Stare lokomotive jeseniške železarne

Vse o zanimivi zgodovini železne ceste skozi čas.
Odgovori
milchy
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 5700
Pridružen: 11.09.2005, 17:48
Kontakt:

Re: Stare lokomotive jeseniške železarne

Odgovor Napisal/-a milchy »

žal ne
363
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1420
Pridružen: 06.09.2006, 18:28

Re: Stare lokomotive jeseniške železarne

Odgovor Napisal/-a 363 »

Železar 46/1962
Slika
Celoten članek:
http://www.shrani.si/f/2d/AN/46oH7y6E/1962-046-2.jpg

Danes jo najdemo z oznako K3 v železniškem muzeju v Šiški.

lp
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Stare lokomotive jeseniške železarne

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Najprej popravki in dopolnila...
železocestnik napisal/-a: Leta 1888 so pričeli graditi novo železarno na Savi, ki je šla v pogon leta 1890.
Vse do devetdesetih let so dovažali rudo, oglje, drva, šoto in les v železarno na Savi in na Javorniku ter razvažali njihove izdelke na volovskih vozeh. Rudo od Savskih jam so dovažali k plavžem kmetje od Sv. Križa-Planine z volovsko vprego po stari rudni cesti v pletenih vozovih, tako imenovanih "kripah" ali koših. Kmetje so imeli pri vsem tem skozi vse leto lep postranski zaslužek. Vozili so, če so vremenske razmere dopuščale. Na Savi je okrog plavža kar mrgolelo kmečkih voz z rudo in ogljem, ki so čakali na prevzem.
Pošiljke, ki so prihajala z železnico, so še dvajset let po odprtju gorenjske proge prevažali s postaje v železarno z volmi.
Leta 1889 pa je KID po pogodbi z železniško upravo z dne 30. julija 1889 dobila lastni industrijski tir iz železarne na železniško postajo. Stroj državne železnice je po potrebi pripeljal prispele vagone v tovarno in obenem prevzel naložene pošiljke za nadaljno odpremo. Vozove za tovarno je hodil ranžirat na postajo star višji premikač Lojze Zorman, ki je že na postaji razporedil vozove, da so jih v tovarni lahko dostavili k obratom. V tovarni so premik opravljali ročno delavci ali pa so z volovsko vprego spravljali vagone do posameznih obratov.
Tudi na ozkotirni progi so premikali vozila z volmi.
Na odval je ogorke in žlindro vozil z enim volom Janez Razinger, po domače Volar. Drugi vol je od leeta 1902 vozil s Save ingote v valjarno na Javornik. Pri hruški pod Vodičarjevim klancem je čakal tretji vol, da so ga v klanec pripregli.
Ta prometna idila je trajala do leta 1905, ko je tovarna nabavila bencinski motor za ozkotirno omrežje. Janezovega vola so tedaj prodali za visoko ceno 1000 goldinarjev.
Janez Koželj je v članku: 125 let gorenjske proge zapisal:

"Že leta 1889 so zgradili odcep na postaji Jesenice za železarno, ki se je odcepil od skladiščnega tira. Ta industrijski tir je bil prvih 36 m vodoraven, nato pa je padal proti železarni s 25 promili. Po pogodbi s KID je v železarno vozila železnica s svojim strojem in osebjem. Obratno dovoljenje je izdalo Okrajno glavarstvo v Radovljici 14.8.1890. Pred tem je železarna odvažala surovine in dovažala izdelke z volovsko vprego."

Torej se pred 14.8.1890 še ni vozilo po tem industrijskem tiru na Jesenicah. Razen na črno :wink: :lol:


Kakšna pa je bila situacija z omrežjem ozkotirne železnice na Savi?

Dne 18. 12.1895 so omrežje ozkotirne železnice kolaudirali. Premik so opravljali delavci ali pa z volovsko vprego vse do leta 1905.
Leta 1900 je bila ocenjena vrednost ozkotirne železnice v tovarni na Stari Savi: 14.950 kron, industrijski tir do jeseniške postaje pa: 141.860 kron.


Kaj pa Javornik?

Tukaj imamo na razpolago prošnjo KID (Kranjska industrijska družba) za izgradnjo industrijskega tira ...

Slika

Projekt...

Slika



Načrt industrijskega tira za obrat na Javorniku...

Slika


Še povečava za MRS Gorenjska...

Slika

Rauter in Rainer nam poročata v knjigi: Ein Verkehrsweg erschliesst die Alpen, da je KID (Krainischen Eisenindustri AG dobil leta 1901 industrijski tir na Javorniku (danes Slovenski Javornik).

