Potopljen Vlak v Bohinjskem jezeru

Vse o zanimivi zgodovini železne ceste skozi čas.
Uporabniški avatar
marklinfan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 571
Pridružen: 01.08.2006, 19:47
Kraj: Stari grad Celje
Kontakt:

Potopljen Vlak v Bohinjskem jezeru

Odgovor Napisal/-a marklinfan »

torej prebral sem tale članek http://24ur.com/novice/slovenija/v-bohi ... 0-min.html .... in zasledil da je med prvo svetovno vojno v jezero zgrmel vlak.
Ima kdo kaj več informacij oz slik o dogodku :)
[url=http://myrencontres.com]site de flirt internet[/url]
Uporabniški avatar
1216-001
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 699
Pridružen: 28.11.2008, 11:16

Re: Potopljen Vlak v Bohinjskem jezeru

Odgovor Napisal/-a 1216-001 »

Par let nazaj so tudi potapljači iskali ta vlak v jezeru pa ga niso našli.
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Potopljen Vlak v Bohinjskem jezeru

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Če koga zanima zgodovina Bohinjske železnice...
...in ozkotirne vojaške železnice Bohinjska Bistrica - Zlatorog

http://www.bohinj.si/si/Vihravo_20_stoletje/print
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
whistler
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 716
Pridružen: 31.05.2007, 19:19
Kraj: Gorenjska

Re: Potopljen Vlak v Bohinjskem jezeru

Odgovor Napisal/-a whistler »

1216-001 napisal/-a:Par let nazaj so tudi potapljači iskali ta vlak v jezeru pa ga niso našli.
Našli so ga, vendar ocenili da je dovolj globoko in pod muljem in je najbolje če ga pustijo pri miru.
Vlak je vedno hitrejši!
Uporabniški avatar
marklinfan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 571
Pridružen: 01.08.2006, 19:47
Kraj: Stari grad Celje
Kontakt:

Re: Potopljen Vlak v Bohinjskem jezeru

Odgovor Napisal/-a marklinfan »

Ali ima kdo kak podatek za kakšno lokomotivo je šlo?
[url=http://myrencontres.com]site de flirt internet[/url]
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Potopljen Vlak v Bohinjskem jezeru

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Tole...

Slika

vir: Stane Kumar: Vojaške železnice na Slovenskem, Kronika 1985
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
marklinfan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 571
Pridružen: 01.08.2006, 19:47
Kraj: Stari grad Celje
Kontakt:

Re: Potopljen Vlak v Bohinjskem jezeru

Odgovor Napisal/-a marklinfan »

ja super :)
[url=http://myrencontres.com]site de flirt internet[/url]
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Potopljen Vlak v Bohinjskem jezeru

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
milchy
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 5700
Pridružen: 11.09.2005, 17:48
Kontakt:

Re: Potopljen Vlak v Bohinjskem jezeru

Odgovor Napisal/-a milchy »

v današnji tiskani izdaji Slovenskih novic je kar precej obsežen zapis o potopljenem vlaku v bohinjskem jezeru

M.
Uporabniški avatar
željko halambek
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 413
Pridružen: 26.06.2006, 18:16
Kraj: BREŽICE

Re: Potopljen Vlak v Bohinjskem jezeru

Odgovor Napisal/-a željko halambek »

Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Potopljen Vlak v Bohinjskem jezeru

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Pozdravljeni,

zares je zanimivo, da se nismo nikoli lotile te teme o ozkotirni vojaški železnici Bohinjska Bistrica - Zlatorog.

Na forumu zeljeznice.net jo je zastavil @slavc in prišli smo do takšnih "tur", da je bilo potrebno del foruma o ozkotračnih železnicah zakleniti in je dostopen le vsem registriranim članom foruma.

Tukaj dodajam samo kompilacijo fotografij, ki jih je "zlepil" Janez Pikon:

Povezava na video

Opomba: niso vse fotografije s te proge

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Potopljen Vlak v Bohinjskem jezeru

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:2100

Morda samo v informacijo podatki o graditvi, predelavi iz konjske vleke v električno in prenehanju uporabe s strani K.u.k. vojske...

Podatki so iz knjige pokojnega Waltherja Schaumanna: Bahnen zwischen Ortler und Isonzo, 1991

Slika

Pozor: niso vsi podatki točni!

Slika

Potek trase: Železniška postaja Bohinjska Bistrica (520 m) - Kamnje - Polje - Ribčev laz -vzdolž Bohinjskega jezera do kote 534 pri Zlatorogu.

Opomba: Sporna je lokacija končne postaje nad Zlatorogom. Sam Schaumann navaja drugod tudi koto 572. Na tej koti naj bi se nadaljevale žičnice na Bogatin.
Tomaž Budkovič je v knjigi: Bohinj 1914-1918 zapisal, da je končna postaja Zlatorog: "zahodno od hotela Zlatorog, pod Peštovcem"
Sporna je tudi tirna širina. Velika verjetnost obstaja, da je bila tirna širina 700 mm.

