Diorama 1960a

Vse okoli izdelovanja maket in elementov na njej.
Odgovori
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: Diorama 1960a

Odgovor Napisal/-a volkun »

Spodnja in zadnja stran ploščr vzhodnega segmenta je obarvana in na zgornjo stran sem nalepil sedem kosov 4 mm plute. Raje lepim več manjših kosov, kot enega ali dva večja; laže je poravnavati in gladiti manjše kose, cca 45 cm.
Slika

Ko bo lepilo povsem suho, sledi obrezovanje plute, kitanje, poravnava površine s smirkovim papirjem in barvanje s temeljno barvo. In tako bo plošča pripravljena za pritrditev proge....
mmatja
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1613
Pridružen: 16.05.2009, 19:41
Kraj: Lendava

Re: Diorama 1960a

Odgovor Napisal/-a mmatja »

Vojko pozdravljen,
Vidim da kljub poškodbi, "nekaj migaš"...Imam pa eno vprašanje. Zakaj si se odločil za podlago ravno pluto? Ali ni to že kar malo staromodno? Jaz se za to nisem odločil iz kar nekaj razlogov:
1. Pluta je naraven material in "diha" (kot les...) in je potem velika večja možnost deformacije in s tem premikanje tirov, ko so ti zalepljeni. Posebno se to dogaja pri večjih tepmeraturnih razlikah.
2. Kot izolator proti hrupu ki ga povzročajo vožnje vlakov ni ravno najboljši.
3. In nenazadnje CENA!
Opažam pa po raznih forumih, da se še vedno kar precej uporablja pluta. Ne vem sicer zakaj je temu tako, ampak jaz sem se odločil drugače, in zato uporabil raje 7mm stirodur. Razlogi za to so bili, da je pravo 100% naprotje vsem trem prej omenjenim razlogom. Tudi kar se nadaljne obdelave tiče, ni primerjave.
Lep pozdrav in uspešno delo naprej, ter čimprejšnjo "sanacijo" poškodbe ti želim,
Mišo
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: Diorama 1960a

Odgovor Napisal/-a volkun »

hoj Mišo....
ja počasi vseeno napredujem, sicer pa je prst že veliko bolje :)
Bom odgovoril s "svojimi argumenti" na tvoje razmišljanje:
- pluta je naravni material, torej sam po sebi odporen na skoraj vse, kar se mi zdi velika prednost (leplenje, barvanje, kitanje, čistila, ....)
- druga stvar: ni dovzeten na eltkrostatiko
- tretja stvar vedno diha, kar je samoumevno da je na leseni podlagi, ki prav tako diha
- četrta stvar: prav zato moje tirnice niso po vsej svoji dolžini prilepljene, saj je to povsem druge vrste material (umetna masa in kovina!)
- in nenazadnje: dolgoletno ukvarjanje z malimi železnicami me je prepričalo v uporabo plute
To so pač moja osebna videnja, izkušnje,prepričanja in seveda koncept diorame 1960a, ki izhaja iz leta 2015, kar pomeni sledeče: kakršnekoli večje spremembe v konceptu posledično nanesejo na podražitev projekta, saj material kupujem po listi, ki je sestavni del koncepta (razen voznega parka seveda), potem so tu še spremembe načrtov, druge tehnike dela, mogoče celo kaj dodatnega orodja, itd.
Skratka, s pluto sem zadovoljen in še tako "na uho": tudi jaz sem staromoden, zato pa sem se odločil modelirati železnico iz sredine prejšnega stoletja 8)
lp, Vojko
mmatja
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1613
Pridružen: 16.05.2009, 19:41
Kraj: Lendava

Re: Diorama 1960a

Odgovor Napisal/-a mmatja »

