Merilni voz - meritve hitrosti

Na temo elektronike in digitalne tehnike na področju železniške makete.
Odgovori
diehart
Strojevodja II
Strojevodja II
Prispevkov: 78
Pridružen: 18.09.2007, 8:48
Kontakt:

Merilni voz - meritve hitrosti

Odgovor Napisal/-a diehart »

Zadnje dni sem delal na prav posebnem projektu. Namreč izdeloval sem si vagon, s katerim bom meril hitrost vlakov, razdalje, povprečne hitrosti in podobne podatke.
Osnova za vse te meritve je visoka tehnologija - kolesarski števec. =) Iskal sem poceni števček in ga tudi dobil za 10€. Je sicer ustrezen, vendar pa ima nekaj pomankljivosti, o katerih bom napisal malo nižje.

Iz celotne vsebine paketa sem iz števca vzel samo računalnik, vse ostalo ni potrebno. Pod računalnikom sta dva kontakta med katerima, v osnovi magnet preko reed releja dela stik, računalnik pa na podlagi tega in obsega kolesa določi hitrost.

No, za potrebe železniškega modelarstva pa nadomestimo magnet s dvema kontaktoma, za katera poskrbimo da se stakneta za vsak obrat kolesa.

Jaz sem se zadeve lotil takole:

Najprej sem poiskal usterzen košček vitroplasta in nanj skiciral kako ga morem izrezati, da se bo števček lepo ulegel nanj.
Potem sem zadevo narisal z računalnikom, sprintal na nalepko in nalepko prilepil na vitroplast.
Slika
Slika
Slika
Po črtah obrezal, nalepko odstranil in naredil fine popravke da se je računalnik lepo usedel na vitroplast.

Slika
Slika
Slika
Potem pa sem se lotil kontaktov. Za prvega sem zvrtal luknjo malo stran od osi, drugo luknjo pa skoraj pod osjo. Skozi prvo gre vzmetni kontakt, ki se dotika fiksnega, ki gre skozi drugo luknjo.
Slika
Slika
Da se kontakta periodično dotikata je os vagona pobrušena tako, da je na enem mestu izboklina, katera potisne prvi kontakt na drugega.
Slika
Kontakta sta vezana na žičke, ta pa na podnožje števčka (vitroplast).
Slika
Slika

Ko vse to povežeš dobiš merilnik hitrosti in če vagon premikaš dejansko kaže eno hitrost, ki pa še ni točna. Za to pa je potrebno nekaj meritev in računja.
da bo števček pravilno kazal hitrost je potrebno narediti sledeče:
- izmeriti je treba premer kolesa na vagonu.
- to število množiš z merilom katerega uporabljaš (h0 = 87)
- dobljeno cifro množiš s pi (3,14)
Slika
Rezultat je številka (obseg kolesa), katero vpišeš v števček, da meri pravo hitrost. Po tem postopku števček na vagonu kaže hitrost s katero bi se vagon premikal v originalu (1:1). Tako z malimi stroški in malo dela dobimo vahon za umerjanje hitrosti lokomotiv, kar je zelo uporabno predvsem pri DCC, kjer lahko nastavimo CVje tako da lokomotiva vozi kot bi vozila prava.

Še nekaj malega o števčkih. Kot se je izkazalo, drži rek, malo denarja malo muzike. Števec ki sem ga kupil ima sicer veliko funkcij, ima pa nekaj pomankljivosti: hitrost osvežuje zelo pogosto, skoraj v realnem času, kar zgleda tako da se hitrost na zaslonu stalno spreminja. S takega zaslona je težko brati hitrost pri premikajočem se vlaku. Pri malo dražjem modelu, ki ga imam na kolesu, tega problema ni, tisti števec osvezuje hitrost na približno 1 sekundo, kar pomeni da je hitrost mnogo bolj berljiva.
Obseg kolesa se pri tem števcu nastavlja v cm, kar ni nekako precizno, sploh ker imamo opravka s 87× manjšimi modeli.
In obseg je nastavljiv samo do 255cm, kar je premalo, saj če štejemo da so v povprečju na modelih premeri kolesa okoli 10mm, to pomeni da ima tako kolo v resničnem življenju obseg skoraj 3 metre (273cm). Moj vagon ima premer kolesa 11,3mm, tako da take številke nism mogel vpisati v števec. Znašel sem se tako da sem os na kolesu pobrusil tako, da je imela 2 izboklini. Tako sem navidezno zmanjšal obseg za polovico, tako cifro pa sem lahko vpisal v števec.

