Tramvaji na mariborskih ulicah?

Vse o zanimivi zgodovini železne ceste skozi čas.
IC-Pohorje503

Tramvaji na mariborskih ulicah?

Odgovor Napisal/-a IC-Pohorje503 »

Kopija iz Večer (28-4-2007)

Slika


Tramvaji na mariborskih ulicah?
Ni nemogoče, čeprav v mariborskem prometnem uradu o tem, da bi ta okolju prijazna oblika prevoza postala del javnega potniškega prometa, še niso razmišljali


Foto: (Animacija Natalija Jurše)
Tramvaj pred Večerom? Mogoče pa res kdaj.

Nekoč so cingljali v domala vsakem večjem mestu, potem so marsikje izginili z mestnih ulic. Poznavalci so si edini, da so tramvaji eleganten in udoben način prevoza, ki po letih pozabe znova postaja vse bolj priljubljen. V Parizu so ga lani pred božičem znova vpeljali v mrežo javnega prevoza po 70 letih, odziv Parižanov je bil izjemen. Kot bi odkrili še nikoli znan način transporta. In ker francoska metropola še zdaleč ni edina s ponovno oživitvijo tramvaja, strokovnjaki govorijo o spektakularni vrnitvi te cestne železnice. V Združenih državah, v Tunisu, Istanbulu, Sydneyju, Buenos Airesu, v zadnjem času pa predvsem v Evropi postaja tramvaj priljubljen način prevoza. Dobil ga je Bilbao, Barcelona bo s povsem novo mrežo tramvajev povezala predmestja s središčem mesta, Zürich in Dunaj posodabljata vozni park, kar osem francoskih mest se je po letu 1985 odločilo za tramvaj. V Nemčiji, kjer je pred vojno vozilo veliko tramvajev, se ti zdaj znova uveljavljajo.

Razlogi za uspeh? Cestna železnica je cenovno ugodnejša rešitev za mesta, ki si ne morejo privoščiti drage podzemne železnice, hkrati pa ugodnejša rešitev od avtobusov, saj lahko prepelje tudi po 300 potnikov naenkrat. In strokovnjaki so izračunali, da se rentabilnost tramvaja izide že pri 4000 potnikih na dan, saj je v tem primeru že cenejši od avtobusa. Kot je za nek časnik Die Zeit dejal berlinski profesor Markus Hecht, zmore avtobus naenkrat prepeljati največ pol toliko potnikov kot tramvaj, preračunano na potnika pa porabi le četrtino toliko energije.

Zamenjati cesto s tračnicami

In v času, ko je govora predvsem o varovanju okolja, je prav prijaznost okolju drugi največji argument, s katerim prepriča tramvaj. Ker nima izpuha in zato ne smrdi, strokovnjaki govorijo o prometnem sistemu brez emisij, čemur ne more parirati noben še tako sodoben avtobus. Učinek pa seveda raste z vsakim potnikom, ki "cesto" zamenja s "tračnicami". In četudi so nekoč tramvaju očitali predvsem hrup, je menda tudi zoprno vreščanje pri vožnji v zavoj na sodobnih tirnicah precej zmanjšano. In ker je tramvaj nezanimiv, če si z avtomobili deli iste vozne pasove in s tem tudi gnečo in zastoje, je danes njegova pot, kjer je le mogoče, speljana ločeno. Nova linija v Parizu lahko tako brez večje ovir doseže hitrost tudi do 75 kilometrov na uro, in to brez zoprnih zastojev. V Bordeauxu so šli še dlje - da električna napeljava nad potjo tramvaja ne bi kvarila videza mesta, so konstruktorji zasnovali nov sistem, ki elektriko tramvaju dobavlja iz tal. In to le na tistem mestu oziroma odseku, kjer tramvaj trenutno vozi oziroma stoji. Da ni nevarnosti, če pot prečkajo pešci ali psi. Je pa prestiž seveda drag - sistem brez zgornje električne napeljave je do 400 odstotkov dražji od klasičnega.

Ker je tramvaj zaradi omenjenih prednosti primeren tudi za manjša mesta, nas je zanimalo, kaj bi pomenil za Maribor, ali bi lahko bil alternativa pri nas dokaj nepriljubljenemu javnemu avtobusnemu prevozu? "Zagotovo bi lahko bil alternativa, že z vidika časovne točnosti in ekološke prednosti, saj deluje na elektriko, pa seveda tudi pogostost intervala bi bila ugodnejša, ker ne bi bil vezan na prometno situacijo," je pojasnil vodja prometnega urada David Polutnik, a dodal, da se s tem, kje in kako ga narediti, za zdaj še ne ukvarjajo. Opozarja, da bi bilo treba pripraviti kompletno infrastrukturo, dobro razmisliti, kje bi jo namestili, in zadostiti tehničnim pogojem.

