elektrifikacija evropskih železnic

Kako kaj naše sosedje OBB, DB, HŽ, MAV....
miha.jakopin
Poznavalec
Poznavalec
Prispevkov: 12
Pridružen: 19.09.2009, 19:41

elektrifikacija evropskih železnic

Odgovor Napisal/-a miha.jakopin »

Zdravo ali kdo od vas ve s kako napetostjo so eletrificirane železnice po državah v evropi? To vprašanje se mi je pojavilo med branjen dokumentacije o modernizaciji in elektrifikaciji proge Pragersko-Hodoš. Hvala vsem za odgovore .

Miha.
TGV Lyria
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 2560
Pridružen: 24.03.2008, 20:13
Kraj: Baška grapa

Re: elektrifikacija evropskih železnic

Odgovor Napisal/-a TGV Lyria »

Električni tokovi na evropskih železnicah so večinoma naslednji:

•enosmerni 1500 V (večina Francije, Portugalska, Nizozemska, primestna železnica v Kobenhavnu na Danskem)
•enosmerni 3000 V (Slovenija, Italija, Belgija, Španija, del Češke, Poljska, del Rusije, del Ukrajine)
•izmenični 15 000 V s frekvenco 16 2/3 Hz (Nemčija, Avstrija, Švedska, Norveška, normalnotirne proge v Švici)
•izmenični 25 000 V s frekvenco 50 Hz (Danska, del Češke, del Ukrajine in Rusije, Belorusija, Slovaška, Madžarska, Romunija, Bolgarija, Grčija, Hrvaška, Srbija, BiH, Makedonija, del Francije, del Velike Britanije, hitre proge v Franciji, Španiji, Italiji, Angliji, Belgiji in na Nizozemskem)

Nekatere ozkotirne proge v Švici imajo izmenični tok z napetostjo 11 000 V in frekvenco 25 Hz. Podzemne železnice imajo običajno enosmerni tok z napetostjo manjšo od 1000 V (npr. 750 V v Berlinu) in napajanjem preko tretje tirnice. 750 V preko tretje tirnice je tudi pogosto napajanje v Veliki Britaniji.
Gorchi
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 6518
Pridružen: 23.10.2006, 12:25
Kraj: Cerklje na Gorenjskem

Re: elektrifikacija evropskih železnic

Odgovor Napisal/-a Gorchi »

O tem smo sicer že enkrat tukaj debatirali pa ne najdem več teme. Sicer pa se na wikipediji dobi kolikor toliko točen seznam vseh električnih sistemov po svetu:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cu ... l_traction
Goran
Uporabniški avatar
Cepi
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 853
Pridružen: 14.12.2007, 18:34
Kraj: Izlake

Re: elektrifikacija evropskih železnic

Odgovor Napisal/-a Cepi »

Slučajno kdo ve zakaj ima samo Slovenija od nekdanji republik skupne države 3 kV enosmerne napetosti?
Uporabniški avatar
Dolfe
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 12687
Pridružen: 02.03.2006, 8:52
Kraj: Na cesti

Re: elektrifikacija evropskih železnic

Odgovor Napisal/-a Dolfe »

Zato, ker je Republika Slovenija nadaljevala elektrifikacijo tam, kjer so jo končali Italijani. Torej, iz Postojne.
Nekdanje južne republike Jugoslavije so elektrificirale železniško omrežje bistveno pozneje, ko se je že dodobra uveljavil nov, 25kV 50Hz sistem.
LP, Dolfe
Pa zakwa glih jst?!!
Uporabniški avatar
Cepi
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 853
Pridružen: 14.12.2007, 18:34
Kraj: Izlake

Re: elektrifikacija evropskih železnic

Odgovor Napisal/-a Cepi »

Hvala za odgovor.

MMG: Sem mislil, da je to mogoče zaradi napada tuje sovražne sile za časa hladne vojne.
dingo
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 531
Pridružen: 08.08.2009, 15:42

Re: elektrifikacija evropskih železnic

Odgovor Napisal/-a dingo »

enosmerni 1500 V (večina Francije, Portugalska....)
Portugalska ima večinoma elektrificirano z 25kV AC. Z 1500V DC je elektricficirana samo linija od Lizbone do obalnega mesta Cascais (od tod tudi ime Cascais line).

