Spalniki/ležalniki

Debata okoli voznega parka
Uporabniški avatar
nejko077
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 124
Pridružen: 02.12.2012, 11:37
Kraj: Medvode

Spalniki/ležalniki

Odgovor Napisal/-a nejko077 »

Pozdravljeni,

Če se ne motim so bili Bc in WLAl vagoni. Koliko jih je bilo pri nas? Kdaj so bili narejeni? Na katerih vlakih so vozili? Zakaj jih ni več? Ali je še kakšen ohranjen?

LP
nik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 212
Pridružen: 15.04.2013, 22:50

Re: Spalniki/ležalniki

Odgovor Napisal/-a nik »

nejko077 napisal/-a:Pozdravljeni,

Če se ne motim so bili Bc in WLAl vagoni. Koliko jih je bilo pri nas? Kdaj so bili narejeni? Na katerih vlakih so vozili? Zakaj jih ni več? Ali je še kakšen ohranjen?

LP
Prvo treba definirati 'pri nas' u pitanju; JŽ, ŽG Lb ili SŽ?
jž 363
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 221
Pridružen: 17.01.2014, 21:13

Re: Spalniki/ležalniki

Odgovor Napisal/-a jž 363 »

Bom jaz dal nekaj informacij - za začetek...

Zgodovina spalnikov na SŽ-ju sega še v čase JŽ - takratno ŽG LB je imelo v lasti več deset (okoli 20?) vagonov WlAB, narejenih v začetku 80-ih (ali celo prej?). Zanimivo je da ŽG v lasti ni imelo ležalnikov (Bc). Spalniki so vozili tako v mednarodnem, kot v notranjem prometu in sicer na naslednjih vlakih:

SLAVIJA EX, Beograd - Maribor - Dunaj (na relaciji Maribor - Dunaj)
MOSTAR-DALMACIJA EX, Kardeljevo - Ljubljana - Stuttgart (kursna grupa Rijeka - Ljubljana - Stuttgart)
SLOVENIJA EX, Koper - Beograd
SALONA, Ljubljana - Split (v poletni sezoni)
AVTO VLAK, Ljubljana - Beograd
OHRID, Ljubljana - Skopje (izjemno)

Po osamosvojitvi l. 1991/92. je potniški promet občutno upadel, mnogotere zveze pa pretrgane. Za številne spalnike ni bilo več "dela". Po l. 1992 so nekaj časa vozili na vlaku SIMPLON EX, kot povezava Ljubljane in Rima - pa še to do l. 1994. Nato so več let vozili na ROLA vlakih, nakar so (po l. 2000?) bili odstavljeni, ter končno kasirani.
Peter 5
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 609
Pridružen: 20.01.2013, 13:40
Kraj: Maribor

Re: Spalniki/ležalniki

Odgovor Napisal/-a Peter 5 »

@jž 363
Nisi naštel vseh! Sam sem se pred osamosvojitvijo večkrat peljal s spalniki na relacijah Maribor - Beograd in nazaj (nočni brzec; ali je imel v sestavi tudi dunajske vagone, se ne spominjam več) in tudi Maribor - Sarajevo in nazaj (to je bil "Kozara ekspres - vozil je do pristanišča Ploće)!

Tudi vlak (Bar) - Beograd - Hamburg (in nazaj) je nekaj sezon prevažal na relaciji Maribor - Nürnberg (in nazaj) spalni vagon, je pa mogoče, da ta ni bil jugoslovanski. S tem vlakom se sicer nisem nikoli peljal, sem ga pa občasno videl na mariborski postaji.

Morda je bila še kaka druga zveza, vendar za njo ne vem.

Kozara ekspres (mariborska veja) je takrat v Zidanem mostu zapeljal čez tovorne tire na zagrebško progo in potem rinil vzvratno na potniško postajo, kjer so mu pripeli še skupino vagonov iz Ljubljane. V Zagrebu pa je vlak peljal z glavnega kolodvora proti Novski, a je pri Borongaju skrenil po sedanji tovorni progi preko Save in mimo ranžirnega kolodvora ter se nato (blizu letališča) priključil na glavno progo proti Sisku in naprej...