Če bi bila volja in denar ...

"Elektrika je zagotovo eden izmed njih, druga stvar je urbanizem, torej, kje ga namestiti v prostor. In raziskati, ali imamo v Mariboru, predvsem glede na nekatere ozke ulice, sploh možnost, da bi ga uvedli. Ampak mislim, da če bi bila volja in denar, bi lahko tramvaj dobili. A še enkrat poudarjam, da v našem uradu za zdaj na tem projektu še nismo ničesar delali," pravi sogovornik in dodaja, da je gotovo, predvsem po sedanjem obširnem poročanju o problematiki ekologije, da bo šel trend v smeri alternativnih virov pogona. Torej, ali bodo avtobusi prešli na uporabo biodizla in drugih čistejših goriv, obenem pa se tu pojavi možnost za tramvaje.

Za podzemne železnice namreč velja, da se investicija povrne v mestih, kjer je vsaj milijon prebivalcev. Šele takrat je projekt zanimiv. Je pa seveda res, da je v primeru podzemne železnice poseg v okolje neprimerno večji. "Tramvaj je gotovo cenejša varianta. In če kje, potem se mi zdi smotrna uvedba tramvaja na območju, kjer naj bi Maribor "zapirali", torej Koroška cesta z Glavnim trgom, Lent, Svetozarevska ulica ... Zanimivo je predvsem tam, kjer imajo ljudje opravke ali nakupujejo. Torej je zanimiv tudi koridor Tržaška-Titova, kjer je ogromno trgovskih centrov, tam je vsekakor dobrodošel poseben vozni pas za avtobuse ali tramvaj," pojasnjuje David Polutnik in omenja še povezavo vzhod-zahod, na primer v smeri od Ulice kneza Koclja pa po Koroški proti fakultetam in študentskim domovom, pač tam, kjer bi lahko računali na uporabnike.

Nujna povezava vzhod-zahod

Opozarja pa, da mora Maribor pred vsem tem nujno dobiti cestno povezavo vzhod-zahod, mesto potrebuje nekakšen obroč okoli mesta, da lahko promet preselimo iz centra mesta, kajti danes ga nimamo možnosti nikamor preseliti. "Ne moremo središča mesta zapreti, če nimamo alternative, kam "poriniti" ta promet. Ljubljana, na primer, zdaj menda razmišlja o tramvaju, oni so ga tudi že imeli in jim je zato morda lažje, ker so takrat že bile trase, in Ljubljana ima to srečo, da ima zaključen cestni obroč okoli mesta. In ko so ga zaključili, so tudi začeli urejati posebne avtobusne pasove, podobno tudi Gradec; ko so zgradili avtocesto proti Salzburgu, so en pas glavne prometnice zaprli in ga namenili avtobusom," razlaga vodja prometnega urada.

Prepričan je, da je v tem zagotovo prihodnost, v mestu ob Dravi pa se sedaj ukvarjamo predvsem s strategijo mirujočega prometa, in to so že prvi ukrepi zaostrovanja prometne politike in dajanja prednosti javnemu potniškemu prometu. Vse je povezano, pravi Polutnik. Javni potniški promet ne more funkcionirati, če se je mogoče kadarkoli z avtom pripeljati v center mesta, če je vselej na voljo parkirno mesto. Po drugi strani pa bi radi imeli polne avtobuse ... Je pa res, še pravi Polutnik, da se z uvedbo novih avtobusnih linij pozna porast potnikov; te linije so bile namreč zasnovane tako, da vozijo tam, kjer ljudje uporabljajo avtobuse. Določene linije so nespremenjene že 20 let, ne glede na to, da so se prometni tokovi že povsem obrnili. Promet je živa stvar, zato mu je treba slediti, še zaključuje David Polutnik.
kondukter
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 931
Pridružen: 15.11.2005, 0:04
Kraj: Celje

Odgovor Napisal/-a kondukter »

Ideja ni slaba...Sploh sedaj, ko se toliko razpravlja o emisijah plinov, ozonski luknji,...Pa vendar menim, da bo preteklo veliko časa, preden se bo kar naredilo...Morda celo toliko, da bo nas vse skupaj čas prehitel in bodo tramvaji le še muzejski eksponati! :oops:
A karte so?!? Pa tačke s sedežev......prosim!
Brižitka 363
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 2161
Pridružen: 17.08.2006, 8:57
Kraj: Brežice

Odgovor Napisal/-a Brižitka 363 »

Bilo bi dobro tudi na ljubljanskih ulicah imeti tramvaj. Tramvaj da mestu poseben čar, ki ga z mestnim avtobusom ni mogoče ustvarit.
Uporabniški avatar
E.L.
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 20.08.2006, 11:47
Kraj: Ljubljana
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a E.L. »

Tudi na enem Postojnskem načrtu je ozkotirna železnica (z modro)!

