Obvozna proga Dravlje-dolenjska proga leta 1916

Vse o zanimivi zgodovini železne ceste skozi čas.
Odgovori
Uporabniški avatar
Anzee
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 809
Pridružen: 08.04.2008, 12:55

Re: Obvozna proga Dravlje-dolenjska proga leta 1916

Odgovor Napisal/-a Anzee »

železocestnik napisal/-a:MMG, Anzee, tvoje slikce so iz tvojih postov.... "izginile"... :saluti
Vidim ja :^o Ce se ne motim so bile nalozene na shrani.si ..
fotografija | video produkcija | graficno oblikovanje | tisk na majice | http://www.psgt-productions.com :)
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Obvozna proga Dravlje-dolenjska proga leta 1916

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Da se je uporabljal in ohranil toponim "pri mrtvi progi" dokazuje uporaba v Slovenskem narodu z dne 28.11.1931:
"mrtvi železniški tir"

—lj Nove ceste. Cestišče Posavskega ulice,
ki gre z Dunajske ceste tostran mrtvega
železniškega tira
na Vodovodno cesto ter
cestišče Herbersteinove ulice, ki veže Dravsko
in T r i g l a v s k o ulico, posipajo z debelim
o k r o g l i m gramozom. Da bosta cestišči dobro
porabni za vozovni promet, bo stopil v
akcijo cestni valjar. Nekoliko cestišča je
narejenega v J a r n i h o v i u l i c i , ki tiče sporedno
z Dunajsko cesto onstran mrtvega železniškega
tira
. Podaljšana je cesta na P r u l ah
od Privoza do Gruberjevega nabrežja.
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Obvozna proga Dravlje-dolenjska proga leta 1916

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Da prestavimo debato v tole temo.

Najprej mapa iz leta 1944...

Slika

še nemška mapa iz sredine 1943...

http://shrani.najdi.si/?15/N7/Mxp1eTe/s ... -0005b.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Verjetno je potrebno upoštevati, da za Ljubljansko pokrajino Nemci niso imeli zelo točne podatke. Razmejitev je bila resna, s carino itd.
Italijani niso želeli dajati podatke Nemcem, razen za nekatere skupne akcije proti partizanom, pa še to so morali Nemci zaprositi za vsah prehod meje vojaških ali policijskih enot. Izjemoma so lahko pripeljali ranjence v ljubljansko vojaško bolnico (samo tiste, ki so bili ranjeni na ozemlju Ljubljanske pokrajine.)

Vnos podatkov v karte je itak kritična zadeva pri vseh kartah. Ene stvari se vlečejo nevem koliko časa, ko jih že ni več, ene pa so dali v karte, ko je obstajal samo projekt in niso bile nikoli izvedene. Torej je potrebno biti s kartami izredno previden in poiskati še kakšen drug zgodovinski vir predno neko stvar zaključiš.




...in še Igorjev prispevek:
trackpan napisal/-a:Pozdravljeni pozitvno misleči .

Sicer bo naslednje razmišljanje izven te teme, pa vseeno. Na prvem zemljevidu se jasno vidi t.i. "mrtva proga". V knjigi Branka Korošca "Ljubljana skozi stoletja" (Mladinska knjiga,1991) je navedeno, da je predvojni "Vadnjalov Kažipot po Ljubljani" imel dodan mestni načrt. Zanimivo, pa je naslednje besedilo iz Koroščeve knjige:
Preseneti pa nas na tem načrtu vrisani "industrijski tir" proge skozi "Bežigrad" do vojaškega skladišča sredi travnikov ob današnji Kardeljevi ploščadi. To progo bi na drugih mestnih načrtih tega obdobja zaman iskali.
Predvidevam, da je bila ta proga še "živa", ker so jo uporabljali za transport do skladišč. Na nemškem zemljevidu je oznaka "Materialdepot". Na predvojnih fotografijah jih vidimo kot podolgovate zgradbe.

