Vožnja vlakov na maketah

Vse okoli izdelovanja maket in elementov na njej.
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Vožnja vlakov na maketah

Odgovor Napisal/-a volkun »

Odprl sem novo temo, kamor bi lahko vnašali svoje prispevke z besedilom, tabelami, diagrami, risbami, fotografijami, idejami in vsem, kar sodi k vožnji vlakov na naših maketah. S tem bo tema ločena od vseh ostalih in ne bo zasedala bistva že odprtih tem, ki opisujejo železniške makete, ali njihovo gradnjo. To se mi zdi na mestu in tako v enem naslovu najdemo točno to, kar iščemo: vožnjo vlakov :D

Bom kar začel s tem, da bo zadnji prispevek o vožnji vlakov iz teme "Diorama 1960a", prestavljen v to bolj primerno temo. Nekaj nevšečnosti - mislim da sem iz strežnika pobrisal še več fotografij o gradnji diorame 1960a, kar pa sedaj, ko je le ta končana, niti ne igra prevelike vloge :?
Torej je sestavek o prvem scenariju vožnje vlakov na maketi 1960a prestavljen v to rubriko. Predlagam tudi, da se naložene fotografije, sheme, diagrami in tabele tudi po vrsti označijo s številkami (lahko samo v besedilu), tako bomo laže sledili točno določenemu delu opisa. S tem bo namreč imela vsaka slika svojo številko.


VOŽNJA TOVORNEGA VLAKA NA MAKETI 1960a - SCENARIJ 1
Slika

Trajalo je, da sem zapletene opise voženj vlakov uspel toliko poenostaviti, da lahko sedaj opravlja vlakovni promet na diorami 1960a kdorkoli. Tudi manj veščim in začetnikom v železniškem maketarstvu so napisani scenariji sedaj bolj razumljivi.
Vožnje vlakov ne delim več na potniške, tovorne in mešane vlake, pač pa na število vagonov, ki so v začetni postavitvi. Praktično le to določa zahtevnost scenarija.

Ogromno poskusov sem opravil s sestavljanjem, vožnjami in razstavljanjem vlakov. Nešteto popisanega papirja in pritiskov na štoperico. To je privedlo do korenite spremembe Protokola vožnje, ki je zastavljen popolnoma na novo in časovno občutno skrajšan. Nemogoče je uro in pol obdržati popolno koncentracijo ob vožnji vlakov po scenariju, ko je hkrati množica premikov vagonov in nakladanja / razkladanja tovora. Sedaj so posamezni scenariji v časovnih okvirih od 15 minut do 25 minut. V ta čas je všteto postavljanje voznega parka na tire, pretovarjanje vagonov in sama vožnja vlakov, oz. posamezni manevri z voznim parkom.
In kot prvo, sem moral vse spenjače voznega parka zamenjati in sedaj so to spet Roco. Razlog je v tem, da so pri ostrejših zavojih na maketi in prevozih kretnic z manjšim radiem, vagonski odbojniki brusili drug ob drugega, povzročali so tudi iztirjanje! Torej je bila medsebojna razdalja prekratka.

Vsaka maketa ima svoje karakteristike in svoj namen, kar se tiče vožnje vlakov. To se posebej odraža pri ročno vodenih maketah, ne glede na način upravljanja – analogno ali digitalno. Vsaka operacija na maketi zahteva tudi svoj čas: poleg vožnje vlakov in pretovarjanja blaga, so tu še premiki kretnic, zapiranje odpiranje zapornic in postavljanje signalov. Vse to moramo upoštevati pri pisanju scenarija. Zakaj sem vsak scenarij časovno opredelil? Preprost razlog je ta, da mi ni potrebno razmišljati o ničemer, ker je scenarij že zapisan; tako po številu vagonov, manevrih in trajanju samem. Torej je od moje trenutne volje odvisno, za kater scenarij se bom odločil
Nekaj ključnih ugotovitev in dejstev (velja za dioramo 1960a):
- maketa je v svoji osnovi enotirna proga z dvema končnima postajama, kar zahteva prilagojen režim vožnje več vlakov od ene do druge postaje
- najpomembnejši so progovni parametri z uporabnimi dolžinami posameznih progovnih odsekov (glej ločnice med tir!)
- ob začetni postavitvi vagonov in lokomotiv, vsi tiri ne smejo biti zasedeni, zaradi potrebnih premikov lokomotiv in vagonov pri sestavljanju / razstavljanju vlakov
- razpoložljivi tiri omogočajo začetno postavitev največ 13 vagonov s povprečno dolžino 106 mm (dolžina v mojem primeru pomeni razdaljo med odbojniki)
- še smiselna vožnja na diorami 1960a, je z vlakom, ki šteje največ 11 vagonov, če je na tire postavljeno več vagonov je v scenarij vključenih tudi več transportnih kartonov, torej to pomeni tudi več vlakov / več voženj / več manevrov / daljše trajanje - zahtevnejši scenarij
- vsi vlaki so oštevilčeni po ključu: potniški vlaki so označeni s št. 1001 in naprej, tovorni vlaki z 3001 in naprej, mešani vlaki pa z 2001 in naprej. Neparna števila so namenjena vlakom iz Prelog in parna iz Krnice. Strojni vlak, torej lokomotiva sama zastopa svojo številko tudi v tabeli
- scenariji so napisani tako, da lahko vožnjo in manevre opravlja ena sam oseba