Gradnjo je izvedla 8. železniška četa, končana pa je bila 6.12.1915.


Predelava na elektro vleko:

Slika

Gradnjo/predelavo je izvedla četa za gradnjo in obratovanje električnih železnic.
Dela so izvedli med 30.4. in 23.7.1917. Izgleda, da so morali še nekaj dograjevati septembra 1917.

Obratovala pa je K.u.k. vojska s to progo do 4.11.1918.


V novo nastali državi naj bi jo uporabili za prevoz turistov do leta 1920.

Tomaž Butkovič je našel ta zapis v župnijski kroniki v Bohinjski Bistrici.

Samo še skica proge iz oktobra 1915, ki jo je Tomaž Budkovič objavil v knjigi Bohinj 1914-1918: zaradi velikosti v dveh delih...

Slika

Slika


Poglejmo si še, kako so potekale žičnice iz končne postaje ozkotirne vojne železnice s končne postaje Zlatorog:

Slika


Nima smisla, da dodajam link do teme, ki jo je zastavil @slavc na forumu zeljeznice.net (Ozkotirna vojaška železnica Bohinjska Bistrica-Zlatorog tirne širine 700 mm), ker je začasno cel oddelek ozkotirnih železnic na tem forumu zaklenjen in dostopen le za registrirane člane foruma.
Tisti pa, ki ste registrirani na tem forumu pa itak dobro poznate to temo in ji lahko sledite dalje.


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Potopljen Vlak v Bohinjskem jezeru

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

železocestnik napisal/-a:O:2100

Predelava na elektro vleko:

Slika

Gradnjo/predelavo je izvedla četa za gradnjo in obratovanje električnih železnic.
Dela so izvedli med 30.4. in 23.7.1917. Izgleda, da so morali še nekaj dograjevati septembra 1917.

pozdrav
Darko

Seveda je bila ta predelava na elektrovleko možna le, če je bilo na razpolago dovolj električne energije.

K.u.k. vojska je za ta namen zgradila novo hidrocentralo.

Evo, pa imamo zopet nekaj za "eletričiste". Seveda brez strojnikov ne gre. Če ni bilo vodne turbine, ni imelo generator kaj vrteti...

Seveda je potrebno takoj preveriti, kdaj so zgradili to hidrocentralo. Savico seveda.

Pogledamo v knjigo "Razvoj elektrifikacije Slovenije", ki bi morala biti biblija za tovrstna povpraševanja.

Zapis za to hidrocentralo je pri letu 1915.

Seveda se takoj vprašamo, ali je podatek pravilen :-k

Takoj nas hočejo prepričati še s fotografijo stikališča v elektrarni Savica iz leta 1915!

Poglejmo tekst:

Slika

Poglejmo fotografijo elektrarne Savica v KAMRI: http://www.kamra.si/Default.aspx?module=7&id=19620

Slika


Poglejmo si osnovne podatke za vodno turbino na načrtu:

Slika


Ime mHC: ustreza
Oblika zgradbe: ustreza

Datum 15.9.1917: NE USTREZA navedbi v knjigi, kjer piše, da naj bi bila zgrajena leta 1915

Tehnični podatki:
pretok 200 l/s: ni naveden v "Zgodovini elektrifikacije"

Moč naprave 300 KM: ustreza

število vrtljajev vodnega kolesa 220 vrtlj./min: ni navedeno v "Zgodovini elektrifikacije"

Vodno kolo te elektrarne si lahko ogledamo pred elektrarno Savica, saj je tehnični spomenik.
Fotografijo najdemo na spletni strani Elektro Gorenjske...

Slika
Stari gonilnik iz HE Savica - tehniški pomnik na zgodovinski razvoj najpomemebnejše hidroelektrarne v družbi Gorenjske elektrarne - foto: Drago Papler

Ali je res premer gonilnika okoli 2 m? Bo treba premeriti...



Kaj pa podatki za generator?

Zaenkrat lahko dodamo samo fotografijo iz knjige pokojnega Tomaž Butkovič: Bohinj 1914-1918...

Slika

Jaz bi rekel, da se zadeve niso vrtele, ko se je tole fotografiralo.

Sicer frajla ne bi sedela zraven jermenice :wink: :lol:

Lahko pa je...fotomontaža :-k


Če pa primerjamo velikost "mašinista" z ohišjem vodne turbine, bi pa morda lahko rekli, da je premer gonilnika takole "od oka" 2 m :-k


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Potopljen Vlak v Bohinjskem jezeru

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:2400


Pozdravljeni,

iz podatkov v knjigi "Razvoj elektrifikacije v Sloveniji" se vidi, da je imel tisti, ki je pripravil zgodovino elektrarne Savica v rokah "Tehnični opis " naprave z dne 15.9.1917.