volkun napisal/-a:hoj Mišo....
ja počasi vseeno napredujem, sicer pa je prst že veliko bolje :)
Bom odgovoril s "svojimi argumenti" na tvoje razmišljanje:
- pluta je naravni material, torej sam po sebi odporen na skoraj vse, kar se mi zdi velika prednost (leplenje, barvanje, kitanje, čistila, ....)
- druga stvar: ni dovzeten na eltkrostatiko
- tretja stvar vedno diha, kar je samoumevno da je na leseni podlagi, ki prav tako diha
- četrta stvar: prav zato moje tirnice niso po vsej svoji dolžini prilepljene, saj je to povsem druge vrste material (umetna masa in kovina!)
- in nenazadnje: dolgoletno ukvarjanje z malimi železnicami me je prepričalo v uporabo plute
To so pač moja osebna videnja, izkušnje,prepričanja in seveda koncept diorame 1960a, ki izhaja iz leta 2015, kar pomeni sledeče: kakršnekoli večje spremembe v konceptu posledično nanesejo na podražitev projekta, saj material kupujem po listi, ki je sestavni del koncepta (razen voznega parka seveda), potem so tu še spremembe načrtov, druge tehnike dela, mogoče celo kaj dodatnega orodja, itd.
Skratka, s pluto sem zadovoljen in še tako "na uho": tudi jaz sem staromoden, zato pa sem se odločil modelirati železnico iz sredine prejšnega stoletja 8)
lp, Vojko
Dobri argumenti! Predvsem zato, ker v tvojem primeru nimaš tako dolge tirne situacije kot je to pri meni, in ki je dolga kar cca.300m! Toda tretjega mojega argumenta (cene!) pa vseeno nisi komentiral...O.K. ni problema, sicer je pa stvar vsakega posameznika, kako se odloči. Jaz sem samo postavil vprašanje, zakaj si se tako odločil. Ti si mi z svojimi argumenti to pojasnil, in stvar je zaključena. Veliko uspeha pri nadaljevanju gradnje ti želim in lep pozdrav
Mišo
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: Diorama 1960a

Odgovor Napisal/-a volkun »

ja Mišo, ti si se res razbohotil v dolžino s svojimi tir, ti kar malce zavidam, jaz o čem takem niti sanjati ne morem....
Zato pa sem prilagodil obliko, dolžino, material in tehnike dela svojim prostorskim možnostim. Cena plute: pojma nimam, koliko je 1 qm! Sem jo kupil že pred leti....
Sicer pa pohvale tvojemu obsežnemu projektu, ki mu kar ni videti konca :)

veselja pri delu in lp, Vojko.
mmatja
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1613
Pridružen: 16.05.2009, 19:41
Kraj: Lendava

Re: Diorama 1960a

Odgovor Napisal/-a mmatja »

volkun napisal/-a:ja Mišo, ti si se res razbohotil v dolžino s svojimi tir, ti kar malce zavidam, jaz o čem takem niti sanjati ne morem....
Zato pa sem prilagodil obliko, dolžino, material in tehnike dela svojim prostorskim možnostim. Cena plute: pojma nimam, koliko je 1 qm! Sem jo kupil že pred leti....
Sicer pa pohvale tvojemu obsežnemu projektu, ki mu kar ni videti konca :)

veselja pri delu in lp, Vojko.
Imaš srečo, da si pluto nabavil že pred leti. Danes je cena za pluto takšna: http://www.pluta24.si/trgovina/21-pluta-v-roli-4mm/ a za stirodur takšna: https://www.merkur.si/podloga-iz-um-mat ... el-parket/ Najdeno takole na brzino...Občutna razlika v ceni torej, še posebej če rabiš tega nekoliko več, kot je bilo to v mojem primeru...
L.P.
duro
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 418
Pridružen: 16.02.2009, 12:53
Kraj: Maribor

Re: Diorama 1960a

Odgovor Napisal/-a duro »

Zdravo Vojko,

lepo napreduješ, pohvalno!

Tudi v našem društvu smose odločili za pluto, kljub veliki maketi. Naravni material vsekakor prinaša manj tveganja za staranj s časom, hkrati je preverjen.
Predvidevam, da si lepil z Neostikom, tako preveja tudi bistveno manj zvoka, kot npr. z lepilom za les.

lp,matej
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: Diorama 1960a

Odgovor Napisal/-a volkun »

hi, Matej
ja seveda lepim pluto z neostikom in lepilo nanašam s "špahtlom", se mi zdi najlaže, enakomerno in učinkovito. Sicer pa sem v dneh doma bolj malo postoril (bilo dosti ostalih važnejših stvari) in bom zato naslednjič več...
Na vzhodnem segmentu sem obrezal pluto in jo 3 x obarval s sivo temeljno barvo.
Slika

Nastavil sem tudi vhodno napetost za centralo z21, ki sedaj znaša 20 VDC (glej izvijač v transformatorju):
Slika

In nekako takole zgleda sedaj diorama z dvema segmentoma: levi - zahodni in desni - vzhodni segment. Manjka še vezni most povsem spodaj - južno in oval bo zaključen :).
Slika
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: Diorama 1960a

Odgovor Napisal/-a volkun »

... spet prazniki in spet doma!
Priložnost, da kaj postorim na diorami 1960a; prispel je namreč Roco tirni material, ki sem ga naročil v trgovini MoKo, katera me redno zalaga z večino potrebnim materialom. Tirnice so namenjene vzhodnemu segmentu, ki se je v času moje odsotnosti res dodobra posušil :). Poskusno sem najprej na ploskev vzhodnega segmenta postavil "kretniško gnezdo" (lahko ga tako imenujem, saj vsebuje kar šest (6) kretnic v medsebojni povezavi!) - slika spodaj.
Slika

