Zabranjen pristup, osmatranje i snimanje!
-
- Strojevodja I
- Prispevkov: 1639
- Pridružen: 09.11.2005, 22:40
- Kraj: Maribor
Re: Zabranjen pristup, osmatranje i snimanje!
Pozdrav
@Tono, pa ne, da si hotel odkrivati "Tajne Jugoslavenskog svemirskog programa", ki je bil prodan (ops. zamenjan) Američanom za Kennedyje (pogodba s Kennedyjem za Kennedyje )
LP
Jože
@Tono, pa ne, da si hotel odkrivati "Tajne Jugoslavenskog svemirskog programa", ki je bil prodan (ops. zamenjan) Američanom za Kennedyje (pogodba s Kennedyjem za Kennedyje )
LP
Jože
Re: Zabranjen pristup, osmatranje i snimanje!
Nisem odkrival vesoljskih raket, sem pa našel železniške glajze
Dosta je više ćumura, prelazimo na jeftinu naftu!
Re: Zabranjen pristup, osmatranje i snimanje!
Željava, spomenik človeški genialnosti in nemunosti, kot so zapisali fantje, ki raziskujejo Objekt 505.
Pet vzletno-pristajalnih stez, strašni sistem tunelov ter impozantna infrastruktura so nema priča, kaj s(m)o bili ljudje na področju nekdanje Jugoslavije sposobni ustvariti, pa tudi uničiti.
Nimam namena ponavljati tehničnih podatkov o kompleksu, ki jih lahko najdete na zgoaj objavljenih linkih, zato le kratki uvod:
pot nas je vodila čez Zagreb in Karlovac, nato pa v smeri Bihača. Malce pred mejnim prehodom Izačić smo skrenili desno proti kraju Lićko Petrovo selo ter po nekaj 100 metrih prispeli do začetka vojaškega kompleksa. Na tem mestu naj vas takoj opozorim: če bi koga zamikalo, da se odpravi na ogled Željave, naj se zaveda, da gre za območje, kjer so med zadnjo vojno potekali boji, da je na področju moč pričakovati neeksplodirano municijo in bombe ter da je področje po vsej verjetnosti še vedno vsaj delno minirano. V objektu, ki je bil leta 1992 miniran in popolnoma uničen, je veliko nevarnosti - manjkajoči pokrovi jaškov, s stropov viseče skale in kosi betona ter obilo prahu, onsenaženega s PCB-ji in verjetno tudi z Amercijem Am-241, ki izvira iz javljalnikov požara. Za vstop potrebujete ustrezno obutev in obleko, priporočljiva je čelada in protiprašna maska ter rokavice, predvsem pa dobra in ažurirana karta objekta, svetlika, še ena svetilka in še ena rezervna svetilka. V objektu vlada trda tema, izgubiti pa se je moč v trenutku. Nujno je, da hodite vsaj v paru, pametno je, da imate s seboj nekoga, ki si je objekt že ogledal. V objektu ne pobirajte predmetov, izogibajte se hoji po ruševinah, v zunanjosti pa zaradi nevarnosti min ne zapuščajte asfaltiranih površin.
Obisk načrtujte v zgodnjih pomladnih ali jesenskih mesecih, ko še ni bujne vegetacije, pa tudi v tunelih ni vlage. Poleti je fotografiranje zaradi vlage praktično nemogoče.
Priporočjivo je, da se pred odpravo na Željavo oglasite na mejnem prehodu Izačić ter na mejni policiji poveste, kdo ste in kam se odpravljate. Policista, s katerima smo se srečali na željavi, sta bila izredno prijazna in gostoljubna, in skupaj smo si ogledali del tunela št. 2. Fanta namreč še nista bila notri.
Zavedajte se, da se gibljete v obmejnem pasu RH/FBiH in da tunel št. 4 vodi neposredno na bosansko stran. Meja je označena s kamnitimi bloki, meje ne prekoračite, ker vas lahko zgrabi ena od patrulj, ki so pogosto prisotne v rejonu. Še enkrat pa poudarjam: policisti so navajeni raziskovalcev in pričakovati je, da vas bodo pustili pri miru, če boste seveda spoštovali hišni red.