Bi pa temo uporabil malo za zgodovino. Ob vsej elektrifikaciji in pa odločitvi za različne sisteme se mi poraja vprašanje, če se je v stari Jugoslaviji že razmišljalo o elektrfikaciji in če ja, kater sisem so nameravali uvesti (verjetno bi 1500V zaradi dobrih odnosov z Francijo in slabih z Italijo). Mogoče forumaš železocestnik ve kaj več o tem.
Zadnjič spremenil dingo, dne 04.04.2010, 19:28, skupaj popravljeno 1 krat.
Uporabniški avatar
Nurmi
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3041
Pridružen: 16.09.2009, 17:12

Re: elektrifikacija evropskih železnic

Odgovor Napisal/-a Nurmi »

Mislim da jih ni zanimala niti Italija,še manj Francija,ampak je zmagala kar dobra stara Mati Rusija in vzhodni blok z 25kw. :wink:
Čeprav politična odločitev,ki pa s tehničnega vidika ni niti najmanj slaba!
Osnovni problem na svetu je v tem,da so budale preveč samozavestne in pametni vedno v dilemi!
Uporabniški avatar
Dolfe
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 12687
Pridružen: 02.03.2006, 8:52
Kraj: Na cesti

Re: elektrifikacija evropskih železnic

Odgovor Napisal/-a Dolfe »

Nurmi napisal/-a:Mislim da jih ni zanimala niti Italija,še manj Francija,ampak je zmagala kar dobra stara Mati Rusija in vzhodni blok z 25kw. :wink:
25 kilowatov je premalo, da premakne samo lokomotivo. Kaj šele vlak. Slika
LP, Dolfe
Pa zakwa glih jst?!!
Uporabniški avatar
Nurmi
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3041
Pridružen: 16.09.2009, 17:12

Re: elektrifikacija evropskih železnic

Odgovor Napisal/-a Nurmi »

Skwizzzz me Dolfe,hitri prsti! ](*,)
Voltov,voltov je#$%&/(&$"%/(%&#"/!
Osnovni problem na svetu je v tem,da so budale preveč samozavestne in pametni vedno v dilemi!
Ljubitelj
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4762
Pridružen: 09.12.2006, 18:34

Re: elektrifikacija evropskih železnic

Odgovor Napisal/-a Ljubitelj »

Dingo:
Bi pa temo uporabil malo za zgodovino. Ob vsej elektrifikaciji in pa odločitvi za različne sisteme se mi poraja vprašanje, če se je v stari Jugoslaviji že razmišljalo o elektrfikaciji in če ja, kater sisem so nameravali uvesti (verjetno bi 1500V zaradi dobrih odnosov z Francijo in slabih z Italijo). Mogoče forumaš železocestnik ve kaj več o tem.
Nurmi, mislim, da se Digotovo vprašanje nanaša na Kraljevino SHS/Jugoslavijo. Rusi nimajo s tem nobenega opravka. Takratna Kraljevina je imela izvrstne, zgodovinsko pogojene odnose s Francijo, z Italijo po bolj slabe. Sicer pa si je enofazni sistem 25kV 50Hz (originalno leta 1922) izmislil Madžar Kalman Kondo. Izven Madžarske pa se je uveljavil najprej (1951) na SNCF. S pojavom Si usmernikov v strokovni javnosti ni bilo več debate, kateri sistem je pravilen. Vsi ostali našteti so se obdržali predvsem iz zgodovinskih razlogov in inercije merodajnih kadrov.

Z razvojem polprevodniške elektronike (IGBT tranzistorji) pa se zanimivo tudi DC lokomotive napajajo z izmeničim tokom. Imamo torej paradoks: AC napetost usmerimo, da imamo izgube pri prenosu, nato pa razsmerimo, da frekvenčno kontroliramo motorje.........