In še moj predlog oz. osnovni napotki za vse vrste železniških maket:
- upoštevati je potrebno dolžino vsakega vagona, ki stoji samostojno ali pa v garnituri na določenem tiru
- vagonska garnitura se lahko razteza največ do ločnice ob progi
- slepi tiri naj bodo smiselno zasedeni, nikakor pa ne vsi
- predvideti progovne odseke za hrambo lokomotiv, kadar niso operativne
- na vsaki postaji določiti vsaj en, dovolj dolg manevrski tir, ki je ves čas nezaseden!
- dolžina vlaka naj ne bo daljša od najdaljšega postajnega tira, to nam bo olajšalo srečanja vlakov na postajih in tudi izgled na oko je povsem drugačen, kot vlak z 20 ali več vagoni na majhni maketi .......

In za primer bom predstavil enega od osnovnih scenarijev, s sedmimi vagoni, eno lokomotivo in trajanjem 21 minut. V ta namen sem pripravil risbe, ki predstavljajo trenutno situacijo posameznega manevra oz. vožnje vlaka. Čas velja seveda le na diorami 1960a.

Kot že omenjeno, najprej potrebujemo natančno spisano tabelo progovnih parametrov, ki nam bo sploh omogočila delo pri pisanju scenarija. Tudi sicer bo ta tabela dobrodošla kadarkoli, saj vsebuje vse potrebne podatke o določenem odseku proge, kjerkoli na maketi! Na spodnji sliki 1, je primer take tabele na diorami 1960a:
Slika

Nato sem glede na blagovne zahteve določil vozni park. V ta namen sem sestavil tabelo transporta blaga med kraji na maketi, naslednja slika 2:
Slika

Ob prebiranju obeh omenjenih tabel, z lahkoto spišem Operatvni list, ki zajema Začetno postavitev voznega parka in potrebno število Transportnih kartonov.
Torej je prvi, najzahtevnejši del - pisanje scenarija končan. Na podlagi Operatvnega lista postavimo vagone in lokomotive na točno določene tire. Slika 3 prikazuje začetno postavitev. Seveda na shemi ni glvane proge (ovala), ki niti ni potreben v tem primeru. prek ovala vlak nemoteno pelje, v tem primeru, brez zaustavitve v postajališču Kamnolom.
Slika

Ko primerjamo tabelo (začetna postavitev vagonov in lokomotiv) ter shemo tlorisa makete, opazimo, da se popolnoma skladata: zelena lokomotiva 643-025, ja na tiru 7c, kot piše v tabeli. Enako velja za vseh šest vagonov, ki so postavljeni na tir 7a - Po pomeni progovni odsek. Zadnji, sedmi vagon je na industrijskem tiru 4 - glej tabelo Začetna postavitev.... Pozornost moramo posvetiti zaporedju vagonov: ko bo vlak pripeljal na postajo krnica in bomo lokomotivo odpeli od vlaka, bo zaporedje vagonov obratno! Torej pri načrtovanju manevrov / ranžiranja vagonov moramo upoštevati zaporedje vagonov, da je premikov čim manj. S tem bo upravljanje vožnje vlakov lažje - manj zapletena.
In k zgornji shemi spada spodnji operativni list - glej desni del, transportni karton 1. prvi stolpec opisuje vrsto in številko vagona - drugi stolpec je vrsta tovora, ki je v dotičnem vagonu - tretji stolpec odhodna postaja in tir na katerem vagon stoji pred vožnjo - četrti stolpec pa je ciljna postaja in tir, kamor moramo dostaviti vagon / blago / tovor. V spodnji vrstici je zapisan še orientacijski čas, potreben za to operycijo: torej postavljanje vagonov in lokomotiv na tire - nalaganje vagonov s tovorom - sestavljanje vagonske garniture - premiki lokomotiv in vagonov - vožnja vlaka od ene do druge postaje - premiki in razpenjanje vagonov na določenih tirih. Slika 4 - operativni list s začetno postavitvijo voznega parka in transportnim kartonom:
Slika

Samoumevno je, da vse vagone in lokomotive spenjamo in odpenjamo brez rok, torej z odklopilno palico ali pa s pomočjo elektromagnetnih odklopnikov, če so vgrajeni med trie. Če uporabljamo odklopilno palico, naj bo ta iz izolacijskega materiala in spodnji del mora biti širok toliko, da seže pod oba jezika spenjače. Držalo pa naj sega precej visoko nad streho vagona ali lokomotive, da ne bomo z roko premikali voznega parka med odklaplanjem. Naslednji dve sliki 5 in 6; prva je odklopilna palica dolžine 15 cm in druga je palica v položaju za odklaplanje vagonov:
Slika