Željavo lahko na hitro površno obdelate v enem dnevu, če pa vas zadeva zanima podrobneje, pa lahko tam preživite kar nekaj dni.
Toliko o opozorilih, pa začnimo.
Na začetku kompleksa stoji vojašnica, pred katero je postavljenih nekaj popolnoma opustošenih in z grmovjem obrastlih letal...
Po vijugasti cesti, na katero zavijtete levo pred vojašnico, se čez kak kilometer pripeljete do SFOR-jevega kontejnerja, nato pa do trikota pred vhodi v tunele 1, 2 in 3, gledano iz trikota od desne proti levi.
Pogled proti kontejnerju iz trikota...
Pogled proti pisti...
Enka...
Dvojka...
...kjer smo tudi vstopili...
Takoj je moč zagledati poškodbe od silne eksplozije. Slika prikazuje ostanke armature vrat, ki so zapirala vhod v tunel...
Pogon betonskih drsnih vrat...
I-profil je eksplozija zvila, kot da bi bil iz gume...
To pa so drsna vrata, debela slab meter!
Se nadaljuje!
Pet vzletno-pristajalnih stez, strašni sistem tunelov ter impozantna infrastruktura so nema priča, kaj s(m)o bili ljudje na področju nekdanje Jugoslavije sposobni ustvariti, pa tudi uničiti.
Nimam namena ponavljati tehničnih podatkov o kompleksu, ki jih lahko najdete na zgoaj objavljenih linkih, zato le kratki uvod:
pot nas je vodila čez Zagreb in Karlovac, nato pa v smeri Bihača. Malce pred mejnim prehodom Izačić smo skrenili desno proti kraju Lićko Petrovo selo ter po nekaj 100 metrih prispeli do začetka vojaškega kompleksa. Na tem mestu naj vas takoj opozorim: če bi koga zamikalo, da se odpravi na ogled Željave, naj se zaveda, da gre za območje, kjer so med zadnjo vojno potekali boji, da je na področju moč pričakovati neeksplodirano municijo in bombe ter da je področje po vsej verjetnosti še vedno vsaj delno minirano. V objektu, ki je bil leta 1992 miniran in popolnoma uničen, je veliko nevarnosti - manjkajoči pokrovi jaškov, s stropov viseče skale in kosi betona ter obilo prahu, onsenaženega s PCB-ji in verjetno tudi z Amercijem Am-241, ki izvira iz javljalnikov požara. Za vstop potrebujete ustrezno obutev in obleko, priporočljiva je čelada in protiprašna maska ter rokavice, predvsem pa dobra in ažurirana karta objekta, svetlika, še ena svetilka in še ena rezervna svetilka. V objektu vlada trda tema, izgubiti pa se je moč v trenutku. Nujno je, da hodite vsaj v paru, pametno je, da imate s seboj nekoga, ki si je objekt že ogledal. V objektu ne pobirajte predmetov, izogibajte se hoji po ruševinah, v zunanjosti pa zaradi nevarnosti min ne zapuščajte asfaltiranih površin.
Obisk načrtujte v zgodnjih pomladnih ali jesenskih mesecih, ko še ni bujne vegetacije, pa tudi v tunelih ni vlage. Poleti je fotografiranje zaradi vlage praktično nemogoče.
Priporočjivo je, da se pred odpravo na Željavo oglasite na mejnem prehodu Izačić ter na mejni policiji poveste, kdo ste in kam se odpravljate. Policista, s katerima smo se srečali na željavi, sta bila izredno prijazna in gostoljubna, in skupaj smo si ogledali del tunela št. 2. Fanta namreč še nista bila notri.
Zavedajte se, da se gibljete v obmejnem pasu RH/FBiH in da tunel št. 4 vodi neposredno na bosansko stran. Meja je označena s kamnitimi bloki, meje ne prekoračite, ker vas lahko zgrabi ena od patrulj, ki so pogosto prisotne v rejonu. Še enkrat pa poudarjam: policisti so navajeni raziskovalcev in pričakovati je, da vas bodo pustili pri miru, če boste seveda spoštovali hišni red.