Tudi na omrežju SŽ, kljub ocenam, da bi bila elektrifikacija s 25 kV AC sistemom cenejša, vključno ceno reelektrifikacije neka 10 km prog podedovanih od Italije. Toda Slovenci izgleda, kot da ljubimo DC elektriko; seveda, če pa je AC izumil Srb. Tako je tudi prva Ljubljanska termo elektrarna na Kotnikovi bila na enosmerni dinamo. Pa še poceni ga je župan Hribar kupil od firme Siemensk-Halske, ker takrat ni več nihče izvajal elektrifikacije z enosmernim tokom. Bila je pač logika, razumljiva samo tehnično neizobraženim laikom: če tramvaj rabi enosmerno napajanje, naj ga ima pa še mesto. (glej knjigo g. TB o LJ tramvaju). Sedaj se bo pa zgodovina ponavljala (seveda kot farsa). Kakor je mesto po cca 30 letih zamenjalo DC elektriko z AC, se bi naj zgodilo slej ko prej tudi na SŽ. Samo sedaj se bo relektrificiralo ne nekaj deset km, ampak nekaj 100 km. Smej se, če se moreš.

LPL
bojan
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 731
Pridružen: 15.01.2006, 19:54

Re: elektrifikacija evropskih železnic

Odgovor Napisal/-a bojan »

Ljubitelj,

(kot običajno) buče... #-o

LPB
LPB
Ljubitelj
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4762
Pridružen: 09.12.2006, 18:34

Re: elektrifikacija evropskih železnic

Odgovor Napisal/-a Ljubitelj »

Bojan:
To je slaba odločitev vlade, da se je odločila za moža, ki so ga v bistvu na DB nagnali. Stanje na DB je alarmantno, če slovenska vlada tega ne ve. Zato tudi niso šli v privatizacijo DB. Morda bo @novinar naredil kakšno poročilo in analizo današnjega stanja na DB, glede na to, da je strokovnjak za železnice.
Mhm, kako imam rad buče. V petek smo imeli tako dobro juhco, pa štrudl, pa kompot, pa omakco....

Dobr tek, pa ne jamrat da ni dovolj štroma v klanec

Ljubitelj
bojan
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 731
Pridružen: 15.01.2006, 19:54

Re: elektrifikacija evropskih železnic

Odgovor Napisal/-a bojan »

Ljubitelj napisal/-a: Mhm, kako imam rad buče. V petek smo imeli tako dobro juhco, pa štrudl, pa kompot, pa omakco....

Ljubitelj
In to vse iz buč... Pravi Ljubitelj. :wink:

Oprosti za tole, ampak povsod, res povsod, napeljete na politikantstvo, teorijo zarote...

Kar se tiče teh 3kV DC - postavi se v tisti čas, pomisli malo koliko denarja je bilo na voljo železnicam. Pa ne samo železnicam, celi državi pravzaprav. Kaj so takrat pomenile že elektrificirane proge, električne lokomotive iz vojnega povračila... Logična odločitev je pozneje bila tudi, da se preostala Jugoslavija elektrificira s takrat sodobnim sistemom 25kV AC, saj so bila do določenih nivojev železniška podjetja po republikah dovolj ločena.

Jasno je, da je 25kV AC sistem z manj izgubami in cenejši za novo postavitev, ampak nihče si ne more privoščiti zamenjave že izgrajene mreže, saj je to enostavno prevelik zalogaj. Če bi bilo to tako enostavno, bi v Franciji že davno ne imeli več 1,5kV DC, ki je še toliko slabši od našega. Konec koncev bi tudi Nemci in Avstrijci že zdavnaj lahko pozamenjali 15kV 16,7Hz, saj je ja neumno delati frekvenčne pretvornike in posebne generatorje...

No, drugače je pri novogradnjah in tukaj bi jaz vsekakor bil bolj na strani 25kV AC. Ne samo za 100+ km proge do Hodoša, tudi drugi koprski tir. Zavedati se namreč moramo, da bodo sedanja DC vozila, ki so trenutno ovira takim odločitvam, le še omejen vek v uporabi...

Tudi tvoj čuveni paradoks so buče - navaden napredek tehnike regulacije za takšne sisteme pač in nič drugega...

Zdaj pa razpredaj naprej - in dober tek! :wink:
LPB
Barbarpapa1
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1639
Pridružen: 09.11.2005, 22:40
Kraj: Maribor

Re: elektrifikacija evropskih železnic

Odgovor Napisal/-a Barbarpapa1 »

