomeni, da se pri osveljevanju slika naredi taksna kot je v resnici (lak izgine - se razvije tam, kjer ni slike) ali pa obratno (kjer je slika bo lak ob razvijanju izginil).
Ce imas - ali kupis plosco z ze nanesenim negativ lakom, potem moras pac film pripraviti za negativ (mislim, da ima vecina tiskalnikov med opcijami tudi ze moznost tiskanja negativa - obratno kot je).

Na sliki vidis normalno ali negativno - Invert-no sliko istega objekta (na drugi je malo manjsa, naj te ne moti - manjsi zoom :-) ) bistvo je pa upam jasno.


Slika

Lep pozdrav
Parfum in strup sta v majhnih steklenickah => N
Uporabniški avatar
AnejTS
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1141
Pridružen: 25.10.2005, 18:46
Kraj: Ptuj

Odgovor Napisal/-a AnejTS »

A torej pomeni da bo tisto kaj je belo ostalo tisto kaj pa je črno pa bo zjedkano?torej je to samo razlika v barvi lahko, da zamenjaš barve črna je tisto kaj se jedka ,bela pa tisto kaj ostane?
LP Anej
Uporabniški avatar
N amater
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 409
Pridružen: 29.09.2006, 11:58
Kraj: Lj

Odgovor Napisal/-a N amater »

Zdravo AnejTS
A torej pomeni da bo tisto kaj je belo ostalo tisto kaj pa je črno pa bo zjedkano?torej je to samo razlika v barvi lahko, da zamenjaš barve črna je tisto kaj se jedka ,bela pa tisto kaj ostane?
Da, ce uporabis negativ.

Ce pa uporabljas positiv je slika (crno) in ostane na plocevini (taksna je tudi slika po razvijanju).

Na sliki spodaj vidis film - odtisnjen na prozorni foliji in rezultat po jedkanju z uporabo positiv foto laka. Popolnoma enaka slika se pojavi tudi na plocevini po razvijanju in enak rezultat po jedkanju.

Slika

Upam, da je sedaj jasno :-)

Lep pozdrav
Parfum in strup sta v majhnih steklenickah => N
Odgovori