Moji HO moduli
Re: Moji HO moduli
Mostovni svetlobni signal #12
No, pa nadaljujmo z izdelavo mostovnega svetlobnega signala, ki je več kot leto počival varno zaščiten pred zunanjimi vplivi. Po barvanju s temeljno barvo sem pustil, da se je konstrukcija dobro posušila, nato pa sem jo zavil v kuhinjske papirnate brisače in zadevo shranil v tesno zaprto škatlo.
Ko sem projekt spet obudil, se je bilo potrebno najprej lotiti barvanja signalnih glav. Na sprednji strani so signalne glave že dobile en sloj temeljne barve, tako da je bil potreben še nanos temeljne barve iz zadnje strani in barvanje s črno Revell Aqua barvo (Airbrush) iz sprednje strani. Med barvanjem sem signalne glave pritrdil na kos stirodurja s pomočjo obojestranskega lepilnega traku.
Nato sem se lotil povezovanja LED-ic za signale. Uporabil sem SMD LED-ice 0603, ki imajo dimenzijo 1,6mm x 0,8mm! Ker sem se želel izogniti montaži LED-ic na signal s pomočjo vezja, sem poskusil z lotanjem žic neposredno na LED-ice. Zadeve sem se lotil tako, da sem kot podlago uporabil keramično ploščico na katero sem prilepil obojestranski lepilni trak. Na keramično ploščico sem z alkoholnim flumastrom zarisal dimenzije in orientacijo LED-ic, kar mi je pomagalo pri sestavljanju.
1) LED-ice ustrezne barve sem najprej položil na lepilni trak tako, da sem jih obrnil navzdol. Pri tem sem seveda moral paziti na ustrezno razporeditev barv, pravilno orientacijo (+/-) in razdaljo med njimi.
2) Na vsak kontakt sem najprej nanesel flux (s konico zobotrebca) nato sem se kontakta na hitro dotaknil s spajkalnikom pomočenim v malo cina. Na vsakem kontaktu je tako ostala majhna kroglica cina.
3) Za povezavo sem po slabih izkušnjah na prvem signalu in po priporočilih, uporabil tanko lakirano žico. Najprej sem poskusil s fizičnim odstranjevanjem laka iz žice, ki pa se ni obneslo najbolje. Na koncu sem lak odstranil kar s spajkalnikom, ki sem ga nastavil na najvišjo možno temperaturo, na konici segrel kapljico cina in lakirano žico na hitro potegnil skozi ta cin. Najprej sem vse tri LED-ice z eno žico povezal na negativni strani.
Sledila je še povezava pozitivne strani vsake LED-ice z ločeno žico.
Na drugi konec žic sem pritrdil kovinsko paličico iz kontaktov (headerjev), tako da sem lahko po vsakem zaključenem koraku spet preveril, če LED-ice še vedno pravilno svetijo. Žice so tako tanke, da jih je zelo težko prijemati z rokami. Delo sem si olajšal tako, da sem na žice namestil koščke zaščitnega traku.
Ko sem LED-ice odstranil iz podlage, sem žice navil okoli rolice WC papirja. Večino žice sem zaščitil s papirjem, na prostem pa sem pustil samo LED-ice in nekaj centimetrov žic.
Na LED-ice in izpostavljene žice sem nanesel "Plastik" sprej, ter tako preprečil, da bi mi pri nadaljnjih korakih žice prišle v stik.
Pogled na delovno mizo ob nameščanju lakiranih žic na LED-ice.
Zaradi slabih izkušenj s presvetlitvijo svetlobe skozi zadnjo stran signala, sem tokrat LED-ice že takoj na začetku iz zadnje strani prebarval s črno barvo. Upam, da bo to preprečilo uhajanje svetlobe.
Preizkus postavitve LED-ic na signalno glavo.
No, pa nadaljujmo z izdelavo mostovnega svetlobnega signala, ki je več kot leto počival varno zaščiten pred zunanjimi vplivi. Po barvanju s temeljno barvo sem pustil, da se je konstrukcija dobro posušila, nato pa sem jo zavil v kuhinjske papirnate brisače in zadevo shranil v tesno zaprto škatlo.
Ko sem projekt spet obudil, se je bilo potrebno najprej lotiti barvanja signalnih glav. Na sprednji strani so signalne glave že dobile en sloj temeljne barve, tako da je bil potreben še nanos temeljne barve iz zadnje strani in barvanje s črno Revell Aqua barvo (Airbrush) iz sprednje strani. Med barvanjem sem signalne glave pritrdil na kos stirodurja s pomočjo obojestranskega lepilnega traku.
Nato sem se lotil povezovanja LED-ic za signale. Uporabil sem SMD LED-ice 0603, ki imajo dimenzijo 1,6mm x 0,8mm! Ker sem se želel izogniti montaži LED-ic na signal s pomočjo vezja, sem poskusil z lotanjem žic neposredno na LED-ice. Zadeve sem se lotil tako, da sem kot podlago uporabil keramično ploščico na katero sem prilepil obojestranski lepilni trak. Na keramično ploščico sem z alkoholnim flumastrom zarisal dimenzije in orientacijo LED-ic, kar mi je pomagalo pri sestavljanju.
