Zaželel sem si vožnje vlakov po maketi
1960a in na plano privlekel že spisano
Operativno shemo, ki pa še ni dokončana. Sicer pa včasih spustim kakšen vlak na vožnjo po ovalu, kjer lahko počasi in brezskrbno kroži - za gledalce / obiskovalce, vnuki, naš kuža in zeloooo poredko moja žena

Sicer pa vožnja poteka po točno zapisanem protokolu, naj na kratko opišem, kako je to zastavljeno na maketi
1960a:
Vožnje vlakov so opredeljene kot potniški vlaki in tovorni vlaki. Ta dva karakterja povsem zadostujeta velikosti makete, oz. dolžini prog – ni mešanih in izrednih vlakov. Za vožnjo vsakega vlaka je pripravljena tabela sestave garniture, kot tudi urnik vožnje. Za lažje branje tabel, oz. hitrejšo orientacijo, sem vlake tudi številčno poimenoval: potniški vlaki so označeni s št.
1001 in naprej, tovorni vlaki pa z
3001 in naprej. Neparna števila so namenjena vlakom iz Prelog in parna iz Krnice.
Glavna proga je enotirna in zahteva prilagojen režim voženj. Kot osnova, služi
Vozni red. Sledi tabela sestave potniških garnitur in režim voženj, nato enaka tabela za tovorne vlake in na koncu še dve tabeli z lokomotivskimi manevri; ena za ranžirno postajo Preloge in druga za postajo Krnica, ki vključuje tudi tire depoja in industrijski tir K.O.K. Te tabele sem poimenoval
Operativne sheme.
Najprej sem postavil časovni okvir, znotraj katerega se bo odvijala nadzorovana vožnja vlakov. To je v mojem primeru en "šiht", ali 8 ur, ki traja na maketi
1960a le
96 minut. To pomeni, da je časovni popravek v razmerju
T = 1:5 in ena ura na maketi traja dejansko
12 minut. In en "šiht" sedaj pomeni tako imenovano eno sezono, ki traja 1 uro in 36 minut! To se morda sliši kratko, je pa vseeno zapolnjena vsaka minuta in potrebna visoka koncentracija, da železniški promet poteka usklajeno in nemoteno.
Tabele so sestavljene tako, da lahko vožnje vlakov upravlja ena sama oseba. Še laže pa je, če sta osebi dve in takrat se prva osredotoči na potniške vlake in druga na tovorne. Potrebno je vedeti, da je poleg vožnje vlakov od ene do druge postaje, oz. cilja, še delo s sestavljanjem / razstavljanjem garnitur in odstavo vagonov na določene tire. To imenujem ranžiranje, ki zahteva precej časa.
Trajanje vsake vožnje posebej, sem natančno določil s pomočjo ure štoparice. Prav tako tudi vse lokomotivske manevre / ranžiranje. V vsak manever je vključena tudi časovna rezerva in sicer tako, da je porabljen čas zaokrožen navzgor, do prve cele minute.
Pri vožnji vlakov po
Operativnih shemah, igra odločilno vlogo hitrost vožnje vlakov. Le ta je vedno enaka na istih odsekih proge. Na odprti progi makete
1960a, je hitrost vlakov vedno enaka in znaša med
7 in 8 sek. / m. Na postajnih in industrijskih tirih, pa je hitrost približno polovico manjša. In tega predpisa se držim v vseh smereh voženj in pri obeh vrstah vlakov.
Pred začetkom vsake sezone je potrebno postaviti vagone na ustrezne tire, kot so zapisani v manevrski tabeli - za vsako postajo posebej. Razlog za to je povsem praktičen: pri postavljanju vagonov in v pravilnem zaporedju na tire, je izguba časa precejšna. Vagoni, ki so na tirih v eni sezoni, tudi na tirih ostanejo vso sezono – torej ne dodajam drugih vagonov, niti jih ne odvzemam! To je seveda predpis, ki se ga držim in ki hkrati omogoča udobno upravljanje vožnje in premikov vlakov, kot smiselno razporejene vagone na točno določene tire. Seveda je v vsaki sezoni sestava vagonskih garnitur drugačna.
Priprava
Operativne sheme za eno sezono na maketi
1960a, zahteva vsaj dva dni natančnega in zbranega dela, oz.
12 do 14 ur:
- Progovni parametri, vodilni dokument pri sestavljanju
Operativne sheme
- upoštevati je potrebno dolžino vsakega vagona, ki stoji samostojno ali pa v garnituri na določenem tiru
- vagonska garnitura se lahko razteza največ do
ločnice ob progi
- slepi tiri naj bodo smiselno zasedeni, nikakor pa ne vsi
- predvideti progovne odseke za hrambo lokomotiv, kadar niso operativne
- na vsaki postaji določiti vsaj en, dovolj dolg manevrski tir, ki je nezaseden med vso sezono
- v vsako vožnjo med postajami, je vključen službeni vagon, serije Dd
Še kratek opis dokumenta
Progovni parametri, ki je natisnjen na ležečem listu formata A4:
- seznam vseh progovnih odsekov
- številčne oznake progovnih odsekov
- namen / opis progovnih odsekov
- tirna dolžina progovnih odsekov
- uporabna dolžina progovnih odsekov
Poizkusi so pokazali, da so lahko tiri hkrati zasedeni z največ 11 do 12 vagoni (odvisno od dolžine posameznih vagonov) in dvema lokomotivama, izjemoma tremi, kadar zadnja služi, kot premikalka. S tem je seveda mišljena začetna postavitev vagonov, ko le ti še mirujejo na svojih začetnih položajih – posamezno ali pa v garnituri. Kadar so na tirih tri lokomotive, službuje ob maketi tudi druga oseba – eden sam ne more obvladovati treh lokomotiv, z nekaj vaje pa dve lokomotivi vozim brez težav, le malce več pozornosti in gre. Pri tako kompleksnih premikih in vožnjah vlakov potrebujemo za DCC vožnjo centralo, v mojem primeru rokotova
z21. Digitalni ojačevalnik (v tem primeru
Roco 10764) ne pride v poštev! Kadar vlake vozim sam, uporabljam samo en DCC krmilnik, ki ga preklapljam iz ene vtičnice
RJ12 , npr. na zahodnem segmentu, ki je v centrali:
Ali v drugo vtičnico na zahodnem segmentu, pač po potrebi:
Če bi enak način upravljanja vlakov uporablja z digitalnim ojačevalnikom, bi se vlak ustavil takoj, ko bi izvlekel krmilnik iz vtičnice. V USA, od koder je ta način krmiljenja prišel, ga imenujejo
Walk around. Z njim sem se prvikrat srečal prav tam, čez lužo, pred približno 18. leti – stvar super deluje!
Vsi vagoni, s standardnim jaškom
NEM 362, so bili najprej opremljeni s t.i.
Roco 40243 spenjačami:
Te spenjače zagotavljajo zelo dober mehanski spoj med dvema vagonoma vendar so zelo nerodne za odpenjanje vagonov – skoraj vedno sem si moral pomagati z obema rokama, da sem vagona razklenil! Moral sem najti drugo rešitev; kolebal sem med
Kadee in
Fleischmann spenjačami. Odločil sem se za
Fleischmann 386515 spenjače:
Odlično se obnesejo v vseh pogledih: takojšne medsebojno spajanje vagonov je zagotovljeno že ob normalnem sunku, odpenjanje je enostavno in z odklopilno palico enostavno sežem pod spenjači obeh vagonov – torej vse opravim z eno roko, v drugi pa je DCC krmilnik.