Moji HO moduli

Vse okoli izdelovanja maket in elementov na njej.
duro
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 383
Pridružen: 16.02.2009, 12:53
Kraj: Maribor

Re: Moji HO moduli

OdgovorNapisal/-a duro » 25.03.2020, 13:41

Zdravo Matej,

hvala, da deliš z nami napredovanje, zgleda zelo dobro in obetavno!

Zdravo Saša,
tudi tebi hvala za tvoje izkušnje, to z jedkanjem spremljam še s posebnim zanimanjem. Všeč mi je tudi, kako se lotevaš dela s prirejenim orodjem, marsikaj se lahko naučimo iz tega.

Hvala obema in se veselim nadaljevanj.

lp,matej
saša
Vajenec
Vajenec
Prispevkov: 28
Pridružen: 11.12.2014, 10:56

Re: Moji HO moduli

OdgovorNapisal/-a saša » 26.03.2020, 18:14

Štajerski Matej, hvala za interes! Ker je resolucija slike pripomočkov in orodja zaradi obdelave v programu CorelDRAW slaba, še enkrat prilagam to fotografijo
Slika

Delo nadaljujemo z izdelavo senčnikov. Za to potrebujemo medeninasto pločevino debeline 0,1 mm. Na spodnji sliki zgoraj vidimo medeninast trak širine 20 mm. Enako širok je tudi spodnji trak, le da je nanj na eni strani po celotni površini nanešena spajka
Slika

Z luknjačem, ki ima običajno predirno iglo premera od 5,0 do 5,5 mm "naštancamo" okrogle "gumbe"
Slika

S škarjami ali v lomilcu tablet te gumbe prepolovimo
Slika

Prepolovljene gumbe ovijemo okrog jeklene palice premera 2,0 mm ali kar okrog svedra tega premera tako, da je pocinkana stran obrnjena navzven. Število senčnikov je seveda odvisno od števila luči na signalni glavi
Slika

Za konec polizdelkov bomo pripravili še držala signalnih glav iz medeninaste žice premera 0,7 mm. S koničastmi radio kleščami (prikazanimi na levi strani prve fotografije tokratnega pisanja) zakrivimo žico v obliki črke U. Daljša kraka sta za štirilučne signale dolga 18,5 mm, za trilučne pa 15,0 mm, povezovalni spodnji krak pa je dolg 5 mm tako, da je notranja razdalja med krakoma 3,5 mm (kar je bilo omenjeno pri radio kleščah, kjer naj bo utor na kraku pri širini kraka 3,5 mm)
Slika
matejmm
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 412
Pridružen: 08.12.2012, 0:32
Kraj: Ljubljana

Re: Moji HO moduli

OdgovorNapisal/-a matejmm » 28.03.2020, 14:42

@duro: Matej, me veseli, da so ti moji prispevki zanimivi...

@saša: Zelo inovativno... S veseljem je prebrati na kakšen način se lotevaš zadev.
Tole jedkanje tudi mene mika, da bi kaj podobnega poskusil.
Sam zelo uspešno jedkam enostranska vezja s tehnologijo "kemičnega prenosa tonerja" in tam sem postopek že kar precej izpilil.
Pri jedkanju izdelkov, kot jih prikazuješ, je glavni izziv, kako poravnati zgornjo in spodnjo "masko".
Se veselim nadaljevanja....
saša
Vajenec
Vajenec
Prispevkov: 28
Pridružen: 11.12.2014, 10:56

Re: Moji HO moduli

OdgovorNapisal/-a saša » 29.03.2020, 16:53

Ljubljanski Matej, tehnologija "kemičnega prenosa tonerja" je pa nekaj, kar zanima mene. Za jedkanje tiskanih vezij uporabljam "foto" postopek s prenosom matrice s pomočjo UV svetlobe na foto občutljiv nanos in razvijanje z natrijevim lugom. Ko sem pred precej leti videl tehnologijo s tonerjem, sem tudi sam poskusil, a mi že nanos tonerja ni uspel. Upam, da bom lahko kmalu "v živo" spoznal ta postopek.
Kar pa zadeva poravnave mask pri nanosu na medeninasto ploščo je morda najpreprostejše, če sta maski narisani res zrcalno (CorelDRAW to omogoča zelo preprosto) in sta obe maski obrezani natančno na velikost medeninaste plošče. Potem morajo biti vsi štirje robovi vseh treh površin poravnani.