1) LED-ice ustrezne barve sem najprej položil na lepilni trak tako, da sem jih obrnil navzdol. Pri tem sem seveda moral paziti na ustrezno razporeditev barv, pravilno orientacijo (+/-) in razdaljo med njimi.
2) Na vsak kontakt sem najprej nanesel flux (s konico zobotrebca) nato sem se kontakta na hitro dotaknil s spajkalnikom pomočenim v malo cina. Na vsakem kontaktu je tako ostala majhna kroglica cina.
3) Za povezavo sem po slabih izkušnjah na prvem signalu in po priporočilih, uporabil tanko lakirano žico. Najprej sem poskusil s fizičnim odstranjevanjem laka iz žice, ki pa se ni obneslo najbolje. Na koncu sem lak odstranil kar s spajkalnikom, ki sem ga nastavil na najvišjo možno temperaturo, na konici segrel kapljico cina in lakirano žico na hitro potegnil skozi ta cin. Najprej sem vse tri LED-ice z eno žico povezal na negativni strani.
Sledila je še povezava pozitivne strani vsake LED-ice z ločeno žico.
Na drugi konec žic sem pritrdil kovinsko paličico iz kontaktov (headerjev), tako da sem lahko po vsakem zaključenem koraku spet preveril, če LED-ice še vedno pravilno svetijo. Žice so tako tanke, da jih je zelo težko prijemati z rokami. Delo sem si olajšal tako, da sem na žice namestil koščke zaščitnega traku.
Ko sem LED-ice odstranil iz podlage, sem žice navil okoli rolice WC papirja. Večino žice sem zaščitil s papirjem, na prostem pa sem pustil samo LED-ice in nekaj centimetrov žic.
Na LED-ice in izpostavljene žice sem nanesel "Plastik" sprej, ter tako preprečil, da bi mi pri nadaljnjih korakih žice prišle v stik.
Pogled na delovno mizo ob nameščanju lakiranih žic na LED-ice.
Zaradi slabih izkušenj s presvetlitvijo svetlobe skozi zadnjo stran signala, sem tokrat LED-ice že takoj na začetku iz zadnje strani prebarval s črno barvo. Upam, da bo to preprečilo uhajanje svetlobe.
Preizkus postavitve LED-ic na signalno glavo.
Re: Moji HO moduli
Matej, pozdravljen !
Vesel sem, da si se spet oglasil ! Pričakujem zanimive prispevke. Morda se v tematiko lučnih signalov vrinem s kakšno mojo rešitvijo.
Lep pozdrav, Saša
Vesel sem, da si se spet oglasil ! Pričakujem zanimive prispevke. Morda se v tematiko lučnih signalov vrinem s kakšno mojo rešitvijo.
Lep pozdrav, Saša
Re: Moji HO moduli
Saša, vsekakor bom vesel tvojih komentarjev in nasvetov, saj, kot kaže, s signali še nisem zaključilsaša napisal/-a:Matej, pozdravljen !
Vesel sem, da si se spet oglasil ! Pričakujem zanimive prispevke. Morda se v tematiko lučnih signalov vrinem s kakšno mojo rešitvijo.
Lep pozdrav, Saša
Re: Moji HO moduli
Mostovni svetlobni signal #13
Set LED-ic sem s sekundnim lepilom pritrdil na zadnjo stran signalne glave. Šele sedaj, ko gledam makro posnetke, vidim, da bi zaduščala tudi manjša količina lepila. Takoj po lepljenju sem poskusil tudi čim lepše razporediti žice, a sem se kar precej bal, da bi katero izmed njih strgal in bi bil prisiljen ponoviti postopek izdelave.
Za občutek ... velikost signalne glave je 14x7mm.
Po ne najboljši izkušnji z zadnjo stranjo prvega signala, sem se tokrat odločil, da uporabim nekoliko drugačen pristop.
Z laserskim rezalnikom sem iz stirena debeline 0,5mm oz. 0,7mm izrezal sestavne dele za zadnjo stran signalov.
Sestavne dele je bilo potrebno še nekoliko obdelati in prilagoditi, ter pripraviti "instalacijske kanale" po katerih bodo iz notranjosti potekale žice.
Sledila je poskusna namestitev prvega dela na signalno glavo. Potrebnega je bilo še nekaj ročnega brušenja in prilagajanja.
Nato je sledilo barvanje s temeljno barvo.
In še ročno barvanje s črno barvo zaradi zmanjšanja prepustnosti svetlobe.
Pred pritrjevanjem prvega dela na glavo sem zadnjo stran LED-ic še enkrat prebarval z akrilno črno barvo
Sestavni del zadnje strani sem pritrdil s sekundnim lepilom.