Slika

Ob maketi 1960a sta dve odklopilni palici, vsak namenjena svoji postaji - ena ob ranžirni postaji Preloge in druga za postajne tire Krnica, tire v depoju in industrijski tir K.O.K.
Zadnjič spremenil volkun, dne 02.10.2021, 18:22, skupaj popravljeno 4 krat.
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: Vožnja vlakov na maketah

Odgovor Napisal/-a volkun »

Pri postavitvi vagonov in lokomotiv je pomembno, da so v brezhibnem stanju, kajti le to prepreči neželjeno medsebojno zatikanje (z odbojniki ali spenjačami), ali celo iztirjanje, kadar kašen del, ki ni prilepljen (vagonski / lokomotivski odbojniki!), pade med tire in tega ne opazimo. Torej temeljito preglejmo vozni park, pred nameščanjem na tire. Naslednja slika, ki prikazuje izvržen odbojnik, je tipičen primer. Vendar odbojnikov seveda NE lepimo, kajti s tem je zlom in uničenje odbojnika ob grobem ali neveščem spajanju neizogiben. Odbojniki ostanejo samo vpeti v pušo (slika 7):
Slika

Nekomu predstavlja nameščanje voznega parka velik izziv; nikakor nam ne uspe kolesa pravilno nasaditi na tirnice, hec je, ko je teh koles več kot le štiri in se odstavni vozički vrtijo sem ter tja . pomagamo si lahko z vpeljevalno klančino, ki je odličen in enostaven pripomoček. Le taga položimo prek tirov, sprednji del nasadimo med tirnice - prva slika 8:
Slika

... vagon nežno položimo na zadnji del klančine - druga slika 9:
Slika

In vagon enostavno spustimo iz rok, brez potiskanja in bo sam navzdol odkotali na progo - težnost opravi svoje - tretja slika 10:
Slika

Pred vožnjo vlaka je potrebno vagone natovoriti; v tem primeru je pripravljena armaturna mreža, ki bo nameščena na Kklmm vagon, slika 11:
Slika

Glede na začetno postavitev po Operacijskem listu in v primerjavi s prej prikazano risbo (tlorisom), je izgled voznega parka na maketi sledeč; najprej progovni odsek 7a, kjer stojijo tovorni vagoni, slika 12:
Slika

Sledi programirni tir 7c, kamor po navadi postavljam lokomotive in tokrat je to dizlovka JŽ 643-025, slika 13:
Slika

Povsem na drugem koncu makete, se pravi več kot 16km daleč :), pa na indusrtijskem tiru 4 , čaka vagon serije Giov, ki ga bodo med tem napolnili z lesenimi zaboji kovinskih izdelkov obrata K.O.K. Seveda te zaboje do nakladalne rampe dostavi viličar, težje kose pa pripeljejo z vagončki iz delavnice - temu je tudi namenjen ozkotirna proga, ki seže od rampe v notranjost delavnice, slika 14:
Slika

Še ena zadeva, na katero moramo biti pozorni pri zasedenosti tirov; to je oddalejnost od kritičnih delov na tirih. Najprej ločnica: na sliki 15 je vagon nekaj cm oddaljen od nje, pač zaradi morebitnega mikro premika pri spajanju v vagonsko garnituro.
Slika

Enako je na drugem koncu istega tira. Vagon je tudi tukaj nekaj cm oddaljen od konca proge z istim, že omenjenim razlogom, slika 16:
Slika

Torej sta obe razdalji namenjeni mikro manevrom med pripenjanjem lokomotive oz. spajnju vagonov med sabo. Sedaj vidimo, kakšno vlogo igra tabela Progovnih parametrov, s pomočjo katere lažje sestavljamo garniture na določenem tiru, kar je odvisno od njihove posamezne dolžine. Kadar želimo sesatviti daljšo vagonsko garnituro, pa to storimo tako, da jo razdelimo v dva dela ali tri, če so tiri zelo kratki. Nato vse te tri garniture sestavimo v en vlak, ki ga odvlečemo s postaje do svojega cilja. To bo prikazano v enem naslednjih prispevkov.

Vagonska garnitura je pripravljena na tiru 7a. Lokomotivo s tira 7c s previdnim manevriranjem premaknemo na čelo vagonske garniture (rdeča puščica označuje začetno smer premika lokomotive) - glej naslednji dve zaporedni sliki 17 in 18:
Slika

Slika

In ponazoritev dejanske situacije oz. položaja lokomotive na čelu vagonske garniture, slika 19:
Slika
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: Vožnja vlakov na maketah

Odgovor Napisal/-a volkun »

Sledi vožnja vlaka v oval, prek južnega veznega segmenta nazaj na vzhodni segment, mimo postaje Preloge. Najprej risba 20 in nato slika 21:
Slika

Slika

Vlak nadaljuje vožnjo v predor in prispe na zahodni segment, prek potnega prehoda in vstopi na postajni tir 1, postaje Krnica, sliki 22 in 23:
Slika