Pozdrav

Da še malo olja na ogenj prilijem še s svoje strani. @Ljubitelj je že dvakrat podal njegovo interpretacijo tega, kakšen "bukselj" je bil nekdanji ljubljanski župan Hribar, da je za mesto kupil elektrarno, ki je dajala istosmerni tok in da takšne elektrifikacije takrat več nihče ni izvajal. Pa ne bo držalo. Ljubljančani so elektrarno dobili leta 1897, praktično na vrhuncu ti. vojne tokov, ki se je "bila" med DC in AC polifaznim (točneje trifaznim) sistemom. V svetu velja, da je odločilna prekretnica v tem "boju" začetek obratovanja niagarske hidrocentrale, ki je pričela z obratovanjem leta 1896, sama vojna tokov pa se je vlekla še v začetku 20-tega stoletja. Torej se je DC elektrifikacija takrat še kako izvajala in seveda se je potrebna oprema še na veliko proizvajala. Pa povejmo še to, da je bil župan dvakratni "bukselj", saj je elektrarna imela dinamostroje, ki so proizvajali napetost 300V, tramvaj pa je potreboval 500V in so zato morali kupiti še rotacijski pretvornik napetosti...In Ljubljana je iz "krempljev" DC toka izvlekla dokaj hitro, saj so s konverzijo pričeli leta 1925....Na zahodu (gnilem ali pa naprednem) so DC napetost uporabljali do konca 40-tih let prejšnjega stoletja npr. v Helsinkih, v Stocholmu pa do leta 60-tih let. Poslednjo DC mrežo so izklopili leta 2007 v New Yorku!

Pa še olje glede železniške elektrifikacije. Kalman Kando in firma Ganz imata enega ključnih mest v zgodovini elektrifikacije železnice. Hkrati pa je potrebno vedeti, da je bil Kalman Kando hkrati neomajni zagovornik in podpornik trifaznega sistema, ki ga je uvedel tudi na železnico. Tako se smatra, da je prva elektrificirana glavna železniška linija v svetovnem merilu bila Valtellina v Italiji, katere elektrifikacijo je načrtoval in vodil ravno Kando. Seveda je sistem bil trifazen (dve fazi na kontaktnem vodu z dvema ločenima žicama, tretja na tirnici), napajan s 3000V pri 15Hz. Sistem je bil, kljub pomanjkljivostim, tako uspešen, da se je prijel in v najboljših časih je mreža trifazno napajanih železnic v italiji dosegla cca. 2800 km! V nadaljevanju je Kando prišel do ugotovitve, da je potrebno sistem napajanja poenostaviti tako, da se uporabi ena kontaktna žica in standardna frekvenca. Tako je prvi odsek železnice na svetu, napajan s 50 Hz bila proga Budimpešta-Hegyeshalom in sicer takrat z 16Kv napetosti. Skrivnost uspeha tega sistema pa ni bila samo v sistemu napajanja, temveč predvsem v zgradbi lokomotive. Prve tovrstne lokomotive (V40 in V60) so imele poseben fazni rotacijski konverter, ki je enofazni tok "predelal" v polifazni tok, ki je potem napajal vlečni motor (V40 in V60 so imele en velik motor z drsnimi obroči in 24-timi polovimi pari). Tudi v Italiji so trifazni sistem poskusili nadgraditi v smeri standardne frekvence (Italijani so bili malce čudni, pred II svetovno vojno so uporabljali tok s frekvenco 45Hz in ne 50Hz) in napetosti 10Kv, a z omejenim uspehom. Manjši problem je predstavljal izvedba dvožičnih kontaktnih vodov nad kretnicami, večji problem pa je bila slaba regulacija trifaznih vlečnih motorjev, ki so imeli samo običajno 4 stopnje hitrosti (v odvisnosti od vezave polov), vse vmesne hitrosti in pa speljavo pa je bilo potrebno regulirati s potratnimi upori, vezanimi v rotorski tokokrog. Rešitev fine regulacije in pa enostavnega napajalnega voda je prinesel 3Kv DC sistem, ki smo ga "poerbali" tudi mi. Italijanski primer kaže tudi, kako težavno je "reeleketrificirati" že obstoječe sisteme. Prvo "trifazno" progo so dobili leta 1902, poslednja trifazna lokomotiva pa je odpeljala v zgodovino leta 1976.....

In stanje danes...Sodobna energetska elektronika (frekvenčni pretvorniki) pravzaprav omogoča to, da sistem napajanja ni več pomemben, če je le na razpolago dovolj moči (tok+napetost). Tako, da vprašanje reelektrifikacije mogoče postaja počasi nepomembno....

Tako, toliko z moje strani....

LP

Jože
Odgovori