Sledilo je še lepljenje vseh treh "pokrovov" LED-ic na zadnji strani signala.
Nato sem obe glavi pripravil še na ponovno barvanje zadnje strani - tokrat s sivo barvo.
Set LED-ic sem s sekundnim lepilom pritrdil na zadnjo stran signalne glave. Šele sedaj, ko gledam makro posnetke, vidim, da bi zaduščala tudi manjša količina lepila. Takoj po lepljenju sem poskusil tudi čim lepše razporediti žice, a sem se kar precej bal, da bi katero izmed njih strgal in bi bil prisiljen ponoviti postopek izdelave.
Za občutek ... velikost signalne glave je 14x7mm.
Po ne najboljši izkušnji z zadnjo stranjo prvega signala, sem se tokrat odločil, da uporabim nekoliko drugačen pristop.
Z laserskim rezalnikom sem iz stirena debeline 0,5mm oz. 0,7mm izrezal sestavne dele za zadnjo stran signalov.
Sestavne dele je bilo potrebno še nekoliko obdelati in prilagoditi, ter pripraviti "instalacijske kanale" po katerih bodo iz notranjosti potekale žice.
Sledila je poskusna namestitev prvega dela na signalno glavo. Potrebnega je bilo še nekaj ročnega brušenja in prilagajanja.
Nato je sledilo barvanje s temeljno barvo.
In še ročno barvanje s črno barvo zaradi zmanjšanja prepustnosti svetlobe.
Pred pritrjevanjem prvega dela na glavo sem zadnjo stran LED-ic še enkrat prebarval z akrilno črno barvo
Sestavni del zadnje strani sem pritrdil s sekundnim lepilom.
Sledilo je še lepljenje vseh treh "pokrovov" LED-ic na zadnji strani signala.
Nato sem obe glavi pripravil še na ponovno barvanje zadnje strani - tokrat s sivo barvo.
Re: Moji HO moduli
Matej, signalne glave izgledajo odlično!
LP
LP
EBI2 = EisenBahnIdiot #2
https://www.youtube.com/channel/UCDlaem ... rUODIDZ42A
https://www.youtube.com/channel/UCDlaem ... rUODIDZ42A
Re: Moji HO moduli
Dušan hvala... upam, da kmalu vidimo tudi kako ti napreduješ s "premostitvenimi objekti"ebi2 napisal/-a:Matej, signalne glave izgledajo odlično!
LP
Re: Moji HO moduli
Mostovni svetlobni signal #14
Naslednji korak do funkcionalnega signala na modulu je bilo barvanje zadnje strani signalnih glav. Z akrilno sivo Revell barvo. Tokrat sem barval spet z airbrushem.
Končni izgled signalnih glav iz zadnje strani. Čeprav je še kar nekaj prostora za izboljšave, (sploh ob ogledu makro posnetkov) sem z rezultatom precej bolj zadovoljen, kot pri prvem signalu.
Tudi konstrukcija signalnega mostu je dobila dodaten zaključni sloj sive barve.
Pred nadaljevanjem del sem konstrukcijo zaščitil s papirjem in tako preprečil, da bi se na signalnem mostu nabiralo preveč nečistoč.
S kabliranjem nekoliko debelejših vodnikov imam nekaj izkušenj, tako tanke pa sem v instalacijske jaške poskušal spraviti prvič. Uporabil sem podobno metodo kot pri debelejših vodnikih, le da sem tokrat kot "foršpan" uporabil kar ribiški laks debeline 0,5mm. Lakirane žice signala sem odrezal na enako dolžino in jih s sekundnim lepilom prilepil na laks. Seveda sem žice pustil precej daljše, kot je bilo potrebno na koncu, tako da sem po kabliranju lahko ta del brez škode odrezal.
Vstavljanje žic v konstrukcijo signala.
Žico so zelo tanke (izmeril sem debelino 0,08mm) in komaj sem čakal kdaj bodo varno vstavljene v signal, saj sem se stalno bal, da bom ob kakšnem malo manj previdnem gibu katero izmed njih strgal.
Ko so bile žice že skoraj na svojem mestu, sem se lotil pritrjevanja signalnih glav na konstrukcijo. Potrebni sta bili dve kapljici sekundnega lepila in nekaj potrpljenja.
Ena signalna glava je nameščena, še ena pa sledi po enakem postopku.
Še eno opravilo je zaključeno! Sledi pritrjevanje (lotanje) kablov na priključni konektor...
Med celotnim postopkom sem po vsaki zaključeni "etapi" ponovno preveril ali LEDice še vedno pravilno delujejo. Res si nisem želel, da bi na koncu ugotovil, da LED-ice ne svetijo tako, kot je bilo zamišljeno. Do tukaj vse OK, tako da sem lahko z deli nadaljeval po planu.
Naslednji korak do funkcionalnega signala na modulu je bilo barvanje zadnje strani signalnih glav. Z akrilno sivo Revell barvo. Tokrat sem barval spet z airbrushem.