LP - Peter
jž 363
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 221
Pridružen: 17.01.2014, 21:13

Re: Spalniki/ležalniki

Odgovor Napisal/-a jž 363 »

Hvala za dodatek Peter 5!
Peter 5 napisal/-a:Sam sem se pred osamosvojitvijo večkrat peljal s spalniki na relacijah Maribor - Beograd in nazaj
Potem si se peljal s Slavijo - saj je bil edini nočni vlak med Mariborom in Beogradom; in je imel tudi dunajske vagone.
Naštel sem tiste vlake za katere vem da so imeli ŽG spalnike (mogoče da nisem naštel vseh). So na Kozari tudi vozili ljubljanski spalniki?
Gorchi
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 6518
Pridružen: 23.10.2006, 12:25
Kraj: Cerklje na Gorenjskem

Re: Spalniki/ležalniki

Odgovor Napisal/-a Gorchi »

Po članku iz revije Proga iz mislim da leta 1990 (moram doma pogledat), je bilo takrat v ŽG Ljubljana 29 spalnikov :O :O Datumi izdelave so različni, zadnjih nekaj, je bilo izdelanih mislim da 1986, te se spozna tako, da imajo 3 stopnice pri vhodih v vagon. Glavnina le-teh je bila 2 vratni z 11 kupeji, nekaj jih je bilo tudi 4 vratnih z 10 kupeji. To so bili tip Goša Y.
Kot je že JŽ363 napisal, so do osamosvojitve delali na polno, potem pa je promet upadel, še posebej na jug in so ostali brez dela. Kasacije vagonov so potekale tja do približno 2010, v zadnjih letih službovanja pa so mislim da dva 2-vratna spalnika uporabljali za RoLa in so jih preinačili iz spalnikov v ležalnike (WLABl -> Bc), vsaj enega so celo prebarvali v barve Adria Transport. Slike so na railfaneurope, recimo http://www.railfaneurope.net/pix/si/car ... -1_Mb1.jpg

Pred razpadom SFRJ je ŽG Ljubljana imela par ležalnikov, zagotovo so bili z oznako Ac, dolžine 22,5m t.im. Goša IT. Vem, da sta bila vsaj dva kasneje prebarvana v barve Adria Transport-a in se jih je dalo videti še v poznih 90-tih na tirih.
Enako, na railfaneurope se najde slika vsaj enega:
http://www.railfaneurope.net/pix/si/car ... Acl_MB.jpg
Goran
Uporabniški avatar
1216-001
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 699
Pridružen: 28.11.2008, 11:16

Re: Spalniki/ležalniki

Odgovor Napisal/-a 1216-001 »

Samo en majhen popravek Adria kombi. Adria transport je druga firma.
Gorchi
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 6518
Pridružen: 23.10.2006, 12:25
Kraj: Cerklje na Gorenjskem

Re: Spalniki/ležalniki

Odgovor Napisal/-a Gorchi »

Ups, ja.. pardon! Res je, Adria Kombi je prava firma...
Goran
jž 363
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 221
Pridružen: 17.01.2014, 21:13

Re: Spalniki/ležalniki

Odgovor Napisal/-a jž 363 »

Gorchi je zapisal takole:
Enako, na railfaneurope se najde slika vsaj enega:
http://www.railfaneurope.net/pix/si/car ... Acl_MB.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Hm... zdi se kot da pri tem vagonu v bistvu gre za predelani (modernizirani) madžarski vagon GANZ. Ali se motim? Na prvi pogled zgleda kot Gošin Y, vendar so podstavni vozički precej drugačni kot tisti z Y vagonov. Pa tudi oblika strehe (in dolžina!) kažejo na drugi tip vagona. Je ta vagon mogoče predelan v ležalnik v enakem obdobju kot Adria kombi WlAB?
Gorchi
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 6518
Pridružen: 23.10.2006, 12:25
Kraj: Cerklje na Gorenjskem

Re: Spalniki/ležalniki

Odgovor Napisal/-a Gorchi »

JŽ363,
gre za tip Goša IT. Tu je cela disertacija o tem tipu vagona in ugibanjih, je ali ni madžar oz. Goša IT:
http://forum.malezeljeznice.net/index.p ... a-it.7158/
Goran
jž 363
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 221
Pridružen: 17.01.2014, 21:13