LP Igor


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
trackpan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 834
Pridružen: 18.03.2014, 11:06

Re: Obvozna proga Dravlje-dolenjska proga leta 1916

Odgovor Napisal/-a trackpan »

Pozdravljeni pozitivno misleči .

Dodal bi še povezavo to fotografije Vekoslava Kramariča :

http://www.etno-muzej.si/sl/spletne-zbi ... e/f0038940

Popravek. Velja, kar je spodaj napisal @mkx .

LP Igor
Zadnjič spremenil trackpan, dne 02.03.2015, 17:11, skupaj popravljeno 1 krat.
Uporabniški avatar
mkx
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4115
Pridružen: 20.03.2011, 9:03
Kraj: Dolenjska

Re: Obvozna proga Dravlje-dolenjska proga leta 1916

Odgovor Napisal/-a mkx »

trackpan napisal/-a:... Skladišča so na desni strani slike v smeri Gritovca.
Najbrž misliš na Ojstrico (desni vrh) in Planjavo (drugi vrh z desne). Grintovec je špičasti hrib drugi od leve.
LP, Metod
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Obvozna proga Dravlje-dolenjska proga leta 1916

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Metod je v eni drugi temi postavil tole vprašanje:
mkx napisal/-a:
železocestnik napisal/-a:Vrisan ima tudi del obvozne proge Dravlje - Dolenjska proga...
Morda je bilo že kje povedano ... kako pa je bilo izvedeno križanje tele obvozne proge s progo Šiška - Ježica? Nivojsko, nadvoz, ...?
Seveda imamo odgovor, nimamo pa fotografije :roll:

Potrebno jo je bilo poiskati še enkrat...
Na žalost imam doma le kopijo...na papirju...ja, seveda slabo.

Boljši sken je nekje na diskih :roll:

Se bomo morali zadovoljiti s skenom slabe kopije...še dobro, da sem kopijo našel...oziroma se spomnil, kje je sploh bila objavljena :idea: :old
Zanimiva igrica...vsake dve, tri leta preizkušaš spomin :old Hvala ti, shrani.si Slika


Torej, ruski ujetniki gredo na delo...

Slika


Kaj so zgradili?

Slika


Nadvoz Vodovodne ceste nad kamniško progo Slika

Franc Vidic: Spomini v "Naš Bežigrad v luči zgodovine, kulture, gospodarstva", Ljubljana 1940



MMG smo "spravili" temo preko magičnih ....10.000 ogledov :lol: :lol:

:saluti

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
trackpan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 834
Pridružen: 18.03.2014, 11:06

Re: Obvozna proga Dravlje-dolenjska proga leta 1916

Odgovor Napisal/-a trackpan »

Pozdravljeni pozitivno misleči .

Vprašanje ? Ali bi lahko to fotografijo vključili v to temo, a :wink: ?

http://www.etno-muzej.si/sl/spletne-zbi ... e/f0037391

Predlagam, da si jo povečate in poiščete cerkev sv. Frančiška Asiškega ( arhitekt Jože Plečnik) v Šiški.


LP Igor
Uporabniški avatar
mkx
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4115
Pridružen: 20.03.2011, 9:03
Kraj: Dolenjska

Re: Obvozna proga Dravlje-dolenjska proga leta 1916

Odgovor Napisal/-a mkx »

trackpan napisal/-a:Ali bi lahko to fotografijo vključili v to temo, a :wink: ?
Slika

Vir: Slovenski Etnografski Muzej
LP, Metod
Uporabniški avatar
trackpan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 834
Pridružen: 18.03.2014, 11:06

Re: Obvozna proga Dravlje-dolenjska proga leta 1916

Odgovor Napisal/-a trackpan »

Pozdravljeni pozitivno misleči .

Iz fotografije "Ježica pri Ljubljani" nadvoza "slepe proge" ni takoj videti. Pred nami v ozadnju je "Rožnik" ("Šišenski hrib" in "Rožnik"), spodaj je Šiška. Na levi strani lahko vidite zvonik Plečnikove cerkve (levo od "Šišenskega vrha"). Če se malo premaknete v levo navzdol, lahko ugledate križišče (nadvoz) med "slepo" in "Kamniško progo". Upam, da je pomagalo :? .