Leta 1916 je bila situacija tirov na industrijskem tiru Javornik takšna:

Slika

fotka iz knjige Rauter, Rainer.


Sedaj pa še o povezavi Stare Save z Javornikom...

Zopet moramo pogledati v Mohoričevo knjigo: Dva tisoč let železarstva na Gorenjskem; Ljubljana 1969:

"Pri proučevanju prometne zveze med martinarno na Savi in valjarno na Javorniku so ugotovili, da je prevoz po železnici, kjer je stala tovornina za vagon 8 kron, predrag in da bi bil obrat po lastni progi cenejši. Izračunali so, da bi graditev lastne ozkotirne proge stala 155000 kron in bi ž njo prihranili letno 18.000 kron.
Za graditev električne železnice na Javornik KID ni imela pravice do razlastitve za progo potrebnega zemljišča. Posestniki pa so to izkoristili in dražili ceno zemljišč. Namesto prvotno preračunanih 9000 kron je stal odkup parcel 39.940 kron. Ravnatelj Luckman je v svojem poročilu ugotovil, da bo znašal prihranek, ki ga bo dosegla družba s to železnico, s tem da bodo lahko prevažali še vroče ingote v valjarno, 52.000 kron, na tovornini pa 15.000 kron."

V pol leta so dobili "notri" tisti denar za povečane cene zemljišč... :wink:

Nadaljujmo z nizanjem podatkov iz Mohoričevega železarstva:

"Leta 1905 je KID dobila dovoljenje za gradnjo ozkotirne železnice od Save do novih obratov na Javorniku.
Železarna je po končanih gradbenih delih na železniški progi Jesenice-Trst, odkupila mnogo inventarja železniške gradbene direkcije, med drugim tudi tovorne vozičke, lokomotive in naprave električne železnice iz kamnoloma do Hrušice.
Leta 1905 je KID tudi zgradil ozkotirno progo s Save na Javornik in pričel maja 1906 prevažati tovore z lokomotivo z bencinskim motorjem.
železocestnik napisal/-a: Drugi vol je od leta 1902 vozil s Save ingote v valjarno na Javornik. Pri hruški pod Vodičarjevim klancem je čakal tretji vol, da so ga v klanec pripregli.
Ta prometna idila je trajala do leta 1905, ko je tovarna nabavila bencinski motor za ozkotirno omrežje. Janezovega vola so tedaj prodali za visoko ceno 1000 goldinarjev.

Slika


"Ko so pol leta kasneje iz centrale na Radovni napeljali električni tok, so pričeli voziti z električno lokomotivo E-1..."

Slika


Še načrt ozkotirne proge s Save do Javornika...

Slika


povečava za MRS Gorenjska (da lahko kdo "pobarva" progo...)

Slika
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
363
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1420
Pridružen: 06.09.2006, 18:28

Re: Stare lokomotive jeseniške železarne

Odgovor Napisal/-a 363 »

=D> =D>

Še slika valjarne. Železar 6,7,8/1959
Slika

lp
amater
Pom. strojevodje
Pom. strojevodje
Prispevkov: 61
Pridružen: 05.08.2007, 20:41

Re: Stare lokomotive jeseniške železarne

Odgovor Napisal/-a amater »

Ko takole gledam lokomotive, ki stojijo pod raznimi nadstreški in čakaljo na nadaljno usodo, sem začel razmišljati naslednje. Se je že kdaj razmošljajo, da bi se ustanovilo društvo, al pa združenje, ki bi odkupilo tako lokomotivo in nekaj vagonov,jih povrnilo v vozno stanje, postavilo par km tirov ( lahko tudi po kakšni opuščeni rudniški progi ), kjer bi se izvajale vožnje. Tako bi lahko vozili vlak tudi neprofesionalni strojevodje. :D
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Stare lokomotive jeseniške železarne

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

amater napisal/-a: Tako bi lahko vozili vlak tudi neprofesionalni strojevodje. :D
Ja, neprofesionalni strojevodje ne obstajajo. Če so strojevodje, so profesionalci.

To je tako kot v javnem prometu. Imeti moraš izpit, kjer si pokazal, da poznaš teorijo in prakso.

Čim voziš po železniških tirih, moraš poznai predpise...
Ravno tako moraš obvladati vozilo (beri lokomotivo...).
V kolikor je lokomotiva na parni pogon, moraš poznati tudi osnove parnih kotlov...