Končni izgled signalnih glav iz zadnje strani. Čeprav je še kar nekaj prostora za izboljšave, (sploh ob ogledu makro posnetkov) sem z rezultatom precej bolj zadovoljen, kot pri prvem signalu.
Tudi konstrukcija signalnega mostu je dobila dodaten zaključni sloj sive barve.
Pred nadaljevanjem del sem konstrukcijo zaščitil s papirjem in tako preprečil, da bi se na signalnem mostu nabiralo preveč nečistoč.
S kabliranjem nekoliko debelejših vodnikov imam nekaj izkušenj, tako tanke pa sem v instalacijske jaške poskušal spraviti prvič. Uporabil sem podobno metodo kot pri debelejših vodnikih, le da sem tokrat kot "foršpan" uporabil kar ribiški laks debeline 0,5mm. Lakirane žice signala sem odrezal na enako dolžino in jih s sekundnim lepilom prilepil na laks. Seveda sem žice pustil precej daljše, kot je bilo potrebno na koncu, tako da sem po kabliranju lahko ta del brez škode odrezal.
Vstavljanje žic v konstrukcijo signala.
Žico so zelo tanke (izmeril sem debelino 0,08mm) in komaj sem čakal kdaj bodo varno vstavljene v signal, saj sem se stalno bal, da bom ob kakšnem malo manj previdnem gibu katero izmed njih strgal.
Ko so bile žice že skoraj na svojem mestu, sem se lotil pritrjevanja signalnih glav na konstrukcijo. Potrebni sta bili dve kapljici sekundnega lepila in nekaj potrpljenja.
Ena signalna glava je nameščena, še ena pa sledi po enakem postopku.
Še eno opravilo je zaključeno! Sledi pritrjevanje (lotanje) kablov na priključni konektor...
Med celotnim postopkom sem po vsaki zaključeni "etapi" ponovno preveril ali LEDice še vedno pravilno delujejo. Res si nisem želel, da bi na koncu ugotovil, da LED-ice ne svetijo tako, kot je bilo zamišljeno. Do tukaj vse OK, tako da sem lahko z deli nadaljeval po planu.
Re: Moji HO moduli
Mostovni svetlobni signal #15
Pa nadaljujmo z izdelavo mostovnega signala. Sledila je priprava vezij za montažo signala na modul. Pri načrtovanju pritrjevalnega mehanizma sem sledil dobrim izkušnjam, ki sem jih imel pri prvem signalu.
Vezji sta pripravljeni in konektorji prilotani. Zgornji del vezja se bo držal signala, spodnji, pa bo pritrjen na modul. Konektor nudi hkrati električni in fizični spoj med modulom in signalom.
Lotanje kablov iz signala na konektor. Kable sem najprej začasno prilotal na pine, preveril delovanje LED-ic in jih ponovno označil. Nato sem vsak kabel posebej odstranil iz začasnih pinov in ga zalotal na ustrezno mesto na konektorju.
Kmalu je bilo vseh 8 kablov zaključenih na konektorju. Pred zapiranjem konektorja sem seveda vse še enkrat preveril.
Zaključeni kabli še nekoliko bolj od blizu.
Kable sem pustil nekoliko predolge - ne namenoma. Zadevo se uredil tako, da sem skozi cevko signala potisnil nit in jo privezal za predolge kable. Te sem nato s pomočjo niti potegnil v sam signal, saj je bilo prostora v cevki še dovolj. Na rešitev nisem najbolj ponosen, a vseeno deluje. Pri naslednjih signalih bom moral bolj natančno izmeriti dolžine žic.
Konektor (skoraj) pritrjen na nogo signala.
Nato sem se lotil še sestavljanja spodnjega dela vezja, na katerem so tudi upori, ki omejujejo tok skozi LED-ice. Po izkušnjah sem že vedel, da zelene LED-ice svetijo precej močneje, zato sem jim namenil upor 2k7 ohm, medtem ko sem za ostale (rumene in rdeče) uporabil 680 ohm upore.
Z lotanjem majhnih SMD elementov še nisem čisto "na ti", vendar zadeva deluje po pričakovanjih. Tako izgleda vezje od blizu pred čiščenjem fluksa.
Sledil je še zadnji test, če vse LED-ice pravilno svetijo... Deluje!
Pa nadaljujmo z izdelavo mostovnega signala. Sledila je priprava vezij za montažo signala na modul. Pri načrtovanju pritrjevalnega mehanizma sem sledil dobrim izkušnjam, ki sem jih imel pri prvem signalu.
Vezji sta pripravljeni in konektorji prilotani. Zgornji del vezja se bo držal signala, spodnji, pa bo pritrjen na modul. Konektor nudi hkrati električni in fizični spoj med modulom in signalom.
Lotanje kablov iz signala na konektor. Kable sem najprej začasno prilotal na pine, preveril delovanje LED-ic in jih ponovno označil. Nato sem vsak kabel posebej odstranil iz začasnih pinov in ga zalotal na ustrezno mesto na konektorju.