Takrat je potekalo urejanje premoženjskih razmerij za zemljišče elektrarne in odškodnin za traso daljnovoda.

Po mojem mnenju je bila takrat tudi zaključena gradnja ali vsaj nekakšno poskusno obratovanje, da so lahko napisali dokončni "Tehnični opis" naprave. V bistvu bi morali opraviti tehnični pregled objekta ali pa vsaj druge zadeve, ki so se tikale civilne oblasti.
Glede na to, da je bila naprava last K.u.K. vojske, pač recimo ni bil potreben pregled same naprave elektrarne. Takoj pa, ko je prišel daljnovod 3900 V (visoka napetost) po deželi, je bilo vsaj zato potrebno neko dovoljenje. Ker pa je bila vojna, se morda niti to ni opravilo in se je reševalo le premoženjske zadeve.

Torej je vprašanje, zakaj so snovalci knjige "Razvoj elektrifikacije v Sloveniji" spravili elektrarno Savica v leto 1915.
Zaenkrat nimamo nobenega dokumenta na voljo, da bi videli, kdaj se je pričela gradnja hidrocentrale Savica.


Ostalo nam je še vprašanje generatorja.

Originalni stikalni načrt elektrarne se ni ohranil, tako, da so morale "Kranjske deželne elektrarne", ki so po vojni kupile/prevzele v obratovanje narediti novega.

Slika

povečava per partes:

Slika


Slika


Še podatki za generator iz "Tehničnega opisa":

Trifazni izmenični tok

Napetost:550 V (525 V)

Moč: 250 kVA

Število vrtljajev generatorja: 750 /minuto

"Zbujalni" dinamo (vzbujevalni) je na gredi generatorja: 4,5 kW/115 V

Trafo: 3x 550V/3900 V


Fotografija notranjosti hidroelektrarne s "frajlo" odgovarja podatkom iz "Tehničnega opisa", saj je lepo viden vzbujevalni dinamo na gredi generatorja.


Zakaj so nastali ti stikalni načrti leta 1923. Takrat ni bilo več ozkotirne poljske železnice, saj so jo e demontirali. Električne energje je bilo tako dovolj in "Kranjske deželne elektrarne so se odločile elektrificirati Bohinjski kot. Zgraditi je bilo potrebno nove daljnovode, zato pa si je bilo potrebno pridobiti dovoljenja.

Brez načrtov ni šlo...


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
Re 4/4
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4285
Pridružen: 01.09.2011, 20:55

Re: Potopljen Vlak v Bohinjskem jezeru

Odgovor Napisal/-a Re 4/4 »

Ker je @ŽC hotel, preden se terminator zbudi, bom pa opisal jaz; Odspodaj navzgor, saj drugače ne gre. :D

Torej: Prva naprava je vzbujalni dinamo ali alternator, ki je generiral tok za zbujalni mag. To je ti. vzbujalno navitje na rotorju v generatorju, ki s svojim enosmernim magnetnim poljem (vzbujalni amper-ovoji) z rotiranjem ustvarja magnetno polje v generatorju, ki deluje vedno v eni smeri. Nad vzbujalnim navitjem je statorsko navitje generatorja, ki so vedno! vezani v vezavo zvezda. (Pri novodobnih je ozemljena zaradi zemeljskostične statorske zaščite.) Nad njim je glavno stikalo (podobno kot na lokomotivah), ki ločuje generator od mreže. Nad njim so ampermetri za čitanje glavnega toka, nad njim pa ločilke ali ločilno stikalo, za vidno ločitev v primeru, da se jasno vidi, da lahko stikaš po opremi. Nad njimi so generatorske zbiralke. Tukaj je meja med blokom in sistem ali blok-stik. Na desni strani je transformator blokovne rabe, ki napaja električne porabnike bloka oziroma elektrarne. Vezava je Yy zvezda-zvezda, tisti ampermeter pa je za čitanje toka lastne rabe. Na sredini pa se nahaja glavni transformator, ki je povezan z glavnimi zbiralkami. Transformator je v Dd vezavi, kar pomeni vezava trikot-trikot (zanimiva izvedba, ponavadi so vedno Dy5; Trikot-zvezda. Številka 5 pa je fazni premik, v tem primeru za 150 stopinj).

Sedaj pa druga slika. Ta je namenjena zaščitam. Ker se je to zgodovina je zaščita le minimalna.
Na sredini se nahaja: Tri enopolno izolirani napetostni transformator v vezavi zvezda.
Desno od njega pa tokovni transformator v varčni vezavi. Čisto levo pa strelovodna naprava na roge.

Sedaj pa @ŽC, ker je to zahtevna tema, pa ne vem ali ima smisel opisati podrobno delovanje teh sistemov ali ne? :-k

Pa hvala za slike. =D> Danes tako enostavnih vezav ni. #-o
Odgovori