Slika
Vagon sem seveda takoj stestiral in rezultati so bili zanimivi. Piko-va lokomotiva Metronoma, dizelca, je potegnila do dobrih 150km/h, mehanov TGV Duplex je 'potegnil' do 180km/h, rekorder je pa Piko-v ICE3, ki pa je šel okoli 200km/h. Vagon je tudi že dobil krstno ime, ki je spidi ali spidvegn. =)
No, ker s števčkom še nisem popolnima zadovoljen, ga bom zamenjal z enim boljšim, ki bo mel bolj stabilen prikaz hitrosti.

Več slik procesa je v albumu, tam so tudi vidne posamezne rešitve. Komentarji zaželeni.


Vse sem bolj ali manj skopiral z moje strani, kjer je original članek.
diehart
Strojevodja II
Strojevodja II
Prispevkov: 78
Pridružen: 18.09.2007, 8:48
Kontakt:

Re: Merilni voz - meritve hitrosti

Odgovor Napisal/-a diehart »

Zaradi varnosti pred spakci pišem nov post...

Slike so nekatere slikane s telefonom, ki pa nima ravno nekega hvale vrednega fotoaparata, je pa bila nesreča taka da, ko sem delal vagon, ni bilo pri hiši nobenega fotoaparata. Če bo koga zanimal kakšen detajl, lahko poslikam takoj ko se k hiši vrne kanon. :D

lp
Uporabniški avatar
SandiP
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1572
Pridružen: 11.11.2007, 9:39
Kraj: Ljubljana Moste
Kontakt:

Re: Merilni voz - meritve hitrosti

Odgovor Napisal/-a SandiP »

Zanimiva in domiselna rešitev. Na tak način sem si pred leti naredil števec hitrosti za rolerje.
Problem pa je bil, ker so koleščki premajhni in se vrtijo prehitro, pa še v števec se ni dalo
vpisati tako majhnega obsega kolesa. Torej sem vmes vtaknil dekadni delilec (na vsakih
10 vhodnih impulzov da ven en izhodni impulz) v števec pa vpisal 10 kratni obseg koleščka
pa je zadeva delovala. Testirala pa sva ga s kolegom z avtom na Letališki cesti. Eno nogo
ven, roler na cesto pa sva šla 20, 40, 60 in 80 km/h. Fino nastavitev pa sva naredila še
s kolesom, ker je bil kolegov kolesarski števec bolj točen.

:berr
Uporabniški avatar
bart
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1289
Pridružen: 07.03.2007, 19:50

Re: Merilni voz - meritve hitrosti

Odgovor Napisal/-a bart »

Bravo! diehart

=D> =D> =D>

Za komentar, vsaj strokoven sem pa žal "prekratek". :oops:

Izgleda pa fenomenalno.

Jernej :wink:
diehart
Strojevodja II
Strojevodja II
Prispevkov: 78
Pridružen: 18.09.2007, 8:48
Kontakt:

Re: Merilni voz - meritve hitrosti

Odgovor Napisal/-a diehart »

Glede na odziv me nekaj zanima. Koliko ljudi sploh zanima kako hitro gre njihova lokomotiva :?:

bart ta vagon ni raketna znanost :) sploh pa je kakršenkoli komentar zaželjen. :berr

Potestiral sem še nekaj števcev in se mi zdijo najbolj primerni Sigma sport serija. Obseg se da nastaviti do 4 metre, neomejena hitrost (trenutni števček potegne samo do 199) in počasno spreminjanje hitrosti. Poleg tega se lahko dokupi brezžični modul, in tako imaš števček v roki, na vagonu se pa sploh ne pozna, sploh če je zaprt, da je ubistvu merilni voz.
Ideje za nadgradnje :!: :D

lp
whistler
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 716
Pridružen: 31.05.2007, 19:19
Kraj: Gorenjska

Re: Merilni voz - meritve hitrosti

Odgovor Napisal/-a whistler »

diehart napisal/-a:Obseg se da nastaviti do 4 metre
Pa lahko nastaviš tako majhen obseg, kot ga imajo kolesa vagona?
Vlak je vedno hitrejši!
diehart
Strojevodja II
Strojevodja II
Prispevkov: 78
Pridružen: 18.09.2007, 8:48
Kontakt:

Re: Merilni voz - meritve hitrosti

Odgovor Napisal/-a diehart »

Vedeti je potrebno da je obseg kolesa 87krat manjši kot bi bil v resnici.