Slika

V vseh primerih je na risbi označena smer premika ali vožnje z rdečo puščico......
Vlak nadaljuje počasno vožnjo proti koncu tira 1a. Pozor! zadnji vagon v garnituri mora biti preko kretnice / ostrice (rdeča puščica na zadnji sliki (slike 24, 25 in 26):
Slika

Slika

Slika

Nato vlak odpelje vzvratno na industrijski tir 4, kjer že stoji Giov vagon, sliki 27 in 28:
Slika

Slika

Ustavim vlak tik pred stoječim vagonom in odpnem zadnji vagon garniture Gdvg ter ga spnem z vagonom Giov. Ostanek vlaka pa odpeljem nazaj na postajo, proti tiru 1a, sliki 29 in 30:
Slika

Slika
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: Vožnja vlakov na maketah

Odgovor Napisal/-a volkun »

Nadaljujem vožnjo garniture po scenariju 1 in transportnem kartonu 1. Vlak z zmanjšano hitrostjo pelje na tir 1 in ustavi pred krertnico. Pozor! Upoštevamo položaj ločnice (glej sliko), kajti po odpetju lokomotive bo le ta odpeljala po sosednjem tiru na začelje vagonske garniture. Torej mora biti dovolj prostora med ustavljenim vagonom in tirom, po katerem se bo premikala lokomotiva, sliki 31 in 32:
Slika

Slika

Še slikovni premik lokomotive od garniture na tir 1a, nato nazaj prek kretnic na tir 2, prek kretnice v zavoju, kretnico nato postavim v položaj naravnost in lokomotiva odpelje na začelje vagonske garniture. Slike 33, 34, 35 in 36:
Slika

Slika

Slika

Slika

Lokomotiva prispe do vagonske garniture, jo pripne (prva risba 37) in odvleče nazaj proti kretnice v zavoju (druga risba 38):
Slika

Slika

Vlak kretnico prevozi in nato vzvrtano zapelje spet na postajo Krnica in sicer na konec slepega tira 2a, sliki 39 in 40:
Slika

Slika

Sledi odpetje službenega vagona Dd, ki bo nekaj časa ostal na tem tiru, slika 41 in 42:
Slika

Slika

Ostali del garniture pa odpelje na tir 2, kjer ustavi, slika 43:
Slika
Zadnjič spremenil volkun, dne 02.10.2021, 23:29, skupaj popravljeno 1 krat.
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: Vožnja vlakov na maketah

Odgovor Napisal/-a volkun »

Sedaj lokomotiva potisne vagone na tir 3a, ki je tik ob okretnici, slika 44 in 45:
Slika

Slika

Tu odpnem dva vagona in sicer Gdvg in Kklmm, ki prevaža armatruno mrežo, namenjeno prav na postajne tire Krnica. Tukaj bom kasneje mrežo raztovorili, sliki 46 in 47:
Slika

Slika

V garnituri sta ostala še dva vagona - cisterni Uh-z. prvega dostavimo na tir 3 v v depo in ga tam odpnemo, slika 48:
Slika

Drugega pa lokomotiva odvleče v naslednji manever, slika 49....
Slika

Na tiru 2, tik pred signalom, odpnem vagon cisterno in lokomotiva odpelje preko kretnice v zavoju, na začelje odpetega vagona, naslednje risbe in slike (50, 51, 52, 53, 54, 55, 56 in 57):
Slika

Slika

Slika

Slika

Slika

Slika

Slika

Slika
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: Vožnja vlakov na maketah

Odgovor Napisal/-a volkun »

In sledjo sklepni manevri, ki so zabeleženi v tabeli transportnega kartona 2, slika 58:
Slika

Lokomotiva najprej odpelje vagon ciserno na industrijski tir 4, kjer pripnem oba vagona, ki stojita na tem tiru Gdvg in Giov, slike 59, 60 in 61:
Slika

Slika

Slika

Spet premik garniture na tire postajnega območja, premik lokomotive na čelo vlaka, ki je sedaj preimenovan: 3002, naslednje slike 62, 63, 64 in 65:
Slika

Slika

Slika

Slika

Nov vlak je pripravljen za premik / vožnjo na svoj naslednji cilj, slika 66.
Slika


Najprej vlak premaknemo do izvoznega signala IsA, kjer počakamo na signalni znak "prosto", slika 67.
Slika

Glede na položaj signalne ročice oz. zelene luči, tovorni vlak 3002 odpelje s postajnih tirov proti oddaljeni postaji Preloge.... (slika 68).
Slika
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: Vožnja vlakov na maketah

Odgovor Napisal/-a volkun »

Med tem, ko vlak pelje z zmerno hitrostjo po glavni progi, lahko prestavim krmilnik Multimaus. Z namenom, da je preglednost pri upravljanju vožnje vlakov čim boljša, sem vgradil RJ vtičnico za dodatni krmilnik tudi na obod ranžirne postaje Preloge. Torej, kadar sem ob maketi sam in upravljam vlake na območju postaje Krnica, je krmilnik vtaknjen direktno v centralo z21, slika 69:
Slika