Slika
Have a nice day!
Uporabniški avatar
BoBi19
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 486
Pridružen: 18.03.2007, 12:37
Kraj: Maribor

Odgovor Napisal/-a BoBi19 »

Glede tramvaja v Mariboru. Sam nimam nič proti tramvaju. Še vesel ga bom , ker bom lahko slikal :D . Ampak mislim, da se jih ne splača delati. V Avstriji so v glavnem mestu vse pošlihtali. Center mesta je strogo zaprt in promet dovoljen samo za tramvaje in avtobuse, prav tako imajo tramvaji svojo traso in ne rabijo paziti na avte ali kaj takega. V Mariboru še svojega posebnega voznega pasa nimamo, kot ga ima Ljubljana za avtobuse in taxije. Sploh pa mislim, da dokler ne bodo v Mariboru zaprli mestnega jedra, potem javni promet ne bo zaživel. Zato ker Maribor nima nič pošlihtano, čakajo avtobusi v križiščih kot nori, avti zaparkirajo postaje. Zato avtobusi vozijo vedno bolj prazni. Mladina ima skuterje, avte itd... tak da mislim da tramvaj ne bi bil ravno zaseden in bi bili samo stroški z njim... :(
Lp Boštjan
Barbarpapa1
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1639
Pridružen: 09.11.2005, 22:40
Kraj: Maribor

Odgovor Napisal/-a Barbarpapa1 »

Pozdrav

Se povsem strinjam z BoBijem. V takšni prometni ureditvi, kot jo ima Maribor v tem trenutku, bi edina prednost tramvaja (ali tolejbusa) bila edino ta, da ne bi spuščal izpušnih plinov. Voznega reda se (vsaj ob špicah) itak ne bi mogel držati, saj bi stal z drugimi v kolonah.

Če hočemo imeti učinkoviti javni promet, mu je treba nameniti ločene, samo zanj namenjene površine. Le-teh pa vsaj v širšem središču Maribora nimamo. Druga rešitev je pa zaprtje širšega jedra za ves promet razen za javnega. Prvi pogoj za to pa je zadostno število parkirnih površin na robu tega področja, kejr bodo (bomo) puščali svoja vozila.

In pri tem sploh ne bi bilo slabo, da bi uresničili nekdaj načrtovano povezavo za pešče med železniško in avtobusno postajo (železniški nadvoz nad Meljsko je že pripravljen za to). Pa če bi uskladili vozne rede vlakov in avtobusov, bi pa bilo že skoraj preveč dobrega....

Ja, sanja svinja kukuruz......

LP

Jože
Brižitka 363
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 2161
Pridružen: 17.08.2006, 8:57
Kraj: Brežice

Odgovor Napisal/-a Brižitka 363 »

Potrebno je angažirat pristojne službe, upravne organe, predvsem pa prebivalce. Sam sem iz tega foha, torej prostorsko načrtovanje, za mesta po Sloveniji obstaja precej načrtov preureditve, a kaj, ko vse ostane na papirju.
Uporabniški avatar
Griffith
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1140
Pridružen: 03.04.2007, 14:42
Kraj: Škofja Loka
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a Griffith »

Volja premika gore. Če se o tem govori, potem želje so. Tudi v političnem vrhu. Kako bo z realizacijo nam bo pa pokazal čas, če sploh kdaj bo. Ker problem je v tem da se že 100 let ni načrtovalo proge za tramvaj in sedaj zanj dobesedno ni prostora. Če sej jaz peljem po Celovški cesti cesti v LJ in malo gledam kam bi stisnil tramvaj, zanj sploh ne najdem psrostora. Vse je zašuštrano že v temeljih.
IC-Pohorje503

Odgovor Napisal/-a IC-Pohorje503 »

upam bo tramvaj v mariboru od 2015 leta :P :)

hehe :)
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Tramvaji na mariborskih ulicah?