Željavo lahko na hitro površno obdelate v enem dnevu, če pa vas zadeva zanima podrobneje, pa lahko tam preživite kar nekaj dni.
Toliko o opozorilih, pa začnimo.
Na začetku kompleksa stoji vojašnica, pred katero je postavljenih nekaj popolnoma opustošenih in z grmovjem obrastlih letal...
Po vijugasti cesti, na katero zavijtete levo pred vojašnico, se čez kak kilometer pripeljete do SFOR-jevega kontejnerja, nato pa do trikota pred vhodi v tunele 1, 2 in 3, gledano iz trikota od desne proti levi.
Pogled proti kontejnerju iz trikota...
Pogled proti pisti...
Enka...
Dvojka...
...kjer smo tudi vstopili...
Takoj je moč zagledati poškodbe od silne eksplozije. Slika prikazuje ostanke armature vrat, ki so zapirala vhod v tunel...
Pogon betonskih drsnih vrat...
I-profil je eksplozija zvila, kot da bi bil iz gume...
To pa so drsna vrata, debela slab meter!
Se nadaljuje!
Dosta je više ćumura, prelazimo na jeftinu naftu!
Re: Zabranjen pristup, osmatranje i snimanje!
Armaturne palice so vse premera okoli 30 mm...
Detajl enega oboka...
Zaradi trde teme je praktično nemogoče slikati celotni tunel, razen seveda s stativom in dolgim časom ekspozicije. Zato sem v glavnem škljocal podrobnosti.
Pogled navzgor v prezračevalni jašek...
Knjižnica, v kateri je še vedno moč najti knjige...
Kljub strahoviti eksploziji in požaru, so se epoksi premazi izvrstno ohranili...
Še ena vrata, ki so kljub eksploziji ostala zaprta...
Se nadaljuje...
Detajl enega oboka...
Zaradi trde teme je praktično nemogoče slikati celotni tunel, razen seveda s stativom in dolgim časom ekspozicije. Zato sem v glavnem škljocal podrobnosti.
Pogled navzgor v prezračevalni jašek...
Knjižnica, v kateri je še vedno moč najti knjige...
Kljub strahoviti eksploziji in požaru, so se epoksi premazi izvrstno ohranili...
Še ena vrata, ki so kljub eksploziji ostala zaprta...
Se nadaljuje...
Dosta je više ćumura, prelazimo na jeftinu naftu!
Re: Zabranjen pristup, osmatranje i snimanje!
Velika elektrarna in Sulzerjev dizelski motor, ki ga je izdelala Jugoturbina iz Karlovca...
Zračni posodi za zagon motorja...
Turbo polnilnik...
Dieselska tlačilka za en valj...
Pogled naprej...
Ploščica...
Stikalne omare...
Rezervoar za gorivo, ki je zmečkan kot pločevinka...
Se nadaljuje...
Zračni posodi za zagon motorja...
Turbo polnilnik...
Dieselska tlačilka za en valj...
Pogled naprej...
Ploščica...
Stikalne omare...
Rezervoar za gorivo, ki je zmečkan kot pločevinka...
Se nadaljuje...
Dosta je više ćumura, prelazimo na jeftinu naftu!
Re: Zabranjen pristup, osmatranje i snimanje!
V povezovalnem tunelu nosilec orožja...
Tovornjaček, ki so ga uporabljali plenilci sekundarnih surovin, pa jim je iz neznanih razlogov zagorel...
Ostanki prezračevalne naprave...
Korita s filtrirnim materialom za filtriranje zraka...
Prevrnjena vrata na štirki...
Za primerjavo, da si boste predstavljali, kako masivna so bila ta vrata...
S stropa viseči beton...
Pogled iz štirke na bosansko stran...
Segment pri vhodu...
Kaverna, visoka vsaj 8 m, ki je nastala ob miniranju...
Se nadaljuje...