In med prehodom vlaka v oval glavne proge imam dovolj časa, da krmilnik iztaknem iz centrale ter ga pretaknem v drugo RJ vtičnico. seveda centrala poskrbi za samodejno vožnjo vlaka v tem času, ko ni krmilnika :D , slika 70:
Slika

Med tem pa je vlak že pripeljal na vzhodni segment, sliki 71 in 72:
Slika

Slika

Vlak nadaljuje mimo postaje Preloge proti veznemu segmentu v oval, sliki 73 in 74:
Slika

Slika

Ko se približuje postajnim tirom, hitros vožnje ustrezno zmanjšam in vlak usmerim na tir 6, slika 75, 76:
Slika

Slika

Nekaj cm pred kretnico je vlak zaustavljen. Odpenjanje lokomotive in njen premik prek postajnih tirov na začelje vlaka, kar prikažejo slike 77, 78, 79, 80, 81 in 82:
Slika

Slika

Slika

Slika

Slika

Slika

Lahko bi lokomotivski manever izpeljal tudi prek drugega dela proge, vendar ta pripada glavni progi, ki je vedno prosta in služi le prevozu vlakov! Torej se vsi manevri dogajajo znotraj tirov, ki pripadajo ranžirni postaji Preloge. Še nakaj manjših manevrov, slika 83, 84, ko se lokomotiva vagonski garnituri približa z zadnje strani:
Slika

Slika
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: Vožnja vlakov na maketah

Odgovor Napisal/-a volkun »

Sedaj vagonsko garnituro lokomotiva potisne proti koncu slepega tira 6a, kjer odpnem vagon Giov, sliki 85, 86:
Slika

Slika

Nato ostanek garniture odpelje preko trojne kretnice, se preusmeri na tir 7 in nadaljuje na konec tira 7a, slike 87, 88 in 89:
Slika

Slika

Slika

Lokomotivo 643-025 odpnem in jo nekaj cm prestavim stran od vagonov. S tem je tudi ta manever zaključen in prvi scenarij končan. Situacija postavljenih vagonov po končanem scenariju je prikazana na naslednji risbi 90 in fotografiji 91:
Slika

Slika

KONEC SCENARIJA 1


Opisan scenarij vsebuje le sedem vagonov in eno lokomotivo! Kljub svoji "številčno skromni zasedbi", mi nudi ogormno manevrov: sestavljanje, razstavljanje, premiki garnitur, premiki posameznih vagonov, lokomotivski premiki, kot tudi natovarjanje in raztovarjanje blaga na vagone. Skratka vse, kar se dogaja na železnici. V mojem primeru (glede na obsežnost makete in tirno situacijo) traja scenarij 21 minut. Vendar to velja za vlakovodjo z izkušnjami, torej boste za svoj prvi podoben scenarij potrebovali vsaj še dodatno polovico časa, recimo pol ure. In za prvo vlakovno manevrsko izkušnjo je to več kot dovolj.
Stanje na progi, kakršno je po zaključenem scenariju, pa uporabim za nadslednji scenarij: torej položaj vagonov na tirh, dodam lahko še eno lokomotivo, ali pa vagon, mogoče dva. Preletim listo blagovnih potreb in na podlagi le te se odločam, kam kaj postaviti in predvsem koliko vagonov naj bo hkrati na tirih.
Pozor! Prezasedenost tirov nam bo posledično prinesla nervozo, oteženo manvriranje in pomanjkanje časa.

Nekaj mojih izkušenj pri vožnji vlakov po tabelah - kakorkoli jih boste že imenovali:
1. začnemo z manjšim številom vagonov in z eno samo lokomotivo!
2. za prvo resno vožnjo naj bodo vsi vagoni približno enakih dolžin
3. nekaj slepih tirov naj bo vedno prostih, vsaj eden na vsaki postaji (če je postaja samo ena pa tudi na tej en slepi tir vedno prost)
4. hitrost vožnje vlakov naj bo umirjena in nikakor prehitra
5. lokomotivski manevri naj bodo počasni in vedno pod nadzorom (odmaknjenost od ločnice, rezervna razdalja od najbližje stoječega vagona, razdalja od konca proge - slepi tir in podobno)
6. čas pri vožnji vlakov ne igra nikakršne vloge in se z njim ne obremenujmo. Je pa izrednen pripomoček pri občutku obvladovanja prostorske dimenzije makete. In ko se naučimo pravilno "brati" scenarij in upoštevati zastavljen časovni okvir, bo postala vožnja vlakov in lokomotivski manevri, pravi užitek in veselje.

Po več vajah oz. poskusih, bolj ali manj uspešnih, bomo ugotovili, ali je tak način vožnje vlakov za nas ali ni! Nekateri pač raje spustijo vlak, da kroži po ovalu, zapelje v predor ali prek mostu, to nekajkrat ponovi v obe smeri in so stem zadovoljni. Tudi to je svojevrstno veselje in povsem brezskrbno uživanje ob spremljanju vožnje vlakov.
Če se boste odločili za vožnjo vlaka po scenariju, pa vam lahko pomaga tudi tukaj zapisan sestavek. Opozoriti moram, da je vse v tem sestavku zapisano in fotografirano v realnem času in točno po zapisanem scenariju
Če je kakšno vprašanje, pa na dan z njim!
Se imejmo maketarsko!