LP Igor
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Obvozna proga Dravlje-dolenjska proga leta 1916

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Igor, ali imaš pri roki original in lupo ali pa moram jaz kupiti nova očala :s2

Kaj meniš, a :wink: ?

Me jezi, ker sem videl še eno fotko tega nadvoza, pa ne vem kje, ne vem pa tudi, kje ga imam na računalnikih in trdem disku.

Nič mi ne pomaga, da imam fotografije na treh mestih, če jih ne najdem :roll:

Takrat, ko bi jih moral dajati v predalčke z razumljivim imenom, ni bilo časa :saluti

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
trackpan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 834
Pridružen: 18.03.2014, 11:06

Re: Obvozna proga Dravlje-dolenjska proga leta 1916

Odgovor Napisal/-a trackpan »

Pozdravljeni pozitivno misleči .

Avtor fotografije Vekoslav Karmarič ni nameraval slikati "slepo" progo, temveč Ježico. Zatorej so podrobnosti v daljavi zabrisane oz. nerazločne. Moral sem tudi ugotoviti, kje je bila fotografija posneta. V pomoč mi je bila cerkev in del proge v desnem kotu. Črne črte so meje "klančine" , sive so poudarjene konture "mostu". "Kamniško progo" (na originalni fotografiji) slutimo po lesenih drogovih. Poteka pa od nadvoza, preko polja, se približa gozdičku in se skrije za zvonikom cerkve v desnem spodnjem kotu. Darko, pa brez zamere. Ne bo odveč ( celo pozitivno bi bilo), če še kdo drugi analizira sliko.


Slika

LP Igor
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Obvozna proga Dravlje-dolenjska proga leta 1916

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Igor, pozdravljen,

vsekakor ni z moje strani nobenih zamer, ko se pogovarjamo o različnih strokovno podprtih argumentacijah. Še več, včasih je dovolj že neka ideja, tudi če izgleda v začetku nemogoča in brez argumentov. Vedno se najde kdo, da jih začne iskati...

Torej, tvoja analiza fotografije je pravilna. \:D/
Moraš pa kar dobro poznati 3 D (tri dimenzije) in se znajti v tedanjem prostoru in ga primerjati s sedanjim, da lahko prideš do takšnih zaključkov.

Moram priznati, da si nisem povečeval fotografije, vendar se ve, da pri določeni povečavi dobiš "kvadratke". Zato sem se hecal, da "ne vidim dobro". Ja, bi moral v SEM iti pogledati original.

Za analizo fotografije je potrebno ugotoviti stojišče fotografa. V našem primeru ni nobenega "hribčka" na desnem bregu Save v bližini cerkve na Ježici. Stojišče fotografa je na Taboru pri Črnučah, torej na levem bregu Save.

Da pa je zajel Kramarič takšen pogled na vas Ježico, se je moral povzpeti kar visoko na hrib.

Za primerjavo si poglejmo fotografijo mojstra Petra Lampiča, ki je zajel sicer večje področje, vendar tukaj dajem samo izsek, ki je približno tako velik kot Kramaričeva fotografija.

Slika
Foto: Peter Lampič, iz knjige: Stoletje tisočerih svetlob. Ateljejski fotograf Peter Lampič, MNZS Ljubljana 2010 (knjiga se še da kupiti v MNZS).

Seveda na tej fotografiji vidimo kamniško progo, ki se spušča po ježi do gostilne "Tavčarjev dvor" (Tauzherhof) in se nadaljuje v smer Črnuč.
Gostilna "Tavčarjev dvor" je sedanja Slika


Vidi se tudi bivša cesta na nekanji most...


Evo, "nabili" smo 1000 ogledov samo zaradi analize fotografije.