Vse skupaj ni enostavna zadeva...
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
Čišo
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 704
Pridružen: 29.10.2005, 17:41
Kraj: Bohinjska železnica

Re: Stare lokomotive jeseniške železarne

Odgovor Napisal/-a Čišo »

Ja, neprofesionalni strojevodje ne obstajajo. Če so strojevodje, so profesionalci.
Profesionalci že, ampak ni nujno, da so poklicni. V tujini je to možno. Nenazadnje tudi pri nas športni piloti, ki jim to ni osnovni poklic, po zraku prevažajo potnike.
Tako počasi se prebujamo ...
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Stare lokomotive jeseniške železarne

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Imaš popolnoma prav.

Še ni dolgo od tega, ko sem Tonota pošiljal na takšen "Lokfirerkurs" :lol: :lol:
železocestnik napisal/-a:Jaz sem te videl bolj na temle kursu...

Slika

Schnupperkurs - Ehrenlokführer: 250,00 €

:lol: :lol:
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
Tono
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4017
Pridružen: 13.05.2007, 15:44
Kraj: Ptuj

Re: Stare lokomotive jeseniške železarne

Odgovor Napisal/-a Tono »

Evo, fantje, pa imamo nova (ljubiteljska) naziva: športni kurjač in športni strojevodja :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Našega ŽCja pa lahko komot proglasimo za športnega zgodovinarja :)

Saj če pogledamo čisto preposto: v primeru, da bi imel dovolj veliko gmajno, ki bi bila po vrhu še zazidalna, bi si načeloma lahko postavil svojo privatno železnico katere koli tirne širine. In po njej bi lahko vozil tudi brez kakršne koli železniške izobrazbe in izpita. Čim pa bi se lotil prevažanja potnikov oz. pričel izvajati javni promet, pa bi moral izpolnjevati vse pogoje, kot jih na primer izpolnjujejo SŽ - od mašinerije do osebja. Resnici na ljubo pa sem postal prav firbčen, kako je to urejeno v tujini. Tam ima kar nekaj klubov ali organizacij svoje turistične proge, Flascherlzug je že en tak primer.

Lp,

T
Dosta je više ćumura, prelazimo na jeftinu naftu!
amater
Pom. strojevodje
Pom. strojevodje
Prispevkov: 61
Pridružen: 05.08.2007, 20:41

Re: Stare lokomotive jeseniške železarne

Odgovor Napisal/-a amater »

Tono napisal/-a:Evo, fantje, pa imamo nova (ljubiteljska) naziva: športni kurjač in športni strojevodja :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Resnici na ljubo pa sem postal prav firbčen, kako je to urejeno v tujini. Tam ima kar nekaj klubov ali organizacij svoje turistične proge, Flascherlzug je že en tak primer.

Lp,

T

Ja, to bi bilo pa zanimivo izvedet. Saj nekaj podobnega sem imel tud jaz v mislih.....
In navsezadnje, kakšen strojevodski izkaz ima vodič v rudniku v Mežici, ki popelje obiskovalce z rudniškim vlakcem v podzemlje Pece?
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Stare lokomotive jeseniške železarne

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

STIB napisal/-a: Ali je mogoče nekje viden načrt vseh teh prog in kretnic? :P
Za časa izgradnje Bohinjske proge so industrijski tiri KID izgledali takole...

Slika

Slika


povečava za senatorje foruma :old

Slika


Še sreča, da je STIB...
STIB napisal/-a: Sreča je da sem zelo potrpežljiv človek... 8)


:lol: :lol:
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
STIB
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 445
Pridružen: 18.04.2006, 11:57
Kraj: Zagreb, HR

Re: Stare lokomotive jeseniške železarne

Odgovor Napisal/-a STIB »

železocestnik napisal/-a:Še sreča, da je STIB...
STIB napisal/-a: Sreča je da sem zelo potrpežljiv človek... 8)
U Zagrebu se reče: "Strpljen - spašen" =D>
lp iz Zagreba
ZDRU
Branko
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 397
Pridružen: 11.10.2005, 21:17
Kraj: Vir
Kontakt:

Re: Stare lokomotive jeseniške železarne

Odgovor Napisal/-a Branko »

in električne lokomotive

Acroni NE-I, z UIC številko 33-79 3320 005-3

ni več :shock:
363
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1420
Pridružen: 06.09.2006, 18:28

Re: Stare lokomotive jeseniške železarne

Odgovor Napisal/-a 363 »

Danes:
Slika

Lp
Uporabniški avatar
Dino S
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1499
Pridružen: 18.09.2008, 16:19
Kraj: Rogaška Slatina

Re: Stare lokomotive jeseniške železarne

Odgovor Napisal/-a Dino S »

Kaj se dogaja oz. se je dogajalo?
...
Odgovori