* Timotejev komentar:
hvala za napisano. Jaz sem včeraj popoldne malo vozil po svoji maketi po podobnem scenariju (seveda je bil prilagojen majhnosti
makete) in je res super!
lp
Timotej



Hi Timotej,
Odlično! Če se ti da, nam na kratko predstavi svoj scenarij vožnje vlakov na tvoji maketi. Me res zanima, kako si zastavil vso zadevo. In seveda me veseli, da si tudi ti navdušen nad takim načinom vožnje vlakov. Jaz bom v naslednjih dneh pripravil še en scenarij z moje makete, tokrat malce bolj zahteven z dolgim vlakom in dvema lokomotivama - živahno in polnozasedeno
Trenutno so za maketo 1960a predelani (iz starih protokolov voženj) 3 scenariji, je še nekaj malenkosti za uredit, vseeno pa že lahko vozim po zapisanih tabelah, kar trenutno pomeni več kot 1 uro vožnje. To je seveda dovolj za ves dopoldan, ali popoldan, saj je med vsaki scenarijem potrebno vsaj 10 do 15 minut premora za postavitev voznega parka, pripravo tovora in še mogoče postavitev kretnic v začetni položaj. Tudi sicer ne vozim več kot en scenarij na dan, saj zahteva taka vožnja precej koncentracije. In prav v ta namen sem spisal različno dolge scenarije, kij uporabim gledee na razpoloženje od 15 minut, pa več.
lp, Vojko
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: Vožnja vlakov na maketah

Odgovor Napisal/-a volkun »

Še razlaga operacijskega lista za vožnjo vlakov na maketi 1960a, ki ga sestavljata dve tabeli, slika 93:
- levo je že omenjena tabela razporeditve voznega parka po postajah, oz. progovnih odsekih
- v rdečem ovalu je lokomotiva, ki jo predstavlja njena serijska številka
- v zelenem ovalu je del vagonov, ki so lahko tudi na katerem drugem tiru v ranžirni postaji, pač odvisno od tega, koliko manevrov želimo izvajati pri sestavljanju vagonov v garnituro
- torej so lahko npr. zadnji trije vagoni Uh-z + Uh-z + Gdvg tudi na tiru 7b, kot je prikazano v levi tabeli

- desna tabela pa prikazuje vlakovno kompozicijo / garnituro, kako je sestavljena, oz. zaporedje vagonov (modre številke označuje vrstni red pripenjanja k lokomotivi)
- v rdečem ovalu je tudi v tej tabeli navedena lokomotiva, ki bo operativna v tej garnituri. To je važno zaradi primera, kadar sta v začetni postavitvi dve ali več lokomotiv. Tako iz transportnega kartona preberemo, katera lokomotiva spada h kateremu vlaku (glej št. vlaka 3001)
-v tretjem stolpcu ODHOD TIR je zabeležen tir, na katerem bo vlak dokončno sestavljen in od koder bo odpeljal k svojemu cilju
- modra puščica kaže na vrstni red pripetih vagonov, kot je bil že omenje (to je samo zaradi lažje predstave)
Slika
- in ta desna tabela (transportni karton) je namenjena vlakom z največ enajstimi vagoni (to velja seveda le za maketo 1960a)

S tem opisom sem poskusil bolj podrobno pojasniti način pisanja in pomen operacijskega lista, kakršne uporabljam pri vožnji vlakov na maketi 1960a.
Da ne bo prispevek preveč suhoparen in tabelaričen, pa še slika dizlovke, med vožnjo po glavni progi (slika 94):
Slika

lp Vojko
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: Vožnja vlakov na maketah

Odgovor Napisal/-a volkun »

OZNAKE PROGOVNIH ODSEKOV - 1960a
Industrijski tir, ki od postaje Krnica pelje proti Kovinarskemu obrati, ki je dobrih "400m" oddaljen od kretnice K3, je namenjen dostavi materiala v obrat in odpremi izdelkov iz obrata. pretovarjanju blaga z in na vagone služi nakladalna rampa, ki je v rahlem loku speljana od transformatorske postaje, pa vse do konca industrijskega tira. Torej je edino na tem mestu - po vse dolžini nakladalne rampe ob tiru - možno pretovarjanje. Dolžina tira ob rampi znaša 370 cm, kar npr. zadostuje za tri do največ štiri Gdvg vagone, kadar so speti v garnituro, slika 95:
Slika

Iz tega sledi, da ostane še 980 cm uporabne dolžine, na kateri lahko z vlaki manevriram, ali pa na ta prost tirni odsek za kratek čas hranim lokomotivo, oz. kak vagon ali dva :)
In smiselno je bilo ta sorazmerno dolg industrijski tir razdeliti v dva dela: en del je tisti kjer vršim pretovor vagonov in po novem nosi št. 4a (slika 96). Dolžina je navidezno določena z belo prekinitvijo na tirni liniji. Drug del pa je ostanek proge, vse do ločnice pred kretnico K3, ki še vedno nosi oznako 4:
Slika