Kmalu je bilo vseh 8 kablov zaključenih na konektorju. Pred zapiranjem konektorja sem seveda vse še enkrat preveril.
Zaključeni kabli še nekoliko bolj od blizu.
Kable sem pustil nekoliko predolge - ne namenoma. Zadevo se uredil tako, da sem skozi cevko signala potisnil nit in jo privezal za predolge kable. Te sem nato s pomočjo niti potegnil v sam signal, saj je bilo prostora v cevki še dovolj. Na rešitev nisem najbolj ponosen, a vseeno deluje. Pri naslednjih signalih bom moral bolj natančno izmeriti dolžine žic.
Konektor (skoraj) pritrjen na nogo signala.
Nato sem se lotil še sestavljanja spodnjega dela vezja, na katerem so tudi upori, ki omejujejo tok skozi LED-ice. Po izkušnjah sem že vedel, da zelene LED-ice svetijo precej močneje, zato sem jim namenil upor 2k7 ohm, medtem ko sem za ostale (rumene in rdeče) uporabil 680 ohm upore.
Z lotanjem majhnih SMD elementov še nisem čisto "na ti", vendar zadeva deluje po pričakovanjih. Tako izgleda vezje od blizu pred čiščenjem fluksa.
Sledil je še zadnji test, če vse LED-ice pravilno svetijo... Deluje!
Re: Moji HO moduli
Hi Matej . . .
projekt za 5!
lp, Vojko
projekt za 5!
lp, Vojko
Re: Moji HO moduli
Vojko hvala, upam, da si imel v mislih oceno 5 in ne projekt za "5 let"volkun napisal/-a:Hi Matej . . .
projekt za 5!
lp, Vojko
Re: Moji HO moduli
Mostovni svetlobni signal #16
Za test sem priključil vseh 6 LED-ic in vse (še vedno) delujejo. Dela se torej lahko nadaljujejo.
Ker je bilo v planu kar nekaj aktivnosti, pri katerih bi se konstrukcija lahko poškodovala ali umazala, sem jo dobro zaščitil s peno.
Izdelati je bilo potrebno še montažni mehanizem za drugo nogo signala. Le ta je zelo podoben, kot na prvi, le da električni kontakti niso aktivni.
Montažna mehanizma na obeh nogah sta pripravljena.
Sledilo je kitanje lukenj na mestu, kjer je vstavljen vijak, ki drži skupaj montažni mehanizem s kontakti.
Luknje sem zakital z akrilnim kitom za les, ki se mi je preverjeno dobro obnesel.
Luknje je bilo potrebno kitati 2x, vmes pa sem površino lepo pobrusil.
Pred barvanjem betonskih podstavkov sem signalno konstrukcijo maskiral.
Po nanosu dveh slojev temeljne barve in enega sloja Revell Aqua 36175 (Stone Gray) je betonski podstavek izgledal takole.
Za test sem priključil vseh 6 LED-ic in vse (še vedno) delujejo. Dela se torej lahko nadaljujejo.
Ker je bilo v planu kar nekaj aktivnosti, pri katerih bi se konstrukcija lahko poškodovala ali umazala, sem jo dobro zaščitil s peno.
Izdelati je bilo potrebno še montažni mehanizem za drugo nogo signala. Le ta je zelo podoben, kot na prvi, le da električni kontakti niso aktivni.
Montažna mehanizma na obeh nogah sta pripravljena.
Sledilo je kitanje lukenj na mestu, kjer je vstavljen vijak, ki drži skupaj montažni mehanizem s kontakti.
Luknje sem zakital z akrilnim kitom za les, ki se mi je preverjeno dobro obnesel.
Luknje je bilo potrebno kitati 2x, vmes pa sem površino lepo pobrusil.
Pred barvanjem betonskih podstavkov sem signalno konstrukcijo maskiral.
Po nanosu dveh slojev temeljne barve in enega sloja Revell Aqua 36175 (Stone Gray) je betonski podstavek izgledal takole.
Re: Moji HO moduli
Naj se k tematiki izdelave signalov oziroma signalnih glav pridružim še jaz.
V ponudbi svetlobnih signalov pri ponudnikih modelov nisem našel podobnih našim, zato sem se lotil izdelave signalnih glav v lastni izvedbi.
Ker so Slovenske železnice naslednice Jugoslovanskih železnic, izhaja oblika signalnih glav iz obdobja pred slovensko osamosvojitvijo. Takrat so v sarajevskem podjetju Enorgoinvest zasnovali načrte za izdelavo celotnih svetlobnih signalov. Signalne glave štirilučnih uvoznih oziroma izvoznih signalov so visoke 150 centimetrov in široke 60 cm. Luči so med seboj oddaljene 30 cm.
