Drži napisano kar se Češke tiče. Še posebej je zanimiva zgodba Radima Jančure, ki je leta 1993 kot študent 4. letnika ustanovil lastno podjetje z imenom Student Agency. Sprva kot lastnik enega avtobusa je v nekaj letih prerasel v spoštovanja vredno podjetje, pod okriljem katerega so tudi že imenovani vlaki RegioJet. Njegove značilno rumene avtobuse ni moč videvati zgolj na Češkem, temveč v mnogih evropskih državah, s katerimi je vzpostavil redne povezave (nekatere v lastni režiji druge v sodelovanju z ostalimi prevozniki). V letu 2010 mu je z vlaki uspelo prodreti še na slovaški trg.
Leo Express je na drugi strani nekoliko mlajše zasebno podjetje, ki v veliki meri pokriva proge, na katerih vozi tudi RegioJet. Od lanskega leta je tudi njegove vlake moč videvati na slovaških tirih.
Obe podjetji na svojih vlakih ponujata potnikom potovanje v treh razredih - RegioJet jih imenuje Standard, Relax in Business, Leo Express Economy, Business in Premium. Oba omogočata nakup vozovnic preko interneta ter na postajah, kjer ustavljajo njuni vlaki. Sistem nakupa vozovnic je podoben - ob zgodnejšem nakupu ima potnik večjo verjetnost dobiti cenovno ugodnejšo vozovnico. Kot je bilo že omenjeno, vozovnica poleg vožnje vključuje tudi ostale malenkosti (pijača, hrana, časopisi, glasba itd., odvisno od razreda).
Sta pa oba zasebna prevoznika zelo agresivna (v pozitivnem smislu) in se resno spogledujeta tudi s tiri ostalih sosednjih držav. Pred dvema letoma je tako RegioJet pričel resne pogovore z Nemškimi železnicami (DB) o prevzemu linije Praga - Hamburg od Čeških železnic (ČD). Na drugi strani Leo Express v bližnji prihodnosti resno cilja s prodorom na poljski trg.
Tik pred velikim zasebnim "booomom" na čeških železnicah so se mnogi bali propada največjega državnega prevoznika. A da je konkurenca več kot dobrodošla, se je pokazalo ravno na primeru Čeških železnic. Državno podjetje je v namreč zadnjih letih občutno izboljšalo svoj vozni park (oba zasebna prevoznika sicer večkrat javno kritizirata finančno pomoč države ČDju) in storitve dvignilo na znatno višji nivo. Potnikom so se tako malo da ne preko noči ponudile številne možnosti potovanja po tirih. Borbo za vsakega potnika je moč čutiti na katerem koli vlaku. Skratka, kvaliteta potovanja z vlaki se je na Češkem v zgolj nekaj letih občutno dvignila. Ne vem točno, katero leto se je pisalo (mislim, da je bilo 2012 ali 2013), ko je cena vozovnice na Češkem v enem letu v povprečju padla za 20%, medtem ko se je kvaliteta vlakov dvignila za vsaj takšen procent.
A je res, da je pri tem potrebno upoštevati eno izmed zelo pomembnih dejstev - železnica ima na Češkem posebno mesto. Če se ne motim, ima za Švico drugo najgostejše železniško omrežje v Evropi. Tamkajšnje prebivalstvo je na železnico zelo navezano. Le redki so dnevi, ko med glavnimi poročili ni prispevka v povezavi z železnico. Televizije se kar pogosto odločajo za snemanja raznih (dokumentarnih) oddaj o zgodovini določenih odsekov prog, postajnih poslopij itd., ki jih nato tedensko predvajajo. Še posebej državna televizija zna biti zelo ostra in kritična do Čeških železnic. Mnogokrat se (tudi s skrito kamero) novinarji podajo na vlake, obiščejo postaje in tamkajšnje osebje ter javno preverijo ali državni prevoznik izpolnjuje vse zahtevane norme. Zgolj primer iz prakse: ko vlak ne more zagotoviti prevoza invalidne osebe na zahtevanem nivoju, nastane zelo kritičen prispevek na televiziji. Posledica kritike javnosti ima tudi svojo pozitivno lastnost, saj državne železnice nenehno sili v izboljševanje nivoja svojih storitev.
Se pa z modernizacijo infrastrukture in izboljšavo kvalitete storitev na Češkem pojavlja paradoks, ki si ga še pred dobrim desetletjem nihče ne bi predstavljal. Naj navedem zgolj dva, povezana s češko zahodno sosedo Nemčijo. Čehi so v lanskem letu pričeli z obnovo proge v svojem najzahodnejšem delu države, ki vodi skozi češki Cheb do Nürnberga. Zaradi dotrajanosti proge, je zadnji mednarodni vlak po njej peljal pred enajstimi leti. Hkrati s pričetkom obnove je Češka stran pričela vršiti pritisk na Bavarsko deželno vlado o obnovi proge na nemški strani. In vse kaže, da bodo Nemci prisluhnili Čehom in prav tako obnovili svoj del proge.
Drugi primer prihaja iz severnočeške regije Liberec. Na Češkem so namreč mnoge lokalne proge predane v upravljanje regijam oz. pokrajinam. Le-te nato izvedejo razpis, preko katerega izberejo prevoznika na določeni progi oz. odseku proge. Tako je na nedavnem razpisu za prevoz potnikov na lokalni progi Liberec - Varnsdorf zmagalo nemško podjetje Vogtlandbahn. A ker je v nasprotju z zahtevami v pogodbi na progo poslalo 20 let stare garniture, nad katerimi so potniki nezadovoljni, Nemce čaka pogodbena kazen. Kogar morda zanima prispevek Češke televizije na omenjeno temo, ga najde v sledečem linku (od 11:45 dalje):
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1 ... ch/titulky .