Pa nadaljujmo z izdelavo signalnih glav.
V prejšnjih prispevkih o signalih na modelni železnici ste spoznali kako z ovijanjem 0,1 mm debelih medeninastih polkrožcev z nanešeno spajko okrog 2 mm debele jeklene palice izdelamo senčnike.
Zaradi lažjega spajkanja nanesemo spajko tudi po celotni površini ene od strani ploščic z okroglinami, ki predstavljajo prednji del signalne glave. Delo nam olajša že predstavljen pripomoček iz ploščatega železa in tremi jeklenimi čepi na katere poveznemo medeninaste ploščice. Na sliki spodaj vidimo levo dve nepospajkani in desno tri ploščice z nanešeno spajko
Slika

S pilico sem obdelal ovale signalne glave z okroglimi luknjami, na katerih je le tanek nanos spajke
Slika

Pripomoček z jeklenimi čepi nam najbolj pomaga pri montaži senčnikov na signalno glavo. To pomagalo je pravzaprav univerzalno, saj na njem lahko sestavljamo glave s tremi lučmi in s premikanjem medeninaste ploščice tudi štirilučne signale.
Ploščico nataknemo na čepe in okrog posameznega čepa nasadimo senčnik tako, da je njegova namestitev simetrična na pokončno os signalne glave. Začnemo z notranjim(a) senčnikom(a) in zaključimo z zunanjima. V prejšnjih nadaljevanjih so bile predstavljene klešče z utorom premera 2 mm. S konico teh klešč objamemo senčnik in ga nežno stisnemo na čep. Ker je tako na senčnik, kot tudi na ploščico nanešena spajka, konico spajkalnika le prislonimo na njuno stičišče in ju medsebojno zaspajkamo. Morebiten višek spajke ali druge anomalije odstranimo in popravimo s fino pilico.
Slika

Lepo obdelane in razmaščene signalne glave s prednje strani pobarvamo črno s čopičem ali pršilcem (airbrush) ali z barvo (spray) v pršilki
Slika
saša
Vajenec
Vajenec
Prispevkov: 28
Pridružen: 11.12.2014, 10:56

Re: Moji HO moduli

OdgovorNapisal/-a saša » 29.03.2020, 17:50

Potem, ko smo izdelali želeno število tri- in štirilučnih prednjih delov signalnih glav, nadaljujemo z izdelavo enakega števila zadnjih delov. Idejo za izdelavo modelov signalnih glav iz dveh delov sem dobil pri nemškem proizvajalcu dodatkov za modelno železnico Viessmann, katerega signalne glave nemških železnic imajo na zadnji strani vodila za vgradnjo svetlečih diod.

Doslej je bil v prispevkih o signalih na modelni železnici predstavljen še en pripomoček, izdelan na testni ploščici tiskanega vezja. Z njegovo pomočjo bomo nežno nanesli spajko tudi vzdolž ene strani ploščic zadnje strani
Slika

Še bolj nam bo ta priprava pomagala pri pritrditvi držal signalnih glav. Trilučni signali bodo opremljeni z držali dolžine 15 mm, signal s štirimi lučmi pa z daljšimi, dolgimi 18,5 mm. Na vodilo konstrukcije (medeninasti nosek na spodnji strani pripomočka) z zunanje strani naslonimo držalo signalne glave in letega po obeh krakih prispajkamo na medeninasto ploščico. Tako opremimo želeno število zadnjih ploščic s tremi oziroma štirimi odprtinami
Slika

Nenazadnje bomo pripomoček za sestavljanje zadnje ploščice le-to uporabili pri namestitvi dveh vzvodov, ki bosta signalno glavo držala na stebru. Vzvoda sta v tej fazi izdelave poljubne dolžine, a vseeno daljša od 10 mm; daljša kot bosta, lažje ju bomo namestili na sredino spodnje strani ploščice in na sredino držala glave. Vsak vzvod predstavlja medeninasta žica premera 0,7 mm, postavljena povsem navpično na podlago.
Na začetku mojih tokratnih prispevkov o izdelavi signalnih glav sem prikazal možne položaje signalne glave glede na signalni steber. Glava signala lahko stoji simetrično na steber ali pa je v mejah svetlega profila proge pomaknjena levo ali desno od simetrale signalnega stebra. Odklon od simetrale določajo predvsem ovire pred signalno glavo. Morebitni stebri napajalnega voda preprečujejo vidljivost signalnih pojmov, zato je treba signalno glavo pomakniti v stran.
Zato v tej fazi izdelave signalnih glav ni pomembna dolžina vzvodov; če bo plošča postavljena simetrično, bosta vzvoda dolga 5 mm, in več (do 15 mm), če bo signalna glava pritrjena asimetrično. Po uspešni pritrditvi vzvodov lahko to stran ploščice obarvamo v sivo, kakršna je barva celotnega signala
Slika

Slika

Kako pa naprej ?
saša
Vajenec
Vajenec
Prispevkov: 28
Pridružen: 11.12.2014, 10:56

Re: Moji HO moduli

OdgovorNapisal/-a saša » 30.03.2020, 20:03

Zapisano je že bilo, da so kot luči uporabljene svetleče diode premera 1,8 mm z oznako L-2060 _D. (L-2060 ID (rdeča), L-2060 GD (zelena), L-2060 YD (rumena)
Slika