Enaka razdalja med lučmi in širina plošče je tudi pri trilučnih (progovnih APB) signalih, le višina je 120 centimetrov
V modelarstvu je včasih potrebno sklepati kompromise, zato sem se pri preračunavanju v merilo 1 : 87 odločil, da bo višina signalne glave s štirimi svetilkami 17,5 milimetra in širina 7 mm
Model signalne glave prostornega signala, kakršni so na progah z avtomatskim progovnim blokom s tremi lučmi, je enako širok in visok 14 milimetrov
Na spodnji sliki so predstavljene potrebne dimenzije za izdelavo modela signalne glave. Vsaka glava je sestavljena iz dveh ploščic; ena ima okrogle odprtine premera 2 mm, skozi katere gledajo leče svetlečih diod. Druga ploščica ima oglate odprtine velikosti 3,5 x 2,5 mm in objemajo telo svetlečih diod 1,8 mm tipa L – 2060 ID (rdeča), L – 2060 GD (zelena) in L – 2060 YD (rumena).
S pomočjo računalniškega programa za risanje (CorelDRAW) sem narisal želeno število tri- oziroma štirilučnih parov
Pri tem sem bil pozoren na natančnost simetrije, saj sta za jedkanje potrebna dva zrcalno enaka izvoda slike. V pomoč so bile točke, ki so služile kot vodila prekritosti na obeh straneh medeninaste plošče. Ker nimamo vsi računalniško podprtih rezalnikov samolepilnih folij, bo razrez potrebno naročiti v studiu, kjer imajo take rezalnike. Debelina in barva samolepilne folije nista pomembni, pomembno je, da je folija vodoodporna in med jedkanjem ne bo odstopila.
Toliko teorije. Naslednjič pa opis praktične izdelave.
Lep pozdrav, Saša
V ponudbi svetlobnih signalov pri ponudnikih modelov nisem našel podobnih našim, zato sem se lotil izdelave signalnih glav v lastni izvedbi.
Ker so Slovenske železnice naslednice Jugoslovanskih železnic, izhaja oblika signalnih glav iz obdobja pred slovensko osamosvojitvijo. Takrat so v sarajevskem podjetju Enorgoinvest zasnovali načrte za izdelavo celotnih svetlobnih signalov. Signalne glave štirilučnih uvoznih oziroma izvoznih signalov so visoke 150 centimetrov in široke 60 cm. Luči so med seboj oddaljene 30 cm.
Enaka razdalja med lučmi in širina plošče je tudi pri trilučnih (progovnih APB) signalih, le višina je 120 centimetrov
V modelarstvu je včasih potrebno sklepati kompromise, zato sem se pri preračunavanju v merilo 1 : 87 odločil, da bo višina signalne glave s štirimi svetilkami 17,5 milimetra in širina 7 mm
Model signalne glave prostornega signala, kakršni so na progah z avtomatskim progovnim blokom s tremi lučmi, je enako širok in visok 14 milimetrov
Na spodnji sliki so predstavljene potrebne dimenzije za izdelavo modela signalne glave. Vsaka glava je sestavljena iz dveh ploščic; ena ima okrogle odprtine premera 2 mm, skozi katere gledajo leče svetlečih diod. Druga ploščica ima oglate odprtine velikosti 3,5 x 2,5 mm in objemajo telo svetlečih diod 1,8 mm tipa L – 2060 ID (rdeča), L – 2060 GD (zelena) in L – 2060 YD (rumena).
S pomočjo računalniškega programa za risanje (CorelDRAW) sem narisal želeno število tri- oziroma štirilučnih parov
Pri tem sem bil pozoren na natančnost simetrije, saj sta za jedkanje potrebna dva zrcalno enaka izvoda slike. V pomoč so bile točke, ki so služile kot vodila prekritosti na obeh straneh medeninaste plošče. Ker nimamo vsi računalniško podprtih rezalnikov samolepilnih folij, bo razrez potrebno naročiti v studiu, kjer imajo take rezalnike. Debelina in barva samolepilne folije nista pomembni, pomembno je, da je folija vodoodporna in med jedkanjem ne bo odstopila.
Toliko teorije. Naslednjič pa opis praktične izdelave.
Lep pozdrav, Saša
Re: Moji HO moduli
Saša super, hvala za ta prispevek.
Bom z veseljem spremljal kako si se sam lotil te zadeve. Ne dvomim, da bom našel kakšno idejo za v naprej.
Sem pa na podlagi tvojih podatkov že ugotovil, da nisem prav veliko "usekal mimo" z merami mojih signalov.
Bom z veseljem spremljal kako si se sam lotil te zadeve. Ne dvomim, da bom našel kakšno idejo za v naprej.
Sem pa na podlagi tvojih podatkov že ugotovil, da nisem prav veliko "usekal mimo" z merami mojih signalov.
Re: Moji HO moduli
Naj nadaljujem s prispevkom o samogradnji modelnih (H0) lučnih signalnih glav.
Mimogrede; do četrtka, 26. marca 2020 trgovec Conrad iz Grosuplja ponuja izdelke svojega prodajnega programa brez DDV (-22%) z brezplačno dostavo. V tem primeru so nekatere cene izdelkov modelne železnice podobne tistim pri Modellbahnshop-Lippe (za tiste, ki poznate tega trgovca). In brez poštnine!