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Ja, tramvaj v Mariboru so že načrtovali... =D>

Leta 1911 :lol: :lol:

Ne verjamete :?:

Poglejte načrt...

Slika


Slika

Tirnice za električno cestno železnico v novem "Reichsbrücke"...
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
marklinfan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 571
Pridružen: 01.08.2006, 19:47
Kraj: Stari grad Celje
Kontakt:

Re: Tramvaji na mariborskih ulicah?

Odgovor Napisal/-a marklinfan »

...jah nekateri so načrtovali in gradili, drugi pa podirali. Tkle mamo pr nas :)
[url=http://myrencontres.com]site de flirt internet[/url]
Gorchi
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 6518
Pridružen: 23.10.2006, 12:25
Kraj: Cerklje na Gorenjskem

Re: Tramvaji na mariborskih ulicah?

Odgovor Napisal/-a Gorchi »

železocestnik napisal/-a:Ja, tramvaj v Mariboru so že načrtovali... =D>

Leta 1911 :lol: :lol:

Ne verjamete :?:

Poglejte načrt...
Ti se hecaš :shock: :shock: :shock: (ali pa tudi ne :mrgreen: :mrgreen: )
Po tem, kar si letos zanimivega objavil, bi rekel, da mi je žal, da je crknila AO monarhija. Promet bi zagotovo imeli dobro pošlihtan, pa še kak tramvaj in gorsko železnico bi imeli :roll:
Goran
Uporabniški avatar
Dolfe
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 12687
Pridružen: 02.03.2006, 8:52
Kraj: Na cesti

Re: Tramvaji na mariborskih ulicah?

Odgovor Napisal/-a Dolfe »

Gorchi napisal/-a: Po tem, kar si letos zanimivega objavil, bi rekel, da mi je žal, da je crknila AO monarhija. Promet bi zagotovo imeli dobro pošlihtan, pa še kak tramvaj in gorsko železnico bi imeli :roll:
Ja ja, natirlich. In hudiču bi rekli - tajfel, krompirju - kartofel, dunajskemu - wineršnicl, ročnemu zaganjaču - kurbel, sekretu - aport, ... SSKJ (Slovenskemu Slovarju Knjižnega Jezika) pa - gasterbajter literatur zu cvancikdraj listen. In zbowe nas tudi povohal ne bi! Slika

Za ceno samobitnosti se vsekakor splača malo več uporabljati stari in zanesljivi cafedraj-zug sistem. :lol:
LP, Dolfe
Pa zakwa glih jst?!!
Uporabniški avatar
zbowe
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1189
Pridružen: 19.09.2007, 16:14
Kraj: Na sončni strani Krasa
Kontakt:

Re: Tramvaji na mariborskih ulicah?

Odgovor Napisal/-a zbowe »

Dolfe napisal/-a:.... In zbowe nas tudi povohal ne bi!....
Dolf, niht podcenjevat čezmejnega sluenca, Zbowe feršteht auh di deuče Šprehe.
In če je za povohat, povoham.

Kar se tramvaja tiče. Tu pri nas v Trstu, so stran pobrali tramvaje in "dratbuse" v začetku 70-ih, ker se niso ujemali z povečanim avtomobilskim prometom in ker so žice kvarile pogled v nebo.
Je čut cuh na kaluneh, fanti bu dež!
Maaaamaaaaaaaaaaa. Tudi meni pingo!
Prvo krašouc, pole primorc, pole slovenc. Tljan smo na karti.
Gorchi
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 6518
Pridružen: 23.10.2006, 12:25
Kraj: Cerklje na Gorenjskem

Re: Tramvaji na mariborskih ulicah?

Odgovor Napisal/-a Gorchi »

Ehh Dolfe, jaz pa moram reči, da nekak imam občutek, da nam ne bi šlo tako slabo. Morebiti pa bi se uspeli tok postavit zase, da bi imeli svojo pokrajino znotraj AO monarhije in bi imeli potem AOS monarhijo (Avstro-Ogrsko-Slovensko monarhijo). Ne vem sicer kako je bilo z madžari v nekdanji skupni državi ampak še vedno govorijo svoj jezik.
V vsakem primeru, nekatere stvari so bile v AO monarhiji definitivno pošlihtane. Tudi sedaj bi bile, če ne bi bilo preveč egotov in pohlepa željnih ljudi na oblasti in v velikih (delno državnih) firmah... Jugomentaliteta se je pri nas preveč zakoreninila, žal.
Goran
Odgovori