Tako imajo kolesa v H0 okoli 10mm premera. Da dobiš koliko bi bil visoko tako kolo v resnici, pomnožiš s 87. Da pa dobiš obseg, to še pomnožiš s pi (3,14):
10mm×87×3,14 = ~270cm

Na kratko, ker je kolo v merilu, obseg ni tistih nekaj cm ampak 87krat več. :D

Tistih 4 metre je pa dobrih zato, ker recimo v števček ki je na slikah lahko vpišem samo do 250cm obsega. Ker je kolo mojega vagona veliko 11,3mm, pride obseg že nekaj čez 3 metre. Tako sem se moral znajti drugače (na obrat naredi dvakrat stik, obseg je navidezno manjši za polovico).
advance1
Začetnik
Začetnik
Prispevkov: 1
Pridružen: 02.03.2010, 11:28

Re: Merilni voz - meritve hitrosti

Odgovor Napisal/-a advance1 »

lep pozdrav! sem nov na forumu in sem v tej sicer že zelo stari temi videl domiselno rešitev pri merilniku hitrosti pri rolarjih uporanika foruma sandiP, ki je uporabil dekadni delilec. sedaj me pa zanima kje bi lahko dobil to zadevo.
Uporabniški avatar
SandiP
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1572
Pridružen: 11.11.2007, 9:39
Kraj: Ljubljana Moste
Kontakt:

Re: Merilni voz - meritve hitrosti

Odgovor Napisal/-a SandiP »

Kolesarski ševec sem kupil pri Conradu, dekadni števec (smd) pa pri HTE.
diehart
Strojevodja II
Strojevodja II
Prispevkov: 78
Pridružen: 18.09.2007, 8:48
Kontakt:

Re: Merilni voz - meritve hitrosti

Odgovor Napisal/-a diehart »

4017 ;)

lp
BRUS
Strojevodja II
Strojevodja II
Prispevkov: 77
Pridružen: 23.11.2006, 16:55

Re: Merilni voz - meritve hitrosti

Odgovor Napisal/-a BRUS »

diehart napisal/-a:Vedeti je potrebno da je obseg kolesa 87krat manjši kot bi bil v resnici.

Tako imajo kolesa v H0 okoli 10mm premera. Da dobiš koliko bi bil visoko tako kolo v resnici, pomnožiš s 87. Da pa dobiš obseg, to še pomnožiš s pi (3,14):
10mm×87×3,14 = ~270cm

Na kratko, ker je kolo v merilu, obseg ni tistih nekaj cm ampak 87krat več. :D

Tistih 4 metre je pa dobrih zato, ker recimo v števček ki je na slikah lahko vpišem samo do 250cm obsega. Ker je kolo mojega vagona veliko 11,3mm, pride obseg že nekaj čez 3 metre. Tako sem se moral znajti drugače (na obrat naredi dvakrat stik, obseg je navidezno manjši za polovico).
Če te prav razumem si v števček vpisal neka čez 3m (realen obseg) oziroma 4metre. Imaš dva impulza na obrat.
V prvem primeru si hitrost podvojil . V drugem pa še malo več????
Lp T
diehart
Strojevodja II
Strojevodja II
Prispevkov: 78
Pridružen: 18.09.2007, 8:48
Kontakt:

Re: Merilni voz - meritve hitrosti

Odgovor Napisal/-a diehart »

Ne, ker imam 2 impulza na obrat sem vpisal pol manjši obseg(~1,5m) kot bi ga sicer(~3m).
Hitrost je v merilu. ;)
BRUS
Strojevodja II
Strojevodja II
Prispevkov: 77
Pridružen: 23.11.2006, 16:55

Re: Merilni voz - meritve hitrosti

Odgovor Napisal/-a BRUS »

diehart napisal/-a:Ne, ker imam 2 impulza na obrat sem vpisal pol manjši obseg(~1,5m) kot bi ga sicer(~3m).
Hitrost je v merilu. ;)
Sorry, hitro čital - razumel sem da si vpisal real obseg. Tako je v redu.
Pozdrav
Odgovori