Tovornjaček, ki so ga uporabljali plenilci sekundarnih surovin, pa jim je iz neznanih razlogov zagorel...
Ostanki prezračevalne naprave...
Korita s filtrirnim materialom za filtriranje zraka...
Prevrnjena vrata na štirki...
Za primerjavo, da si boste predstavljali, kako masivna so bila ta vrata...
S stropa viseči beton...
Pogled iz štirke na bosansko stran...
Segment pri vhodu...
Kaverna, visoka vsaj 8 m, ki je nastala ob miniranju...
Se nadaljuje...
Dosta je više ćumura, prelazimo na jeftinu naftu!
Re: Zabranjen pristup, osmatranje i snimanje!
Tono, fantastično
Pa še eno malo trapasto vprašanje: kako so tistega Sulzerja hladili? Se mi zdi, da se na tablici vidi nekaj v smislu Nazivna snaga 1200... Če gre za 1200KS, potem recimo, da je pri polni moči proizvajal tako precej od oka kakšnih 1,8MW toplotne energije, to pa ni več hec...
Pa še eno malo trapasto vprašanje: kako so tistega Sulzerja hladili? Se mi zdi, da se na tablici vidi nekaj v smislu Nazivna snaga 1200... Če gre za 1200KS, potem recimo, da je pri polni moči proizvajal tako precej od oka kakšnih 1,8MW toplotne energije, to pa ni več hec...
-
- Strojevodja I
- Prispevkov: 1639
- Pridružen: 09.11.2005, 22:40
- Kraj: Maribor
Re: Zabranjen pristup, osmatranje i snimanje!
Pozdrav
@Tono . Izredno zanimivo!!!! Čakam nadaljevanje (a obstaja kak nestrpen smeško)
Projektanti pa niso bili dovolj "dalekovidni". Vhodi in prehodi med posameznimi tuneli so oblikovani za letala z enim vertikalnim stabilizatojem (glavnina letal tukaj so bili MIG21), potem pa smo (v Jugi mislim) kupili MIG29 (ima dva vertikalna stabilizatorja)
LP
Jože
@Tono . Izredno zanimivo!!!! Čakam nadaljevanje (a obstaja kak nestrpen smeško)
Projektanti pa niso bili dovolj "dalekovidni". Vhodi in prehodi med posameznimi tuneli so oblikovani za letala z enim vertikalnim stabilizatojem (glavnina letal tukaj so bili MIG21), potem pa smo (v Jugi mislim) kupili MIG29 (ima dva vertikalna stabilizatorja)
LP
Jože
Re: Zabranjen pristup, osmatranje i snimanje!
Me veseli, če vam je reportaža všeč
Sulzer: tam malce za zračnima posodama so na zidu trije veliki horizontalni kanali za prezračevanje in izpuh, ki gredo skozi komoro in nato vertikalno na prosto, je pa v sosednjem prostoru kup nosilcev, na katerih so očitno bili montirani izmenjevalci toplote za hlajenje motorja.
Kar pa se tiče oblike vrat: s projektiranjem so začeli leta 1948, gradili pa so ga dol eta 1968. Takrat je bil MIG 21 alfa in omega lovske avijacije. Baje so zaradi stacioniranja MIG 29 nameravali del objekta predelati, vendar se je vse zaključilo v splošnem kaosu jugoslovanskih vojn.
Lp,
T
PS: moram malo delat, več sledi kasneje!
Sulzer: tam malce za zračnima posodama so na zidu trije veliki horizontalni kanali za prezračevanje in izpuh, ki gredo skozi komoro in nato vertikalno na prosto, je pa v sosednjem prostoru kup nosilcev, na katerih so očitno bili montirani izmenjevalci toplote za hlajenje motorja.
Kar pa se tiče oblike vrat: s projektiranjem so začeli leta 1948, gradili pa so ga dol eta 1968. Takrat je bil MIG 21 alfa in omega lovske avijacije. Baje so zaradi stacioniranja MIG 29 nameravali del objekta predelati, vendar se je vse zaključilo v splošnem kaosu jugoslovanskih vojn.