Re: Spalniki/ležalniki

Odgovor Napisal/-a jž 363 »

Se opravičujem :oops: Pobrskal bom!
nik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 212
Pridružen: 15.04.2013, 22:50

Re: Spalniki/ležalniki

Odgovor Napisal/-a nik »

Gorchi napisal/-a:Po članku iz revije Proga iz mislim da leta 1990 (moram doma pogledat), je bilo takrat v ŽG Ljubljana 29 spalnikov :O :O Datumi izdelave so različni, zadnjih nekaj, je bilo izdelanih mislim da 1986, te se spozna tako, da imajo 3 stopnice pri vhodih v vagon. Glavnina le-teh je bila 2 vratni z 11 kupeji, nekaj jih je bilo tudi 4 vratnih z 10 kupeji. To so bili tip Goša Y.
Kot je že JŽ363 napisal, so do osamosvojitve delali na polno, potem pa je promet upadel, še posebej na jug in so ostali brez dela. Kasacije vagonov so potekale tja do približno 2010, v zadnjih letih službovanja pa so mislim da dva 2-vratna spalnika uporabljali za RoLa in so jih preinačili iz spalnikov v ležalnike (WLABl -> Bc), vsaj enega so celo prebarvali v barve Adria Transport. Slike so na railfaneurope, recimo http://www.railfaneurope.net/pix/si/car ... -1_Mb1.jpg

Pred razpadom SFRJ je ŽG Ljubljana imela par ležalnikov, zagotovo so bili z oznako Ac, dolžine 22,5m t.im. Goša IT. Vem, da sta bila vsaj dva kasneje prebarvana v barve Adria Transport-a in se jih je dalo videti še v poznih 90-tih na tirih.
Enako, na railfaneurope se najde slika vsaj enega:
http://www.railfaneurope.net/pix/si/car ... Acl_MB.jpg
Zadnji Ljubljanski WL su iz 1989.
Uporabniški avatar
ŽAT32
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1141
Pridružen: 27.07.2012, 16:52

Re: Spalniki/ležalniki

Odgovor Napisal/-a ŽAT32 »

Brskanje po domačem "arhivu" je le dalo rezultate!
Spisek vagonov v PTN iz leta 1990. Se pravi zadnje VR obdobje, ko so ti vagoni še služili

Slika
Gorchi
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 6518
Pridružen: 23.10.2006, 12:25
Kraj: Cerklje na Gorenjskem

Re: Spalniki/ležalniki

Odgovor Napisal/-a Gorchi »

ŽAT32, najlepša hvala za tole!
Ali mogoče kje piše, kaj pomeni Sa? Ni menda Salon?
Zanimivo, da je bilo celo 34 spalnikov kar pomeni, da če so prišli pri WL od Goše do številke 26, bi moralo biti še 8 CAF vagonov ali pa eventuelno kakega drugega proizvajalca? Se pa ne spomnim nobene fotografije slovenskih CAF spalnikov...
Nadalje je zanimiv podatek, da je bilo tedaj 5 vagonov prvega razreda, od tega le še en vozi kot 1. razred, seveda v Pohorcu. Ostali pa... ali deklasirani v AB ali pa mogoče razrez?
Od bifejev (AR in BR) zgleda ni nič ostalo, onega Madžarskega iz muzejca so zaradi rje v 90-tih rezali, za ostalo pa...

Če omenim samo še Baatke :) Številke leta 90 so prav neverjetne, od vsega sta sedaj le še dva vozna. 2 ali trije so v Jabučkem ritu v Srbiji v popolnoma neuporabnem stanju, kanarčke so že zdavnaj skasirali, ostale zelenčke pa verjetno kmalu po onem iztirjenju v zgodnjih 90-tih (če se ne motim Zalog?).
Goran
Uporabniški avatar
ŽAT32
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1141
Pridružen: 27.07.2012, 16:52

Re: Spalniki/ležalniki

Odgovor Napisal/-a ŽAT32 »

Gorchi napisal/-a:Ali mogoče kje piše, kaj pomeni Sa?
Samo ugibam.....mogoče vagon S serije, kak predhodnik Lajk, od avtovlaka....

jih je bilo pa nekam veliko :-k
Odgovori