Torej: signalne glave sem izdelal iz 0,4 mm debele medeninaste plošče s postopkom jedkanja, senčnike pa iz medenine debeline 0,1 mm. Kot sem napisal v prejšnjem prispevku, potrebujemo za izdelavo samolepilno vodoodporno folijo.
Spodnja slika prikazuje 0,4 mm debelo medeninasto plščo in dva lista samolepilne folije (siva in rdeča) z odstranjenimi okroglinami in oglatimi odprtinami
S pomočjo prenosne lepljive folije sem rdeč list samolepilne folije namestil na medeninasto ploščo (siva je še na svoji podlagi)
S prenosno folijo sem na drugo stran medeninaste plošče prenesel še sivo samolepilno folijo. Pri tem je treba biti pozoren, da sta foliji nameščeni popolnoma zrcalno, saj morajo biti odprtine po jedkanju z obeh strani na istem mestu (podobno kot pri vrtanju tunela z dveh strani). S sprednje strani je na sliki rdeča folija, v zrcalu pa zadaj siva.
Po namestitvi folij na obeh straneh medeninaste plošče sem odstranil obrobne dele folij
Plošča je zdaj pripravljena za jedkanje. V ta namen potrebujemo stekleno ali plastično posodo (fotografska banjica), v kateri pripravimo razstopino za jedkanje. Ena takih temnorumene barve je razstopina železovega triklorida (FeCl). Ta se dobi v obliki čvrstih kristalnih kroglic, ki se topijo v vodi. Razstopina železovega triklorida je zelo agresivna, zato je potrebna posebna previdnost. Jedkanje traja od nekaj minut do več minut, odvisno od koncentracije, iztrošenosti oziroma nečistosti in temperature.
Sam sem jedkal v razstopini mešanice dveh decilitrov 30- do 33-odstotne solne kisline (HCl), treh decilitrov 30-odstotnega vodikovega peroksida (H2O3) in sedmih do osmih decilitrov vode (H2O). Delo s to razstopino je traba izvajati v prostoru z dobrim prezračevanjem ali na prostem, ker ob kemični reakciji nastajajo pare, ki dražijo kožo in oči. Če opazimo, da jedkanje ne napreduje, razstopino zlijemo v straniščno školjko, jo z izpiranjem nevtraliziramo ter pripravimo novo mešanico.
Med jedkanjem medeninaste plošče vidimo, da se razstopina obarva turkizno zeleno
Mimogrede; do četrtka, 26. marca 2020 trgovec Conrad iz Grosuplja ponuja izdelke svojega prodajnega programa brez DDV (-22%) z brezplačno dostavo. V tem primeru so nekatere cene izdelkov modelne železnice podobne tistim pri Modellbahnshop-Lippe (za tiste, ki poznate tega trgovca). In brez poštnine!
Torej: signalne glave sem izdelal iz 0,4 mm debele medeninaste plošče s postopkom jedkanja, senčnike pa iz medenine debeline 0,1 mm. Kot sem napisal v prejšnjem prispevku, potrebujemo za izdelavo samolepilno vodoodporno folijo.
Spodnja slika prikazuje 0,4 mm debelo medeninasto plščo in dva lista samolepilne folije (siva in rdeča) z odstranjenimi okroglinami in oglatimi odprtinami
S pomočjo prenosne lepljive folije sem rdeč list samolepilne folije namestil na medeninasto ploščo (siva je še na svoji podlagi)
S prenosno folijo sem na drugo stran medeninaste plošče prenesel še sivo samolepilno folijo. Pri tem je treba biti pozoren, da sta foliji nameščeni popolnoma zrcalno, saj morajo biti odprtine po jedkanju z obeh strani na istem mestu (podobno kot pri vrtanju tunela z dveh strani). S sprednje strani je na sliki rdeča folija, v zrcalu pa zadaj siva.
Po namestitvi folij na obeh straneh medeninaste plošče sem odstranil obrobne dele folij
Plošča je zdaj pripravljena za jedkanje. V ta namen potrebujemo stekleno ali plastično posodo (fotografska banjica), v kateri pripravimo razstopino za jedkanje. Ena takih temnorumene barve je razstopina železovega triklorida (FeCl). Ta se dobi v obliki čvrstih kristalnih kroglic, ki se topijo v vodi. Razstopina železovega triklorida je zelo agresivna, zato je potrebna posebna previdnost. Jedkanje traja od nekaj minut do več minut, odvisno od koncentracije, iztrošenosti oziroma nečistosti in temperature.