Kot vemo, krmilimo LED z enosmerno napetostjo. Pomembno je ali bo napajanje s skupnim pozitivnim polom (anoda) ali negativnim (katoda). Nepravilno je mišljenje, da mora biti LED stalno priključena na negativni pol in ob priključitvi pozitivnega pola zasveti. Važna je potencialna razlika (napetost) med priključkoma; če je anoda LED priključena na pozitivni pol napajanja, še vedno manjka negativni, da bo zažarela. V našem primeru bodo v signalni glavi tri ali štiri svetleče diode. Vsekakor ne bomo od vsake svetleče diode vodili obeh vodnikov v podnožje signala, ampak bomo določili skupen priključek. V mojem primeru sem zaradi sistema krmiljenja določil skupen pozitiven potencial (anodo). Ta je pri izbranih LED daljši kontakt in ima na ohišju okroglino. Zato bomo vsem svetlečim diodam skrajšali negativni priključek (katodo) tako, da bo ta štrlel le 1 mm nad ohišjem
Slika

Tako pripravljene svetleče diode s sekundnim lepilom zalepimo z zadnje strani v luknjice sprednjega dela signalne glave. Kapljici gela nanesemo na obe strani ob leči LED, nikakor pa ne na lečo in jo potisnemo v okroglino ploščice. Svetleče diode morajo ležati prečno na podlago in vsi priključki (anode) morajo biti na isti strani. Vsekakor je pomembno, da vtaknemo pravilno barvo LED v odgovarjajočo odprtino; trilučni signal od gori navzdol: zelena, rdeča, rumena. Pri štirilučnem signalu si barve svetlečih diod od zgoraj navzdol sledijo: rumena, rdeča, zelena, rumena
Slika

Zdaj imamo opremljeni obe ploščici signalne glave. Kovinske dele smo sestavili s spajkanjem, zato v nadaljevanju ta tehnologija ne more biti več uporabljena, saj bi ob ponovnem segrevanju elementi odpadli. Zatorej ostane v nadaljevanju tehnologija lepljenja. Uporabili bomo t.i. sekundno lepilo.
Slika prikazuje med seboj zlepljene prednje in zadnje dele signalne glave. Na omenjeni sliki sta spodnjima glavama že odstranjene sponke, zgornje tri pa še spenjajo male kljukice (klinčki za perilo, nabavimo jih v trgovinah za ustvarjalni hobi) in lasnice (špange, prodajajo jih na oddelkih kozmetike)
Slika

Saj res, Ebi2, kaj ti počneš?

Slika

Naslednjič bomo signalne glave ožičili.
saša
Vajenec
Vajenec
Prispevkov: 28
Pridružen: 11.12.2014, 10:56

Re: Moji HO moduli

OdgovorNapisal/-a saša » 05.04.2020, 19:52

Naj torej signali zasvetijo...
Potem, ko odstranimo sponke, ki spenjajo ploščici signalne glave, je potrebno svetlobne diode ožičiti. Vsekakor moramo uporabiti izolirane žice; ali lakirane ali izolirane s plastiko. Sam sem uporabil lakirano žico premera 0,27 mm. Resda je lažje odstraniti plastično izolacijo. A če na konico spajkalnika naberemo kapljico spajkalne žice in vanjo potisnemo lakirano žico, v nekaj sekundah vroča kapljica stali lak in žico pospajka.
Na sliki spodaj vidimo v spodnjem delu na levi strani štiri črno izolirane žice premera 0,50 mm z notranjim vodnikom 0,20 mm, na desni strani pa osem žic lakirane žice debeline 0,27 mm
Slika

Vemo, da bomo za napajanje svetlečih diod uporabili način s skupno anodo (pozitivni pol), katerih priključek je po lepljenju ploščic stal daleč stran od LED. Zdaj te priključke skrajšamo toliko, da štrlijo 1 mm od ohišja LED in vse med seboj povežemo z 12 cm dolgo lakirano žico.
Preostale priključke svetlečih diod (katode), ki so bili skrajšani že pred umestitvijo v signalne glave, vsako posebej ožičimo z 10 cm dolgo lakirano žico. Ko smo na trilučne signalne glave prispajkali potrebne štiri lakirane žice (skupna in tri posamezne) oziroma na štirilučne pet žic (skupna in štiri posamezne), jih med seboj povijemo
Slika

Izdelavo signalnih glav bomo zaključili z barvanjem zadnjih strani ploščic s svetlečimi diodami in napajalnih žic. Mat sivo barvo iz lončka s čopičem nanesemo po celotni zadnji površini medeninaste ploščice, delu držala glave na ploščici, preko vseh LED in povitih žic. S črno mat barvo bomo s čopičem pobarvali spodnji del držala (U, ki se nahaja pod signalno glavo) in oba vzvoda
Slika

Vrni se na

Kdo je na strani

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 29 gostov