Lp,
T
PS: moram malo delat, več sledi kasneje!
Dosta je više ćumura, prelazimo na jeftinu naftu!
Re: Zabranjen pristup, osmatranje i snimanje!
Pogon posameznih vrat je bil izveden različno, ta padla vrata so imela posebni hidravlični mehanizem, katerega ostanki so vidni na stropu...
Vrata pa so se premikala po šini...
Naslednja postojanka je bila t. im. "zvezda", osrednji komandni prostor objekta O-505. V zvezdi so bile nastanjene vse operativne službe, ambulanta, restavracija... Temu prostoru su rekli tudi "kontejner".
Ostanki kuhinje ali restavracije...
Dokumentacija...
Zraven je bil fotografski laboratorij...
"Kontejner" operativnega centra in kripto oddelek...
Sanitarije...
Vrata pa so se premikala po šini...
Naslednja postojanka je bila t. im. "zvezda", osrednji komandni prostor objekta O-505. V zvezdi so bile nastanjene vse operativne službe, ambulanta, restavracija... Temu prostoru su rekli tudi "kontejner".
Ostanki kuhinje ali restavracije...
Dokumentacija...
Zraven je bil fotografski laboratorij...
"Kontejner" operativnega centra in kripto oddelek...
Sanitarije...
Dosta je više ćumura, prelazimo na jeftinu naftu!
Re: Zabranjen pristup, osmatranje i snimanje!
Osrednji del zvezde...
En od prostorov...
Vsepovsod razmetane role filmov, nekatere še originalno zaprte...
Odšli smo spet nazaj do vrat, mislim da trojke. Detajl armature...
Na izhodu...
Zanimivi so rezervoarji mazuta in kerozina. Zaradi eksplozije so zmečkani kot konzerve...
Rezervoar mazuta, v katerega je nekdo z brenerjem izrezal luknjo...
Na tleh je razsut nek čudni, svetlikajoči se granulat, mimo katerega smo napravili ovinek. Se komu sanja, kaj bi to bilo?
Trojka (nisem čisto ziher)...
Rezervoarji kerozina, zmečkani kot papir, dodobra razrezani zaradi pobiranja materiala...
En od prostorov...
Vsepovsod razmetane role filmov, nekatere še originalno zaprte...
Odšli smo spet nazaj do vrat, mislim da trojke. Detajl armature...
Na izhodu...
Zanimivi so rezervoarji mazuta in kerozina. Zaradi eksplozije so zmečkani kot konzerve...
Rezervoar mazuta, v katerega je nekdo z brenerjem izrezal luknjo...
Na tleh je razsut nek čudni, svetlikajoči se granulat, mimo katerega smo napravili ovinek. Se komu sanja, kaj bi to bilo?
Trojka (nisem čisto ziher)...
Rezervoarji kerozina, zmečkani kot papir, dodobra razrezani zaradi pobiranja materiala...
Dosta je više ćumura, prelazimo na jeftinu naftu!
Re: Zabranjen pristup, osmatranje i snimanje!
En od treh rezervoarjev kerozina, ki so služili za začasno skladiščenje goriva. Gorivo je sicer v O-505 teklo po cevovodu iz okoli 10 km oddaljenih skladišč...
Abstraktne oblike z eksplozijo preoblikovanega materiala...
Stene rezervoarjev so bile pri dnu debele okoli 30 mm. Material so plenilci odrezali z brenerji...
Še en od povezovalnih tunelov...
Po kakšnih treh urah raziskovanja smo izstopili pri dvojki...
S piste se da na pobočju uzreti številne objekte: letališki stolp z antenskim stolpom, številne prezračevalne odprtine...
Počasi se je ekspedicja odpravila v Bihać na zaslužene čevape ter naprej proti Cazinu na tehnično misijo Še prej pa smo se odjavili pri policistih. Fanta sta nas ob prihodu prosila, če se lahko javimo ob odhodu, da se ne bi komu kaj zgodilo.
MRS Štajerska je tokrat dokazala, da deluje na Štajerskem, pa i šire.