Od tega "gnezda" sem povlekel progo proti trojni kretnici, ki je zadnja kretnica ranžirne postaje, tik pred ovalom:
Slika

Še kretnica K7 v zavoju, ki zaključuje dolg oval in sledila je začasna povezava tirov med sabo. Za krivinsko kretnico sem izbral večji radij, kar posledično pomeni precej daljšo kretnico. Prostora je za tako kompleksno progovje in medsebojne povezave kretnic - trojna kretnica in kretnica v zavoju - precej malo in sem moral slednjo kretnico malce pomakniti proti zahodu, naslednja fotografija.
Slika

Hmmm, povsem zunanja proga ni več v ravnini... Torej spet kompromisi in uvijanje ravninskega dela proge (glej presledek med skrajno levima progama):
Slika

In.... uspelo je! Vse tirnice sem ustrezno porezal - skrajšal jih med sabo in s kretnicami spojil, začasno pritrdil z risalnimi žebljički, ter opravil ročno - vagonski preizkus teka koles.
Slika
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: Diorama 1960a

Odgovor Napisal/-a volkun »

Na spodjem, levem delu zgornje fotografije je vidna proga, ki zavije precej v levo in je pritrjena na AL profil. To je uvoz na povezovalni most, oziroma vstop v dolg oval. Gradnja le tega je načrtovana za jesen letošnjega leta, če bo tako dopuščal čas, seveda...
In za preskus vožnje vlakov na čim daljšem odseku odprte proge, sem začasno postavil še oval, ki se nahaja na zahodnem segmentu. Na ta način je ostalo le še dober meter in pol nedokončane - nepovezane proge ovala :), glej spodnjo sliko:
Slika

Opravil sem preskusno ali "NULTO" vožnjo vlaka (parna lokomotiva in trije odprti tovorni vagoni, vrste Kdv). Vse je potekalo brez težav in tekoče.
Slika

Omislil sem si pa tudi zelo dobrodošel pripomoček: klančino za vpeljevanje tirnih vozil. Izredno praktična zadevca, ki res zeloooo olajša delo pri nastavljanju vagonov in lokomoitv na tire :D
Slika

Za krajšanje in brušenje tirov pa uporabljam malo "aku mašinco", kot verjetno večina med vami. Sedaj se vidi smotrna odločitev o gradnji in postavitvi zložljive delovne mizice, pod osnovno ploščo vzhodnega segmenta!
Slika

lp, Vojko
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: Diorama 1960a

Odgovor Napisal/-a volkun »

... po premisleku in poskusnih postavitvah, sem sklenil med vzhodnim in zahodnim segmentom zmodelirati malo "mehkejši" reliefni prehod. Na spodnji sliki je viden odsekan konec predora, kjer proga preide na vzhodni del makete - zgleda zelo grobo :?
Slika

Torej bo med koncem predora in delom vzhodnega segmenta kamnita stena, ki se spušča proti osnovni plošči in loči ovalni del proge od glavne proge, ki nadaljuje v predor, naslednja slika:
Slika
Stena je še v surovem in neobdelanem stanju, bo pa pritrjena samo na vzhodni del tako, kot je načrtovano, da lahko oba segmenta med sabo brez zapletov ločim!

Napajalne in druge žične povezave končajo na zahodnem segmentu v sponkah in se z ločljivimi sponkami nadaljujejo na vzhodni segment. Prostorska stiska na ozkem prehodnem delu je pogojevala dodatno leseno letev 50 x 20 mm z ustrezno dolžino, katera je pod kotom pritrjena med obe progi, na spodnji del osnovne plošče:
Slika

Še ožičena vmesna letev s fiksnimi sponkami:
Slika
prej je bila načrtovana enojna spončna letev z 10-imi sponkami. Vendar sem se raje odločil za štiri pare sponk, ki mi nemoteno omogočajo odklopiti katerikoli napajalni del na vzhodnem segmentu, v primeru okvare, ali kakega drugega "električnega" opravila. Tudi ko bom opravljal kontrolne meritve, bo zadeva nedvoumno jasna; pod napetostjo bo samo željen - vključen, tokokrog :)