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
mkx
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4115
Pridružen: 20.03.2011, 9:03
Kraj: Dolenjska

Re: Obvozna proga Dravlje-dolenjska proga leta 1916

Odgovor Napisal/-a mkx »

Glede na "konstelacijo" objektov na fotografiji mislim, da je fotograf stal na južnem koncu grebena Straža, ki se pne nad levim bregom Save med Črnučami in Rašico. @ŽC pravi, da je fotograf stal na Taboru, pa ne vem, ali mislim na isti grič ali ne.

Na fotografiji sem označil nekaj področij:
Slika

Nekatera področja sem prepoznal, za nekatera pa predvidevam.

Kamniška proga (del razvpitega trojnega ovinka na vzponu med savskim mostom in vrhom terase pri sedanjem postajališču Lj. Ježica) se vidi na desni strani fotografije pod cerkvijo na Ježici. Mimogrede, stavba, ki se drži zadnjega dela cerkve (na fotografiji rahlo levo) je bivša mežnarija, sedaj so tam Misijonarke ljubezni matere Terezije, večja stavba malo bolj levo in zadaj pa je bila osnovna šola.
Reka Sava in železniška proga od savskega mostu proti postaji Črnuče potekata za robom na spodnjem delu fotografije.

Kar se vasi tiče: Ježica je gruča hiš levo od cerkve. Hiše bližje fotografu, te so pod savsko teraso ki se jo, če veš da je tam, na fotografiji da nekako slediti, so Mala vas. Obe vasi se potem nekako stakneta na fotografiji (po višini) na sredini na levi strani. V oni gruči bi morala biti gostilna pri Ruskem carju, ampak je jaz ne najdem. Zdi se mi, da samo stavbo zastirajo večja drevesa, teh se spomnim izpred cca. 40 let, takrat so bila res mogočna.

Plečnikova cerkev je v Spodnji Šiški, Zgornja Šiška pa je malo naprej proti Gorenjski. Še nekaj naprej (nekako v smeri puščice na desni strani, morda malenkost bolj levo) so Dravlje. Gozdiček "pod" Dravljami je vodarna v Savljah - takrat je to bil konec Vodovodne ulice, sedaj so vmes vtaknili še Verovškovo. One hiše malo od vodarne v smeri proti Rožniku bi znale biti Stegne.

Potem bi si lahko domišljal še pa še detajlov, ampak bom raje nehal :mrgreen:
LP, Metod
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Obvozna proga Dravlje-dolenjska proga leta 1916

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Pozdravljen Metod,

Tabor:

Slika

na linku: http://www.ars-cartae.com/crnuce/crnuce.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Glede Male vasi: Mala vas je na levi strani Dunajske če se pelješ v smeri proti centru Ljubljane. Edina izjema je bil "Ruski car", ki je imel včasih hišno številko 16. Ja, je pa bil takrat še samo kovač in še ni bilo gostilne.
Ja, kaj češ, takšne detajle lahko poznajo samo domačini ali pa udomačeni Štajerci :wink:

Torej si z elipso Mala vas zgrešil.
Je pa potrebno najprej vrisati Dunajsko cesto...
Seveda si je potrebno vzeti čas in preštudirati Kramaričevo fotografijo.


Za pomoč dodajam celotno fotografijo mojstra Petra Lampiča...

Slika


povečava...za raziskovalne namene

Slika



pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
mkx
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4115
Pridružen: 20.03.2011, 9:03
Kraj: Dolenjska

Re: Obvozna proga Dravlje-dolenjska proga leta 1916

Odgovor Napisal/-a mkx »

Ja, glede elipse z imenom Mala vas vem, da ni OK. Ampak na hitro je nisem mogel nagniti za kakšnih 30°, da bi obsegala še južni konec vasi. :oops:

Glede stojišča fotografa sem pa mislil na Tabor, le da do sedaj nisem vedel, da je tam nekoč dejansko obstajal Tabor. Človek vedno kaj novega izve.
LP, Metod
Odgovori