In spet ugotavljam, da se šele ob praktični in smiselni vožnji ter manevriranju z vlaki pokaže, kako in kaj je potrebno uredit tirno shemo, za nedvoumno "branje" operacijskega lista ......
Dela torej, kolikor hočem ob maketi in računalniku, ki je namenjen maketi :D

In zgoraj omenjena manjša sprememba je bila seveda logična po treh odpeljanih in dokončno oblikovanih scenarijev vožnje!
- Prvi scenarij je enostaven in nezahteven, vsebuje dva operacijska lista in predstavljen je bil na začetku te rubrike.
- Drugi scenarij pa je bolj zahteven in primeren za dve vlakovodji, vsebuje tri operacijske liste. Brez težav lahko scenarij odpelje tudi ena oseba, je pa v tem primeru obilico več dela in zbranosti in seveda časovni okvir je malce daljši. Zanimiva je kombinacija treh vlakov in dveh lokomotiv, kar je zastavljeno tako, da je glavna enotirna proga namenjena najprej prevozu enega vlaka in takoj za tem drugega, seveda v nasprotno smer. Kompenzacijski čas (kadar vozi vlake ena oseba) je realiziran tako, da en vlak opravi dve vožnji po ovalu - glavni progi, med tem, ko sestavljam in pripravljam tretji vlak na tirih.
- Tretji scenarij pa je namenjen daljši vlakovni kompoziciji in vožnji ter sestavljanju / razstavljanju le-te v obe smeri in na obeh postajah.

Ko bodo pripravljene risbe in fotografije, sledi podrobnejši opis drugega scenarija, ki se mi zdi prava poslastica manevrov in voženj.
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: Vožnja vlakov na maketah

Odgovor Napisal/-a volkun »

VOŽNJA TOVORNEGA VLAKA NA MAKETI 1960a - SCENARIJ 2
Drugi scenarij vožnje in manevrov sestavljajo trije operacijski listi (z modro podčrtano besedilo na sliki 97) in s tem tudi trije transportni kartoni, kar pomeni trije vlaki s svojimi številkami. Da ne odkrivam tople vode, sem za začetno postavitev voznega parka izkoristil položaje vagonov natirh po končanem prvem scenariju. To se mi zdi najenostavnejša rešitev in najlažja za nadaljevanja scenarijev. V tem drugem scenariju sem dodal še en odprt tovorni vagon (glej rdeč oval na sliki 97) in še eno lokomotivo - sedaj stojita na tirih dve lokomotivi (zelen oval na sliki 97). Dve lokomotivi pač zaradi malce bolj zahtevnega manevriranja in vožnje vlakov, ali pa, če bova vlake vozila dva operaterja / vlakovodje.
Slika

Še pogled na začetno postavitev vagonov, najprej tiri postaje Krnica, slika 98:
Slika

In nato še ranžirna postaja Preloge, kjer je dodan vagon Kdv, kar je tudi označeno na sliki 99. Vagon je natovorjen z lesenimi okroglicami, v ozadju pa je pripravljenega še nekaj tovora, za ostale vagone / scenarije:
Slika

Naslednja risba grafično prikaže zahtevnost scenarija 2, ko je časovno kombinirana vožnja prvega vlaka s sestavljanjem druge vagonske garniture, slika 100. Puščice na koncu črtkanih linij označujejo smer premika oz. vožnje vlaka:
Slika
Zadnjič spremenil volkun, dne 05.10.2021, 18:05, skupaj popravljeno 1 krat.
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: Vožnja vlakov na maketah

Odgovor Napisal/-a volkun »

Sledila je postavitev lokomotiv, kot je zapisano v operacijskem listu, najprej dizlovka v depoju (tir 3c)na postaji Krnica, slika 101:
Slika

Na drugi starni makete, na tirih ranžirne postaje Preloge, pa je malce pred vagoni postavljena parna lokomotiva (tir 7a), slika 102. Iz operacijskega lista je razvidno, da lokomotiva ni speta z vagoni - rumene črte označujejo razdaljo. V lisinah pa tak položaj označujejo tri pike (v rdečem ovalu), ki so med oznako lokomotive in prvim vagonom Uh-z, glej naslednjo sliko 103. To pomeni da so med sabo speti vagoni le tam, kjer je med njimi oznaka + (npr. Uh-z + Gdvg). S tem sem enostavno rešl dvom, kako so med sabo postavljeni določeni vagoni / lokomotive, na vsakem tiru posebej.
Slika

Slika 103:
Slika
Uporabniški avatar
parni_vlak
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 338
Pridružen: 25.11.2020, 17:03
Kraj: Ljubljana
Kontakt:

Re: Vožnja vlakov na maketah

Odgovor Napisal/-a parni_vlak »

