Poljčane - Zreče

Vse o zanimivi zgodovini železne ceste skozi čas.
Odgovori
Uporabniški avatar
mkx
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4115
Pridružen: 20.03.2011, 9:03
Kraj: Dolenjska

Re: Poljčane - Zreče

Odgovor Napisal/-a mkx »

grofceljski napisal/-a:3. Kakšni so bili kriteriji za Postajališče- STATION in Postajališče HALTESTELLE
Kako je bilo v preteklosti ne vem, bi pa znalo biti podobno kot sedaj: postaja (Station) ima več tirov, postajališče (Haltestelle) pa ne. Verjetno so včasih zraven spadala tudi "nakladališča", najbrž v tistih časih ni bilo nezasedenih službenih mest s kretnicami.

Med kriteriji pa so bili najbrž najpomembnejši gospodarski (možnosti in potrebe glede pretovora), pa tudi prometni (križanje vlakov).
LP, Metod
grofceljski
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 306
Pridružen: 04.09.2009, 16:01

Re: Poljčane - Zreče

Odgovor Napisal/-a grofceljski »

mkx napisal/-a: Kako je bilo v preteklosti ne vem, bi pa znalo biti podobno kot sedaj: postaja (Station) ima več tirov, postajališče (Haltestelle) pa ne. Verjetno so včasih zraven spadala tudi "nakladališča", najbrž v tistih časih ni bilo nezasedenih službenih mest s kretnicami.
Tole bo najbrž kar držalo, saj tudi če gledam cenika kart (tiskan - in desno ročno napisan), oba potrjujeta, da so bile na prvotni progi tri postaje in tri postjališča.

Slika

In že smo pri novem vprašanju
4. Kaj pomenita dva različna razreda za potnike 1.in 3.?
Uporabniški avatar
mkx
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4115
Pridružen: 20.03.2011, 9:03
Kraj: Dolenjska

Re: Poljčane - Zreče

Odgovor Napisal/-a mkx »

grofceljski napisal/-a:4. Kaj pomenita dva različna razreda za potnike 1.in 3.?
Stopnje udobja za potnike. Mislim si, da med nekdanjimi in sedanjimi (še obstoječimi) razredi pravzaprav ni velike razlike. 1. razred ima udobne, oblazinjene sedeže z veliko prostora, tipično v kupejih. 2. razred ima malo manj udobne oblazinjene sedeže z manj prostora. 3. razred je imel lesene klopi s precej manj prostora. Prav tako 3. razred ni imel kupejev (kar nam sedaj "prodajajo" kot veliki dosežek pri sodobnih vagonih 2. razreda), vprašanje pa je kako je bilo to pri 2. razredu, bi pa rekel da so bili (glede na kontinuiteto razredov in stanje v recimo 70. letih 20 stoletja).

Očitno na Konjičanu 2. razreda ni bilo, samo gospoda v foteljih 1. razreda in raja na klopeh 3. razreda. Edina tolažba za rajo je bila, da gospoda na cilj ni prišla nič prej kot ostali.
LP, Metod
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Poljčane - Zreče

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

S postajami in postajališči je križ, če hočeš imeti vse "pošlihtano" od začetka do konca.

V literaturi je objavljen vozni red iz leta 1914.

Ta seznam cen vozovnic, ki si ga objavil, je iz leta 1892, tako je vsaj napisal Karel Rustja v knjigi: Ozkotirna železniška proga...

V koncesiji z dne 14.5.1892 ni nobenih zahtev o postajah in postajališčih...

Slika

Preostane ti samo brskanje po časopisih tedanje dobe ali pa v Arhivu Slovenije ali pa v Steiermärkische Landesarchiv v Gradcu.

Kot že sam veš, je Mojca Kovačič zapisala v članku: Razvoj gospodarstva v Zrečah in njegov vpliv na razvoj mesta, Zreški zbornik 2006:

"Na konjiški železnici sprva ni bilo pravih kolodvorov, ampak samo nekakšne "čuvalnice", ki so sprejemale blago in tovor, "katero se bodo dobivale s posredovanjem kakošnega obrtnika, kateri bode nastavljen kot nekakošni železniški agent. Vozne karte bodo le sprevodniki potnikom delili. To se bode vpeljalo radi tega, da bi uprava te male železnice veliko ne stala."


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
mkx
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4115
Pridružen: 20.03.2011, 9:03
Kraj: Dolenjska

Re: Poljčane - Zreče

Odgovor Napisal/-a mkx »

Bi bilo zanimivo (vsaj zame) razčistiti tole okoli poimenovanj. Imamo: postaje (Station) in postajališča (Haltestelle) ... poleg tega pa še kolodvore (Bahnhof). In najbrž še kaj. Glede na današnjo uporabo v Avstriji je kolodvor boljša izvedba postaje z več storitvami za uporabnike (potnike in pri prevozu tovora). Morda je "nakladališče" malce okrnjena postaja in so torej v osnovi načrtovali imeti samo nakladališča?
LP, Metod
Florjan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 659
Pridružen: 16.11.2005, 18:56
Kraj: Šmartno pri Litiji

Re: Poljčane - Zreče

Odgovor Napisal/-a Florjan »

Na istrski progi blizu Pazina je bilo v bližnji preteklosti Nakladališče Heki. Na vagone so nakladali boksit. Na odprti progi je bila cepna kretnica na nakladalno rampo in na drugi strani zopet kretnica na progovni tir. Tudi na Primorski progi smo imeli (ali še imamo?) podobno službeno mesto Košana nakladališče znano kot "Kurji malen" z eno cepno kretnico za silose Pivka Perutnina v Neverkah.
Uporabniški avatar
mkx
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4115
Pridružen: 20.03.2011, 9:03
Kraj: Dolenjska