Sam sem jedkal v razstopini mešanice dveh decilitrov 30- do 33-odstotne solne kisline (HCl), treh decilitrov 30-odstotnega vodikovega peroksida (H2O3) in sedmih do osmih decilitrov vode (H2O). Delo s to razstopino je traba izvajati v prostoru z dobrim prezračevanjem ali na prostem, ker ob kemični reakciji nastajajo pare, ki dražijo kožo in oči. Če opazimo, da jedkanje ne napreduje, razstopino zlijemo v straniščno školjko, jo z izpiranjem nevtraliziramo ter pripravimo novo mešanico.
Med jedkanjem medeninaste plošče vidimo, da se razstopina obarva turkizno zeleno
Re: Moji HO moduli
Čez čas v posodi ostanejo izjedkani deli signalnih glav z zaščitno folijo na obeh straneh. Nadaljnjo erozijo preprečimo z izpiranjem pod tekočo vodo
Po odstranitvi zaščitne samolepilne folije dobimo želene pare tri- in štirilučnih signalnih glav
Doslej smo kot orodje uporabili računalnik, rezalnik in iglo, s katero smo odstranili dele folije, kjer so odprtine in kot pripomoček fotografsko banjico.
Pred nadaljevanjem dela spoznajmo še ostalo orodje in pripomočke, ki jih potrebujemo pri izdelavi modelov signalov.
Ljubitelj modelnih železnic ima v svoji delavnici osnovni nabor orodja (poleg ostalega tudi različne pincete, klešče in kvaliteten spajkalnik).
Pri izdelavi modela signalne glave potrebujemo še lomilec tablet, kot prepolovilec medeninastih krožcev. Rdeča puščica kaže rezilo, zelena medeninasti krožec.
Levo spodaj je z rumeno puščico prikazan utor premera 0,7 mm v radio klešče pri debelini kraka klešč 3,6 milimetra in desno spodaj z vijolično puščico označene klešče z utorom premera 2 milimetra
Poleg prilagojenega orodja potrebujemo še pripomočke. Zgoraj na sliki vidimo šablono za izdelavo sprednje signalne plošče. V ploščato železno palico dimenzij 30 x 20 x 10 mm vstavimo tri jeklene čepe premera 2 mm, med seboj oddaljene 3,5 mm.
Spodaj slika prikazuje pripomoček za izdelavo zadnje signalne plošče. V testno ploščico tiskanega vezja z rasterjem 2,54 x 2,54 mm vgradimo jekleni palici premera 0,7 mm dolžine 15,5 mm med seboj oddaljeni 7,6 mm. Tri svetleče diode tipa L-2060 prispajkamo simetrično med jekleni palici z rasterjem 3,5 mm. Na koncu v testno ploščico simetrično prispajkamo vodilo konstrukcije držala signalne plošče, izdelano iz medeninaste palice premera 0,7 mm.
V naslednjem nadaljevanju prispevkov o signalih na modelni železnici bo na osnovi dosedanjih izdelkov opisana njihova sestava v celo, vgraditev svetlobnih diod, njihova povezava in postavitev na signalni steber.
Po odstranitvi zaščitne samolepilne folije dobimo želene pare tri- in štirilučnih signalnih glav
Doslej smo kot orodje uporabili računalnik, rezalnik in iglo, s katero smo odstranili dele folije, kjer so odprtine in kot pripomoček fotografsko banjico.
Pred nadaljevanjem dela spoznajmo še ostalo orodje in pripomočke, ki jih potrebujemo pri izdelavi modelov signalov.
Ljubitelj modelnih železnic ima v svoji delavnici osnovni nabor orodja (poleg ostalega tudi različne pincete, klešče in kvaliteten spajkalnik).
Pri izdelavi modela signalne glave potrebujemo še lomilec tablet, kot prepolovilec medeninastih krožcev. Rdeča puščica kaže rezilo, zelena medeninasti krožec.
Levo spodaj je z rumeno puščico prikazan utor premera 0,7 mm v radio klešče pri debelini kraka klešč 3,6 milimetra in desno spodaj z vijolično puščico označene klešče z utorom premera 2 milimetra
Poleg prilagojenega orodja potrebujemo še pripomočke. Zgoraj na sliki vidimo šablono za izdelavo sprednje signalne plošče. V ploščato železno palico dimenzij 30 x 20 x 10 mm vstavimo tri jeklene čepe premera 2 mm, med seboj oddaljene 3,5 mm.
Spodaj slika prikazuje pripomoček za izdelavo zadnje signalne plošče. V testno ploščico tiskanega vezja z rasterjem 2,54 x 2,54 mm vgradimo jekleni palici premera 0,7 mm dolžine 15,5 mm med seboj oddaljeni 7,6 mm. Tri svetleče diode tipa L-2060 prispajkamo simetrično med jekleni palici z rasterjem 3,5 mm. Na koncu v testno ploščico simetrično prispajkamo vodilo konstrukcije držala signalne plošče, izdelano iz medeninaste palice premera 0,7 mm.
V naslednjem nadaljevanju prispevkov o signalih na modelni železnici bo na osnovi dosedanjih izdelkov opisana njihova sestava v celo, vgraditev svetlobnih diod, njihova povezava in postavitev na signalni steber.