Če povzamem: Objekt O-505 je impozantni sistem, ki si ga velja ogledati od blizu. Njegove ruševni so tihi opomin, kakšno škodo so si z brezumnim nacionalističnim divjanjem povzročili državljani bivše Jugoslavije. Že na primeru Željave se je moč zamisliti, koliko ljudi je imelo solidno plačane službe - od vojakov in starešin, do stanodajalcev, lokalnih trgovcev, bifejev in še koga. Objekt so gradila Jugoslovanska podjetja in večina od 4 milijard dolarjev, koliko je objekt stal, je ostala doma. Danes za naše birokrate zapravimo skoraj toliko denarja, kot ga je zapravila celotna Jugoslavija, denar, namenjen invsticija pa odteka v tuje žepe.
Ekspedicija je zaključena, sledi nova!
Lep pozdrav,
Tono
Abstraktne oblike z eksplozijo preoblikovanega materiala...
Stene rezervoarjev so bile pri dnu debele okoli 30 mm. Material so plenilci odrezali z brenerji...
Še en od povezovalnih tunelov...
Po kakšnih treh urah raziskovanja smo izstopili pri dvojki...
S piste se da na pobočju uzreti številne objekte: letališki stolp z antenskim stolpom, številne prezračevalne odprtine...
Počasi se je ekspedicja odpravila v Bihać na zaslužene čevape ter naprej proti Cazinu na tehnično misijo Še prej pa smo se odjavili pri policistih. Fanta sta nas ob prihodu prosila, če se lahko javimo ob odhodu, da se ne bi komu kaj zgodilo.
MRS Štajerska je tokrat dokazala, da deluje na Štajerskem, pa i šire.
Če povzamem: Objekt O-505 je impozantni sistem, ki si ga velja ogledati od blizu. Njegove ruševni so tihi opomin, kakšno škodo so si z brezumnim nacionalističnim divjanjem povzročili državljani bivše Jugoslavije. Že na primeru Željave se je moč zamisliti, koliko ljudi je imelo solidno plačane službe - od vojakov in starešin, do stanodajalcev, lokalnih trgovcev, bifejev in še koga. Objekt so gradila Jugoslovanska podjetja in večina od 4 milijard dolarjev, koliko je objekt stal, je ostala doma. Danes za naše birokrate zapravimo skoraj toliko denarja, kot ga je zapravila celotna Jugoslavija, denar, namenjen invsticija pa odteka v tuje žepe.
Ekspedicija je zaključena, sledi nova!
Lep pozdrav,
Tono
Dosta je više ćumura, prelazimo na jeftinu naftu!
-
- Strojevodja I
- Prispevkov: 2161
- Pridružen: 17.08.2006, 8:57
- Kraj: Brežice
Re: Zabranjen pristup, osmatranje i snimanje!
V času gospodarske krize v SFRJ je vsak državljan bil zadolžen za okoli 1000 USD. Danes je vsak državljan R Slovenije zadolžen za 10000 USD.Tono napisal/-a:Objekt so gradila Jugoslovanska podjetja in večina od 4 milijard dolarjev, koliko je objekt stal, je ostala doma. Danes za naše birokrate zapravimo skoraj toliko denarja, kot ga je zapravila celotna Jugoslavija, denar, namenjen invsticija pa odteka v tuje žepe.
za fotoreportažo. Za letališče Željava sem prvič slišal pred 5. ali 6. leti, ko se je sosed v študentskem domu usposabljal za pilota.
Re: Zabranjen pristup, osmatranje i snimanje!
@Tono,
edino kar mi še preostane reči je: kapo dol!!!
Nisem ravno prepričan, če bi si jaz upal tako globoko v ruševine!
A zgoraj pri kontrolnem stolpu ste bili?
edino kar mi še preostane reči je: kapo dol!!!
Nisem ravno prepričan, če bi si jaz upal tako globoko v ruševine!
A zgoraj pri kontrolnem stolpu ste bili?
LP _Borsig_
Pa fajn se še mejte!
Pa fajn se še mejte!