Spet super organizacija!
Jaz bom objavil svoj scenarij, ko grem naslednjič vozit na maketo (maketa je pri babici), saj imam tam (skoraj) vso dokumentacijo, pa tudi slike vožnje bom naredil, da bo opis bolj zanimiv! :)
lp
Timotej
Parne lokomotive so zakon! Oglejte si jih na mojem blogu:
https://parnelokomotive.blogspot.com
Lep dan še naprej, parni_vlak
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: Vožnja vlakov na maketah

Odgovor Napisal/-a volkun »

ok, Tomotej! Seveda z veseljem in nestrpnostjo pričakujemo tvoj scenarij in če se le da, še slikovni prikaz manevrov ter vožnje vlakov. Kar počasi, se ne mudi. Si sam poskusil in veš, da to traja nekaj časa, preden je vse usklajeno :)
Tudi jaz sem med tem že napravil nekaj popravkov. In to je dobro, da se med samo operativnostjo pokažejo določene pomanjklivosti scenarija, ki ga seveda z lahkoto popravimo na papirju oz. v PC-ju. Se pa s takimi popravki stvar zavleče pozno v dan. In za en scenarij porabim po navadi dva dni, da je uatrezno pripravljen za naslednjič, ko brez pretiranega razmišljanja lahko odpeljem po sestavljenem operacijskem listu....
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: Vožnja vlakov na maketah

Odgovor Napisal/-a volkun »

Nadaljujem s scenarijem 2. Za vsako vlakovno garnituro imam pripravljeno tudi tabelo, ki pove sestavo in skupno dolžino. Tako enostavno zberem ustrezen progovni odsek od na katerem bo vlak sestavljen in pripnem lokomotivo ustrezne dolžine (slika 104). Na tej sliki je začetna garnitura scenarija 2.3 sestavljena iz štirih vagonov s skupno dolžino 395,5 mm (rdeč oval):
Slika

In pozoren opazovelec bo zasledil malce nelogično oštevilčenje vlakov (moder oval, na sliki 105):
Slika

Številčno zaporedje je rastoče, kar je tudi prav. Se pa ponekod vmes izgubijo določene številke, ki bi logično / matematično sledile; npr. za vlake ki peljejo iz ranžirne postaje proti Krnici velja neparno številčenje:3001 in za njim sledi vlak 3005. Razlog je enostaven: ko pišem scenarij v katerem je tudi oštevilčenje vlakov, v naslednjem scenariju nadaljujem s številčenjem od zadnjega zapisanega (v tem primeru je v scenariju 2.3 zapisan vlak št. 3004 torej bo naslednji 3005 in ne 3003, kot bi bil po matematičnem vrstnem redu. Prioriteta je zaporedje scenarijev in le njim logično sledi številčenje vlaka - pač nekaterih številk ne bo. S tem je zmešnjava manjša - preverjeno! Iz tega sledi, da bo naslednje parno številčenje 3008 in ne 3006 :D

Idejna zasnova drugega scenarija je poskus sestavljanja vagonskih garnitur in voženj dveh različnih vlakov, kista vsak na svojem delu makete in to naj se čimbolj prepleta! Scenarij je napisan tako, da ga lahko izpelje en ali pa dva operaterja. V primeru "solo" izvedbe, je zadeva malce bolj zgoščena in predvsem zahteva veliko zbranosti.

Kot že rečeno, je na ranžirni postaji pripravljenih več natovorjenih vagonov, ki jih bo parna lok. odvlekla proti Krnici. Enako je na drugi strani makete, kjer so prazni vagoni pripravljeni za odhod proti postaji Preloge. Glavna - odprta proga je enotirna, brez vmesnih postaj (ob progi je le manjše postajališče Kamnolom, ki pa nima vzporednega tira, torej križanje ni mogoče) in bo potrebno sprostiti določene tire, ter jih pripraviti za prihod enega od vlakov. Manevrirne dolžine tirov na ranžirni postaji Preloge so daljše od tistih na postaji Krnica. Torej bo prvi vlak odpeljal s postaje Krnica proti Prelogam. To pomeni da moram vagone na postaji Preloge sestaviti v garnituro in jo premakniti na nezaseden tir, kjer bo omogočen mimovoz prihajajočega vlaka iz Krnice. Ta manever vzame kar nekaj časa in bom najprej sestavil tovorni vlak 3004 na postaji Krnica. ta bo potem odpeljal proti predoru in naprej po glavni progi v oval, ki ga bo prevozil 2 x (oval je dolg približno 7,5m), slika 106:
Slika

Med vožnjo vlaka po ovalu bo dovolj časa, da sestavim drugo vlakovno garnituro (vlak 3005) in jo premaknem na tir 6, na postaji Preloge.
Seveda pri testiranju scenarija čas ni merodajen, saj je vmes še veliko število variant premikov in za vsako tako operacijo štoperico tudi ustavim. Na koncu zabeležene čase seštejem in dodam še čas potreben za postavljanje voznega parka na tire, pripravo tovora, ter zagon DCC lokomotive (zvočni efekt traja pri ogrevanju dizelskega motorja, npr.) :D .....
Odgovori