Napajanje povezovalnega mostu sem si zamislil s spiralnim kablom in dvopolnim mikrofonskim vtikačem, ki ga bom po namestitvi mostu v kombinacijo z maketo, preprosto vtaknil v vtičnico (rumeno obarvana), ki na sliki leži tik ob vtikaču. Spiralni kabel bo seveda uvezan v povezovalni most, vtičnica pa montirana na obod zahodnega segmenta, od koder bo tudi "prišla" vozna napetost na most.
Slika

Trenutno izvajam montažo spončnih letev pod osnovno ploščo vzhodnega segmenta, električne žične povezave, tiri pa so že prilepljeni na podlago:
Slika

Sledi še označevanje vseh vodnikov in sponk, ter oštevilčenje lokacij ciljnega spoja žičk. Dela torej dovolj, za teh nekaj dni, kolikor sem še doma in seveda lp, vsem maketarjem!
Vojko
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: Diorama 1960a

Odgovor Napisal/-a volkun »

Približno šest ur sem porabil za ožičevanje, označevanje, preverjanje z merilnim instrumentom in testne vožnje. Vmes sem še dogradil kakšno sponko (pač sprememba plana....) in seveda vse spremembe je bilo potrebno vnesti še v prenosnik, ki je vedno v bližini diorame, oz. na dosegu roke:
Slika

Kot že rečeno, so segmenti med sabo ločljivi in zato sem tudi komunikacijski kabel med centralo in PC-jem razdelil v dva dela, ki sta med sabo spojena z RJ45 obojestransko vtičnico:
Slika

Prav tako sem napravil s krmilnim kablom za Multimaus; eden bo na zahodnem segmentu, ob postaji Krnica, drugi pa na vzhodnem, torej tam, kjer je ranžirna postaja. Tudi vse žične povezave so enostavno ločljive s Phoenix sponkami:
Slika

Uporabil sem štiri ločljive pare sponk: DCC napajanje - vozna napetost, 15VAC napetost za upravljanje servomotorjev za kretnice, DCC napajanje programirnega tira in en rezervni komplet z dvema žičkama. To bi moralo zadostovati za kakršne koli kombinacije v bodoče.
nekaj časa sem porabil še za grobo oblikovanje "podaljška" predora - kamnite stene na vzhodni segment. Najprej pogled z zahoda proti predoru:
Slika

in še z vzhoda proti ostenju pred predorom:
Slika

To bo za sedaj vse in morda še kaj postorim čez poletje, pač odvisno, kakšna bo volja in predvsem koliko bo na razpolago hobi časa :)

lp, Vojko
Zadnjič spremenil volkun, dne 27.04.2019, 10:15, skupaj popravljeno 1 krat.
Uporabniški avatar
miranzor
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 556
Pridružen: 28.09.2005, 20:03
Kraj: Celje

Re: Diorama 1960a

Odgovor Napisal/-a miranzor »

Zdravo, Vojko!

Odlično napreduješ in občudujem tvoje načrtno in čisto delo!
Upam, da tudi sam dočakam trenutek, ko bom lahko pričel z gradnjo makete in bom lahko uporabil kakšno od izkušenj, zabeleženih v tvojem prispevku!

Čakam nadaljevanja!
LP, Miran
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: Diorama 1960a

Odgovor Napisal/-a volkun »

hoj Miran!
Ja počasi privajam končiče na porezanem prstu na fino delo... Še vedno je konica prsta zelo občutljiva, zato sedaj opravljam bolj "groba" dela. In kot vedno, kadar brskam po škatlah z različnim drobnim materialom, sem tudi tokrat naletel na še eno uporabno zadevco: odbojnik, ki je namešćen na koncu slepega tira.
Slika

Ta Rocotova zadeva se je kar nekaj let - morda desetletij - skrivala v omari :? . In sklenil sem, da bom vse konce slepih tirov opremil prav s takimi odbojniki. Dobrih 10 minut dela in sestavljanje, leplenje ter montaža so gotovi! Seveda odbojniki ne bodo obarvani, saj ni potrebe, ko vzhodni segment ni detajliran.
Slika

No sedaj pa zares končujem za to "sezono". Kaj čem, ko sem doma, želim čim več postoriti, kadar je volja seveda :D
lp vsem
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: Diorama 1960a

Odgovor Napisal/-a volkun »

Vedno si med gradnjo železniške makete vzamem čas tudi za kakšno fotografiranje posameznih vagonov, lokomotiv ali vlakov. Tako je nastala tudi tale garniturica, ki stoji tik pred postajo Krnica. Vlečni agregat je dizlovka JŽ 643-025 h kateri je spet službeni JŽ vagon Dd. Desno zadaj je vidno tudi mestno avtobusno postajališče z dvema čakajočima potnikoma.
Slika

lp, Vojko
Odgovori