Re: Poljčane - Zreče

Odgovor Napisal/-a mkx »

Florjan napisal/-a:Na istrski progi blizu Pazina je bilo v bližnji preteklosti Nakladališče Heki. Na vagone so nakladali boksit. Na odprti progi je bila cepna kretnica na nakladalno rampo in na drugi strani zopet kretnica na progovni tir. Tudi na Primorski progi smo imeli (ali še imamo?) podobno službeno mesto Košana nakladališče znano kot "Kurji malen" z eno cepno kretnico za silose Pivka Perutnina v Neverkah.
Kako pa ta službena mesta funkcionirajo? Jih (začasno) upravlja premikalna skupina ali kako?
LP, Metod
grofceljski
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 306
Pridružen: 04.09.2009, 16:01

Re: Poljčane - Zreče

Odgovor Napisal/-a grofceljski »

železocestnik napisal/-a:
Ta seznam cen vozovnic, ki si ga objavil, je iz leta 1892, tako je vsaj napisal Karel Rustja v knjigi: Ozkotirna železniška proga...

Vir rokopisnega cenika vozovnic je Župnijska kronika Sv.Duha - prepis g.Slekovec leta 1901

Kot že sam veš, je Mojca Kovačič zapisala v članku: Razvoj gospodarstva v Zrečah in njegov vpliv na razvoj mesta, Zreški zbornik 2006:

Zame literatura, ki v določenih primerih ne navaja niti pravilnih letnic in priimkov , ni primerna za takšne detaljnejše raziskave.

pozdrav
Darko


Sem pa medtem izbrskal in Gradbenega časopisa l.1893 še naslednje potrdilo o treh postajališčih in treh postajah na naši nekdanji progi - kot sem omenil že zgoraj.
To je razbrati iz načrta,

Slika

kot tudi iz kasnejšega besedila

Slika
Uporabniški avatar
ŽAT32
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1141
Pridružen: 27.07.2012, 16:52

Re: Poljčane - Zreče

Odgovor Napisal/-a ŽAT32 »

mkx napisal/-a:Kako pa ta službena mesta funkcionirajo?
Vlak s premikalno skupino dobi ključe kretnic na odzadnji postaji. Po opravljenem delu se kretnice in raztirniki zaklenejo v redno lego, vlakovodja pa javi naslednji postaji (ali odzadnji, če se vrača) čas odhoda. Ko vlakovodja preda ključe prometniku, je proga prosta..
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Poljčane - Zreče

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Pozdravljeni,

praznikov ni več in po arhivih in knjigah ter časopisih lahko brskajo samo še...penzijonerji :lol: :lol:

Evo, to je vozni red "Festcuga*" od Poljčan/Pöltschach do Konjic/Gonobitz...in nazaj :train1

Ja, poleg postaje Poljčane sta bili že v začetku dve postaji in 3 postajališča...

Slika


Za tiste penzijonerje, ki še niso nabavili očal z večjo dioptrijo, povečava:

Slika

No, sedaj se vidi, da je v Konjice peljala lokomotiva "Gonobitz", nazaj v Poljčane pa "Heiligen Geist".


Evo, pa smo spet na vrhu...

PS:

*:Festzug= slavnostni vlak

Še sreča, da piše Festzug.
Če bi pisalo Eröffnungszug, bi moral po zadnjih navodilih iz Fakultetete za logistiko na UNI Maribor prevesti:

Eröfnungszug = vlak z odprtimi vagoni :lol: :lol:

Slika

Se zahvaljujem diplomantu in obema mentorjema, da so me spravili v smeh. Smeh je pol zdravja :wink:


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
grofceljski
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 306
Pridružen: 04.09.2009, 16:01

Re: Poljčane - Zreče

Odgovor Napisal/-a grofceljski »

Odlično, tale vozni red našega festzuga predstavlja temelj naše ozkotirne železnice in si res zasluži objavo v bodoči literaturi.
Samo tako naprej!
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Poljčane - Zreče

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:173660

Evo, pa smo spet na vrhu...

Sicer ne more ta tema doseči tramvaja, vodi pa kot ozkotirna pred vsemi normalnotirnimi :wink: :lol: :lol:

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
grofceljski
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 306
Pridružen: 04.09.2009, 16:01

Re: Poljčane - Zreče

Odgovor Napisal/-a grofceljski »

železocestnik napisal/-a:O:173660

Sicer ne more ta tema doseči tramvaja,
Kaj pa je nagrada za prvo mesto :idea: :?:

______________________________________

Slika

Ali je ta tabla z naše ozkotirne železnice in v katerem obdobju je stala ob progi :?:
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Poljčane - Zreče

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Kaj pa je nagrada za pravilen odgovor :idea: :?:

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
grofceljski
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 306
Pridružen: 04.09.2009, 16:01

Re: Poljčane - Zreče

Odgovor Napisal/-a grofceljski »

železocestnik napisal/-a:Kaj pa je nagrada za pravilen odgovor :idea: :?:

pozdrav
Darko
Vabilo, ki bo veljalo hkrati tudi za karto - na vožnji novodobnega "Festzuga" Poljčane - Zreče. Datum še ni določen. :idea: :?:

Ti, kako bomo pa sploh vedeli, da je odgovor pravilen :idea: :?:
Odgovori